نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار با همسر افسرده آن هم زمانی که تشخیص داده شده و همسرتان انتظار دیگه‌ای دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. البته تشخیص کار متخصصان بهداشت روان است، اما خود شما با مشاهده برخی نشانه‌ها می‌توانید پی به رگه‌های افسردگی ببرید و این گونه او را برای دریافت کمک تخصصی تشویق نمایید.

این را هم بدانید که افسردگی یک نوع اختلال روانی است که علاوه بر زمینه زیستی، عوامل محیطی هم نقش پررنگی در بروز آن دارند. پس رفتار شما با همسرتان در شدت یا بهبود بیماری او تاثیر به سزایی داشته باشد. اما خود را نباید مقصر بدانید تنها کافی است به او نشان دهید که چقدر برای‌تان سلامتش اهمیت دارد و برای حال خوش او تلاش‌تان را خواهید کرد.

منبع: رفتار با همسر افسرده

رفتار با همسر افسرده چگونه است؟

 

رفتار با همسر افسرده از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید خیلی نگران شوید که برای درمان افسردگی همسرتان چه کارهایی را باید انجام دهید؛ و مدام در جستجوی راه حل مهم باشید. همسر افسرده شما بی عاطفه و بی تفاوت به نظر می‌رسد و همین امر باعث ناراحتی شما می‌شود. برای رفتار با همسر افسرده باید از نشانه های افسردگی آگاه باشید و احساسات او را درک کنید. افراد افسرده شاید به هر چیزی واکنش خسته نشان دهند و رفتار کلافه کننده داشته باشند. حتما در روند بهبودی همسر شما نیز دخیل باشید و او را حمایت کنید. در این مقاله راجع به روش های رفتار با همسر افسرده توضیح داده ایم.

چرا باید رفتار خوبی با همسر افسرده ام داشته باشم؟

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانشناختی است که رنج و درد بسیاری را به بیمار افسرده و حتی اطرافیان او وارد می‌کند. مرد / زن افسرده به شدت احساس غمگینی می‌کنند، حوصله انجام کارهای روزمره را ندارند و اغلب علاقه مندی‌های خود را به موضوعات مختلف از دست می‌دهند. این مسئله باعث می‌شود که در ابعاد مختلف زندگی نظیر رسیدگی به امور منزل یا کارهای بیرون از خانه، تربیت فرزندان، برقراری رابطه عاطفی و جنسی با مشکلات متعددی رو به رو شوند.

در نتیجه باید گفت افسردگی هریک از زوجین مسئله‌ای فردی نیست بلکه افسردگی او کل خانواده و زندگی مشترک‌تان را تحت تاثیر خود قرار داده. بنابراین باید بتوانید در این شرایط اصول رفتار با همسر افسرده تان را بشناسید و اقدامات مراقبتی لازم را انجام دهید.

چند راهکار اساسی در طرز رفتار با همسر افسرده

افسردگی به معنای پایان راه نیست. بسیاری از کسانی که به این مشکل مبتلا می‌شوند در صورت برخورداری از حمایت اجتماعی مناسب از جانب اطرافیان و قرار گیری تحت درمان‌های مناسب می‌توانند بر مشکل خود غلبه کرده و روند بهبودی سریع‌تری را تجربه نمایند. در ادامه 5 راهکار کاربردی برای رفتار با همسر افسرده آورده‌ایم.

???? اطلاعات خود را در مورد افسردگی بالا ببرید

برای اینکه بتوانید رفتار با همسر افسرده داشته باشید، باید پیش از هرچیز درک کنید که او در چه شرایطی قرار دارد. بسیاری از افراد تصور روشنی از افسردگی ندارند. برای مثال ممکن است آن را با یک دلگیری یا ناراحتی روزمره اشتباه بگیرید. اما اختلال افسردگی اساسی چیزی فراتر از احساسات ناخوشایندی است که به طور طبیعی و در واکنش به موضوعات ناراحت کننده ایجاد می‌شود.

در رفتار با همسر افسرده باید به نشانه های غم او نیز دقت کنید. در این اختلال افراد علاوه بر احساس غمگینی و دچار بودن به خلق پایین در اکثر اوقات روز علائم دیگری را نیز تجربه می‌کنند. که از جمله آن‌ها باید به از دست دادن علائق، کاهش انرژی، احساس خستگی مفرط، بروز مشکلاتی در تمرکز، ایجاد تغییراتی در خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دچار شدن به احساس گناه و پوچی در زندگی، اشتغال ذهنی با مرگ و خودکشی اشاره کرد. 

هم چنین در رفتار با همسر افسرده، احتمال افسردگی پنهانی هم وجود دارد. بیماران دارای افسردگی پنهان اغلب علائم افسردگی خود را سرکوب می‌کنند، همین امر باعث می‌شود که مشکل آن‌ها در قالب علائم جسمانی، دچار شدن به انواع بیماری‌های عصبی، تحریک پذیری و ناتوانی در کنترل خشم خود را نشان دهد. آشنایی با این علائم به شما کمک می‌کند تا زودتر از وضعیت روانی نامناسب همسرتان آگاهی پیدا کنید و بتوانید به موقع برای کمک به او بشتابید.

???? طرز رفتار با همسر افسرده | در دسترس باشید

گاهی اوقات کسانی که مبتلا به افسردگی هستند، نیاز دارند کسی در کنارشان باشد، کسی که بتواند بدون قضاوت به حرف‌های او گوش بسپارد و درکشان کند. نکته قابل توجه اینجاست که در این شرایط وقتی همسرتان با شما حرف می‌زند یا درد و دل می‌کند، نیازی نیست که لزوما راهکار خاصی به او ارائه دهید.

همین که بتوانید در رفتار با همسر افسرده، به موقع در دسترس باشید و او را به خاطر احساساتش سرزنش نکنید، کفایت می‌کند. گاهی اوقات همین که دست او را به گرمی بفشارید، او را در آغوش بگیرید یا نوازشش کنید به او احساس امنیت می‌دهد و به او در کاهش هیجانات منفی کمک می‌کند.

???? او را تشویق کنید تا از یک درمانگر کمک بگیرد

در رفتار با همسر افسرده، باید از یک درمانگر و متخصص راهنمایی بگیرید. دچار شدن به افسردگی چالش‌های زیادی در زندگی فردی و خانوادگی مبتلایان به افسردگی ایجاد می‌کند. از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها می‌توان به کاهش عملکرد در محیط کار، ناتوانی در انجام کارهای روزمره و آسیب دیدن روابط بین فردی اشاره کرد.

در این شرایط هرچقدر بیمار دیرتر به متخصص برای درمان مشکل خود مراجعه کند، افسردگی شدید تر شده و مشکلاتش هم به تبع آن افزایش می‌یابند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید همسرتان را برای مراجعه نزد روانشناس تشویق کنید. از جمله کارهایی که می‌تواند در این زمینه موثر باشد باید به موارد زیر اشاره کرد.

???? در مورد علائم افسردگی که در همسرتان می‌بینید با او صحبت کنید و در این مورد بازخورد بدهید.

???? نگرانی‌هایی که در مورد وضعیت روانی همسرتان دارید را با او در میان بگذارید و اجازه دهید از افکار و احساسات‌تان مطلع باشد.

????به او نشان دهید که تمایل دارید به او کمک کنید و در مسیر بهبودی همراه او خواهید بود. در این زمان می‌توانید پیشنهاد مراجعه به یک روانشناس را مطرح نمایید.

???? در مورد روش‌های درمانی مختلف و نوینی که برای درمان افسردگی وجود دارد با همسرتان صحبت کنید.

???? علائم خودکشی را بشناسید و نسبت به آن‌ها هشیار باشید

حتما در رفتار با همسر افسرده، علائم خودکشی را شناسایی کنید. احتمال بروز خودکشی همیشه در کسانی که به افسردگی اساسی مبتلا هستند، بیش از سایر افراد وجود دارد. برخلاف تصورات عمومی خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است و با شناسایی علائم آن می‌توان به موقع به کسی که با افکار مرگ دست و پنجه نرم می‌کند یاری رساند. از همین رو در صورت مشاهده علائم زیر در همسرتان حتما آن‌ها را جدی گرفته و در مورد آن با متخصص در حوزه سلامت روان نظیر روانشناس صحبت کنید. برخورد شما با همسر ( شوهر یا زن ) افسرده تان تاثیر زیادی در تصمیمات او دارد.

???? حرف زدن در مورد خودکشی یا آرزوی مرگ

???? انجام اقدامات جدی در راستای خودکشی نظیر خرید اسلحه یا داشتن هرگونه برنامه دیگر برای این کار

????بروز تغییرات خلقی بسیار شدید (کسانی که تصمیم قطعی برای خودکشی می‌گیرند ممکن است به یک باره از فاز افسردگی خارج شده و احساسات مثبت غیر قابل پیش بینی را بروز دهند. چرا که آن‌ها از اینکه می‌توانند به زندگی خود خاتمه دهند خوشحال هستند. در نتیجه لازم است در مورد این تغییرات ناگهانی هشیار باشید)

???? بروز احساس ناتوانی مفرط در زندگی و ناامیدی شدید

???? بخشیدن اموال و وسایل خود به دیگران

????نوشتن وصیت نامه یا هرگونه عملی مبنی بر خداحافظی با اطرافیان

رفتار و با همسر افسرده اهمیت زیادی دارد، اما به یاد داشته باشید که شما هم انسان هستید و نمی‌دانید چه آینده‌ای در انتظارتان هست. بنابراین هرگز خود را مقصر ندانید و برای حل مسائل از متخصصین کمک بگیرید.

???? خانه را به محیطی امن و آرام تبدیل کنید

محیط خانه در وضعیت خلقی و روانی همسرتان نقش بسزایی ایفا می‌کند. در همین راستا تلاش کنید در طول درمان اقدامات زیر را انجام دهید و هرگز در رفتار با همسر افسرده تان بیماری او را فراموش نکنید.

???? سعی کنید به همسرتان کمک کنید تا در کنار شما از سبک غذایی سالمی پیروی کند. خوردن غذاهای مقوی و سالم می‌تواند تا حد زیادی در روند درمان موثر باشد.

???? در محیط خانه فضای شادی ایجاد کنید، گاهی به همسرتان پیشنهاد دهید تا با یکدیگر به یک ورزش دو نفره بپردازید. انجام ورزش یکی از راه‌های طبیعی برای ترشح مواد شادی آور در مغز است.

????برنامه زندگی خود را منظم کنید. برای مثال هر روز در ساعات خاصی وعده‌های غذایی خود را میل کنید و هر شب در ساعت خاصی به رختخواب بروید.

???? تلاش کنید سطح استرس‌های محیطی را تا حد امکان کاهش دهید. در همین راستا بهتر است برای حل اختلاف‌ها راه حل‌های موثرتری در نظر بگیرید و در صورت نیاز از یک خانواده درمانگر کمک بگیرید.

???? صبور باشید و او را به آرامش دعوت کنید

یکی از روش های رفتار با همسر افسرده، صبوری است. باید حتما در قبال این منفی نگری ها و رفتارهای افسرده همسر، صبر داشته باشید. و او را نیز به آرامش دعوت کنید. همسر افسرده از نشانه های خود با خبر نیست اما زمانی که تحت درمان قرار بگیرد نسبت به شرایط خود آگاه می‌شود. باید او را به صبر و آرامش دعوت کنید. زیرا برداشت های منفی این افراد بسیار زیاد است.

کلام آخر

برای رفتار با همسر افسرده حتما باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و هم چنین در قبال افسردگی همسرتان حمایت گونه برخورد کنید. اینکه شما از این اختلال خسته شوید امری طبیعی است. و زمانی که رفتار حمایت گونه داشته باشید می‌توانید در بهبودی سریع همسر دخیل باشید. برای حمایت همسر حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با همسر افسرده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

در صورتی که همسرمان برای درمان افسردگی مایل به کمک گرفتن از یک روانشناس نباشد باید چه کار کنیم؟

در این شرایط می‌توانید ابتدا خودتان به متخصص مراجعه کنید، علائم همسرتان را با درمانگر در میان بگذارید و در این زمینه کمک بگیرید. روانشناس با پیشنهاد روش‌هایی نظیر مشاوره تلفنی و توسعه مهارت‌های ارتباطی شما می‌تواند کمک کند تا به طور موثرتری همسرتان را برای مراجعه تشویق نمایید.

نحوه رفتار با شوهر افسرده چطور باید باشد؟

هرگز افسردگی او را ناچیز نشمارید
در مورد افسردگی اش اطلاعات بیشتری کسب کنید
او را تنها نگذارید و در کنارش باشید
او را تشویق به گرفتن کمک تخصصی کنید
به او گوش دهید هر چند صحبت هایی ساده و روزمره می کند

نحوه رفتار با زن افسرده برای شاد کردن او چگونه باید باشد؟

او را تنها نگذارید
به تغییرات خلقی او در طول ماه توجه کنید
برای درمان تشویقش کنید و به او اطمینان دهید که تا به دست آوردن سلامت کامل از او حمایت می کنید
از کمک متخصصین و نزدیکان استفاده کنید

 


:: برچسب‌ها: رفتار با همسر افسرده ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتماد در خانواده مستلزم برخورداری از روحیه همدلی اعضا خواهد بود. به طور کلی افراد در روابط خود به اعتماد نیاز دارند. طبیعی است که گاهی دچار خطا شویم و اعضای خانواده حس اعتماد خود را نسبت به ما از دست بدهند. اما همیشه می‌توان جبران کرد. جلب اعتماد و یا مورد اعتماد بودن به عوامل مختلفی بستگی دارد و هر خانواده ای معیار خود را برای آن خواهد داشت. به طورکلی ارتباط قوی میان اعضا، آنها را از انجام کارهایی که سبب لطمه به این موضوع شود؛ باز می‌دارد. فراموش نکنید که این مفهوم به راحتی به دست نمی‌آید و از طرفی شاید با کوچک ترین مسئله ای از بین برود. رعایت برخی نکات در خانواده باعث افزایش حس اعتماد و همبستگی بیشتر میان اعضا خواهد شد. 

منبع: اعتماد در خانواده | چگونه اعتماد پدر و مادرم را جلب کنم

 

اعتماد در خانواده

همه ما همواره تلاش می‌کنیم که مورد اعتماد خانواده باشیم و آنها را ناراحت نکنیم. در واقع مورد اعتماد واقع شدن یکی از نیازهای عاطفی ضروری انسان است. افراد دوست دارند که دیگران به آنها اعتماد کرده و حس امنیت داشته باشند. اعضای خانواده به دلیل ارتباط بسیار نزدیک، به اعتماد یکدیگر نیاز داشته و باید از همدیگر حمایت کنند. اگر اعتماد در خانواده که کوچک ترین جامعه، محسوب می‌شود؛ نباشد، افراد در جوامع بزرگتر نیز دچار عدم امنیت روانی خواهند شد. 

چگونگی جلب اعتماد در خانواده

همانطور که گفته شد؛ هر خانواده ای ملاک های معینی برای ایجاد حس اعتماد در خانواده دارند. برای مثال برخی با راستگویی به فرزند خود اعتماد می‌کنند و یا اینکه ادب را رعایت کند. اما برخی دیگر معیارهای دیگری دارند. اما به طور کلی برخی از موضوعات مورد تایید اکثریت افراد هستند و همه بر سر آنها توافق دارند. در این قسمت به توضیح برخی از این موضوعات خواهیم پرداخت.

????راستگویی برای بالابردن اعتماد در خانواده

قطعا یکی از مهم ترین روش های جلب اعتماد در خانواده، راستگویی و صداقت است. قطعا هیچکس مایل به شنیدن دروغ نیست و اینکار باعث از بین رفتن حرمت ها در خانواده می‌شود. بهتر است در مورد هر مسئله راستش را بگویید و هیچ چیز را پنهان نکنید. در شرایط بحرانی، خانواده می‌تواند از شما حمایت کند. اما اگر واقعیت را مخفی کنید؛ اوضاع بدتر خواهد شد. مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته و همیشه صادق باشید. طبیعی است که در ذهن خود فاجعه سازی کنیم و از روی ترس دروغ بگوییم؛ اما خانواده ترین امن ترین پناهگاهی است که می‌توانید به آن پناه ببرید. 

????رعایت ادب و احترام | اعتماد در خانواده

یکی دیگر از روش های بالابردن اعتماد در خانواده رعایت ادب و احترام است. این مورد فقط محدود به نحوه صحبت کردن نیست. بلکه باید در نحوه رفتار نیز به اخلاق پایبند باشید. علاوه بر احترام به والدین، احترام گذاشتن به افراد کوچک تر هم ضروری است. قطعا اگر شما به دیگر اعضا احترام بگذارید؛ آنها نیز به شما احترام گذاشته و میزان علاقه و صمیمیت نیز بیشتر می‌شود. برخی تصور می‌کنند انجام رفتارهای بی ادبانه، به معنای صمیمیت است. اما اینگونه نیست و با اینکار فقط اعضای خانواده از نسبت بهم دید منفی گرایانه پیدا می‌کنند.

????ارتباط موثر با اعضای خانواده

برای برخی ارتباط با خانواده فقط به انجام کارهای پیش افتاده، آنهم به صورت اجباری، محدود می‌شود. برای مثال آنها فقط برای غذاخوردن خانواده خود را می‌بینند. اما این موضوع پس از مدتی سبب از بین رفتن اعتماد در خانواده خواهد شد. ارتباط اعضای خانواده با هم باید بیشتر و موثرتر باشد.

آنها باید با یکدیگر درمورد مسائل مختلفی حرف زده و حتی به سخنان یکدیگر با دقت گوش دهند. برای برخی از والدین همیشه ارتباط یک طرفه است و آنها صحبت کرده و به فرزند اجازه اظهار نظر نمی‌دهند. اما این اشتباه است و همه اعضا باید حق حرف زدن و انتقاد کردن، داشته باشند.

????تعهد و وفاداری نسبت به یکدیگر

اعضای خانواده باید نسبت به یکدیگر متعهد و وفادار باشند. تعهد باعث بیشتر شدن میزان اعتماد در خانواده می‌شود و آنها را به یکدیگر نزدیک تر می‌سازد. گاهی این تعهد نسبت به وظایف و مسئولیت هایی است که در خانواده دارا هستیم. به این معنا که آنها را به عهده شخص دیگری نگذاریم و یا حتی به آنها پایبند باشیم. اگر تعهد میان اعضای یک خانواده شکل بگیرد؛ افراد در روابط دیگر خود هم متعهد خواهند ماند. در انجام کارهای مختلف در خانواده باید متعهد باشیم و از دیگر اعضا نیز کمک بگیریم.

اعتماد در خانواده پس از یک بحران

معمولا بعد از گذراندن یک بحران در خانواده، همه چیز شکل دیگری به خود گرفته و تغییر می‌کند. در این شرایط رفتار اعضای خانواده با یکدیگر بسیار مهم است. نباید به دنبال مقصر گشت و همه افراد باید با هم تلاش کنند که مشکل پیش آمده حل شود. اعضای خانواده باید کنار یکدیگر مانده و از یکدیگر حمایت کنند. برخی از اقداماتی که می‌توان بعد از بروز یک اتفاق در خانواده انجام داد؛ شامل موارد زیر می‌شود.

⭕تلاش برای جبران

انسان جایزالخطاست و هر فردی در زندگی مرتکب اشتباهاتی می‌شود. نکته مهم اینجاست که فرد به زودی متوجه شده و سعی در جبران داشته باشد. احتمالا این شرایط فشار زیادی را به فرد خطاکار وارد خواهد کرد. اما وقتی اعضای خانواده تلاش فرد را برای جبران و درست کردن اوضاع ببینند؛ نه تنها او را بخشیده، بلکه به او کمک نیز می‌کنند. همین موضوع سبب شکل گیری دوباره اعتماد در خانواده خواهد شد و افراد را از انجام دوباره آن منع خواهد کرد.

⭕عذرخواهی | اعتماد در خانواده

برای عده ای معذرت خواهی کردن، کاری بسیار دشوار محسوب می‌شود. اما در واقع اولین قدم برای جبران اشتباه و همچنین دستیابی به اعتماد در خانواده، عذرخواهی خواهد بود. اینکار نشان دهنده احساس ندامت و پشیمانی شماست. به هر حال باید در مورد خطای انجام شده، با اعضای خانواده صحبت کرد و آنها را در جریان گذاشت. باید طلب بخشش کرده و از اعضای خانواده فرصتی دیگر بخواهیم.

⭕فرصت دوباره

برای برخی اولین اشتباه، آخرین اشتباه می‌شود و دیگر هرگز به آن فرد اعتماد نخواهند کرد. اما برای ایجاد اعتماد در خانواده، اعضا باید بخشش و گذشت داشته باشند و با توجه به تلاش فرد برای جبران، به او فرصتی دوباره بدهند. اعضای خانواده باید صبور بوده از بروز واکنش های افراطی و نادرست جلوگیری کنند. مدیریت اوضاع معمولا به دست والدین انجام می‌شود. اما همه اعضا باید با یکدیگر همکاری داشته و تلاش کنند.

سخن پایانی

خانواده از سرمایه های ارزشمند هر فردی است که باید برای حفظ آرامش و همبستگی آن تلاش کرد. حاصل اعتماد در خانواده احترام و همدلی است. از خانواده قدردانی و تشکر کرده و علاقه خود را نسبت به آنها ابراز کنید. هرچه ویژگی های مثبت را بیشتر در خود تقویت کنید؛ از طرف خانواده نیز بیشتر احساس اعتماد و امنیت را دریافت خواهید کرد. حتی می‌توانید از از یک مشاور خانواده نیز در این زمینه کمک بگیرید. در این راه صبور بوده و سنجیده عمل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتماد در خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه اعتماد خانواده را جلب کنیم؟

راه های مختلفی برای جلب اعتماد خانواده وجود دارد و هر خانواده ای شرایط خاص خودش را خواهد داشت. اما به طور کلی با پایبندی به صداقت، احترام، ارتباط موثر و همچنین با تلاش برای جبران اشتباهات، می‌توان حس اعتماد را میان اعضا تقویت کرد.

منبع: اعتماد در خانواده | چگونه اعتماد پدر و مادرم را جلب کنم



:: برچسب‌ها: اعتماد در خانواده | چگونه اعتماد پدر و مادرم را جلب کنم ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ییتاثیر استرس بر اسپرم و به طور کلی عملکرد جنسی مردان را نمی‌توان نادیده گرفت. مطالعات علمی در 20 سال گذشته، ارتباط احتمالی بین استرس روانی و ناباروری را نشان داده است. یعنی مردانی که احساس استرس دارند، احتمالا کاهش تستوسترون، کاهش تعداد اسپرم، تولید غیر طبیعی اسپرم و کاهش تحرک اسپرم را تجربه می کنند که همه این عوامل می توانند در باروری مردان تأثیر زیادی داشته باشند.

ناباروری مردان یک بیماری شایع در بین زوجین است. در حدود 50 درصد موارد، ناباروری زوجین به شریک مرد نسبت داده می شود که عمدتا به دلیل نارسایی در اسپرم زایی است. مطالعات متعددی ارتباط بین کیفیت اسپرم و وجود عوامل استرس زای سبک زندگی مانند حوادث شغلی و… را بررسی کرده اند. به طور کلی این مطالعات شواهدی را ارائه می دهند که کیفیت اسپرم توسط استرس روانی مختل می شود. بنابراین ما در این مقاله قصد داریم، تأثیر استرس بر اسپرم و باروری مردان را مورد بحث قرار دهیم. 

منبع: تاثیر استرس بر اسپرم | رابطه اضطراب و باروری مردان

تأثیر استرس بر اسپرم

تأثیر استرس روی هر فردی متفاوت است. درحالی که مقداری  از آن طبیعی و قابل کنترل می باشد، اما زمانی که این استرس طاقت فرسا می شود، می تواند بر باروری و سلامت کلی افراد تأثیر منفی بگذارد. استرس بر غلظت و مورفولوژی اسپرم و همچنین توانایی آن در بارور کردن تخمک تأثیر می گذارد. محققان با ارزیابی های ذهنی و عینی دریافتند که کیفیت مایع منی با استرس روانی نسبت معکوس دارد. به طوریکه هر چقدر استرس بالاتر برود، کیفیت اسپرم کمتر می شود.

از آن جایی که از بین بردن استرس یک گزینه نیست، بهترین راه حل این است آنچه را که می توانید، کنترل کنید. خوشبختانه تکنیک هایی وجود دارد که می توانید از آن ها برای کمک به کاهش  تاثیر استرس بر اسپرم، استفاده کنید. در ادامه برخی از راه هایی که به کاهش استرس کمک می کنند را معرفی کرده ایم:

  • تنفس عمیق
  • پیاده روی سریع
  • انجام ورزش های هوازی به طور منظم
  • مدیتیشن یا مراقبه
  • مشغول شدن با سرگرمی هایی که از آن لذت می برید

نقش استرس بر باروری مردان

استرس بخش برجسته ای از هرجامعه ای می باشد و ناباروری به خودی خود استرس زا است. که به دلیل فشارهای اجتماعی، آزمایش، تشخیص، درمان، شکست و حتی هزینه های درمان هستند که با آن همراه می باشند. بنابراین با توجه به اینکه پارامترهای اسپرم به طور بالقوه با استرس مرتبط هستند، وجود استرس می تواند هورمون لوتئینیزه کننده و ضربان تستوسترون را کاهش دهد.

در نتیجه باعث کاهش اسپرماتوژنز و کیفیت اسپرم می شود که این به نوبه خود موجب ناباروری در مردان خواهد شد. تاثیر استرس با اسپرم یک رابطه دو طرف است. درواقع هم کیفیت و میزان اسپرم از استرس تاثیر می‌پذیرد و هم بروز هرگونه مشکل در این زمینه خود باعث استرس خواهد شد. 

????استرس چگونه بر کیفیت اسپرم تأثیر می گذارد

بررسی ها نشان می دهند که استرس طولانی مدت و شدید، مانند استرس و فشار کاری برای مردان، کیفیت اسپرم را کاهش می دهد. به طوریکه تا 47 درصد افزایش احتمال اختلال در تحرک اسپرم، در یک زمان استرس زا وجود دارد درحالیکه که در حالت عادی این احتمال بسیار کم و غیرممکن است.

اگرچه مکانیسم تأثیر استرس بر اسپرم هنوز به طور کامل بررسی نشده است اما به گفته محققان، استرس می تواند باعث ترشح هورمون های استروئیدی گلوکوکورتیکوئیدها شود. این هورمون ها می توانند سطح تستوسترون و همچنین تولید اسپرم را کاهش دهند.

استرس اکسیداتیو ( استرسی که بر اثر از بین رفتن تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن ایجاد می شود و تأثیر جدی بر سلامت جسم دارد) یک احتمال دیگر است که بر کیفیت اسپرم و باروری تأثیر منفی می گذارد.

????نقش عوامل روانشناختی بر تاثیر استرس بر اسپرم

رابطه بین ناباروری و استرس روانی پیچیده است. از یک سو، زوج هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند در مقایسه با زوج هایی که مشکلی در باروری ندارند، در معرض استرس بیشتری قرار می گیرند. همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات روانشناختی هستند. از طرفی علاوه بر عوارض روانی که ممکن است به دلیل ناباروری رخ دهد، مجموعه ای از عوارض جانبی دیگر نیز می تواند توسط هورمون ها و داروهای مورد استفاده برای درمان ناباروری ایجاد شود.

روان درمانی اصلی ترین راه حل برای زوجینی است که از هر نوع ناباروری رنج می برند. در حالت ایده آل، مشاوره باید قبل از شروع هرگونه مداخله پزشکی برای کمک به این مشکل آغاز شود و باید برای کنترل تاثیر استرس بر اسپرم از متخصص اورولوژیست و روانپزشک به طور همزمان کمک گرفت.

????ناباروری مردان، دلیل ایجاد استرس

ناباروری می تواند باعث ناراحتی روانی، استرس عاطفی و مشکلات مالی برای هر دو طرف شود. واکنش های معمول به ناباروری شامل: شوک عصبی، غمگین، افسردگی، نا امیدی، از دست دادن عزت نفس و اعتماد به نفس و در نهایت از دست دادن حس کنترل عمومی است. 

اگرچه ناباروری یک موضوع تهدید کننده برای زندگی نمی باشد، اما همچنان یک تجربه استرس زا برای زوجین محسوب می شود. علاوه براین، زوج های نابارور اغلب احساسات وعقاید خود را پنهان می کنند. زیرا ناباروری هنوز یک موضوع خصوصی تلقی می شود. بنابراین ممکن است زوج های نابارور در معرض فشار اجتماعی نیز قرار گیرند.

ناباروری می تواند رابطه فردی با شریک زندگی خود و همچنین دوستان و خانواده را مورد آسیب قرار دهد. بنابراین این زوج ها با مشکلاتی از قبیل کاهش تعامل اجتماعی به خصوص با افرادی که دارای فرزند هستند درگیر شوند.

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، می توان گفت که ناباروری نیز به نوبه خود می تواند منجر به استرس و فشار زیاد بشود. این باعث می شود که تلاش زوجین برای بارداری مجدد بی نتیجه بماند. بنابراین توصیه ما این است که برای پیشگیری از بروز تاثیر استرس بر اسپرم، در کنار انجام روند درمان پزشکی برای ناباروری، حتما به روانشناس و یک مشاور متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

روش هایی برای مقابله با ناباروری ناشی از استرس

در ادامه چند پیشنهاد برای مقابله با استرس و همچنین کاهش میزان تاثیر استرس بر اسپرم وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. در این مسیر حتما از متخصص کمک گرفته و صبور باشید. همچنین از انجام روش های خودسرانه و ناگهانی نیز خودداری فرمایید.

⭕روان درمانیتک

روان درمانی یک راه مهم است که باید به زوج هایی که به هر دلیلی از ناباروری رنج می برند توصیه شود. پرداختن به مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و پیدا کردن راه حلی برای درمان به افزایش شانس بارداری کمک می کند. تاثیر استرس بر اسپرم از آن چیزی که تصور می‌کنید؛ جدی تر است. به همین دلیل با انجام تمرینات روانشناختی، اضطراب خود را کنترل کنید.

 ⭕تکنیک های آرامش بخش | تاثیر استرس بر اسپرم

باتوجه به اینکه ناباروری و درمان آن اغلب باعث استرس قابل توجهی می شوند، تکنیک های آرام سازی متعدد توسط متخصصان توصیه می شود که شامل: مدیتیشن، تنفس عمیق، یوگا و… است. برای انجام صحیح این تمرینات از یک روانشناس و یا سکستراپیست کمک گرفته و حتی با همسر خود این تمرینات را انجام دهید. این روش ها تاثیر استرس بر اسپرم را به حداقل می‌رسانند.

⭕خود مراقبتی را تمرین کنید

این بدان معنا است که با خودتان خوب رفتار کنید. به اندازه کافی بخوابید، خوب ورزش کنید، با دیگران وقت بگذرانید و کاری که به نفعتان است انجام دهید. به عبارتی می توان گفت “یاد بگیرید دوست خود باشید”. بطورکلی اصلاح سبک زندگی، در تاثیر استرس بر اسپرم موثر است. دوری از خودارضایی و یا تماشای فیلم های پورن نیز بخشی از خودمراقبتی خواهند بود. همچنین رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید.

 ⭕بر روی کار خود تمرکز کنید | تاثیر استرس بر اسپرم

مشغول شدن و فعال ماندن در پروژه های کاری می تواند حواس شما را پرت کند. این کار به شما احساس موفقیت می دهد و عزت نفسی که کم شده بود را بر می گرداند. در واقع بی تحرکی و اضافه وزن، خود از دلایل مشکلات جنسی مردان محسوب خواهند شد. همچنین کار و فعالیت سبب کم شدن تاثیر استرس بر اسپرم خواهند شد.

⭕تجدید ساختار شناسی را امتحان کنید

تجدید ساختار، به ایجاد دیدگاه های جدید اشاره دارد. این اصطلاح در واقع به ما می گوید که می توانیم به روشی جدید فکر کنیم و نتیجه آن نیز می تواند رفتارها و احساست جدید باشد. به عنوان مثال، وقتی روی افکار ناامید کننده تمرکز می کنیم، نه تنها خودمان بلکه همه اطرافیانمان را متقاعد می کنیم که امیدواری، ارزش وقت و انرژی صرف کردن را ندارد.

این فرایند فکری معمولا یکی از اصلی ترین دلایل ترک درمان، توسط بیماران نابارور است. اینکار قطعا با کمک روانشناس برای کاهش تاثیر استرس بر اسپرم، امکانپذیر خواهد بود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم | تاثیر استرس بر اسپرم

نباید اجازه دهید که در استرس غرق شوید و سپس به فکر حل مشکلتان بی‌افتید. باید سلامت روان خود را در اولویت قرار داده و اگر با استرس زیاد دست و پنجه نرم می کنید و این احتمال را می دهید که استرس شما موجب ایجاد مشکلاتی از قبیل اختلال در کیفیت اسپرم و … می شود، فورا به پزشک مراجعه و روند درمان را شروع کنید. تاثیر استرس بر اسپرم به عوامل زیادی بستگی دارد که باید آنها را شناسایی و کنترل کرد.

سخن آخر

به طور کلی، مردانی که سطوح بالایی از استرس را تجربه می کنند، تعداد اسپرم، کیفیت و همچنین تحرک اسپرم کمتری دارند. اگرچه استرس تأثیر منفی بر اسپرم می گذارد، اما اگر افراد تحت درمان قرار بگیرند و حمایت شوند، می توانند از این مشکل به خوبی عبور کنند و به راحتی دارای فرزند بشوند. از روش های ذکر شده برای کنترل تاثیر استرس بر اسپرم استفاده کرده و در این زمینه از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر استرس بر اسپرم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره زناشویی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تاثیر استرس بر اسپرم | رابطه اضطراب و باروری مردان



:: برچسب‌ها: تاثیر استرس بر اسپرم | رابطه اضطراب و باروری مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از دلقک یا کلروفوبیا به معنی ترس غیر منطقی و افراطی از دلقک و یا حتی چیزهایی است که برای فرد دلقک را تداعی می‌کنند. افراد نسبت به مسائل مختلفی فوبیا دارند که فوبیا از دلقک نیز شامل آن خواهد شد. افراد تحت تاثیر فوبیا، علائم مختلفی را تجربه کرده و جنبه های زیادی از زندگی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

معمولا این نوع ترس بیشتر در کودکان و یا افرادی که وارد دوره میانسالی شده اند؛ دیده می‌شود. این اختلال به تازگی به رسمیت شناخته می‌شود و تقریبا از سال 1990 آشکار شد. با اینکه دلقک ها همیشه یادآور خاطرات شاد هستند اما برای برخی ایجاد اضطراب کرده و احساسات منفی ایجاد می‌کند. 

منبع: ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا

ترس از دلقک

با اینکه چهره و گریم برخی از دلقک ها کمی حالت ترسناک به خود می‌گیرد؛ اما به طورکلی دلیل منطقی برای ترسیدن از آن وجود ندارد. در سالهای اخیر فیلم های زیادی در این مورد فرهنگ سازی کرده اند که داشتن ترس از دلقک، موضوع غیرطبیعی نیست. اما از طرف دیگر بسیاری را نسبت به دلقک ها بدبین و بی علاقه کرده است. معمولا در موقعیت های زیادی با دلقک ها مواجهه نمی‌شویم. اما برای افرادی که به این نوع از فوبیا مبتلا هستند؛ حتی فکر کردن و یا دیدن تصاویری با این مضمون نیز آزاردهنده خواهد بود.

میزان شیوع ترس از دلقک

به طور کلی آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست. اما طبق آخرین تحقیقات، تقریبا، از هر 10 بزرگسال، یک نفر به این فوبیا مبتلاست. همچنین از هر 1000 کودکی که در مراکز درمانی بستری هستند؛ 10 نفر از آنها از دیدن دلقک ها دچار حمله پنیک خواهند شد. نکته جالب اینجاست که تعداد زیادی از این 10 نفر دختر هستند. حتی برای ترس از دلقک، سن دقیقی نیز نمی‌توان تعیین کرد؛ چرا که علائم این اختلال در برخی از کودکان زیر سه سال هم مشاهده شده است.

علت شکل گیری ترس از دلقک چیست؟

معمولا علت شکل گیری ترس از دلقک به طور دقیق مشخص نیست و از سن خیلی کم ایجاد می‌شود؛ با اینکه کودکان قبل از سن 3 سالگی هیچ تصوری از مفهوم ترس ندارند. طبق تحقیقاتی که بر 250 نوجوان چهارده تا شانزده ساله در انگلستان انجام شده است؛ مشخص شد که اکثریت آنها از ترکیب بیمارستان با ایده دلقک می‌هراسند. عملکرد و ساختار مغز نیز بر ایجاد فوبیا موثر هستند. همچنین محیط و ژنتیک نیز نقش موثری در بروز ترس از دلقک دارند. در واقع ژنتیک احتمال انتقال ترس را افزایش داده و همچنین عوامل محیطی سبب شدت و بروز این فوبیا خواهد شد.

علائم ترس از دلقک

بسته به میزان و شدت ترس از دلقک، علائم مختلفی در افراد بروز خواهد کرد. این علائم دائمی نبوده و فقط در صورت مواجهه با دلقک ظاهر می‌شوند. همچنین شدت آنها نیز متفاوت خواهد بود. برخی از نشانه های این فوبیا شامل موارد زیر می‌شوند.

????تپش قلب

????بالارفتن ریتم تنفسی

????حملات پنیک

????تعریق

????اضطراب و بی قراری

????خشکی دهان

????مسخ شخصیت

????شروع شدن گریه

تشخیص ترس از دلقک

با اینکه این اختلال در کتابچه تشخیصی آماری اختلالات روانی، ثبت نشده است؛ اما بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. هیچ معیار مشخصی برای تشخیص آن نیست؛ اما راه هایی برای درمان آن وجود دارند. معمولا تشخیص ترس از دلقک با کمک معیارهای سایر فوبیاها امکانپذیر خواهد بود و برای درمان نیز می‌توان از روش های درمانی مختلف کمک گرفت. برای تشخیص دقیق معمولا متخصصین، سوال های مختلفی را از افراد خواهند پرسید. برای مثال درهنگام نزدیکی با دلقک ویا حتی تصاویر و فیلم هایی از این قبیل چه حسی را تجربه می‌کنید و یا به طور ذاتی احساس ترس نسبت به دلقک داشته و از آن دوری می‌کنید.

پیامدهای ترس از دلقک

قطعا ترس از دلقک پیامدهایی برای افراد ایجاد می‌کند. این ترس گاهی فلج کننده شده و افراد را از انجام کارهای روزانه خود منع می‌کند. ترس یک احساس طبیعی و ضروری بوده و در بسیاری از مواقع ما را از خطر نجات می‌دهد. اما قطعا دلقک عامل آسیب زایی در زندگی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل سبب بروز عوارضی در زندگی روزمره خواهد شد. برخی از این پیامدها شامل انزوا و گوشه گیری، افسردگی، بروز اضطراب مزمن و حتی اختلالات جسمانی، می‌شود.

روش های درمانی ترس از دلقک

قطعا موثرترین روش برای درمان ترس از دلقک مراجعه به روانشناس خواهد بود. روانشناسان نیز از روش های متعددی برای درمان این فوبیا استفاده خواهند کرد. قطعا در طول درمان، بیمار احساسات مختلفی را تجربه خواهد کرد. اما نباید درمان را نیمه کار رها کند و یا خود به صورت ناگهانی برای غلبه بر ترس با دلقک مواجه شود. درمان اصولی این اختلال با کمک روش های زیر و توسط روانشناس میسر خواهد بود. 

????مواجهه درمانی

مواجهه درمانی از روش های موثر در درمان انواع فوبیا و ترس از دلقک محسوب می‌شود. در این روش درمانگر به صورت قدم به قدم بیمار را با موضوعات مختلفی که به دلقک مربوط می‌شود روبرو می‌کند. در این حین باید از روش های آرام سازی عضلانی و تنظیم تنفس نیز کمک بگیرد. مواجه درمانی و غرقه سازی نباید به صورت ناگهانی صورت گیرد. بلکه درمانگر در تمام این مراحل باید در کنار بیمار بوده و با او همراهی کند. 

????درمان شناختی-رفتاری

درمانگر شناختی-رفتاری برای غلبه بر ترس از دلقک، افکار و باورهای فرد را نسبت به این موضوع تغییر می‌دهد. البته در این روش باید به سن فرد و شرایط او نیز توجه داشت. برای مثال برای کودکان مبتلا به کلروفوبیا در سن پایین؛ نمی‌توان از این روش استفاده کرد. اما به طورکلی با تغییر افکار در مورد موضوعی، به مرور ترس ناشی از آن نیز از بین خواهد رفت. افراد باید با درمانگر خود همکاری داشته و تمرینات توصیه شده را به صورت منظم انجام دهند. همچنین حمایت خانواده نیز از فرد بسیار موثر است. 

????دارودرمانی

گاهی علائم ترس از دلقک به قدری شدید است که فرد برای کنترل آنها باید از دارو استفاده کند. تشخیص این مورد به عهده روانپزشک خواهد بود. معمولا داروهایی که برای درمان فوبیا استفاده می‌شوند؛ شامل آرامبخش ها و قرص های ضدافسردگی هستند. بیماران نباید به صورت خودسرانه از داروها استفاده کرده و یا مصرف آن را قطع کنند. همچنین دارودرمانی باید در کنار روش های روانشناختی استفاده شود. مصرف دارو به تنهایی در درمان فوبیا دلقک موثر نخواهد بود.

سخن پایانی

به طور کلی فوبیاها ترس های غیرمنطقی هستند که علت مشخصی ندارند. ترس از دلقک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیشتر ناشی از احساسات منفی است که افراد از دلقک دریافت می‌کنند. در واقع هیچ شواهدی مبتنی بر آزار اذیت دلقک ها در مورد عموم مردم وجود ندارد. تلاش آنها در جهت سرگرمی است. اما امروزه به دلیل پدیده ترس از دلقک، کمتر از دلقک ها در برنامه های تلویزیونی و حتی سیرک ها استفاده می‌شود. طبیعی است که این فوبیا زندگی شخصی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجایی که به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بسیاری افراد آن را نادیده می‌گیرند. اما باید برای کاهش عوارض و پیامدهای آن از یک روانشناس کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از دلقک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کولروفوبیا به چه معناست؟

کولروفوبیا یا ترس از دلقک به معنای ترس غیرواقع و افراطی از دلقک است. که فرد در آن حتی با فکر کردن به دلقک و یا دیدن تصاویر و فیلم های آن دچار اضطراب و ترس زیادی می‌شود.

منبع: ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا



:: برچسب‌ها: ترس از دلقک | علت و درمان کلروفوبیا ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آموزش الفبا قبل مدرسه امروزه در مراکز آموزش پیش از دبستان زیاد مشاهده می‌شود. اما این شیوه آموزشی اشتباه است. و باعث می‌شود که کودک در کلاس درس به دلیل شیوه آموزشی متفاوت احساس سردرگمی داشته باشد و از تکراری بودن درس خسته شود. در واقع کودک به پیش دبستانی می‌رود تا مهارت های اولیه را آموزش ببیند. با این حال عده ای بر این باورند که با آموزش های زود هنگام می‌توانند فرزندانی باهوش‌تر و موفق‌تر داشته باشند.

منبع: آموزش الفبا قبل مدرسه | 5 ایراد به آموزش الفبا قبل مدرسه

آموزش الفبا قبل مدرسه؟

آموزش الفبا قبل مدرسه یکی از مسائلی است که والدین را به خود درگیر کرده است. عده ای از والدین تصور می‌کنند که این روش مناسب است. اما عده دیگری انتظار دارند که کودک در دوران اول ابتدایی الفبا را آموزش ببیند. آموزشی که کودک توسط والدین یا مهد کودک ها می‌بیند؛ با آموزش مدرسه بسیار متفاوت است.

اگر کودک با تفاوت آموزشی مواجهه شود، دچار سردرگمی و مشکل می‌شود. نمی‌داند کدام شیوه آموزشی صحیح یا کدام اشتباه است. به همین دلیل دچار گیجی و سردرگمی می‌شود. به طور کلی از نظر روانشناسان آموزش الفبا قبل مدرسه، اشتباه است. و استفاده از این روش توصیه نمی‌شود.

معایب آموزش الفبا قبل مدرسه

روانشناسان در پاسخ به دغدغه ذهنی والدین که آموزش الفبا قبل مدرسه است، این روش را توصیه نمی‌کنند. و امری صحیح نمی‌دانند. به دلیل اینکه آموزش الفبا قبل مدرسه همراه با معایبی می‌باشد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

✨ دلزدگی کودک از تکرار مطالب

یکی از معایب آموزش الفبا قبل مدرسه، دلزدگی و خستگی کودک از تکرار مطالب است. زمانی که آموزش ها قبل از دوران ابتدایی صورت بگیرد؛ با آغاز مدرسه به دلیل آموزش های از قبل صورت گرفته؛ کودک در کلاس درس خسته و کلافه می‌شود. از تمامی همکلاسی های خود جلو تر است و با روش های دیگری خود را سرگرم می‌کند. 

✨ محدودیت در بازی کودک

دوران قبل از دبستان، دوران بازی کودک است و آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. در این زمان کودک باید بازی کند و زمان خود را صرف بازی های کودکانه کند؛ تا یادگیری مباحث درسی. 

✨ تفاوت در شیوه آموزشی

یکی از معایب آموزش الفبا قبل مدرسه، تفاوت در شیوه آموزشی است. به دلیل آموزش های متفاوت در دوران مدرسه و قبل از مدرسه، کودک به سردرگمی دچار می‌شود. و حروف الفبا را با هم قاطی می‌کند.

✨ ایجاد مزاحمت در زمان تدریس معلم

آموزش الفبا قبل مدرسه باعث ایجاد مزاحمت در زمان تدریس معلم می‌شود. کودکی که مباحث درسی را آموزش دیده است؛ در کلاس درس شلوغ می‌کند، و برای سرگرم کردن خود از شوخی و سرگرمی های دیگر استفاده می‌کند. که در نهایت باعث ایجاد مزاحمت در روند آموزش الفبا می‌شوند.

✨ کافی بودن آموزش های پیش دبستانی

آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. به دلیل اینکه آموزش مهارت های لازم در دوران پیش دبستانی به قدر کافی مفید است و نیاز به آموزش الفبا ندارد. بنابراین با آموزش الفبا قبل مدرسه تنها باعث سردرگمی کودک می‌شوید.

محتوای آموزش دوره پیش از دبستان

همانطور که گفته شد؛ آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. قبل از ورود دانش آموزش به مدرسه باید همه کودکان دوران پیش دبستانی را سپری کنند. این دوران اهداف مخصوص به خود را دارد و باید محتوای آموزشی بر اساس چهارچوب مخصوص به خود باشد. در این بخش مقاله راجع به محتوای آموزش دوره پیش دبستانی توضیح داده ایم.

???? پرورش روحیه و رفتار عاطفی کودک

یکی از اهداف بزرگ در پیش دبستان، پرورش روحیه و رفتار عاطفی کودک است. به جای آموزش الفبا قبل مدرسه باید روحیه و رفتار عاطفی کودکان پرورش یابد. در این آموزش ها به کودک یاد می‌دهند که احساسات و هیجانات خود را شناسایی کند و با دوستان به اشتراک بگذارد. تا احساسات مختلف خود را شناسایی کند.

???? پرورش مهارت های ذهنی

از دیگر ابعاد مهم آموزش در پیش دبستان، پرورش مهارت های ذهنی است که باید به جای آموزش الفبا قبل مدرسه صورت بگیرد. این آموزش ها باعث افرایش دقت و تمرکز کودک می‌شود.

???? پرورش مهارت های جسمی

یکی از بزرگ ترین اهداف پیش دبستانی، پرورش مهارت های جسمی است. پرورش مهارت های جسمی مهم تر از آموزش الفبا قبل مدرسه است. در پرورش این مهارت از بازی های کودکانه مانند لی لی برای حفظ تعادل استفاده می‌کنند.

???? پرورش صفات اخلاقی

به جای آموزش الفبا قبل مدرسه باید در پیش دبستان ها به پرورش صفات اخلاقی پرداخت. احترام به بزرگ تر ها، گوش دادن به حرف دیگران و … در این آموزش صورت می‌گیرد.

???? آموزش رعایت بهداشت

ضروری ترین آموزش قبل از آموزش الفبا قبل مدرسه، رعایت بهداشت است. کودکان در دوران پیش دبستانی باید به نکات بهداشتی توجه کنند. و از محیط زیست به خوبی مراقبت کنند.

???? پرورش ذوق هنری

پرورش ذوق هنری از دیگر روش های جایگزین برای آموزش الفبا قبل مدرسه است. به جای آموزش الفبا باید ذوق هنری کودکان افزایش یابد. ساخت کاردستی ها، تشخیص رنگ ها و … در این دسته قرار دارند.

???? پرورش هویت ملی

در دوران پیش دبستان، کودکان به جای آموزش الفبا قبل مدرسه باید با هویت ملی آشنا شوند. آموزش پرچم ها، نقشه کشورهای مختلف، نمادهای ملی، آداب و رسوم دیگران در این دسته قرار می‌گیرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کرده ایم تا راجع به سوال آموزش الفبا قبل مدرسه درست است؟ پاسخ مناسبی دهیم. که از دیدگاه علمی مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی آموزش الفبا قبل مدرسه اشتباه است. شاید تصور کنید که کودک شما از کل همکلاسی هایش جلوتر افتاده است.

اما این رفتار تنها باعث سردرگمی کودک شما می‌شود و هیچ سود دیگری ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش الفبا قبل مدرسه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: آموزش الفبا قبل مدرسه | 5 ایراد به آموزش الفبا قبل مدرسه ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

جلوگیری از دعوا با مشتری را تمامی صاحبین کسب و کار باید آموزش ببینند. زمانی که روش‌های برخورد با مشتری را بشناسید، به راحتی می‌توانید از روش های جلوگیری با دعوا نیز آگاه شوید. همزمان با راه اندازی یک کسب و کار باید با روش های برخورد با مشتری نیز آگاه باشید. هر چه مشتری مداری بیشتری داشته باشید، فروش و سود بیشتری نیز خواهید کرد. هر چه مشتریان بیشتری از شما راضی باشند، به واسطه آن‌ها مشتریان بیشتری به محل کسب تان خواهند آمد.

منبع: جلوگیری از دعوا با مشتری | 8 روش جلوگیری از دعوا با مشتری

جلوگیری از دعوا با مشتری چگونه است؟

برخورد و جلوگیری از دعوا با مشتری لازمه صاحبین هر کسب و کاری است. مشتری گاه عصبانی می‌شود. گاه برخورد نامناسبی خواهد داشت و به کل شاید محصولات شما را نپسندد. به همین جهت باید تک تک پرسنل روش های جلوگیری از دعوا با مشتری را آموزش ببینند تا به خوبی مشتریان ثابتی جذب کنند.

بازنگشتن مشتری شاید برای شما آنقدرها هم بد نباشد. اما اینکه مشتری عصبانی بشود و شما با او دعوا کنید؛ دهان به دهان به اطلاع دیگران می‌رسد و این دست خبرها برای کسب و کار شما بد تمام می‌شود. 

به همین جهت زمانی که روش های جلوگیری از دعوا با مشتری را آموزش ببینید، می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید و به مشتری عصبانی نیز آموزش دهید. برای اطلاع از روش های جلوگیری از دعوا با مشتری حتما از روانشناس کمک بگیرید. و بهتر است که قبل از آغاز کسب و کار، روش های برخورد با مشتری را آموزش ببینید.

روش های جلوگیری از دعوا با مشتری چیست؟

جهت جلوگیری از دعوا با مشتری روش هایی وجود دارد. که تمامی افراد در برخورد با مشتری باید آموزش ببینند. همیشه به خاطر داشته باشید که افزایش روزی با مشتری مداری است. در این بخش مقاله راجع به روش های جلوگیری از دعوا با مشتری صحبت کرده ایم.

???? در وهله اول باید خونسردی خود را حفظ کنید

یکی از روش های جلوگیری از دعوا با مشتری در اقدام اول، حفظ خونسردی است. زمانی که مشتری عصبانی است و از محصول رضایت کافی ندارد. احتمال بروز عصبایت و برخورد نامناسب افزایش می‌یابد. حتی با خشونت کار به جاهای باریک کشیده می‌شود و خصومت شدید تر می‌شود. بنابراین باید روش های کنترل خشم را آموزش ببینید.

???? موضوع را شخصی سازی نکنید | جلوگیری از دعوا با مشتری

زمانی که مشتری عصبانی است، با احتمال بسیار بالایی از نحوه خدمات دهی و کیفیت شما ناراضی است. به همین دلیل نباید موضوع را شخصی سازی کنید. پس احساسات شخصی خود را وارد این زمینه نکنید. بهتر است که برای جلوگیری از دعوا با مشتری، راجع به کیفیت کار و محصول صحبت داشته باشید. البته که این صحبت باید با آرامش باشد.

???? حتما به صحبت های مشتری گوش دهید، شاید قانع شدید

یکی از راه های جلوگیری از دعوا با مشتری، گوش دادن به صحبت های مشتری است. زمانی که به صحبت های مشتری گوش می‌دهید؛ باید خود را جای مشتری بگذارید و به تمامی صحبت های او با دقت گوش دهید. شاید اگر این اتفاق برای شما نیز می‌افتاد عصبانی می‌شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار صحیح در محیط کار کلیک کنید.

???? مراقب لحظه اوج باشید

نشانه های عصبانیت خود را شناسایی کنید. زمانی که این نشانه ها شناسایی شد، از نقطه اوج خود اطلاع دارید. در این شرایط حتما باید از محل حادثه دور شوید و تنها بمانید. در این صورت جلوگیری از دعوا با مشتری رخ می‌دهد و مشتری مداری نیز رخ می‌دهد. 

???? موقعیت خود را در نظر بگیرید | جلوگیری از دعوا با مشتری

جهت جلوگیری از دعوا با مشتری باید موقعیت خود را در نظر بگیرید. زمانی که خشمگین شدید به این موضوع فکر کنید که چه اتفاقی برای مغازه و کسب و کار شما می‌افتد اگر با مشتری دعوا کنید. اگر موقعیت شغلی خود را در نظر بگیرید؛ برای حفظ آبرو هم که شده دعوا نخواهید کرد.

???? اعتراض خود را با حفظ آرامش نشان دهید

برای جلوگیری از دعوا با مشتری باید زمان اعتراض نیز خونسر باشید. دعوا، داد و بیداد با مشتری چاره را حل نخواهد کرد. بنابراین باید حتما اعتراض خود را با آرامش بیان کنید و حتی از مشتری بخواهید که آرامش خود را حفظ کند. تا با کمال خونسردی اعتراض یکدیگر را بشنوید. با این کار هم مشتری مداری اتفاق افتاده و هم مهارت های ارتباطی بهتری برقرار کرده اید.

???? محترمانه به صحبت با مشتری بپردازید | جلوگیری از دعوا با مشتری

حتی زمانی که مشتری به شدت عصبانی است، باید محترمانه برخورد کنید. برخورد محترمانه باعث جلوگیری از دعوا با مشتری می‌شود. در روش های برخورد و جلوگیری از دعوا با مشتری حتما باید نحوه آرام سازی و احترام به مشتری را آموزش ببینید. تنها آرامش شما مهم نیست، آرامش مشتری را نیز باید در نظر داشته باشید. 

???? از روانشناس سازمانی کمک بگیرید

اگر شما فردی هستید که توانایی برقراری ارتباط با مشتری را ندارید، حتما باید از روانشناس سازمانی کمک بگیرید. جلوگیری از دعوا با مشتری، برخورد مناسب با مشتری، پیشگیری از مشتری عصبانی، مشتری مداری و … از راهکارهایی برای رشد کسب و کار می‌باشد. حتما برای رشد از روانشناس کمک بگیرید تا روش های کنترل خشم و حفظ آرامش را آموزش ببینید. 

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به روش های جلوگیری از دعوا با مشتری صحبت کردیم، لزوم هر کسب و کاری آموزش روش های نوین در حفظ آرامش و کنترل خشم است. برای کسب و کار بهتر حتما باید زمان آغاز کار از روانشناس سازمانی کمک بگیرید. تا هم روش های آرام سازی و هم مشتری مداری را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از دعوا با مشتری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: جلوگیری از دعوا با مشتری | 8 روش جلوگیری از دعوا با مشتری ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کمک در بچه داری قطعا از موضوعات مهم دوران فرزندپروری محسوب می‌شود. والدین مخصوصا مادران، همیشه به تنهایی نمی‌توانند اوضاع را کنترل کرده و یا خسته می‌شوند. فرزند به هر دو والد نیاز داشته و در برخی موارد نیاز به کمک دیگران نیز وجود دارد. مراقبت از کودک کار آسانی نیست. مخصوصا والدینی که به تازگی دارای فرزند شده اند؛ هیچ تجربه ای در این زمینه نداشته و نیاز به مشورت و کمک دیگران خواهند داشت. طبیعی است که والدین بخواهند همه امور کودک را خود به تنهایی انجام دهند؛ اما گاهی این کار میسر نخواهد بود. قطعا نگرانی آن‌ها به جا بوده و نمی‌توان برای نگهداری از کودک، به هر فردی اعتماد کرد.

کمک در بچه داری

کمک در بچه داری کار پرچالشی خواهد بود که گاهی حتی پدران نیز از زیر بار آن شانه خالی می‌کنند. فراموش نکنید که اینکار فقط وظیفه مادران نبوده و زوجین باید با یکدیگر در این مسیر مشارکت داشته باشند. حتی اگر والدین به همراهی بیشتری نیاز داشته باشند؛ اطرافیان نیز می‌توانند موثر باشند.

بسیاری از والدین به دلیل مشغله زیاد و یا نداشتن مهارت فرزند پروری برای بزرگ کردن فرزند خود از کمک دیگران استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی به پدر و مادر کمک کرده و از طرفی دیگر در کودک احساسات مختلفی ایجاد کند.

مزایا و معایب کمک در بچه داری

والدین گاهی از کمک گرفتن از دیگران می‌ترسند. همانطور که گفته شد؛ این نگرانی تا حدی طبیعی است. چراکه کمک در بچه داری آثار و نتایج خود را خواهد داشت. البته این در مورد خود والدین صادق نیست. نگهداری از کودک وظایف آنان است و باید به یکدیگر کمک کنند. اما در مورد دیگران، بهتر است والدین همه جوانب را در نظر گرفته و بعد در این زمینه تصمیم گیری کنند. برخی از مزایا و معایب کمک گرفتن از دیگران در زمینه بچه داری، شامل موارد زیر خواهد شد. 

????ایجاد دلبستگی ناایمن

وقتی فرزندان از سنین کم وقت زیادی را با افرادی غیر از والدین خود می‌گذارنند؛ دچار دلبستگی ناایمن خواهند شد. در واقع آنان نسبت به والدین خود دچار بی اعتمادی شده و احساس ناامنی می‌کنند. این موضوع در آینده آنان بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند پیامدهای منفی زیادی ایجاد کند. والدین باید تا جایی که می‌توانند در بچه داری به یکدیگر کمک کرده و از دیگران کمتر بهره گیرند. وقت گذرانی کودک با پدر و مادر سبب اطمینان خاطر و احساس تعلق در او خواهد شد. یکی از معایب کمک در بچه داری، ایجاد حس دلبستگی ناایمن خواهد بود.

????یادگیری مفاهیم بیشتر توسط کودک

وقتی والدین در دیگران نیز برای کمک در بچه داری استفاده می‌کنند؛ احتمال اینکه فرزندان مفاهیم تازه و بیشتری را بیاموزند، بیشتر خواهد بود. بچه ها احتمالا زمان زیادی را با مراقب خود گذرانده و مسائلی را از او یاد می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است والدین در انتخاب مراقب کودک دقت زیادی داشته باشند. کودکان آسیب پذیر بوده و همه چیز را تقلید می‌کنند. به هرحال نباید این موضوع را نادیده گرفت که کودک از پرستار و یا اطرافیان خود تاثیر می‌پذیرد.

????استفاده بیشتر از زمان برای والدین

وقتی هر دو والد در کمک در بچه داری مشارکت می‌کنند و یا از دیگران کمک می‌گیرند؛ زمان بیشتری خواهند داشت و می‌توانند به کارهایشان برسند. گرچه بعد از تولد کودک باید بیشتر زمان والدین به کودک اختصاص یابد؛ اما همیشه امور دیگری هم هست که باید به آنها رسیدگی شود. با اینکار والدین می‌توانند برنامه ریزی بهتری برای زمان خود داشته و به کودک نیز بیشتر رسیدگی کنند. برای مثال پدری که در بچه داری کمک می‌کند؛ به مادر نیز این امکان را خواهد داد که زمان بیشتری برای کارهای خانه داشته باشد.

برای گرفتن کمک در بچه داری چه کنیم؟

قطعا برای والدین سخت خواهد بود که از دیگران و یا حتی یکدیگر در بچه داری کمک بگیرند. در برخی موارد آنها ترس از قضاوت شدن دارند و یا به اندازه کافی مطمئن نیستند. اما با رعایت نکاتی می‌توان به راحتی این مشکل را حل کرده و آن را با دیگران در میان گذاشت. البته باید شرایط کودک خود را نیز در نظر داشته باشید. برخی از دیگران به دلیل ویژگی های شخصیتی و یا شرایط خاص نمی‌توانند با هیچکس غیر از پدر و مادر ارتباط بگیرند. این موضوع می‌تواند شرایط را پیچیده تر کند. به همین دلیل با بهره گیری از نکات زیر در مورد کمک در بچه داری این مشکل را حل کنید.

✅از اطرافیان و افراد مورد اعتماد کمک بگیریم

برای کمک در بچه داری، باید از اطرافیان نزدیک و یا افراد مورد اعتماد، کمک بگیرید. البته همیشه احتمال بروز مشکلاتی وجود دارد. اما برای مثال پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بهترین گزینه در این مورد هستند. آنها همچون پدر و مادر دلسوز کودکان بوده و به والدین آنها کمک می‌کنند. همیشه نمی‌توان از دیگران انتظار کمک رساندن داشت و باید شرایط آنان را نیز در نظر گرفت. نظر آنها را در این مورد جویا شده و در صورت رضایت، کودک را به آنها بسپارید. 

✅دورکاری و کار نیمه وقت

اگر برای کمک در بچه داری، تنها مشکل شما زمان و مشغله کاری زیاد است؛ برای مدتی دورکاری و یا کار نیمه وقت را امتحان کنید. بچه داری در کنار کاربیرون از خانه و تمام وقت بسیار دشوار است و سبب بروز مشکلات زیادی برای خانواده خواهد شد. معمولا بیشتر سازمان ها این امکان را به کارمندان خود می‌دهند. با اینکار از خستگی و فرسودگی روانی خودتان نیز جلوگیری کرد و زمان بیشتری را با فرزندتان می‌گذرانید. همچنین از اتلاف وقت و هزینه نیز جلوگیری خواهد شد.

✅برای گرفتن پرستار به خوبی تحقیق کنیم

اگر همسر و یا اطرافیان شما حاضر به کمک در بچه داری نیستند؛ باید از یک پرستار کودک کمک بگیرید. گرفتن مراقب برای کودک کار دشواری است و معمولا بچه ها در این دوران دچار مشکلاتی خواهند شد. والدین باید زمان زیادی را به اینکار اختصاص داده و به خوبی تحقیق کنند. از رزومه پرستار مطمئن شده و او را زیر نظر داشته باشید. کمک گرفتن از پرستار اصلا کار اشتباهی نیست؛ فقط باید در مورد آن به نکات زیادی دقت کرد. حتی گاهی پرستار، موثر تر از والدین عمل کرده و مسائل زیادی را به کودک خواد آموخت.

✅کمک گرفتن از روانشناس

بهتر است والدین قبل از فرزندآوری، در این مورد به توافق رسیده و اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از این اقدامات کمک گرفتن از مشاور خواهد بود. اگر آنها از قبل از تولد در این مورد برنامه ریزی داشته باشند؛ قطعا اوضاع بهتر پیش خواهد رفت. مشاور کودک قبل یا بعد از تولد، راهکار های بیشتری را به والدین نشان داده و مهارت های زیادی را به آنان می‌آموزد. کمک گرفتن از مشاور یکی از راه های موثر برای کمک در بچه داری خواهد بود.

سخن پایانی

والدین هر دو در تربیت فرزند و نگهداری از او نقش داشته و وظایفی دارند. آنها باید با یکدیگر در زمینه کمک در بچه داری، همدلی کرده و به فکر راهکار باشند. طبیعی است که هر دوی آنها نیاز به زمان استراحت و رسیدگی به زندگی حرفه ای خود را داشته باشند. اما نباید از کودک خود هم غافل شوند و یا تمام مسئولیت اینکار را به عهده فرد دیگری بگذراند. تقسیم وظایف و کمک گرفتن از مشاور در این زمان، بسیار موثر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمک در بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه



:: برچسب‌ها: کمک در بچه داری | شوهرم تو بچه داری کمکم نمیکنه ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آموزش قرآن به کودکان نیازمند روشی مناسب است. در سنین پایین باید علاوه بر رعایت مبانی صحیح آموزش، محبت را نیز چاشنی کارتان کنید. اگر آموزش قرآن به درستی انجام شود کودک بازدهی بالاتری خواهد داشت. البته علاقه و شادابی کودک را فراموش نکنید. نحوه آموزش خود را براساس شخصیت او تغییر دهید.

در ادامه به سوالات شما درباره سن مورد نیاز برای آموزش قرآن به کودکان ؟ روش مناسب برای آموزش قرآن به کودکان؟ و احتمال تداخل با زبان گفتاری کودک؟ صحبت کرده ایم. 

منبع: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان چگونه است؟

جهت آموزش قرآن به کودکان باید زبان قرآن را با کودک آشنا کرد. زبان کودکان با بزرگسالان متفاوت است. و به دلیل اینکه کودکان انرژی و علاقه زیادی به بازی نشان می‌دهند؛ آموزش به آنها دشوار است. برای آموزش حتما باید برنامه ریزی اصولی شکل بگیرد. به همین دلیل آموزش قرآن به کودکان که زبان جدا از فارسی است اگر در قالب بازی و سرگرمی باشد، برای کودکان راحت تر است.

سن در آموزش قرآن به کودکان بسیار موثر است. باید توجه داشته باشید که کودک شما چند ساله است. اگر کودک کمتر از 6 سال دارد آموزش متفاوتی از بزرگسالان دارد. نباید او را به بازی مجبور کرد؛ زیرا با اجبار هیچ تاثیر مثبتی به کودک نخواهید گذاشت.

عده زیادی از افراد سن 12 تا 15 سالگی را بهترین زمان می‌دانند اما عده ای نیز سن 5 سالگی را برای حفظ قرآن زمان مناسب می‌دانند. برای انتخاب سن مناسب آموزش قرآن باید میزان هوش و علاقه کودکان را در نظر بگیرید. و بسه به توانایی های کودک، او را برای آموزش قرآن آماده کنید. 

فواید آموزش قرآن به کودکان

آموزش قرآن به کودکان همراه با فوایدی است که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می‌شود.

????حافظه کوتاه مدت و بلند مدت کودک را تقویت می‌کند.

???? قدرت شنیداری کودک را تقویت می‌کند.

???? درس های زندگی مانند مهربانی، گذشت و صبر را به کودک آموزش می‌دهد.

روش های آموزش قرآن به کودکان

جهت آموزش قرآن به کودکان تکنیک ها و روش هایی وجود دارد که باعث آموزش اصولی می‌شود. در این بخش مقاله راجع به روش های آموزش قرآن به کودکان به شیوه ای اصولی توضیح داده ایم.

???? در قالب بازی و سرگرمی آموزش دهید

حتما به خاطر داشته باشید که برای آموزش قرآن به کودکان باید از بازی و سرگرمی کمک بگیرید. زندگی کودکان بازی است. اگر بازی را از آنها بگیرید بازدهی خوبی نخواهد داشت و کودک نسبت به آموزش مقاومت نشان خواهد داد. آموزش کودکان باید در بستر محبت و بازی باشد.

برای این آموزش ها می‌توانید از داستان و شعر استفاده کنید. باید فرزندان خود را از روی انگیزه و اختیار و بر اساس علاقه به سوی آموزش قرآن به کودکان سوق دهید. عدم علاقه هیچ انگیزه ای را در کودک ایجاد نخواهد کرد. از روش هایی مانند تشویق و هدیه دادن حین آموزش نیز می‌توانید استفاده کنید.

???? در آموزش قرآن به کودکان، از روش چهارده معصوم استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، روش چهارده معصوم است. در این روش هر آیه قرآن را به نیابت چهارده معصوم؛ چهارده مرتبه پخش می‌کنند. این فایل را هنگام بازی و استراحت کودک پخش کنید. با تکرار 14 بار هر آیه؛ سوره مد نظر در ذهن کودک نقش خواهد بست.

???? داستان های قرآنی برای کودک تعریف کنید

داستان های قرآنی از دیگر روش های آموزش قرآن به کودکان است. داستان های عبرت آموز و جذاب قرآن را می‌توانید به کودکان همراه با آموزش همان آیه توضیح دهید. کودکان عاشق شنیدن داستان های قرآنی هستند و هرگز از شنیدن داستان های تکراری خسته نمی‌شوند.

???? صدای ضبط شده کودک را پخش کنید

برای آموزش قرآن به کودکان می‌توانید صدای ضبط شده کودک هنگام قرائت قرآن را پخش کنید. کودک با شنیدن صدای خود ترغیب می‌شود تا دوباره آیه قرآنی بخواند و ضبط کند. این کار برای کودکان جذاب است و باعث افزایش علاقه او به آیه های قرآنی می‌شود.

???? از کلاس های قرآنی کمک بگیرید | آموزش قرآن به کودکان

اگر کودک شما به قرآن علاقه نشان داد، از کلاس های مخصوص برای آموزش قرآن به کودکان استفاده کنید. دوره های قرآنی آموزش اصولی به کودکان یاد می‌دهند و باعث می‌شود که کودکان مفاهیم قرآنی را به شیوه بهتری آموزش ببیند. برای شروع کلاس ها می‌توانید از سن 5 سالگی آغاز کنید.

???? الگوی خوبی برای کودکان باشید

همیشه والدین الگوی کودکان هستند. زمانی که پدر و مادر به قرائت قرآن بپردازند، کودک نیز مشتاق می‌شود تا به قرائت قرآن بپردازد. برای آموزش قرآن به کودکان باید ابتدا خودتان الگوی خوبی باشید و سپس از کودک انتظار آموزش داشته باشید. 

???? از متد قدیمی اما کارآمد استفاده کنید

یکی از روش های آموزش قرآن به کودکان، استفاده از متد قدیمی است. در این روش می‌توانید از روشی که سالیان سال برای آموزش قرآن استفاده می‌شد، کمک بگیرید. این روش به شرح زیر است.

???? نوار قرائت قرآن را پخش کنید و فقط به آیه های آن نگاه کنید.

???? به آیات قرآن نگاه کرده و همراه با آن زمزمه کنید.

????قرآن را ببندید و با تکرار آیات، آن را زمزمه کنید.

???? بدون آن که قرآن را نگاه کنید و یا پخش کنید، آیه را بخوانید و از حفظ بگویید.

???? در آموزش قرآن به کودکان، از آیات کوتاه و ساده استفاده کنید

برای آموزش قرآن به کودکان، حتما از آیات ساده و کوتاه استفاده کنید. خواندن برخی از آیات برای بزرگسالان نیز دشوار است. به همین دلیل آیات ساده را انتخاب کنید که کودک ابتدای کار خسته نشود.

???? برای آموزش از زمان مناسب استفاده کنید

زمان مناسبی را برای آموزش قرآن به کودکان در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که کودک در برخی مواقع حوصله ندارد و یا مشغول بازی دوستانه است، او را مجبور به آموزش نکنید. زمان مناسب کودک را بشناسید. دقیقا زمانی که از توانایی های خوبی برخوردار است و حین آموزش ذهنش مشغول به چیز دیگری نیست.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله با شیوه های آموزش قرآن به کودکان آشنا شده اید؛ متوجه شدید که زمانی باید آموزش صورت بگیرد که کودک علاقه و انگیزه نشان دهد. در صورت عدم انگیزه هرگز نباید کودک را مجبور به آموزش کنید. از شیوه های مناسب استفاده کنید و در نظر داشته باشید که کودک بر اساس توانایی هایش باید آموزش ببیند.

برای شناخت توانایی های کودک نیز می‌توانید از روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش قرآن به کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان



:: برچسب‌ها: آموزش قرآن به کودکان | 9 روش آموزش قرآن به کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک نوعی وضعیت حرکتی و روانشناختی خاص است که همراه بسیاری از اختلالات اعصاب و روان و طبی دیده می‌شود. از جمله این اختلالات می‌توان به افسردگی، انواع اختلالات روانپریشی، اختلال دوقطبی، بیماری‌های عصبی رشدی و بیماری‌های نادر خودایمنی اشاره کرد. از جمله علائمی که در وضعیت کاتاتونیا بیماران را درگیر خود می‌سازد مواردی نظیر  بهت، جمود عضلانی و انعطاف پذیری مومی شکل را شامل می‌شود. در ادامه این مقاله در مورد اختلال کاتاتونیا، علائم، علت بروز و نحوه درمان آن توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم.

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک، هیچگاه به تنهایی ظاهر نمی‌شود و همیشه همراه با نشانه های دیگر و یا به علت عارضه دیگر بیماری ها بروز می‌یابد. در بیماری کاتاتونیک فرد ارتباطش را با واقعیت از دست داده و هیچ واکنشی ندارد. از طرفی ممکن است واکنش های غیرمنتظره و عجیب داشته باشد.

کاتاتونیا، عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده و پردازش مغزی را مختل می‌کند. اولین بار یک دانشمند آلمانی در سال 1884 کاتاتونی را نام برد و آن را توصیف کرد. هنوز هم دانشمندان زیادی در این مورد به تحقیق می‌پردازند؛ اما ابهامات زیادی در این مورد وجود دارند

علائم و نشانه های بیماری کاتاتونیا چیست؟

کاتاتونیا نوعی وضعیت حرکتی و روانشناختی خاص است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی به عنوان یک اختلال مستقل معرفی نشده است. چرا که این مشکل می‌تواند به عنوان یک مشخصه در کنار اختلالات روانشناختی و بیماری‌های طبی گوناگونی تظاهر پیدا کند.

از جمله این اختلالات و بیماری‌ها باید به افسردگی، انواع اختلالات روانپریشی، اختلال دوقطبی، بیماری‌های عصبی رشدی و بیماری‌های نادر خودایمنی اشاره کرد. در این شرایط فرد در کنار مشکل اصلی دست کم 3 علامت از علائم زیر را نیز از خود نشان می‌دهد که متخصصان آن‌ها را تحت عنوان وضعیت کاتاتونیک مشخص می‌کنند.

  • بهت (نداشتن هیچ گونه واکنش نسبت به محیط پیرامون یا عدم ابراز هرگونه فعالیت روانی حرکتی)
  • جمود یا سفتی عضلانی (نوعی وضعیت گیری انفعالی در بدن)
  • انعطاف پذیری مومی شکل (یعنی فرد در مقابل وضعیت دهی بدنش توسط دیگران مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد)
  • سکوت
  • منفی کاری به معنای مقاومت در برابر پیروی از هرگونه دستور یا قانون بیرونی
  • نشان دادن ادا و اطوار
  • قرار دادن بدن در وضعیت‌های خاص و حفظ فعالانه یک موقعیت ناجور حتی برخلاف جاذبه
  • نشان دادن رفتارهای قالبی (حرکات تکراری، بی هدف و اکثرا غیرمعمول)
  • ابراز سرآسیمگی که با تحریک‌های موجود در محیط هماهنگی ندارد
  • شکلک در آوردن
  • پژواک کلام به معنای تقلید طوطی‌وار گفته‌های دیگران
  • پژواک رفتار به معنای تقلید طوطی‌وار رفتار دیگران
  • تحریک پذیری: این تحریک پذیری واکنشی نسبت به محیط نیست بلکه به صورت خود به خوی اتفاق می‌افتد.
  • لالی
  • بی حوصلگی

انواع کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

براساس اینکه علائم کاتاتونیک در چه شرایطی بروز می‌یابند می‌توان آن ها را به 3 دسته تقسیم کرد که شامل موارد زیر هستند:

????کاتاتونی همراه یک مشکل روانی دیگر یعنی اختلال رشدی عصبی، روان‌پریشی، دوقطبی و افسردگی یا سایر اختلالات روانی است

????کاتاتونی ناشی از یک بیماری طبی دیگر

????کاتاتونی نامعین (در این وضعیت علائم کاتاتونیا به وضوح دیده می‌شوند و با افت عملکردی همراه هستند، اما بیماری زمینه‌ای که منجر به بروز این علائم شده هنوز نامعلوم است)

علت بروز کاتاتونیک

همانطور که گفته شد دچار بودن به یک اختلال روانپزشکی یا طبی خاص نظیر اسکیزوفرنی احتمال بروز مشکلات کاتاتونیک را افزایش می‌دهد. البته محققان هنوز نتوانسته‌اند علت اصلی بروز علائم کاتاتونیا را کشف کنند. با این حال معتقدند که سطوح غیرعادی برخی انتقال دهنده‌های عصبی شیمیایی نظیر دوپامین و سروتونین در سیستم عصبی مسئول اصلی بروز این مشکل هستند.

در همین راستا بررسی‌های بالینی نشان می‌دهند مصرف داروهایی که سطح این انتقال دهنده‌ها را تغییر می‌دهند می‌توانند در بهبود یا تشدید علائم کاتاتونیا تاثیرگذار باشند. بیماری هایی مثل دوقطبی، اختلال اسکیزوافکتیو، و اختلال افسردگی اساسی می‌توانند باعث بروز کاتاتونی شوند. البته علائم بیماری کاتاتونیک در بیماری های زیر هم دیده می‌شوند.

????اختلالات طیف اوتیسم

????بیماری های خودایمنی مثل لوپوس و MS

????اختلالات مغزی مثل زوال عقل یا پارکینسون

????سندروم داون

????آنسافالیت

????صرع

????سندروم تورت

????هیدروسفالی

????سکته

????شرایط عدم الکترولیت

تشخیص کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

از آنجایی که کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک می‌تواندبسیار خطرناک باشد یا حتی به مرگ فرد منجر شود. تشخیص و درمان زودهنگام آن حائز اهمیت خواهد بود. از طرف دیگر کاتاتونیا همیشه با علائم پزشکی دیگری همراه است که متخصص باید به درمان آن نیز بپردازد. برای اینکار پزشک عملکرد و ساختار مغز را با روش های مختلفی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آزمایش های تصویربرداری مثل اسکن توموگرافی کامپیوتری با CT، تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا MRI و سایر روش های تصویربرداری رایج برای شناسایی علت این بیماری مناسب خواهند بود. آزمایش های خود، ادرار و نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی نیز ضروری است. از طرف دیگر آزمایش های فعالیت مغزی که شامل الکتروانسفالوگرام یا EEG می‌شود؛ احتمال تشنج یا صرع را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

عوارض ناشی از کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک

در نشانه های بیماری کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک، به فرد حملات عصبی دست می‌دهد که سبب آسیب به خود و اطرافیانش خواهد شد. از طرف دیگر عوارض جانبی داروهایی که فرد مصرف می‌کند؛ نیز عواقب بدی برای او خواهد داشت. در مراحل شدید این بیماری، فرد ارتباط خود را با اطرافیان از دست می‌دهدو متوجه رفتارهای خود نیست. در ین شرایط خانواده و اطرافیان احتمالا دوران سختی را سپری خواهند کرد.

افسردگی یکی از عوارض رایج میان خود افراد مبتلا یا خانواده های آنان است. عدم درمان قطعی و یا مصرف نکردن داروها توسط فرد بیمار یکی از مشکلات اساسی است که آنها را از فرایند درمان دور خواهد کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد در مراحل اولیه بیماری و با مشاهده کوچک ترین نشانه ای برای درمان اقدام کنند.

روش های درمان اختلال کاتاتونیا یا کاتاتونیک

 

برای درمان علائم کاتاتونیا استفاده از درمان‌های دارویی نسبت به هرچیز دیگری اولویت دارند. داروهای آرام بخش بنزودیازپینی نظیر لورازپام از جمله مواردی هستند که می‌توانند به کاهش مشکلات روانی حرکتی مرتبط با کاتاتونیا کمک کنند. اگر بیمار نسبت به داروها واکنش چندانی نشان ندهد و در اصطلاح تخصصی مقاوم به درمان باشد متخصصین ممکن است درمان با شوک الکتریکی را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

البته در نظر داشته باشید که درمان‌های دارویی و شوک الکتریکی برای کنترل وضعیت در کوتاه مدت پیشنهاد می‌شوند. اما برای مدیریت شرایط بیمار در دراز مدت به خصوص در شرایطی که یک اختلال روانشناختی وجود دارد، دریافت درمان‌های روانشناختی نظیر روان درمانی فردی، خانواده درمانی و گروه درمانی نیز ضرورت می‌یابد. چرا که تا زمانی که اختلال زمینه‌ای به طور ریشه ای برطرف نشود، احتمال عود علائم کاتاتونیا هم چنان وجود خواهد داشت.

سخن پایانی

کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک، امروزه به عنوان سندروم برخی از اختلالات خلقی، پزشکی، عصبی و روان پریشی، شناخته شده؛ که در برخی موارد، اختلالات عاطفی نیز مشاهده می‌شود. خود این بیماری به سه مرحله متفاوت تبدیل می‌شود که شدت های مختلفی دارد.

این بیماری در گذشته فقط با اسکیزوفرنی همراه بود اما امروزه طیف وسیعی از بیماری ها را در بر می‌گیرد. این اختلال می‌تواند تا حد زیادی پیشروی کرده و عوارض خطرناکی داشته باشد. بهتر است افراد مبتلا و خانواده ها حتما خدمات روانشناختی دریافت کرده و نشانه ها را نادیده نگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

 

سوالات متداول

آیا کاتاتونیا فقط در بیمارانی که دچار روان پریشی هستند بروز می‌یابد؟

خیر، این مشکل می‌تواند در سایر وضعیت‌های روانشناختی نظیر افسردگی، اختلال دو قطبی یا اختلالات عصبی رشدی نیز بروز پیدا کند. همچنین علائم کاتاتونیک در بسیاری از موارد ناشی از یک بیماری طبی هستند و یا بیماری زمینه‌ای آن ها نامعلوم است

منبع: کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک



:: برچسب‌ها: کاتاتونیا یا بیماری کاتاتونیک ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مشاغل پردرآمد امروزه طیف وسیعی از شغل ها در برمی‌گیرد. در واقع در هر شغلی می‌توان به موفقیت و درآمد زیاد رسید. اما این کاملا به تلاش افراد و همچنین شرایط محیطی بستگی خواهد داشت. در این مورد فرهنگ ها و شرایط جوامع، نقش پررنگی ایفا می‌کنند. قطعا مشاغلی که افراد به آنها نیاز بیشتری داشته باشند؛ زودتر پیشرفت کرده و به درآمد خوبی می‌رسید.

خلاقیت و نوآوری در هر زمینه ای و یا احیای مشاغل قدیمی روش مناسبی برای کسب درآمد است. اما به هر حال درآمد حاصل از یک شغل، یکی از عوامل موثر در انتخاب و یا حتی فعالیت در آن می‌باشد. در این مقاله به بررسی مشاغل پردرآمد، در فرهنگ های مختلف می‌پردازیم.

منبع: مشاغل پردرآمد | شغل های پردرآمد برای بانوان و آقایان

مشاغل پردرآمد

قبل از هر چیز برای شروع یک شغل، علاقه خود را در نظر بگیرید. تحقیقات حاکی از آنند که تلاش در راه علاقه، زودتر به درآمدزایی ختم شده و حتی در میزان درآمد نیز موثر خواهد بود. فراموش نکنید که احتمالا وقت زیادی را در روز در حا کارکردن هستید؛ پس باید از آن به اندازه کافی لذت برده و در کنار درآمد، احساس خوشبختی داشته باشید.

اما همیشه این معیار، تعیین کننده درآمدزایی نیست و برخی از شغل ها با اینکه در حیطه علایق ما نیستند؛ اما بسیار مهم بوده و می‌توان پول زیادی از آنها به دست آورد. 

مشاغل پردرآمد کدامند؟

مشاغل پردرآمد زیاد هستند. اما این بدان معنا نیست که به راحتی می‌توان در یک شغل به درآمد زایی بالا رسید. باید به عوامل مختلفی توجه داشت و همچنین نکات زیادی را در این مورد رعایت کرد.

برای مثال قطعا مدیر یک کارخانه بودن پیش ترین درآمد را برای افراد خواهد داشت؛ اما باید برای آن نیز تلاش زیادی کرد و مشکلات مربوط به ان را نیز در نظر گرفت. نمی‌توان فقط به دلیل درآمد بالا وارد شغلی شد و در آن به درجات بالا هم رسید. برخی از مشاغل پردرامد در ایران حتی جهان، شامل موارد زیر خواهند شد.

????مشاغل حوزه درمان

از انواع مشاغل پردرآمد در جهان می‌توان به شغل های حوزه درمان و سلامتی اشاره کرد. پزشکان و متخصصان همیشه دارای بیشترین میزان دستمزد هستند. موقعیت اجتماعی بالایی دارند و همچنین در موقعیت های زیادی می‌توانند مشغول بکار شوند. اما نباید از سختی کار آنان نیز چشم پوشی کرد. در واقع می‌توان گفت که حقوق دریافتی آنان متناسب با کاری است که انجام می‌دهند. در میان این مشاغل جراح مغز و اعصاب، جراح قلب و جراح زیبایی دارای بیشترین درآمد خواهند بود.

????خدمات زیبایی

خدمات زیبایی برای خانمها، امروزه تبدیل به یکی از مشاغل پردرآمد در ایران شده است. آنها نسبت به فعالیت و ساعت کاری خود در روز حقوق ماهیانه ی خوبی خواهند داشت و همچنین شرایط کاری آنان نسبت آسان است. محیط زنانه، ساعت کاری شناور و همچنین نرخ بالای خدمات زیبایی، این شغل را تبدیل به یکی از مشاغل مناسب برای زنان کرده است. البته برای یادگیری این مهارت ها نیاز به سرمایه اولیه است؛ که نسبت به شغل های دیگر کمتر خواهد بود.

????برنامه نویسی

برنامه نویسی، یکی از مشاغل پردرآمد در جهان است و تقریبا تمام حوزه های شغلی به آن نیاز خواهند داشت. آنان می‌توانند همزمان چند پروژه را شروع کنند و همچنین کارکردن از خانه و ساعت کاری شناور از مزایای شغل آنان محسوب می‌شود. به دلیل توسعه وسایل ارتباطی و مشاغل مجازی، موقعیت های زیادی برای اشتغال مهندسین کامپیوتر فراهم است. همچنین دستمزدی که آنان از هر پروژه نیز دریافت می‌کنند؛ نسبتا بالا است. این افراد برای شروع برنامه نویسی، نیازی به سرمایه زیادی ندارند.

????تولید محتوا

یکی از مشاغل نوظهور در جوامع مختلف، تولید محتوا در فضا مجازی و پلتفرم های مختلف است. برخی از شبکه ها خود به صورت مستقیم به کاربران دستمزد می‌دهند و برخی دیگر فقط بستر آن را فراهم می‌کنند. درآمد حاصل از تولید محتوا نسبت به فعالیت روزانه آنها زیاد است.

این شغل می‌تواند در کنار یک شغل نیمه وقت انجام شود؛ اما اگر افراد به اندازه یک شغل تمام وقت آن را جدی بگیرند؛ می‌تواند درآمد زیادی برای آنها به وجود آورد. مروزه تولید محتوا یکی از مشاغل پردرآمد در دنیا محسوب می‌شود.

????وکیل

وکالت و انجام کارهای حقوقی برای مراکز و شرکت های مختلف جزو بیست و سومین مشاغل پردرآمد جهان محسوب می‌شود. با اینکه نرخ دستمزد آنها را نهاد دیگری تعیین می‌کند؛ اما آنها می‌توانند در آن واحد بر چند پرونده مختلف کارکرده و درآمد خوبی از این طریق داشته باشند. البته کار آنان نسبتا سخت و استرس زا محسوب می‌شود و باید برای خود دارای یک شهرت نسبی داشته باشند. همچنین رسیدن به جایگاه وکالت نیز خود دارای چالش های زیادی است که دانشجویان این رشته را دچار ناامیدی خواهد کرد.

????کارآفرینی

کارآفرینی در حوزه های مختلف، درآمد خوبی را برای افراد به ارمغان خواهد آورد. در واقع اینکه صاحب یک کسب و کار باشید؛ بیشترین سود را برای شما خواهد داشت. با اینکه کارآفرینی جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود؛ اما شروع آن کار آسانی نخواهد بود. همچنین افراد نباید بلافاصله انتظار درآمد زیاد را داشته باشند. کارآفرینی در حوزه های تولید پوشاک و محصولات کشاورزی، در ایران، بسیار موفق خواهد بود. اما نیاز به سرمایه اولیه، خلاقیت و صبوری، خواهد داشت.

????حسابداری

حسابداری نیز از رشته هایی محسوب می‌شود که با توجه زحمات آن، جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. برای حسابدار شدن فقط نیاز به تحصیلات دانشگاهی نیست؛ بلکه با یادگیری دوره های آن در موسسات مختلف نیز می‌توان در این حوزه به تبهر کافی رسید.

این شغل قطعا نیاز به دقت و هوش ریاضی بالایی دارد. از طرف دیگر حضور حسابدار در تمام سازمانها ضروری است. این رشته در ایران از بازارکار خوبی برخوردر است و فارغ التحصیلان آن می‌توانند بدون نیاز به سرمایه اولیه درآمد چشمگیری داشته باشند.

مشاغل پردرآمد مجازی

برخی از مشاغل نسبت به اینکه نیاز به حضور فیزیکی افراد ندارند؛ از مشاغل پردرآمد هستند. البته کارکردن در این حوزه ها به صورت مجازی، بستگی به شرایط کارفرما خواهد داشت. اما به طور کلی در بیشتر موارد می‌توان آنها را به صورت دورکاری ومجازی انجام داد؛ همچنان که درآمد خوبی هم داشت. برخی از آنها شامل مهندس کلان داده، معمار نرم افزار، مهندس بلاک چین، طراح گرافیک، مهندس هوش مصنوعی،معمار فضاهای ابری و… خواهد شد.

مشاغل پردرآمد بدون نیاز به سرمایه

برخی از مشاغل همیشه برای جامعه ضروری هستند و هرگز از بین نخواهند رفت. از طرف دیگر برای شروع آنها هم نیازی به سرمایه زیادی نخواهد بود. رایج ترین مشاغل پردرآمد خانگی شامل موارد زیر خواهد شد.

????راه اندازی بلاگ و کسب و کار اینترنتی

????مشاوره کسب و کار

????طراح وب
????توسعه اپلیکیشن های موبایل

????افیلیت مارکتینگ

مشاغل پردرآمد با بازار کار دائمی

امروزه بسیاری از مشاغل بعد از مدتی از بین رفته و دیگر نیازی به حضور آنها حس نمی‌شود. یا از طرفی دیگر با توسعه هوش مصنوعی و انجام شدن بسیاری از کارها توسط ربات ها، نیاز به نیروی انسانی کم خواهد شد. اما برخی از مشاغل همیشه پردرآمد و کارآمد خواهند بود و هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین آنها شود. روانشناسی، پرستاری، مهندس اتوماسیون و رباتیک و مهندس تجهیزات پزشکی، از این قبیل هستند که درآمد خوبی نیز دارند.

سخن پایانی

در جوامع امروزی مشاغل زیادی در حال توسعه هستند. از طرف دیگر جامعه به تمام مشاغل فارغ از میزان درآمد آنها نیاز خواهد داشت. افراد در هر شغلی انگیزه درونی و تلاش را بکارگیرند؛ موفق خواهند شد و به درآمد زیادی خواهند رسید.

تمام مشاغل پردرآمد شامل مواردی نمی‌شوند که در بالا ذکر کردیم؛ همچنین فعالیت فردی در یکی از حوزه های بالا به معنای درآمد بالای او نخواهد بود. به همین دلیل افراد باید تمام نکات را در این مورد در نظر داشته باشند و حتما با یک مشاور کسب و کار مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاغل پردرآمد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.



:: برچسب‌ها: مشاغل پردرآمد | شغل های پردرآمد برای بانوان و آقایان ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()