نوشته شده توسط : ذهن نو

ترفیع شغلی یکی از موقعیت های خوشایند در کار است که افراد برای آن تلاش می‌کنند. در واقع ارتقای شغلی نوعی پیشرفت محسوب می‌شود که کارمندان برای آن دست به کارهای گوناگونی می‌زنند. گاهی حتی به دلیل گرفتن ترفیع همکاران خود را با روش های مختلفی از میدان به در می‌کنند.

هر محل کاری قوانین و شرایط منحصر به فرد خود را دارند که افراد را مستعد رفتارهای گوناگونی می‌کنند. ترفیع شغلی مزایا و معایب خودش را دارد و در بیشتر موارد افراد را به تلاش بیشتر وا می‌دارد. طبیعی است که هر فردی از همان ابتدای فعالیت شغلی خود به دنبال موقعیت شغلی بهتری باشد اما فراموش نکنید که ارتقا در هر زمینه ای نیاز به زمان و پشتکار دارد. منبع: ترفیع شغلی | مسیر ارتقای شغلی کارکنان

ترفیع شغلی

برای ترفیع شغلی در هر کاری باید اصولی را رعایت کرد و به قوانین نیز پایبند ماند. شاید گاهی در محل کار دچار ناامیدی شوید و تصور کنید که هیچ موقعیت بهتری برای شما پیش نخواهد آمد. اما با تلاش و پشتکار در هر شغلی امکان پیشرفت وجود دارد. در این زمینه عجول نباشید و برای بهتر شدن تلاش کنید. در این مقاله به توضیح راه های موجود برای ترفیع شغلی و انواع آن خواهیم پرداخت. 

انواع ترفیع شغلی

همانطور که گفته شد؛ ترفیع شغلی انواع مختلفی دارد؛ که مسیر رسیدن به آنها متفاوت است. معمولا کارمندان در مورد این مسئله خود را با دیگران مقایسه می‌کنندو گاهی دست به اعتراض می‌زنند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که ارتقای شغلی بسته به شرایط فرد و حتی موقعیت کاری او متفاوت خواهد بود. برخی از انواع ترفیع شغلی به شرح زیر هستند.

????ترفیع شغلی افقی: در این نوع فقط حقوق افراد افزایش پیدا کرده و اندکی در وظایف آنها تغییر ایجاد می‌شود؛ اما در موقعیت آنها موثر نیست. برای مثال استادیار تبدیل به استاد تمام دانشگاه می‌شود.

????ترفیع شغلی عمودی: همانطور که از اسم این نوع مشخص است؛ افراد به درجه ای بالاتر از آنچه بوده اند؛ انتقال می‌یابند. این تغییرات در حقوق و وظایف آنها هم ایجاد می‌شود. برای مثال معلم مدرسه تبدیل به مدیر خواهد شد.

????ترفیع شغلی خشک: در ترفیع شغلی خشک که معمولا افراد علاقه ای به ان ندارند؛ جایگاه کارمندان بالاتر می‌رود اما در حقوق و مزایای آنها تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

????ترفیع شغلی آزاد: در این نوع از ارتقای شغلی، افراد بدون توجه به موقعیت و شرایط شان می‌توانند در این سمت فعالیت کنند.

راهکارهایی برای گرفتن ترفیع شغلی

برای ترفیع شغلی، راه های مناسبی وجود دارد که  کارمندان را بی نیاز از روش های غیر اخلاقی خواهد کرد. در واقع این روش ها شانس شما را برای ارتقای شغلی بیشتر خواهند کرد؛ اما تضمین کننده ترفیع درجه نیستند. مدیران معیارهای مختلفی برای این موضوع دارند. از طرف دیگر نمی‌توان آنها را مجبور به کاری کرد. برخی از روشهای ترفیع، شامل موارد زیر می‌شوند. برای جلوگیری از بروز رفتار زیرآب زنی در محیط کار کلیک کنید.

????از پرداختن به حاشیه جلوگیری کنید

برخی از کارمندان بعد از مدتی در محل کار درگیر حواشی مختلفی می‌شوند. این عوامل جزئی، نه تنها باعث حواسپرتی کارمندان خواهد شد؛ بلکه از جلب توجه مدیر به شما هم جلوگیری خواهند کرد. قابل اعتماد بودن و اخلاق حرفه ای از ویژگی هایی است که مدیران به آن علاقمند هستند؛ اما با شایعه پراکنی و کارهایی از این قبیل از بین می‌روند. در این شرایط کارفرمایان، کارمندانی را انتخاب می‌کنند که شایستگی بیشتری برای ترفیع شغلی دارند. برای آشنایی با مشکلات محل کار کلیک کنید.

????ارزش دادن به کار

برای کار خود ارزش قائل باشید و فقط برای رفع تکلیف به انجام آن نپردازید. این رفتار در محصول کار شما مشخص خواهد شد. افرادی که به کار خود علاقه دارند؛ آن را با دقت بیشتری انجام داده و در آن موفق تر هستند. با اهداف و قوانین سازمان همسو باشید و مهارت های خود را افزایش دهید. با بالابردن مهارت ها و هوش هیجانی، در هر زمینه ای موفق خواهید شد؛ حتی اگر ترفیع شغلی را تجربه نکنید. فراموش نکنید که همه چیز ارتقای شغلی نیست و باید به مسائل دیگر نیز اهمیت داد. برای جلوگیری از بی علاقگی به شغل کلیک کنید.

????همکاری و شرکت در کارهای تیمی

برای موفقیت یک سازمان و پیشرفت، قطعا تلاش فردی موثر نخواهد بود و افراد باید با یکدیگر مشارکت و همدلی داشته باشند. با همکاری و تعامل بیشتر با همکاران خود، مدیر نیز به شما توجه بیشتری خواهد کرد. ولی این بدان معنا نیست که در کارهای خوود تظاهر کنید. حتی همکاران نیز می‌توانند عاملی برای تلاش بیشتر باشند و در زمینه های مختلف به شما کمک کنند. با همیاری و همدلی با بقیه افراد به عنوان فردی متعهد و وظیفه شناس، شناخته خواهید شد.

????مدیریت بحران

رفتارهای عاقلانه و یا تلاش بیشتر در شرایط سخت و بحرانی در پیشبرد مسائل سازمان بسیار موثر خواهد بود و همین امر موجب ترفیع شغلی شما خواهد شد. بسیاری از افراد در شرایط دشوار، هیچ کمکی در جهت بهبود اوضاع نکرده و فقط وظایف مربوط به خود را انجام می‌دهند. اما افراد در محل کار باید در روزهای سخت و آسان در کنار یکدیگر بوده و از بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

????وقت شناسی و نظم

یکی از ویژگی های بارز کارمندان موفق، وقت شناسی و نظم است. رعایت قوانین و حتی حضور به موقع در محل کار نکات مهمی هستند که نظر مدیران را جلب می‎کنند. اینکار شانس شما را برای ترفیع شغلی بالاتر برده و در خود شما نیز باعث ایجاد نظم ذهنی می‌شود. همیشه برنامه ریزی داشته باشد و شرایط را پیش بینی کنید. حتی نظم فیزیکی نیز در فرایند کاری بسیار موثر است و در افراد حس بهتری ایجاد می‌کند.

مزایای ترفیع شغلی

ارتقای شغلی در افراد سبب ایجاد انگیزه و حس امنیت شغلی می‌شود. احساس دیده شدن تلاش های کارمندان، در روحیه آنان بسیار موثر است و از فرسودگی شغلی و یا ترک کار نیز جلوگیری می‌کند. با این شرایط، روند کاری و بهره وری نیز بهبود خواهد یافت. با بالارفتن انگیزه حس تعهد و تعلق خاطر نیز نسبت به سازمان افزایش می‌یابد. ارتقای شغلی همیشه به معنای جابه جایی فرد به یک سمت بالاتر نیست؛ بلکه با قدردانی و تشکر و یا افزایش حقوق و مزایا هم می‌توان افراد را مورد تشویق قرار دارد. به طور کلی ترفیع شغلی در سازمان، باعث ایجاد رقابت سالم در سازمان خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

سخن پایانی

برای ترفیع شغلی، شناسایی افرادی که به تازگی ترفیع شغلی گرفته اند و پیدا کردن علل مرتبط  به آن می‌تواند به افراد کمک کند. در خود انگیزه ایجاد کرده و ناامید نشوید. قطعا ارتقای شغلی به عوامل زیادی مثل ویژگی های شخصیتی، تلاش و حتی سابقه شغلی آنها بستگی دارد. در ابتدای زندگی حرفه ای خود انتظار زیادی برای موقعیت های بالاتر نداشته باشید؛ بلکه بر مهارت ها و صفات خود تمرکز داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور کمک گرفته و استعدادهای خود را ارتقا دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترفیع شغلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

چگونه ترفیع شغلی بگیریم؟

گرفتن ترفیع شغلی به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اما به طور کلی با دوری از حاشیه در محل کار، وقت شناسی و نظم، مدیریت بحران، ارزش دادن به کار و… می‌توان به ترفیع شغلی دست یافت.



:: برچسب‌ها: ترفیع شغلی | مسیر ارتقای شغلی کارکنان ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بینایی نوزاد از زمان تولد تا سن خاصی، دچار تغییرات زیادی می‌شود. دید نوزاد در هنگام تولد کامل نبوده و قادر به تشخیص بسیاری از جزییات نیست. این فرایند به سرعت شکل خواهد گرفت و تقریبا در 3 تا 5 سالگی کودک دارای دید کاملی خواهد شد. سرعت رشد در ماه های ابتدایی بعد از تولد، بیانگر اهمیت این دوران در شکل گیری دید مناسب و بینایی کامل است. در واقع به همین دلیل است که کودکان با کوچک ترین تب و یا تشنجی، بینایی و یا شنوایی خود را از دست می‌دهند. قدرت بینایی برای نوزادان بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که آنان از طریق حواس مختلف خود از جمله بینایی با دنیای اطراف آشنا خواهند شد.

نوزاد از کی میبینه؟

در ابتدای تولد، کودک توانایی دید جانبی را ندارد؛ یا حتی قادر نیست که بر یک نقطه متمرکز بماند. از طرف دیگر ماهیچه های اطراف چشم نیز هنوز قدرت کافی را ندارند. او به مرور توانایی های مختلف از جمله تعقیب اشیای در حال حرکت و یا چشم دوختن به یک نقطه را کسب خواهد کرد. حتی مردمک نیز با گذشت مدتی، تقویت شده و به نوزاد امکان خیره شدن به نور را خواهد داد. 

بینایی نوزاد در ماه اول

در ماه های نخستین تولد، کودک به سختی می‌تواند نگاه خود را با اشیایی که در فاصله دور و نزدیک از او قرار دارند؛ تطبیق دهد. تقریبا در دو ماهگی، هماهنگی بیشتری میان دو چشم او، ایجاد می‌شود. این قابلیت، به کودک این امکان را خواهد داد که تا اشیا را ردیابی کرده و اجسام را در فاصله دورتری مشاهده کنند. برخی از علائم بینایی نوزاد در هفته های مختلف بعد از تولد، شامل موارد زیر خواهد شد.

????هفته اول

در هفته اول، نوزاد دید تاری دارد و تقریبا اشیا را تا فاصله 25 سانتی متری مشاهده می‌کند. آنها فقط چند ثانیه به شما نگاه خواهند کرد. برای تقویت بینایی نوزاد در این دوران، سعی کنید از هر دوپستان به او شیر بدهید. از اینکه در هنگام حرف زدن با او نزدیک شوید؛ نترسید. طبیعی است که در هفته اول کودک همه چیز را سیاه و سفید یا خاکستری ببیند. به همین دلیل است که نوزاد به رنگ های متضاد و یا الگوهای شکلی مشخص بیشتر علاقه دارد.

????هفته دوم

در هفته دوم کودک تقریبا قادر به شناسایی والدین خود خواهد بود. حتی در این دوران بروز لبخند نسبت به چهره های آشنا نیز مشاهده می‌شود. بینایی نوزاد در هفته دوم، همان 25 سانتی متر است. اما ادامه ارتباط و در میدان دید او قرار گرفتن همچنان اهمیت دارد.

????هفته سوم و چهارم

بینایی نوزاد در هفته سوم بعد از تولد، مانند هفته های پیشین است؛ اما او مدت زمان طولانی تری می‌تواند به شما نگاه کند. در این دوران می‌توانید با صحبت کردن، بازی، نشان دادن کتاب ها و اشکال مختلف به او، دید او را تقویت کنید. در هفته چهارم، هنوز کودک قادر به چرخاندن چشم های خود نیست و برای مشاهده اجسام متحرک، سر خود را می‌چرخاند.

????بینایی نوزاد تا 3 ماهگی

با اتمام یک ماهگی، و تا پایان سه ماهگی بینایی نوزاد پیشرفت چشمگیری می‌کند. او قادر به تشخیص چهره ها به طور کامل، حساسیت به نور، واکنش دادن نسبت به محرک ها، تماس چشمی طولانی تر، توجه به جاذبه های بصری و… خواهد شد.

????بینایی نوزاد بعد از سه ماهگی

در فاصله سه تا شش ماهگی، بینایی نوزاد، دچار تغییرات دیگری نیز خواهد شد. او اعضای بدن خود را با دقت بیشتری مشاهده خواهد کرد. همچنین نسبت به اسباب بازی ها دچار حساسیت بیشتری خواهد شد. برای مثال نسبت به اسباب بازی خاصی، بیشتر علاقه نشان می‌دهد. او بر سراسر اتاق تمرکز خواهد داشت. تمایل زیادی به مشاهده عکس العمل افراد دارد. او در این دوران می‌تواند چشم های خود را به طور مستقل از سر خود حرکت دهد. در این دوران می‌توانید شروع به خواندن کتاب های تصویری برای او بکنید.

????بینایی نوزاد تا یکسالگی

تقریبا تا نه ماهگی بینایی نوزاد کامل خواهد شد. گرچه احتمال ایجاد تغییرات جزئی در بینایی او نیز وجود خواهد داشت. در این سنین برای حرکت سینه خیز رفتن، نوزادان نیاز به هماهنگی چشم و دست های خود خواهند داشت. همچنین در پایان یکسالگی، آنها قادر خواهند بود که اشیا را با عمق بیشتر و در فاصله دورتر درک کنند. حتی رنگ چشم نوزادان نیز دچار تغییراتی می‌شود که جای نگرانی نیست.

تقویت بینایی نوزاد

بینایی نوزاد به صورت طبیعی، بعد از مدتی کامل خواهد شد؛ اما روش های مختلفی برای تقویت و همچنین تسریع این فرایند نیز وجود دارند. والدین می‌توانند با کمک این راهکارها به کودک خود برای دید بهتر کمک کنند. برخی از این روش ها به شرح زیر هستند. 

????کتاب و یا مکعب های سیاه و سفید

موثرترین راهکار برای تقویت بینایی نوزاد، محصولات بصری سیاه و سفید است که دارای عمق و خطاهای دیداری است. باید در خریداری این محصولات به سن نوزادان نیز توجه کرد. همچنین کمک حمایت والدین نیز در این دوران بسیار موثر خواهد بود. به کودک اشیایی مختلفی را در فاصله های متفاوت نشان داده و توجه او را جلب کنید. والدین می‌توانند به چشمان کودک خود نگاه کرده و سر را عقب و جلو بیاورند و یا حالات چهره ای مختلفی را به او نشان دهند. همه این تمرینات باعث دید بهتر او خواهد شد.

اختلالات بینایی نوزاد

اگر تا زمان کامل شدن بینایی نوزاد, عاملی باعث اختلال در دید او شود؛ احتمال اینکه این مشکل تا آخر او همراه او بماند؛ زیاد خواهد بود. در برخی موارد نوزادان دچار مشکلات مادرزادی بینایی هستند. به طورکلی مشکلات بینایی در نوزادان به دلایل زیر بروز خواهد کرد.

????اختلالات ژنتیکی

????اعتیاد والدین به الکل و یا موادمخدر. 

????عفونت ها

????عوامل محیطی

زمان معاینه بینایی نوزاد

معمولان نوزادان بلافاصله بعد از تولد، توسط متخصص معاینه می‌شوند تا از بروز بیماری هایی مثل آب مروارید مادرزادی، گلوکوم نوزادی و تومورهای چشمی جلوگیری کنند. اما بعد از آن نیز نوزاد باید به صورت دوره ای توسط پزشک معاینه شود. برای اطمینان از بینایی نوزاد، چشم های او را یک بار بین 6 تا 12 ماهگی، یک بار در 2 تا 3 سالگی و بعد از آن به صورت سالیانه از 6 سالگی به بعد، باید معاینه شوند.

سخن پایانی

اطمینان از سلامتی بینایی نوزاد بسیار مهم است؛ چراکه آنان قادر به صحبت نبوده و نمی‌توانند مشکلات خود را بیان کنند. قبل از دو سالگی به صورت مداوم از واکنش های چشمی او نسبت به محرک های بصری اطمینان حاصل کرده و از یک پزشک نیز کمک بگیرید. بینایی یکی از مهم ترین حواس ماست که بروز کوچک ترین اختلال و یا از دست دادن آن می‌تواند آینده ما را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان برای شناخت بیشتر اطراف خود، بیشتر به آن نیاز دارند و باید به سلامت آنها اهمیت بیشتری داده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه بینایی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چگونه بفهمیم نوزادمان می‌یبیند؟

معمولا بینایی نوزاد در هنگام تولد توسط متخصص تایید می‌شود. اما اگر به هر دلیلی بعد از این زمان نسبت به بینایی نوزاد خود حساس شدید؛ می‌توان با روش های مثل حساسیت به نور، تکان خوردن قرنیه و حتی اشیای مختلف بینایی کودک را مورد سنجش قرار داد. اما بهتر است برای اطمینان از این موضوع به پزشک مراجعه کنید.

منبع: بینایی نوزاد | نوزاد از کی میتونه میبینه ؟



:: برچسب‌ها: بینایی نوزاد | نوزاد از کی میتونه میبینه ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار صحیح در محیط کار به شما در پیشرفت شغلی و کاهش سختی های کار کمک زیادی می‌کند. واقعیت این است که گاهی عالی بودن در شغل‌تان و یا سخت کار کردن کافی نیست. برای مثال ممکن است برای مدت طولانی در شغلی باشید و دچار یکنواختی بشوید که فقط کارتان را انجام می‌دهید و می‌روید. اگر این رفتار ادامه پیدا کند ممکن است به راحتی خود را از همکاران‌تان جدا کنید. یا گاهی برخی از واکنش‌های ما در محیط کار موجب می‌شود دیگران ما را کارمندی ناشایست بدانند.

با رعایت یک سری نکات می‌توانیم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنیم. از آنجایی که آداب و معاشرت صحیح یکی از مشکلات و معضلات جامعه امروزی است، در این مقاله سعی داریم روش رفتار صحیح افراد را در محیط های کاری مورد بررسی قرار دهیم. در صورت نیاز برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

منبع: رفتار صحیح در محیط کار

رفتار صحیح در محیط کار

استفاده ازمعیارهای مناسب و کاملا حرفه‌ای موجب می‌شود تمامی کارکنان احساس خوبی نسبت به شما داشته باشند. با آداب و معاشرت صحیح می‌توانید تاثیر مثبتی روی دیگران بگذارید و بالعکس، عدم استفاده از رفتار صحیح در محیط کار می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های طلایی و همینطور فاصله گرفتن دیگران از شما شود.

اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تنها واکنش‌های ما و رفتارهای ما ملاک نیستند بلکه نوع لباس پوشیدن، داشتن ظاهری آراسته و مناسب محیط  کار نیز از موارد مهم می‌باشند. برطبق گفته‌های یک گروه تحقیقاتی، 80% از مدیران گفته‌اند که ظاهر آراسته می‌تواند باعث افزایش شانس یک کارمند برای ارتقای شغلش شود.

اگر حس می‌کنید که این شغل مناسب شما نیست و به همین دلیل نمی‌توانید رفتار خوبی داشته باشید، حتما برای انتخاب شغل مناسب کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

چگونه رفتار مناسبی در محیط کار داشته باشیم؟

رعایت دیسیپلین اداری برای جلوگیری از نقض مقررات و بهم ریختن روال کاری بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به برخی نکات که می توانید با رعایت آنها رفتار صحیح در محیط کار داشته باشید پرداخته‌ایم. برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

????به حریم شخصی همکاران احترام بگذارید

هنگام مکالمه با تلفن خود با صدای بلند حرف نزنید. همچنین در کارهایی که مربوط به محل کار نمی‌شوند؛ دخالت نکنید. این مورد علل بسیاری از اختلافات میان کارمندان است و به هیچ عنوان رفتار صحیح در محیط کار محسوب نمی‌شود. به حریم شخصی دیگران احترام گذاشته و تا زمانی که افراد از شما درخواست کمک ندارند؛ در مورد مسائل آنها پیگیری نکنید.  از صحبت در خصوص مسائل شخصی همکاران بپرهیزید و شایعه پراکنی نکنید.

????رفتار صحیح در محیط کار | وقت شناس باشید

به موقع سر قرارها و جلسات حاضر شوید و هنگام حضور در جلسات خصوصی و مهم تلفن همراه خود را سایلنت کنید و حواس خود را به جریان جلسات بسپارید. به طور کلی حضور به موقع و وقت شناسی، یکی از جنبه های رفتار صحیح در محیط کار محسوب می‌شود.این مورد نشانه ی نظم شما نیز هست.

????پوشش مناسب

متناسب با محیط کاری خود لباس بپوشید و از پوشیدن لباس های جلف خودداری کنید. پوشش مناسب در محل کار یکی از اصول مهم رفتار صحیح در محیط کار است که افراد باید در مورد آن دقت کنند. برای مثال برخی از افراد در مقابل پوشیدن یونیفرم، مقاومت می‌کنند یا علاقه ای به آن ندارند. اما در محل کار باید با دیگران همرنگ شد و از پوشیدن لباس های نامناسب خودداری کرد.

????رفتار صحیح در محیط کار | ارتباط موثر با همکاران

صحبت دیگران را قطع نکنید این کار نشان می‌دهد شما فردی عجول، قضاوتگر و غیر قابل احترام هستید. به طورکلی با همکاران خود ارتباط موثر داشته باشید و به آنان نیز اجازه صحبت کردن بدهید. از بی احترامی و شوخی کردن بیش از حد در محل کار خودداری کنید. از طرف دیگر برخی هیچ ارتباطی با همکاران خود ندارند و در این مورد پیش قدم هم نمی‌شوند. که این کار درست نیست. ادب را رعایت کرده و آداب معاشرت را رعایت کنید. برای اطلاع از نحوه رفتار با کارفرما کلیک کنید

????غر نزنید

در خصوص انجام کاری یا شخصی شکایت بیش از حد نکنید. عادت به شکایت های هر روزه شما را فردی غیر حرفه ای نشان می‌دهد. غر زدن بیش از حد در محل کار روی روابط شما تاثیر خواهد گذاشت. اینکار نه تنها باعث می‌شود زودتر از موعد دچار فرسودگی شغلی شوید و انرژی خود را از دست دهید؛ بلکه دیگران را نیز کلافه خواهد کرد. سعی کنید در جهت بهبود اوضاع تلاش کنید چرا که غر زدن مشکلی را حل نخواهد کرد.

????رفتار صحیح در محیط کار | صداقت

با حضور دیگران در هر مکانی باید به اخلاق پایبند بود و صداقت داشت. محل کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی اگر دچار اشتباه هم می‌شویم؛ رفتار صحیح در محیط کار آن است که آن را بیان کرده و پنهانکاری نکنیم. صادق بودن در هر زمینه ای به ما کمک خواهد کرد تا رفتار حرفه ای داشته باشیم. همیشه با صراحت رفتار کرده و از بیان کردن مسائلی که هیچ ضرورتی ندارند؛ خودداری کنید.

????همیشه آماده باشید

انجام وظایف خود را فقط محدود به ساعت کاری مشخص نکرده و همیشه آماده موقعیت های احتمالی باشید. احتمالات را در نظر گرفته و در مواقع اضطراری که سازمان به شما نیاز بیشتری دارد؛ دریغ نکنید. شک نکنید که زحمات شما بی نتیجه نخواهد ماند. برخی از افراد فقط کارهای مربوط به خود را انجام داده و محل کار را ترک می‌کنند. اما برای رفتار صحیح در محیط کار بهتر است به پیشبرد اهداف سازمان کمک کنید و همیشه آماده باشید.

 ????متکبر نباشید

با لحنی صحبت نکنید که انگار از دیگران برتر هستید. برای نشان دادن توانایی هایتان همکاران خود را کنار نزنید. افراد در محل کار باید دارای روحیه کار تیمی بوده و با یکدیگر همدل باشند. غرور و تکبر باعث بروز اختلافاتی میان مدیر و همکاران خواهد شد. از طرفی دیگر در محیط کار افراد باید با یکدیگر همکاری داشته و به صورت جمعی عمل کنند.

رفتار صحیح در محیط کار در مقایسه با رفتار های غیر حرفه ای و ناپسند در محیط کار کدامند؟

شما چه مدیر باشید چه کارمند، یک سری بایدها و نبایدهایی در محیط کاری را می‌بایست رعایت کنید. رفتارهای ناپسند مثل: اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی، دروغ گفتن، غیر قابل اعتماد بودن، ایجاد اختلال و بهم زدن آرامش دیگران به هر طریقی، استفاده بیش از اندازه از عطر یا ادکلن، گوش کردن به موسیقی یا تماشای ویدیویی با صدای بلند، منزوی بودن، فریاد زدن بر سر دیگران، صحبت با نیش و کنایه، صحبت در مورد احساسات شخصی و مسائل غیر مرتبط، استفاده شخصی از اموال شرکت یا اداره، آشغال ریختن و کثیف کردن سرویس بهداشتی یا محیط کار، حاضر جوابی و کارهایی از این قبیل. برای اطلاع از نحوه برخورد با مشتریان کلیک کنید.

اگر همکاری دارید که رفتارهایش شما را آزار می‌دهد، حتما مقاله برخورد با همکار را بخوانید.

⭕رفتار پسندیده مدیران در محل کار

در یک محیط کاری تنها کارکنان آن محیط موظف به انجام رفتار مناسب نیستند، بلکه مدیر و یا رهبر آن محیط کاری نیز باید یک سری اصول اخلاقی را نسبت به کارکنان خود رعایت کند. به دلیل جایگاه و نقش مهمی که مدیران و مسئولین دارند رعایت مقوله های اخلاقی برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عدم توجه به اخلاق و شیوه صحبت در مدیریت می‌تواند معضلات بزرگی در بین کارکنان به وجود بیاورد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم شایسته سالاری کلیک کنید.

برای آشنایی با اقدامات لازم هنگام مواجهه با آزار جنسی در محیط کار کلیک کنید.

رفتار صحیح در محیط کار و ترک عادات و رفتارهای نامناسب در محیط کار

اکثر مواقع ترک عادت های بد برای ما سخت می‌باشد، زیرا که تبدیل به یک روتین رفتاری شده و ما مایل به تکرار مکرر آن هستیم. اما به این معنا نیست که شما قادر به کنار گذاشتن رفتارهای بد خود نیستید فقط به زمان نیاز دارید. در ادامه راهکارهایی برای رفع عادت‌ها و رفتارهای منفی در محیط کار آورده‌ایم. برای اطلاع از روش های تشویق کارکنان کلیک کنید.

برنامه ریزی داشته باشید. یکی از روش هایی که می‌توانید با کمک آن بر ادامه رفتارهای بد خود غلبه کنید، ایجاد یک برنامه آگاهانه برای پیگیری رفتارهای نامناسب است.

از عواملی که باعث بروز رفتارهای نامناسب در شما می‌شوند دوری کنید.

پایبند به انجام رفتارهای مثبت باشید و آن‌ها را جایگزین رفتارهای بدتان کنید.

از اطرافیان و دوستان نزدیک خود بخواهید که اگر موجب رفتار نامناسبی شدید به شما هشدار دهند.

خودتان را در حال انجام عادت‌های مناسب و آن رفتار پسندیده‌ای که می‌خواهید داشته باشید تصور کنید. بدین ترتیب شما می‌توانید تبدیل به یک فرد کاملا شایسته و همکار و کارمندی پسندیده شوید.

حتما برای کشف استعدادهای تان به دنبال خودشناسی باشید. برای انجام این کار می‌توانید از خدمات استعدادیابی شغلی استفاده کنید.

سخن پایانی

رفتار صحیح در محیط کار به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. برای برخی از افراد که تجربه کاری کمتری دارند و یا برای اولین بار در محل کار حضور پیدا می‌کنند؛ اطلاع از نحوه رفتار صحیح در محیط کار اهمیت زیادی خواهد داشت. از طرفی دیگر رفتار افراد در یک محیط بر دیگران نیز تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به رفتار حرفه ای خود در محل کار توجه داشته و در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح در محیط کار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رفتار صحیح در محیط کار



:: برچسب‌ها:  رفتار صحیح در محیط کار ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ویژگی های مدیران موفق به راحتی کسب نمی‌شود. مدیریت شغلی سخت و پر مسئولیت است که افراد باید برای آن صفات اخلاقی و ویژگی هایی داشته باشند. برخورداری از مهارت های مختلف در کنار ثبات اخلاقی یک مدیر موفق را به وجود می‌آورند. قطعا به همین دلیل همه افراد شایسته مدیریت نیستند و همه مدیران را هم موفق نمی‌شوند.

برخی تصور می‌کنند که تلاش های کارمندان است که باعث پیشرفت سازمان می‌شود. اما اگر مدیر بی تدبیر بوده و قادر به کنترل اوضاع نباشد؛ تلاش های افراد بی ثمر خواهد ماند. رهبری یک گروه کار ساده ای نیست و نیاز به هوش و پشتکار زیادی دارد. در این مقاله به بررسی ویژگی های مدیران موفق و عوامل موثر بر آن خواهیم پرداخت. 

منبع: ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟

ویژگی های مدیران موفق

مدیران، باید ویژگی های زیادی داشته باشند که در کتاب ها و مطالب زیادی به آنها اشاره شده است. ولی همه مدیران این صفات را ندارند و یا این صفات به تنهایی فردی را به موفقیت نمی‌رساند. از ویژگی های مدیران موفق می‌توان به تلاش مداوم و بی وقفه اشاره کرد. قطعا موفقیت نیاز به صبوری و انرژی زیادی دارد. برخی در این مسیر خیلی سریع خسته می‌شوند و کار را نیمه کاره رها می‌کنند. اما مدیران موفق ادامه می‌دهند و از شکست خوردن نیز نمی‌ترسند.

برخی از ویژگی های مدیران موفق

همانطور که گفته شد ویژگی های زیادی یک مدیر موفق را به وجود می‌آورند. اما موفقیت بدون تلاش گروهی میسر نیست و همه افراد باید برای آن تلاش کنند. ویژگی های مدیران موفق، دیگران را هم ترغیب به کوشش بیشتری کرده و انگیزه بخش است. در این قسمت برخی از این صفات را ذکر خواهیم کرد. 

????برقراری ارتباط موثر

قطعا یکی از مهم ترین ویژگی های مدیران موفق، برقراری ارتباط موثر است. توانایی ارتباط برقرار کردن، فقط منحصر به سازمان و با کارمندان نمی‌شود؛ بلکه چنین افرادی با خانواده خود و دیگر اطرافیان نیز ارتباط خوبی دارند. این افراد تسلط خوبی به راه های ارتباطی مختلفی ازجمله فضای مجازی یا حتی زبان بدن دارند. آنها می‌توانند احساسات و هیجانات افراد را شناسایی کرده و در این مورد صحبت کنند. مدیران کارآمد، کارمندان را از بیان کردن خواسته هایشان نمی‌ترسانند و با همه به مهربانی رفتار می‌کنند. قطعا جدی بودن در کار لازم است؛ اما برخی مدیران، آن را با بی ادبی اشتباه گرفته و به خود اجازه هر رفتاری را می‎دهند.

????شفاف سازی

از ویژگی های مدیران موفق، می‌توان به شفافیت و صداقت اشاره کرد. در واقه مدیران باید در مورد همه چیز شفاف سازی کنند و به کارمندان خود توضیح دهند. در گذشته این رفتار کمتر میان مدیران دیده می‌شد. اما امروزه اصل بر ارتباط  دو طرفه است. به این معنا که همانطور که کارمندان به مدیر خود گزارشاتی در مورد عملکرد خود ارائه می‌کنند؛ کارفرمایان نیز باید در مورد تصمیمات خود دلایلی بیاورند. پنهان کاری در سازمان، یک فعالیت غیر حرفه ای محسوب می‌شود و حتی زمینه ساز شکست است.

????خوب گوش کردن

بسیاری از مدیران، تصور می‎‌کنند که مدیریت فقط دستور دادن و یا سخنوری به صورت یک طرفه است. اما یکی دیگر از ویژگی های مدیران موفق، خوب گوش کردن است. کارمندان نیاز به شنیده شده دارند و همچنین مدیران برای اینکه کمبود ها ومشکلات را به درستی شناسایی کنند باید در قدم اول به خوبی گوش بدهند. گوش کردن به کارمندان و درخواست های آنان باعث می‌شود در این جهت تلاش بیشتری کرده و کسب و کار خود را بهبود بخشید.

????ثابت قدمی

ثابت قدمی و تلاش مستمر یکی از ویژگی های مدیران موفق است. برخی از مدیران با کوچک ترین شکستی، ناامید شده و کار را رها می‌کنند. این مورد در روحیه کارمندان هم تاثیر بدی خواهد داشت. برای رسیدن به جایگاه بالاتر باید پشتکار داشت. مدیران نه تنها خود نباید به زودی جا بزنند؛ بلکه باید این روحیه را در کارمندان هم تقویت کنند. در یک سازمان افراد بر یکدیگر تاثیر دارند و باید به هم انرژی خوب بدهند. کارمندان وقتی شاهد ناتوانی مدیر خود باشند؛ آنها نیز دست از تلاش می‌کشند.

????تشویق و پاداش

تشویق و پاداش یکی از عناصر مهم سازمانی است که در عملکرد کارمندان نیز بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده اند که تشویق کار گروهی تاثیر بیشتری بر رضایت شغلی افراد داردرو آنها را ترغیب به تلاش بیشتری می‌کند. پاداش نیز به افراد و قدردانی از آنها از ویژگی های مدیران موفق محسوب می‌شود. اینکار رقابت نا سالم را کاهش داده و باعث ارتباط بیشتر میان کارمندان می‌گردد. در واقع تشویق و پاداش سیستمی سنتی در سازمان ها محسوب می‌شوند؛ اما همیشه موثر بوده اند.

????اعتماد

کارمندان باید بتوانند به مدیر خود اعتماد کنند. قابل اعتماد بودن یکی از ویژگی های مدیران موفق است که در روند کاری تاثیر زیادی دارد. در واقع اعتماد به کارفرما، از بی انگیزگی اعضا جلوگیری کرده و به آنها اطمینان می‌دهد. برخی از مدیران فقط به برای پیشبرد کار به کارمندان خود وعده های دروغین می‌دهند و هرگز آنها را عملی نمی‌کنند. اینکار قطعا باعث خواهد شد که اعضای گروه نتوانند به مدیر خود اعتماد کنند و حتی در مواردی کار خود را ترک کرده و یا به فکر ایجاد هرج و مرج در محیط کار می‌افتند.

????انعطاف پذیری و بخشش

مدیران موفق باید انعاطف پذیر باشند و خود را با هر شرایطی وفق دهند. اوضاع همیشه یکسان نیست و اتفاقات غیر منتظره ای در محل کار می‌افتد که افراد باید برای آنها آماده باشند. همچنین در مقابل زیردستان نیز باید از خود انعطاف و عطوفت نشان دهند. برای مثال کارمندان در صورت بروز اشتباه از رییس خود نترسند و بتوانند صادقانه اشتباه خود را بیان کرده و یا حتی جبران کنند. بخشش یکی از ویژگی های مدیران موفق است که نقش زیادی در بهبودی اوضاع دارد.

????برخورداری از هوش هیجانی بالا

مدیران نه تنها به ضریب هوشی بالا نیاز دارند؛ بلکه برخورداری هوش هیجانی نیز از برای آنها ضروری است. آنها باید مهارت هایی مثل مهارت کنترل خشم، حل مسئله و… را داشته باشند. هوش هیجانی مدیران از فرسودگی شغلی، اضطراب، افسردگی و حتی ترک کار کارمندان، جلوگیری خواهد کرد. مشاوران در زمینه می‌توان به مدیران کمک کرده و این کیفیت را در آنها افزایش دهند. 

سخن پایانی

ویژگی های مدیران موفق و مهارت های بین فردی آنها تاثیر زیادی در کسب و کار و آینده شغلی کارمندان خواهد داشت. به همین دلیل هم مدیران و هم کارمندان باید بر سلامت روان و ویژگی های اخلاقی خود کار کرده و آنها را بهبود ببخشند. برای این کار باید مدیران و کارمندان با یکدیگر همکاری داشته باشند و با کمک یک مشاور حرفه ای در این زمینه، به موفقیت برسند. این ویژگی ها با وجود عوامل دیگر اثربخش خواهند بود و باعث رشد افراد و حتی کسب و کار می‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ویژگی های مدیران موفق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

مهارت های مدیران موفق کدام اند؟

مدیران باید در کنار برخورداری از صفات اخلاقی ویژه از مهارت های لازم هم برخوردار باشند. برخی از این مهارت ها شامل مهارت کنترل خشم، مهارت های بین فردی، مهارت های حل مساله و… خواهد شد که در متن به آنها اشاره کردیم.

منبع: ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟



:: برچسب‌ها: ویژگی های مدیران موفق | چطور مدیر موفقی باشیم؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افزایش کارایی کارمندان برای هر کارآفرینی اهمیت دارد. همه افراد شاغل بیش از نیمی از زمان روز خود را در محل کار در کنار همکاران و مشتران سپری می‌کنند. به همین خاطر خواه ناخواه همکاران بر ما، حال و روزمان تاثیر می‌گذارند. مثلا کارمند با انگیزه و پر انرژی می‌تواند به راحتی تاثیر مستقیم و مثبتی بر احساسات دیگران بگذارد. در این شرایط همه کارمندان در مواجهه با این همکار پر انرژی می‌شوند. اما بر عکس این موضوع نیز وجود دارد. کسانی که انرژی منفی دارند و همیشه خسته به محل کار می‌آیند، دیگران را هم کسل می‌کنند.

 

به دلیل تاثیر مستقیم کارمندان بر یکدیگر است که به دنبال راه‌های افزایش کارایی کارمندان هستیم. مدیر حرفه ای همیشه در تلاش برای بهبود کیفیت و افزایش انگیزه در کارمندان است. و همیشه از متخصصین روانشناس در این زمینه کمک می‌گیرند. 

منبع: افزایش کارایی کارمندان | 10 راه جهت افزایش کارایی کارمندان

افزایش کارایی کارمندان

منظور از ایجاد فضایی برای افزایش کارایی کارمندان، تبدیل محل کار به خانه نیست. اما این باور را نیز به خود بقبولانید که محل کار نیز پستی و بلندی های فراوانی دارد. و باید با تمام شرایط سازگار شوید. برای افزایش کارایی کارمندان حتما کارمندان خود را بشناسید. از آنها تست روانشناسی برای شناخت بیشتر بگیرید. هم چنین در تمام سختی ها و شرایط بد در کنار کارمندان باشید.

برای افزایش کارایی کارمندان باید انگیزه کارمندان خود را شناسایی کنید. و تمامی روش های مختلف برای افزایش انگیزه را پیاده کنید. به کارمندان خود اهمیت دهید و برای آنها ارزش قائل شوید. زمانی که درک درستی از کارکنان خود داشته باشید، در واقع به احساسات و عواطف او احترام گذاشته اید.

به همین دلیل است که روش های افزایش کارایی کارمندان برای مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است. برای آموزش این روش ها حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان روش های نوین برای افزایش کارایی کارمندان را به مدیران ارائه می‌دهند.

راه های بهبود و افزایش کارایی کارمندان

روش های زیادی جهت افزایش کار آیی کارمندان وجود دارد. که در این بخش مقاله راجع به نوین‌ترین روش‌ها توضیح داده ایم. کسب اطلاعات در رابطه با راه‌های بهبود و افزایش کارآیی کارمندان تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

???? وظایف کارکنان را بر اساس مهارت های‌شان انتخاب کنید

یکی از روش های افزایش کارآیی کارمندان، انتخاب وظایف کارمندان براساس مهارت‌هایشان است. زمانی که وظایف هر کارمند را طبق مهارت های او در نظر بگیرید، کارایی بهتری را نیز دریافت خواهید کرد. به همین دلیل برای اینکه کارمندان بازدهی بالاتری داشته باشند؛ حتما مسئولیت کارهایی که علاقه دارند به آن‌ها بسپارید. هر زمان که متوجه شدید کارمند شما مطابق با شغل فعلی از مهارت خوبی برخوردار نیست، مسئولیت او را تغییر دهید.

???? برای افزایش کارایی کارمندان، با آنها ارتباط برقرار کنید

از دیگر روش های افزایش کارآیی کارمندان، ارتباط مدیر با کارمند است. کارمندان اگر با مدیریت خود ارتباط خوبی داشته باشند، به راحتی می‌توانند خواسته های خود را اعلام کنند و مشکلات کاری را به راحتی با مدیریت در میان بگذارند.

???? اهداف هر کارمند را مشخص کنید

مدیران هرگز نباید از کارمندی که هدف مشخص در کار ندارند، انتظار کارایی بالا داشته باشند. به همین دلیل برای افزایش کار آیی کارمندان حتما هدف هر کارمند را مشخص کنید. حتما شغل هر کارمند را شفاف کنید. همانقدر که شما از مسئولیت کارکنان خود مطلع هستید، کارمندان نیز باید از شغل خود کاملا مطلع باشند. عدم شفاف سازی باعث کارایی پایین کارمندان می‌شود. 

???? جهت افزایش کارایی کارمندان، برای آنها تشویق درنظر بگیرید

یکی از روش های افزایش کار آیی کارمندان، تشویق آنها می‌باشد. زمانی که کارمندان به خوبی از پس کارهای خود بر آمدند و به درستی آنها را انجام دادند، حتما باید مورد تشویق قرار بگیرند. حتما پاداش کارمندان را به شیوه ای انتخاب کنید که مورد نیاز و توجه آنها باشد. برای مثال: شاید یکی از کارمندان شما نیازمند چند روز مرخصی است اما فرد دیگر نیازمند دریافت وجه بیشر است. بنابراین تشویق هر کارمند را بر اساس خواسته و نیاز او در نظر بگیرید.

???? نظر کارمندان را به خوبی بشنوید

جهت افزایش کار آیی کارمندان، مدیران باید به خوبی نظرات کارمندان را بشنوند. زمانی که به نظرات کارمندان خود گوش می‌دهید، در واقع به آنها احساس ارزشمندی می‌دهید. این احساس روان و حال کارمندان را خوب می‌کند. در واقع به صورت ناخودآگاه و کاملا آگاهانه احترام به کارمند را در مغز کارکنان خود فرو کرده اید.

???? به زندگی کارمند توجه کنید | افزایش کارایی کارمندان

معمولا عده ای مدیران حتی پس از اتمام ساعت کاری، به کارمند کارهایش را گوشزد می‌کند. مدیران باید برای افزایش کار آیی کارمندان این را در نظر بگیرند که کارمندان علاوه بر کار، زندگی نیز دارند. باید به زندگی آنها اهمیت دهید و پس از ساعت کاری، کارکنان خود را رها کنید.

???? محصولات شرکت را بروزرسانی کنید

برای افزایش کار آیی کارمندان لازم است که محصولات شرکت را بروزرسانی کنید. هیچ فردی علاقه ندارد که در جای قدیمی و با وسایل بسیار کهنه کار کند. همه افراد دوست دارند در مکان های شیک با دکوراسیون جذاب کار کنند. با بروزرسانی و تجهیزات مناسب برای کارمند، به آنها احترام گذاشه اید.

???? کارمندان را به سوال کردن تشویق کنید

همه کارمندان به دلیل ترس، خجالت و دلایل زیاد دیگر توانایی روبرو شدن با مدیران خود را ندارند. برای افزایش کار آیی کارمندان باید آنها را تشویق کنید تا اگر سوالی ذهنشان را درگیر کرده است، حتما مطرح شود. تا تصور منفی از ذهن کارمندان پاک شود و برای حل مشکلات از شما سوال بپرسند.

???? برای افزایش کارایی کارمندان، آموزش لازم داشته باشید

برای افزایش کار آیی کارمندان باید کارمندان را بروزرسانی کنید. آموزش مهم ترین مرحله برای کسب و کار است. کارمندی که آموزش دیده باشد بهتر کار می‌کند یا کارمندی که هیچ کاری بلد نیست؟ قطعا کارمندی که آموزش دیده و کار را بلد هست هم برای شما مناسب است و هم بازدهی بالاتری خواهد داشت.

???? کارمندی را سوگلی نکنید

یکی از روش های مهم افزایش کار آیی کارمندان، سوگلی نکردن کارمندان است. عده ای از مدیران وجود دارند که همیشه یک نفر را سوگلی می‌کنند. این روش باعث تبعیض و دعوا بین کارمندان می‌شود. حتی در این شرایط، کارمندان به جای پیگیری کار خود، به زیرآب زنی و تهدید همکاران می‌پردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تبعیض در محیط کار کلیک کنید.

کلام آخر

اگر قصد افزایش کارایی کارمندان را دارید، باید به نظرات، پیشنهادات و سوالات آنها با بررسی بالا پاسخ دهید. همیشه مدیران حرفه ای برای آموزش بهتر و انگیزه بیشتر کارمندان از روانشناس کمک می‌گیرند. روانشناسان با ارائه روش های نوین به مدیران آموزش می‌دهد که بهترین کارها را برای افزایش کارایی کارمندان انجام دهد.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افزایش کارایی کارمندان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.



:: برچسب‌ها: افزایش کارایی کارمندان | 10 راه جهت افزایش کارایی کارمندان ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سرخجه در بارداری یکی از بیماری هایی است که سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند. اکثر افراد در کودکی در برابر سرخجه واکسینه یا به آن مبتلا شده اند. هر کس معمولا یکبار در زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند و سیستم ایمنی در برابر آن مقاوم می‌شود. زنان قبل از اقدام برای بارداری باید از ایمنی بدن خود در برابر سرخجه اطمینان حاصل کنند. سرخجه یک بیماری ویروسی واگیر دار است که بیشتر به سیستم تنفسی فرد حمله می‌کند؛ اما در زنان باردار، عوارض خطرناک دیگری نیز ایجاد خواهد کرد. در این مقاله به بررسی عوارض و درمان این بیماری خواهیم پرداخت.

منبع: سرخجه در بارداری | سرخجه گرفتن در بارداری

سرخجه در بارداری

با توجه به حساسیت دوران بارداری و وابستگی کامل جنین به مادر، ابتلا به بیماری های مختلف، بسیار خطرناک خواهد بود. به دلیل اینکه قدرت شیوع این بیماری بسیار بالاست؛ زنان در این دوران باید بسیار از خود محافظت کنند. از آنجا که سرخجه، اوریون و آبله مرغان، علائم بسیار مشابهی دارند تشخیص آنها از یکدیگر مشکل خواهد بود. اما زنان باردار در صورت ابتلا به هر یک باید سریعا برای درمان اقدام کنند.

علائم سرخجه در بارداری

در صورت ابتلای زنان باردار به سرخجه امکان پنهان بودن علائم تا 23 روز بعد وجود دارد. عدم وجود علائم یا علائم خفیف آن در روزهای ابتدایی، افراد را در این مورد نگران نکرده و همین عامل باعث می‌شود درمان را به موقع شروع نکنند. اما در صورت مشاهده هر کدام از نشانه های زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

????تب خفیف

????سردرد

????تورم غددلنفاوی

????درد مفاصل

????قرمز شدن چشم ها

????آبریزش بینی

????ایجاد دانه هایی قرمز روی پوست

در واقع تا یک هفته قبل از مشاهده دانه ها و یک هفته بعد از آنها احتمال سرایت این بیماری به دیگران نیز وجود دارد.

عوارض سرخجه در بارداری

با اینکه سرخجه به طور کلی یک بیماری خفیف در دوران کودکی محسوب می‌شود؛ اما در دوران بارداری یک خطر جدی است. ویروس سرخجه در بارداری می‌تواند از طریق جفت عبور کرده و از مادر به جنین منتقل شود. ابتلای جنین به این بیماری مخصوصا تا قبل از شش ماهگی، عوارض جبران ناپذیری برای کودک خواهد داشت. ابتلا به سرخجه در دوران بارداری، خطرات زیر را برای جنین به همراه خواهد داشت.

????سندروم سرخجه مادرزادی: در این سندروم، کودک علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد. اختلالات قلبی، مشکلات استخوان، اختلالات بینایی و شنوایی، عقب ماندگی ذهنی، آسیب به کبد و طحال و اختلال در رشد، از جمله بیماری هایی هستند که احتمال ابتلای نوزاد به آنها بسیار بالاست.

????سقط جنین قبل از 20 هفتگی جنین. 

????زایمان زودرس

????مرده زایی بعد از 20 هفتگی جنین

تشخیص سرخجه در بارداری

همانطور که گفته شد؛ به دلیل تشابه بسیار زیاد علائم سرخجه در بارداری با بیماری های دیگر مثل مخملک و دیگر بیماری های پوستی، تشخیص آن دشوار است. اما به کمک تست های تشخیصی و آزمایش های مختلف می‌توان به وجود این بیماری و میزان ایمنی بدن مادر نسبت به آن مطمئن شد. برای تشخیص دقیق این بیماری باید به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید. 

پیشگیری از بروز سرخجه در بارداری

امکان دریافت واکسن سرخجه در بارداری وجود ندارد. به همین دلیل اگر مادر این واکسن را در گذشته دریافت نکرده است؛ باید در دوران بارداری نسبت رعایت بهداشت اقدام کند. بلافاصله بعد از زایمان، تزریق واکسن سرخجه بلامانع است و می‌تواند باعث اطمینان مادر در بارداری هایی بعدی شود.

در دوران بارداری از عدم ابتلای دیگر کودکان یا اطرافیان به این بیماری مطمئن شوید و در صورت ابتلا از قرارگیری در کنار آنها خودداری کنید. همچنین امکان انتقال ویروس از شخصی که به تازگی واکسن سرخجه را دریافت کرده است؛ وجود ندارد.

درمان سرخجه در بارداری

این ویروس در قطرات بزاق، ادرار و مدفوع وجود دارد و راه تنفسی نیز منتقل می‌شود. در صورت برخورد زن باردار با فردی که مبتلا به سرخجه است؛ تقریبا یک هفته بعد از تماس به او آنتی گاماگلوبولین، تزریق خواهد شد. البته با این وجود باز هم احتمال انتقال این ویروس به جنین، وجود دارد. تقریبا می‌توان گفت که موثرترین راه برای درمان این بیماری، پیشگیری از آن است. اما به هر حال راه هایی برای کنترل آن وجود دارد.

????دارودرمانی: برای درمان دارویی سرخجه در بارداری باید حتما به پزشک مراجعه کرد. در دوران بارداری مصرف هرگونه دارو باید زیر نظر پزشک باشد و نمی‌توان به صورت خودسرانه دارو مصرف کرد. برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک استفاده نکنید. سرخجه یک بیماری ویروسی است و منشا آن باکتری نیست. معمولا برای درمان تب استامینوفن تجویز می‌شود. یکی از داروهای دیگر برای درمان سرخجه، آسپرین است که نباید برای افراد زیر 20 سال تجویز شود چرا که باعث بروز سندروم ری در آنها می‌شود.

????مراقبت های درمانی: در دوران بارداری برای از بین بردن عوارض این بیماری، توصیه می‌شود افراد در خانه بمانند واستراحت کنند. مصرف مایعات زیاد نیز در این دوران کمک بزرگی خواهد کرد.

واکسن سرخجه

کشور ما از سال 82 واکسیناسیون همگانی این ویروس را آغاز کرده است. معمولا یک دوز آن کافی است و تا 98 درصد برای فرد ایمنی ایجاد می‌کند. واکسن سرخجه شاید با واکسن اوریون همزمان شود؛ که مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. افراد از 9 ماهگی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند و اگر مایل به دریافت دوز های بعدی باشند یت در مناطقی زندگی کنند که شیوع سرخجه بسیار بالاست؛ دوز بعدی را می‌توانند در 4 تا 6 سالگی و یا 6 تا 12 سالگی تزریق کنند.

این واکسن عوارض خاصی برای افراد ایجاد نمی‌کند البته بروز علائم خفیفی مثل درد مفاصل، ایجاد دانه هایی روی بدن و تورم غدد لنفاوی، طبیعی است. تزریق این واکسن برای کودکانی که بیماری زمینه ای دارند یا سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است؛ توصیه نمی‌شود. حدود 90 درصد دختران ایرانی قبل از ازدواج واکسینه شده اند؛ اما حتما باید قبل از بارداری از میزان پادتن در بدن خود مطمئن شوند.

سخن پایانی

به دلیل حساسیت دوران بارداری و خطراتی که در این دوران برای مادران وفرزندانشان وجود دارد؛ توصیه می‌شود در طول این مدت تحت نظر پزشک بوده و مراقبت های بهداشتی لازم را انجام دهند. ابتلا به سرخجه بعد از6 ماهگی، دیگر خطری جدی محسوب نمی‌شود. اما به هر حال باید از آن پیشگیری کرد. در زمان بارداری به سلامت خود و فرزندتان اهمیت داده تا احتمال خطر ابتلا به سرخجه در بارداری را به حداقل برسانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرخجه در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره بارداری تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علائم سرخجه در بارداری چیست؟

از زمان ابتلا تا بروز علائم، تقریبا 12 تا 23 روز زمان می‌برد. علائم آن نیز در ابتدا خفیف هستند که شامل تورم غدد لنفاوی، درد مفاصل، تب خفیف، سردرد و… می‌شود.

واکسن سرخجه دربارداری تزریق می‌شود؟

در دوران بارداری، این واکسن نباید تزریق شود. حتی در صورت ابتلای مادر، باز هم واکسن در این زمان موثر نخواهد بود. معمولا افراد در زمان کودکی این واکسن را دریافت کرده اند و در زمان بارداری آنتی بادی دارند. بهتر است قبل از بارداری آزمایش داده و از این موضوع مطمئن شوند تا در صورت عدم مقاومت بدن، قبل از بارداری به دریافت واکسن، اقدام کند.



:: برچسب‌ها: سرخجه در بارداری | سرخجه گرفتن در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی یکی از موضوعات جدی در رابطه با کسب و کار است. اینکه چه انتظاری از سوالات داشته باشید و در پاسخ با آن چگونه رفتار کنید بسیار مهم است. وقتی به سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی مشرف باشید، میزان استرس شما را کاهش می‌دهد و در پاسخ به سوالات می‌توانید بهتر پاسخ دهید. نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی بیشتر حول محور این است که چگونه قبلا در موقعیت های مختلف واکنش نشان داده اید. یا چگونه در موقعیت مختلف از خود واکنش نشان می‌دهید. به طور کلی این موضوعات برای سازمان ها مهم است که چگونه یک فرد در پاسخ به چیزهای مختلف در سازمان واکنش نشان می‌دهد. به همین دلیل از سوالات روانشناسی استفاده می‌کنند. برای اطلاع بیشتر از این سوالات حتما از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی جهت نشان دادن ویژگی های شخصیتی، واکنش ها و مهارت های شما انجام می‌شود. تا صاحبین کار از عملکرد شما مطلع شوند. اکثر سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی به شیوه موقعیتی است و معمولا از تکنیک مصاحبه STAR استفاده می‌شود. در این مقاله سعی کرده ایم تا به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی اشاره کنیم. و کارمندان به شیوه بهتری بتوانند به سوالات پاسخ دهند.

تکنیک STAR در مصاحبه استخدامی

تکنیک STAR به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی اشاره دارد. با این روش باید جزئیات پیرامون را از لحاظ واقعی و فرضی بیان کنید. تا مسئول استخدام داستان شما را تجسم کند. تا به نتیجه خوبی از روند کاری شما کسب کند. در این بخش مقاله راجع به روش های تکنیک STAR توضیح داده ایم.

???? موقعیت

یکی از نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، موقعیت است. در این مورد باید موقعیت مورد نظر خود را توصیف کنید.

???? وظیفه | نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

دومین نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، وظیفه است. در این شرایط وظایفی که باید انجام داد یا مشکلی که می‌توان بر آن غلبه کرد را باید توضیح دهید.

???? اقدام

یکی از نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، اقدام است. در این شرایط باید عملی که برای انجام وظیفه یا غلبه بر مشکل انجام داده اید را شرح کنید.

???? نتیجه | نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

آخرین نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی تکنیک STAR، نتیجه است. در این شرایط باید اقدامات خود را توضیح دهید.

نمونه سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

باید به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی دقت کنید. در این بخش مقاله نمونه سوالات روانشناسی را برای شما ذکر کرده ایم تا برای مصاحبه خود آماده شوید.

???? اگر یکی از همکاران شما حین کار برای شما وقفه ایجاد کرد، چه واکنشی از خود نشان خواهید داد؟

یکی از نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی این است که برای پاسخ به سوال ذکر شده آمادگی داشته باشید. مسئولین استخدام این سوال را از شما می‌پرسند تا نحوه واکنش شما به چند ویژگی را بررسی کنند. و ایجاد وقفه در کارها را بدانند. حتی با این سوال می‌توانند نحوه مدیریت شما با همکاران را بسنجند. برای پاسخ به این سوال می‌توانید از تکنیک STAR استفاده کنید. 

???? اگر با تصمیمی که مافوقتان گرفته است مخالف باشید؛ چه واکنشی نشان می‌دهید؟

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی در این سوال نیز وجود دارد. مسئولین استخدام این نوع سوالات را از شما می‌پرسند تا با نحوه حل تعارض و مهارت های بین فردی مناسب بری مدیریت و چالش های پیش رو، آشنا شوند. در پاسخ باید حتما اقداماتی که جهت حل تعارض انجام می‌دهید را توضیح دهید. تا مهارت های خود را به نمایش بگذارید.

???? آیا می‌توانید موقعیتی را شرح دهید که برای حل مشکل به شیوه خلاقانه فکر کنید؟

برای توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی باید این سوال را تمرین کنید. مسئولین استخدام این مدل سوالات را از شما می‌پرسند تا بفهمند رویکرد شما به تفکر خلاق و حل مسئله چیست. مهارت حل مساله و تفکر خلاق برای همه سازمان ها از اهمیت بالایی برخودار است. و مورد توجه تمامی سازمان هاست. بنابراین باید انتظار چنین سوالاتی را در مصاحبه روانشناسی داشته باشید. در پاسخ به این سوال بهتر است از تکنیک STAR استفاده کنید. تا به پاسخ بهتری برسید. 

???? زمانی که به عنوان نماینده سازمان در یک رویداد حضور داشته باشید که کسی را نشناسید، چه احساسی خواهید داشت؟

تمامی شرکت ها به شخصیت درون گرا و برون گرا احتیاج دارد. اگر شما برای استخدام در شرکت وظیفه ای مانند روبرویی با شخصیت های جدید دارید، مسئول استخدام حتما این سوال را از شما می‌پرسد. تا با خصوصیات درون گرایی و برون گرایی شما آشنا شود. در پاسخ به این سوال حتما باید احساس خود را راجع به چشم انتظاری برای رویداد و دعوت شرح دهید. بلکه نحوه برخورد با اعضا را باید توصیف کنید. بنابراین توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی، پاسخ های بهتری را سر راه شما قرار خواهد داد.

???? آیا رفتارهایی وجود دارد که باعث عصبانیت شما شود؟

نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی به منظور پاسخ به سوالات و واکنش درست است. هر فردی ویژگی های شخصیتی و سلایق خود را دارد. با این سوال، مسئولین استخدام قصد دارند به این نتیجه برسند که شما علاوه بر مهارت های حرفه ای، تجربه و تخصص مناسبی هم برای انجام وظایف دارید. و هم چنین برای فرهنگ سازمانی نیز فرد مناسبی هستید. در پاسخ به این سوال صادق باشید و سبک مقابله ای برای مدیریت عصبانیت را بیان کنید.

نکاتی مهم در مصاحبه استخدامی

توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی که در این بخش اشاره کرده ایم بسیار حائز اهمیت است. به نکات ذکر شده در این مقاله دقت کنید.

???? از قبل آماده شوید: بهترین راه برای بروز اعتماد به نفس، آمادگی از قبل و آشنایی با نحوه مصاحبه می‌باشد.

???? صداقت داشته باشید: حتما در پاسخ به سوالات صادقانه رفتار کنید. هر چیزی که شخصیت شما است را شرح دهید تا متناسب با ویژگی های شخصیتی برای شما جایگاه در نظر گرفته شود.

???? اهداف را شناسایی کنید: باید اهداف مصاحبه را شناسایی کنید. مهارت های لازم را بشناسید و نسبت به وظایف کاری خود پاسخ دهید.

???? تجربیات خود را بیان کنید: یکی از اهداف مصاحبه روانشناسی این است که در رابطه با تجربیات گذشته خود توضیح دهید.

???? آرامش خود را حفظ کنید: حفظ آرامش در مصاحبه بسیار در روند مصاحبه حائر اهمیت است. اگر آرامش خود را حفظ کنید، مسئولین مصاحبه به این موضوع خواهند رسید که حتی در شرایط بحرانی آرامش خود را حفظ می‌کنید.

کلام آخر

توجه به نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی، روند پاسخگویی شما را بهبود می‌یابد. زمانی که به نکات و سوالات مصاحبه مشرف باشید، در پاسخ گویی موفق تر خواهید بود. برای اطلاع از نحوه مصاحبه شغلی، حتما از قبل با روانشناس مشورت بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی



:: برچسب‌ها: نکات روانشناسی در مصاحبه استخدامی | 5 نمونه سوال مصاحبه استخدامی ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان شخصیت اسکیزوتایپال چگونه صورت می‌گیرد؟ اختلال شخصیت‌اسکیزوتایپال یکی از انواع اختلالات گروه A می‌باشد که فرد عقاید خرافی و رفتارهای عجیب و غریب دارد. این اختلال شخصیتی معمولا در افراد بالغ که مشکلات روانی زمینه‌ای دارند ایجاد می‌شود و در طول زندگی پیامدهای ناگواری را برای فرد به همراه دارد. از همین رو درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کمک می‌کند تا فرد بتواند سریع‌تر به روند عادی زندگی خود بازگردد. معمولا روش‌های درمان‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که با توجه به شرایط فرد و شدت اختلال متفاوت است. در ادامه به بررسی کامل این روش‌ها خواهیم پرداخت. بهره بردن از مشاوره اختلالات شخصیت به فرد مبتلا و خانواده در راستای کاهش مشکلات، تاثیرات مثبت زیادی دارد.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

 

فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، همیشه نسبت به درمان مقاومت می‌کند. زیرا از نظر او به اختلال مبتلا نیست و مشکل را سایرین می‌داند. این فرد درک درستی ندارد و برای درمان شخصیت اسکیزوتایپال باید روش های درمانی مناسب در نظر گرفته شود. درمانگران برای درمان از روش های روان درمانی، دارو درمانی، خانواده درمانی، گروه درمانی و … استفاده می‌کنند. که در این مقاله توضیح داده ایم.

اولین اقدام در درمان شخصیت اسکیزوتایپال این است که تشخیص به درستی صورت بگیرد زیرا این اختلال شخصیت، همبودی بسیار زیادی با دیگر اختلال‌های شخصیتی مانند پارانوئید و اسکیزوفرنی دارد، به همین دلیل ابتدا لازم است که با معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال آشنا شوید. 

???? معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

???? عقاید خرافی و مخالف فرهنگ

???? توهم و ادراکات غیر معمول

????بدبینی شدید

???? فقدان دوست صمیمی

???? اضطراب بیش از اندازه

????افکار انتساب به خود

???? داشتن سوء ظن و تفکرات بدبینانه

???? داشتن افکار جادویی

????رفتار و وضع ظاهری عجیب و غریب

با این حال در صورتی که این علائم تشخیص داده شد لازم است که فرآیند درمان شخصیت اسکیزوتایپال هرچه سریع‌تر آغاز گردد. اهمیت مداخله بهنگام به این خاطر است که افراد با اختلال شخصیت‌اسکیزوتایپال با پیامدهای جدی در طول زندگی مواجه می‌شوند.

روش‌های درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

 

روانشناسان در درمان شخصیت اسکیزوتایپال معمولا ترکیبی از روش‌های درمانی را به کار می‌برند که با توجه به شدت اختلال و ویژگی‌های فردی متفاوت است. در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

???? روان درمانی

در روان درمانی معمولا به فرد بیمار کمک می‌شود تا مهارت‌های لازم را کسب نمایند و بتوانند با محیط اجتماع سازگاری بیشتری پیدا کنند. در واقع روان درمانی موجب می‌شود شخصیت اسکیزوتایپال در برقراری ارتباط اجتماعی، راحتی بیشتری را احساس کنند و اضطراب‌های اجتماعی کمتری را متحمل شوند. به همین جهت یکی از روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال، روان درمانی است.

???? درمان شناختی رفتاری (CBT) شخصیت اسکیزوتایپال

درمان شناختی رفتاری برای درمان شخصیت اسکیزوتایپال مورد استفاده است که بر اصلاح شناخت و باورهای غلط فرد تمرکز دارد، در این نوع درمان هدف بر این است که فرد بیمار توهمات و باورهای خرافی خود را بشناسد. و نسبت به موقعیت‌های اجتماعی که در وی اضطراب فزاینده‌ای ایجاد می‌کند، آگاهی کسب نماید. در نتیجه باورهای صحیح و درست جایگزین باورهای غلط درباره دنیا و افراد جامعه خواهد شد.

???? گروه درمانی

درمان فردی در کنار درمان گروهی کمک می‌کند تا فرد از تجربیات افراد دیگر در گروه نیز بهره ببرد و احساس تنهایی و خجالت زدگی نداشته باشد. گروه درمانی در راستای اصلاح باورها و عقاید در کنار ایجاد یک محیط دوستانه و صمیمی در افزایش بهداشت روانی فرد موثر خواهد بود و تاثیرات زیادی در درمان شخصیت‌اسکیزوتایپال دارد. بنابراین یکی از روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال، گروه درمانی است.

???? خانواده درمانی

خانواده درمانی یکی از روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال است. به دلیل اینکه اشخاص اسکیزوتایپال تنها به نزدیکان خود اعتماد دارند می‌بایست در جریان درمان، نقشی برای خانواده قائل شد. خانواده درمانی موجب می‌شود فرد بیمار مورد حمایت قرار بگیرد و هم اینکه اگر خللی در ارتباط بین آن‌ها و اعضای خانواده وجود دارد برطرف گردد. در جلسات خانواده درمانی، اعضای خانواده یاد می‌گیرند که چگونه با شخصیت اسکیزوتایپال برخورد کنند.

????درمان حمایتی شخصیت اسکیزوتایپال

این روش درمانی نوعی تشویق و تقویت مهارت‌های انطباقی است. به عبارت دیگر هر زمان که فرد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال قدم مثبتی بردارد مورد تشویق و تایید دیگران قرار می‌گیرد. این تشویق کردن سبب می‌شود انجام آن رفتار مثبت در شخصیت اسکیزوتایپال تقویت و تثبیت شود. همچنین انگیزه بیشتری پیدا می‌کند تا قدم‌های مثبت بعدی را نیز بردارد. به همین جهت یکی از روش های درمان درمان شخصیت اسکیزوتایپال، درمان حمایتی است.

???? دارو درمانی

برخلاف دیگر روش‌های درمانی، دارو درمانی چندان نتیجه بخش نیست و کمک زیادی به بهبود وضعیت بیمار نمی‌کند. داروهایی که برای شخصیت اسکیزوتایپال تجویز می‌شوند معمولا داروهای ضد روان پریشی هستند و تا حدی قادرند نشانه‌های بدبینی را در فرد بیمار کاهش دهند.

در خصوص دارودرمانی، حساسیت زیادی وجود دارد زیرا شخصیت‌های اسکیزوتایپال به طور معمول به سمت مصرف مواد مخدر گرایش دارند. به همین جهت مصرف دارو و مواد مخدر به طور همزمان پیامدهای ناگواری به همراه دارد. بنابراین دارو درمانی را روشی برای درمان شخصیت اسکیزوتایپال در نظر می‌گیریم.

راهکار عملی جهت درمان شخصیت اسکیزوتایپال

جهت درمان شخصیت اسکیزوتایپال لازم است که تمامی مراحل را همراهان به درستی طی کنند. افراد مبتلا به این اختلال از بیماری خود آگاه نیستند. و تصور دارند که ایراد از دیگران است. به همین دلیل باید مراحل درمان این افراد را با کمک روانشناس سپری کنید. حتما همکاری داشته باشید تا روند درمان به خوبی پیش برود.

کلام آخر

درمان شخصیت اسکیزوتایپال به راحتی ممکن نیست. زیرا این افراد خود را بیمار نمی‌دانند و مشکل را اطرافیان می‌دانند. تا زمانی هم که فرد به آگاهی کاملی از بیماری خود نرسد، هرگز برای درمان اقدام نمی‌کند. به همین دلیل لازم است که حتما او را به هر بهانه ای با روانشناس و یا روانپزشک مواجه کنید تا به شناخت نسبی از اختلال خود برسند.

سپس برای درمان اقدام کنید. درمان این افراد بر اساس نشانه ها و ویژگی های شخصیتی، در کنار تشخیص روانشناس انجام می‌شود. بنابراین حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت اسکیزوتایپال می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا درمان قطعی و سریع برای برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود دارد؟

خیر. این اختلال نیز مانند دیگر اختلال‌های شخصیتی، بخشی از شخصیت شکل گرفته فرد را تشکیل می‌دهند و پس از درمان نیز تا حدی علائم مربوط به آن‌ها ادامه خواهند داشت. اما پیگیری و ادامه روند درمان تا حد قابل توجهی مشکلات رفتاری فرد را کاهش می‌دهد.

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال شبیه به کدام نوع از اختلال‌های روانشناختی است؟

معمولا روانشناسان در تشخیص این نوع اختلال شخصیتی دقت خاصی را به کار می‌برند زیرا ممکن است با اختلال شخصیت دوقطبی، اسکیزوفرنی و اختلالات عصبی-رشدی اشتباه گرفته شوند.

منبع: درمان شخصیت اسکیزوتایپال آیا امکان پذیر است؟



:: برچسب‌ها: درمان شخصیت اسکیزوتایپال آیا امکان پذیر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان اسکیزوفرنی با دارو و بدون دارو تا به امروز به صورت بهبودی کامل وجود نداشته است. تا به حال برای درمان اسکیزوفرنی روش‌های زیادی به کار گرفته شده که هر کدام تا حدودی توانسته‌اند عوارض بیماری را کنترل کنند، اما هیچ کدام به عنوان درمان قطعی اسکیزوفرنی معرفی نشده‌‌اند، با این حال شدت بیماری به قدری است که اگر تحت درمان قرار نگیرد، بیمار و حتی خانواده از زندگی روزمره خود می‌مانند. بنابراین حتما باید برای درمان به متخصص مراجعه کرد. درمان‌های دارویی با هدف کاهش علائم و درمان‌های غیردارویی با هدف بالا بردن عملکرد بیمار ارائه می‌شود.

منبع: درمان اسکیزوفرنی با دارو و بدون دارو

درمان اسکیزوفرنی چگونه است؟

اسکیزوفرنی یکی از اختلالات مزمن است که باعث قطع ارتباط بیمار با دنیای واقعی می‌شود. همچنین این بیماری بر توانایی های شناختی  عاطفی فرد تاثیرات قابل توجهی می‌گذارد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دوره هایی مانند هذیان، روان پریشی، توهم، پرسش و پاسخ را تجربه می‌کنند. تا به امروز هیچ روش قطعی برای درمان اسکیزوفرنی به وجود نیامده است. اما با کمک روش هایی مانند روان درمانی و دارو درمانی، می‌توانند نشانه های این افراد را کاهش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت درمان اسکیزوفرنی تا انتهای مقاله همراه باشید.

شروع درمان با شناخت نشانه‌های اسکیزوفرنی

برای اینکه فرایند درمان اسکیزوفرنی شروع شود. بیماران و خانواده‌های آن‌ها باید از علائم این اختلال آگاهی داشته باشند. متخصصان در تعریف اسکیزوفرنیا آن را به عنوان یکی از شدیدترین اختلالات روانشناختی معرفی می‌کنند که منجر به علائم روانپریشی می‌شود. از جمله علائمی که در طی بیماری بروز می‌یابند عبارتند از.

???? هذیان ( داشتن باورهای غلط و مقاوم در برابر هرگونه استدلال)

???? توهم (برای مثال شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)

????گفتار آشفته (مثل بی ربط گویی و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن در گفتگو)

???? رفتار آشفته و کاتاتونیک

???? علائم منفی مثل بی ارادگی و از دست دادن علاقه

درمان اسکیزوفرنی با دارو

استفاده از داروها در خط اول اول درمان اسکیزوفرنی قرار دارند. در همین راستا اگر کسی علائم روانپریشی ذکر شده در بالا را از خود نشان می‌دهد، باید پیش از هرچیز به یک روانپزشک مراجعه نماید. روانپزشک اغلب درمان را با داروهای آنتی سایکوتیک آغاز می‌کند. از جمله این داروها می‌توان به هالوپریدول، کلرپرومازین، تیوریدازین، رسپریدون، زیپراسیدون، الانزاپین، کوئتیاپین و کلوزاپین اشاره کرد. داروهای آنتی سایکوتیک علائمی نظیر توهم و هذیان را کنترل کرده و بیمار کمک می‌کنند تا ارتباط واقع بینانه‌تری با دنیای پیرامون خود برقرار کند.

درمان اسکیزوفرنی به وسیله الکتروشوک (ECT)

یکی از روش های درمانی در درمان اسکیزوفرنی، الکتروشوک است. در مواردی که علائم اسکیزوفرنی شدید و مقاوم به درمان هستند، متخصصان استفاده از الکتروشوک را در دستور کار قرار می‌دهند. در این روش درمانی یکسری الکترود بر روی جمجمه بیمار قرار می‌گیرند، سپس به کمک بیهوشی عمومی جریان خفیفی از شوک الکتریکی به مغز وارد می‌شود. محققان هنوز نمی‌دانند که مکانیسم اثربخشی این روش دقیقا به چه صورت است، اما به طور کل بر این باورند که شوک الکتریکی می‌تواند سطح برخی انتقال دهنده‌های مغزی که مسئول بروز علائم روانپریشی و مشکلات خلقی هستند را تغییر دهد و به این ترتیب به کنترل روند بیماری کمک نماید.

درمان های غیردارویی و دارویی اسکیزوفرنی مکمل یکدیگر هستند و با تلفیق هردو می‌توان بیمار را در طیف سلامت نگه داشت.

درمان اسکیزوفرنی به کمک روان درمانی 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیمارانی که در کنار درمان‌های دارویی از روان درمانی هم برای درمان اسکیزوفرنی بهره می‌گیرند؛ اغلب پیش آگهی بهتری دارند و سیر بیماری در آن ها خوش‌خیم‌تر است. برای روان درمانی مبتلایان به اسکیزوفرنی از روش‌ها و رویکردهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

???? روان درمانی فردی

یکی از روش های درمانی در درمان اسکیزوفرنی، روان درمانی فردی است. در روان درمانی فردی درمانگر بیش از هرچیز به بیمار کمک می‌کند تا با افکار و احساسات خود کنار بیاید. در همین راستا آموزش‌هایی را در مورد بیماری اسکیزوفرنی و علائم آن به بیماران ارائه می‌دهد. و به او یاری می‌رساند تا بتواند تفاوت بین واقعیت و خیال را از هم تشخیص دهد.

???? روان درمانی شناختی رفتاری

در درمان شناختی رفتاری برای درمان اسکیزوفرنی، بیش از هرچیز روی افکار مراجع، اصلاح باورهای غلط و آموزش برخی تکنیک‌های رفتاری برای کنار آمدن با شرایط جدید تاکید می‌شود.  وقتی بیمار به اسکیزوفرنی مبتلا است درمانگر شناختی رفتاری به او کمک می‌کند تا با توهم‌ها و صداهایی که در سرش وجود دارد، کنار بیاید و به نوعی آن‌ها را مدیریت کند. برای این کار درمانگر به بیمار می‌آموزد که عوامل تشدید کننده بیماری خود را بشناسد و با دوری از آن‌ها از دوره‌های عود پیشگیری نماید. مطالعات پژوهشی بیانگر این نکته مهم هستند که ترکیب دارو درمانی و روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری می‌تواند اثرات درمانی را دو چندان کند.

???? روان درمانی با رویکرد مهارت آموزی

در این رویکرد برای درمان اسکیزوفرنی، تمرکز اصلی درمانگر بر ارتقای مهارت‌های اجتماعی و بهبود تعاملات بیمار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آن دسته از مبتلایان به اسکیزوفرنی که دارای علائم منفی هستند و به مرور انزوای اجتماعی شدیدی را تجربه می‌کنند، اغلب سیر بیماری وخیم‌تری دارند. از همین رو مهارت آموزی در این زمینه و پیوند دادن بیمار با محیط اطراف می‌تواند نقش بسزایی در پیش آگهی مثبت اسکیزوفرنی داشته باشد.

???? اسکیزوفرنی با گروه درمانی

گروه درمانی از دیگر روش ها برای درمان اسکیزوفرنی است. بسیاری از متخصصین به خصوص در بیمارستان‌ها برای بهبود علائم در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی از گروه درمانی کمک می‌گیرند. در گروه درمانی بیمار در تعامل با کسانی قرار می‌گیرد که مشکلاتی مشابه با خودش دارند. قرار گیری در گروه این فرصت را به بیماران می‌دهد که نوعی حمایت اجتماعی برای خود فراهم کنند و بتوانند مهارت‌های اجتماعی آسیب دیده خود را بهبود ببخشند.

???? درمان اسکیزوفرنی با خانواده درمانی

دانش شما در مورد روانپریشی و اسکیزوفرنی می‌تواند به دوست یا یکی از اعضای خانواده که به این اختلال مبتلا هستند کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که دارای سیستم حمایتی قوی هستند نسبت به بیمارانی که از جانب اطرافیان حمایت نمی‌شوند، عملکرد بالاتری دارند. در نتیجه درمانگران جلساتی را به آموزش خانواده‌ها و افزایش آگاهی در مورد اسکیزوفرنی اختصاص می‌دهند. برای کمک و درمان اسکیزوفرنی، از روش دیگری مانند خانواده درمانی استفاده می‌شود.

???? درمان با آر تی ام اس

روش آر تی ام اس از جدیدترین روش ها برای درمان اسکیزوفرنی است. در این روش درمان علائم منفی بسیار موثر است. که با فرکانس بالا، توهمات شنیداری اسکیزوفرنی به شیوه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

برای درمان اسکیزوفرنی به کدام متخصص باید مراجعه کنیم؟

با بروز نشانه های توهم و هذیان، خانواده و اطرافیان متوجه خواهند شد که کسی به اسکیزوفرنی مبتلا است. در این شرایط حتما باید فرد مبتلا را به بیمارستان اعصاب و روان ببرید و یا نزد روانپزشک ببرید. در این شرایط روند درمان اسکیزوفرنی همراه با دارو است. اما دارو عوارض خود را دارد و هر زمان که قطع شود؛ درمان متوقف می‌شود و نشانه ها به مرور شدت می‌گیرد.

برای درمان اسکیزوفرنی در طولانی مدت حتما روان درمانی را باید ادامه دهید. زیرا روان درمانی همراه با دارو درمانی پاسخگویی بهتری دارد. در روان درمانی فرد مهارت های ارتباطی را آموزش می‌بیند و نشانه ها همیشه در حد کم است.

کلام آخر

درمان اسکیزوفرنی از جمله درمان های سخت و جدی است که هرگز درمان قطعی ندارند. به همین دلیل درمان این اختلال تنها به منظور کاهش نشانه ها است. زمانی که نشانه های توهم و هذیان زیاد باشد، اطرافیان فرد به شدت اذیت می‌شوند. به همین دلیل باید حتما درمان اسکیزوفرنی را جدی بگیرید. و برای درمان از متخصص روانشناس و روانپزشک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان اسکیزوفرنی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بیمار اسکیزوفرنی تا چه مدت باید تحت درمان باشد؟

همان طور که گفته شد اسکیزوفرنی درمان قطعی ندارد و برای بهبود آن تنها روی کنترل علائم تاکید می‌شود. در نتیجه بیمار باید همواره تحت نظر متخصص باشد. قطع کردن داروها یا جلسات رواندرمانی می‌تواند منجر به عود علائم روان پریشی شده و آثار جبران ناپذیری را برای بیمار به همراه بیاورد.

منبع: درمان اسکیزوفرنی با دارو و بدون دارو



:: برچسب‌ها: درمان اسکیزوفرنی با دارو و بدون دارو ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

استرس پس از سانحه (PTSD) نوعی اختلال روان شناختی است که در پی تجربه یک رویداد آسیب زا اتفاق می‌افتد. این رویداد آسیب زا که در اصطلاح روانشناسی به آن تروما گفته می‌شود، می‌تواند مواجهه با مرگ واقعی یا تهدید به مرگ، صدمه شدید یا خشونت جنسی باشد. مبتلایان به استرس پس از سانحه علائم مختلفی را در جنبه شناختی، خلقی و رفتاری تجربه می‌کنند. که عملکرد آن‌ها را در زندگی تحت تاثیر قرار داده و منجر به تحمیل فشارهای روانی زیادی می‌کند. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد علائم و روش‌های درمان اختلال استرس پس از سانحه پرداخته‌ایم.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

 

استرس پس از سانحه (Post traumatic stress disorder) یکی از انواع اختلالات روان شناختی است که در پی تجربه یک رویداد به شدت آسیب زا اتفاق می‌افتند. این رویداد آسیب زا که در اصطلاح روان شناسی به آن تروما گفته می‌شود. می‌تواند مواجهه با مرگ واقعی یا تهدید به مرگ، صدمه شدید یا خشونت جنسی باشد. مبتلایان به استرس پس از سانحه ممکن است به یکی از 3 روش زیر تروما را تجربه کرده باشند:

???? تجربه مستقیم حادثه آسیب زا

???? مشاهده حادثه آسیب زا زمانی که برای فرد دیگری اتفاق می‌افتاده.

????آگاه شدن از اینکه حادثه آسیب زا برای یک عضو نزدیک خانواده یا دوست صمیمی اتفاق افتاده است. ( نکته قابل توجه اینجاست که مرگ اعضای خانواده یا دوست صمیمی تنها زمانی به عنوان یک تروما در نظر گرفته می‌شود که فجیع یا غیرمترقبه باشد).

???? تجربه مکرر یا شدید با جزئیات آزاردهنده و تنفرآور یک یا چند حادثه آسیب زا (این نوع مواجهه با تروما بیشتر در کسانی که مشاغل خاص دارند دیده می‌شود. برای مثال آن‌هایی که در خط اول جمع آوری بقایای اجساد هستند یا مامورین پلیسی که مکررا در جریان جزئیات پرونده‌های کودک آزاری قرار می‌گیرند).

علائم و نشانه های اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

مبتلایان به استرس پس از سانحه در جنبه‌های مختلفی علائم ناخوشایند و آزاردهنده روانی را گزارش می‌دهند. که شامل افکار مزاحم، تغییرات شناختی- خلقی و تغییراتی در سطح برانگیختگی می‌باشد. در ادامه به توضیح هریک از آن ها پرداخته ایم.

❌ علائم مرتبط با درگیری و مزاحمت فکری با تروما

مبتلایان به استرس پس از سانحه یک یا چند علامت مزاحم در مورد حادثه آسیب زا را گزارش می‌دهند. این علائم پس از تجربه تروما آغاز می‌شوند:

???? یادآوری مکرر، ناخواسته و ناراحت کننده حادثه آسیب زا

????دیدن کابوس‌های ناراحت کننده و تکرار شونده که محتوا و یا احساس تجربه شده در آن‌ها مربوط به حادثه آسیب زا است.

???? بروز واکنش‌های تجزیه‌ای نظیر بازگشت به گذشته که در اصطلاح تخصصی به آن فلش بک گفته می‌شود. در طی فلش بک بیمار به گونه‌ای احساس و رفتار می‌کند که انگار حادثه آسیب زا در حال وقوع است. (چنین واکنش‌هایی ممکن است با شدت‌های متفاوتی بروز یابند. و در شدیدترین حالت با از دست دادن آگاهی نسبت به محیط همراه می‌شوند)

???? تجربه ناراحتی روانی شدید یا طولانی مدت هنگام مواجه شدن با هر نشانه درونی یا بیرونی که برای فرد به عنوان نمادی از حادثه آسیب زا تلقی می‌شود.

???? بروز واکنش‌های جسمانی محسوس به نشانه‌هایی که برای  نماد حادثه آسیب زا هستند.

❌ تغییرات شناختی و خلقی

پس از تجربه تروما بیمار دچار تغییرات منفی در شناخت و خلق می‌شود. مبتلایان به استرس پس از سانحه دست کم دو مورد از علائم زیر را گزارش می‌دهند.

  1. بروز مشکلات حافظه به صورت ناتوانی در به یادآوردن یکی از جنبه‌های مهم حادثه آسیب زا که توسط متخصصین به عنوان یک فراموشی تجزیه‌ای مشخص می‌شود و ناشی از عوامل دیگری نظیر ضربه به سر یا مصرف دارو و الکل نیست.
  2. فرد پس از مواجهه با تروما نوعی عقاید یا انتظارات منفی مستمر و اغراق آمیز درباره خود، دیگران و جهان پیدا می‌کند. برای مثال می‌گوید” من آدم خوبی نیستم” ، “به هیچ کسی در دنیا نمی‌شود اعتماد کرد” ،” دنیا جای وحشتناک و خطرناکی است”.
  3. بیمار افکار تحریف شده پایداری در مورد علت یا پیامدهای حادثه آسیب زا پیدا می‌کند که این افکار منجر به خودسرزنشگری یا سرزنش مفرط دیگران می‌شود.
  4. بیمار حالات هیجانی منفی مثل ترس، وحشت، خشم، احساس گناه یا شرم را به طور مداوم تجربه می‌کند.
  5. تمایل به انزوا شدت می‌گیرد و به طور قابل ملاحظه‌ای علاقه یا میزان شرکت فرد در فعالیت‌های مهم کم می‌شود.
  6. بیمار نوعی احساس جدایی یا بیگانگی با دیگران را تجربه می‌کند.
  7. پس از تجربه تروما فرد دچار نوعی ناتوانی مستمر در زمینه تجربه هیجانات مثبت نظیر شادی، رضایت و احساس محبت می‌شود.

❌ علائم  اختلال استرس پس از سانحه مرتبط با برانگیختگی

پس از تجربه تروما در مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه تغییرات رفتاری قابل ملاحظه‌ای در زمینه برانگیختگی و واکنش پذیری نسبت به حادثه آسیب زا دیده‌می‌شود. علائم رفتاری اختلال PTSD حداقل شامل دو مورد از موارد زیر هست.

???? افزایش تحریک پذیری و بروز حملات خشم (بدون اینکه محرک خاصی وجود داشته باشد یا با تجربه کمترین محرک بیمار عصبانیت شدیدی را در قالب پرخاشگری کلامی یا فیزیکی نشان می‌دهد)

???? بروز رفتارهای بی محابا و خودآسیب رسان

????گوش به زنگی مفرط نسبت به خطر

???? تشدید واکنش از جا پریدن یا همان یکه خوردن

???? بروز اختلالاتی در تمرکز

????بروز اختلالات خواب نظیر تجربه بی‌خوابی یا خواب ناآرام

عوارض استرس پس از سانحه

اختلال استرس پس از سانحه همراه با خود عوارضی به دنبال دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? اختلالات اشتها

???? افسردگی

????بروز افکار و اعمال خودکشی

???? مشکلات مربوط به مصرف مواد

???? اضطراب

عوامل خطرساز بروز اختلال استرس پس از سانحه

همه کسانی که در طول زندگی خود یک یا چند تروما را تجربه می‌کنند و لزوما دچار اختلال استرس پس از سانحه نمی‌شوند. در نتیجه تجربه رویداد آسیب زا تنها دلیل بروز این مشکل نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

???? عوامل مزاجی

این عوامل مشکلات هیجانی تا سن 6 سالگی را شامل می‌شوند. برای مثال مواجهه قبلی با یک رویداد آسیب زا و درگیری با مشکلات اضطرابی در دوران کودکی از جمله این عوامل هستند. همچنین برخی اختلالات روانی که در سال‌های بعدی زندگی بروز می‌یابند نیز می‌توانند به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به استرس پس از سانحه عمل کنند. برای مثال مبتلایان به افسردگی یا اختلال پانیک بیش از دیگران امکان داد که در مواجه با یک رویداد آسیب زا دچار PTSD شوند.

???? عوامل محیطی

عوامل محیطی از دیگر عوامل استرس پس از سانحه است. این عوامل مواردی نظیر موقعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، تحصیلات کم، مواجهه با استرس‌های قبلی به خصوص در دوران کودکی، سختی‌های دوران کودکی مثل محرومیت مالی یا جدایی والدین و برخورداری از ویژگی‌های فرهنگی خاص نظیر جبرگرایی یا خودسرزنش گری را شامل می‌شوند. نکته قابل توجه اینجاست که اگر افراد پیش از حادثه آسیب زا در زندگی از حمایت اجتماعی خوبی برخوردار باشند، کمتر از دیگران احتمال دارد که در اثر تروما دچار اختلال استرس پس ازسانحه شوند.

???? عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

یکی از عوامل استرس پس از سانحه، عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی است. این عوامل مواردی نظیر جنسیت مونث و برخورداری از سن پایین هنگام مواجهه با حادثه آسیب را شامل می‌شوند. همچنین محققان بر این باورند که بعضی ژنوتیپ‌ها می‌توانند نقش محافظت کننده یا افزایش دهنده خطر را برای اختلال PTSD داشته باشند.

 

???? ساختار مغز

یکی از عوامل خطرساز در بروز استرس پس از سانحه، ساختار مغز است. اسکن های مغز نشان داده است که افراد مبتلا به استرس پس از سانحه، در مقایسه با دیگران هیپوکامپ متفاوتی دارند. این بخش مغز در پردازش خاطرات و احساسات نقش مهمی را ایفا می‌کند.

سبب شناسی اختلال استرس پس از سانحه

⭕ عدم تنظیم مواد شیمیایی و هورمون هایی که مغز در پاسخ آزاد می‌کند.

⭕ سابقه خانوادگی افسردگی و اضطراب

⭕مستعد بودن شخصیت فرد

⭕ داشتن تجارت استرس زا در اثر وقایع طبیعی، تصادفات جدی، از دست دادن عزیزان، جنگ، حمله شخصی و قربانی

درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

 

برای درمان اختلال استرس پس از سانحه از رویکردهای مختلفی کمک گرفته می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

???? درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از اثربخش‌ترین رویکردهای درمانی شناخته می‌شود. درمانگران این حوزه برای بهبود اختلال استرس پس از سانحه تلاش می‌کنند تا افکار و عقاید مراجع پیرامون رویداد آسیب زا را بررسی کرده و به او کمک نمایند تا نوعی بازنگری در مورد آن داشته باشند. در حقیقت متخصصانی که براساس رویکرد شناختی درمانی فعالیت می‌کنند بر این باورند که ریشه تمامی هیجانات و رفتارهای ناخوشایند را باید در شیوه تفکر جستجو کرد.

اگر نگاه ما به خود، دیگران و دنیای پیرامون تغییر کند، مشکلات هیجانی و رفتاری نیز خود به خود بهبود می‌یابد. همچنین در جلسات روان درمانی با رویکرد شناختی رفتاری به درمانجو کمک می‌شود تا با یادگیری یکسری تکنیک‌های خود آرام سازی بتواند با علائم اضطرابی خود مبارزه کرده و تسلط بیشتری بر شرایط پیدا کند.

???? حساسیت زدایی همراه با حرکات چشم و پردازش مجدد (روش EMDR)

در این روش که اختصاصا برای درمان استرس پس از سانحه به کار می‌رود، درمانجو همزمان با حرکات چشمی تلاش می‌کند خاطرات آسیب زا را در ذهن خود بازسازی کرده و به نوعی با آن‌ها مواجه شود. در همین حین درمانگر یکسری تکنیک‌های خودآرام سازی را نیز به او آموزش می‌دهد تا بتواند بر هیجانات ناخوشایندی که دارد غلبه نماید.

???? گروه درمانی

در گروه درمانی کسانی که دچار یک مشکل مشابه با استرس پس از سانحه هستند، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به کمک درمانگر می‌آموزند که چگونه تجربیات خود را با هم به اشتراک بگذارند. همین که مراجعین می‌بینند دیگران نیز شرایط مشابهی با آن‌ها دارند تا حدی از احساس تنهایی و بیگانگی با دیگران فاصله می‌گیرند. همچنین آن‌ها می‌توانند از تجربیات مثبتی که سایر افراد گروه در مسیر درمان از آن بهره برده‌اند نیز استفاده کنند و هنگام مواجهه با هرگونه چالش از حمایت‌های اعضای گروه استفاده نمایند.

???? دارو درمانی

به دلیل مشکلات خلقی و اضطرابی مختلفی که در اختلال استرس پس از سانحه وجود دارد، استفاده از دارو درمانی می‌تواند به روند درمان کمک کرده و به نوعی آن را تسریع نماید. با این حال در نظر داشته باشید که استفاده از داروهای اعصاب به تنهایی برای بهبود اختلال PTSD  کافی نیست و جلسات رواندرمانی نیز باید هم زمان با آن پیگیری شود. از جمله داروهایی که به مبتلایان به استرس پس از سانحه تجویز می‌شود می‌توان به انواع داروهای ضد افسردگی و ضد اضطرابی اشاره کرد.

کلام آخر

استرس پس از سانحه یکی از اختلالاتی است که معمولا برای نیمی از افراد رخ می‌دهد. به همین بسیار پیش می‌آید که پس از یک تصادف، اتفاق و یا مشکل شما دچار استرس و مشکل شوید. به همین دلیل همیشه باید در این شرایط خود و یا اطرافیان را فورا به متخصص روانشناس نشان دهید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس پس از سانحه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا علائم اختلال استرس پس از سانحه بلافاصله بعد از تجربه رویداد آسیب زا شروع می شوند؟

این علائم معمولا در عرض 3 ماه اول بعد از سانحه شروع می‌شوند. اما برخی افراد هم هستند که PTSD را دیرتر تجربه می‌کنند. به این نوع از اختلال آن‌ها استرس پس از سانحه با شروع تاخیری گفته می‌شود.

منبع: استرس پس از سانحه یا سندرم بعد از تروما



:: برچسب‌ها: استرس پس از سانحه یا سندرم بعد از تروما ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1402 | نظرات ()