نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص تاخیری امروزه به دلیل طولانی مدت تر شدن رابطه جنسی، رفع مشکلات زود انزالی و تاخیر در زمان ارضا مصرف می‌شود. آیا از انواع قرص تاخیری و عوارض مصرف آن‌ها آگاهی دارید؟ امروزه اختلالات جنسی بسیار شایع شده و مشکلات زیادی را برای افراد در زندگی مشترک به وجود می‌آورد.

منبع: قرص تاخیری | بهترین قرص تاخیری قوی بدون عوارضیکی از مشکلات بسیار شایع در میان مردان زود انزالی است؛ برای درمان این مشکل داروهای زیادی همچون قرص تاخیری وجود دارد که می‌توان تحت نظر پزشک از آن‌ها استفاده کرد. توجه داشته باشید که استفاده بی‌رویه و خودسرانه می‌تواند باعث بروز مشکلات جدید و بسیار جدی شود. با آگاهی از انواع قرص‌های تاخیری و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید گامی در جهت مشکلات جنسی خود بردارید.

قرص تاخیری

قرص تاخیری یا Delay pills به منظور به تاخیر انداختن زمان ارضا شدن در افراد، جلوگیری از انزال زودرس، کمک به طولانی تر شدن مدت رابطه جنسی و بهبود نتیجه رابطه استفاده می‌شود. به طور کل قرص های تاخیری در دو دسته قرار دارند. 1) قرص های تاخیری بدون تجویز پزشک. 2) قرص های تاخیری با تجویز پزشک.

قرص تاخیری بدون تجویز پزشک در داروخانه ها و سایت های بهداشتی موجود می‌باشد. قرص های تاخیری‌بدون تجویز پزشک از ترکیبات گیاهی اپیدیوم یا علف بز شاخدار تشکیل شده است. ترکیبات گیاهی موجود در این قرص ها در زمنیه های بهبود روابط جنسی کاربرد دارند. به یاد داشته باشید که این قرص ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید نشده است. بنابراین سعی کنید تا تبلیغات را جدی نگیرید.

اما بهترین روش استفاده از قرص تاخیری با تجویز پزشک است. پزشکان برای درمان مشکلات زود انزالی از این دسته داروها استفاده می‌کنند. این داروها در دسته مهار کننده های بازجذب سروتونین قرار می‌گیرند و برای درمان استرس قابل استفاده می‌باشند. که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تائید قرار گرفته اند. اما به طور کل برای درمان قطعی زود انزالی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مکانیسم دفاع قرص تاخیری

اکثر قرص های تاخیری مهار باز جذب سروتونین دارند. قرص تاخیری که برای درمان زود انزالی مصرف می‌شوند در سته داروهای بی حسی معمولی قرار می‌گیرند و مانند مهار کننده های فسفودی استر نوع 5 قرار می‌گیرند.

جایگزین قرص تاخیری

انزال زودرس و عدم نعوذ به موقع در مردان یکی از بیماری‌های جنسی است که می‌تواند برای هر فردی رخ دهد. البته به جز استفاده از قرص تاخیری روش‌های درمان متفاوتی برای این درد وجود دارد. در اصل فرد با چنین مساله‌ای هیچ لذتی از رابطه نمی‌برد و نمی‌تواند نیازهای جنسی خود و همسرش را بر آورده کند. بنابراین این مشکل چه به صورت موقت باشد و یا چه دائم، برای هر دو طرف آزار دهنده بوده و به لحاظ روحی آن‌ها را تخریب می‌کند و در زندگی زناشویی آن‌ها خلل ایجاد می‌شود.

در واقع زود انزالی باعث سردی در رابطه زناشویی و نارضایتی می‌گردد، البته به جز استفاده از قرص‌ تاخیری و داروهای موجود در بازار تکنیک تجسم نیز می‌‌تواند به افراد کمک بسیار زیادی بکند. زیرا بسیاری از افراد پس از انجام روش‌های تجسم ذهنی در کنار دارو و یا بدون نیاز به دارو توانسته‌اند مشکلات خود را در این زمینه برطرف نمایند.

قرص تاخیری و انواع آن

قرص تاخیری در دو دسته مهار کننده بازجذب سروتونین و مهار کننده فسفودی استر 5 بوجود آمده اند. قرص‌های تاخیری بر اساس دسته بندی این دو گروه به شرح زیر هستند.

1. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین

یکی از انواع قرص‌ تاخیری مهار کننده‌‌های انتخاب‌ شده باز جذب سروتونین هستند. که این نوع قرص‌ها طول رابطه جنسی را افزایش داده و زود انزالی را درمان می‌کنند. البته ناگفته نماند که این محصول نیز دارای تاثیرات و عوارض جانبی است و باید در هنگام خرید به این نکته توجه کنید. این قرص گاهی با عارضه روانی، واکنش و حساسیت‌های پوستی و آنتی کولینرژیک، اختلال در وزن و گاهی اوقات کاهش میل جنسی همراه است. از داروها و محصولات این زیر مجموعه می‌توان به سیتالوپرام، فلوکستین و سرترالین اشاره کرد. البته این دارو بسیار قدرتمند است و مدت زمان استفاده و تاثیر آن دو الی سه هفته می‌باشد. این قرص‌ها باید طبق تجویز متخصص مصرف شوند.

مهار کننده های بازجذب سروتونین برای درمان افسردگی تشکیل شده اند. این مهار کننده ها با تجمع سروتونین در مغز به کاهش میزان استرس کمک می‌کنند. برخی از داروهای حاوی سروتونین مانند سرترالین در درمان زود انزالی بسیار موثر هستند. سرترالین با نام تجاری زلفت یکی از رایج ترین قرص تاخیری در دسته تجویزی پزشکان است. البته بر اساس تحقیقات، مصرف روزانه یا مقدار زیاد این قرص ها علائم زود انزالی را در صورت مصرف روزانه کاملا بر طرف می‌کند

2. قرص ویاگرا یا مهارکننده فسفودی استر نوع 5

دیگر محصول و قرص تاخیری برای زود انزالی و ناتوانی جنسی در مردان ویاگرا یا سیلدنافیل است. نام دیگر آن ارکتو است و به صورت خوراکی مصرف می‌شود. حدود ۵۰ میلی گرم از آن باید در موعد برقراری رابطه استفاده گردد و همچنین زمان استفاده از آن یک ساعت قبل از رابطه جنسی می‌باشد. این محصول باید روزی یک بار استفاده شود و بیشتر از آن برای بدن ضرر دارد.

خانواده این داروهای بازدارنده فستفودی استراز هستند و در واقع جریان خون را در آلت تناسلی افزایش می‌ دهند و اختلال نعوظ را رفع می‌کنند. این قرص به گونه‌ایست که ابتدا باید آن را بسیار کم مصرف کرد و به تدریج مقدار آن را افزایش داد. البته افزایش آن بستگی به شما و بدنتان دارد و این که قرص تاخیری چه تاثیری بر بدنتان می‌گذارد. همچنین ممکن است استفاده بیش از اندازه این قرص باعث تاری دید شما شود و همچنین اختلالات شنوایی از عوارض این قرص است که باید پس از مشاهده چنین عوارضی به متخصص مراجعه کنید.

قرص تاخیری مهار کننده فسفودی استر نوع 5 شهرت جهانی در درمان اختلالات زود انزالی و نعوظ دارد. سیلدنافیل باعث افزایش فشار خون در آلت تناسلی مردان می‌شود و مدت زمان رابطه جنسی را افزایش می‌دهند. هم چنین قرص تاخیری که در دسته مهار کننده فسفو دی استر نوع 5 قرار دارد مدت زمان برای تحریک جنسی آقایان را کاهش می‌دهد و به زودانزالی کمک می‌کند که پس از گذراندن مدت زمان کوتاهی از رابطه دوباره تحریک شوند.

3. تادالافیل

تادالافیل یا سیالیس از انواع قرص تاخیری است که عملکرد مشابه با ویاگرا دارد اما قدرت و قوی بودن آن بیشتر است. ماده‌ای که در این قسمت به عنوان تاثیر گذارترین ماده به کار برده شده و تادالافیل نام دارد. برای رابطه جنسی کوتاه بسیار مفید است و همچنین تمامی اختلالات شایع در زندگی جنسی مردان توسط این قرص رفع می‌شود. زمان مصرف این قرص باید توسط پزشک تشخیص داده شود و در هر زمان باید فقط یک قرص استفاده گردد. ممکن است زمان استفاده از آن نیم تا ۴۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی باشد. خوردن آب خنک پس از مصرف این قرص باعث جذب بهتر آن می‌شود.

نحوه مصرف قرص تاخیری

برای مصرف قرص تاخیری باید از پزشک مشورت بگیرید. برند های مختلف قرص تاخیری تفاوت دوچندانی با یکدیگر ندارند اما در ادامه در رابطه با نحوه مصرف انواع قرص‌تاخیری توضیح داده‌ایم.

1. مقدار مصرف سرترالین

قرص تاخیری سرترالین را می‌توانید روزی 1 بار با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. برای مصرف روزانه سرترالین باید هر روز سر ساعت مشخصی استفاده شود. مصرف سرترالین برای بزرگسالان روزی 50 میلی گرم است و احتمالا با شروع مصرف باید از مقدار کم آغاز کنید و سپس به روزی 200 گرم در طول روز افزایش دهید.

برای افراد با اختلالات کبدی، قرص تاخیری سرترالین به مقدار کمتری تجویز می‌شود. و اگر با اختلالات خواب دست و پنجه نرم می‌کنید بهتر است تا سرترالین را هر روز صبح مصرف کنید.

2. مقدار مصرف سیلدنافیل

سیلدنافیل یا ویاگرا مشهور ترین قرص تاخیری در سطح جهان است که برای درمان زود انزالی تجویز می‌شود. مصرف سیلدنافیل همراه با غذا ممنوع است. و حتما باید 1 تا 2 ساعت پس از غذا مصرف شود. اما اگر انکان صبر کردن بعد از غذا برای مصرف این داروی تاخیری وجود ندارد، بهتر است از غذاهای کم چرب و سبک استفاده کنید. مصرف غذاهای چرب و الکل با ویاگرا باعث کاهش عملکرد این دارو می‌شود.

قرص تاخیری سیلدنافیل 11 دقیقه پس از مصرف اثرات خود را بر جای می‌گذارد اما باید 1 ساعت پس از مصرف صبر کنید تا تاثیرات حداکثری اعمال شود. ماندگاری ویاگرا حدود 3 تا 5 ساعت است. و مصرف روزانه آن 50 میلی گرم است. اگر با این مقدار به نتیجه نرسیدید با پزشک مشورت کنید و تا 100 میلی گرم مقدار مصرف را افزایش دهید. اگر عوارضی با مصرف این دارو نمایان شد حتما مقدار آن را به 25 میلی گرم کاهش دهید.

3. مقدار مصرف تادافیل

تادافیل یکی از انواع قرص تاخیری است که اگر در حال مصرف آن هستید باید حدود 10 تا 20 گرم از این قرص استفاده کنید. مقدار مصرف این قرص روزانه نیست و فقط باید قبل از رابطه جنسی استفاده شود. 30 دقیقه قبل از رابطه جنسی تادافیل مصرف کنید اما دقت داشته باشید که اثر دارو تا 36 ساعت پابرجاست و نباید در عرض 24 ساعت بیش از یک بار تادافیل مصرف کرد.

اگر مقدار مصرف قرص تاخیری تادافیل 2.5 تا 5 گرم است. روزانه مصرف کنید و هر روز زمان مناسبی را برای مصرف انتخاب کنید. این قرص را می‌توانید همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اما توجه داشته باشید که تادافیل حتما باید با آب استفاده شود.

با مصرف قرص تاخیری تادافیل، گریپ فروت مصرف نکنید. نوعی ماده شیمیایی داخل گریپ فروت قرار دارد که میزان تادافیل خون را افزایش می‌دهد. و حتما با عوارض جانبی همراه خواهد شد.

بهترین قرص تاخیری

قرص های تاخیری مشهور و پر طرفداری وجود دارد که به دسته های مختلف تقسیم می‌شوند. در سال 2021 بر اساس تحقیقات پرطرفدار ترین قرص‌های تاخیری را دسته بندی کرده اند. در ادامه در رابطه با بهترین قرص تاخیری اشاره کرده ایم.

1. قرص تاخیری Prosolution Plus

قرص تاخیری Prosolution Plus بالاترین جایگاه را در سال 2021 گرفت. این قرص فرمول بسیار قدرتمندی دارد که در دیر ارضا شدن، افزایش قوای جنسی، افزایش اعتماد به نفس و افزایش مدت زمان رابطه نقش اساسی ایفا می‌کند. مزایای این قرص‌تاخیری شامل موارد زیر می‌شود.

  • کاهش 64 درصدی زود انزالی
  • افزایش طول مدت رابطه جنسی
  • بهبود کیفیت عملکرد جنسی و نعوظ

2. قرص تاخیری PrematureX

قرص تاخیری PrematureX از مواد گیاهی با کیفیتی تشکیل شده است و در دسته داروهای پر طرفدار آقایان برای درمان زود انزالی قرار دارد. این دارو با کیفیت بالایی تولید شده است و از هزینه کمتری برخورداری است. این دارو با جذب 98 درصدی شدت اثر گذاری بالایی دارد. مزایای این دارو شامل موارد زیر است.

  • مصرف روزانه
  • تشکیل شده از مواد گیاهی و با کیفیت
  • تاثیر گذاری کمتر از 15 دقیقه

3. قرص تاخیری Max Preformer

قرص تاخیری Max Preformer بیشتر از داروهای دیگر به سلامت جنسی افراد اهمیت می‌دهد. این قرص تاخیری برای بهبود آلت تناسلی، کیفیت میلی جنسی و کیفیت نعوظ مفید است. این قرص ساخته شده از مواد طبیعی و مطمئنی است که گردش خون را در آلت تناسلی آقایان افزایش می‌دهد. از مزایای این قرص‌تاخیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش لذت رابطه جنسی
  • افزایش طول مدت رابطه جنسی
  • افزایش قدرت نعوظ

4. قرص تاخیری VigRX

قرص تاخیری VigRX به طولانی مدت شدن رابطه جنسی کمک می‌کند. فرمول بسیار پیشرفته ای دارد که اثر گذاری کمتر از 10 دقیقه را نشان می‌دهد. مزایای استفاده از این قرص‌تاخیری شامل موارد زیر است.

  • افزایش توانایی جنسی فرد
  • ثاتیر گذاری کمتر از 10 دقیقه
  • افزایش مدت زمان رابطه جنسی
  • افزایش میزان لذت در رابطه جنسی

5. داپیکو

داپیکو قرص تاخیری است که از مهار کننده بازجذب سروتونین بوجود آمده است. این قرص را باید 1 تا 3 ساعت قبل از رابطه جنسی و برای درمان زود انزالی استفاده کرد.

6. ارکتو

ارکتو جز بهترین قرص تاخیری موجود است و از 100 میلی گرم سیلدنافیل تشکیل شده است. این دارو برای درمان اختلالات نعوظ به کار برده می‌شود. انزال با مصرف این قرص‌تا حد بسیار زیادی به تاخیر می‌افتد.

7. دایان مکس

دایان مکس یکی از انواع قرص تاخیری گیاهی است که کمترین عوارض را برای افراد به دنبال دارد. عصاره اصلی این دارو تمر هندی است و برای درمان زود انزالی بهترین می‌باشد.

8. زینگا لایف

زینگا لایف قرص تاخیری برای تقویت قوای آقایان است. از گیاهانی مانند خارخاسک، جنسینگ و جینکو به وجود آمده است و برای بهبود اختلالات نعوظ و زود انزالی کمک کننده است.

9. وگادول

وگادول قرص تاخیری است که برای درمان مشکلات مفاصل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند عوارض جدی را به دنبال دارد. برای مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

10. آفرودیت

قرص تاخیری گیاهی آفرودیت از زعفران، دارچین، زنجبیل و خارخاسک تشکیل شده است. مصرف این قرص قوای جنسی اقایان را تقویت می‌کند و میل جنسی را در خانم ها بالا می‌برد.

11. داپرولانگ

یکی از بهترین ها در قرص تاخیری، داپرولانگ است. این قرص از داپوکسیتین تشکیل شده است و مصرف روزانه آن مجاز نیست. مصرف این دارو در گروه سنی 18 تا 64 ساله قرار دارد.

12. داپوژیل

مصرف قرص تاخیری داپوژل علاه بر تاخیر در زمان انزال، باعث کنترل بیشتر زمان در رابطه جنسی می‌شود. بدون غذا یا با غذا مصرف شود. 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی باید قرص تاخیری را استفاده کنید.

13. تادارکس

تادارکس قرص تاخیری است که برای بهبود اختلال نعوظ استفاده می‌شود.تادارکس باعث افزایش جریان خون آلت تناسی آقایان می‌شود. 30 دقیقه قبل از نزدیکی و روزانه 1 عدد مصرف مجاز است.

14. اس دی اف

قرص تاخیری اس دی اف به مشکلات زود انزالی و اختلال نعوظ کمک رسان است. این قرص به افزایش فشار شریان خون ریوری کمک می‌کند که مصرف 100 میلی گرم به بهبود شرایط کمک می‌کند.

15. دیلی کیم ممسک

دیلی کیم ممسک قرص تاخیری کاملا گیاهی است که مشکلات زود انزالی را بر طرف می‌کند. این قرص از تمر هندی تشکیل شده است و عوارض کمی برای بدن دارد. باید حتما 2 ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود.

16. کینگ دول

کینگ دول قرص تاخیری است که به درمان مشکلات جنسی آقایان کمک کننده است. مصرف این قرص باید 1 تا 3 ساعت قبل از رابطه جنسی باشد.

17. سینورکس آر ایکس اس تی پی فارما

یکی از انواع بهترین قرص تاخیری سینورکس آر ایکس اس تی پی فارما است. این دارو گیاهی است و از گیاهانی مانند جنسینگ، یوهمبین و جینکوبیاوبا تشکیل شده است. این دارو بدون تجویز پزشک قابل مصرف است. به رفع اختلال نعوظ، خستگی، افزایش قوای جنسی و درمان زود انزالی کمک می‌کند. روزی دو بار همراه با غذا مصرف شود.

عوارض قرص تاخیری

با دقت بسیار پس از مصرف قرص تاخیری به تغییرات اعمال شده بدن دقت کنید. گاهی تغییرات به قدری افزایش می‌یابد که حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه در رابطه با عوارض دو دسته مهار کننده بازجذب سروتونین و مهار کننده فسفودی استر نوع 5 توضیح داده ایم.

  • گر گرفتگی
  • سر درد
  • گرفتگی بینی
  • اختلال در هضم غذا
  • تغییرات در بینایی
  • درد در ماهیچه ها

عوارض جانبی قرص تاخیری ویاگرا در برابر سیالیس 3 برابر بیشتر است. تقریبا درصد کمی از افرادی که قرص ویاگرا مصرف می‌کنند چند ساعت همه جا را آبی می‌بینند. عوارض جانبی SSRI ها عبارتند از.

  • اسهال
  • اضطراب
  • لرزش دست ها
  • اختلال در هضم غذا
  • کاهش وزن
  • کم اشتهایی
  • تاری دید
  • خشکی دهان
  • تعریق زیاد
  • اختلال نعوظ در آقایان
  • ارگاسم سخت در طول رابطه جنسی

موانع مصرف قرص تاخیری

در نهایت باید اشاره کنیم در مواردی افراد باید از مصرف این نوع قرص‌ها پرهیز کنند. در زیر موارد منع مصرف قرص تاخیری را برایتان شرح می‌دهیم.

  1. بیماران قلبی: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نباید چنین داروهایی را مصرف کنند.
  2. افراد مبتلا به پریاپیسم: این افراد با مصرف این دارو ها مشکل خود را شدیدتر می‌کنند و این قرص‌ها باعث سرطان در بدن آن‌ها شده و کم‌کم استخوان‌های آنان را می‌شکنند و کلیه آن‌ها نارسایی می‌گیرد. کم خونی نیز از عوارض مصرف قرص‌ها برای این بیماران است.
  3. افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند: این افراد نیز نباید از این قرص‌ها استفاده کنند. زیرا تاثیر تمامی قرص‌های تاخیری ابتدا بر بینایی افراد می‌باشد.
  4. کسانی که نارسایی کلیه دارند: عوارض جانبی برای این افراد جبران ناپذیر است و به کبد آن‌ها آسیب وارد می‌شود.
  5. افراد پیر و سن بالا: افراد پیر نباید از این قرص‌ها استفاده کنند زیرا ممکن است حساسیت‌هایی داشته باشند که از آن مطلع نباشند و به دلیل قدرتمند بودن این داروها احتمال از پای در آمدن آن‌ها بسیار است.

دلایل زود انزالی در آقایان

زمانی که در عرض 2 دقیقه پس از رابطه جنسی آقایان ارضا شوند به زود انزالی مبتلا هستند. 2 دلیل برای زود انزالی آقایان وجود دارد که در ادامه در رابطه با این دلایل توضیح داده ایم.

  • دلایل روحی: مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، استرس، تجاوز در سن پایین منجر به بروز زود انزالی می‌شود.
  • دلایل بیولوژیکی: عدم تعادل در هورمون ها، عفونت ها، التهاب ها، مشکلات ژنتیکی و بیماری تیروئید از جمله دلایل بروز زود انزالی در آقایان است.

کلام آخر

قرص تاخیری در مواردی استفاده می‌شود که آقا از مشکلات زود انزالی رنج می‌برد. آقایانی که کمتر از 2 دقیقه ارضا شوند به زود انزالی مبتلا هستند. یکی از روش های درمان زود انزالی، مصرف قرص‌تاخیری است. اما بسیار افرادی هستند که به دلیل اضطراب و استرس به اختلالات عملکرد جنسی مبتلا می‌شوند. با کمک از روانشناس به بهبود کیفیت عملکرد جنسی ناشی از استرس بپردازید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص‌تاخیری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا مصرف قرص تاخیری صحیح است؟

مصرف این قرص‌ها می‌تواند مشکلات مردان را برای داشتن یک رابطه جنسی موفق رفع نماید ولی به طور کلی راهکارهای جایگزین مثل روش تجسم نیز برای این مشکلات وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. همچنین گاهی قرص‌های تاخیری عوارضی برای بعضی از بیماران به همراه دارند که باید به آن‌ها توجه نمود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: قرص تاخیری | بهترین قرص تاخیری قوی بدون عوارض



:: برچسب‌ها: قرص تاخیری | بهترین قرص تاخیری قوی بدون عوارض ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا روش‌های تست متادون را می‌شناسید؟ متادون، از مواد اعتیادآور صنعتی و گروه شبه مخدرها به شمار می‌آید. این ماده مخدر به شکل قرص، شربت و پودرهای کریستالی سفید وجود دارند. متادون درمان پزشکی دارد و به عنوان مسکن و داروی ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروزه بسیاری از افراد برای ترک اعتیاد خود، خودسرانه اقدام به مصرف آن کرده و در نتیجه به خود متادون اعتیاد پیدا می‌کنند.

منبع: تست متادون

در بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی همچون استخدام و ازدواج، لزوم تست اعتیاد و متادون وجود دارد. در ادامه مقاله به بررسی کامل تست متادون و دلایل منفی منفی شدن تست می‌پردازیم. برای آشنایی با بهترین روش‌های ترک اعتیاد به متادون تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت خدمات ترک اعتیاد کلیک کنید.

کاربرد متادون

متادون، مسکن و مواد اعتیادآور صنعتی است که از آن برای رهایی از تریاک، هروئین و گاهی اوقات برای تسکین درد استفاده می‌شود. مدت تاثیر داروی متادون حدود 24 الی 48 ساعت و هروئین حدود 2 الی 3 ساعت است که زمان اثربخشی بیشتری دارد و پزشک فقط در شرایط خاص و دوز کم آن را برای بیمار تجویز می‌کند.

بنابراین دارو به دلیل وابستگی زیاد و اعتیادی که برای مصرف کننده ایجاد می‌کند باید با تجویز پزشک مصرف شود. برای بیمارانی که از لحاظ جسمی و سنی توانایی ترک را ندارند یا بیماری خاصی دارند و به دلیل توان بدنی ضعیف و اینکه برای آن‌ها امکان سم زدایی برای ترک وجود ندارد،

تست متادون چگونه انجام می شود؟

تست متادون به 2 صورت آزمایشگاهی و غربالگری صورت می‌گیرد. احتمال خطا در این تست وجود دارد به همین جهت بهتر است از طریق تست‌های آزمایشگاهی اقدام کرد چرا که درصد خطا و تقلب نسبت به کیت‌های تشخیص متادون کمتر است. تست متادون به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود که در زیر به این شیوه‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. تست ادرار متادون

تست ادرار روشی ارزان و رایج می‌باشد که البته در آن امکان خطا وجود دارد به طوری که با مصرف بعضی از داروهای درمانی یا نوشیدن آب زیاد می‌توان نتیجه تست را تغییر داد. با نوشیدن آب زیاد ادار فرد رقیق شده و به دلیل رنگ و شفافیت ادرار، احتمال دارد نمونه پذیرفته نشود که قطعا دقت انجام تست در آزمایشگاه های معتبر و مورد تایید بالاتر است. متادون تا 3 روز بعد از مصرف در ادرار قابل تشخیص بوده و احتمال دارد شخص برای منفی شدن تست خود در این مدت متادون مصرف نکند.

2. تست اعتیاد به متادون با موی سر

با وارد شدن ماده مخدر به بدن، تمام سلول‌ها از فولیکول‌های موی سر گرفته تا ناخن‌ها به آن آلوده می‌شوند. تست موی سر، آزمایش آسان و مطمئنی است و در صورتی که شخص موهای سرش را کوتاه نکند، این تست مصرف متادون در حدود 90 روز گذشته را نشان می‌دهد. ضمن اینکه نمونه مو جهت تست را می‌توان از قسمت‌های دیگر بدن هم تهیه کرد.

اندازه لازم جهت تست مو کمتر از 2 و نیم الی 4 سانتی متر از ریشه می‌باشد. اعتبار و دقت این تست بیشتر از تست ادرار بوده و احتمال تقلب در آن بسیار کمتر از شیوه‌های دیگر است. همچنین این تست نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی دارد و به همین خاطر هزینه آن بیشتر از شیوهای دیگر است. در تست مو می‌توان علاوه بر وجود متادون، مقدار آن را نیز نشان داد که این مزیت در تست‌های دیگر وجود ندارد.

3. روش تست با تعریق

تست تعریق شیوه آسانی است. با این تست، امکان تشخیص مصرف متادون با گذشت چند هفته هم ممکن می‌باشد. البته اگر فرد تعریق زیادی داشته باشد، امکان دارد که در انجام تست مشکل ایجاد شده و تشخیص مدت زمان مصرف متادون را از بین ببرد.

4. روش تست با بزاق

تست بزاق روش جدیدتری برای تشخیص مصرف متادون می‌باشد. این تست شیوه آسانی است که نیاز به آزمایشگاه ندارد. در این تست، بزاق فرد توسط کارشناس گرفته می‌شود و احتمال تقلب در آن کم است. تست بزاق شیوه‌ای عالی برای سنجش استفاده اخیر شخص بوده و امکان پی بردن به چند ماده مخدر به صورت هم زمان را نیز دارد. در این تست امکان تشخیص مصرف متادون با گذشت تقریبا 24 ساعت وجود دارد و نتیجه تست چند دقیقه‌ای آماده می گردد.

5. تست متادون با کیت

کیت تست متادون، روش غربالگری محسوب می‌شود که در آن احتمال خطا به مراتب بیش از روش‌های آزمایشگاهی است. زمان تشخیص متادون با کیت 72 ساعت پس از مصرف است که کیت را با قرار دادن در ادرار تست می‌کنند. نیازی نیست ناشتا باشید و در هر زمان از شبانه روز می‌توانید این تست را انجام دهید. توجه کنید هر کدام از نوارهای تستی باید یک بار مصرف شوند.

برای استفاده از این کیت‌ها، باید یک عدد نوار را در داخل مقداری از نمونه ادرار شخص (تقریبا 1 سانتی متر) قرار داده و 15 ثانیه صبر کنید. اگر سطح متادون بالاتر از 300 نانوگرم در میلی لیتر شد جواب مثبت است. نوار باید 15 ثانیه در نمونه قرار گرفته و پیش از خواندن نتیجه 5 دقیقه بر روی سطح صاف غیر جاذبی باشد. شرح جواب تست در 1 دقیقه ابتدایی یا 10 دقیقه بعد ایجاد خطا می‌کند و به طور کلی می‌توان گفت که البته امکان خطای تکنیکی در این تست وجود دارد.

نحوه انجام تست متادون با ادرار در خانه

 

قبل از تهیه نمونه ادار از نوشیدن مقادیر بیش از حد مایعات خودداری کنید. همچنین از آخرین حمام شما باید دو الی سه ساعت گذشته باشد. برای انجام تست متادون ابتدا یک ظرف تمیز تهیه نمایید. تا نمونه ادرار را در داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که نمونه شما باید حداقل 45 میلی لیتر باشد. نمونه باید در دمای طبیعی نگهداری شود تا در نتیجه تست اشتباه صورت نگیرید.

چند قطره از نمونه را بر روی نوار تست متادون بریزید و حدود 5 دقیقه منتظر دریافت نتیجه مثبت و منفی باشید. در ادامه نحوه خواندن نتیجه توضیح داده شده است.

نحوه خواندن نتیجه تست اعتیاد به متادون با ادرار در خانه

باید توجه داشته باشید که نحوه خواندن تست متادون با تست بارداری متفاوت است.

  • اگر دو خط موجود بر روی تست متادون روشن شد یعنی تست متادون منفی است.
  • اگر یک خط در بالای تست ظاهر شد یعنی تست اعتیاد مثبت است.
  • اگر یک خط در پایین تست ظاهر شد یا اصلا خطی ظاهر نشد تست رد می باشد و باید مجددا انجام شود.

اما باید توجه کنید تست اعتیاد متادون با ادرار در خانه در شرایط خانگی انجام گرفته و نمی توان به طور کامل به نتیجه آن اعتماد داشت. چرا که شرایط آزمایشگاهی نتایج با دقت بسیار بالاتری تعیین می شود.

چند روز بعد از مصرف متادون تست اعتیاد منفی می شود ؟

بسته به نوع تست اعتیاد به متادون متفاوت است. تست اعتیاد به متادون با ادرار متادون را تا 5 روز بعد از مصرف شناسایی می کند. اما در تست مو مصرف متادون تا 90 روز بعد قابل تشخیص است.

علل منفی شدن تست اعتیاد به متادون

نتیجه منفی تست به معنای عدم اعتیاد فرد نمی‌باشد. هر آزمایشی احتمال خطا دارد و با برخی روش‌ها می‌توان نتیجه آن را تغییر داد. از علل منفی شدن تست از طریق نمونه ادرار می‌توان به تغییر در سطح ph ادرار از طریق افزودن خون، جوهر لیمو، سفید کننده و… اشاره کرد. همچنین استفاده از رقیق کننده‌ها در ادرار بر روی نمونه آن تاثیر می‌گذارد. تقلب در نمونه ادرار راه دیگری برای تغییر تست است؛ برای مثال با وجود حضور نمونه گیر شخص بیمار می‌تواند از طریق تخلیه سرنگی که نمونه فرد سالمی است به داخل ظرف نمونه تقلب کند.

از علل دیگر منفی شدن تست اعتیاد به متادون می‌توان مصرف بی 2، مصرف داروهای ادرارآور، نوشیدن آب زیاد، فاصله زمانی و تداخلات دارویی را نام برد. در قضیه تداخل دارویی توجه داشته باشید که مصرف برخی داروها می‌تواند مقدار متادون خون را افزایش دهد پس اگر دارویی استفاده می‌کنید آن را به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید. برای آشنایی با سایر انواع تست اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه متادون و تست تشخیصی اعتیاد به متادون می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا متادون در آزمایش اعتیاد ازدواج رویت می‌شود؟

خیر مگر تست اختصاصی متادون گرفته شود. در آزمایش ازدواج تنها مشتقات مورفین ارزیابی می‌گردد که شامل متادون نیست.

آیا احتمال مرگ با مصرف متادون وجود دارد؟

بله گاهی اوقات استفاده خودسرانه و در دوز بالا سبب مرگ می‌شود. به همین دلیل ضروری است که مصرف آن تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تست متادون



:: برچسب‌ها: تست متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک مواد مخدر با متادون یکی از روش‌های جدیدی است که امروزه به کار گرفته می‌شود. متادون نوعی دارو شبه افیونی است که به دلیل چسبیدن به گیرنده‌های افیونی در مغز از بروز علائم ناشی از ترک جلوگیری می‌کند. در نتیجه افرادی که تحت درمان با متادون قرار دارند کمتر علائمی نظیر درد استخوان‌ها و مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند.

منبع: ترک مواد مخدر با متادون | نحوه مصرف و برنامه ترک اعتیاد با متادون

با این حال متادون خود نیز قابلیت اعتیاد آوری دارد. و مصرف آن نیازمند در نظر گرفتن ملاحظاتی خاص است. در ترک مواد مخدر به کمک متادون تنها جنبه جسمانی اعتیاد در نظر گرفته می‌شود. بیمار برای تحقق یک ترک موفقیت آمیز باید با کمک مشاوره ترک اعتیاد به جنبه روانی خود توجه نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

ترک مواد مخدر با متادون | آشنایی با متادون تراپی

درمان با داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از رویکردهای جدیدی است که در ترک اعتیاد به مواد مخدر نظیر تریاک و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از منظر فارماکولوژی متادون نوعی داروی شبه افیونی است که می‌تواند عملکردی مشابه با تریاک و هروئین ایجاد کند با این تفاوت که مصرف این ماده نشئگی کمتری ایجاد می‌کند و برای مدت طولانی تری در بدن باقی می‌ماند.

استفاده از این دارو در جریان سم زدایی بدن از مواد مخدر به بیماران کمک می‌کند تا به میزان بسیار کمتری با علائم محرومیت از مواد نظیر درد عضلانی، درد مفاصل، حالت تهوع، اسهال و استفراغ مواجه شوند. در نتیجه افراد راحت‌تر می‌توانند دوران ترک را پشت سر بگذارند و به پرهیزی پایدار دست پیدا کنند.

طول مدت اثر متادون در ترک مواد مخدر

طول مدت اثر متادون بسیاری طولانی تر از مواد مخدر از جمله هروئین است. طول اثر متادون تقریبا بیست چهار ساعت است. در حالی که ماده مخدری مانند هروئین تنها دو ساعت مدت اثر دارد.

برنامه درمان اعتیاد با متادون

دو نوع برنامه ترک با متادون وجود دارد:

1 .درمان نگهدارنده یا طولانی مدت :

این روش ماه ها یا سال ها زمان می برد. هدف از این برنامه کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد مخدر و بهبود کیفیت زندگی فرد است.

2. برنامه سم زدایی در روش پرهیز مدار ( کوتاه مدت ) :

این روش معمولا پنچ تا ده روز طول می کشد. هدف از برنامه کوتاه مدت کاهش رنچ ناشی از قطع مواد مخدر مانند هروئین است.

فواید ترک اعتیاد به مواد مخدر با متادون

از جمله فواید ترک مواد مخدر با متادون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • در مقایسه با هروئین که ناخالصی دارد، متادون به صورت خوراکی تجویز می شود و خطرات استفاده از تزریق یا استفاده از وسایل آلوده را ندارد
  • متادون هزینه کمتری نسبت به مواد مخدر برای فرد دارد
  • افراد تحت درمان با متادون، معمولا سبک زندگی متعادل تر و باثبات تری دارند. که شما امر شامل بهبود وضیعت خواب و تغذیه نیز می باشد.
  • فرد استرس کمتری در طی طول درمان دارد
  • موجب کاهش ارتباط فرد بیمار با دیگر معتادان یا سیستم توزیع و تهیه مواد مخدر می شود.
  • در برخی از موارد با توجه به تجویز درمانگر می توان مصرف متادون را قطع نمود.

عوارض ترک اعتیاد غیر اصولی با متادون

توجه داشته باشید که ترک مواد مخدر با متادون را حتما باید تحت نظر پزشک و متخصص ترک اعتیاد انجام دهید. ترک خودسرانه متادون با عوارض همراه است که در ادامه آورده شده است :

  • اختلال در خواب
  • بی حالی و سستی
  • افسردگی
  • نارضایتی از خود
  • اضطراب و بی قراری
  • پبوست
  • درد های عضلانی
  • سرگیجه
  • تهوع و اسفراغ
  • بی نظمی قاعدگی در زنان
  • ورم دست و پا
  • شکم درد یا درد پا
  • پوسیدگی دندان
  • تاری و کاهش دید
  • افت شدید فشار خون
  • ضعف و بی اشتهایی
  • افزایش تعرق بدن
  • کاهش میل جنسی

نکاتی که در ترک مواد مخدر با متادون باید به آن‌ها توجه کنید

ترک اعتیاد با متادون ملاحظات خاصی دارد که بی توجهی به آن‌ها می‌‍تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود و ترک اعتیاد را با چالش‌های زیادی مواجه کند. ما در ادامه به مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- شروع متادون تراپی زیر نظر یک متخصص

متادون دارویی با قابلت است که خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد. از همین رو متخصصان در مقادیری بسیار محدود و کنترل‌شده به منظور ترک اعتیاد به مواد مخدر از متادون استفاده می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که شروع درمان با متادون را حتما زیر نظر یک متخصص آغاز کنید. درمانگر با توجه به شرایط جسمانی و نوع موادی که قبلا مصرف می‌کردید شما را در زمینه انتخاب متادون تراپی به عنوان روش اصلی برای ترک اعتیاد راهنمایی می‌کند.

2- توجه به دستورالعمل‌های مصرف متادون

ضرورتا ترک مواد مخدر با متادون طبق همان دوز و دستور متخصص مصرف نمایید. هرگونه مصرف طولانی‌تر یا افزایش دوز دارو، نوعی سوءمصرف محسوب می‌شود که می‌تواند به بروز اعتیاد جدیدی در شما بیانجامد. در این شرایط نه تنها کمکی به از بین رفتن وابستگی جسمانی خود به تریاک نمی‌کنید؛ بلکه اعتیاد جدیدی را نیز به مشکلات قبلی اضافه خواهید کرد.

3- عدم مصرف همزمان متادون و تریاک

یکی از نکات بسیار مهمی که متخصصین در متادون تراپی همواره بر آن تاکید می‌کنند خودداری از مصرف همزمان تریاک و متادون است. چراکه مواد مخدر افیونی و متادون هردو نوعی سرکوبگر سیستم عصبی مرکزی انسان هستند. در نتیجه استفاده همزمان از آن‌ها خطرناک بوده و می‌تواند به بروز علائمی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون، سطحی شدن تنفس، کاهش هشیاری، اغما و مرگ بیانجامد.

4- تهیه متادون از مراکز قانونی | ترک مواد مخدر با متادون

حتما باید داروی متادون را از مراکز معتبر نظیر مراکز ترک اعتیاد تهیه نمایید. متاسفانه برخی افراد سودجو در مراکزی نظیر عطاری‌ها اقدام به فروش غیر قانونی متادون می‌کنند. در بسیاری از موارد این متادون‌ها تقلبی بوده و حاوی مقادیری مواد مخدر هستند که می‌توانند منجر به تشدید اعتیاد یا مسمویت دارویی در شما شوند.

5- کمک گرفتن از درمان‌های روانشناختی

ترک اعتیاد به مواد مخدر به کمک متادون تنها می‌تواند وابستگی جسمانی را بهبود ببخشد. این در حالی است که بخش مهم اعتیاد به مواد مخدر وابستگی روانی است. در واقع اکثر افراد هنگام ترک مواد مخدر با متادون برخی علائم روانی نظیر احساس بی قراری، وسوسه شدید، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

همین مسائل باعث می‌شود که فرد با وجود تمام سختی‌هایی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر تحمل کرده بازهم به سمت آن گرایش پیدا کند و دچار لغزش‌های مکرر شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که برای درمان اعتیاد تنها به سم زدایی با داروهای نگهدارنده اکتفا نکنید و از درمان‌های روان شناختی نظیر روان درمانی فردی و گروهی نیز کمک بگیرید. جهت شروع این روش درمان‌ها باید به یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مراجعه نمایید.

ترک اعتیاد ذهن نو

شما در هر کجای کشور که هستید می توانید از خدمات نوین مرکز ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی بهرمند شوید. ذهن نو با دارا بودن تیم تخصصی و مجرب شامل برترین اساتید و متخصصان ترک اعتیاد دانشگاه های برتر کشور پاسخگوی نیاز های شما به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک مواد مخدر با متادون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره ترک مواد مخدر با متادون

آیا مصرف همزمان متادون با الکل تداخل دارد؟

بله، استفاده همزمان متادون و الکل می‌تواند خطرناک باشد و منجر به مشکلاتی نظیر کاهش هشیاری و مرگ شود.

ترک مواد مخدر با متادون چقدر می‌تواند موثر واقع شود؟

متادون می‌تواند وابستگی جسمانی به مواد مخدر را از بین ببرد اما با این حال برای آنکه ترک موفقی را تجربه کنید لازم است که از روان درمانی نیز بهره ببرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک مواد مخدر با متادون | نحوه مصرف و برنامه ترک اعتیاد با متادون



:: برچسب‌ها: ترک مواد مخدر با متادون | نحوه مصرف و برنامه ترک اعتیاد با متادون ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سمپاتیک و پاراسمپاتیک وظیفه کمک رسانی و کنترل عملکرد اندام های بدن را برعهده دارند. سیستم عصبی خودکار ما از دو بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک تشکیل شده‌است. این دو سیستم به صورت خودکار و بدون دخالت انسان در مقابل محرک های درونی و بیرونی واکنش می‌دهند. برای مثال وقتی در موقعیت خطر قرار داریم و یا استرس داریم، سیستم عصبی خودکار وارد عمل می‌شود. سمپاتیک وظیفه جنگ و گریز را بر عهده دارد و پاراسمپاتیک به آرام سازی بدن کمک می‌کند. به طور کل دو سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک با یکدیگر به تعادل سازی جسم و روان ما کمک می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علل اضطراب و احساس بی قراری کلیک کنید.

منبع: سمپاتیک و پاراسمپاتیک | تفاوت سمپاتیک و پاراسمپاتیک

سمپاتیک و پاراسمپاتیک چیست؟

سمپاتیک و پاراسمپاتیک در کنار هم سیستم عصبی خودکار را تشکیل می‌دهند. این سیستم عصبی بصورت خودکار در کنترل گوارش، گردش خون، ادرار، تنفس، ضربان قلب و … نقش دارد. به دلیل اینکه این سیستم عصبی بدون دخالت ذهن هشیار انسان کنترل می‌شود، خودکار گفته می‌گویند. عملکرد اصلی سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک حفظ شرایط ثابت و پایدار داخل بدن است. این سیستم مسئول دفع ادرار، تنظیم دمای بدن، واکنش های جنسی، فشار خون، سرعت تنفس، تعادل مایعات بدن و … است.

سیستم عصبی سمپاتیک

سیستم عصبی سمپاتیک در قفسه سینه و نخاع قرار دارد. عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک جنگ و گریز داخل بدن است. این جنگ و گریز از طریق تنظیم ضربان قلب، اندازه مردمک چشم، سرعت تنفس و … انجام می‌شود. سمپاتیک بدن را آماده می‌کند تا به موقعیت اضطرابی و استرسی واکنش نشان دهد. این سیستم با درد، سرما، استرس و ترس تحریک می‌شود و سریعا نسبت به این موقعیت ها واکنش نشان می‌دهد.

زمانی که در موقعیت خطر قرار می‌گیریم، سمپاتیک با افزایش پمپاژ خون به بدن گشادی کیسه هوا در ریه، سرعت تنفس، کاهش عملکرد دستگاه ادرار و افزایش ضربان قلب به کنترل احساس خطر کمک می‌کند. در واقع کار جنگ و گریز را انجام می‌دهد.

زمانی که بدن در موقعیت استرسی قرار می‌گیرد، مرکز هیجانات مغز که آمیگدال نام دارد به هیپوتالاموس مغز فرکانسی را ارسال می‌کند. هیپوتالاموس که وظیفه فرماندهی بدن را بر عهده دارد، به واسطه وظایفش از طریق سیستم عصبی با بدن ارتباط برقرار می‌کند. زمانی که فرکانس به سیستم عصبی سمپاتیک ارسال می‌شود غدد آدرنال تحریک می‌شود و باعث ترشح هورمون آدرنالین و اپی نفرین می‌شوند.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک

سیستم عصبی پاراسمپاتیک بین بصل النخاع و نخاع قرار دارد. وظیفه کنترل تولید مثل، گوارش و استراحت را دارد. این سیستم برای ترمیم و محافظت اندام های بدن تشکیل شده‌است. پاراسمپاتیک با کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب و کاهش تنفس به گوارش غذا و سیستم گوارش بدن کمک می‌کند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن را در حالت استراحت و آرامش قرار می‌دهد و از فعالیت زیاد بدن جلوگیری می‌کند.

زمانی که از شرایط پر استرس و ترسناک عبور می‌کنیم، هیپوتالاموس که مرکز فرماندهی بدن است با ارسال فرکانس به سیستم پاراسمپاتیک آن را فعال می‌کند. با فعال شدن پاراسمپاتیک و ترشح کورتیزول، هورمون استیل کولین ترشح می‌شود که وظیفه آرام سازی بدن را بر عهده دارد.

اختلال در سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک

اختلال در سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک به دلیل دیابت، کهولت سن یا بیماری پارکینسون به وجود می‌آید. اما برخی از عفونت های ویروسی و داروها می‌توانند در سیستم عصبی خودکار اختلال ایجاد کنند. و آسیب به گردن و مغز توانایی اختلال در سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک را دارد.

تاثیری استرس بر سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک

همه افراد در تمام دوره های سنی به دلیل اتفاقات گوناگون دچار استرس می‌شوند. معمولا به دلیل استرس کاری، استرس تحصیلی، خواب کم و عدم ورزش به افراد استرس وارد می‌شود. میزان کمی از استرس برای همه لازم است. اما اگر این استرس ها برای طولانی مدت و یا شدت زیاد ادامه یابد، باعث پدیدار شدن آسیب های مخرب در روان و جسم افراد می‌شود.

با بروز استرس های مداوم سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک مداوم تحریک می‌شود و پس از مدتی عدم تعادل در سیستم عصبی خودکار ایجاد می‌شود. عدم تعادل در سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک باعث نمایان شدن خستگی، تغییر در ضربان قلب، عملکرد ضعیف جسمی و فرسودگی می‌شود.

تاثیر مدیتیشن در سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک

طبق بررسی های انجام شده در حوزه روانشناسی، مدیتیشن اثرات مثبتی در عملکرد سیسیتم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک دارد. مدیتیشن باعث ایجاد تعادل در سیستم عصبی خودکار می‌شود که با تکنیک های شکمی، تنفس عمیق و کنترل استرس به تعادل سازی سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک کمک می‌کند.

کلام آخر

با مطالعه مقاله متوجه این موضوع شده‌اید که سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک چه نقش پر رنگی در تعادل بدن دارد. با‌استرس های مداوم باعث برهم ریختن سیستم عصبی خودکار شده و تعادل بدن به خطر می‌افتد. با کمک روانشناس، به شما راهکارهایی ارائه می‌شود که به تعادل سازی سیستم عصبی خودکار کمک می‌کند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سمپاتیک و پاراسمپاتیک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سمپاتیک و پاراسمپاتیک | تفاوت سمپاتیک و پاراسمپاتیک



:: برچسب‌ها: سمپاتیک و پاراسمپاتیک | تفاوت سمپاتیک و پاراسمپاتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

نقش ژن ها در بدن بسیار مورد پژوهش قرار گرفته است. نقش‌ژن ها در بدن از طریق کروموزم‌های والدین و ژن‌های غالب و مغلوب نشات می‌گیرد. بر اساس تحقیقاتی که توسط پژوهشگران بر روی دو قلوها انجام شد، دوقلوهای همسان و ناهمسان زمانی که به دور از خانواده و جدا از هم با تربیت های متفاوتی رشد کردند، متوجه شدند که ژن ها چه تاثیرات قوی و اثربخشی بر افراد دارند. با گذشت سال‌ها و تربیت های متفاوت، دو قلوها کاملا از شخصیت و ویژگی های رفتاری یکسانی برخوردار بوده‌اند. ژنها سالها است که مورد بررسی پژوهشگران قرار دارند.

منبع: نقش ژن ها در بدن | ژن چیست و از چه ساخته شده

با جهش ژنتیکی افراد به بیماری ها و اختلالات ناگواری مبتلا می‌شوند که محیط توانایی بروز این بیماری ها را در افراد ندارند. با تعریف RNA از روی DNA ژن ها داخل بدن افراد نقش می‌گیرند. گاهی با کمک عوامل محیطی می‌توان بسیاری از ویژگی های رفتاری و شخصیتی را ضعیف یا قوی کرد. برای مثال بسیاری از افراد درونگرا از حضور در جمع لذت می‌برند اما برونگرا نیستند. با کسب تجربه های گوناکون و مهارت های متفاوت توانستند تا از حضور در جمع لذت ببرند.

نقش ژن ها در بدن

نقش ژن ها در بدن به قدری پر اهمیت و پررنگ است که کل ظاهر، خصوصیات اخلاقی، شخصیت و … توسط ژن ها مشخص شده است. ژن ها تمامی صفات سلول را تحت کنترل می‌گیرند. عملکرد سلول ها توسط ژن ها و پروتئین های ساخته‌شده از روی آن مشخص می‌شود.

ژن از والدین به ارث برده می‌‌شود و بر اثر تقسیم سلولی و تعامل با سلول ها با محیط دچار تغییر می‌شود. ژن ها گاهی دچار جهش می‌شوند و تغییرات بزرگی را در بدن ایجاد می‌کنند. جهش های ژنتیکی باعث پدیدار شدن صفت های جدیدی در سلول می‌شوند. همیشه ژن های غالب با تعریف RNA از روی DNA در بدن فرزند پدیدار می‌آید. به طور کلی نقش ژن در شخصیت و رفتار انسان ها با محیط همراه می‌شود. با تقویت ژن توسط محیط شخصیت افراد شکل می‌گیرد.

ساختار ژن در بدن | نقش ژن ها در بدن

ژن قسمتی از مولکول نوکلئیک اسید، RNA و DNA است که عملکردها از روی این ها تعیین می شود. ساختار ژن در بدن به این گونه است که تعداد زیادی از رشته های پروتئینی را در بر می‌گیرد. این ساختار شامل بخش هایی است که توسط RNA ترجمه یا رونویسی نمی‌شوند.

هر ژن از دنباله نظارتی که برای بیان ژن ضروری است تشکیل شده‌است. این قسمت شامل پروموتر است که به وسیله فاکتورهای رونویسی مشخص و متصل می‌شود. ژن هایی که به مقدار زیادی در سلول تعریف می‌شوند پروموتر قوی دارند و ژن هایی که در سلول کم به کار برده‌می‌شوند ضعیف هستند. فاکتورهای رونویسی آنزیم های RNA را کار می‌گیرند و تولید RNA از روی DNA شروع می‌شود. نقش ژن ها در بدن به کمک DNA, RNA و کروموزم ها تعیین می‌شود.

نقش ژنتیک یا محیط در شخصیت

بر اساس بررسی های جدید مشخص شده‌است که ویژگی های شخصیتی افراد در طول زمان تغییرات کوچکی می‌کند. اهمیت ژن بیشتر است یا محیط؟ محققان چندین دهه بر کودکان بی سرپرست، خانواده ها و دوقلوها تحقیق انجام داده اند تا تاثیرات محیط و ژنتیک را بررسی کنند. ژنتیک و محیط هر دو بر افراد تاثیر گذارند اما بر اساس تحقیقات، ژنتیک نقش اساسی تری در شخصیت افراد ایفا می‌کند. طبق بررسی ها محققان به این نتیجه رسیده اند که نقش ژن ها در بدن از دوران جنینی مشخص شده و تعیین کننده رفتار و شخصیت افراد است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا بر روی 350 دوقلو به این نتیجه رسیدند که کودکان دوقولو همسان و غیر همسان حتی زمانی که در یک محیط و خانه رشد نکرده باشند بسیار به یکدیگر شبیه هستند. البته از این موضوع نمی‌توان غافل شد که محیط نقش مهمی در شخصیت افراد دارد.

محیط و ژنتیک زمانی که با یکدیگر همراه می‌شوند افراد خاص و خارق العاده را تشکیل می‌دهند. شخصیت افراد مجموعه ای از افکار، احساسات، ویژگی های فیزیکی و رفتار اجتماعی است. به طور کل صفات به ارث برده و محیط در آن نوعی همبستگی ذاتی دارد. بنابراین نقش ژن ها در بدن تقریبا 90 درصد را در برمی‌گیرد.

اثر گذاری طبیعت یا تربیت؟ | نقش ژن ها در بدن

دانشمندان ژنتیک یک ژن را در کمتر از 1 درصد مردم یافت کرده اند. اما در بدن ورزشکاران این ژن تا 70 درصد وجود دارد. ولی به آن معنی نیست که اگر این ژن را نداشته باشید توانایی ورزش را هم نخواهید داشت. این ژن در بدن ورزشکاران به بازیابی نیرو و انرژی از دست رفته کمک می‌کند و آنها را تبدیل به ورزشکار حرفه ای کرده‌است. حتی با وجود نقش ژن ها در بدن باید بسیار سخت تلاش کرد تا ورزشکار حرفه ای شد.

تغییر ژنتیک غالب و درونی بسیار طاقت فرسا است. برای مثال افرد برونگرا توانایی منزوی شدن دارند اما هرگز به فرد درونگرا تبدیل نخواهند شد. اما ویژگی های برونگرایی در این فرد کاهش یافته و به انزوا گرویده است. افراد برونگرا بسیار اجتماعی و جمع گرا هستند اما به این موضوع نیز پی برده‌اند که سکوت و تنهایی گاهی برای همه افراد لازم است. افراد درونگرا نیز با افزایش سن شاید به سمت برونگرایی گرایش داشته باشند.

این تغییر به منظور از بین رفتن درونگرایی فرد نیست! بلکه نحوه برقراری ارتباط با دیگران و اجتماع را آموزش دیده است و از حضور در جمع لذت می‌برد. در این مثال ویژگی های افراد تغییری نکرده است؛ اما با تمرین و مهارت آموزی از ویژگی اصلی خود دور شده‌است.

اگر استعداد شما نمایان می‌شود و از طریق ژنتیک این استعداد درون شما بروز پیدا کرده است، با تمرین و کمک از محیط استعداد خود را پرورش دهید. ژنتیک توانایی گفتاری، شنیداری، زبانی، ریاضیات و بساری از مهارت های افراد را مشخص می‌کند. اما برای تقویت آن هم چنان باید مهارت های لازم و مناسب را بدست بیاورید. با تمرین و پرورش راه آسان تری برای توانایی های خود در پیش می‌گیرید. بنابراین به همان میزان که نقش ژن ها در بدن پر اهمیت است، محیط و تربیت نیز در رفتارهای ما اثر گذار هستند.

نقش ژن ها در بدن و بروز اختلالات ژنتیکی

نقش ژن ها در بدن به گونه ای است که باعث بروز اختلالات مختلفی می‌شود. بسیاری از اختلالات و بیماری ها از طریق ژنتیک به افراد منتقل می‌شوند. وراثت به تنهایی نقش بسیار پر رنگی در بروز اختلالات و بیماری ها دارد که در ادامه به بیشتر این بیماری ها و خصوصیات رفتاری اشاره کرده ایم.

  • آلزایمر
  • بیماری های قلبی
  • آرتروز
  • چاقی
  • سرطان
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • سندرم ترنر
  • سندرم فریاد
  • سندرم کلاین فلتر
  • اعتیاد به الکل و مواد مخدر
  • خشونت
  • پرخاشگری
  • رفتارهای تهاجمی
  • داروهای خطرناک
  • بی فایی
  • وفاداری
  • شهامت
  • بزدلی
  • پستی
  • رذالت
  • بزرگواری
  • نجابت
  • تمامی اختلالات شخصیت
  • اضطراب ها

آیا نقش ژن ها بر بدن اختیارات او را زیر سوال می برد؟

آیا نقش ژن ها در بدن به چه میزان نشان دهنده رفتار و شخصیت ما است؟ این سوال که آیا ما تحت کنترل ژن ها هستیم یا خیر همیشه مورد بررسی قرار گرفته‌است. تمام اعضای بدن ما، اثر انگشت، دست، پا، اجزای صورت، صدا، خصوصیات اخلاقی، شخصیت و … همه بستگی به ژن های فرد دارد. ویژگی هایی که از والدین به ارث می‌بریم اگر غالب باشد به فرزندان منتقل می‌شود.

اما با تغییرات محیطی می‌توان برخی از ویژگی ها را تقویت و برخی را تضعیف کرد. همانطور که ژن درصد زیادی از ویژگی افراد را در بر می‌گیرد، محیط و فرد نیز با استفاده از راهبردهای مناسب توانایی غلبه بر ژن را خواهند داشت.

کلام آخر

نقش ژن ها در بدن و محیط به طور یکسان در بروز ویژگی ها نقش دارند. افراد بسیاری وجود دارند که شخصیتی پرخاشگر دارند اما با استفاده از روش های درمانی و کنترل خشم این ویژگی ژنتیکی را ضعیف می‌کنند. اما هرگز ویژگی پرخاشگری از شخصیت این افراد خارج نمی‌شوید.

برای کنترل خشم و بررسی ویژگی های ژنتیکی که از والدین به ارث می‌بریم اما فایده ای برای ما ندارند نیاز به کمک روانشناس داریم. مشاورین با ارائه راهکارهای مناسب به ما روش کنترل بر رفتار را می‌آموزند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمنیه نقش ژن ها در بدن در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: نقش ژن ها در بدن | ژن چیست و از چه ساخته شده



:: برچسب‌ها: نقش ژن ها در بدن | ژن چیست و از چه ساخته شده ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از مهاجرت احساسی است که باعث انصراف خیلی از علاقه مندان به مهاجرت می‌شود، این ترس به صورت هشیار و گاه پنهان آن‌ها را از حرکت وامی‌دارد. عوامل زیادی بر میزان این ترس و نحوه عملکرد آن‌ها تاثیر دارد، شاید شما نیز دلایل این ترس‌تان را می‌دانید اما نمی‌خواهید برای رفع آن راهی پیدا کنید؛ این در حالی است که با یک بررسی ساده می‌توانید تصمیمی بگیرید که شما را از وضعیت بلاتکلیفی رها کند. در عوامل ایجاد ترس و راه‌های واجهه با ترس از مهاجرت را بررسی کرده‌ایم.

منبع: ترس از مهاجرت | دلایل و آمادگی روحی برای مهاجرت

ترس از مهاجرت

ترس از مهاجرت برای هر فردی که قصد تغییر مکان زندگی دارد می تواند پیش بیاید. این ترس ممکن است حتی مربوط به تغییر شهر باشد. برای برخی این فاصله جابجایی کمتر است، اما شدت ترس از مهاجرت به حدی است که او را به وضعیت کنونی اش وابسته تر می‌کند. ترس از مهاجرت باعث می شود که با وجود شرایط مناسب برای پیشرفت در زمینه های مختلف زندگی، فرد به وضعیت کنونی اش رضایت دهد. در حالی که با غلبه بر ترس و وابستگی هایش احتمال رسیدن به موفقیت و آسایش برای او و حتی فرزندانش بسیار زیاد است.

دلایل ترس از مهاجرت

ترس از مهاجرت با توجه به شرایط زندگی شما و همین‌طور شخصیت منحصر به فرد هرکس می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اما برخی از مهم‌ترین دلایل ترس از مهاجرت را در ادامه شرح داده‌ایم.

1- ترس از تنهایی و از دست دادن عزیزان

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس از مهاجرت این است که احتمالاً شما می‌بایست از عزیزان خود دور شوید. به همین خاطر مهاجرت‌های انفرادی فشار بیشتری را برای فرد به همراه دارند و هرچقدر تعداد اعضای خانواده یا دوستانی که همراه شما مهاجرت می‌کنند بیشتر باشد، تحمل این فشار راحت‌تر خواهد شد. ترس از اینکه شاید تا مدت‌ها نتوانیم عزیزانمان را مجدد ببینیم و یا در شرایط سخت کنار آن‌ها باشیم یکی از دلایلی است که ما را از مهاجرت منصرف می‌کند. علاوه بر این تنها بودن نیز برای بعضی‌ها موضوع سختی است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند و این موضوع می‌تواند برایشان نگران‌کننده باشد.

2- ترس از ناشناخته‌ها در مهاجرت

ورود به یک شهر یا کشور جدید به این معناست که شما با موجی از ناشناخته‌ها مواجه می‌شوید. ناآگاهی از زبان کشور مقصد، فرهنگ و باورهای مردم و بسیاری از مسائل دیگر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند باعث نگرانی و ترس از مهاجرت باشد. به همین خاطر متخصصین معتقدند مهاجرت در سنین پایین‌تر فشار روانی کمتری به همراه دارد، زیرا قدرت انطباق در این سنین بیشتر است و شما سریع‌تر می‌توانید خود را با تغییرات موجود هماهنگ کنید.

3- از دست دادن موقعیت‌ها

بسیاری از مواقع مهاجرت به این معناست که باید داشته‌های خود را کنار گذاشته و زندگی جدیدی را در محیطی جدید ایجاد کنید. به همین خاطر ترس از مشکلات مالی یا تحصیلی ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند باعث نگرانی برای مهاجرت شوند.

4- ترس از شکست در مهاجرت

مهاجرت یکی از جدی‌ترین تصمیمات در زندگی هر فرد است که می‌تواند به نقطه عطفی در زندگی وی تبدیل شود. تصمیم برای مهاجرت می‌تواند شما را در شرایط بهتری قرار دهد و باعث پیشرفت در زندگی‌تان باشد؛ اما از طرف دیگر گاهی نیز ممکن است مهاجرت باعث شود بسیاری از موقعیت‌های مطلوب زندگی خود را از دست بدهید. به همین خاطر تصمیم‌گیری سنجیده و با در نظر گرفتن تمامی مسائل یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

5- نداشتن اعتمادبه‌نفس یا وابستگی بیش‌ازحد

بعضی ویژگی‌های شخصیتی نیز ازجمله مسائلی است که می‌تواند در ترس از مهاجرت تأثیر داشته باشد. افرادی که اعتمادبه‌نفس کافی ندارند یا بیش‌ازحد به دیگران وابسته هستند، معمولاً از اینکه بخواهند به‌تنهایی زندگی کنند دچار وحشت می‌شوند. این افراد چون به توانایی‌های خود ایمان ندارند، معمولاً احساس می‌کنند به‌تنهایی از پس مشکلات زندگی برنمی‌آیند و ترس از شرایطی که قرار است با آن مواجه شوند ازجمله دلایلی است که انگیزه آن‌ها را برای مهاجرت از بین می‌برد.

راهکارهایی برای از بین بردن ترس از مهاجرت

ترس از مهاجرت شاید باعث شود تا از تمامی مزایا و امکاناتی که می‌توانید به دست بیاورید صرف‌نظر کرده و هرگز این تصمیم را عملی نکنید. اگرچه این ترس می‌تواند در برخی افراد بسیار شدید باشد، اما راهکارهایی برای کاهش آن نیز وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط خود و دلایلی که برای مهاجرت دارید از آن‌ها استفاده کنید. ازجمله این راهکارها می‌توان به این موارد اشاره کرد.

قدم اول: منطقی تصمیم بگیرید

تمامی مزایا و معایبی که مهاجرت از نظر شما دارد را یادداشت کنید و به هرکدام از آن‌ها از یک تا ده نمره‌ بدهید. در آخر نمرات مزایا و معایب را جمع بزنید و ببینید آیا مزایای مهاجرت برایتان بیشتر است یا معایب آن؟ اگر احساس می‌کنید در تصمیم‌گیری ضعف دارید و حتی با استفاده از این تکنیک نیز نمی‌توانید به نتیجه‌ برسید بهتر است با یک مشاور درباره این موضوع صحبت کنید.

قدم دوم: اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر ترس از ناشناخته‌ها و محیط جدید یا از دست دادن موقعیت فعلی‌تان شما را از مهاجرت می‌ترساند، بهتر است سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود را راجع به این موضوع افزایش دهید. به میزانی که شما با زبان، فرهنگ، شرایط کار و تحصیل در محیط جدید آشنا باشید و مطالب ناشناخته کمتری برایتان باقی بماند ترس از مهاجرت نیز کاهش می‌یابد.

قدم سوم: تغییر باورها

بعضی از باورهای منفی می‌تواند عامل ترس از مهاجرت باشد. برای مثال تصور اینکه شما به‌تنهایی از عهده زندگی برنخواهید آمد یا اینکه دیگر نمی‌توانید در کنار خانواده‌تان باشید افکار مخربی هستند که می‌بایست با آن‌ها مبارزه کنید. اگرچه خانواده و دوستان مهم‌ترین افراد در زندگی همه ما هستند، بااین‌حال شما باید توانایی مستقل شدن از آن‌ها را داشته باشید. علاوه بر این مهاجرت به این معنا نیست که شما هرگز قادر نخواهید بود عزیزان خود را ببینید.

دلایلی که برای ترس از مهاجرت دارید را روی یک کاغذ یادداشت کنید و سپس با خود به این سؤال پاسخ دهید که واقعاً باورهایتان تا چه حد صحیح هستند و تا چه حد افکار منفی مانع تصمیم‌گیری صحیح شما شده است. کمک گرفتن از مشاورین روانشناس نیز می‌تواند در این زمینه برایتان مفید باشد.

قدم چهارم: پیدا کردن افرادی با هدف یکسان

اگر بتوانید با افرادی که قصد مهاجرت دارند ارتباط برقرار کنید این کار می‌تواند تا حد زیادی باعث کاهش ترس شما از این مسئله شود. پیدا کردن افرادی که هدفی یکسان با شما دارند باعث می‌شود انگیزه بیشتری پیدا کنید و همین‌طور درباره بسیاری از ترس‌ها و مشکلات‌تان می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده نمایید. علاوه بر این ترس از تنهایی در کشور مقصد نیز برای شما کاهش خواهد یافت.

غلبه بر ترس با ایجاد آمادگی روحی برای مهاجرت

متخصصان بر این باروند که ترس از مهاجرت یک نوع ترس واقعی است. به این معنا که اگر شما آمادگی های لازم برای مهاجرت نداشته باشید و زمینه‌ای مناسب برای تغییر مکان و موقعیت زندگی فراهم نکرده باشید، آن وقت ترس هایتان تبدیل به واقعیت خواهد شد. بنابراین باید در قدم اول آمادگی روحی برای مهاجرت را داشته باشید. در ادامه به 5 راهکار کاربردی برای بالابردن روحیه مهاجرت اشاره کرده ایم.

1- ترسیم آینده ای روشن تر و بزرگ تر

یکی از راه های ایجاد آمادگی روحی فکر کردن به آینده ای است که برای آن قصد مهاجرت دارید. اگر در وضعیت کنونی خود آرامش، امنیت و راهی برای پیشرفت نمی بینید. پس مهاجرت انتخاب خوبی است. شما با مهاجرت شرایط زندگی بهتری خواهید داشت. آینده فرزندان تان و خوشحالی آن ها تامین خواهد شد. پس با ترسیم چنین آینده ای برای خود و خانواده تان آمادگی روحی خود را افزایش دهید. چنین نگرش مثبتی ترس از مهاجرت را هم کاهش می‌دهد.

2- روشن کردن موضوعات آزاردهنده

اگر به فکر مهاجرت هستید، پس حتما موضوعی برای آزار شما یا عزیزان تان وجود دارد. به این فکر کنید که بعد از مهاجرت این مسائل رفع می شود. شما بعد از مهاجرت دیگر با مشکلاتی مثل نبود شغل، عدم ثبات اقتصادی، تحصیلات، درآمد، امنیت، هوای آلوده و…. مواجه نیستید. بنابراین برای خود موضوعات آزاردهنده را روشن کنید. تا برای مهاجرت انگیزه بیشتری پیدا کنید. هرچه انگیزه شما بیشتر شود، ترس از مهاجرت نیز کمتر خواهد شد.

3- در مورد فرهنگ و کشور مقصد اطلاعات کسب کنید

یکی از عوامل ایجاد ترس از مهاجرت ، نداشتن دیدی روشن از پیش آمدهایی است که انتظارتان را می‌کشد. هر چه بیشتر بتوانید از کشور و شهر مقصد اطلاعات بیشتری کسب کنید و در مورد شرایط آنجا دید روشن تری داشته باشید، آمادگی روحی شما برای مهاجرت بیشتر خواهد شد.

4- صحبت با کسانی که تجربه مهاجرت دارند

صحبت با کسانی که تجربه مهاجرت و سختی های آن را داشته اند به شما کمک می کند تا با استفاده از تجربیات شان آمادگی بیشتری برای چالش های پیش رو داشته باشید. با آگاهی از تجربیات سایر مهاجران احتمال اینکه مساله ای برای شما زودتر حل شود، بیشتر خواهد شد. طبق تجربه صحبت های سایر مهاجران ترس از مهاجرت را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

5- موقعیت خود را بررسی کنید

با توجه به اطلاعاتی که به دست آوردید، حال وقت آن رسیده که شرایط و آمادگی خود را برای مهاجرت بسنجید. شما باید خودتان به طور قطعی در مورد مهاجرت تصمیم بگیرید. بنابراین براساس گفته های اطرافیان و اینکه موجی از مهاجرت در کشور رخ داده یا نه، به طور فردی آمادگی روحی برای مهاجرت را در خود ارزیابی نمایید. برای خیلی از ما مهاجرت جاده ای یک طرفه است. بنابراین قدم گذاشتن در این مسیر باید با احتیاط کامل صورت بگیرد. توصیه میشود در این مورد حتما با متخصصین روانشناسی صحبت نمایید.

سخن آخر

مهاجرت حقیقتا موضوعی استرس زا است. بنابراین هر انسانی با قرارگیری در چنین موقعیتی دچار ترس از مهاجرت خواهد شد. شما باید در این مورد به جوانب مختلف مساله نگاه بیاندازید. یکی از مهم ترین این جوانب روحیه و انگیزه خودتان برای مهاجرت است. شاید تمامی شرایط مادی برای مهاجرت شما فراهم باشد. اما چه فایده اگر شما بعد از مهاجرت دچار افسردگی و یاس بشوید. پس هر فردی و خانواده ای باید برای چنین تصمیم بزرگی از خدمات مشاوره روانشناسان استفاده کنند. شما با غلبه بر ترس از مهاجرت و ایجاد آمادگی روحی می توانید تمامی مشکلات را پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مهاجرت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور می‌توان بر ترس از مهاجرت غلبه کرد؟

تصمیم‌گیری منطقی و داشتن هدفی مشخص، ایجاد تغییر در باورهای اشتباه، افزایش اطلاعات راجع به مهاجرت و کشور مقصد و همین‌طور پیدا کردن دوستانی که هدفی یکسان با شما داشته باشند ازجمله راهکارهای غلبه بر ترس از مهاجرت است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از مهاجرت | دلایل و آمادگی روحی برای مهاجرت



:: برچسب‌ها: ترس از مهاجرت | دلایل و آمادگی روحی برای مهاجرت ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

احساس تنهایی در رابطه عاطفی به این معناست که شما علی‌رغم حضور شریک احساسی‌تان باز هم احساس می‌کنید، تنهایید یا شاید بهتر باشد بگوییم احساس می‌کنید شریک عاطفی‌تان شما را درک نمی‌کند یا به حد کافی برای شما زمان نمی‌گذارد. متأسفانه این موضوع در بسیاری از روابط عاطفی دیده می‌شود و گاهی تا آنجا پیش می‌رود که زمینه را برای قطع رابطه و یا بروز خیانت آماده می‌کند.

منبع: احساس تنهایی در رابطه | چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟

اما پیش از همه این‌ها احساس تنهایی در رابطه عاطفی باعث خواهد شد تا شما احساسات ناخوشایندی را تجربه کرده و حتی احتمال بروز بیماری‌های روحی مثل از دست دادن اعتمادبه‌نفس یا احساس افسردگی و اضطراب را به همراه خواهد داشت. مشاوره رابطه دختر و پسر به شما کمک می‌کند تا بتوانید ابعاد مختلف رابطه‌تان را بررسی کنید. در ادامه راهکارهایی برای رهایی از احساس تنهایی آورده‌ایم.

احساس تنهایی در رابطه

دختر یا پسر ممکن است با وجود داشتن یک رابطه عاطفی احساس تنهایی کند. این حس در واقع به خاطر ماهیت آن رابطه است. همه ما برای رفع نیازهای جسمی و روانی مان نیاز به کسی داریم که ما را درک و همراهی کند. اگر در رابطه ای باشید که به احساسات، نیازها، خواسته ها و غیره شما بی توجهی شود، قطعا دچار احساس تنهایی در رابطه خواهید شد. این احساس روز به روز شما را بیشتر در تاریکی و یاس فرو خواهد برد. بنابراین هرچه زودتر باید برای تغییر این وضعیت اقدامی بکنید.

نشانه های احساس تنهایی

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است یعنی برای موفقیت، برآورده کردن نیازها، احساس خوشبختی، بقا، تکامل و… نیاز به بودن در جمع و اجتماع دارند. پس تنهایی مغایر با این نیاز فطری همه ماست. گاه احساس تنهایی به صورت ناخودآگاه بروز می‌یابد. در صورتی که نشانه‌های زیر را در خود دیدید، بهتر است برای گسترش اجتماع خود اقدامی بکنید.

  1. توجه و وابستگی بیش از حد به اشیاء (گاهی حتی حیوانات)
  2. نداشتن دوستان واقعی و سپری کردن زمان زیاد در صفحات مجازی با دوستان مجازی
  3. بالا بودن سطح استرس و احساس نارضایتی و غم
  4. نداشتن خواب آرام (کم شدن یا زیاد شدن خواب و یا پریدن از خواب)

دلایل احساس تنهایی در رابطه عاطفی

پیش از آنکه بتوانید برای برطرف کردن احساس تنهایی در رابطه‌تان راه‌حلی پیدا کنید، باید علت این وضعیت را مشخص کنید. احساس تنهایی می‌تواند با توجه به شرایط رابطه، شخصیت و همین‌طور انتظارات شما از یک رابطه عاطفی دلایل متفاوتی داشته باشد، بااین‌حال برخی از رایج‌ترین دلایل این احساس را می‌توان به موارد زیر نسبت داد.

1- بیماری‌های روحی یا ضعف‌های شخصیتی

پیش از آنکه به دنبال ضعف‌ها و مشکلات درون رابطه‌تان بگردید، بهتر است با خود به این سؤال پاسخ دهید که آیا خلأهای شخصیتی شما باعث احساس تنهایی می‌شوند و یا به‌واقع مشکلاتی در رابطه شما وجود دارد؟ برخی از مشکلات نظیر اختلال شخصیت وابسته، شخصیت‌های مهرطلب یا افرادی که نسبت به طرد یا بی‌توجهی از جانب دیگران بیش‌ازحد حساسیت دارند می‌تواند باعث ایجاد احساس تنهایی برای فرد شود.

به عبارتی واقعیت موضوع این است که این قبیل افراد در روابط خود احساس ناامنی کرده و تصور می‌کنند شریک احساسی‌شان دیر یا زود آن‌ها را تنها خواهد گذاشت. به همین خاطر نسبت به هرگونه عدم حضور یا بی‌توجهی از جانب طرف مقابل به‌شدت حساس هستند.

یکی دیگر از مشکلاتی که این افراد و اطرافیان آن‌ها را درگیر می‌کند، این است که ظرف نیاز به محبت و توجه در این افراد به حدی بزرگ است که هرگز پر نمی‌شود و به همین خاطر صرف‌نظر از میزان توجهی که در رابطه دریافت می‌کنند، بازهم احساس ناراحتی خواهند داشت.

برای فهمیدن اینکه آیا شما یا شریک احساسی‌تان چنین مشکلی دارید یا خیر؟ بهتر است به الگوی روابط خود توجه داشته باشید. این شخصیت‌ها معمولاً در رابطه با تمامی اطرافیان نزدیک دچار مشکل بوده و به‌اصطلاح زودرنج هستند. آن‌ها هرگز نمی‌توانند درگیری ذهنی یا شرایط روحی نامناسب شما را درک کنند و همواره انتظار توجه و محبت دارند. با توجه به مشکلاتی که این وضعیت می‌تواند برای خود فرد و اطرافیان وی ایجاد نماید، اگر شما یا شریک احساسی‌تان دچار این مشکل هستید بهتر است از یک مشاور متخصص برای درمان آن کمک بخواهید.

2- احساس تنهای در رابطه به خاطر نبود صمیمیت کافی

شاید مهم‌ترین و واضح‌ترین دلیل اینکه شما علی‌رغم حضور در یک رابطه عاطفی باز هم احساس تنهایی و ناراحتی می‌کنید، این باشد که صمیمیت کافی میان شما و شریک عاطفی‌تان وجود ندارد. به عبارتی شریک عاطفی شما به حد کافی برایتان وقت نمی‌گذارد و یا احساس می‌کنید او متوجه احساسات و خواسته‌های شما نیست. این موضوع می‌تواند گاهی اوقات به این خاطر باشد که شما شخص نامناسبی را برای رابطه انتخاب کرده‌اید و گاهی هم چون نمی‌توانید به‌خوبی از خواسته‌ها یا نیازهایتان با طرف مقابل صحبت کنید،

حس تنهایی می‌کنید. با این‌حال به هر دلیلی که این مشکل برای شما پیش آمده بهتر است پیش از بروز مشکلات جدی‌تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

3- عدم تناسب میان دو نفر

تناسب میان طرفین در یک رابطه عاطفی ازجمله مسائلی است که هنگام انتخاب شریک عاطفی‌تان می‌بایست به آن توجه داشته باشید. تفاوت‌های شخصیتی مثل درون‌گرا یا برونگرا بودن باعث می‌شود تا شما و شریک احساسی‌تان به یک اندازه نیاز به برقراری رابطه نداشته باشید و یا تفاوت در باورها باعث می‌شود هنگامی‌که شما می‌خواهید زمانی را با شریک عاطفی‌تان برای استراحت بگذرانید، او به دنبال فعالیت‌های کاری یا تحصیلی باشد.

همچنین تناسب می‌بایست در نوع تفریحاتی که شما و شریک احساسی‌تان انتخاب می‌کنید نیز وجود داشته باشد. ممکن است شما دل‌تان بخواهد برای اوقات فراغت در یک مهمانی شرکت کنید، اما طرف مقابل‌تان دوست داشته باشد زمانی را با شما و به‌تنهایی بگذراند. نبود تفاهم یا تناسب میان این مسائل باعث خواهد شد تا شما و همین‌طور طرف مقابل علی‌رغم حضور در رابطه عاطفی احساس تنهایی کنید.

4- بدرفتاری با یکدیگر

رفتارهای منفی نظیر پرخاش، قهرهای طولانی‌مدت، تهدید به پایان دادن رابطه و همین‌طور بی‌توجهی نسبت به خواسته‌ها و نیازهای طرف مقابل ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس تنهایی در رابطه عاطفی شما باشند.

هنگامی‌که این رفتارها در یک رابطه تکرار می‌شوند به‌مرور طرفین علاقه خود را به داشتن رابطه با یکدیگر از دست می‌دهند و به‌نوعی علی‌رغم اینکه با یکدیگر ارتباط دارند اما سعی می‌کنند از عمق دادن به رابطه جلوگیری کرده یا حتی به‌تدریج خود را از آن کنار بکشند.

5- احساس تنهایی در رابطه و فضای مجازی

استفاده از فضای مجازی در کنار تمامی فوایدی که دارد، می‌تواند باعث وابستگی فرد شده و از این طریق ارتباط او با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی باعث خواهد شد تا افراد عملاً زمانی برای بودن در کنار یکدیگر نداشته باشند و این می‌تواند شریک عاطفی شما را دچار احساس تنهایی کند. اما فضای مجازی گاهی اوقات نیز باعث می‌شود تا از طریق مقایسه شرایط زندگی و ارتباط خود با وضعیت زندگی دیگران به این نتیجه برسید که رابطه‌تان به‌اندازه ارتباطات دیگران صمیمی و لذت‌بخش نیست و به همین خاطر دچار احساس تنهایی یا افسردگی بشوید.

6- ناتوانی از صحبت کردن

گاهی اوقات دلیل احساس تنهایی در رابطه عاطفی این است که طرفین یا یکی از آن‌ها توانایی صحبت کردن یا برقراری رابطه عاطفی ندارد. گاهی اوقات ما صحبت کردن و شروع یک گفت‌وگو با شریک احساسی‌مان را بلد نیستیم و یا به هر دلیلی نمی‌توانیم از خواسته‌ها یا دلخوری‌هایمان با طرف مقابل صحبت کنیم و این باعث خواهد شد تا فرد احساس تنهایی کند.

راهکارهایی برای پایان دادن به احساس تنهایی در رابطه عاطفی

شاید مدت ها باشد که دچار احساس تنهایی در رابطه عاطفی تان هستید و خودتان هم متوجه آن شده باشید. حتما فهمیده اید که کسی قرار نیست شما را از این وضعیت خارج کند. بلکه این شخص شماست که باید برای ایجاد تغییر حرکت کند. احساس تنهایی در رابطه به عوامل مختلفی بر می‌گردد که پیشتر به آن ها اشاره کرده ایم. در ادامه راهکارهایی موثر برای تغییر این شرایط ارائه شده است.

1- شرایط را به‌درستی بررسی کنید

اگر در رابطه عاطفی خود احساس تنهایی می‌کنید، در اولین قدم سعی کنید دلایل این شرایط را به‌درستی مشخص کنید. آیا شما دچار مشکلاتی مثل ترس از تنهایی هستید یا به‌راستی وضعیت رابطه‌تان به میزانی که باید مطلوب نیست؟

برای این کار سعی کنید مثال‌هایی در جهت تأیید احساس تنهایی خود و همین‌طور مثال‌هایی در جهت نقض آن پیدا کنید و مطمئن شوید احساس تنهایی شما چیزی بیش از افکار منفی یا حساسیت‌های شخصی است. سپس سعی کنید بی‌طرفانه سهم خود و شریک احساسی‌تان را در شرایط موجود بررسی کنید.

آیا این شما بودید که با بی‌توجهی به خواسته‌های طرف مقابل باعث فاصله شده‌اید یا شریک احساسی‌تان فردی است که زمان کافی برای شما ندارد و یا هردوی شما در وضعیت پیش‌آمده مقصر هستید؟ هنگامی‌که به این سؤالات پاسخ دهید، دید بهتری از شرایط به دست خواهید آورد و می‌توانید برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای تغییر احساس تنهایی‌تان داشته باشید.

2- با شریک احساسی‌تان صحبت کنید

در یک فضای مناسب با شریک احساسی‌تان راجع به حس تنهایی‌تان و خواسته‌هایی که از او دارید صحبت کنید. سعی کنید در این گفتگو برای برطرف شدن مشکلات با کمک یکدیگر تصمیم بگیرید. بهتر است بدون ناراحت شدن یا احساس عصبانیت به خواسته‌ها و نقطه نظرات طرف مقابل توجه داشته باشید.

3- خود را در سایر موقعیت ها هم بسنجید

اگر شما همیشه دچار احساس تنهایی هستید، پس احتمال اینکه این مساله به عوامل فردی و روانی شما ارتباط داشته باشد، زیاد است. بنابراین شما به جای گلگی از شریک عاطفی تان باید فکری اساسی برای بهبود احساس تنهایی در رابطه خود بکنید. شریک عاطفی شما مسئول از بین بردن خلاء های کودکی تان نیست. شما برای پر کردن این خلاءها باید به متخصص روانشناسی مراجعه کنید.

4- رفتارتان را تغییر دهید

یکی از بهترین کارهایی که برای برطرف کردن احساس تنهایی در رابطه‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید این است که تغییراتی را در رفتارتان ایجاد کنید. اگر رفتارهای شما تا به امروز باعث ایجاد احساس تنهایی در شما شده پس بهتر است برای تغییر این احساس رفتارهای دیگری را امتحان کنید. برای مثال سعی کنید ارتباط کلامی یا وقت گذراندن با شریک احساسی‌تان را بیشتر کنید، اما اگر احساس می‌کنید ضعف‌های شخصیتی شما هستند که باعث احساس تنهایی‌تان می‌شوند بهتر است سعی کنید در برنامه روزانه خود برای فعالیت‌های مختلف جا باز کنید.

5- کمک گرفتن از مشاورین

اگر مشکلات موجود در رابطه شما عمیق‌تر از آن است که به‌تنهایی یا حتی از طریق گفت‌وگو با شریک احساسی‌تان بتوانید آن‌ها را برطرف کنید یا هنگامی که طرف مقابل هیچ کمکی برای تغییر شرایط به شما نمی‌کند بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید مشکلات موجود در رابطه را شناسایی کرده و همین‌طور با توجه به سبک شخصیتی شما و طرف مقابل راهکارهای مناسبی را برای تغییر شرایط به شما آموزش خواهند داد.

سخن آخر

احساس تنهایی در رابطه عاطفی زمانی مساله ساز می شود که شما را با مشکلات اساسی مثل افسردگی، تنش، استرس و … مواجه نماید. شما باید هر چه زودتر برای رفع احساس تنهایی در رابطه به دنبال راهکار باشید. اما پیش از هر چیز باید علت بروز احساس تنهایی در رابطه را پیدا کنید. متخصصان حوزه روانشناسی بیشترین کمک را می توانند به شما بکنند. آن ها با بررسی اهداف و کیفیت رابطه و همچنین ارزیابی وضعیت روانی تان علت اصلی احساس تنهایی تان را کشف کرده و با طرح درمان دقیق در صدد رفع این مشکل بر می آیند.

در حالی که عدم مراجعه به متخصص می تواند شما را مدت ها و حتی سال ها با این احساس مخرب درگیر کند. بنابراین بهتر است هرچه زودتر برای درمان با شماره های درج شده تماس گرفته و برای دریافت مشاوره تلفنی یا حضوری اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس تنهایی در رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا بعضی افراد احساس تنهایی در رابطه دارند؟

مشکلاتی مانند نبود صمیمیت میان زوجین یا اختصاص ندادن زمان کافی به یکدیگر در کنار بروز خشونت و بدرفتاری ازجمله دلایلی هستند که باعث احساس تنهایی در رابطه عاطفی می‌شوند. اما برخی مشکلات شخصیتی مانند وابستگی بیش‌ازحد به دیگران یا حساسیت به طرد نیز می‌تواند در این احساس تأثیرگذار باشد.

برای از بین بردن احساس تنهایی در رابطه عاطفی باید چه کرد؟

با طرف مقابل راجع به احساس و خواسته‌های خود صحبت کنید و با کمک یکدیگر راهکاری برای این وضعیت پیدا کنید. ایجاد تغییر در رفتار با شریک عاطفی و همین‌طور کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: احساس تنهایی در رابطه | چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟



:: برچسب‌ها: احساس تنهایی در رابطه | چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مادری کردن برای همسر ریشه در باورها و سبک تربیتی فرد دارد. ایفای نقش مادر برای همسر به مرور رابطه را خسته کننده خواهد کرد. کمک و رسیدگی به شوهر کاملا درست است. اما فقط تا زمانی که با همسر مانند کودک رفتار نکرده اید. رسیدگی های افراطی به همسر علاوه بر تضعیف رابطه باعث می‌شود تا همسرتان به این روش عادت کند و از زیر بار مسئولیت ها و وظایف شانه خالی کند.

منبع: مادری کردن برای همسر | رفتار مادرانه با همسر

خانم هایی که این چنین رفتاری دارند معمولا وقت رسیدگی به کارهای خود را ندارند و تمام روز را صرف انجام مسئولیت های همسر خواهد کرد. این روش رفتاری نه تنها درست نیست، بلکه در آینده شما را با مشکلات روانی و جسمانی روبرو می کند. حرص های بیش از حد باعث اضطراب و وسواس خواهد شد. و بدون تفکر و صرف انرژی برای حل مسائل بعد از مدتی متوجه هدر رفتن سال های جوانی تان خواهید شد. این مساله شما را دلشکسته تر خواهد کرد.

مادری کردن برای همسر

خانم هایی هستند که تمام زمان خود را صرف مادری کردن برای همسر می‌کنند. مادری کردن زمانی بیشتر می‌شود که همسر بی مسئولیت و نابالغ داشته باشید. برخی از خانم ها تمام وظایف همسر را به دوش می‌کشند و در تلاش هستند تا کارهای همسر خود را بدون نقص نشان دهند.

مادری کردن برای همسر را اینگونه مثال می‌زنم “قبل از خواب تمام وسایل مورد نیاز برای فردای همسر را آماده می‌کنید، وعده های غذایی سالم برای همسر تهیه می‌کنید، لباس های همسر را اتو و آماده می‌گذارید. صبح همسر خود را بیدار می‌کنید و او را اجبار به صرف صبحانه می‌کنید. و قبل از خداحافظی با همسر تمام وسایل را دوباره چک می‌کنید تا همسرتان در محل کار با مشکل مواجه نشود.”

تمام این کارهایی که مادری کردن برای همسر به شمار می‌رود، به تدریج شما را فرسوده و خسته خواهد کرد. کمک به همسر خوب و درست است. اما زمانی که کمک ها افراطی و به گونه ای باشد که همسر احساس والد- فرزندی داشته باشد رابطه را خسته کننده خواهد کرد. با فراموشی کلیدها، خواب ماندن همسر، بد سلیقه گی در خرید لباس و … اتفاق ناگواری دامن گیر شما نخواهد شد. برای کسب اطلاعات درباره این موضوع که آیا رفتار شما مانند مادری برای همسر است یا خیر نیاز به ارزیابی روانشناس دارید.

نشانه های مادری کردن برای همسر

احتمالا از اینکه برای همسرتان مادری می‌کنید آگاه نیستید. اما رفتارهایی از شما سر خواهد زد که نشان از مادری کردن برای همسر است. در ادامه نشانه هایی از مادری کردن برای همسر نام برده ایم.

  • سبک گفتگو با همسرتان مانند بچه ها است.
  • تن صدایتان مادرانه است.
  • هنگام مسافرت وسایل همسرتان را شما جمع می‌کنید.
  • لباس های همسر را برای مراسمات شما انتخاب می‌کنید.
  • مدل موی لباس اش را انتخاب می‌کنید.
  • بشقاب همسر خود را زیر نظر دارید و برای تغذیه او سخت گیری می‌کنید.
  • همیشه برای رفع نیازهای همسرتان تلاش می کنید.
  • تلاش برای تغییر همسر دارید.
  • یاد آوری تمام قرار ملاقات ها، داروها و … بر عهده شما است.
  • بیش از حد از او محافظت می‌کنید.
  • علاقه دارید تمام فعالیت های همسر خود را بدانید.
  • کثیف کاری های همسرتان را تمییز می‌کنید.
  • لباس های همسرتان را شما تهیه می‌کنید.
  • همیشه مراقب اشیای همسر مانند کلیدها، کیف پول، عینک و … هستید.
  • صبح ها همسرتان را از خواب بیدار می‌کنید. (در صورتی که خودش علاقه ای به این رفتار ندارد)

چگونه مادری کردن برای همسر را تمام کنیم؟

مادر یا همسر؟ ایفای نقش مادرانه برای همسر خیلی از آقایان را کلافه می‌کند. آن ها میگویند که “ازدواج کردم تا همدم و همسر داشته باشم، مادر دارم و نیازی نیست تا همسرم حکم مادری برام اجرا کنه!” اگر متوجه شده‌اید که همسرتان مسئولیت و وظیفه کارها را بر گردن شما انداخته است این نتیجه کار خود شماست. از ابتدای رابطه با رفتار مادرانه او را به این رفتار عادت داده اید. بنابراین برای پایان دادن به این رفتارها باید به نکات زیر توجه کنید.

1.احترام به همسر را فراموش نکنید

احترام شاه کلید هر رابطه ای است. با احترام به همسر او را تحسین می‌کنید و به نوعی اعتماد را در او جلب خواهید کرد. برای پایان دادن به مادری کردن برای همسر لازم است تا او را تحسین کنید و آگاه شود که خودش از پس تمام کارها بر خواهد آمد.

2. به تقویت نقاط قوت همسر بپردازید

دومین راه برای رهایی از مادری کردن برای همسر، تقویت نقاط قوت اوست. در شناسایی نقاط قوت او کوشا باشید و تقویت کنید. زمانی که شما همسرتان را بابت فعالیت هایش تشویق و تشکر کنید به نوعی علاقه به انجام وظایف نشان خواهد داد.

3. با همسر خود مکالمه داشته باشید

در رابطه با بی مسئولیتی و عدم انجام وظایف با او صحبت کنید. برای پایان دادن به مادری کردن برای همسر لازم است تا وظایف او را خیلی محترمانه گوشزد کنید. با مثال شروع کنید و بگویید “وقتی که کارهای خانه و بچه ها را انجام می‌دم باید وظایف و کارهای توام پیگیری کنم، این موضوع واقعا باعث خستگی من میشه. بهتر نیست تقسیم وظایف کنیم تا فشار کمتری به من وارد بشه؟”. با حفظ آرامش و خونسردی وظایفش را بگویید و به خودش بسپارید.

4. از روانشناس خانواده کمک بگیرید

بهترین و کارآمدترین روش، کمک از روانشناس خانواده است. همراه همسر به روانشناس مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. مشاورین در حوزه مادری کردن برای همسر بهترین راهکارها را ارائه خواهند داد و کار را برای شما روان تر می‌کنند.

5. قوانین زیر را در نظر داشته باشید

  • اگر همسرتان وظایفش را به خوبی انجام نداد لطفا دخالت نکنید. تنها به گوشزد اکتفا کنید و به سراغ سر و سامان دادن کارهای همسر نروید.
  • او را آگاه کنید تا مانند افراد بالغ، توانا و کارآمد رفتار کند.
  • با لحن مادرانه با همسر صحبت نکنید.
  • مسئولیت های زندگی را با همسر تقسیم بندی کنید.
  • از کارهایی که قبلا انجام می‌دادید لیستی تهیه کنید و روزانه آن را مطالعه کنید.
  • صبور باشید و با خونسردی این عادت را در همسر تقویت کنید.

کلام آخر

مادری کردن برای همسر چه آسیب هایی به رابطه وارد می‌کند؟ چه روش هایی رفتار مادری با همسر محسوب می‌شود؟ برای آگاهی از پاسخ سوالات نیاز به کمک از روانشناس دارید. راهکارهای ارائه شده در این مقاله اگر مفید نبود با دریافت مشاوره خانواده آن ها را تکمیل کنید. برای آگاهی از روش های مناسب در روابط مخصوص خود با روانشناس و مشاورین در این حوزه مشورت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مادری کردن برای همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مادری کردن برای همسر | رفتار مادرانه با همسر



:: برچسب‌ها: مادری کردن برای همسر | رفتار مادرانه با همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا در مورد روش‌های ترک حشیش و آنچه افراد در فرایند درمان به آن‌ها نیاز دارند اطلاعی دارید؟ حشیش به عنوان رایج‌ترین ماده توهم زا یا در واقع کانابیس ها در جهان امروزه بسیاری از افراد را درگیر خود ساخته و جوانان زیادی را در دام اعتیاد گرفتار کرده است. از آنجایی که اثرات این ماده بیشتر بر ذهن و روان تاثیر می‌گذارد، روش‌های ترک آن نسبت به موادی که جسم را هدف قرار می‌دهند تا حدودی متفاوت است.

منبع: ترک حشیش

در واقع روش‌های ترک حشیش بیش از سم زدایی و پرداختن به علائم جسمانی بر علائم روانی ناشی از مصرف و قطع این ماده تمرکز دارند. از جمله این روش‌ها می‌توان به مصاحبه انگیزشی، درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی اشاره کرد که ما در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها پرداخته‌ایم.

حشیش چیست؟

حشیش یا همان کانابیس ماده مخدری است که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. وجود ماده‌ای به نام THC در این گیاه باعث می‌شود که فرد در پی مصرف استعمال آن علائمی نظیر توهم و تغییرات ادراکی را تجربه نماید. توجه داشته باشید که گل یا ماریجوانا نیز نوعی کانابیس است چرا که از گیاه شاهدانه به دست می‌آید و دارای همان ماده موثره است و تنها مقادیر آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

با این حال حشیش در حدود 7 تا 10 برابر خطرناک‌تر است و می‌تواند آثار جسمی و روان شناختی زیان بارتری را برجای بگذارد.

اهمیت ترک به موقع اعتیاد به حشیش

اعتیاد به حشیش بیش از هر چیز بر ذهن و روان فرد تاثیر می‌گذارد و اثرات ظاهری آن نسبت به مواد مخدر افیونی نظیر هروئین دیرتر بروز می‌یابد. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد فکر کنند حشیش اعتیاد آور نیست و مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. این در حالی است که مصرف حشیش می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روانی نظیر اختلالات روان پریشی و دو قطبی شده و به مرور فرایندهای فکری نظیر تصمیم گیری و قضاوت را تحت تاثیر قرار دهد.

از آنجایی که افراد در طی تجربه توهمات ناشی از مصرف حشیش ادراک درستی از واقعیت ندارند و در واقع فرق بین واقعیت و خیال را تشخیص نمی‌دهند ممکن است اقدامات خطرناکی را انجام دهند و سلامت خود یا اطرافیان را به خطر بیاندازند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که به موقع برای ترک این ماده اقدام شود تا اثرات روانی آن پیشرفت نکنند.

عوارض و علائم ترک حشیش

از آنجایی که حشیش وابستگی روانی شدیدی در فرد ایجاد می کند. افراد معتاد به حشیش در زمان ترک با عوارض و علائم ترک اعتیاد به حشیش مواجه می شوند. این ماده مخدر به شدت سلامت روانی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند و مانند تریاک ، شیشه دوره خماری ندارد. از جمله علائم ترک حشیش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اختلال خواب
  • تغییر اشتها
  • بی قراری و اضطراب
  • عصبانیت و پرخاشگری شدید بدون علت
  • افسردگی
  • اضطراب و استرس

بهترین روش های ترک حشیش

امروزه برای ترک حشیش روش‌های درمانی گوناگونی به کار می‌رود . بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین روش ترک اعتیاد به حشیش استفاده از جلسات گروه درمانی و دریافت مشاوره ترک اعتیاد به حشیش است. چرا که اعتیاد به حشیش بیشتر وابستگی روانی دارد و وابستگی جسمی کمتری نسبت به سایر مواد مخدر در بدن ایجاد می کند. که ما در ادامه به مهم‌ترین روش های ترک اعتیاد به حشش را توضیح داده ایم.

مصاحبه انگیزشی

بسیاری از افراد مصرف کننده حشیش به خصوص کسانی که به تازگی درگیر اعتیاد به این ماده شده‌اند انگیزه چندانی برای ترک ندارند. آن‌ها ممکن است به اصرار خانواده و اطرافیان برای درمان مشکل خود مراجعه کنند اما در نهایت بر این باورند که مصرف حشیش مشکل چندانی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند. در این شرایط شروع ترک می‌تواند در ظاهر موفقیت آمیز باشد اما اغلب در دراز مدت به شکست می‌انجامد چرا که فرد از درون برای ترک حشیش به آمادگی نرسیده است.

برای ایجاد این آمادگی درمانگران از روش مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند. در مصاحبه انگیزشی درمانگر تلاش می‌کند تا به فرد نشان دهد جنبه‌های متعارضی در درون او وجود دارند که همزمان برای ترک و ادامه مصرف تمایل دارند. آگاهی از این تعارض‌ها و حل آن‌ها به بیمار کمک می‌کند تا بتواند با دید وسیع‌تری به مشکل خود نگاه کند و با انگیزه بیشتری برای شرکت در فرایند ترک آماده شود.

درمان شناختی رفتاری برای تیرک حشیش

در درمان شناختی رفتاری درمانگر تلاش می‌کند تا عقاید و باورهای غلط مرتبط با مصرف مواد را شناسایی کرده و آن‌ها را به چالش بکشد. در نهایت جایگزین شدن افکار سالم با باورهای نادرست به فرد کمک می‌کنند که احساسات مثبت بیشتری را در خود شکل بدهد و از رفتارهای آسیب رسانی نظیر مصرف مواد خودداری کند. درمان شناختی رفتاری امروزه به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان انواع آسیب‌های روان شناختی به کار می‌رود و در کمک به افراد در مسیر ترک اعتیاد نیز تا حد بسیاری موثر است.

گروه درمانی

گروه درمانی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای ترک انواع مواد محسوب می‌شود. در این روش افراد با تجربیاتی مشابه در کنار هم و در یک گروه قرار می‌گیرند. درمانگر با مطرح کردن یک موضوع بحث خاص نظیر “چگونگی غلبه بر وسوسه” تلاش می‌کند تا ارتباط میان اعضای گروه را در جهت مناسب هدایت نماید و فرایند به اشتراک گذاشتن تجربیات مثبت و موثر را تسهیل کند.

خانواده درمانی برای ترک حشیش

نگاه اعضای خانواده به اعتیاد و واکنش آن‌ها به این مسئله یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تعیین موفقیت آمیز بودن فرایند ترک است. از همین رو در بسیاری از مواقع درمانگران تلاش می‌کنند تا جلسات مشاوره را به صورت خانوادگی برگزار کرده و سایر اعضا را نیز در فرایند ترک درگیر نمایند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا در مورد مفهوم اعتیاد به عنوان یک بیماری عودکننده مغزی به والدین یا همسر آموزش‌هایی را ارائه کرده و شیوه‌های صحیح برخورد با فرد درگیر مصرف مواد را نیز به آن‌ها بیاموزند.

خانواده درمانی با ایجاد یک شبکه حمایت اجتماعی امن پیرامون فردی که درگیر آسیب اعتیاد شده اغلب نتایج قابل قبولی در درمان انواع مواد از جمله حشیش به جای می‌گذارد.

ترک حشیش با دارو

برخی افراد به دنبال دارویی برای ترک حشیش می گردند و تصور می کنند ترک حشیش با دارویی مانند متادون و یا قرص ب 2 ( بوپرونوفین ) امکان پذیر است. به همین علت به دریافت مشاوره از متخصص ترک اعتیاد شروع به مصرف خود صرانه چنین قرص هایی می کنند. اما باید بدانید که چیزی تحت عنوان داروی ترک اعتیاد به حشیش وجود ندارد.

مصرف خودسرانه متادون و … تنها باعث بدتر شدن حال فرد و مواجه شدن او با علائم ترک حشیش شدیدتری است. در نظر داشته باشید هیچوقت بدون دریافت مشاوره از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد شروع به ترک خود سرانه نکنید.

شاید فکر کنید که ترک حشیش با استفاده از دارو های شاید امکان پذیر باشد ؟ در پاسخ باید گفت که هیچ داروی گیاهی معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت برای ترک حشیش وجود ندارد. از طرفی با توجه به این موضوع که هیچ ارگان یا سازمانی بر روی دارو های گیاهی ترک حشیش نظارت ندارد، در اکثر اوقات این دارو ها مشتقاتی از متادون و ترامادول هستند که عوارض بسیاری سختی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

ترک حشیش چقدر طول می کشد ؟

اکثر مراجعه کنندگان برای ترک یک سوال مشترک دارند و آن این است که ترک اعتیاد به حشیش چقدر طول می کشد ؟ در پاسخ باید گفت که سم زدایی بدن و خارج شدن سموم حشیش از بدن به عوامل مختلفی بستگی دارد ه باید تحت بررسی متخصص قرار گیرد.

اما به طور کلی سم زدایی بدن از ماده حشیش ( THC ) تقریبا بین 10 تا 30 روز زمان نیاز دارد. بعد از طی شدن روند سم زدایی جلسات مشاوره روانشناسی با یک متخصص ترک اعتیاد نیاز است تا وسوسه بازگشت به مصرف به طور کلی درمان شود.

 

برای ترک اعتیاد به حشیش چه بخوریم ؟

افرادی که در حال ترک اعتیاد به حشیش هستند. در روند ترک حشیش روز به روز ضعیف تر می شوند. این افراد در فرایند ترک قوا و توان بدنی خود را از دست می دهند. در نتیجه در دوره ترک نیاز به یک برنامه غذایی مناسب و کامل دارند.

یک دکتر روانشناس ترک اعتیاد، برنامه غذایی جامع از انواع پروتئین ها، کربوهیدرات، ویتامین و دیگر مواد مغذی را برای فرد معتاد به حشیش در نظر می گیرد. تا فرد بتواند قوای جسمی خود را بعد از ترک مجددا به دست آورد.

 

ترک اعتیاد به حشیش را چگونه شروع کنیم ؟

اگر تصمیم به ترک حشیش دارید و نمی دانید که باید از کجا شروع کنید. بهترین راه دریافت مشاوره ترک اعتیاد از یک متخصص در این زمینه می باشد.

در مورد مراحل ترک حشیش باید گفت که اولیه مرحله ترک بعد از تصمیم فرد سم زدایی و پاکسازی بدن فرد از سموم ماده مخدر است. سم زدایی بدن فرد حدود 14 روز طول می کشد. در این زمان علائم ترک حشیش در بدن فرد ظاهر می شود بعد از بین می رود.

معمولا دو هفته اول روند ترک بیشتر علائم ترک حشیش را فرد تجربه می کند. با حفظ روحیه و تقویت آن می تواند این مرحله پشت سر بگذارد. از جمله علائم جسمانی می توان به عرق، سر درد، تغییر در اشتها، تب و لرز، درد پا و شکم اشاره کرد.

با تمام شدن علائم جسمی ترک اعتیاد نوبت به درما علائم روانی در فرد معتاد به حشیش می رسد. علائم روانی بیشتر فرد را اذیت می کنند. اکثر افراد ترک و سم زدایی را با موفقیت پشت سر می گذارند ولی عوارض روانی آنقدر آنها را اذیت می کنند که دوباره به مصرف حشیش روی می آروند.

در مرحله آخر که حدود چهار هفته زمان می برد، فرد با اختلات روانی و مشکلات روحی زیادی روبرو می شود که با گذشت این مدت تحت نظر یک متخصص می تواند دوباره به زندگی عادی خود بازگردد.

 

ترک حشیش ذهن نو

شما در هر کجای کشور که هستید می توانید از خدمات نوین مرکز ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی بهرمند شوید. ذهن نو با دارا بودن تیم تخصصی و مجرب شامل برترین اساتید و متخصصان ترک اعتیاد دانشگاه های برتر کشور پاسخگوی نیاز های شما به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین است.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا حشیش باعث افزایش خلاقیت می‌شود؟

متاسفانه یک باور غلط در بین جوانان وجود دارد که فکر می‌کنند حشیش خلاقیت ذهن را بالا می‌برد. این در حالی است که حشیش یک ماده توهم زا است و باعث تجربه ادراکات غیر طبیعی و غیر واقعی می‌شود و می‌تواند شما را به سمت بیماری‌های روان پریشی حاد سوق دهد.

حشیش چه فرقی با گل دارد؟

گل و حشیش در طبقه بندی مواد مخدر در یک گروه قرار دارند چراکه هر دو از گیاهی به نام شاهدانه به دست می‌آیند. با این تفاوت که حشیش از صمغ این گیاه گرفته می‌شود و دارای ماده موثره بیشتری است اما گل از شاخ و برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود و مقدار THC کمتری دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک حشیش



:: برچسب‌ها: ترک حشیش ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مدیریت نیاز جنسی نوجوان یکی از مهارت‌هایی است که با ورود به دوران بلوغ برای هر دو جنس تبدیل به چالشی جدی می‌شود. والدین نیز اغلب راهی برای حل این موضوع ندارند و در مورد آن سکوت کرده و هیچ آموزشی نمی‌دهند. اما بدن نوجوان منتظر اجازه والدین نمانده و با تولید هورمون‌های جنسی میل شدیدی به برقراری رابطه با جنس مخالف ایجاد می‌کند. در این زمان اگر دختر و پسر برای مواجهه با این شرایط آموزش ندیده باشند و یا آمادگی لازم را نداشته باشند، مشکلات متعددی را تجربه خواهند کرد. بنابراین آموزش مدیریت نیاز جنسی نوجوان اهمیت زیادی دارد. در این زمینه میتوانید برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع: مدیریت نیاز جنسی نوجوان | تخلیه نیاز جنسی در نوجوان

اهمیت مدیریت نیاز های جنسی نوجوان

نوجوانی زمانی است که فرد به‌صورت طبیعی با نیازهای جنسی مواجه می‌شود و به همین خاطر شاید این سؤال پیش بیاید که اگر این موضوع بخشی از روند رشد نوجوان است، چرا باید آن را مدیریت کرد و یا بی‌توجهی به مدیریت نیاز جنسی نوجوان چه پیامدهایی خواهد داشت. در درجه اول به این نکته توجه داشته باشید که مدیریت نیاز جنسی به معنای سرکوب یا انکار واقعیت نیست و شما هرگز نمی‌توانید این نیاز را به‌طورکلی از بین ببرید. اما مدیریت صحیح به این معناست که از بروز رفتارهای خطرناکی که می‌تواند در آینده باعث پشیمانی فرد باشد، جلوگیری کنید.

یکی از ویژگی‌های نوجوانی این است که آن‌ها بیش از آنکه با استفاده از منطق‌شان تصمیم بگیرند، از روی احساس و یا تحت تأثیر گروه همسالان دست به کارهای مختلف مانند استفاده از مواد مخدر، برقراری رابطه جنسی، درگیری با دیگران یا هر رفتار نامناسب دیگر می‌زنند.

به همین خاطر است که نیازهای این گروه سنی می‌بایست تحت مدیریت قرار بگیرد تا از بروز پیامدهای منفی جلوگیری شود. نوجوانان به دلیل آگاهی کمتر یا ضعفی که در توانایی مراقبت از خود دارند، ممکن است با مشکلات بسیاری ازجمله خطر بروز تجاوز، ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بارداری‌های ناخواسته و یا انواع اختلالات رفتاری در رابطه جنسی مواجه شوند.

بیداری جنسی در نوجوان

بسیاری از والدین نمی دانند که چه زمانی باید مدیریت نیاز جنسی نوجوان را به او آموزش دهند. یا اصلا چطور در این باره با او صحبت کنند. پس راه آسان را در پیش گرفته و در مورد آن اصلا صحبتی به میان نمی‌آورند. باید بگوییم شاید در گذشته امکان نادیده گرفتن این مساله وجود داشت.

اما با ازدیاد درگاه های ورود اطلاعات به فرزند شما، باید احتمال بیداری جنسی را زودتر از آنچه که فکر می کنید در نظر بگیرید. در مورد زمان بیداری جنسی نظرات مختلفی بیان شده است. برخی از اندیشمندان مثل فروید دوره ای از نهفتگی (6الی 7 سالگی تا بلوغ) را برای همه افراد در نظر گرفته اند. اما برخی دیگر با مثال های نقض نظریه او را زیر سوال برده اند.

پیشنهاد می‌شود شما با زیر نظر گرفتن رشد عقلی و جسمی او آمادگی اش به آموزش مدیریت نیاز جنسی نوجوان ها را بسنجید. در این زمینه حتما از خدمات مشاوره روانشناسی نیز استفاده کنید.

بحران جنسی نوجوان

همه نوجوانان با دوره ای از بحران جنسی مواجه می شوند. این دوره در هر دو جنس از سنین 11 سال شروع شده و در 17 الی 18 سالگی به اوج خود می‌رسد. کسانی که مدیریت نیاز جنسی نوجوان را آموزش دیده اند عملکرد بهتری خواهند داشت. علت اصلی این بحران عدم آگاهی نوجوان نسبت به بدن اش است. او در خواب و در مواقعی که اصلا انتظارش را ندارد، متوجه تحریک های جنسی می‌شود. در پسران آلت جنسی بزرگ و سفت شده و در دختران ترشحات واژن و گرگرفتگی رخ می دهد. مشکل زمانی بزرگ می شود که او نمی داند در این مواقع باید چه کند. سرکوب یا پاسخ؟

آموزش های مدیریت نیاز جنسی نوجوان به آن ها در قدم اول یاد می دهد که این احساسات طبیعی است و نیازی به خجالت ندارد. آن ها یاد میگیرند که به جای سرکوب انرژی جنسی شان را در مسیر درست خرج کنند و به جای پاسخ های لحظه ای و پر خطر، یاد می گیرند که در زمان و مکان درست نیاز جنسی شان را رفع نمایند.

9 راهکار برای مدیریت نیاز جنسی نوجوان

در ادامه به هفت روش برای مدیریت نیاز جنسی در دوران نوجوانی اشاره کرده‌ایم. شاید شما هم برخی از آن‌ها را بدانید و حتی به آن‌ها عمل کرده باشید، اما باز هم نتوانسته‌اید به نتیجه دلخواه برسید. در این زمان حتما برای ارزیابی وضعیت به مشاورین مراجعه کنید. روانشناسان با بررسی شرایط به شما کمک می‌کنند تا راهکار مناسب‌تری را جایگزین کنید.

1- محرک‌های جنسی را کاهش دهید

اولین راهکار برای کاهش تمایلات جنسی این است که وجود این محرک‌ها را در محیط اطراف کاهش دهید. همه ما به تجربه متوجه این موضوع شده‌ایم که اگر یک پدیده یا نشانه‌های آن مرتباً در اطراف ما وجود داشته باشد فراموش کردن آن سخت خواهد بود. به همین خاطر اگر می‌خواهید درگیر نیازهای جنسی نشوید یا حداقل شدت آن‌ها را کاهش دهید یکی از راهکارها این است که تا جای ممکن این‌گونه محرک‌ها را کاهش دهید.

حضور در جمع‌های دوستانه یا صفحاتی از فضای مجازی که دائماً از این موضوعات صحبت می‌کنند، تماشای فیلم یا مطالعه کتاب‌هایی با محتوای نامناسب، عکس یا فیلم‌های پورنوگرافی و هر چیز دیگری که می‌تواند شما را دچار این تصور کند در این گروه قرار می‌گیرند.

2- قطع ارتباط با جنس مخالف

ارتباط با جنس مخالف سطوح مختلفی دارد. وقتی مکالمات شما از موضوعات روزمره و اجتماعی یا کاری به مسائل شخصی، علایق، سرگرمی ها، مدل مو یا لباس کشیده می شود، دیگر امکان مدیریت نیاز جنسی نوجوان کاهش می یابد. همانطور که در بخش قبل گفتیم باید محرک های جنسی را کاهش دهید. پس هر چه ساعات بیشتری با جنس مخالف در ارتباط باشید (تلفنی، چت، نگاه کردن و حضور در کنار او)، توان کمتری در مهارت مدیریت نیاز جنسی نوجوان خواهید داشت.

پس اگر برای فعالیتی حتما باید با جنس مخالف در تماس باشید، روی نگاه ها و صحبت های خود کنترل داشته و آن ها را محدود کنید. اجازه ندهید که مسائل حاشیه ذهن شما را درگیر کند.

3- مدیریت نیاز جنسی نوجوان با ورزش منظم

تحقیقات نشان می‌دهد رکود و نداشتن تحرک بدنی در کنار افزایش افکار و نیازهای جنسی باعث بلوغ زودرس نیز می‌شود. علاوه بر این ورزش کردن باعث افزایش شادی و نشاط و بالا رفتن روحیه فرد می‌شود. به همین خاطر داشتن عادات ورزشی منظم یا دنبال کردن یک ورزش به‌صورت حرفه‌ای ازجمله مسائلی است که باید به آن توجه داشته باشید.

4- پر کردن اوقات فراغت

اگر می‌خواهید چیزی را از ذهنتان بیرون کنید یک روش مناسب این است که برنامه‌ها و اهداف جدیدی برای خود فراهم کنید. خالی بودن زمان‌های شما یکی از محرک‌هایی است که می‌تواند توجهتان را به سمت مسائل جنسی جذب کند. به همین خاطر بهتر است تلاش کنید تا جایی که می‌توانید زمان‌های خالی خود را کاهش دهید و ذهنتان را با دغدغه‌های مختلف پر کنید.

5- مدیریت نیاز جنسی نوجوان با صحبت کردن

یکی از راهکارهای مؤثر درزمینهٔ مدیریت نیاز جنسی نوجوان که والدین باید به آن توجه داشته باشند این است که با فرزندتان صحبت کرده و آگاهی‌های لازم درزمینهٔ مسائل جنسی را به او بدهید. علاوه بر این به آن‌ها آموزش دهید که در مقابل درخواست رابطه جنسی از جانب دیگران چطور می‌بایست برخورد کنند.

برای مثال به دخترانتان آموزش دهید اگر پسری به آن‌ها بگوید نداشتن رابطه جنسی با من به این معناست که تو مرا دوست نداری یا این یک نیاز طبیعی در همه انسان‌هاست که دلیلی برای انکارش وجود ندارد او می‌بایست چطور به این صحبت‌ها پاسخ دهد؟ و یا اگر دوستان پسرتان او را به خاطر نداشتن رابطه جنسی تحقیر می‌کنند رفتار صحیح چگونه است؟

بسیاری از بحران‌های دوره نوجوانی به این خاطر اتفاق می‌افتد که نوجوانان علی‌رغم داشتن آگاهی از خطرات، رفتار صحیح در موقعیت‌های بحرانی را نمی‌شناسند. به همین خاطر سعی کنید رابطه دوستانه‌ای با فرزندتان داشته باشید تا بتوانید در جریان مسائل قرار گرفته و او را راهنمایی کنید.

6- کنجکاوی‌های نوجوان را سرزنش نکنید

نوجوانی دوره سنی است که نیازهای جنسی و همین‌طور میل به برقراری رابطه با جنس مخالف در فرزند شما سر برمی‌آورند. این موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها کنجکاوی‌هایی راجع به موضوعات مختلف جنسی داشته باشند، درباره این موضوعات سؤال کنند و یا از راه‌هایی مثل صحبت با دوستان یا گشتن در فضای مجازی به دنبال ارضا کنجکاوی‌هایشان باشند.

اگر متوجه چنین مسائلی در فرزند خود شده‌اید بهتر است از هرگونه رفتار نامناسب، پرخاش یا سرزنش آن‌ها اجتناب کنید و به خاطر داشته باشید اگر فرزندتان احساس کند نمی‌تواند در محیط خانه برای سؤالاتش پاسخی پیدا کند این کار را به‌صورت پنهانی و از راه‌های دیگری جست‌وجو می‌کند که تسلط شما را بر شرایط موجود کاهش می‌دهد.

6- مدیریت نیاز جنسی نوجوان به کمک بازسازی ارتباط والدین و فرزندان

نوجوانی دوران گذار از کودکی به بزرگسالی است، بسیاری از والدین بنا به عادت با فرزندشان مانند کودکان برخورد می‌کنند، در حالی که نیازهای رشدی و روانی نوجوان تغییر کرده و باید متناسب با این نیازهای جدید با او برخورد کرد. اعطای مسئولیت، همفکری با نوجوان، نظرسنجی از او، تغییر در حدود اختیارات، تشویق و تعریف از ویژگی‌های مثبت و… از جمله اقداماتی است که موجب تقویت خودباوری نوجوان و هدف گزینی مناسب او می‌شود.

نوجوان نیز می‌تواند با بالابردن آگاهی و رفتار بالغانه‌تر به والدین اطمینان کافی برای کسب این برخودها از جانب آن‌ها بدهد. یعنی این فرایند دو طرفه بوده و هم نوجوان و هم والدین با تغییر رفتار می‌توانند بر چگونگی این رابطه تاثیر بگذارند.

7- به ساعات خواب نظم دهید

هر چه ساعات خواب شما منظم تر باشد عملکرد بدن تان در طول روز نیز بهتر خواهد بود. قدرت یادگیری، تمرکز، انرژی لازم برای انجام کارها، شادابی، سلامت پوست و.. به منظم بودن ساعات خواب ارتباط دارد. همچنین دیرخوابیدن نوجوان باعث می شود که زمان بیشتری برای گشتن در صفحات مجازی و فکر کردن به تخیلات جنسی داشته باشد. بنابراین با زود خوابیدن و زود بیدار شدن نوجوان مجبور به انجام فعالیت های زندگی اش جهت رشد و پیشرفت خواهد شد.

8- بدن تان را با فعالیت های مفید خسته کنید

فعالیت جنسی نیاز به انرژی دارد. پس اگر این انرژی جای دیگر خرج شده باشد، مدیریت نیاز جنسی نوجوان راحت تر خواهد بود. بنابراین نوجوان را با فعالیت های بدنی مشغول کنید. آن وقت او حتی اگر تخیلات و تمایلات جنسی اش بالا هم باشد، نیاز به خواب و استراحت مانع از بروز بحران جنسی خواهد شد.

9- کمک گرفتن از مشاورین کودک و نوجوان

تربیت نوجوان و به‌خصوص تربیت جنسی ازجمله مسائلی هستند که اهمیت زیادی دارند و بی‌توجهی نسبت به آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. به همین خاطر بهتر است درزمینهٔ نیازهای جنسی نوجوان و مدیریت آن‌ها، دوره بلوغ و همین‌طور نحوه پاسخگویی به نیازهای جدید نوجوان از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند راهکارهای مناسبی را در زمینه مدیریت نیاز جنسی نوجوان به شما ارائه کنند و از بروز برخی مشکلات یا شدت گرفتن پیامدهای آن‌ها جلوگیری کنند. ازجمله نکاتی که می‌توانید راجع به آن‌ها از مشاورین کمک بگیرید می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • متوجه رفتارهایی مانند خود ارضایی، برقراری رابطه جنسی با دوستان یا جنس مخالف در فرزندتان شده‌اید.
  • گرایش به تصاویر یا فیلم‌های پورنوگرافی
  • ناتوانی از پاسخ دادن به کنجکاوی‌های جنسی نوجوان
  • راهکارهای مدیریت نیاز جنسی به هر دلیلی در فرزند شما پاسخ نداده است

پیامدهای عدم آموزش مدیریت نیاز جنسی نوجوان

بی توجهی به نیازهای جسمی و جنسی نوجوانان و رها کردن آن ها به حال خود پیامدهای ناگواری می تواند برای او و خانواده به وجود آورد. اتفاقات کوچک و بزرگی در اثر ناتوانی فرد برای مدیریت نیاز جنسی نوجوان اش رخ داده است. به دلیل تابو بودن مسائل جنسی در فرهنگ ما و نگرانی از آبروریزی بسیاری از خانواده این دست مشکلات را پنهان می کنند.

در حالی که آسیب های آن در بزرگسالی و سال های آینده نیز گریبان گیر نوجوان یا افراد دیگر خواهد بود. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از مشکلات جنسی نوجوانان آموزش ها و مشاوره های نوجوان جدی گرفته شود. در ادامه به چند نمونه از پیامدهای ناخواسته عدم مدیریت نیاز جنسی نوجوان اشاره کرده ایم.

خودارضایی

تجاوز و تعرض به اعضای درجه یک محارم

کودک آزاری

روابط پیش از ازدواج

انحرافات جنسی

واژینیسموس

افت تحصیلی

ابتلا به افسردگی و اضطراب در نوجوانی

سخن آخر

به طور کلی مدیریت نیاز جنسی نوجوان تنها در صورتی امکان پذیر است که او آموزش ها و آگاهی لازم را در مورد این مهارت کسب کرده باشد. والدین و مراکز آموزشی موظف به ارائه اطلاعات لازم به نوجوانان هستند. مدیریت نیاز جنسی نوجوان توسط متخصصین خانواده و نوجوان نیز آموزش داده می شود. شما با مراجعه به مرکز ذهن نو می توانید در این زمینه خدمات کامل روانشناختی دریافت کنید.

مجموعه ذهن نو با مطالعه و بررسی دقیق شرایط و ویژگی های نوجوان شما، به او برای توسعه مهارت های فردی و بنای پایه های زندگی اش کمک می کند. مدیریت نیاز جنسی نوجوان به او کمک می کند تا زمان و انرژی بیشتری برای تحصیل، کار، اهداف و موفقیت اش صرف کند. بنابراین هزینه هایی که در این بازه زمانی می کند نه تنها از مشکلات عدم مدیریت نیاز جنسی نوجوان پیشگیری می کند. بلکه او را برای ورود به دنیای بزرگسالی نیز آماده می نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدیریت نیاز جنسی نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چه راه‌هایی برای مدیریت نیاز جنسی نوجوان وجود دارد؟

کاهش محرک‌های محیطی، پر کردن اوقات فراغت و ورزش منظم ازجمله راهکارهایی هستند که می‌تواند در این شرایط کمک‌کننده باشد. آگاهی بخشی به نوجوان و آموزش اینکه در مقابل این درخواست‌ها از سوی دیگران چگونه باید پاسخ دهد نیز اهمیت بسیاری دارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مدیریت نیاز جنسی نوجوان | تخلیه نیاز جنسی در نوجوان



:: برچسب‌ها: مدیریت نیاز جنسی نوجوان | تخلیه نیاز جنسی در نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 | نظرات ()