نوشته شده توسط : ذهن نو

رشته مهندسی پزشکی از گروه ریاضی بوده پل ارتباطی میان پزشکی و مهندسی است. در واقع داوطلبین رشته تجربی هم می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه مهندسی پزشکی را انتخاب کنند. اما به طورکلی یک رشته مهندسی محسوب شده و حتی در مقطع کارشناسی نیز دارای گرایش های مختلف است. تمام وسایل و ابزارهای مورد استفاده در مشاغل پزشکی و درمان، توسط متخصصین این رشته، طراحی و ساخته می‌شوند.

 

معمولا متقاضیان شناخت کافی از این رشته نداشته و در انتخاب آن نیز دچار اشتباه می‌شوند. اما این رشته بسیار کاربردی بوده و موقعیت های زیادی برای پیشرفت خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این رشته و مهارت های لازم برای آن خواهیم پرداخت. 

منبع: رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی

علم پزشکی برای تشخیص دقیق و درمان به رشته مهندسی پزشکی نیاز دارد. از طرفی افراد نیز همیشه مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که تجهیزات پیشرفته تر و متخصصین بهتری داشته باشد. این موضوع لزوم تحصیل در این رشته و یادگیری مهارت های آن را به خوبی نشان می‌دهد. حتی طراحی و ساخت پروتزهای درمانی نیز به تخصص این افراد نیاز دارد. دامنه فعالیت این رشته بسیار وسیع است از ایده های پزشکی و مهندسی بهره می‌گیرد. امروزه شاهد پیشرفت گسترده تجهیزات پزشکی و حتی اعضای بدن هوشمند هستیم؛ که همه اینها مدیون تلاش های علم مهندسی پزشکی است.

مهارت های لازم برای رشته مهندسی پزشکی

قطعا رشته مهندسی پزشکی نیاز به علاقه و تلاش زیادی دارد. افراد بدون برخورداری از برخی از مهارت ها نمی‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند. همچنین افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند نیز اگر تخصص لازم را کسب نکرده باشند نیز نمی‌توانند وارد بازارکار شوند. اما یه طور کلی برای ورود به این رشته و ادامه آن وجود برخی از خصوصیات لازم خواهد بود.

????علاقه به کار تحقیقاتی

از آنجایی که اطلاع از آخرین تغییرات دنیای پزشکی و مهندسی به طور همزمان برای دانشجویان رشته مهندسی پزشکی ضروری است؛ باید مداوم تحقیق و جست و جو کرده و به کار تحقیقاتی علاقمند باشند. پژوهش علمی کار ساده ای نیست. مخصوصا اگر در جهت ساخت و یا استفاده از ابزاری برای درمان باشد. این افراد در مقاطع مختلف تحصیلی نیاز به روحیه پرسشگر و جستجوگر داشته و باید مداوم خود را بروز کنند. علم همواره در حال پیشرف است و دانشجویان این رشته نباید از آن عقب بمانند.

????هوش ریاضی و فضایی

بخش عمده دروس رشته مهندسی پزشکی، مربوط به علم ریاضیات و مهندسی می‌شود. به همین دلیل آنها باید از استعداد کافی در این دروس برخوردار باشند. موفقیت در رشته های مهندسی به داشتن هوش ریاضی و فضایی وابسته است. این ویژگی تا حدودی ذاتی بوده، اما افراد با روش هایی می‌توانند آن را تقویت کرده و از آن بیشتر استفاده کنند. همچنین آنها در ساخت و یا آزمایش وسایل با اعداد و جزئیات زیادی روبرو هستند که باید در مورد دقت کافی داشته باشند. 

????خلاقیت و نوآوری

ساخت و طراحی هر وسیله ای نیازمند خلاقیت و نوآوری است. افراد باید بتوانند ابزارها را بهنه سازی کرده ایده و های جدید را نیز در نظر داشته باشند. اینکار مستلزم تفکر عمیق و تلاش زیادی خواهد بود. ایده های جدید همیشه به موفقیت نمی‌رسند و فرد باید انگیزه خود را حفظ کرده و دوباره تلاش کند. در واقع اقدامات دانشمندان رشته مهندسی پزشکی در جهت ساختن زندگی راحت تر و بهتر برای بیماران است. به همین دلیل باید همواره به نیازهای آنها توجه کرده و در این مورد انعطاف پذیر باشند. برای مثال شاید وسیله ای در حال حاضر هم مشکل فرد را برطرف کند اما با ایجاد کمی تغییرات در آن بیمار راحت تر خواهد بود. که این موضوع نیاز به هوش و خلاقیت زیادی خواهد داشت.

گرایش های رشته مهندسی پزشکی

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ این افراد در مقطع کارشناسی نیز مجبور به انتخاب یک گرایش مشخص برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی هستند. آنها باید از میان 3 رشته بیوالکتریک، بیومکانیک و بیومواد، یکی را انتخاب کنند. مدت زمان تحصیل در این رشته تقریبا 4 سال است و آنها باید تقریبا 140 واحد درسی را بگذرانند. انتخاب این گرایش ها کاملا به علاقه دانشجو بستگی داشته و هیچ برتری نسبت به یکدیگر ندارند. افراد با گذراندن 20 واحد درس عمومی، 26 واحد دروس پایه، 47 واحد دروس اصلی و 47 واحد دروس تخصصی از این رشته فارغ التحصیل خواهند شد.

پیشنهاد می شود که حتمابرای دریافت خدمات استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی

در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا دکتری نیز فراهم است. اما افراد حتی با داشتن مدرک کارشناسی نیز می‌توانند وارد بازار کار شوند. گرایش های ارشد رشته مهندسی پزشکی بسیار متنوع است و شامل 38 واحد درسی می‌شود. دروس این مقطع شامل 24 واحد دروس تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد پروژه می‌شود. گرایشات مقطع دکتری نیز محدود تر هستند. افراد در دکتری 36 واحد می‌گذرانند که 18 واحد آن درسی و 18 واحد دیگر تدوین رساله است. گرایش های مقطع و دکتری برای این رشته شامل موارد زیر می‌شوند.

گرایش های کارشناسی ارشد

????مهندسی ورزش

????مهندسی بافت

????مهندسی بیومتریال

????مهندسی بیومکانیک

????مهندسی بیوالکتریک

????مهندسی اطلاعات پزشکی

????مهندسی توانبخشی

????مهندسی پردازش تصاویر پزشکی

????مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی

گرایش های مقطع دکتری

????مهندسی بیومتریال

????مهندسی بیومکانیک

????مهندسی بیوالکتریک

????مهندسی بافت

????مهندسی رباتیک

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی پزشکی

بازار کار و آینده شغلی یکی از ملاک های برای انتخاب یک رشته برای ادامه تحصیل است. به طور کلی بازارکار رشته مهندسی پزشکی خوب است اما افراد نباید انتظار درآمد بالایی از شغل خود داشته باشند. آنها در مراکز و سازمان های مختلفی می‌توانند مشغول به کار شوند اما برای مستقل شدن نیاز به سرمایه زیادی خواهند داشت. مراکزی که به کارشناسان این رشته نیاز دارند شامل موسسات درمانی، بیمارستانها، وزارت بهداشت، مرکز تحقیقات، سازمان تامین اجتماعی، کارخانه ها و… می‌شوند. برای آشنایی با برخی از مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

معایب و مزایای رشته مهندسی پزشکی

هر رشته ای دارای معایب و مزایایی است که داوطلب، علاوه بر علاقه باید به آنها نیز توجه داشته باشد. برای مثال برخی از مزایای رشته مهندسی پزشکی، ورود آسان به دانشگاه از دو رشته ریاضی و تجربی و حتی بدون کنکور است. بازارکار آن نیز خوب است و افراد به راحتی بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند مشغول بکار شوند. اما نباید معایب آن را نیز نادیده گرفت.

محیط های آزمایشگاهی این رشته، خطرات خود را دارد. بخشی از کار این افراد مربوط به جان انسانها می‌شود به همین دلیل در این مورد باید بسیار محتاط باشند. همچنین درآمد پایین در مقابل تلاش های این افراد نیز یکی دیگر از نکات منفی این رشته است. با اینکه می‌توان در این رشته بدون نیاز به کنکور نیز تحصیل کرد اما برای قبولی در دانشگاه های معتبر و سطح بالا باید زحمت بیشتری کشید.

سخن پایانی

رشته مهندسی پزشکی، یکی از رشته های نسبتا خوب محسوب شده که موقعیت های زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. باید برای رسیدن به جایگاهی خوب در آن تلاش بسیاری کرد. فراموش نکنید که تلاش مستمر در هر رشته ای منجر به موفقیت خواهد شد. پس علاقه خود را در اولویت قرارداده و در مورد رشته موردنظر به اندازه کافی تحقیق کنید.مهارت و استعداد خود را نیز در نظر داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور تحصیلی و یا فردی که در این رشته مشغول به تحصیل است نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی پزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی



:: برچسب‌ها: رشته مهندسی پزشکی | آینده کاری مهندسی پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا سایکوزگذرا یکی از انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا است. در این اختلال بیمار علائم روانپریشی نظیر توهم و هذیان را در طی مدت 1 روز تا 1 ماه تجربه می‌کند. در واقع این اختلال به حملات سایکوتیک کوتاه مدتی گفته می‌شود که افراد پس از تجربه آن مجددا به سطح عملکرد قبلی خود برمی‌گردند. این اختلال با علائم مختلفی ممکن است خود را نشان دهد، گاه اطرافیان آن را به اشتباه گرفته و استرس‌های زندگی را عامل اصلی این آشفتگی می‌دانند. عدم توجه به درمان موجب بدتر شدن و تکرار سریع‌تر دوره‌های بیماری می‌شود.

اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال روانپریشی کوتاه مدت همانطور که از اسم آن مشخص است با نوسانات هیجانی و شدید چند روزه همراه است. احتمالا علائم مثبت به صورت ناگهانی ظاهر و بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از بین خواهند رفت. معمولا این حملات دوره ای شدید هستند و می‌تواند برای سلامت فرد و اطرافیان او تهدید کننده باشد.

بی ثباتی خلق در آنها مشهود بوده و در فاصله بین دو دوره روانپریشی نیز حال روحی ثابتی ندارند. این اختلال معمولا در اوایل بزرگسالی ظاهر شده و شیوع آن میان افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های روان را داشته اند؛ بیشتر است. همچنین تاثیر ژنتیک و محیط را نمی‌توان نادیده گرفت.

علائم و نشانه های اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال روان پریشی کوتاه مدت یا سایکوزگذرا یکی از انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنیا است. تفاوت سایکوزگذرا با اسکیزوفرنی در این است که مبتلایان به این اختلال علائم روان پریشی را در طی یک دوره کوتاه مدت تجربه می‌کنند و پس از سپری شدن آن مجددا عملکرد قبلی خود را به دست می‌آورند. طبق تعریف آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی سایکوزگذرا حداقل 1 روز و حداکثر 1 ماه طول می‌کشد و در طی این مدت علائم زیر بروز می‌یابند:

  • هذیان ( باورهای غلطی که در برابر هرگونه استدلال مقاوم هستند) 
  • توهم ( مثلا دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)
  • رفتار آشفته بارز یا کاتاتونیک
  • گفتار آشفته (مثل بی ربط گویی یا حاشیه روی افراطی). در مورد گفتار آشفته تشخیص باید با توجه به عوامل زبانی آن فرهنگ صورت گیرد.

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال روان پریشی کوتاه مدت

متخصصان در تعیین علل و عوامل خطرساز اختلال روان پریشی کوتاه مدت بیش از هرچیز بر عوامل مزاجی یا همان شخصیتی تاکید می‌کنند. آن ها بر این باورند که اختلالات و صفات شخصیتی موجود از قبل نظیر اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و برخورداری از ویژگی‌هایی نظیر کژتنظیمی ادراکی و هیجان پذیری منفی احتمال بروز اختلال روان پریشی گذرا را در افراد افزایش می‌دهند.

اگر این ویژگی‌ها در تعامل با عوامل محیطی خطرساز نظیر استرس‌های شدید قرار بگیرند، ریسک دچار شدن به اختلال سایکوزگذرا بیش از پیش افزایش می‌یابد. 

علائم این اختلال را نمی‌توان به افسردگی عمده، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و یا کاتاتونیا نسبت داد. از طرف دیگر علت آن تاثیر مستقیم یک ماده یا دلایل فیزیولوژیک نیست. تشخیص این بیماری از اختلال دو قطبی بسیار سخت خواهد بود؛ چرا که رفتار افراد به صورت دوره ای فرق می‌کند. اما تشخیص آن با کمک متخصص امکانپذیر است. 

مشکلاتی که در طی روان پریشی گذرا بروز می یابند

در طی یک دوره سایکوزگذرا بیماران اغلب دست خوش آشوب هیجانی و سردرگمی گسترده‌ای می‌شوند. همچنین در این بازه زمانی تغییرات سریع از یک حالت عاطفی به یک حالت دیگر بسیار شایع است. گرچه همانطور که از نام اختلال پیداست دوره بیماری کوتاه است، اما در همین بازه زمانی کم نیز گاهی افت عملکردی شدید اتفاق می‌افتد.

از همین رو در بسیاری از موارد نظارت برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای بهداشتی و تغذیه‌ای و محافظت از بیمار ضرورت می‌یابد. نکته قابل توجه اینجاست که احتمال خودکشی به خصوص در دوره حاد بیماری بیشتر از حد معمول است و در نتیجه ممکن است برای مراقبت بیشتر نیاز به بستری وجود داشته باشد.

بیماری های همزمان با اختلال روان پریشی کوتاه مدت

طبیعی است که همزمان با اختلال روان پریشی کوتاه مدت، بیماری های جسمانی و روانی دیگری نیز بروز کنند. به همین دلیل تشخیص افتراقی آنها بسیار مهم است و روش درمانی آنها متفاوت خواهد بود. این موضوع ضرورت کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک را به خوبی نشان می‌دهد.

این بیماری ها روی هم تاثیر گذاشته و می‌توانند شرایط را پیچیده تر کنند. برخی از این اختلالات شامل اختلال شخصیت مرزی، شخصیت خودشیفته، شخصیت مرزی، شخصیت پارانوئید، شخصیت اسکیزوتایپی و دلیریوم، خواهد بود. حتی عوارضی که مصرف مواد مخدر و اعتیاد هم برای افراد ایجاد می‌کنند نیز باعث بروز نشانه هایی مشابه با اختلال روانپریشی گذرا، می‌شود.

نحوه بروز و سیر اختلال روان پریشی کوتاه مدت

اختلال سایکوزگذرا ممکن است در نوجوانی و اوایل بزرگسالی بیشتر بروز یابد. با این حال احتمال دچار شدن به آن در تمامی سنین وجود دارد. به طور کل میانگین ابتلا به اختلال روان پریشی کوتاه مدت اواسط دهه چهارم عمر است. همچنین زمانی این اختلال مطرح است که علائم سایکوزگذرا باید حداکثر ظرف مدت 1 ماه برطرف شده و فرد به سطح قبلی عملکرد خود بازگردد.

شیوع اختلال روان پریشی کوتاه مدت

طبق آخرین تغییرات کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روان، 9 درصد از کسانی که برای اولین بار نشانه های سایکوز را تجربه می‌کنند؛ به اختلال روانپریشی کوتاه مدت مبتلا هستند. در کشورهای جهان سوم در مقایسه با کشورهای پیشرفته و صنعتی نشانه های اختلالات گروه A و C که نشانه های اختلال روانپریشی کوتاه مدت را دارند؛ شایع تر است از گروه B هستند. و حتی مدت زمان آنها نیز طولانی تر خواهد بود.

این اختلال در زنان دو برابر مردان رخ خواهد داد. برخی از محققین، شیوع آن را میان افرادی که در طبقه اجتماعی-اقتصادی پایین تری زندگی می‌کنند و یا در فجایع اجتماعی بیشتری حضور داشتند؛ بالاتر می‌دانند. اما به طور کلی نمی‌توان علت دقیقی برای آن در نظر گرفت.

درمان اختلال روان پریشی کوتاه مدت

 برای درمان اختلال روان پریشی کوتاه مدت بیش از هرچیز دریافت داروهای آنتی سایکوتیک ضرورت دارد. بیمار باید برای کنترل علائمی نظیر توهم و هذیان در طول دوره بیماری به طور منظم زیر نظر یک متخصص قرار داشته باشد و داروهای مورد نیازش را دریافت کند. 

در زمان‌هایی که علائم خفته هستند، مراجعه به روانشناس برای کسب برخی مهارت‌های زندگی ضرورت دارد. روانشناس کمک می‌‍کند تا با شناخت عوامل استرس زا در زندگی خود و بالا بردن مهارت مقابله با استرس بتوانید از دوره‌های عود بعدی پیشگیری کرده یا آن‌ها را به تاخیر بیاندازید. در نتیجه استفاده از داروها برای کنترل دوره حاد بیماری و استفاده از روان درمانی برای کنترل بلند مدت علائم و به دست آوردن پیش آگهی مثبت اهمیت دارند.

این افراد باید عوامل زمینه ساز این اختلال را شناسایی کرده و از بروز آن جلوگیری کنند. اینکار با کمک روانشناس و خانواده فرد امکانپذیر خواهد بود. همچنین اصلاح سبک زندگی و انجام تمرینات مرتبط با این اختلال در توقف و یا کم شدن این بیماری بسیار موثر است. 

سخن پایانی

اختلالات روان طیف گسترده ای دارند که همه آنها به صورت دائمی نیستند. یا علائم آنها به صورت مداوم دچار تغییراتی می‌شود. طبیعی است که افراد نتوانند ماهیت آنها را درک کرده و برای درمان به موقع اقدام کنند. اما معمولا نشانه های اختلال روانپریشی کوتاه مدت، بسیار مشهود و شدید بوده و افراد می‌توانند در مراحل اولیه این بیماری جلوی بروز مجدد آن را بگیرند. توجه داشته باشید که دارودرمانی باید در کنار روش های روانشناختی انجام گیرند. در طول درمان افراد باید همواره تحت نظر یک درمانگر باشند و پیشرفت خود را نشانه های خود را پیگیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال روان پریشی کوتاه مدت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

سوالات متداول

آیا بین زنان و مردان از نظر ابتلا به اختلال روان پریشی کوتاه مدت تفاوتی وجود دارد؟

بله، طبق مطالعات همه گیرشناسی میزان شیوع اختلال سایکوزگذرا در خانم ها دو برابر بیشتر از مردان است.

آیا تجربه سایکوزگذرا در بلندمدت نیز به عملکرد فرد آسیب می رساند؟

خیر سایکوزگذرا تنها در همان دوره بیماری منجر به افت عملکرد می‌شود اما پس از اتمام آن بیمار مجددا به عملکرد سابق خود برمی‌گردد و پیش آگهی مناسبی را نشان می‌دهد.

منبع:  روان پریشی کوتاه مدت



:: برچسب‌ها: روان پریشی کوتاه مدت ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جواب خیانت با خیانت یا انتقام گرفتن از همسری که به شما خیانت کرده آن‌هم با رفتاری مشابه، یکی از اولین و البته بدترین گزینه‌هایی است که بعد از فهمیدن خیانت همسرتان به ذهن‌تان خطور می‌کند. شاید حس کنید که نباید در این مسابقه عقب بمانید و مثل او برای این رابطه ارزشی قائل نباشید و خیانت را تنها راه برای برگرداندن عزت نفس‌تان بدانید. صرف‌نظر از دلایلی که برای این رفتار دارید، باید بدانید جواب خیانت با خیانت علاوه بر اینکه زندگی شما را در آستانه نابودی قرار می‌دهد، حتی باعث آرامش خاطرتان هم نخواهد شد.

 

پس به‌جای تلافی کردن به دنبال راه‌حل بهتری برای شرایط پیش‌آمده باشید. اگر احساس می‌کنید شرایط روحی‌تان به حدی بهم ریخته که تحمل آن برایتان سخت شده و نمی‌دانید چه تصمیمی باید بگیرید، حتما مشاوره خیانت همسر دریافت نمایید.

منبع: جواب خیانت با خیانت چه خطراتی دارد؟

چرا دنبال جواب خیانت با خیانت هستید؟

وقتی می‌فهمید درحالی‌که به همسرتان وفادار بودید او به شما خیانت کرده، احتمالا بدترین حس‌های دنیا را تجربه خواهید کرد. مجموعه‌ای از احساسات منفی مثل خشم، نفرت و همین‌طور احساس غمگینی و تنهایی به‌یک‌باره شما را در برخواهند گرفت. در چنین شرایطی اکثر مردان/زنان به رابطه خود پایان می‌دهند و اما گروه دیگر نیز تصمیم می‌گیرند زندگی خود را ادامه دهند. اما در این میان بعضی‌ها هم تصمیم می‌گیرند که رفتار همسرشان را تلافی کنند. درواقع شروع به خیانت می‌کنند تا رفتار همسرشان را تلافی کرده باشند.

خیانت اغلب برای پاسخ به احساس تنهایی و بی‌پناهی که از درون احساس می‌کنیم شروع می‌شود. در چنین شرایطی همسرتان قدم اول را برای آسیب زدن به پایه‌های زندگی برداشته و ممکن است شما با خود به این موضوع فکر کنید که دیگر دلیلی برای تعهد وجود ندارد و شما نیز می‌توانید درست مانند خودش شریک عاطفی دیگری انتخاب کنید. قرار گرفتن در این شرایط آسیب‌های بسیاری را برای زندگی شما و به‌خصوص فرزندانتان به بار خواهد آورد. به همین خاطر متخصصان سلامت روان توصیه می‌کنند پیش از اینکه در این زمینه هر تصمیمی بگیرید ابتدا با یک مشاور خانواده صحبت کنید.

پیامدهای خیانت تلافی جویانه | عواقب جواب خیانت با خیانت

صرف‌نظر از اینکه با چه هدفی در مقابل خیانت همسرتان دست به رفتار متقابل زده‌اید، این مسئله پیامدهایی را در زندگی شما به همراه خواهد داشت. ازجمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- از دست دادن شانس بهبود رابطه

خیانت ضربه محکمی به زندگی شما وارد می‌کند که اثرات منفی آن تا مدت‌ها در روان هر دو طرف باقی خواهد ماند. در مقابل خیانت می‌توانید بین ترمیم آسیب‌ها و یا بیشتر کردن آن‌ها یک مورد را انتخاب کنید. هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید رفتار او را تلافی کنید، درواقع نه‌تنها شانس بهبود رابطه را از بین می‌برید بلکه باعث آسیب دیدن بیشتر آن نیز خواهید شد. به عبارتی اگر به دنبال تلافی رفتار همسرتان هستید، ابتدا باید با این واقعیت کنار بیایید که رابطه شما دیگر هرگز بهبود نمی‌یابد و به‌عبارت‌دیگر شما فرصت بودن در کنار شریک عاطفی‌تان را با احتمال زیاد از دست خواهید داد.

2- جواب خیانت با خیانت | انگیزه بیشتر برای خیانت

رفتارهایمان معمولاً باعث ایجاد عکس‌العمل می‌شوند. به همین خاطر اینکه واکنش شما به خیانت همسرتان، موضوع بسیار مهمی در تعیین رفتارهای بعدی او است. اگر انتخاب شما جواب خیانت با خیانت باشد، باید بدانید که در اکثر مواقع این رفتار باعث می‌شود تا همسرتان به خودش بابت خیانت به شما و کنار گذاشتنتان حق بدهد و به عبارتی هردوی شما مسیر خیانت را برای یکدیگر تسهیل می‌کنید. درنتیجه اگر به دنبال رفتاری هستید که باعث شود شریک عاطفی شما دست از این رفتار خود بردارد، بهتر است گزینه دیگری را انتخاب کنید.

3- آسیب دیدن فرزندان

اگر از ازدواج خود با همسرتان بچه دارید بهتر است در تعیین عکس‌العمل مناسب به خیانت همسرتان به شرایط روحی فرزندان‌تان هم توجه داشته باشید. خانواده‌ای که در آن والدین هر دو به یکدیگر خیانت می‌کنند، شرایط مطلوبی برای رشد کودکان ندارند و علاوه بر اینکه کودک ارزش و جایگاه خانواده را درک نخواهند کرد، آسیب‌های روحی بسیاری را نیز تجربه می‌کنند.

4- جواب خیانت با خیانت | آرام نشدن شرایط روحی

اگر فکر می‌کنید تلافی خیانت شریک احساسی‌تان باعث خواهد شد تا به آرامش دست پیدا کنید، باید بگوییم در اکثر مواقع شما با خیانت به این آرامش دست پیدا نخواهید کرد. احساسات منفی درون شما تنها زمانی پایان پیدا می‌کنند که با طرف مقابل راجع به آن‌ها صحبت کنید و پرونده ناتمام این شرایط را در ذهن خود ببندید. تا زمانی که شما به همسرتان خیانت می‌کنید درواقع در حال یادآوری دائم این موضوع به خود هستید که او روزی شما را تنها گذاشته است و این موضوع نمی‌تواند باعث آرامش روحی‌تان باشد.

5- پیامدهای منفی جبران‌ناپذیر

جواب خیانت با خیانت باعث می‌شود که شما و شریک احساسی‌تان خود را در یک مسابقه برای آزار دادن قرار دهید و به عبارتی هرکدام از شما در حال تلاش برای این هستید که به دیگری ثابت کنید توانایی بیشتری برای ضربه زدن دارید. اما به خاطر داشته باشید، این شیوه تنها به خیانت ختم نمی‌شود. دعوا و درگیری، ضرب و شتم و حتی ایجاد مشکلات قانونی ازجمله پیامدهایی هستند که ممکن است به دنبال این وضعیت ایجاد شود.

واکنش مناسب به جای جواب خیانت با خیانت چیست؟

هنگامی‌که شریک احساسی‌تان به شما خیانت می‌کند احساسات منفی بسیاری را تجربه می‌کنید. در این شرایط بهتر است مدتی به خودتان فرصت بدهید و با احساسات منفی‌تان کنار بیایید. سپس زمانی را برای شنیدن صحبت‌های او و تصمیم‌گیری منطقی اختصاص دهید. ممکن است نتیجه تصمیم شما ادامه و یا پایان دادن به زندگی باشد. در هر دو صورت توصیه می‌شود تصمیم خود را با یک مشاور متخصص در میان بگذارید تا در آینده از آن پشیمان نشوید.

اهمیت مشاوره

هنگامی‌که متوجه خیانت همسرتان می‌شوید شوک روحی سنگینی را تجربه خواهید کرد و احتمالاً برای مدتی نمی‌دانید راه درست کدام است. در چنین شرایطی مشورت با اطرافیان به دلیل علاقه‌ای که آن‌ها به شما دارند گاهی اوقات باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود و گاهی اوقات نیز آن‌ها علی‌رغم ناراحتی برای شرایط شما نمی‌دانند چطور می‌توانند کمک کنند. به همین خاطر بهتر است راجع به شرایط پیش‌آمده از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند به شما در کنترل احساسات منفی که تجربه می‌کنید و همین‌طور تصمیم‌گیری برای ادامه زندگی کمک کنند.

اگر به هر دلیلی شما نیز جواب خیانت همسرتان را با رفتار مشابهی داده‌اید این به معنای آن است که زندگی شما در خطر از بین رفتن قرار گرفته است. در چنین شرایطی مشاورین می‌توانند به شما و همسرتان کمک کنند تا مشکلات را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنید. حتی در شرایطی که شما تصمیمی برای ادامه یک زندگی ندارید مشاوره می‌تواند از شدت پیدا کردن پیامدهای منفی این وضعیت به‌خصوص احتمال بروز بیماری‌های روحی مانند افسردگی جلوگیری کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جواب خیانت با خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

تلافی کردن خیانت همسر یا جواب خیانت با خیانت چه پیامدهایی دارد؟

از دست دادن شانس‌ترمیم رابطه، آسیب روحی فرزندان، بیشتر شدن این رفتار در همسر و همین‌طور مشکلات قانونی یا ضرب و شتم ازجمله پیامدهای دادن جواب خیانت با خیانت است.

آیا با تلافی کردن خیانت همسرم، او از این کار دست برمی‌دارد؟

در بسیاری از مواقع دادن جواب خیانت با خیانت نتیجه عکس می‌دهد و همسر شما درواقع چراغ سبزی برای ادامه این رفتار خود دریافت خواهد کرد.

منبع: جواب خیانت با خیانت چه خطراتی دارد؟



:: برچسب‌ها: جواب خیانت با خیانت چه خطراتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان اختلال شخصیت نمایشی، مانند درمان سایر اختلالات شخصیت موضوعی است که با چالش‌های بسیاری همراه است. با توجه به اینکه مبتلایان به اختلال شخصیت بینشی نسبت به بیماری خود ندارند؛ طبیعتاً برای درمان نیز مراجعه نخواهند کرد و حتی ممکن است در مقابل تلاش‌های اطرافیان یا درمانگر برای شروع درمان نیز رفتار مقابله‌جویانه‌ای از خود نشان دهند. روش‌های متفاوتی برای درمان این اختلال شخصیت وجود دارد. که با توجه به شرایط و مشکلات فرد می‌توان از هر یک از آن‌ها استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که زمان موضوع بسیار مهمی در درمان اختلال شخصیت نمایشی است و اقدام دیرتر در این زمینه به معنای تثبیت بیشتر ویژگی‌های شخصیت نمایشی و سخت‌تر شدن تغییر آن‌هاست. با آگاهی از روش‌های درمان شخصیت نمایشی، می‌توانید گامی موثر در جهت درمان و بهبود کیفیت زندگی خود بردارید. 

منبع: درمان اختلال شخصیت نمایشی به همراه سبب شناسی

درمان اختلال شخصیت نمایشی 

تا به امروز برای درمان اختلال شخصیت نمایشی، شیوه درمانی قطعی به وجود نیامده است. اما بهترین شیوه درمانی که در نظر گرفته شده است، روان درمانی است. اما درمان این افراد در اغلب موارد چالش برانگیز است. زیرا اعتقادی به درمان ندارند، و رفتارهای خود را کاملا طبیعی می‌دانند. اما برای شکست های عشقی پی در پی و درمان عاطفه خود به روانشناس رجوع می‌کنند. به طور کلی درمان این افراد باید به شیوه حمایتی و متمرکز بر یافتن راه حل باشد.

هیچ دارویی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود ندارد. اما برخی از داروها برای کاهش علائم اختلالات عاطفی مانند نوسانات خلقی، خشم، گریه، افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچین تکنیک های ذهن آگاهی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی کاربرد فراوانی دارد. در ادامه روش های درمانی متفاوتی را توضیح داده‌ایم.

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

اختلال شخصیت نمایشی یکی از انواع اختلالات شخصیت است که با رفتارهایی نظیر مبالغه در ابراز هیجان، تلاش برای به دست آوردن حمایت و محبت دیگران و به‌ویژه رفتارهای اغواگرایانه و استفاده از ظاهر فیزیکی در روابط اجتماعی دیده می‌شود. مبتلایان به این اختلال همواره به شیوه‌ای واکنش نشان می‌دهند که انگار به‌ راستی در صحنه تئاتر مشغول ایفای نقش هستند. و به همین خاطر به این افراد نمایشی گفته می‌شود. این افراد معمولاً دارای تفکر مطلق‌گرا یا صفر و یک هستند به این معنا که آن‌ها مسائل مختلف را با دیدگاه این یا آن بررسی می‌کنند و قدرت تفکر به شیوه نسبی را ندارند.

این اختلال بیشتر در میان خانم‌ها دیده می‌شود. و بسیاری از محققان معتقدند که تشویق جامعه در مقابل رفتارهای اغواگرایانه زنان باعث می‌شود که نرخ ابتلا در زنان افزایش پیدا کند. علاوه بر این تحقیقات نشان‌دهنده همپوشانی بالای اختلال شخصیت نمایشی و ضداجتماعی است. که این موضوع باعث شده برخی از محققین فرض کنند این دو اختلال از یک علت مشترک سرچشمه می‌گیرند. و این علت در مردان به‌صورت شخصیت ضداجتماعی و در زنان به‌صورت اختلال شخصیت نمایشی دیده‌می‌شود.

بی‌توجهی به درمان اختلال شخصیت نمایشی

پیش از بررسی روش‌هایی که برای درمان اختلال شخصیت نمایشی استفاده می‌شوند، بهتر است به این سؤال پاسخ دهیم که بی‌توجهی به درمان اختلال شخصیت نمایشی چه عواقبی را به همراه خواهد داشت؟

به‌طورکلی اختلالات شخصیت به دلیل مشکلات رفتاری و عاطفی که برای فرد ایجاد می‌کنند، امکان زندگی مناسب را از وی گرفته. و باعث کاهش بهره‌وری در زمینه‌های مختلف می‌شوند. برای مثال می‌توان گفت حجم بالایی از انرژی شخصیت‌های نمایشی صرف دریافت تأیید و حمایت دیگران می‌شود؛ این درحالیست که اقدام برای درمان این اختلال باعث می‌شود انرژی روانی آن‌ها از این مسئله برداشته و صرف امور سازنده‌تری شود.

وجود ویژگی‌های نمایشی در شخصیت باعث بروز مشکلات ثانویه بسیاری برای فرد خواهد شد. به‌عنوان‌مثال ناکامی در ایجاد روابط سالم و عمیق می‌تواند باعث بروز افسردگی در فرد شود. اقدام برای درمان اختلال شخصیت نمایشی باعث بهبود وضعیت روحی فرد شده. و از بروز مجدد بیماری‌های روحی در وی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این اقدام برای درمان اختلال شخصیت نمایشی باعث بهبود ارتباط فرد با نزدیکان و اطرافیان شده. و تا حد زیادی مشکلات ارتباطی در محیط خانه را کاهش می‌دهد. 

درمان اختلال شخصیت نمایشی

مبتلایان به انواع اختلال شخصیت معمولاً بینشی نسبت به بیماری خود ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها معمولاً برای درمان مراجعه نکنند و یا تلاشی برای ادامه روند درمان نداشته باشند. مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی معمولاً به دلیل مشکلات ثانویه‌ای که به دنبال ویژگی‌های شخصیتی نمایشی ایجاد شده نظیر افسردگی یا مشکلات ارتباطی برای درمان مراجعه می‌کنند.

همچنین ممکن است آن‌ها به درخواست نزدیکان و اطرافیان و یا برای اهدافی نظیر مشاوره‌های پیش از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه نمایند. بااین‌حال فارغ از علت مراجعه، درصورتی‌که روانشناس به تشخیص اختلال شخصیت نمایشی در فرد رسیده باشد، می‌تواند از روش‌های زیر برای درمان اختلال شخصیت نمایشی استفاده نماید.

???? رفتاردرمانی

یکی از روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی، رفتار درمانی است. رفتاردرمانی می‌تواند برای بهبود بسیاری از رفتارهای نامناسبی که به دلیل ابتلا به اختلال شخصیت در فرد ایجاد می‌گردد، مؤثر واقع شود. مطالعات بسیاری اثربخشی این شیوه از درمان را بر روی رفتارهای مهرطلبانه و تلاش برای جلب حمایت و توجه اطرافیان نشان داده‌است.

در این شیوه، رفتارهایی که به دنبال دریافت تأیید و حمایت دیگران است مورد بی‌توجهی قرارگرفته و هنگامی‌که فرد از رفتارهای سازنده جایگزین استفاده می‌کند مورد تشویق و پاداش قرار می‌گیرد. 

???? درمان اختلال شخصیت نمایشی | آموزش روابط میان فردی

آموزش روابط میان فردی از دیگر روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی است. وجود مشکلاتی در روابط میان فردی نظیر تلاش برای دریافت تأیید و محبت اطرافیان و یا صمیمانه‌تر پنداشتن روابط نسبت به آنچه هست، ازجمله مشکلاتی هستند که افراد نمایشی در روابط اجتماعی خود با آن‌ها مواجه می‌شوند.

به همین خاطر آموزش اصول اساسی در زمینهٔ برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند بخش مهمی از درمان فرد باشد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه آموزش داده‌می‌شود. این است که وی متوجه خواهد شد رفتارهای او اگرچه در کوتاه‌مدت باعث جلب‌توجه و محبت اطرافیان می‌شود اما در بلندمدت آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

???? درمان دیالکتیک

دیالکتیک یکی از انواع درمان‌هایی است که برای بهبود بخشیدن‌به تفکر مطلق گرایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه از درمان به فرد کمک می‌کند که به‌جای اتخاذ دیدگاه این یا آن در مقابل مسائل به آن‌ها به‌صورت بخش‌های مکمل نگاه کند. به همین دلیل برای درمان اختلال شخصیت نمایشی از درمان دیالکتیک نیز استفاده می‌کنند.

???? درمان شناختی-رفتاری

درمان شناختی-رفتاری، یکی از روش های مفید در درمان اختلال شخصیت نمایشی است. این روش درمانی به‌ طور همزمان افکار و باورهای اشتباه و رفتارهای نامناسب فرد را موردبررسی قرار‌داده. و به همین خاطر یکی از درمان‌هایی است که در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند مؤثر واقع شود.

در این شیوه باورهای اشتباهی نظیر تلاش برای دریافت تأیید همگان موردبررسی قرارگرفته. و با باورهای مناسب‌تری جایگزین می‌شود؛ درعین‌حال رفتارهای نامناسب فرد نیز مشخص شده. و برای بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

???? درمان اختلال شخصیت نمایشی | خانواده‌درمانی

خانواده درمانی از دیگر روش های موثر در درمان اختلال شخصیت نمایشی است. خانواده مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی یکی از گروه‌های هدف برای درمان هستند. اهمیت درمان برای این افراد از دو جهت مطرح می‌شود؛ نخستین موضوع این است که خانواده این افراد باید راجع به اختلال شخصیت نمایشی و راهکارهایی برای برخورد با این افراد آگاه باشند. تا از میزان تنش‌ها و مشکلات در خانواده کاسته شود. علاوه بر این خانواده این افراد ممکن است دچار بیماری‌های روحی مانند افسردگی و اضطراب شوند که نیاز به دریافت توجه بالینی و اقدام برای بهبود دارد.

???? دارو درمانی

همانطور که گفتیم، هیچ دارویی مختص درمان اختلال شخصیت نمایشی به وجود نیامده‌است. اما برای کاهش علائم اختلالات خلقی مانند افسردگی، پریشانی، اضطراب و … برای این افراد دارو تجویز می‌شود. داروها به وسیله روانپزشک تجویز می‌شود و در درمان خود اختلال شخصیت نمایشی کاربرد خاصی ندارد.

???? گروه درمانی

یکی از روش های درمان اختلال شخصیت نمایشی، گروه درمانی است. در این روش درمانی عده ای از درمانگران در ابتدای درمان استفاده می‌کنند. و عده دیگری اعتقادی به این روش درمانی ندارند. اما همانطور که گفتیم شیوه درمانی با توجه به تشخیص درمانگر بر اساس رفتار و توانایی های فرد صورت می‌گیرد.

???? درمان روان تحلیلگری

برای درمان اختلال شخصیت نمایشی گاه از روش روان تحلیلگری استفاده می‌شود. این روش درمانی به منظور کاهش واکنش های احساسی شخص با یافتن دلیل این بیماری است. این روش اگر به شیوه بسیار درست و اصولی مورد استفاده قرار بگیرد؛ تاثیر بسیار زیادی در درمان اختلال شخصیت نمایشی می‌گذارد.

???? تمرین هماهنگی ذهن و بدن

برای درمان اختلال شخصیت نمایشی از تمرین های هماهنگی ذهن و بدن نیز استفاده می‌شود. روش های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن، یوگا، درمان بیوفیدبک و تای چی در این روش توصیه می‌شود. زیرا این روش ها به فرد کمک می‌کند تا برنامه ریزی ذهنی منظم بچیند و بر احساسات خود کنترل داشته باشد.

کلام آخر

درمان اختلال شخصیت نمایشی به شیوه های متفاوتی وجود دارد. اما تشخیص روانشناس و متخصص است که نوع درمان را مشخص می‌‌کند. اما خود این افراد نیازی به درمان نمی‌بینند و از نظر خودشان رفتارهای طبیعی دارند. شاید برای افسردگی به دنبال راه درمانی باشند. و معمولا این افسردگی از شکست های عاطفی به وجود آمده‌است.

همانطور که گفتیم، فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، برای درمان نیازمند کمک روانشناس است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اختلال شخصیت نمایشی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای درمان اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

روش‌های مختلفی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد که درمانگر با توجه به شرایط فرد و مشکلاتی که برای وی پیش‌آمده از آن‌ها استفاده می‌کند. به همین خاطر نمی‌توان یک درمان را به‌عنوان بهترین درمان انتخاب کرد اما می‌توانیم درمان شناختی-رفتاری را یکی از درمان‌های پرکاربرد برای این اختلال بدانیم.

آیا داروی خاصی برای درمان اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد؟

هیچ داروی مشخصی برای درمان اختلالات شخصیت وجود ندارد؛ اما درصورتی‌که متخصص احساس کند فرد درزمینهٔ خاصی نیاز به استفاده از دارو دارد، می‌تواند از داروها نیز استفاده کند.

آیا اختلالات شخصیت قابل‌درمان هستند؟

اگرچه درمان این اختلالات با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است اما اگر فرد همکاری مناسبی با درمانگر داشته باشد احتمال بهبود این اختلالات وجود دارد.

 

منبع: درمان اختلال شخصیت نمایشی به همراه سبب شناسی



:: برچسب‌ها: درمان اختلال شخصیت نمایشی به همراه سبب شناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جنین زیبا نیازمند کدهای ژنی زیبا است. علاوه بر ژنتیک؛ برخی از مواد غذایی نیز تاثیر مثبتی در زیبایی فرزند دارد. پس در دوران بارداری بهتر است برخی مواد غذایی مانند پرتقال، سیب، کره، شیر نارگیل، هلو، انار، گلابی و … را مصرف کنید. برای به دنیا آوردن نوزاد زیبا در دوران بارداری یک رژیم غذایی سالم در پیش بگیرید. البته که باید تمامی دوران بارداری تحت نظر پزشک باشید. زیرا مصرف زیاد یا کم برخی از مواد غذایی باعث اختلال در رشد جنین می‌شود. در این مقاله راجع به مواد غذایی موثر در زیبایی کودک توضیح داده‌ایم. اما حتما از کمک روانشناس و مشاورین غافل نشوید

منبع: جنین زیبا | چگونه کودک زیبا داشته باشیم

جنین زیبا

همه والدین علاقه دارند تا جنین زیبا داشته باشند. داشتن پوست سفید، چشمان رنگی، هوش بالا و … مورد علاقه تمام والدین است. برخی از والدین اعتقاد دارند که نگاه کردن به بچه های زیبا و یا چشم های افراد رنگی باعث تولد فرزند چشم رنگی و زیبا می‌شود. یا برخی اعتقاد بر این دارند که مصرف غذاهای مختلف باعث تولد فرزند زیبا می‌شود. 

در این مقاله راجع به مواد غذایی موثر در زیبایی فرزند اشاره کرده ایم. برخی از مواد غذایی مانند انار، سیب، کاسنی، اسید فولیک و … می‌توانند در زیبایی جنین موثر باشند. در این خصوص می‌توانید تا ادامه مقاله تمامی موارد نام برده شده را مطالعه کنید و با نظر پزشک مصرف کنید. زیرا برخی از مواد غذایی اگر زیاد مصرف شود و یا خیلی کم مصرف شود؛ اثرات مخربی بر جا بگذارد.

دستورات مربوط به داشتن جنین زیبا

برای داشتن جنین زیبا دستوراتی وجود دارد که باید والدین رعایت کنند. در این بخش مقاله راجع به مواردی که سبب زیبایی فرزند می‌شود اشاره کرده ایم.

???? خوردن گلابی توسط پدر باعث زیبایی فرزند می‌شود.

????خوردن کاسنی باعث زیباتر شدن فرزند می‌شود.

???? شلغم باعث استحکام استخوان ها، زود به راه افتادن، زود به حرف افتادن و مقاومت در برابر بیماری ها می شود.

???? شربت شلغم باعث مرهم سینه ها می‌شود.

???? خوردن شنبلیله باعث افزایش گیسوان فرزند می‌شود.

????برای داشتن پوست صاف و روشن، روغن ماهی، کره، روغن زیتون، هویج، شیر خشت، گرانگبین، ترانجبین، بیدخشت، عناب و نعنای دم کرده بخورید.

???? ویتامین ث باعث زیبایی در رنگ نوزاد می‌شود.

????مصرف ویتامین د در دوران بارداری باعث پوست نرم و موهای مشکی می‌شود. پیاز، سفیده تخم مرغ، کلم، خیار بوته ای، ترب و آفتاب مناسب سرشار از ویتامین د می‌باشد.

???? ویتامین آ باعث خرمایی شدن موی جنین می‌شود.

???? دم کردن بو مادران و خوردن بابونه باعث بور شدن جنین می‌شود.

???? مادرانی که تخم مرغ دو زرده استفاده می‌کنند، جنین چشم آبی خواهند داشت.

????خوردن خربزه توسط مادر باردار، باعث جنین خوشرو و خوش خلق می‌شود.

???? مصرف اسید فولیک درصد ابتلا به بیماری اوتیسم را در جنین کاهش می‌دهد. هم چنین تاثیر بسیاری در پوست و موهای جنین خواهد گذاشت. مصرف ماکارانی، عدس، غلات صبحانه، مرکبات و اسفناج سرشار از اسید فولیک است.

???? بهترین میوه در دوران بارداری پرتقال است. که باعث زیبایی رنگ نوزاد می‌شود. روزی 2 عدد پرتقال مصرف کنید.

???? شیر نارگیل در زیبایی جنین موثر است. و باعث تولد نوزادی قوی، سالم و زیبا می‌شود.

???? مصرف انار، سیب و گلابی در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود. تا حد ممکن هر روز صبح به صورت ناشتا میوه هایی مانند سیب، انار شیرین، به و گلابی مصرف کنید.

???? یکی از راه های تولد جنین زیبا، مصرف هلو است. هلو باعث دفع سموم بدن می‌شود و برای کاهش وزن نیز موثر است.

???? برای زیبایی نوزاد از خوردن بادام غافل نشوید. مصرف بادام خشک به صورت منظم در دوران بارداری برای روشن کردن پوست کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

???? مصرف آجیل در زیبایی جنین نقش بسیاری دارد. هم باعث پوست زیبا در مادر و هم در جنین می‌شود.

???? آووکادو در دوران بارداری باعث تولد جنین زیبا می‌شود. این میوه باعث تقویت موی نوزاد، تامین ویتامین های B و E، حفظ موهای قوی و رشد سالم می‌شود.

موارد منع شده برای سلامت و تولد جنین زیبا

برای داشتن جنین زیبا به شما مواد غذایی را نام بردیم که در کنار وراثت بسیار کارآمد است. اما در این بخش مقاله راجع به موارد منع مصرف در دوران بارداری صحبت کرده ایم.

???? خیارشور

???? مصرف زیاد نمک مخصوصا در سه ماه آخر بارداری

????مصرف زیاد شیرینی خامه ای

???? مصرف زیاد حبوبات

???? مصرف زیاد ویتامین A و K مضر است

????مصرف غذاهای تند

???? غذاهای مانده

???? مصرف سوسیس و کالباس

????انواع سس ها

???? نوشابه

???? کنسرو های آماده

????سرکه

???? چای

???? قهوه

????دارچین

???? مصرف زیاد گوجه فرنگی

???? نعنا

????مصرف زیاد سیب زمینی

کلام آخر

همانطور که گفته شد بسیاری از افراد به تغذیه در دوران بارداری برای تولد جنین زیبا اهمیت ویژه ای قائل هستند. به همین دلیل در جستجوی مواد غذایی سالم برای فرزند هستند. یا در این خصوص از طب سنتی برای زیبایی فرزندان کمک می‌گیرند.

در این مقاله سعی کرده ایم تمام مواد غذایی که در زیبایی جنین دخیل هستند را توضیح بدهیم. برای توضیحات تکمیلی از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جنین زیبا می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

مواد غذایی که باعث تولد جنین زیبا می‌شود چیست؟

پرتقال، کاسنی، انار، گلابی، شلغم، تخم مرغ دو زرده، شیر نارگیل، خربزه، بو مادران، بابونه، ویتامین آ، ویتامین د و … در زیبایی فرزند نقش بسزایی دارند.



:: برچسب‌ها: جنین زیبا | چگونه کودک زیبا داشته باشیم ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مذاکره حرفه‌ ای را بهتر است که همه افراد آموزش ببینند تا در روابط خود هیجانات، احساسات و عواطف را کنترل کنند. زمانی که مهارت های مذاکره حرفه‌ ای را آموزش ببینید، زندگی اجتماعی بهتری خواهید داشت و در هر جایگاهی می‌توانید از حق خود دفاع کنید. مذاکره حرفه‌ ای در محیط کاری، دفاع از خود، رابطه زناشویی و … مورد استفاده است. برای اطلاع از اصول، مهارت و مذاکره غیر حرفه‌ ای تا انتهای مقاله همراه ما باشید. جهت اطلاعات بیشتر از روانشناس فردی کمک بگیرید.

مذاکره حرفه‌ ای چیست؟

از نظر شما مذاکره حرفه‌ ای چیست؟ مذاکره حرفه‌ ای در چه شرایطی به درد شما می‌خورد؟ لازمه آموزش مذاکره حرفه‌ ای چیست؟ به طور کلی این نوع مذاکره نوعی بحث برای حل مشکلات و دستیابی به توافقات دو تا چند نفر است. یا به شیوه ای گفته می‌شود که مذاکره فرایندی در زمینه دادن و گرفتن است که به مصاحبه ختم می‌شود.

مذاکره حرفه‌ ای در زندگی شخصی افراد بسیار کارآمد است. از تنش و اتلاف وقت جلوگیری می‌کند و با آرامش کامل مشکلات خود را حل خواهید کرد. اگر با اصول و مهارت های مذاکره حرفه‌ ای آشنا باشید، به راحتی می‌توانید در روابط اجتماعی و شخصی خود بدون تنش، مشکلات را حل کنید. در این مقاله راجع به 4 اصل و 10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای توضیح داده ایم.

4 اصل مذاکره حرفه‌ ای

مذاکره حرفه ای شامل 4 اصل است که برای آموزش لازم است. در این نوع مذاکره موفقیت تضمین می‌شود، بنابراین تکنیکی نیازمند آموزش است. در این بخش مقاله راجع به 4 اصل مذاکره حرفه ای توضیح داده ایم.

???? آماده سازی

اولین اصل مذاکره حرفه ای، آماده سازی است. از نظر متخصصین، در بخش آماده سازی باید به دو سوال پاسخ دهیم که این سوالات شامل موارد زیر است.

✔ من چه می‌خواهم؟

✔ بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق چیست؟

در پاسخ به سوال من چه می‌خواهم باید به این نتیجه برسید که در مذاکره حرفه ای به دنبال چه چیزی هستید. برنامه ریزی در پاسخ به این سوال الزامیست.

برای پاسخ به سوال بهترین پیشنهاد جایگزین برای رسیدن به توافق، باید اهداف خود را فاش نکنید و در مذاکره بر گفته ها و تصمیم گیری های خود مصمم باشید.

???? مذاکره یکپارچه در مذاکره حرفه‌ ای

دومین اصل مذاکره حرفه ای، مذاکره یکپارچه است. در این نوع مذاکره باید به 5 نکته توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

???? بر یک نتیجه سودمند دو جانبه تمرکز می‌کند.

???? مذاکره به صورت برد-برد است.

????استراتژی موثر برای از بین بردن تعارض ها

???? ارتباط به صورت باز و سازنده است.

???? ماهیت مشارکتی دارد و طرفین به صورت متحد رفتار می‌کنند.

???? مذاکره اصولی

مذاکره اصولی سومین اصل مذاکره حرفه ای است. در این اصل نگرش، استراتژی و سبک از عناصر مهم مذاکره موثر هستند. این نوع مذاکره نیازی به رقابت و سازش شما ندارد.

???? آگاهی فرهنگی در مذاکره حرفه‌ ای

آخرین اصول مذاکره حرفه ای، آگاهی فرهنگی است. در این نوع مذاکره باید آگاه باشید که یک فرد نمی‌تواند در گروه خاصی قرار بگیرد، رفتارها و تجربه های اجتماعی مشخصی وجود دارد که نحوه رفتار افراد را در مذاکره نشان می‌دهد. به ماهیت و فرهنگ مذاکره کنند ها احترام بگذارید و نسبت به فرهنگ آنها آگاهی داشته باشید.

10 مهارت مذاکره حرفه‌ ای

برای مذاکره حرفه ای باید 10 مهارت را به خاطر داشته باشید. در این بخش مقاله به توضیح 10 مهارت مذاکره حرفه ای پرداخته ایم.

???? همیشه BATNA را همراه داشته باشید

یکی از مهارت های مذاکره حرفه ای، به همراه داشتن BATNA است. که مختصر شده اصطلاح Best Alternative To a Negotiated Agreement می‌باشد. به این منظور که در هر مذاکره ای چندین راه برای برد وجود دارد. اما کسی مذاکره کننده حرفه است که تعداد زیادی از پیشنهادات را قبل از شروع مذاکره آماده کرده باشد.

???? روند مذاکره را معین کنید

دومین مهارت مذاکره حرفه ای، تعیین روند مذاکره است. باید میز مذاکره را بچینید. در واقع این موضوع باعث می‌شود که افراد از اینکه کجا و در چه زمانی قرار ملاقات دارند، آگاه باشند. حتی این موضو ع اعتماد بین افراد را بیشتر می‌کند.

???? گزارش آماده کنید | مذاکره حرفه‌ ای

یکی از مهارت های مذاکره حرفه ای، این است که گزارش خود را آماده کنید. برای اینکه طرفین مذاکره سریعتر به نتیجه برسند، باید از حواشی خارج شوند و بر اصل موضوع متمرکز شوند.

???? گوش شنوا داشته باشید

برای مذاکره حرفه ای باید گوش شنوا باشید. با دقت به صحبت های فرد روبروی خود توجه کنید و برای حرف های او به دنبال راه حل بهتر باشید.

???? سوالات مناسب بپرسید

پرسشگری مناسب در مذاکره حرفه ای بسیار مهم است. باید برای پرسش سوالات مناسب با دقت به صحبت های فرد مقابل گوش دهید تا سوالات بله و خیر نپرسید.

???? به دنبال مبادلات هوشمندانه باشید

برای مذاکره حرفه ای باید در جستجوی مبادلات هوشمندانه باشید. گاهی تاکید بر حاشیه باعث دوری از اصل می‌باشد. در مذاکرات خود به کیفیت و اصل موضوع دقت بیشتری داشته باشید.

???? مراقب دام های مذاکره باشید | مذاکره حرفه‌ ای

در مذاکره حرفه ای باید حواستان به دام های مذاکره باشد. تا صید فرد مقابل نشوید. هر حرکت او را زیر نظر بگیرید. و دقت بالا خرج دهید تا به سوی حرکت ناخوشایند کشیده نشوید.

⚪ همزمان چند پیشنهاد بدهید

همانطور که گفته شد باید در مذاکره حرفه ای برای خود چند پیشنهاد آماده کنید. که اگر پیشنهاد اول شما رد شد، پبشنهادات دیگری را ارائه دهید. و مسیر نزدیکی را برای حل مساله انتخاب کنید.

???? قرار احتمالی را امتحان کنید

در مذاکره حرفه ای باید قرارهای احتمالی را امتحان کنید. برای پایان مذاکره باید آماده باشید و احتمالات را در نظر بگیرید.

???? برای پایان مذاکره برنامه ریزی کنید

برای مذاکره حرفه ای و بهبود راه های طولانی مدت رابطه، باید اطمینان حاصل کنید که تعهدات انجام می‌شود. هم چنین در فواصل زمانی متفاوت برای استحکام مذاکره با فرد مقابل ملاقات داشته باشید.

مذاکره غیر حرفه‌ ای

در مذاکره حرفه ای همیشه تکنیک های اخلاقی و برد-برد به کار برده می‌شود. اما در مذاکره غیر حرفه ای افراد از تکنیک های غیر اخلاقی و البته روش های فریب دیگران استفاده می‌کنند. در مذاکره غیر حرفه ای از تکنیک هایی که در ادامه ذکر شده است استفاده می‌کنند.

???? افراد به صورت رقابتی به چانه زنی می‌پردازند.

????از تکنیک هایی استفاده می‌کنند که وضعیت عاطفی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

???? در جلسات مذاکره از رفتارهای اذیت کننده استفاده می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، مذاکره حرفه ای در تمامی مراحل زندگی کارآمد است. افراد در تمامی روابط خود می‌توانند از این مذاکره استفاده کنند. و شاهد نتیجه موفقیت خود باشند. برای آموزش مذاکره حرفه ای حتما از روانشناس و متخصص کار بلد کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مذاکره حرفه ای می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: مذاکره حرفه‌ ای | 10 تکنیک مذاکره حرفه‌ ای ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نشانه های اعتیاد به گل بعد از مدتی به شکل مشهودی بروز خواهند کرد. مصرف این مواد مخدر در میان جوانان بسیار رایج است و متاسفانه اکثر آنان بر اعتیاد خود آگاه نیستند و یا آن را انکار می‌کنند. از آنجایی که دسترسی به گل و نحوه مصرف آن بسیار آسان است؛ روزبروز بر تعداد مصرف کنندگان می‌افزاید. گل، ماریجوانا، حشیش، علف با همان وید، همگی مشتقات گیاه شاهدانه هستند که به اشکال مختلفی مصرف شده و اثرات متفاوتی بر سلامت جسمانی و حتی روان خواهند داشت. معمولا گل اعتیاد روانی برای افراد ایجاد کرده و حتی بعد از دوران سم زدایی از لحاظ ذهنی به مصرف آن نیاز پیدا می‌کنند. در این مقاله به بررسی نشانه های اعتیاد به این ماده و روش های ترک آن پرداخته‌ایم. 

منبع: اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟

نشانه های اعتیاد به گل

طبق باور عموم و تبلیغات های گسترده، گل کم خطرتر از حشیش و یا سایر مواد مخدر است؛ حال آن که اصلا این باورها حقیقت ندارد. تاثیرات گل (ماریجوانا) برای طولانی مدت در سیستم عصبی باقی مانده و حتی در آزمایشاتی قابل ردگیری هستند.

 

افراد شاید نه با یکبار اما بعد از مدتی مصرف دچار اعتیاد می‌شوند. شما نشانه های اعتیاد را می توانید با عدم مصرف در یک بازه زمانی مشخص مشاهده کنید. برخی از نشانه های ظاهری اعتیاد به گل شامل موارد زیر هستند. (گل گیاهی سبز و یا گاها قهوه ای بوده، انواع مختلفی دارد و معمولا به صورت رول شده به مانند سیگار استعمال می‌شود).

 

????افزایش ضربان قلب

????قرمزی چشم ها

????تاری دید

????اختلال در خواب و اشتها

????خشک شدن دهان

????اختلال در فعالیت های حرکتی و تاخیر در واکنش

????سرفه خشک

????زود عصبی شدن و تحریک پذیری

???? کاهش تمرکز و کارایی

???? بی قراری و استرس

بروز این علائم بستگی به میزان مصرف فرد و حتی مدت زمان اعتیاد او نیز دارد. همچنین در سنین پایین تر مصرف گل احتمالا با افت تحصیلی و انجام کارهای پرخطر مثل رانندگی با سرعت بالا همراه است. اگر والدین برای مدت زمان طولانی شاهد بروز چنین رفتارهایی در فرزند خود هستند؛ باید هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان آن اقدام نمایند. مرکز مشاوره ذهن نو از جمله مراکز معتبری است که به شما در حوزه ترک و درمان اعتیاد خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

راه های تشخیص نشانه های اعتیاد به گل

تشخیص نشانه های اعتیاد به گل، با انجام آزمایشاتی امکانپذیر است که نیاز به دستور پزشک دارد. در واقع جواب مثبت این تست ها به معنی اعتیاد فرد نیست و همچنین این آزمایشات نیز دارای مقدار کمی خطا هستند. افراد حتی می‌توانند در خانه نیز با استفاده از کیت های تی اچ سی (THC ماده محرکه موجود در مشتقات گیاه شاهدانه) برای تشخیصی اعتیاد به حشیش و گل مطلع شوند؛ اما پاسخ آنها قطعی نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود برای اطمینان از این موضوع و همچنین ترک این ماده، افراد از پزشک متخصص و مشاور کمک بگیرند.

عوارض گل نشان می دهد که چه کسانی به گل اعتیاد دارند

مصرف گل، علاوه بر ایجاد نشانه های اعتیاد در فرد، عوارضی جبران ناپذیری نیز به وجود خواهد آورد. برخی از این آثار کوتاه مدت بوده و در صورت عدم مصرف دوباره و دریافت درمان تخصصی از بین خواهند رفت. اما برخی دیگر برای مدت طولانی در بدن باقی مانده و گاها هیچوقت از بین نخواهند رفت. برای مثال مصرف طولانی مدت گل تغییراتی در ساختار مغز ایجاد می‌کند؛ این تغییرات حتی بعد از ترک نیز باقی خواهند ماند. در این قسمت به عوارض طولانی مدت و کوتاه مدت گل خواهیم پرداخت.

 

????عوارض کوتاه مدت اعتیاد به گل

بی توجهی به اطرافیان

گیجی

پرخاشگری و تحریک پذیری

توهم

اختلال در حافظه

ناتوانی در رانندگی

اختلال در مهارت های شناختی مثل تصمیم گیری

افت تحصیلی

دوری از خانواده

تمایل به تنهایی و وقت گذرانی با دوستان

نیاز دائمی به پول

پرخوری و افزایش اشتها

کاهش رفتارهای منطقی

از بین رفتن چهارچوب های اخلاقی

تندخویی

بروز رفتارهایی نامتعارف با هنجارهای اجتماعی

دعوا و اختلاف با والدین

بی هدفی و بی خیالی

????عوارض بلند مدت اعتیاد به گل

اختلال در عملکرد جنسی

بی ثباتی خلق

افسردگی و گوشه گیری

اختلال در یادگیری

مشکلات تنفسی

توهمات و هذیان ها

از دست دادن توانایی تمرکز

پر حرفی

ناتوانی در یادگیری مهارت های جدید

ناتوانی در برنامه ریزی و مدیریت

ناتوانی در کنترل هیجانات

 

ناتوانی در یافتن شغل و یا ماندن در یک شغل ثابت

ترک اعتیاد به گل

متاسفانه مصرف گل در بسیاری از کشورهای جهان آزاد است و همین موضوع باعث شیوع بیشترآن شده است. افراد حتی آن را کم خطرتر از سیگار دانسته و در مصرف آن زیاده روی می‌کنند. بنابراین متاسفانه حتی با بروز نشانه های اعتیاد به گل خیلی از خانواده ها اقدامی نمی‌کنند.

معمولا مدت زمان لازم برای ترک گل ، با توجه به دوز مصرفی و یا مدت زمان مصرف و حتی سن فرد، بین 6 تا 10 هفته طول خواهد کشید. مجموعه ذهن نو با کادری مجرب به شما خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

✅ترک اعتیاد به گل با گروه درمانی

ترک اعتیاد به گل با حضور در جلسات گروه درمانی، بسیار اثربخش هستند. در این جلسات افرادی که هنوز در ابتدای فرایند درمان هستند و یا آنهایی که مدتی از ترک آنها گذشته است؛ حضور دارند و راهکارهایی را با گروه به اشتراک می‌گذارند. به طور کلی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر مختلف، گروه درمانی یکی از روش های مکمل است که فرد می‌تواند با حضور در کلینیک های ترک اعتیاد و یا حتی در صورت ترک در خانه نیز از آن بهره گیرد. خدمات روانشناختی که در این گروه ها به افراد داده می‌شود؛ در روند ترک آنها بسیار موثر است. برای بهره مندی از خدمات مجموعه ذهن نو می توانید با شماره های درج شده در پایین همین مقاله تماس بگیرید.

✅ترک اعتیاد به گل در خانه

 

معمولا افراد برای ترک اعتیاد به گل خانه را ترجیح می‌دهند. با اینکه در خانه مراقبت از آنها کمی سخت تر خواهد بود. افراد در طول این دوران، همواره باید تحت نظر یک متخصص و روانشناس باشند و خانواده نیز از آنها حمایت لازم را به عمل آورد. برخورد خانواده ها با این موضوع بسیار مهم است؛ از طرف دیگر ترک آنها در منزل باعث خواهد شد تا خانواده ها کنترل بیشتری بر آنان داشته باشند. خانواده باید در این شرایط صبور بوده و شرایط لازم را فراهم کند. اجبار، تحقیر، کنترل گری، سرزنش، خودخوری و… در روند بهبود فرزندتان اختلال ایجاد می کند. پس حتما در این باره با متخصصین ذهن نو مشورت نمایید.

✅مراجعه به روانشناس

توجه داشته باشید که عوارض روانی مصرف گل، زندگی و آینده فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد. بسیاری از مشکلات و تعارضات جوانان با خانواده ها از اعتیاد به گل نشات می‌گیرد. این موضوع ضرورت کمک گرفتن از روانشناس و مشاور را به وضوح نشان می‌دهد.

افراد حتی بعد از دوران ترک نیز به دریافت خدمات روانشناسی نیاز دارند؛ و باید یا به تنهایی و یا همراه خانواده مراجعه داشته باشند. کلینیک ذهن نو آماده خدمات رسانی در جهت مشاوره اعتیاد و کمک به خانواده ها و این افراد خواهد بود. برای دریافت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های اعتیاد به گل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟



:: برچسب‌ها: اعتیاد به گل چه نشانه هایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نامگذاری اندام جنسی کودکان یکی از دغدغه‌های والدین است که در تربیت فرزندان نیز بسیار اهمیت دارد. با این حال خیلی از پدر و مادرها نمی‌دانند که چطور می‌توانند در مورد اندام جنسی کودکان با آن‌ها صحبت کنند و چه واژه‌هایی برای نامیدن آن‌ها مناسب‌تر است.

همچنین مسائلی نظیر شرم و خجالت مانع از این می‌شود که بسیاری از والدین در این زمینه با متخصصین صحبت کنند و از آن‌ها راهکار بگیرند. توجه داشته باشید که بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. ما در ادامه به سوالاتی در این زمینه پاسخ می‌دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع: نامگذاری اندام جنسی کودکان

نامگذاری اندام جنسی کودکان

کودکان کنجکاو هستند و صحبت کردن در مورد مسائل جنسی با آنها کار آسانی نیست. بسیاری از والدین با واکنش های اشتباه و یا نادیده گرفتن این سوالات، اوضاع را پیچیده تر کرده و کنجکاوی آنها را بیشتر تحریک می‌کنند. نباید از پاسخ به این سوالات طفره رفت و یا پاسخ های اشتباه داد. آن‌ها باید سن را برای نامگذاری اندام جنسی کودکان در نظر گرفته و یا حتی از یک مشاور کمک بگیرند. فراموش نکنید که پاسخ دادن به سوالات کودک، یکی از مسئولیت های والدین است و باید در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش پاسخ دهند. از طرف دیگر صحبت کردن در این مورد از مهم ترین بخش های تربیت جنسی محسوب شود.

نکات تربیتی مهم برای نامگذاری اندام جنسی کودکان

 

با بزرگ‌تر شدن کودکان به خصوص زمانی که آموزش توالت رفتن آغاز می‌شود بسیاری از والدین تربیت جنسی فرزند خود را شروع می‌کنند. در این زمان شما باید به فرزند خود بیاموزید که اندام جنسی خود را به جز شما به کس دیگری نشان ندهد و حریم خصوصی خود را بشناسد. با این حال این سؤال برای پدر و مادرها مطرح می‌شود که اندام جنسی را چه بنامند و چگونه در مورد آن با فرزند خود صحبت کنند. نکات زیر مهم‌ترین مسائلی هستند که در این زمینه باید مد نظر قرار دهید.

– هرگز از اصطلاحات عامیانه که بار معنایی ناپسندی دارند برای نامگذاری اندام جنسی کودکان خود استفاده نکنید.

– هرگز از کلماتی استفاده نکنید که بار معنایی منفی دارند. برای مثال کلماتی مثل “زشت”، “بی‌ادبی” یا “عیب” برای نامگذاری اندام جنسی کودکان مناسب نیستند و می‌توانند منجر به شکل گیری تصورات منفی در کودک شوند.

– برای نامگذاری اندام جنسی کودکان همواره سن رشدی او را در نظر بگیرید و از کلماتی که فراتر از فهم اوست استفاده نکنید. برای مثال واژه‌هایی نظیر آلت تناسلی برای یک کودک 3 یا 4 ساله مناسب نیست. اما زمانی که رشد کلامی کودک بهتر می‌شود می‌توان به تناسب واژه‌های علمی‌تر و دقیق‌تر را جایگزین کرد.

????خودداری از اسامی استعاری برای نامگذاری اندام جنسی کودکان

بسیاری از والدین برای نامگذاری اندام جنسی کودکان از اسامی استعاری نظیر اسم گل‌ها یا حیوانات استفاده می‌کنند که از نظر متخصصان کودک کار درستی نیست چراکه کودکان در سنین پایین از نظر شناختی در سطح تفکر عینی هستند و نیاز دارند در مورد مسائل مختلف به طور شفاف با آن‌ها صحبت شود. استفاده از اسامی استعاری می‌تواند کودک را سردرگم کرده و اجازه ندهد که این اندام را همانند اعضای دیگر بدن خود در نظر بگیرد. در نتیجه بهتر است از واژه‌های اختصاصی‌تر و در عین حال مؤدبانه استفاده کنید و اسامی دیگری را روی اندام جنسی نگذارید.

????نحوه نامگذاری اندام جنسی کودکان خردسال

از سن 3 سالگی و با شروع آموزش‌های مربوط به توالت رفتن تلاش کنید به کودک اطلاعاتی در مورد اندام جنسی‌اش بدهید. مطالعات نشان می‌دهد در جهان والدین از لغاتی نظیر سیسی، سوزی، هینی و دیکی برای نام گذاری اندام جنسی کودکان استفاده می‌کنند که واژه‌های مناسبی هستند. با این حال در کشور ما بررسی‌های دقیقی روی این مسئله انجام نشده است.

آنچه اهمیت دارد این است که شما بتوانید واژه‌ای قابل فهم و دقیق را به کودک ارائه دهید که مستقیماً به اندام جنسی اشاره داشته باشد. برای مثال کلماتی مثل “اونجا” یا “چیز” مفاهیم مبهمی هستند و برای آموزش جنسی مناسب نمی‌باشند. شما می‌توانید از واژه‌هایی مثل اندام خصوصی پسرانه و اندام خصوصی دخترانه استفاده کنید که هم مؤدبانه هستند و هم به عضوی از بدن اشاره دارند و قابل درک هستند. با این حال اگر در انتخاب کلمه مناسب با مشکلاتی مواجه شده‌اید می‌توانید از مشاوره کودک بهره ببرید. 

چگونه در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان با آنها صحبت کنیم؟

همانطور که به این موضوع اشاره شد؛ واکنش والدین در این مورد بسیار مهم است. والدین باید چندین نکته را در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان، در نظر گرفته و با آرامش پاسخ دهند. از دادن پاسخی صریح و کوتاه خودداری کرده و کودک را به چالش بکشید. با اینکار نه تنها تفکر انتقادی در او تقویت می‌کنید؛ بلکه از بروز مجدد این گونه سوالات نیز جلوگیری خواهد شد.

خونسردی خود را حفظ کرده و جبهه نگیرید؛ به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکنید؛ و یا نترسید. به یاد داشته باشید که داشتن حس بد خودتان و یا خجالت کشیدن او، طبیعی است؛ اما نباید به این دلیل بحث را سریعا خاتمه دهید. حتی می‌توانید به خاطر پرسشگری و اعتماد به شما، از او تشکر کنید. اینکار او را ترغیب خواهد کرد تا در مورد مسائل مختلف نیز با شما مشورت کند.

آیا نامگذاری اندام جنسی کودکان کار درستی است؟

در این که کودکان باید در سن حدودا 4 یا 5 سالگی اطلاعات جنسی کافی داشته باشند؛ شکی نیست. اما باید توجه داشته باشید که این اطلاعات متناسب با سن آنها بوده و باعث درگیری فکری آنها نشود. برای مثال در شروع برای آنها در مورد تفاوت های گیاهی وجانوری و حتی طریقه تولید مثل آنها توضیح دهید. در قدم بعدی از نحوه بچه دار شدن انسانها صحبت کنید اما همه چیز را با جزئیات بیان نکنید.

تحقیقات حاکی از آنند که بعد از سه سالگی، والدین می‌توانند به صورت مستقیم از کلمات آناتومیک مثل آلت و واژن استفاده کنند و در مورد آن هیچ ترسی نداشته باشند. پس می‌توان گفت نامگذاری اندام جنسی کودکان به صورت صحیح، کاملا بدون اشکال است و اتفاقات والدین باید اینکار را انجام دهند. حتی برای جلوگیری از بروز آثار جنسی در دوران کودکی نیز اینکار ضروری خواهد بود.

با اینکار وقتی کودکان در جوامع بزرگتری مثل مدرسه قرار می‌گیرند؛ نه تنها می‌توانند از خود مراقبت کنند، بلکه از این کلمات و یا اصطلاحات به صورت هیجانی استفاده نمی‌کنند. تاثیر همسالان و به طور کلی اولین تجربه مواجهه کودکان با این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود. امروزه در این زمینه کتاب ها و یا محتواهای آموزشی زیادی وجود دارند؛ که والدین می‌توانند از آنها استفاده کنند.

از چه سنی در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان صحبت کنیم؟

 

اینکه از چه سنی در مورد نامگذاری اندام جنسی کودکان صحبت کنیم؛ یکی از سوالات همیشگی والدین است. یادگیری مسائل جنسی نباید به صورت بسیار سربسته و حتی در یک جلسه اتفاق بیافتد. والدین باید در این مورد صبر زیادی به خرج داده و آمادگی کودک را نیز در نظر داشته باشند.

معمولا 5 سالگی سن مناسبی برای صحبت کردن در این مورد خواهد بود. احتمالا آنان خود سوالاتی را مطرح خواهند کرد. اما اگر این اتفاق نیافتاد؛ با نشان داده محتواهای آموزشی به او شروع کنید. برخی از والدین تا زمانی که خود کودک خواستار توضیح نشود؛ چیزی به او نخواهند گفت. اما اینکار درست نیست. چرا که اطلاعات داشتن کودک در این زمینه، از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری خواهد کرد. اینکار بخشی از روند رشدی کودک است و نباید آن را سرکوب و شماتت کرد.

سخن پایانی

کنجکاوی در مورد بدن و همچنین مسائل جنسی بخشی از رشد و تکامل انسان است و باید در مورد آن صحبت شود. والدین اولین کسانی هستند که در دسترس کودک بوده و کودک باید به راحتی با آنها صحبت کند. والدین می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کودک نیز کمک بگیرند. همچنین هماهنگی والدین و اعضای خانواده با یکدیگر در این زمینه بسیار مهم است. اینکه هر کدام اطلاعات متفاوتی را به کودک ندهند؛ اهمیت دارد. خانواده نباید در مورد صحبت کردن از این موضوع، به کودک احساس گناه دهند. سرکوب حس کنجکاوی در کودکان تاثیر بدی در آینده آنان خواهد داشت. به همین دلیل باید حساسیت این موضوع را در نظر گرفته و اطلاعات کافی را کسب کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نامگذاری اندام جنسی کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

چرا باید در مورد اندام جنسی با کودکان صحبت کرده و آن‌ را نامگذاری کنیم؟

صحبت کردن در مورد اندام جنسی و نامگذاری اندام جنسی در تربیت جنسی کودکان اهمیت بسزایی دارد. شما از این طریق می‌توانید به فرزندتان حریم خصوصی را آموزش دهید و از فرزندتان در برابر سوءاستفاده‌های جنسی مراقبت نمایید. همچنین استفاده از واژه‌های مناسب به فرزندتان کمک می‌کند تا دیدگاه درستی را در مورد اندام جنسی خود شکل بدهد و دچار تصورات منفی نشود. کودک باید بداند که اندام‌های جنسی همانند سایر اعضای بدن بخشی از وجود او هستند. در نتیجه لازم است آن را بپذیرد و به خاطر آن احساس شرم یا گناه نداشته باشد.

منبع: نامگذاری اندام جنسی کودکان



:: برچسب‌ها: نامگذاری اندام جنسی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته C است. این افراد وابستگی بسیار زیادی به اطرافیان خود دارند و در صورت عدم وجود حامی، بسیار ناتوان شده و اضطراب شدیدی به سراغشان می‌آید. در واقع فرد مبتلا از طریق این وابستگی عمیق، نیاز روحی و روانی خود را برطرف می‌سازد. این افراد معمولا هم خودشان و هم اطرافیان را به شدت آزرده می‌کنند؛ به همین دلیل لزوم پیگیری و درمان افزایش می‌یابد. با آگاهی از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته و روش‌ درمان آن می‌توانید هرچه سریع‌ترین این اختلال را در خود یا اطرافیان‌تان شناسایی کرده و گامی برای درمان بردارید.

منبع: شخصیت وابسته | ویژگی های اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته C است. این اختلال شخصیت در رفتار فرد تأثیر می‌گذارد به گونه‌ای که او در رفتار خود استقلال ندارد و خود را به شدت وابسته به دیگران می‌داند تا دیگران نیازهای او را چه روحی و چه جسمی تکمیل کنند. در واقع این افراد خودشان برای برآوردن نیازهای خود کاری انجام نمی‌دهند و همیشه خود را محتاج دیگران می‌بینند. هر کاری که دیگران می‌گویند انجام می‌دهد حتی اگر نادرست باشد. این افراد از تنهایی و جدا بودن از دیگران می‌ترسند و همواره تلاش می‌کنند دیگران را راضی نگه دارند حتی به بهای ناراضی بودن خودشان تخت کنترل دیگران هستند.

شیوع اختلال ‌شخصیت‌ وابسته 

این اختلال 5 درصد از کل اختلالات شخصیتی را شامل می‌شود و این میزان شیوع در بین خانم‌ها، فرزند آخر خانواده و کسانی که در زمان کودکی‌شان بیماری جسمی داشتند، بیشتر اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، خود را به شدت ضعیف و وابسته به دیگران می‌پندارند حتی اگر در واقعیت چنین نباشد. 

علل بروز اختلال شخصیت وابسته

به طور قطعی نمی‌توان علت مشخصی برای بروز اختلال شخصیت وابسته میان افراد در نظر گرفت. اما قطعا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در آن موثر خواهد بود. به طورکلی در شکل گیری اختلالات شخصیتی، تجربیات خاص افراد بسیار موثر هستند. برخی از دلایل ایجاد کننده این اختلال شامل موارد زیر می‌شوند.

????سابقه خانوادگی

قطعا ابتلای یکی از اعضای خانواده به اختلال شخصیت وابسته، احتمال ابتلای نسلهای بعدی و یا دیگر اعضا را بیشتر خواهد کرد. اینکه این موضوع مربوط به ژنتیک افراد می‌شود؛ هنوز قطعی نیست. اما به طور کلی مشاهده رفتارهای اطرافیان و یا تاثیرپذیری از آنها باعث بروز این اختلال شخصیتی خواهد شد.

????شرایط محیطی خانواده

معمولا فرزندانی که توسط والدین بیش از حد محافظت کننده و یا مقتدر تربیت می‌شوند؛ بیشتر اختلال شخصیت وابسته دچار خواهند شد. بخش بزرگی از این مشکل در کودکی شکل خواهد گرفت؛ به همین دلیل رفتار والدین در این دوران و نوع فرزندپروری آنها بسیار موثر خواهد بود. کودکان در این شرایط به دلیل اینکه توانایی تخطی از دستورات والدین خود را ندارند و یا همواره اضطراب جدایی را تجربه می‌کنند؛ به این اختلال مبتلا خواهند شد.

????تغییرات ناگهانی و ناگوار در زندگی

افرادی که در دوران کودکی خود اتفاقاتی مثل خشنونت، آزارجنسی و یا از دست دادن عزیزان را تجربه کرده اند؛ بیشتر به اختلال شخصیت وابسته دچار خواهند شد. در واقع تروما پیش زمینه ای برای ابتلا به این اختلال روانی خواهد بود. همچنین کودکانی که مبتلا به بیماری های مهلک جسمانی بوده اند نیز؛ به دلیل وابستگی دائمی به خانواده برای انجام کارهای شان، احتمالا علائمی از وابستگی را در طول زندگی تجربه کنند. چنین افرادی حتی در صورت درمان نیز بازهم به دیگران برای حمایت عاطفی و یا موارد دیگر نیاز خواهند داشت.

نشانه های اختلال شخصیت وابسته

برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته باید ابتدا از نشانه‌های آن آگاهی داشت. این نشانه‌ها در زمان جوانی شخص و در مراحل گوناگون زندگی‌اش خود را نمایش می‌دهد. در ادامه به این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

این افراد مستقل نیستند و به شدت وابسته دیگران هستند.

از تنهایی و جدا بودن از دیگران واهمه و ترس دارند و دوست دارند در کنار دیگران باشند.

به شدت نیاز دارند که دیگران مراقبشان باشند و از آنها مواظبت کنند.

در کارها و تصمیم های کوچکشان نیاز دارند که دیگران آنها را راهنمایی کنند و در تصمیم گیری شان به تصمیم گیری دیگران اهمیت می دهند و آن را به جای تصمیم خود قبول می کنند.

_به قضاوت کردن و توانایی‌های خود اعتماد ندارند. انتقادپذیر نیستند و به شدت واکنش نشان می‌دهند.

_در تنهایی احساس ناراحتی می‌کنند و دوست ندارند در انزوا باشند.

سایر نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته

  • واقعیت‌گرا نیستند و بیشتر دوست دارند خیال بافی و رویا پردازی کنند.
  • همیشه از این می‌ترسند که روزی دیگران آن‌ها را تنها بگذراند. زمانی که رابطه‌شان با یک نفر تمام شد فورا با شخص دیگر رابطه برقرار می‌کنند زیرا دوست دارند حامی داشته باشند.
  • سعی می‌کنند با دیگران مخالفت نکنند زیرا احساس می‌کنند که در صورت مخالفت دیگر مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.
  • رابطه اجتماعی این افراد محدود است و فقط شامل افرادی که به آن‌ها وابسته هستند می‌شود.
  • به خاطر اینکه قدرت و توانایی دفاع کردن از خود را ندارند ممکن است مورد سواستفاده‌های روانی و جسمی دیگران قرار بگیرند.
  • برای اینکه بتوانند دیگران را به خود جلب کنند و آن‌ها را حامی خود قرار دهند، حاضرند دست به کارهایی بزنند که ممکن است خود نیز از کارشان راضی نباشند.
  • فرد حمایتگر همیشه باید در کنارشان باشد، اگر در زمان طولانی حامی نداشته باشند دچار افسردگی و ترس می‌شود.
  • اینگونه افراد مسئولیت پذیر نیستند و همیشه سعی می‌کنند مسئولیت کارهای خودشان را بر گردن دیگران بیاندازند و آن‌ها را مقصر بدانند تا شانه خود را از زیر بار مسئولیت خالی کنند.
  • مشکلات ناشی از اختلال شخصیت وابسته

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، کم کم دچار بیماری‌های مانند افسردگی (گوشه گیر و در انزوا بودن)، اختلال ترس و اضطراب و فوبیا می‌شوند که هرکدام از این بیماری‌ها با توجه به شدت اختلال شخصیت وابسته در اشخاص متفاوت است.

اینگونه افراد به خاطر عدم مستقل بودن و احساس وابستگی به دیگران هرکاری که دیگران می‌گویند انجام می‌دهند و با اینکار روح و جسم خود را به خطر می‌اندازند مانند اعتیاد، استفاده از داروهای روانگردان و… این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند تا به مرور بهبود یافته و استقلال شخصیتی پیدا کنند. 

تشخیص اختلال شخصیت وابسته

 

برای درمان این اختلال افراد ابتدا باید تشخیص دقیقی دریافت کنند که توسط روانشناس و یا روانپزشک انجام می‌گیرد. برای تشخیص این اختلال نیاز به انجام تست های مختلفی وجود دارد؛ همچنین متخصص باید تمام علائم و سابقه پزشکی فرد را مورد بررسی قرار دهد. برخی از ملاک های تشخیصی این اختلال شامل موارد زیر خواهد شد.

احساس ترس مفرط و غیرواقعی از طردشدگی

احساس اضطراب در مواقع تنهایی

عدم توانایی انجام کارهای پیش پا افتاده و روزمره بدون حضور دیگران

اعتماد به نفس پایین

وجود علائم افسردگی

عدم برخورداری از قدرت تصمیم گیری

فرد همواره به دنبال فردی برای حمایت از خود است

مدت زمان حضور این علائم این در فرایند تشخیص مهم خواهد بود.

درمان شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته

پزشک یا روانشناس برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته، ابتدا به بررسی نشانه‌های ذکر شده در فرد می‌پردازد. اگر حداقل 5 نشانه در فرد مشاهده کند، اختلال شخصیت وابسته را تشخیص می‌دهد. گاهی وقت‌ها از نظر جسمی نشانه‌ها در فرد وجود ندارد ولی ممکن است از نظر اعصاب و روان مشکل وجود داشته باشد که خانواده‌ها باید برای درمان فرد با یک روانشناس مشورت نمایند.

در واقع برای تشخیص این بیماری آزمایشی وجود ندارد. بنابراین روانشناس با وقت گذاشتن و صحبت کردن با شخص و دقت به رفتار وگفتارش متوجه می‌شود که او به اختلال شخصیت وابسته مبتلا است و در صورت تشخیص، فرایند درمان شروع می‌شود.

سخن پایانی

اختلال شخصیت وابسته، یکی از انواع اختلالات شخصیتی است که با شدت های مختلفی بروز خواهد کرد. طبیعی است که در هر دوره ای از زندگی و به دلایل مختلفی به حضور و حمایت دیگران احساس نیاز کنیم. و این اصلا به معنی ابتلا به این اختلال نخواهد بود. اما این بیماری در عده ای به قدری پیش روی می‌کند که توانایی هرگونه تصمیم گیری را به تنهایی از آنها خواهد گرفت. 

این موضوع اطرافیان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و نتایج بدی برای فرد ایجاد خواهد کرد. این افراد به کمک تخصصی نیاز دارند و نمی‌توان به طور ناگهانی آنها را به حال خود رها کرد. با مشاهده علائمی که در متن ذکر شد؛ در اطرافیان، آنها را به مراجعه به روانشناس تشویق کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وابسته می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

 یک اختلال روانی است که طی آن فرد در زندگی هیچ گونه استقلالی ندارد و خود را به طور کامل ابسته به دیگران می‌داند. در صورت عدم درمان قدرت تصمیم گیری در کوچک‌ترین موارد را نیز از دست می‌دهد.

آیا اختلال شخصیت وابسته قابل درمان است؟

بله این اختلال در صورت تشخیص توسط روانشناس ماهر و با تجربه قابل درمان بوده و امکان بهبود کامل فرد تحت درمانهای روانشناختی وجود دارد.



:: برچسب‌ها: شخصیت وابسته | ویژگی های اختلال شخصیت وابسته ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال یا وسواس کندن جوش یا جای جوش که همان وسواس‌پوست‌کنی است، یکی از انواع وسواس‌های فکری_عملی است که در آن فرد مبتلا میل شدیدی به کندن جوش‌های صورت یا بدن خود دارد. معمولا کندن جوش به قصد بهبود ظاهر پوست انجام می‌شود، اما با دستکاری و کندن جوش‌ها منجر به بدتر شدن آن و گاه حتی ایجاد زخم‌های دائمی می‌شود. ممکن است این وسواس همزمان باعث کندن زخم، مو یا حتی خود پوست در نواحی مختلف بدن شود، اما تمرکز بیمار بیشتر به جوش‌های صورتش است. ریشه این بیماری در اضطراب و کمبود اعتماد به نفس بوده و برای درمان حتما باید به متخصص روانشناسی مراجعه کرد.

 منبع: وسواس کندن جوش

وسواس کندن جوش چیست؟

اختلال کندن جوش در درسته‌ی اختلالات اضطرابی جای می‌گیرد و آن را در راهنمای تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی زیر مجموعه‌ای از وسواس پوست کنی می‌دانند. در این نوع اختلال اضطرابی فرد به واسطه‌ی افکار اجبار کننده خود، میل افراطی به کندن جوش‌های پوستی دارد. افراد مبتلا به اختلال کندن جوش برای کندن از ناخن، فشار انگشتان، سوزن و…. استفاده می‌کنند و ممکن است ساعت‌ها به این کار مشغول باشند. کندن جوش اغلب تا جایی پیش می‌رود که آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌کند و حتی منجر به خونریزی می‌شود. 

نشانه ها و علائم وسواس کندن جوش

انواع وسواس نشانه‌های مشترکی دارند که بروز افکار وسواسی و ناتوانی فرد در کنترل و سرکوب آن‌ها یکی از این علائم مشترک است. در ادامه علائم وسواس کندن جوش را به طور خاص شرح داده‌ایم.

بروز دوره‌های متناوب کندن جوش که منجر به آسیب به بافت پوست می‌شوند، از راه‌های تشخیص این اختلال است. یکی دیگر از علائم این است که فرد تلاش زیادی برای جلوگیری از کندن جوش می‌کند و اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد، ولی موفق نمی‌شود. این نوع وسواس مشکلات جدی در ارتباط با همسالان، پیشرفت شغلی و تحصیلی و عملکرد روزانه به همراه دارد.

زمانی وسواس کندن جوش تشخیص داده می‌شود که علت پزشکی مانند بیماری‌های پوستی و یا بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی وجود نداشته‌باشد. بیماران مبتلا به این اختلال تنش زیادی برای کندن جوش خود احساس می‌کنند و وسوسه‌ی انجام این عمل به سراغشان می‌آید و بلافاصله پس از کندن جوش احساس لذت، آرامش و رهایی از تنش می‌کنند.

دلایل ابتلا به وسواس کندن جوش

ابتلا به وسواس کندن جوش دلایل متعددی دارد که با شناسایی و رفع آن‌ها می‌توان به درمان نزدیک‌تر شد. برخی از علل ابتلا به شرح زیر هستند.

1. اختلالات همایند

یکی از دلایل ابتلا به این اختلال، اختلالات همایندی است که فرد با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اختلالاتی همچون وسواس فکری عملی، اضطراب و افسردگی می‌توانند علت زیربنایی و زمینه‌ساز بروز وسواس‌کندن جوش باشند.

2. خشم و تنفر

در نظریه روانکاوی، علت بروز پدیده جوش کندن خشم و تنفر فرد نسبت به وقایع و اطرافیان ذکر شده‌است؛ به این معنا که فرد خشم خود را با کندن جوش‌هایش نشان می‌دهد و پس از آن احساس آسودگی می‌کند.

3. عدم کنترل استرس

ناتوانی در مدیریت استرس و تنش‌ها عامل دیگری در بروز وسواس کندن جوش است؛ اغلب کسانی که به این اختلال مبتلا هستند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را به شیوه‌ای سالم کنترل کنند به همین خاطر به رفتارهایی مثل کندن جوش روی می‌آورند.

4. افزایش دوپامین

یکی دیگر از علل ابتلا به این نوع وسواس افزایش دوپامین در بدن است که به دنبال مصرف افراطی موادی همچون شیشه و کوکائین پدید می‌آید. مصرف این گونه مواد باعث می‌شود فرد احساس کند چیزی زیر پوستش راه می‌رود و با کندن جوش ها یا پوستش تلاش می‌کند تا این حس را از بین ببرد.

روند پیشرفت وسواس کندن جوش

وسواس کندن جوش ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما معمولا در دوران بلوغ که جوش‌ها در قسمت‌های مختلف موجب ظاهری نامناسب می‎‎‌شوند، این رفتار آغاز می‌شود. این عارضه در شرایطی پیشرفت می‌کند و شدیدتر می‌شود که فرد دچار یک عارضه‌ی پوستی مانند جراحت یا عفونت شده و شروع به کندن آن قسمت می‌کند. با این کار جراحت بیشتر شده و بیمار از بهبود زخم جلوگیری می‌کند، هر چه بیشتر این کار را ادامه دهد جراحت و خارش پوست تشدید یافته و فرد بیشتر زخمش را می‌کند و این چرخه ادامه می‌یابد.

کندن جوش هنگام مواجه با استرس و فشار نیز تشدید می‌یابد؛ ممکن است فرد یک بار هنگام مواجه با رویداد استرس‌زا جوش‌هایش را بکند، با این کار احساس آرامش کند و از آن به بعد برای تجربه‌ آن حس خوشایند این عمل تبدیل به یک عادت و پس از آن یک اختلال می‌شود.

 

درمان اختلال کندن جوش

پیش از پرداختن به درمان باید علت اصلی ابتلا تشخیص داده شود. در صورتی که اختلالات همایند مثل افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی علت بروز آن باشند، نیاز به مداخلات تخصصی و بالینی روانشناس وجود دارد تا ابتدا این اختلالات رفع شوند و سپس وسواس نیز از بین برود. یکی از روش‌های مؤثری که جهت درمان وسواس کندن جوش از جانب متخصصان ارائه می‌شود، روش وارونه‌سازی عادت است که در آن تلاش می‌شود عادت کندن جوش را با عادت دیگری جایگزین کنند.

1. کاهش استرس کندن جوش

یادگیری روش‌ها و راهکارهای کنترل استرس از اصول اولیه درمان این نوع وسواس به شمار می‌رود. از آن‌جایی که علائم وسواس کندن جوش به دنبال بروز رویدادهای استرس‌زا هویدا می‌شوند، بسیار اهمیت دارد که فرد را با استفاده از روش‌های مدیریت استرس از بروز این رفتار مصون داشت. اما گاه کنترل و کاهش استرس با وجود مشغله‌ها و مشکلات زیاد کاری سخت به نظر می‌رسد؛ در این شرایط بهره‌مندی از مشاوره کنترل استرس و کمک گرفتن از فردی آگاه و باتجربه راهگشا خواهد بود. 

2. درمان وسواس شدید

برای درمان نوع شدید وسواس می‌توان از دارو درمانی تحت نظر روانپزشک بهره برد. اغلب داروهای ضد افسردگی و ضدافسردگی سه حلقه‌ای جهت درمان وسواس پوست کنی تجویز می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که داروها اغلب عوارضی را به همراه دارند و به بهبودی کامل اختلال نمی‌انجامند. این داروها تنها به کنترل و کاهش علائم کمک می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از درمان‌های شناختی رفتاری و روانکاوی نیز کمک بگیرید. این روش‌ها اثرات دائمی دارند و لازم است تحت نظر مشاور مختصص صورت بگیرند.

جستجو راهی برای درمان جوش ها

هر چه جوش‎‌ها بیشتر دستکاری شده باشند، احتمال ایجاد جوشگاه بیشتر است، بنابراین علاوه بر درمان وسواس باید به متخصص پوست برای درمان جوش‌ها نیز مراجعه کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس کندن جوش می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: وسواس کندن جوش ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()