نوشته شده توسط : ذهن نو

شناخت بدن همسر چه ضرورتی دارد؟ چرا باید بدن همسر خود را بشناسیم؟ همانطورکه می‌دانید رابطه عاطفی و آمیزش جنسی در زندگی مشترک زوجین اهمیت بسیار زیادی دارد. در اکثر مواقع مشکلاتی که در روابط جنسی زوجین پیش می‌آید ناشی از همین عدم شناخت بدن همسر است و بسیاری از زوجین خجالت می‌کشند که در ارتباط با این مسئله با همسر خود گفتگو کنند. بدن مردان و زنان تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد و شناخت بدن همسر می‌تواند تضمین کننده یک رابطه خوب و گرم میان زوجین شود. با خواندن این مقاله و دریافت مشاوره جنسی می‌توانید گرمای رابطه خود را بیشتر کنید.

اهمیت شناخت بدن همسر

همانطور که در مقدمه مقاله گفته شد، شناخت بدن همسر نقش تاثیرگذاری در روابط جنسی و زندگی زناشویی دارد. مسئله حائز اهمیت این است که زوجین باید به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارند و هر یک برای رضایت طرف مقابل تلاش کنند. آگاهی از تفاوت‌های بدن زن و مرد به زوجین کمک می‌کند تا ارتباط موثرتری با یکدیگر برقرار کنند. در ادامه توضیحاتی کامل تر درباره لزوم شناخت بدن همسر داده ایم.

لذت بیشتر در رابطه

هر چه شناخت بدن همسر بیشتر باشد، زن و مرد لذت بیشتری از رابطه با هم خواهند برد. این لذت فقط جنبه جسمی ندارد، بلکه آن ها با توجه و نکته بینی که نسبت به یکدیگر پیدا می کنند از نظر روانی نیز به لذت خواهند رسید. هر چه همسرتان لذت بیشتری ببرد، به شما نزدیک تر شده و خواهان رابطه بیشتری با شما خواهد بود. با شناخت بدن همسر تان او را غرق در لذت کنید. به او نشان دهید که در کنار شما می توانید بهترین حس ها را تجربه کند. پس از مدتی خواهید دید که او بیش از روز قبل به شما و خانواده اهمیت می‌دهد.

پی بردن به نیازها و علایق همسر

هر زن و مردی علایق منحصر به فردی در رابطه دارد. به عنوان همسر اگر در پی شناخت بدن همسر خود باشید، به این علایق پی خواهید برد. متقابلا همسرتان نیز بدن شما را خواهد شناخت و این گونه هر دو می توانید لذت بیشتری برای هم ایجاد بکنید. لذت و آرامشی که در کنار همسرتان به دست می‌آورید با هیچ چیز قابل جایگزین نیست.

صمیمیت بیشتر و از بین رفتن سوء تفاهم ها

توجه و تلاش شما برای شناخت بدن همسر به او نشان می‌دهد که چقدر نسبت به او کنجکاو هستید. پس روز به روز بهم نزدیک‌تر شده و صمیمیت شما بیشتر خواهد شد. پس واکنش های مناسب تری به همسرتان نشان می‌دهید. و می توانید سوء تفاهم ها را از بین ببرید. برای مثال وقتی مردی نتواند همسرش را به ارگاسم برساند، عملکرد جنسی خودش را ضعیف می‌پندارد. اما اگر شناخت کافی از بدن همسرش داشته باشد، با تحریک مناسب هر دو از رابطه لذت خواهند برد.

شناخت بدن زنان

مهم‌ترین نکته‌ای که مردان در شناخت بدن همسرشان باید در نظر بگیرند این است که زنان به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به سطح برانگیختی نیاز دارند به همین جهت نقش عواملی مانند پیش‌نوازی و معاشقه در شروع رابطه جنسی برای زنان بسیار اهمیت دارد و همین پیش‌نوازی است که به همسر کمک می‌کند تا به یک رابطه جنسی رضایت بخش دست یابد. این عامل می‌تواند برای زوجین بسیار مفید باشد.

شناخت بدن همسر | نقاط حساس بدن زنان 

نکات‌ دیگر در ارتباط با شناخت بدن همسر (زن) این است که آشنایی و رعایت این نکات می‌تواند منجر به یک رابطه جنسی رضایت بخش در زوجین شود. به عنوان مثال می‌توان به شناخت نقاط حساس بدن، نحوه تحریک و چرخه پاسخ جنسی اشاره کرد. نکته‌ای که مردان باید آن را در نظر بگیرند این است که آشنایی و رعایت این نکات در روابط جنسی می‌تواند برای خود و همسرشان مفید و لذت بخش باشد.

به طور کلی نقاط حساس بدن زنان شامل، سر و گردن، لاله گوش، لب، سینه و اندام جنسی می‌باشد. همچنین دست‌ها، شکم، کمر، و پاها نقاط مهم حساسی هستند که در درجه بعدی اهمیت زیادی در برانگیختگی جنسی بانوان دارند.

شناخت بدن مردان

یک باور اشتباه که در بسیاری از زوجین وجود دارد این است که فکر می‌کنند مردان به معاشقه و پیش‌نوازی نیازی ندارند یا اینکه این عمل حتماً باید توسط مردان انجام شود. اما همانطور که گفته شد این یک باور اشتباه است؛ هم مردان و هم زنان در روابط جنسی و زناشویی به پیش‌نوازی و معاشقه نیاز دارند. عدم رعایت این مسئله می‌تواند منجر به زودانزالی در مردان شود که یک مسئله رایج در نارضایتی روابط جنسی میان زوجین است.

شناخت بدن همسر | نقش معاشقه در عملکرد جنسی مردان

معاشقه و پیش‌نوازی همانطور که می‌تواند عامل موثری برای برانگیختگی زنان محسوب شود، فرصت کافی برای مردانی که زودانزالی دارند را نیز فراهم می‌کند تا به آمادگی کافی برای برقراری رابطه جنسی برسند و طول رابطه جنسی افزایش پیدا کند. از جمله نقاط حساس بدن مردان می‌توان به گردن، لب‌، لاله گوش، بیضه‌ها، نوک سینه، ران پا و آلت تناسلی اشاره کرد.

تغییرات جسمی بعد از ارگاسم در بدن خانم ها

یکی از مهمترین مسائل در شناخت بدن همسر، تغییرات فیزیولوژیکی بعد از ارگاسم است که این فرایند در زنان و مردان به طور متفاوتی رخ می‌دهد. زنان بعد از تجربه رسیدن به ارگاسم هورمون پرولاکتین ترشح می‌کنند، ترشح این هورمون باعث می‌شود که انرژی و حالت سرخوشی زیادی در زنان به وجود آید.  یکی از مسائل بسیار مهم برای زنان، این است که تمایل دارند بعد از تجربه ارگاسم درباره رابطه جنسی صحبت کنند یا در آغوش گرفته شوند.

تغییرات فیزیکی بعد از ارگاسم در بدن مردان

مردان بعد از تجربه ارگاسم به دلیل ترشح هورمون‌های خاص، خواب آلود شده و تمایل زیادی به خوابیدن پیدا می‌کنند. این مسئله می‌تواند با رفتار زنان بعد از ارگاسم در تضاد باشد. زوجین باید بدانند که این تغییرات به صورت فیزیولوژیکی رخ می‌دهد ولازم است که نسبت به این مسائل شناخت داشته باشند. در نتیجه باید به شناخت بدن همسر پرداخته و با درک یکدیگر به تفاوت‌های هم احترام بگذارند.

آیا مردان و زنان همیشه برای رابطه جنسی آمادگی دارند؟

هم مردان و هم مانند زنان طی دوره‌هایی در ماه تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. زنان دچار قاعدگی یا پریود می‌شوند که خلق‌ و میلشان نسبت به رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر مردان هم دچار این تغییرات می‌شوند؛ درست است که آنان همچون زنان دوره و علائم مشخصی ندارند اما تستوسترون در بدن‌شان کاهش پیدا می‌کند که این تغییرات می‌تواند روان و وضعیت رابطه جنسی مردان را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط بهتر است هیچ یک از زوجین برای رابطه جنسی به دیگری فشار نیاورد چراکه در این صورت در زندگی زناشویی مشکلات متعددی به وجود می‌آید. 

سخن آخر

شناخت بدن همسر از مهم ترین کارهایی است که هر مردی و زنی بعد ازدواج باید برای آن تلاش کنند. شاید برقراری رابطه جنسی یک نیاز ذاتی باشد، اما نحوه انجام آن به روش های مختلفی صورت میگیرد. پس شما باید ابتدا شناخت کافی نسبت به بدن خود و همسرتان پیدا کنید و سپس برای کسب لذت جنسی به او نزدیک بشوید. همانطور که بدن زنان دارای پیچیدگی هایی است، بدن مردان نیز دارای پیچیدگی های منحصر به فردی است. پس خانم ها هم باید این تفاوت ها را درک کرده و برای ارتقای کیفیت رابطه شان تلاش کنند.

متاسفانه زوج های زیادی به خاطر عدم توجه به اهمیت رابطه زناشویی به این بخش از زندگی مشترک شان توجهی نکرده و آن را به دست تقدیر می سپارند. حال آن که ریشه بسیاری از اختلافات زوجین در عدم رضایت از رابطه است. متخصصین ازدواج و خانواده شناخت بدن همسر را برای هر زن و شوهری ضروری میدانند. چرا که در آن صورت زن و مرد نسبت به هم رئوف تر، با گذشت تر، صبور تر و حامی تر خواهند شد.

بنابراین اگر در مشکلی در حیطه روابط زناشویی تان دارید، بدون شرم برای درمان اقدام کنید. در این خصوص می توانید با خیال آسوده به درمانگران ازدواج و خانواده اعتماد کنید. پس با شماره های درج شده تماس بگیرید. و برای دریافت خدمات مشاوره جنسی از سکستراپیست های ذهن نو با اپراتور هماهنگ نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شناخت بدن همسر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

شناخت بدن همسر چه تاثیری در زندگی زناشویی دارد؟

با شناخت بدن همسر و اگاهی از تفاوت‌های بدن زنان و مردان، می‌توانید همسرتان را بهتر درک کرده و در رابطه جنسی بهتر عمل کنید. رابطه جنسی نقش بسیار زیادی در کیفیت رابطه عاطفی زوجین دارد. با کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این شناخت و آگاهی را در خود ایجاد کنید. 

منبع: شناخت بدن همسر چه ضرورتی دارد؟



:: برچسب‌ها: شناخت بدن همسر چه ضرورتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

میزبان خوب و مهمان نوازی در کشور عزیز ما بسیار مهم است. همه افراد به دنبال راهکارهایی برای این هستند که میزبان خوبی باشند. چگونه با مهمان برخورد کنند و برای مهمان نوازی به چه نکاتی توجه کنند. احتمالا در اطراف خود افرادی را ملاقات کرده اید که بسیار مهمان نواز هستند. و تمامی مهمان های آنها همیشه از میزبانی فرد راضی بوده اند. اما در کنار آن کسانی نیز هستند که هرگز میزبان‌خوبی نبوده و باعث آزرده خاطری مهمان می‌شوند.

برای اینکه میزبان خوب باشید؛ باید به نکات مهمی توجه کنید که در این مقاله کاملا وظایف یک میزبان خوب را توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهمان نوازی حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: میزبان خوب | 14 کار که شما را میزبان خوب می کند

میزبان خوب کیست؟

از نظر شما به چه کسانی میزبان خوب می‌گویند؟ میزبان خوب کیست؟ چه کارهایی را باید انجام داد تا به میزبان خوب تبدیل شوید؟ سوالات زیادی در این خصوص وجود داد که پاسخگویی به آن سخت نیست. برای اینکه میزبان‌خوبی باشید باید وظایفی برای خود مشخص کنید. با مهمان ها برخورد خوش داشته باشید، بر رفتار خود دقت کنید و هم صحبتی خوبی برای مهمان باشید. اگر مهمان به خانه شما آمد او را سرگرم کنید و هرگز گشنه اش نگذارید. آرامش را در خانه برقرار کنید و لبخند را فراموش نکنید.

بر اساس داده ها، ایرانیان میزبان خوبی هستند. و زبان زد عام و خاص هستند. اما در کشور ایران نیز شهر های مختلف درجه میزبانی متفاوتی از خود ارائه می‌دهند. بنابراین مهمان نوازی خوب را هم می‌توان به آداب و رسوم ربط داد. در این مقاله سعی کرده این وظایف میزبان خوب را به شما شرح دهیم تا مهمان های خود را راضی نگه دارید.

وظایف میزبان خوب چیست؟

میزبان خوب وظایفی دارد. که اگر این وظایف انجام شود، به راحتی می‌تواند مهمان نوازی خود را افزایش دهد و خاطرات خوبی را برای مهمان رقم بزند. در این بخش مقاله راجع به میزبان‌خوب توضیح داده ایم.

???? با لبخند و روی باز خوشامدگویی کنید

برای اینکه میزبان خوبی باشید، باید لبخند و روی باز هنگام خوشامدگویی را فراموش نکنید. خوشرویی و استقبال گرم از مهمانان در لحظه ورود، حال خوبی را برای مهمان می‌سازد. باید به مهمان ها نشان دهید که از مشاهده آنها خوشحال هستید.

???? گشاده رو باشید | میزبان خوب

میزبان خوب همیشه باید گشاده رو باشد. اخم نکنید و احساس اضافه بودن به مهمان ندهید. لبخند و رفتار مناسب را در طول مهمانی به خاطر داشته باشید. 

???? مهمان ها را با خانه آشنا کنید

یک میزبان خوب باید مهمان ها را با خانه آشنا کند. رسم میزبانی این است که اتاق تعویض لباس را به مهمان نشان دهید. اگر مهمان شما مسافر است و طولانی مدت در خانه شما حضور خواهد داشت، از همان ابتدا محل حمام و سرویس بهداشتی را به او معرفی کنید. و هنگامی که مهمان در حال آماده شدن است، برای او نوشیدنی و میان وعده ای را آماده کنید.

???? در حضور مهمان آرامش داشته باشید | میزبان خوب

یک میزبان خوب در حضور مهمان بسیار با آرامش و گرم رفتار می‌کند. به راحتی روی مبل تکیه دهید و پاهای خود را تکان ندهید. تکان پا به منزله بی قراری و اضطراب میزبان است. بنابراین آرامش داشته باشید تا مهمان نیز از شما آرامش بگیرد. 

???? هم صحبتی خوبی برای مهمان باشید

میزبان خوب همیشه هم صحبتی خوبی برای مهمان است. موضوعی برای گفتگو انتخاب کنید و به چشم های او نگاه کنید. ارتباط چشمی باعث برقراری تعامل و ارتباط مناسب می‌شود. به صحبت های میزبان خود گوش دهید و علاقه خودتان را نشان دهید. به شیوه ای رفتار کنید که مهمان احساس صمیمیت و راحتی کند.

???? برای مهمان خوراکی تهیه کنید | میزبان خوب

یکی از رفتارهای میزبان خوب، تهیه خوراکی و شیرینی است. شیرینی های مختلفی برای مهمان تهیه کنید و دمنوش های خوش رنگ و طعمی برای مهمان تهیه کنید. اگر مهمان شما دیابت یا رژیم دارد، برای او خوراکی های مناسب تهیه کنید. و به او اطلاع دهید که به فکرش هستید.

???? غذای مورد علاقه مهمان را تهیه کنید

اگر از غذای مورد علاقه مهمان اطلاع دارید، برای او تهیه کنید. غذاهای مفید و مناسب تهیه کنید و مهمان نوازی خود را نشان دهید. اگر مهمان سر زده وارد منزل شد، حتما برای او غذا و خوراکی سرو کنید. 

???? غذا را سریع سرو کنید

میزبان خوب همه چیز را سر وقت انجام می‌دهد. غذا را سریع سرو کنید و اجازه گرسنگی به میزبان ندهید. اگر مهمان شما مسافر است باید فورا میز غذا را بچینید تا زمان استراحت به او دهید.

???? همراه مهمان غذا میل کنید | میزبان خوب

یکی از وظایف میزبان خوب این است که همراه با مهمان غذا میل کند. هرگز مهمان را به تنهایی به سرو غذا دعوت نکنید. زیرا برخی از مهمان ها هنگام تنهایی غذا خوردن، سیر نشده غذا را کنار می‌گذارند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما مهمان را همراهی کنید.

???? ظروف زیبا و مناسب استفاده کنید

میزبان خوب برای مهمان های خود ظروف زیبا استفاده می‌کند. برای احترام به مهمانان خود هرگز از وسایل یک بار مصرف استفاده نکنید. ظروف مهمانی و ست را استفاده کنید. بین ظروف خود هماهنگی داشته باشید تا سلیقه و احترام خود را نشان دهید.

???? مراقب رفتار خود باشید | میزبان خوب

میزبان خوب باید رفتار مناسب و قابل احترام داشته باشد. به مهمان طعنه نزنید، از الفاظ رکیک استفاده نکنید و رفتارهای زشت از خود نشان ندهید. در حین غذا خوردن هرگز پر حرفی نکنید و اجازه دهید که مهمان در آرامش غذا بخورد. 

???? به مهمان ها سر بزنید و وقتتان را با آنها سپری کنید

یک میزبان خوب به تمامی مهمان ها سر می‌زند و بیشتر وقت خود را صرف مهمان ها می‌کند. مهمان ها را به حال خود رها نکنید. از مهمان ها بپرسید که به چیزی نیاز دارند یا خیر و وقت خود را با آنها سپری کنید. بهتر است که قبل از حضور مهمان ها تدارک ببینید تا در مهمانی زمان خود را در آشپزخانه سپری نکنید.

???? برای مهمان ها بازی و تدارک تهیه کنید

برای مهمان ها حتما بازی و سرگرمی تهیه کنید. میزبان خوب اجازه بی حوصلگی به مهمان ها نمی‌دهد. قبل از اینکه حوصله مهمان هایتان سر برود، باید آنها را با بازی سرگرم کنید. بین مهمان ها صمیمیت ایجاد کنید تا با یکدیگر ارتباط بگیرند.

???? برخی نکات کوتاه در مهمان نوازی

???? قبل از ورود مهمان خانه را تمیز کنید.

???? محل خواب مهمان را از قبل تعیین کنید.

????مراقب وسایل با ارزش و شکستنی باشید.

???? با مهمان ها تعارف نداشته باشید.

???? قبل از مهمان ها نخوابید.

????در حضور مهمان مشکلات زندگی را بروز ندهید.

???? در حضور مهمان ها خشمگین نشوید.

کلام آخر

میزبان خوب ویژگی مثبتی است که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم. افراد زیادی وجود دارند که در رابطه با مهمان نوازی به دنبال شیوه های رفتاری مناسب هستند. در این شرایط بهترین راه کمک و مشورت از روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میزبان خوب می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: میزبان خوب | 14 کار که شما را میزبان خوب می کند



:: برچسب‌ها: میزبان خوب ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

شیوع ناباروری یکی از مشکلات خانواده ها و کشورهاست. ناباروری به دلایل زیادی اتفاق می‌افتاد و مشکلات زیادی را برای زوجین ایجاد می‌کند. یکی از سرمایه های ارزشمند هر جامعه کودکان و نیروی جوانی هستند که رسیدن و حفظ آن فقط به فرزندآوری وابسته است. اگر بخش بزرگی از جامعه به ناباروری مبتلا باشند؛ جمعیت رو به پیری رفته و جامعه از لحاظ پیشرفت در حوزه های مختلف، عقب خواهد ماند. احتمالا زمانی بعد از ازدواج که زوجین برای بارداری اقدام می‌کنند؛ متوجه ناباروری خود خواهند شد. اما اینکه کدامیک علت این موضوع هستند؛ فقط با تشخیص پزشک امکانپذیر خواهد بود. در این مقاله به بررسی علل و میزان شیوع ناباروری میان زن و مرد خواهیم پرداخت.

منبع: شیوع ناباروری | ناباروری در کدام سن و جنس زیاد است؟

شیوع ناباروری

ناباروری به عدم توانایی در باروری پس از یکسال رابطه جنسی محافظت نشده، گفته می‌شود. البته برای زنانی که بالای 35 سال هستند؛ این عدد به 6 ماه تغییر خواهد کرد. تقریبا 10 تا 15 درصد جامعه از نابارور هستند که در این میان 40 درصد زنان، 40 درصد مردان، 20 درصد هر دو نفر دارای مشکلاتی هستند.

تقریبا 85 درصد زوجینی که باروری طبیعی دارند در طی یکسال تلاش موفق به باروری می‌شوند. همچنین به طورکلی اگر در طی یکسال تلاش مداوم، بارداری صورت نگیرد؛ احتمال آن هر سال کمتر شده و سن زوج نیز در آن موثر خواهد بود. و همین موضوع باعث شیوع ناباروری می‌شود.

شیوع ناباروری اولیه و ثانویه

ناباروری اولیه به حالتی گفته می‌شود که زوجین هیچ فرزندی نداشته و در اولین اقدامات برای بارداری نیز به مشکل برمی‌خورند. اما در مورد شیوع ناباروری ثانویه، افراد حداقل یک فرزند داشته و در بارداری های بعدی به مشکل برمی‌خورند. البته همیشه آمار ناباروری اولیه بیشتر است و افراد بیشتر برای آن به درمان اقدام می‌کنند. گاهی در اولین بارداری و زایمان اتفاقاتی باعث توقف فرایند باروری خواهند شد. این موضوع در زنان شایع تر است.

دلایل رایج شیوع ناباروری در زنان

قطعا عوامل زیادی در شیوع ناباروری دخیل هستند. همانطور که مشاهده کردید آمار ناباروری نیز میان زنان و مردان یکسان است و نمی‌توان آنها را برحسب یک عامل مشخص، مقصر دانست. البته فراموش نکنید که این اعداد در جوامع مختلف متفاوت هستند و نقش عوامل محیطی را نمی‌توان نادیده گرفت. برخی از دلایل ناباروری زنان به شرح زیر هستند. 

????سن

سن افراد مخصوصا در زنان، نقش زیادی در شیوع ناباروری دارد. معمولا در زنان بعد از 35 سالگی بارداری با مشکلات زیادی همراه است و حتی احتمال تولد کودکان عقب مانده نیز وجود دارد. طبق آمارها احتمال حاملگی برای یک زن در سن 20 تا 30 سالگی 25 تا 30 درصد است. که این عدد در 40 سالگی به 10 درصد خواهد رسید. سن در باروری مردان نقش کمتری داشته و آنها تا اخر عمر قدرت باروری دارند. اما در زنان یائسگی و همچنین در معرض بودن تخمک ها با عوامل محیطی، سن باروری آنها را محدود خواهد کرد. 

????مشکلات تخمک گذاری

گاهی زنان در سن مناسبی برای باروری قرار دارند؛ اما به دلیل مشکلات تخمک گذاری، شیوع ناباروری در آنها دیده می‌شود. زنانی که زمان قاعدگی آنها منظم نیست؛ تخمک گذاری آنان نیز دچار مشکلاتی است. معمولا این عامل به دلیل بیماری تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک و سایر اختلالات هورمونی ایجاد خواهد می‌شود. همچنین زنانی که مبتلا به اضافه وزن و یا کاهش وزن هستند؛ بیشتر مستعد مشکلات تخمک گذاری هستند.

????اختلال در لوله های فالوپ

لوله های فالوپ در دستگاه تناسلی زنان، مکانی است که اسپرم و تخمک باهم برخورد کرده و لقاح انجام می‌شود. اگر به هر دلیلی این لوله ها که در بخش کناری رحم قرار دارند؛ مسدود و یا دچار مشکلاتی باشند؛ باعث شیوع ناباروری می‌شود.

این مشکل در زنانی که مبتلا به اندومتریوز، عفونت های دستگاه تناسلی و یا جراحی لگن داشته اند؛ بیشتر خواهد بود. بهتر است قبل از اقدام به بارداری، زنان از سلامت دستگاه تناسلی خود مطمئن شده و در صورت وجود مشکل در جهت درمان آن اقدام کنند. دلایل مادرزادی نیز می‌توانند در مورد ناباروری زنان دخیل باشند.

دلایل شیوع ناباروری میان مردان

علت عمده مشکل مردان در ناباروری مربوط به تولید و انتقال اسپرم می‌شود. معمولا پزشکان نیز برای بررسی این موضوع مایع منی افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهند. برخی از دلایل شیوع ناباروری میان مردان شامل موارد زیر می‌شود.

????انسداد لوله های ساخت وانتقال اسپرم

????اختلال در نعوظ

????درصد کم اسپرم در مایع منی

????اختلال در بیضه ها

????سرطان و بیماری های مزمن

????اعتیاد یا مصرف الکل و دخانیات

????مصرف برخی از داروها

????اضافه وزن

حتی زمان انزال مردان نیز در این مورد موثر خواهد بود. به همین دلیل مردان باید برای تشخیص دقیق مشکل و درمان به متخصص مربوطه مراجعه کنند.

درمان شیوع ناباروری میان زوجین

ناباروری مشکلات زیادی را برای زوجین ایجاد خواهد کرد. این مشکلات گاهی تا حدی پیش می‌رود که زوجین را مجبور به جدایی خواهد کرد. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل طلاق، شیوع ناباروری محسوب می‌شود.اما امروزه راه های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد؛ که زوجین می‌توانند با کمک یکدیگر و حضور پزشک، آنها را امتحان کنند. در ابتدا پزشک با روش هایی مثل آنالیز اسپرم، گرفتن شرح حال، انجام آزمایش های هورمونی و سونوگرافی و همچنین بررسی رحم  با هیستروسالپنگوگرافی در زنان، این مشکل را تشخیص گذاری می‌کند.

معمولا این آزمایشات در زمان های مشخصی از سیکل قاعدگی انجام می‌شوند و زمان معینی دارند. در قدم بعدی با توجه به شرایط فرد مورد نظر و یا حتی شدت مشکل، راه های گوناگونی را پیشنهاد می‌دهد. برخی از روش هایی که امروزه برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند؛ شامل لقاح مصنوعی، رحم اجاره ای، مصرف برخی از داروها برای تقویت اسپرم ها و یا منظم شدن زمان تخمک گذاری و… خواهد بود. حتی گرفتن حضانت کودک و فرزندخواندگی نیز یکی از راه هایی است که زوجین می‌توانند از طریق آن داشتن فرزند را تجربه کنند.

سخن پایانی

طبیعی است که باتوجه به شیوع ناباروری میان افراد، زوجین اضطراب و نگرانی زیادی را تجربه کنند. اما در بیشتر موارد این مشکلات قابل درمان بوده و با گذشت زمان رفع خواهند شد. البته باید زن و شوهر هر دو به متخصص مراجعه کرده ودر این مسیر ناامید نشوند. انتخاب روش مناسب و همچنین پیگری درمان بسیار مهم است. علاوه بر برطرف کردن مشکلات جسمی زوجین، آمادگی برای بچه دار شدن خود موضوع مهمی است که افراد می‌توانند در این زمینه با یک مشاور مشورت کرده و با یکدیگر به توافق برسند.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیوع ناباروری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت باردار نشدن بدون جلوگیری چیست؟

به طور کلی ناباروری دلایل مختلفی دارد اما اگر زوجین بعد از یکسال تلاش مستمر بدون جلوگیری، موفق به بارداری نشوند؛ باید برای پیگیری و درمان اقدام کنند. در برخی موراد مشکل از زنان، گاهی مردان و بعضا هر دو نفر مشکل دارند.

منبع: شیوع ناباروری | ناباروری در کدام سن و جنس زیاد است؟



:: برچسب‌ها: شیوع ناباروری | ناباروری در کدام سن و جنس زیاد است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رشد خلاقیت فردی اگر اتفاق بیفتد، زندگی را رنگارنگ می‌کند. خلاقیت در کار، درس، پژوهش و … شما را صد هیچ از بقیه افراد جلو می‌اندازد. و باعث افزایش سرعت شما در رسیدن به اهداف تان می‌شود. در واقع خلاقیت ویژگی ذاتی است که باعث موفقیت چشم گیر می‌شود. درست است که خلاقیت یک ویژگی ذاتی است؛ اما با تمرین و کوشش می‌توانید به رشد خلاقیت فردی برسید. بر اساس ویژگی های شخصیتی که دارید می‌توانید عادات روزانه خود را تغییر دهید، اهداف را در مسیر بهتری قرار دهید و فعالیت های خود را گسترش دهید. 

در واقع با رشد خلاقیت فردی با نگاه بارزتری به اطراف می‌نگریم و مسائل پیرامون را راحت تر حل خواهید کرد. در این مقاله راجع به تکنیک های رشد خلاقیت فردی توضیح داده ایم. اما برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از روانشناس و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

منبع: رشد خلاقیت فردی | 12 تکنیک برای رشد خلاقیت فردی

رشد خلاقیت فردی چیست؟

همیشه شنیده اید که رشد خلاقیت فردی تغییرات مثبتی به دنبال دارد. در صورتی که فرد از تکنیک های رشد خلاقیت استفاده کند، زندگی بهتری را تجربه خواهد کرد. برخی از افراد ادعا دارند که خلاقیت استعداد خاص و ارث محشری است که از خانواده کسب کرده اند. اما بر اساس تحقیقات خلاقیت به عنوان مهارت اکتسابی شناخته شده است که با تمرین و تکنیک های مختلف می‌توان آن را گسترش داد. در نهایت این خلاقیت باعث سبک زندگی مناسب و حل مسائل با روش های بهتری می‌شود. اما قبل از هر چیزی باید از اهداف خود با خبر باشید و از مراحل خودشناسی آگاه باشید.

تکنیک هایی برای رشد خلاقیت فردی

برای رشد خلاقیت فردی باید تکنیک هایی را استفاده کنید. این تکنیک ها باعث رشد و شکوفایی خلاقیت شما شده و در نتیجه در وجود شما نهادینه می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های رشد خلاقیت فردی توضیح داده ایم.

???? به ضمیر ناخودآگاهتان توجه داشته باشید

برای همه ما پیش آمده است که بارها زمان رانندگی، آشپزی و … افکاری سراغمان آمده باشد که سرشار از ایده باشد. اما زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که شما به دنبال ایده نیستید. حتما به ضمیر ناخودآگاهتان توجه کنید و ایده های این چنینی را گوشه ای یادداشت کنید.

???? جهت رشد خلاقیت فردی، سفر کنید

سفر کردن یکی از تکنیک های رشد خلاقیت فردی است. هرچه بیشتر سفر کنید، تجربه های بیشتری کسب خواهید کرد و با ایده های نو نیز آشنا خواهید شد. با این روش سیستم شناختی شما منعطف می‌شود و به پرورش خلاقیت کمک می‌کند. 

???? با افراد خلاق معاشرت داشته باشید

برای رشد خلاقیت فردی می‌توانید با افراد خلاق معاشرت داشته باشید. در این شرایط عادات جدید برای شما ایجاد می‌شود و به جنبه های مختلف ریز بینانه تر می‌نگرید. حتی در کنار این افراد حس رقابت در شما ایجاد می‌شود و به دنبال ایده های نو خواهید بود. 

???? نگرانی ها و استرس های خود را یادداشت کنید

یکی از تکنیک های رشد خلاقیت فردی، یادداشت استرس و نگرانی ها می‌باشد. با یادداشت برداری از دلنوشته های خود می‌توانید هم استرس خود را کاهش دهید و هم خلاقیت خود را افزایش دهید. در این روش می‌توانید از دست مقابل نیز استفاده کنید. مثلا اگر راست دست هستید، از دست چپ کمک بگیرید. با این حالت دو نیمکره مغز شما فعال خواهد شد و به مرور باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

???? طوفان فکری داشته باشید

طوفان فکری یکی از روش های رشد خلاقیت فردی است. در این روش باید در مدت زمان چند دقیقه بدون وقفه در مورد موضوع مدنظر خود ایده پردازی کنید. این کار ذهن شما را به سوی ایده های جدید سوق می‌دهد و باعث افزایش خلاقیت می‌شود. حتی این روش کمک می‌کند که راه حل های منفی را به سوی ایده های مثبت سوق دهید. 

???? از تکنیک شش کلاه تفکر استفاده کنید

یکی از روش های رشد خلاقیت فردی، تکنیک شش کلاه تفکر است. در این شرایط باید به مسائل گوناگون نگاه عمیق تری داشته باشید. به این منظور که به شیوه ای خاص، مرحله به مرحله به مسائل می‌نگرید. و سپس هر مرحله را به شیوه ای خاص می‌پردازید. این تکنیک در افزایش ایده های جدید و خلاقیت بسیار کارآمد می‌باشد. 

???? در کلاس های آموزشی شرکت کنید

برای رشد خلاقیت فردی یکی از روش ها، شرکت در کلاس های آموزشی است. پس از یادگیری و حضور در این کلاس ها، با ایده های جدید آشنا می‌شود و قدرت تجزیه و تحلیل شما نیز افزایش می‌یابد. همچنین راه و رسم دستیابی به چیزی که می‌خواهید را پیدا خواهید کرد. 

???? برای رشد خلاقیت فردی، کنجکاو باشید

زمانی که در رابطه با تمامی مسائل کنجکاو باشید، رشد خلاقیت فردی اتفاق می‌افتد. کنجکاوی به منظور دقت و کسب اطلاعات راجع به هر چیزی است که برای شما جدید و عجیب است. فرد کنجکاو همیشه ایده های تازه در دست دارد. 

???? به افزایش اعتماد به نفس بپردازید

یکی از روش های رشد خلاقیت فردی، افزایش اعتماد به نفس است. افرادی که از اعتماد به نفس کمی برخوردارند، از حرف ها و قضاوت های دیگران هراس دارند. و جرات عملی کردن ایده های خود را نیز ندارند. به همین دلیل باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و به سراغ نوآوری باشید. 

???? خیال پردازی کنید

یکی از روش های اصلی برای رشد خلاقیت فردی، خیال پردازی است. انسان ذهنی سیال دارد و خیال پردازی وظیفه بخشی از آن است. انسان های خیال پرداز بسیار خلاق هستند و ایده های جالبی را در دست دارند. برای خیال پردازی باید راجع به موضوعات مختلف به تخیل بپردازید. 

???? خواب کامل داشته باشید

برای رشد خلاقیت فردی باید خواب کاملی داشته باشید. زمانی یک فرد می‌تواند ذهن خلاق داشته باشد که خواب آلود نباشد. استراحت کامل ذهن شما را برای ایده پردازی آماده می‌کند و باعث افزایش فعالیت های خلاقانه بیشتر می‌شود. 

???? داستان های تخیلی بخوانید | رشد خلاقیت فردی

برای رشد خلاقیت فردی، بهتر است به مطالعه داستان های تخیلی بپردازید. هرچه بیشتر به مطالعه داستان های خیالی و یا فیلم های خیالی بپردازید، رشد نوآوری در این زمنیه نیز بیشتر می‌شود. خودتان را جای شخصیت های خیالی قرار دهید و ایده های خودتان را یادداشت بردارید. 

کلام آخر

رشد خلاقیت فردی باعث بهبود فعالیت های زندگی می‌شود. تمام تلاش خود را در زمینه های مختلف انجام دهید و به افزایش صبر و اعتماد به نفس خود پردازید. تمامی تکنیک های کاربردی را به صورت روزانه انجام دهید. با کمک از روانشناس نیز می‌توانید روش های رشد خلاقیت فردی را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد خلاقیت فردی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تکنیک های رشد خلاقیت فردی شامل چه مواردی است؟

سفر کردن، خیالپردازی، خواب کامل، کلاس های آموزشی، افزایش اعتماد به نفس و … در دسته تکنیک های رشد خلاقیت فردی قرار دارند.

منبع: رشد خلاقیت فردی | 12 تکنیک برای رشد خلاقیت فردی



:: برچسب‌ها: رشد خلاقیت فردی | 12 تکنیک برای رشد خلاقیت فردی ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی حوصلگی کودک چیزی نیست که کودک را در دسته خاص و جداگانه قرار دهد. بلکه امری طبیعی است و این بی حوصلگی برای همه رخ می‌دهد. اما اگر این رفتار دائمی باشد، به دو دلیل بیش فعالی و استرس پدید آمده است. اما در بیشتر موارد کودک دچار این اختلالات نیست و تنها به دلیل یکنواختی در خانه به بی حوصلگی دچار شده است. بنابراین در جهت بهبود بی حوصلگی کودک باید در وهله اول منشا این رفتار را پیدا کنید.

برای درمان نیز حتما از روانشناس کمک بگیرید. اگر بی حوصلگی کودک به دلیل اختلالی بود، باید در ابتدا درمان شود و سپس به بی حوصلگی پرداخت. اما اگر این بی حوصلگی ها به دلیل یکنواختی در زندگی است، باید رفتارهای والدین نیز مورد بررسی قرار بگیرد. سپس روش های برخورد مناسب با کودک به والدین آموزش داده شود. 

منبع: بی حوصلگی کودک | 6 روش برای رفع بی حوصلگی کودک

بی حوصلگی کودک چیست؟

بی حوصلگی کودک چیست؟ آیا کودک سالم نیز بی حوصله می‌شود؟ شما چه فکری می‌کنید؟ بر اساس تجربه های کسب شده؛ همه افراد به دور از رده های سنی در برخی موارد بی حوصلگی می‌شوند. کودکان نیز انسان هستند و به دلیل بسیاری از موارد در زندگی بی حوصله می‌شوند. یکنواختی در زندگی، بروز استرس، اضطراب و اختلال بیش فعالی از مواردی هستند که باعث بی حوصلگی کودک می‌شوند. 

اما دلیل هرچه که باشد، والدین را نگران می‌کند. و در تلاش برای رفع این بی حوصلگی می‌شتابند. رفع بی حوصلگی کودک و روش های برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد که تنها با کمک روانشناس قابل آموزش است. اما برای آگاهی والدین عزیز در این مقاله راجع به دلایل و روش های بی حوصلگی کودک توضیح داده ایم.

دلیل بی حوصلگی کودک چیست؟

بر اساس بررسی ها، دلیل بی حوصلگی کودک در بیشتر موارد به عدم برنامه ریزی والدین باز می‌گردد. زمانی که والدین سرگرم کارهای خود می‌شوند؛ فراموش می‌کنند که کودک نیاز به تفریح و بازی دارد. جدا از عدم برنامه ریزی والدین استرس و اضطراب کودک نیز باعث بی حوصلگی او می‌شود. هم چنین کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، نشانه های بی حوصلگی را از خود نشان می‌دهند.

برای اطلاع از دلایل بی حوصلگی کودک، باید از روانشناس کمک بگیرید. کمک از روانشناس باعث شناخت دلیل بی حوصلگی می‌شود و به والدین کمک می‌کند تا روش های برخورد و رفع بی حوصلگی کودک را بهتر آموزش ببینند.

روش هایی برای رفع بی حوصلگی کودک

برای رفع بی حوصلگی کودک در اقدام اول باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که گناهکار نیستید. اما به استفاده از روش های گوناگون می‌توانید برای رفع بی حوصلگی کودک تلاش کنید. در این بخش مقاله سعی کرده ایم راجع به روش هایی برای رفع بی حوصلگی کودک راهکارهایی را توضیح دهیم.

???? وضعیت خستگی و گرسنگی کودک را بسنجید

همیشه بی حوصلگی کودک به دلیل عدم برنامه ریزی والیدن و یا اختلالات مختلف نیست. گاه به دلیل خستگی و گرسنگی است که کودک بی حوصله می‌شود. شاید علت بی حوصلگی کودک کم خوابی، انرژی کم و یا گرسنگی باشد. 

???? با همکاری کودک، لیست برنامه ریزی تهیه کنید

یکی از روش های رفع بی حوصلگی کودک، تهیه لیست برنامه ریزی برای بازی است. بسیاری از والدین به دلیل مشغله کاری که دارند، نمی‌توانند تمام روز را در اختیار کودک باشند. به همین دلیل بهتر است که برنامه تفریحی هفتگی با کمک کودک تهیه کنید. 

???? کودک را در کلاس های مورد علاقه ثبتنام کنید

برای رفع بی حوصلگی کودک یکی از راه های مناسب؛ ثبتنام در کلاس های مورد علاقه است. در صورتی که به کودک استقلال دهید و اجازه دهید که خلاقیت خود را شکوفا کند، مشکلات و کسالت روحی او از بین خواهد رفت.

???? روبرویی با بی حوصلگی را به کودک آموزش دهید

بهترین راه برای رفع بی حوصلگی کودک، آموزش روبرویی با بی حوصلگی است. به کودک آموزش دهید که گاه هیچ راهکاری برای رفع این کسالت روحی وجود ندارد. به او بگویید که دلیلی برای هراس از احساسات منفی از جمله بی حوصلگی وجود ندارد. و بهترین راهکار، روبرویی با بی حوصلگی است.

???? به نشانه های رفتاری کودک توجه کنید

یکی از روش های رفع بی حوصلگی کودک، توجه به نشانه های رفتاری کودک است. گاه توجه به نشانه های کودک نشان از این است کودک بی حوصله نیست و مشکل جای دیگری است. بچه ها اغلب از اینکه باید از کجا شروع کنند اطلاع ندارند. و یا فعالیت دیگری را دوست دارند. در چنین موقعیت هایی بهتر است که به فرزندتان کمک کنید تا مسیر خود را بهتر پیدا کنند.

???? از روانشناس کودک کمک بگیرید

برای رفع بی حوصلگی کودک و آگاهی از روش های رفتار با کودک، بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان به شما کمک می‌کنند که علائم بی حوصلگی کودک را شناسایی کنید. در نهایت با بررسی ویژگی های رفتاری کودک مشخص می‌کنند که دلیل این رفتار اختلال است و یا والدین برنامه ریزی نامناسب برای تفریح کودکان دارند.

کلام آخر

همانطور که در رابطه با بی حوصلگی کودک توضیح داده ایم. کودکان به دلایل مختلفی به این رفتار دچار می‌شوند. بروز اختلالات اضطرابی و بیش فعالی در این رفتار نقش دارند. به همین دلیل است که این مساله باید جدی گرفته شود و در صورت هرگونه مشکل روانشناس از روش های تخصصی استفاده کند.

برای تربیت کودک، کمک از روانشناس را جدی بگیرید. تا در آینده با مشکلات جدی تری روبرو نشوید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حوصلگی کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: بی حوصلگی کودک | 6 روش برای رفع بی حوصلگی کودک



:: برچسب‌ها: بی حوصلگی کودک | 6 روش برای رفع بی حوصلگی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سبک های ارتباطی تاثیر زیادی بر روابط دارد. رابطه با دیگران همیشه دارای پیچیدگی های زیادی است که گاهی افراد را با مشکلاتی روبرو می‌کند. اما این موضوع نباید سبب فاصله گرفتن از دیگران شود. همه افراد تمایل دارند که در روابط خود بهتر عمل کنند؛ اما چگونگی آن را نمی‌دانند.

 

همچنین برطرف کردن بسیاری از مشکلات نیز به وسیله این سبک ها امکانپذیر است. در واقع افراد به دلیل اینکه اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و یا از آنها استفاده نمی‌کنند؛ در روابط خود دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر فراموش نکنید ک رابطه، نقش تاثیرگذار و پررنگ در دنیای امروزی دارد و بدن آن نمی‌توان زندگی کرد. در این مقاله شما را با انواع سبک های ارتباطی آشنا خواهیم کرد. 

منبع: سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی

سبک های ارتباطی

داشتن رابطه ای موفق با دیگران و همچنین استفاده از سبک های ارتباطی، باعث موفقیت در جنبه های مختلف زندگی خواهد شد. انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و باید با دیگران در زمینه های مختلف، ارتباط برقرار کند. همه افراد به طور ناخودآگاه و یا خودآگاه از یکی از انواع سبک ارتباطی استفاده می‌کنند. به طور کلی سبک های ارتباطی شامل چهارگروه منفعل، منفعل-پرخاشگر، پرخاشگر و قاطعانه، تقسیم می‌شوند. مسائل زیادی بر این رفتارها تاثیر دارند؛ اما می‌توان آن را کنترل کرد و یا تغییر داد. ب

سبک های ارتباطی کدام اند؟

سبک های ارتباطی عموما الگوی خاصی دارند که با اطلاع از آنها می‌توان تشخیص داد. بعد از مدتی نحوه رفتار، تبدیل به عادت شده و بر روابط ما تاثیر می‌گذارد. افراد می‌توانند الگوهای مختلف را آموخته، آنها را تمرین و استفاده کنند. با اینکه تغییر عادت ها و یا حتی تغییر رفتار، کار ساده ای نیست. اما باید در راستای آن تلاش کرد. در این قسمت به توضیح سبک های مختلف خواهیم پرداخت.

????منفعلانه

افرادی که از سبک های ارتباطی منفعلانه استفاده می‌کنند؛ در ابراز وجود و جراتمندی مشکل دارند. در واقع آنها خود را به تسلیم کرده و برای خود هیچ حقی قائل نمی‌شوند. معمولا از هوش هیجانی پایینی برخوردار هستند و در موقعیت های مختلف نمی‌دانند که واکنش صحیح چیست. آنها احساسات خود را به طور کامل بروز نداده و خشم و ناراحتی را در وجود خود سرکوب می‌کنند. به دلیل اینکه روش درست تخلیه هیجانات را نمی‌دانند؛ بعد از انجام اینکار احساس گناه و ناامیدی می‌کنند. این دسته زبان بدن ضعیفی دارند؛ ارتباط چشمی برایشان سخت است و نه گفتن برایشان سخت است.

????پرخاشگر | سبک های ارتباطی

افراد پرخاشگر دقیقا نقطه مقابل افراد منفعل هستند. آنها نسبت به هر چیزی واکنش شدیدی نشان می‌‌دهند و هیچ کنترلی بر خشم خود ندارند. آنها شنونده خوبی نیستند و همیشه تصور می‌کنند که حق با آنهاست. معمولا خودخواه بوده و به فقط به خود اهمیت می‌دهند. از دستور دادن به دیگران لذت می‌برند و همچنین برای رسیدن به خواسته های خود، احتمالا حقوق دیگران را زیر پا می‌گذارند.

سبک های ارتباطی رفتار آنان گاهی توهین آمیزبوده و بیش از آنکه رهبری کنند؛ رییس هستند. از ویژگی های ظاهری آنها می‌توان به صحبت کردن با صدای بلند، اخم کردن مداوم، نقد و سرزنش کردن ، پریدن وسط حرف دیگران و… اشاره کرد.

????پرخاشگر-منفعل

همانطور که از اسم این سبک هم مشخص است؛ آنها در ظاهر منفعل بوده و در واقع خشم زیادی را در خود دارند. چنین افرادی خود را ضعیف، مستاصل و آزرده در می‌یابند. آنها از طرفی از چیزی که آنها را آزارده، ناراحت و عصبی هستند؛ اما در بروز آنها هم مشکل دارند. آنها زیاد دیگران را تحقیر می‌کنند. همچنین انکار کرده برای شان راهکار ساده تری است تا حل مشکل. انتقام گیری یکی دیگر از رفتارهای مخرب آنهاست. از رفتارهای ظاهری سبک های ارتباطی پرخاشگر-منفعل می‌توان به غر زدن، ریاکاری و همچنین نیش و کنایه زدن اشاره کرد.

????قاطعانه

قاطع رفتار کردن در سبک های ارتباطی، یکی از عادات مثبت محسوب می‌شود. چنین افرادی می‌توانند به روشی درست از حق خود دفاع کرده؛ بدون اینکه صدمه ای بزنند و یا بی احترامی کنند. آنها ارتباط و گفتگوهای موثری با دیگران دارند. انتقادپذیر بوده و از نظرات دیگران استقبال می‌کنند. برای خود ارزش قائل هستند و همچنین ارزش ها و اصول مشخصی دارند. رفتار قاطعانه را می‌توان از تسلط بر زبان بدن، توانایی نه گفتن، دفاع و مراقبت از خود و همچنین اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، تشخیص داد.

اهمیت کاربرد سبک های ارتباطی

استفاده از سبک های ارتباطی و حتی تلاش در جهت تغییر آنها برای دوام روابط، ضروری است. براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه برداشت های  افراد براساس رفتارهای کلامی و غیرکلامی خواهد بود. همچنین افراد در طول زمان الگوی نسبتا ثابتی را از خود نشان داده؛ رفتاری که با دیگران دارند برحسب ادراکشان صورت می‌گیرد.

در انتها باید واکنش دستی نیز از خود نشان دهند. پس با توجه به این نتایج، بکارگیری سبک های مختلف ارتباطی و آگاهی از آنها باعث بالارفتن کیفیت سلامت روان و سلامت جسمانی خواهد شد. ارتباط مثبت با دیگران سبب طولانی تر شدن و موفقیت در زمینه های مختلف می‌شود.

روش هایی برای تغییر سبک های ارتباطی نادرست

تقریبا بخش عمده ای از سبک های ارتباطی ناسالم هستند. متاسفانه افراد درگیر آنها شده و تغییر آنها برایشان سخت می‌شود. اما به هرحال باید همیشه تلاش کنید تا ارتباطات خود را بهبود بخشیده و درگیر تله های ذهنی نشوید. اگر بتوانید این سبک ها را شناخته و علائم آنها را تشخیص دهید؛ تغییر آنها نیز راحت تر خواهد بود. فراموش نکنید که خودآگاهی و خودشناسی در این فرایند بسیار موثر است. برخی از اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

????یادگیری نه گفتن در زمان و مکان مناسب. 

????استفاده از زبان بدن و ارتباط چشمی

????گوش کردن به دیگران

????بالابردن اعتماد به نفس

????کمک گرفتن از مشاور

سخن پایانی

برای رسیدن به اهداف مان و همچنین داشتن زندگی مسالمت آمیز با دیگران باید سبک های ارتباطی گوناگون را بیاموزیم. تعامل و معاشرت با دیگران از مسائل ضروری در زندگی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. همه سبک ها در افراد وجود دارد؛ ولی یکی از آنها همیشه غالب است و رفتار فرد را شکل می‌هد.

از طرف دیگر همیشه ارتباط دارای اصولی است و همچنین عوامل مختلفی بر آن موثر هستند. در قدم اول باید بیاموزیم تا برخودمان کار کنیم. تغییر دادن دیگران کار ساده ای نیست و نیاز به انگیزه و تلاش دارد. در همین راستا باید از مسائل مختلفی اطلاعات کسب کرد. یک روانشناس در این زمینه کمک شایانی به افراد خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سبک های ارتباطی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

انواع سبک های ارتباطی کدام اند؟

به طور کلی سبک های رفتاری به چهار گروه مختلف منفعلانه، منفعل-پرخاشگر، پرخاشگرانه و قاطع، تقسیم می‌شوند. هرکدام دارای ویژگی هایی هستند که در متن به آنها اشاره کرده ایم. همچنین همه آنها همواره در افراد وجود دارند و فقط یکی از آنها غالب خواهد شد.

منبع: سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی



:: برچسب‌ها: سبک های ارتباطی | آشنایی با انواع سبک های ارتباطی ,
:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از دزد در اغلب افراد وجود دارد. این ترس جنسیت و رده سنی ندارد. در تمامی سنین از کودک تا بزرگسال و خانم و آقا وجود دارد. این ترس تا حدودی طبیعی است. به دلیل اینکه ترس از سرقت وسایلی که مدت ها برای تهیه آن زحمت کشیده اید بسیار عادی است. هیچ فردی دوست ندارد که وسایلش دزدیده شود و یا به طور کلی با دزد روبرو شود. اما زمانی که این ترس ها به شیوه افراطی باشد؛ فرد خواب و خوراک ندارد. دائما در استرس است و همیشه هنگام خواب و بیرون رفتن از خانه نگران است. برای کاهش این ترس های افراطی حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: ترس از دزد | 5 راهکار برای کاهش ترس از دزد

ترس از دزد چیست؟

احتمالا افرادی را مشاهده کرده اید که همیشه نگران دزدی و دزد و سرقت هستند. ترس از این دارند که در خارج از خانه دزد وسایل آنها را نبرد و یا خانه شان را دزد نزند. خارج از منزل طلا نمی‌اندازند و گوشی موبایل خود را خارج نمی‌کنند. البته که ترس از دزد یک چیز طبیعی است. اما زمانی که این ترس ها به شیوه افراطی باشد، روان فرد را با مشکل روبرو می‌کند. در ادامه راجع به روش های جلوگیری و کاهش ترس از دزد توضیح داده ایم.

در برخی از موارد فرد به این دلیل ترس از دزد دارد که در گذشته با چنین مشکلی روبرو شده است. مثلا خانه او را دزد زده است و یا خارج از خانه دزد به او حمله ور شده است. در این شرایط گفته می‌شود که فرد دچار استرس پس از سانحه یا PTSD شده است. و تنها زمانی این اختلال درمان می‌شود که شخص مبتلا از روانشناس کمک بگیرد.

پیامدهای ترس از دزد چیست؟

ترس از دزد همراه با پیامدهایی است که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? استرس دائمی هنگام خروج از منزل

???? اختلال در خواب

????نگرانی بیش از اندازه

???? ایجاد وسواس فکری

???? از بین رفتن آرامش

????بروز اختلالات روانی

???? افسردگی

???? انزوا و گوشه گیری

????اختلال در تغذیه

???? بروز فوبیا

???? شک و تردید نسبت به اطرافیان

راهکارهای کاهش ترس از دزد

ترس از دزد تقریبا برای همه افراد وجود دارد. راهکارهایی نیز برای کاهش این ترس ها وجود دارد که معمولا تنش و استرس افراد مبتلا به ترس از دزد را کاهش می‌دهد. به منظور کاهش استرس و حال ناخوشایند این ترس، راهکارهایی را در این قسمت از مقاله توضیح داده ایم.

???? محیط خانه را امن کنید

یکی از اولین اقدامات برای کاهش ترس از دزد، امن کردن خانه است. برای اینکه استرس خود را کاهش دهید حتما محیط خانه را امن کنید. برای درها و پنجره ها قفل و محافظ نصب کنید. و کارهایی را انجام دهید که حس امنیت در شما ایجاد می‌کند.

???? قبل از خواب مدیتیشن کنید

یکی از کارهایی که باید برای کاهش ترس از دزد انجام دهید، مدیتیشن و استراحت قبل از خواب است. با این کار استرس و اضطراب ترس از دزد را کاهش می‌دهید. و سپس برای خواب مناسب آماده می‌شوید. اگر علاقه ای به مدیتیشن ندارید، یکی از روش های ذهن آگاهی را برای آرامش قبل از خواب انتخاب کنید و انجام دهید.

???? هنگام سفر به اطرافیان اطلاع دهید که مراقب خانه باشند

اگر برای ترس از دزد از خانه بیرون نمی‌آیید و به سفر نمی‌روید. بهتر است که برای خیال راحتی خودتان به اطرافیان مورد اعتماد اطلاع دهید که به سفر خواهید رفت. هر چند وقت یک بار به خانه شما سر بزنند تا در امنیت باشد. با این اطلاع رسانی راحت تر به سفر خواهید رفت و حتی آرامش بیشتری را تجربه خواهید کرد. 

???? از روانشناس کمک بگیرید

برای کاهش ترس از دزد حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان نشانه های ترس شما را بررسی کرده و بر اساس ویژگی های فردی و علائمی که دارید، روش درمانی مناسب را ارائه می‌دهد. همچنین اگر ترس شما نشان از اختلال باشد؛ کمک از روانشناس برای کاهش آن الزامی می‌باشد.

???? برای ساختمان سرایدار استخدام کنید

یکی از روش هایی که می‌توانید ترس از دزد را کاهش دهید؛ این است که برای ساختمان سرایدار استخدام کنید. استخدام سرایدار به خوبی می‌تواند آرامش شما را تامین کند. این فرد هم مواظب خانه شماست و هم از وسایل نقلیه در ساختمان محافظت می‌‌کند. و همین محافظت باعث ایجاد حس امنیت و حال خوب شما می‌شود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله ذکر شد؛ ترس از دزد شدت های مختلفی دارد. شدت معمولی را که همه افراد تجربه کرده اند. اما زمانی که این ترس به شیوه افراطی باشد؛ به اختلال تبدیل شده و زندگی فرد را مختل می‌کند. یا حتی در شرایطی فرد به این ترس مبتلا می‌شود که قبلا تجربه بدی را گذرانده است. در این شرایط حتما باید از روانشناس برای درمان و کاهش نشانه ها کمک گرفت. در غیر این صورت به مرور زمان نشانه ها شدید تر شده و ترس نیز بیشتر می‌شود.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دزد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

پیامدهای ترس از دزد شامل چه مواردی می‌شود؟

استرس دائمی هنگام خروج از منزل، اختلال در خواب، نگرانی بیش از اندازه، ایجاد وسواس فکری، از بین رفتن آرامش، بروز اختلالات روانی، افسردگی، انزوا و گوشه گیری، اختلال در تغذیه، بروز فوبیا، و شک و تردید نسبت به اطرافیان از پیامدهای ترس از دزد می‌باشد.

راهکارهای کاهش ترس از دزد چه مواردی است؟

محیط خانه را امن کنید، از روانشناس کمک بگیرید، برای ساختمان سرایدار استخدام کنید، هنگام سفر به اطرافیان اطلاع دهید که مراقب خانه باشند و قبل از خواب مدیتیشن کنید.

منبع: ترس از دزد | 5 راهکار برای کاهش ترس از دزد



:: برچسب‌ها: ترس از دزد | 5 راهکار برای کاهش ترس از دزد ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خستگی مداوم بچه ها در مدرسه به دلایل مختلفی روی می‌دهد. معمولا دانش آموزان مخصوصا در مقاطع تحصیلی بالاتر، زمان زیادی را در مدرسه می‌گذرانند و خستگی آنها چه از لحاظ روانی و چه جسمانی طبیعی است. اما برخی از آنها از زمان شروع کلاس تا پایان آن انرژی کمی دارند و بی حال هستند.

به این معنی که خستگی آنها فقط محدود به ساعات پایانی مدرسه نخواهد شد. عوامل مختلفی در این مورد دخیل هستند. گاهی این دلایل شخصی است و در بعضی موارد مربوط به محیط مدرسه خواهد شد. عوارض خستگی مزمن زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و دانش آموزان را مستعد افت تحصیلی خواهد کرد. 

منبع: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان

خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

کودکان معمولا سرشار از انرژی هستند و حتی در مواردی به سختی به خواب می‌روند. اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که او مدام احساس خستگی می‌کند و هیچ انگیزه ای برای فعالیت های درسی و یا حرکتی ندارد. حتی آنان بعد از داشتن خواب کافی نیز بازهم در مدرسه احساس کمبود انرژی دارند. معمولا این حالت به علت وجود یک بیماری زمینه ای دیگر ایجاد شده که باید برای درمان آن اقدام کرد. در این مقاله به بررسی علل و روش های درمانی خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهیم پرداخت.

علل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ دلایل زیادی در بروز این اختلال دخیل هستند. در واقع برای شروع فرایند درمان، باید علت خستگی مداوم در بچه ها در مدرسه شناسایی شود. شناسایی علت دقیق آن باید توسط پزشک و با انجام آزمایش های مختلف، صورت گیرد. برخی از شایع ترین علل برای این مشکل، به شرح زیر هستند.

????اختلال در خواب

کودکان مخصوصا در سنین پایین تر نیاز به خواب بیشتری دارند. از طرفی برخی دیگر از کودکان مبتلا به اختلالات خواب مثل آپنه هستند. کمبود خواب با حتی خواب بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه باشد. آنها در کلاس احساس خواب آلودگی کرده و نمی‌توانند به خوبی مطالب درسی را بیاموزند.

????مشکلات تغذیه کودک

سوتغذیه و یا عادات غذایی غلط، یکی دیگر از دلایل خستگی مداوم بچه ها در مدرسه است. برخی از مواد غذایی آهن و گلوکز بیشتری دارند و باعث بالارفتن انرژی در کودکان می‌شوند. کودکان باید روزانه از تمام گروه های غذایی مختلف تغذیه کنند. مصرف مکمل های دارویی نیز می‌تواند برای جبران مواد غذایی که کودک تمایلی به خوردن آنها ندارد؛ مناسب باشد. 

????بی علاقگی نسبت به درس

وقتی کودک نسبت به موضوع درسی و یا محیط مدرسه بی علاقه باشد؛ دچار خستگی زودرس خواهد شد. به این معنا که اگر کودکان عادی بعد از گذشت زمان خاصی در مدرسه خسته می‌شوند؛ این دسته از بچه ها از همان ابتدای شروع کلاس علاقه ای به حضور در آن ندارند. حتی اگر از کلاس هم خارج شوند؛ بازهم دوست دارند به خانه رفته و فقط استراحت کنند. در مورد خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، برای دانش آموزانی با این علائم، حتی بازی و معاشرت با دانش آموزان دیگر نیز هیجان انگیز نبوده و انگیزه لازم برای حضور در مدرسه نخواهد بود.

????کم خونی

یکی از بارزترین علائم کم خونی در بچه ها، خستگی مداوم است. در کم خونی تعداد گلبول های قرمز کم بوده در نتیجه اکسیژن و موادغذایی به قدر کافی به اندام ها نمی‌رسد. این نشانه ها در بچه ها بیشتر بروز می‌کند چراکه فعالیت بدنی آنها بیشتر است. خستگی مداوم بچه ها به علت کم خونی، با مصرف داروها و اصلاح سبک زندگی آنها، قابل کنترل است. 

????اختلالات روان

برخی از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های روان مثل افسردگی در مدرسه بی حوصله و بی انرژی هستند. در واقع حالات روحی آنان فقط مختص به مدرسه نبوده و آنها علاقه به حضور در هیچ مکانی را نخواهند داشت. افسردگی در دوران کودکی به دلایل مختلفی ایجاد خواهد شد؛ اما معمولا اختلال رایجی میان بچه ها نیست. قطعا یکی از مهم ترین نشانه های آن خستگی مداوم بچه ها در مدرسه است؛ که والدین و معلمان باید آن را جدی بگیرند. اضطراب زیاد نیز نه تنها انرژی زیادی از کودکان می‌گیرد؛ بلکه با گذشت زمان باعث ایجاد مشکلات دیگری خواهد شد.

????بیماری های جسمانی

بیماری های مزمنی مثل سرطان ها، بیماری های کلیوی و کبدی، سردرد و سرگیجه وتب، از عواملی هستند که باعث ایجاد خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهند شد. مشکلات جسمانی عوارض دیگری مثل کمبود خواب و یا استرس را نیز در کودک ایجاد می‌کنند؛ که او نمی‌تواند در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد. کم کاری تیروئید و یا ابتلای کودک به ویروس اپتشین بار نیز، علائم خستگی مفرط را ایجاد می‌کند.

نشانه های خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

خستگی مداوم در بچه ها نشانه هایی را به وجود می‌آورد که البته بسته به علت آن خواهد بود. همچنین شدن این نشانه ها نیز از فردی به فردی دیگر متفاوت است. بهتر است والدین یا مربیان، نسبت به بروز این علائم حساس بوده و اگر آنها برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا خواهد کرد؛ حتما اقدامات لازم را انجام دهند.

????خمیازه کشیدن مکرر

????احساس خواب آلودگی زیاد

????بی حالی و ضعف جسمانی

????پرهیز از انجام فعالیت های حرکتی

????دردهای عضلانی

????اختلال در حافظه و تمرکز

????متورم شدن غددلنفاوی در بعضی موارد

درمان خستگی مداوم بچه ها در مدرسه

برای درمان خستگی مداوم بچه ها باید به پزشک مراجعه کرده و درمان را متناسب با علت آن شروع کرد. توصیه می‌شود والدین از درمان خودسرانه کودک پرهیز کرده و حتما از یک متخصص کمک بگیرند. برخی از روش های درمانی این مشکل، شامل موارد زیر خواهد شد.

????دارودرمانی

گاهی کودک باید برای این مشکل خود دارودرمانی را آغاز کند. از طرف دیگر در بعضی موارد علت خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، عوارض جانبی داروهایی است که مصرف می‌کنند. در چنین شرایطی کودک باید داروهای دیگری مصرف کرده و یا دوز داروهای آن تغییر یابد. معمولا قرص های مربوط به اختلالات خواب و یا داروهای مربوط به آلرژی چنین عوارضی دارند که باید با مشورت پزشک، راه درمانی دیگری پیش گرفت.

????ورزش و قرارگیری در معرض نورخورشید

ورزش و فعالیت بدنی نه تنها سبب ترشح هورمون های شادی بخش می‌شود؛ بلکه میزان ترشح آنها را نیز تنظیم خواهد کرد. نور خورشید نیز دقیقا همین تاثیر را بر کودک دارد. بچه ها می‌توانند مدتی قبل از حضور در مدرسه، در زیر نورخوشید پیاده روی کنند. اینکار از خستگی مداوم بچه ها در مدرسه پیشگیری می‌کند.

????خواب و تغذیه مناسب

خواب و رژیم غذایی متعادل عامل مهمی در جلوگیری از بروز خستگی مداوم بچه ها در مدرسه خواهد بود. کودکان باید روزانه موادغذایی سالم و به اندازه مصرف کرده و همچنین خواب کافی داشته باشند. گاهی این بی خوابی ناشی از استرس و یا فشار درسی است. اما والدین باید به کمک گرفتن از مشاور اضطراب کودک را کاهش داده و شرایط استراحت را برای او محیا کنند. آنها باید  7 تا 8 ساعت خواب مفید داشته و از خوردن وعده های غذایی سنگین خودداری کنند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که خستگی مداوم بچه ها در مدرسه، یکی از نشانه های رشد آنها در سنین قبل از بلوغ است. در بیشتر موارد ای موضوع، علت جدی نداشته و موقت است. اما با ادامه دار شدن و بروز علائم دیگر، افراد باید برای درمان آن اقدام کنند.

بسیاری از والدین با مشاهده علائم خستگی در کودک خود شروع به سرزنش او کرده و برچسب های مختلفی را به او می‌زنند. در این مورد عجولانه عمل نکرده و حتما با یک متخصص اطفال و روانشناس مشورت کنید. در مورد روش های درمانی نیز با کودک خود همراهی کرده و صبور باشید.‎

برای دریافت مشاوره در زمینه خستگی مداوم بچه ها در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان



:: برچسب‌ها: خستگی مداوم بچه ها در مدرسه | علت بی حالی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مدیتیشن یا مراقبه از جمله تکنیک‌هایی است که امروزه بسیاری از متخصصین برای کاهش اضطراب و افزایش آرامش پیشنهاد می‌دهند. مدیتیشن نوعی روش خود آرام سازی است که در طی آن فرد تلاش می‌کند به درجه بالاتری از هشیاری و ذهن آگاهی برسد و نیروی تمرکز و توجه را در خود تقویت نماید. تمرکز بر زمان حال کمک می‌کند تا از افکاری که مربوط به گذشته و آینده هستند در امان بمانید.

 

هر چه تمرکز بر حال بیشتر شود قدرت شما برای حرکت و تاثیرگذاری نیز بیشتر می‌‍شود. چرا که هیچ کنترلی بر گذشته و آینده ندارید و تنها زمان حال است که می‌توانید بر آن کنترل داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با مدیتیشن با ما همراه باشید. 

منبع: مدیتیشن یا مراقبه چیست

مدیتیشن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مدیتیشن نوعی تکنیک خودآرام سازی است که به افراد کمک می‌کند اضطراب و تنش‌های درونی خود را کاهش دهند و به آرامش بیشتری دست یابند. در این تکنیک که به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، فرد تلاش می کند تا نیروی تمرکز خود را ارتقا ببخشد و ذهنیت آگاه‌تری نسبت به محیط پیرامون خود پیدا کند.

در واقع منشا بسیاری از اضطراب‌ها داشتن مشغله ذهنی زیاد و عدم حضور در لحظه است. اما به واسطه مدیتیشن شما می‌توانید خود را از غرق شدن در افکار منفی نجات دهید و در لحظه حال روحی خود را بهبود ببخشید.

مزایای کمک گرفتن از مدیتیشن

همان طور که گفتیم مراقبه یکی از روش‌های موثر در کنترل اضطراب است. از همین رو در درمان بسیاری از اختلال‌های روان شناختی به خصوصی اختلالات اضطرابی نظیر اضطراب فراگیر، فوبیای اجتماعی و فوبیای اختصاصی به کار می‌رود. همچنین می‌توانید از این تکنیک برای کنترل استرس‌های روزمره کمک بگیرید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند کسانی که به طور مستمر و طولانی مدت مدیتیشن انجام می‌دهند، نسبت به دیگران احساس آرامش بیشتری را گزارش می‌دهند. از جمله دیگر فوایدی که برای مراقبه ذکر می‌شود باید به افزایش ذهن آگاهی، بهبود قدرت تمرکز، نیرومندتر شدن قوای حسی پنجگانه، افزایش کیفیت خواب و به طور کل احساس بهزیستی بیشتر اشاره کرد.

مدیتیشن در جلسات روان درمانی و مدیتیشن در خانه

مدیتیشن به دو شیوه تخصصی و خانگی انجام می‌شود. در شیوه تخصصی که اثربخشی بیشتری دارد باید به یک روانشناس مراجعه نمایید. روانشناس با بررسی وضعیت سلامت روان در صورت لزوم مراقبه و سایر فنون خودآرام سازی را به شما آموزش می‌دهد که از جمله این فنون می‌توان به ریلکسیشن، ذهن آگاهی و تکنیک‌های تنفسی اشاره کرد. در جلسات درمان روانشناس علاوه بر آموزش، تمرین‌هایی را از شما می‌خواهد که باعث می‌شود نحوه انجام تکنیک‌های آرام سازی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

همچنین درمانگر تنها به ارائه تکنیک‌ها اکتفا نمی‌کند، بلکه به کمک روان درمانی ریشه‌های مشکلاتتان را بررسی کرده و برای اصلاح هیجانات و افکار ناسالم به شما یاری می‌رساند. اما مدیتیشن به شیوه خانگی نوعی مهارت خودیاری است که به شما کمک می‌کند در مکان‌های مختلف بتوانید بر هیجانات منفی خود تسلط پیدا کرده و سطح بهزیستی روانی خود را بهبود ببخشید. در ادامه به روش انجام مراقبه در خانه اشاره کرده‌ایم.

چگونه مدیتیشن انجام دهیم | مراحل انجام مدیتیشن در خانه 

مدیتیشن اصول و مراحل خاص خود را دارد. اگر از این اصول پیروی کنید نتیجه بهتری از انجام اینکار خواهید گرفت. مراحل زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به سادگی ذهن خود را آرام کرده و مدیتیشن انجام دهید:

????در یک مکان آرام بنشینید

پیش از هر چیز باید یک مکان آرام پیدا کنید و آن جا بنشینید. توجه داشته باشید که محل انجام مدیتیشن در کیفیت آن بسیار تاثیرگذار است؛ در نتیجه از فضاهای شلوغ یا پرتنش برای انجام این کار استفاده نکنید. مکان مورد نظر باید جایی باشد که در آن احساس راحتی کرده و پرسر و صدا نیز نباشد. سعی کنید اگر این مکان در خانه شماست؛ در آن تنها باشید.

????برای انجام مدیتیشن یک بازه زمانی خاص نظر بگیرید

برای اینکه هنگام مدیتیشن بیشترین تمرکز را داشته باشید، باید طول مدت خاصی را برای انجام آن در نظر بگیرید. طبق نظر کارشناسان 10 دقیقه برای تمرین‌های مدیتیشن کفایت می‌کند. تمرکز و انجام تمرینات مراقبه برای مدت زمان طولانی افراد را خسته خواهد کرد. از طرفی دیگر بعد از مدتی تمرکز خود را از دست خواهید داد.

????وضعیت بدنی مناسبی را انتخاب کنید

هنگام نشستن باید وضعیت بدنی مناسب و راحتی را انتخاب نمایید که در طول مدت مدیتیشن بتوانید آن را به راحتی تحمل کنید. برای مثال می‌توانید به یک صندلی تکیه داده یا به شکل چهار زانو روی زمین قرار بگیرید. شکل نشستن می‌تواند برای هرکسی متفاوت باشد، تنها مسئله‌ای که اهمیت دارد راحتی شماست. حتی می‌توانید برای مدتی زمانی کوتاه دراز بکشید. قرار گیری اعضای بدن در هنگام مدیتشن مهم است. همچنین باعث خروج تنش از آنها خواهد شد.

????روی نحوه تنفس خود تمرکز نمایید

پس از اینکه در جای راحتی قرار گرفته می‌توانید چشم‌ها را ببندید و روی تنفس خود تمرکز نمایید. در این زمان به آرامی نفس بکشید و حرکات دم و بازدم را به دقت زیر نظر بگیرید. یکی از مراحل مهم در مدیتیشن، نفس کشیدن صحیح است. اکثر افراد ریتم تنفسی منظمی ندارند؛ و همین موضوع باعث شکل گیری مشکلات زیادی خواهد شد. افراد باید علاوه بر بکارگیری تکنیک های تنفسی در حین مراقبه، آن را در طول روز نیز بکار گیرند.

????توجه کنید چه زمانی حواستان پرت می شود

هنگامی که تلاش می‌کنید روی تنفستان متمرکز شوید، به طور اجتناب ناپذیری با پرت شدن حواس مواجه می‌شوید. مهم این است که از آن آگاه باشید و هر زمان که فهمیدید از موضوع اصلی منحرف شده‌اید، مجددا توجه خود را به نفس کشیدن معطوف نمایید. حتما برای خود مشخص کنید که معمولا پس از گذشت چه زمانی حواستان پرت می‌شود. برای مثال برخی ممکن است در همان لحظات اول مدیتیشن از موضوع منحرف شوند، اما برخی دیگر می‌توانند دقایق طولانی‌تری متمرکز بمانند.

????خودتان را بابت پرت شدن حواس سرزنش نکنید

خیلی مهمه که با خود مهربان باشید و به خاطر منحرف شدن ذهن در حین مدیتیشن، خودتان را سرزنش یا قضاوت نکنید. همچنین جستجوی وسواسی در مورد موضوعی که حواس شما را پرت کرده نیز کار مناسبی نیست و به جای آرام سازی، تنش‌هایتان را افزایش می‌دهد. در نتیجه تلاش کنید تنها هر زمان که متوجه حواس پرتی خود شدید به موضوع اصلی برگردید و در نظر داشته باشید که می‌توانید به مرور زمان نیروی تمرکز خود را بهبود ببخشید.

????با آرامش به مدیتیشن خاتمه دهید

در انتهای 10 دقیقه سعی کنید به آرامی چشم‌های خود را باز کرده و احساساتی که در طول این مدت داشتید را در ذهن خود مرور نمایید. توجه داشته باشید که تجربه شفقت و مهربانی با خود در این بازه زمانی بیش از هرچیز اهمیت دارد. بسیار مهم است که مدیتیشن را با آرامش به پایان برسانید و استرس کارهای مانده خود را نداشته باشید. 

????حضور در کلاس های گروهی مدیتیشن

عضویت در گروه ها و یا شرکت در کلاس های مدیتیشن، در انجام بهتر و اثربخشی بیشتر این فعالیت، موثر خواهد بود. در گروه، افراد تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و مسائل مختلفی را از یکدیگر می‌آموزند. انجام مراقبه به صورت گروهی، انگیزه افراد را برای انجام دوباره و منظم آن بیشتر خواهد کرد. شاید برخی از افراد با حضور دیگران تمرکز خود را از دست بدهند؛ اما به طور کلی انجام آن هم به تنهایی و هم به صورت گروهی امکانپذیر است.

????تاثیر نور، صدا و انرژی بر مدیتیشن

بعد از مرحله حفظ تمرکز و تنظیم تنفس، سعی کنید به تنظیم نور و انرژی مکان مورد نظر خود بپردازید. گوش کردن به موسیقی و یا فایل های صوتی مختلف در حین مدیتیشن، می‌تواند برای آرامش بیشتر افراد مفید باشد. موسیقی باعث حذف صداهای محیط می‌شود و شما می‌توانید بر حال و اکنون تمرکز بیشتری کنید. انرژی محیط نیز وابسته به وسایل و یا حس درونی افراد خواهد بود. اصول فنگ شویی در خانه باعث تنظیم انرژی خواهد شد.

????حساس نباشید

حساسیت بیش از حد بر انجام درست مدیتیشن، خود باعث حواسپرتی خواهد شد. هدف از انجام مراقبه فقط کاهش تنش های روانی خواهد بود. پس به هر طریقی که برایتان مقدور است؛ اینکار را انجام دهید. همه چیز نباید عالی پیش برود تا شما مراقبه کنید. به همین دلیل سعی کنید انعطاف پذیر باشید و نسبت به خود و دیگران سخت گیری نکنید.

سخن پایانی

مدیتیشن یا مراقبه همیشه کار آسانی نیست و نیاز به شرایط آرامی دارد. طبیعی است که نتوانید هر روز اینکار را انجام دهید و یا در حین آن به مشکلاتی بربخورید. اما قطعا یکی از روش های موثر برای درمان استرس و اضطراب، مراقبه خواهد بود. سعی کنید مدیتیشن را تبدیل به یکی از عادات روزانه خود کنید و برای اجرای اصولی آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیتیشن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

برای آنکه بر استرس های روزمره غلبه کنیم باید در روز چند بار مدیتیشن انجام دهیم؟

انجام یک بار مدیتیشن در روز تاثیر بسزایی در کنترل استرس و ایجاد آرامش روانی دارد. اگر احساس می کنید با وجود مدیتیشن و سایر اقدامات خودیاری هم چنان سطح اضطراب بالایی دارید، باید از یک روانشناس برای کنترل بهتر اوضاع کمک بگیرید.

منبع: مدیتیشن یا مراقبه چیست



:: برچسب‌ها: مدیتیشن یا مراقبه چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سرکوب استعدادهای فرزند مانع رشد و پیشرفت آنها می‌شود. برخی از مسائل از دید والدین به دورند. اما باعث سرکوب استعدادهای فرزندانشان می‌شود. برخی از این مشکلات که بسیار نیز بارز هستند شامل محیط زندگی نامناسب، موقعیت اجتماعی-اقتصادی، اختلالات شخصیت والدین، سلامتی، ارتباط خانوادگی، جنسیت و … می‌شود.

زمانی که تمامی این موضوعات در جایگاه مناسبی نباشد، به کودک بی توجهی شود و یا والدین به شیوه افراطی سخت گیری کنند؛ استعدادهای کودک سرکوب می‌شود. بنابراین برای تربیت فرزند حتما باید جوانب مختلفی را در نظر بگیرید. حتی باید زمان مناسبی را برای با کودک بودن صرف کنید تا استعدادهای کودک را مشاهده و کشف کنید. برای کشف استعدادهای کودک حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: سرکوب استعدادهای فرزند | 7 دلیل سرکوب استعدادهای کودک

سرکوب استعدادهای فرزند

 

سرکوب استعدادهای فرزند دلایل مختلفی دارد. مثلا برخی از کودکان در محیط زیست خوبی قرار ندارند، برخی والدین بی توجه دارند، عده ای از کودکان وضعیت اقتصادی – اجتماعی نامناسبی دارند و حتی والدین برای تربیت آنها زمان نمی‌گذارند. به همین دلیل باعث می‌شود که سرکوب استعدادهای فرزند رخ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک فرزند پروری کلیک کنید.

به طور کلی اگر والدین در تربیت کودک کوشا نباشند، فرزند با استعدادی نخواهند داشت. بنابراین باید در رشد و پرورش فرزندان بسیار دقت داشته باشید. و این موضوع را پر اهمیت بدانید. در این مقاله مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند را توضیح داده ایم که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید.

مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود چیست؟

برخی از مشکلات هستند که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شوند. این مشکلات تنها به استعدادهای فرد لطمه می‌زند و به هوش ربطی ندارد. در این بخش مقاله راجع به مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند توضیح داده ایم.

???? اختلالات شخصیت والدین در سرکوب استعدادهای فرزند

یکی از مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود؛ اختلالات شخصیت والدین است. در اکثر خانواده هایی که با مشکلات روانی و افسردگی مواجهه هستند، فرزندان توجه کمتری به کشف استعدادهایشان دارند. اما برخی از این خصوصیات نیز از طریق وراثت به کودک منتقل می‌شود.

اما همیشه به عنوان والدین باید توجه داشته باشید که فرزندتان از نظر روانی، اخلاقی و جسمی از شما چند قدم جلوتر باشد. زمانی که به این نکته توجه کنید؛ مسیر برای شما باز تر می‌شود و راحت تر به استعدادهای کودک توجه می‌کنید.

???? ورزش و سلامتی

یکی از مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود، ورزش و سلامتی است. ورزش باعث افزایش قدرت عضلانی می‌شود و توده های استخوانی را افزایش می‌دهد. اما امروزه بسیاری از والدین به دلیل بی حوصلگی که دارند، کودکان خود را مشغول بازی های دیجیتال می‌کنند.

حتی تک فرزندی نیز در این مبحث جا دارد. زیرا در این شرایط فرزند شما همبازی ندارد و همه کارهایش را به تنهایی انجام می‌دهد. و توانایی کشف چیزهایی مختلف را نیز به تنهایی نخواهد داشت. حتی بسیاری از این کودکان در سنین کم به اختلالات عصبی دچار می‌شوند.

???? جنسیت فرزند | سرکوب استعدادهای فرزند

به طور کلی رشد دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است. و باعث می‌شود که از لحاظ جنسیتی به چیزهای دیگری توجه کنند. اما اگر این تربیت کودکان بر اساس رویکردهای قدیمی انجام شود، همراه با سرکوب استعدادهای فرزند خواهد شد. باید توجه داشته باشید که هر کودکی استعدادهای نهفته دارد. و باید فرصت بروز و کشف این استعدادها فراهم شود تا به پرورش آنها رسیدگی کند. 

???? ارتباط خانوادگی

استعدادهای فرزندان در ارتباط های خانوادگی و از طریق فعالیت های خانوادگی به وجود می‌آید. اگر ارتباط خانوادگی وجود نداشته باشد، سرکوب استعدادهای فرزند نیز به وجود می‌آید. خانواده های سوءاستفاده گر، خانواده هایی که کودکان را نادیده می‌گیرند و … به سرکوب استعدادهای فرزند دامن می‌زنند.

این کودکان علاوه بر سرکوب استعدادها، مهارت های اجتماعی ضعیفی نیز پیدا خواهند کرد. در نهایت در بزرگسالی برقراری ارتباط با دیگران دشوار می‌شود. حتی فرزند پروری افراطی نیز باعث سرکوب استعداد کودکان می‌شود.

???? محیط زیست در سرکوب استعدادهای فرزند

محیط زیست از دیگر مشکلاتی است که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود. به طور کلی محیط نقش پررنگی در پرورش استعدادهای فرزندان دارد. و در مجموع تحریکات روانی و جسمی را نشان می‌دهد. محیطی که یک فرد در آن رشد می‌کند، تاثیر بسیار مستقیمی در کشف استعدادهای او دارد. محیط زیست مناسب و خانواده قوی، باعث پیشرفت و پرورش استعداد می‌شود.

???? وضعیت اجتماعی – اقتصادی

وضعیت اجتماعی – اقتصادی کیفیت کشف استعدادهای کودک را افزایش و کاهش می‌دهد. کودکان در خانواده های مرفع، منابع یادگیری بهتری دارند و در صورت نیاز به هر چیزی از خانواده کمک می‌گیرند. اما فرزندانی که در خانواده های فقیر در حال رشد هستند، منابع آموزشی و حتی تغذیه سالم ندارند. حتی این کودکان والدین شاغلی دارند که زمان مناسبی را برای رشد کودک و کشف استعدادها نمی‌گذارند.

???? تاثیرات جغرافیایی | سرکوب استعدادهای فرزند

یکی از مشکلاتی که باعث سرکوب استعدادهای فرزند می‌شود؛ تاثیرات جغرافیایی است. کودکان توسط جامعه و همسالان خود تحت تاثیر قرار می‌گیرند. محله ای که در آن زندگی می‌کنند، مدارس محل تحصیل و … عوامل موثری در استعدادیابی کودکان هستند. حتی پارک و بازی کودکان بسیار در کشف استعدادهای او موثر هستند. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، مشکلات زیادی در سرکوب استعدادهای فرزند وجود دارد. برخی از کودکان در خانواده هایی زندگی می‌کنند که بی توجه هستند و سبک فرزند پروری نامناسبی دارند. به همین دلیل کودک هرگز در هیچ زمینه ای پیشرفت نمی‌کند. برای کمک به فرزندان خود حتما باید از مشاورین و روانشناسان متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرکوب استعدادهای فرزند می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 


:: برچسب‌ها: سرکوب استعدادهای فرزند | 7 دلیل سرکوب استعدادهای کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()