نوشته شده توسط : ذهن نو

انواع فوبیا یا ترس ها به موضوعات مختلف ممکن است ایجاد شود. فوبیا اصطلاح تخصصی روانشناسی است که به هرگونه ترس شدید و غیرمنطقی گفته می‌شود. این ترس با تهدید موجود در واقعیت تناسبی ندارد و به عبارتی اغراق‌آمیز است. مواجه شدن با آنچه که فرد نسبت به آن فوبیا دارد علائم روانشناختی و جسمانی شدیدی را در پی خواهد داشت و حتی می‌تواند به حمله عصبی منجر شود. جالب آن که ابتلا به یکی از فوبیاها می‌تواند نقطه شروعی برای ابتلا به سایر انواع فوبیا نیز باشد. از این رو درمان در مراحل اولیه از پیچیدگی کمتری برخوردار است. برای دریافت درمان قطعی فوبی کلیک کنید.

منبع: انواع فوبیا | 18 نوع از بدترین نوع فوبیا ها

فوبیا چیست ؟

در ادبیات تخصصی به ترس شدید و غیرمنطقی نسبت به برخی اشیاء و موقعیت‌ها فوبیا گفته می‌شود. که دچار بودن به آن مجموعه‌ای از علائم جسمانی و روانی را در پی دارد. مشخصه بارز این ترس‌ها این است که شدت آن با خطر موجود در واقعیت تناسبی ندارد و در نتیجه اغراق آمیز تلقی می‌شود. در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی مبتلا بودن به انواع فوبیا تحت عنوان اختلال فوبیای خاص و زیر مجموعه‌ای از اختلالات اضطرابی ، طبقه بندی می‌شود.

 

علائم انواع فوبیا

شایع ترین علائم انواع فوبیا ها را در ادامه اشاره کرده ایم. یکی از شدید ترین علائم انواع‌فوبیا، حمله پانیک است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حمله پانیک کلیک کنید.

  • دلهره
  • تعریق بیش از حد
  • تپش شدید قلب
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • احساس خفگی
  • خشکی دهان
  • ناتوانی در صحبت کردن
  • درد قفسه سینه
  • لرزش بدن
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • افزایش فشار خون

انواع فوبیا خاص

فوبیای خاص خود انواع‌مختلفی را در برمی‌گیرد که فوبیای حیوانات، فوبیای موقعیتی، فوبیای محیط طبیعی، فوبیای خون- جراحت یا تزریقات و سایر انواع‌نامشخص فوبیا‌را در بر می‌گیرد. در ادامه به هریک از انواع فوبیا اشاره کرده‌ایم.

1. فوبیای حیوانات

فوبیای حیوانات به هرگونه ترس شدید و غیرمنطقی از حیوانات گفته می‌شود. ترس از سگ، گربه، مار، حشرات و موش از جمله رایج‌ترین فوبیای حیوانات هستند. لازم به ذکر است که در بین انواع فوبیا، ترس از حیوانات شایع‌ترین نوع فوبیا‌محسوب می‌شود.

2. فوبیای موقعیتی

یکی از انواع فوبیا، فوبیای موقعیتی است. این فوبیا هرگونه ترس شدید از یک موقعیت خاص را در بر می‌گیرد. ترس از هواپیما، ترس از قرار گرفتن در مکان‌های عمومی، ترس از مکان‌های بسته نظیر آسانسور، ترس از رانندگی یا عبور از تونل همگی نمونه‌هایی از فوبیای موقعیتی هستند.

3. فوبیای محیط طبیعی

سومین مولفه انواع فوبیا، فوبیای محیط طبیعی است. ترس شدید از آب، طوفان، ارتفاع، دریا، رعد و برق و سایر مواردی از این دست نمونه‌هایی از فوبیای محیط طبیعی هستند.

 

4. فوبیای خون، جراحت یا تزریقات

در این نوع از انواع فوبیا فرد ترس شدیدی از وارد شدن جراحت به خود یا دیگران دارد. او همچنین از دیدن خون به شدت می‌ترسد و هنگام مشاهده تزریقات نظیر آمپول یا سرم دچار علائم اضطرابی می‌شود. این نوع از فوبیا از نظر علائم اضطرابی با سایر فوبیاها متفاوت است.

چرا که در همه انواع فوبیا فرد با بیش فعالی سیستم عصبی رو به رو شده و دچار علائمی نظیر تپش قلب، افزایش فشار خون و بالا رفتن میزان تعریق مواجه می‌شود. اما در فوبیای خون وضعیت معکوسی روی می‌دهد و فرد هنگام مواجهه با موضوع ترس خود علائمی نظیر کاهش فشار خون و غش را بروز می‌دهد.

5. سایر انواع فوبیا

دچار بودن به هرگونه ترس شدید که در طبقات ذکر شده فوبیا جای نمی‌گیرد به عنوان سایر انواع فوبیا شناخته می‌شود. از جمله مثال‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به ترس از افتادن، ترس از صدای بلند و ترس از برخی اشکال اشاره کرد.

6. فوبیا اجتماعی

یکی از انواع فوبیا، هراس های اجتماعی است. ترس از صحبت با دیگران، ترس از حضور در جمع، ترس از قضاوت در رابطه با غذا خوردن و حرف زدن را فوبیا اجتماعی می‌گویند.

7. فوبیای فضاهای باز | انواع فوبیا

ترس از فضای باز یکی از انواع فوبیا است. این فوبیا اختلال جدی است که بازار هراسی نیز نامیده می‌شود. این فوبیا در واقع به شرایطی گفته می‌شود که فرد از موقعیت هایی که فرار از آن دشوار است‌می‌ترسد. مانند: استفاده از وسیله نقلیه عمومی، حضور در بازار و ایستادن در صف.

8. ترس از پرواز

ترس از پرواز یکی از انواع فوبیا ها است. سقوط های هواپیمایی و بلایای هوایی به تدریج باعث این اتفاق خواهد شد. این افراد قبل از پرواز دائما وضعیت پرواز را چک می‌کنند و هنگام پرواز فرد بغل دستی خود را نیز می‌ترساند.

 

9. ترس از حشرات | انواع فوبیا

ترس از حشرات کوچکی که نیش می‌زنند، یکی از انواع فوبیا ها است. اغلب افرادی که این نوع فوبیا را دارند از خزیدن، پریدن و نیش زدن حشرات هراس دارند. عنکبوت و سوسک از جمله حشرات شایع این فوبیا است.

10. ترس از ارتفاع

یکی از انواع فوبیا، ترس از ارتفاع است. این افراد حتی توانایی تصور حضور در مکان های مرتفع را ندارند. و علائمی مانند حسمانی، حسی و شناختی از خود بروز می‌دهند. حتی در برخی از این افراد استفاده از پله برقی نیز ترسناک است. احساس سرگیجه، اضطراب، هراس و وحشت از نشانه های این فوبیا است.

 

11. ترس از فضای بسته | انواع فوبیا

ترس از فضای بسته یکی از انواع فوبیا ها است. این افراد هراس دارند تا در محیط های بسته حضور یابند. اینگونه فکر می‌کنند که دیوارهای اتاق در حال بسته شدن است. و راه فراری نخواهند داشت. ترس از آسانسور، ترس از هواپیما، ترس از اتاق های بدون پنجره و گاهی با پوشیدن لباس یقه اسکی دچار اضطراب می‌شوند.

12. ترس از مار

ترس از مار نوع شدید انواع فوبیاها به شمار می‌رود. در این نوع فوبیا، فرد با مشاهده عکس، نقاشی و حتی تصور مارها دچار اضطراب و هراس می‌شود. تپش قلب، خشکی بدن، شوک، تعریق و لرزش از علائم بروز این فوبیا است.

13. ترس از طوفان | انواع فوبیا

ترس از گرد باد و طوفان یکی از انواع فوبیاها به شمار می‌رود. در موارد شدید تر ترس از رعد و برق نیز در این دسته قرار می‌گیرد. در صورت بروز این اتفاق فرد زیر تخت، داخل حمام، داخل کمد و در پناهگاهی امن قایم می‌شود.

14. ترس از سگ

ترس از سگ یکی از شایع ترین انواع فوبیاها به شمار می‌رود. فرا مبتلا به صورت افراطی از سگ هراس دارد و حتی با تصور نیز به اضطراب دچار می‌شود.

15. ترس از سوزن | انواع فوبیا

یکی از انواع فوبیا، ترس از سوزن است. این افراداحساس می‌کنند که تکه های سوزن داخل بازو و بدن آنها جا مانده است. بنابراین از امپول، سرم و حتی مراجعه به پزشک هراس دارند.

16. ترس از خون

ترس از خون یکی از بارزترین انواع فوبیا ها است. این افراد از جراحت، خونریزی و حتی مشاهده خون دیگران هراس دارند و به اضطراب دچار می‌شوند.

17. ترس از تاریکی

یکی از انواع فوبیا ها که در دوران کودکی شکل می‌گیرد، ترس از تاریکی است. زمانی که از دوران کودکی تا بزرگسالی فردی از شب و تاریکی هراس داشته‌باشد، به این فوبیا مبتلا شده است.

18. ترس از دندانپزشک

ترس از دندانپزشک و عمل هایی که به دندان مربوط می‌شود یکی از انواع فوبیا ها تلقی می‌شود. معمولا با تجربه ناخوشایند قبلی در مطب دندانپزشکی فردی به این فوبیا مبتلا شده‌است.

علل دچار شدن به انواع فوبیا

علت دقیق بروز انواع فوبیا در افراد هنوز ناشناخته است. با این حال متخصصان چند عامل را در این مسئله دخیل می‌دانند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. تجربیات منفی

یکی از علت های انواع فوبیا، تجربیات منفی است. بسیاری از فوبیاها از تجربیات ناخوشایند گذشته به خصوص آن‌هایی که در دوران کودکی اتفاق افتاده نشات می‌گیرد. برای مثال حمله کردن یک سگ به کودک تا حد زیادی می‌تواند او را در برابر فوبیای سگ آسیب‌پذیر کند.

2. عوامل ژنتیکی و محیطی از علل ابتلا به انواع فوبیا

دومین علت انواع فوبیا، عوامل ژنتیکی است. پژوهشگران به این حقیقت پی برده‌اند که فوبیا در خانواده‌ها جریان دارد. به این معنی که وقتی یکی از اعضای خانواده درجه یک شما به فوبیا مبتلا باشد، بیشتر از سایرین ممکن است به این اختلال اضطرابی دچار شوید. متخصصان بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی (نظیر یادگیری مشاهده‌ای) می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند.

3. عملکرد مغزی

عملکرد مغز یکی از انواع فوبیاها است. آزمایش‌های انجام شده بر مغز کسانی که دچار فوبیا هستند نشان می‌دهد. که فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی در آن‌ها نسبت به سایر افراد متفاوت است. در نتیجه می‌توان گفت نوع عملکرد مغز نیز می‌تواند در پیدایش این مشکل دخیل باشد.

انواع روش های درمانی برای بهبود فوبیا

برای درمان انواع فوبیا روش‌های مختلفی وجود دارد. که در ادامه به موثرترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1. درمان شناختی رفتاری

یکی از روش های درمانی انواع فوبیا، درمان شناختی رفتاری است. مطالعات پژوهشی نشان می‌دهند که درمان شناختی رفتاری یکی از اثربخش‌ترین روش‌های موجود برای درمان فوبیا محسوب می‌شود. در این روش که نوعی درمان مبتنی بر گفتگو است. درمانگر تلاش می‌کند تا افکار زیربنایی و تحریف شده که منجر به بروز هیجانات و رفتارهای ناسالم در فرد می‌شوند را شناسایی کرده. و با ارائه یکسری تمرین‌ها به اصلاح رفتاری در مراجع کمک کند.

2. مواجهه درمانی

یکی از روش های درمانی انواع فوبیا، مواجهه درمانی است. مواجهه درمانی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای بهبود فوبیاست که تا حد زیادی نیز اثربخشی دارد. در این روش درمانگر سعی می‌کند که یک سلسله مراتب از موقعیت‌های ترسناکی که درمانجو گزارش می‌دهد تهیه کند و سپس طبق این سلسله مراتب و به صورت تدریجی به او کمک کند تا با این موقعیت‌ها مواجه شود.

3. واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از روش های درمانی انواع فوبیا است. در‌بسیاری از موارد ممکن است به هردلیلی امکان مواجهه در دنیای بیرون وجود نداشته باشد. در این شرایط درمانگر می‌تواند استفاده از فناوری‌های کامپیوتری و واقعیت مجازی را جایگزین نماید. در‌این حالت درمانجو هر جلسه با بخشی از ترس‌هایش رو به رو می‌شود و درمانگر به او می‌آموزد که چگونه در حین مواجهه بر علائم اضطرابی خود غلبه نماید

4. غرقه سازی

غرقه سازی یکی از روش های درمانی انواع فوبیا است. غرقه‌سازی به معنای مواجهه غیرتدریجی و یکباره با شدیدترین ترس است که در ابتدا منجر به بروز علائم اضطرابی بسیار شدید می‌شود و سپس به طور کامل فروکش می‌یابد. اغلب درمانگران امروزه مواجهه به روش سلسله مرتبی را از غرقه سازی موثرتر می‌دانند و به آن شیوه عمل می‌کنند.

5. دارو درمانی

یکی از روش های درمانی انواع فوبیا، دارو درمانی است. فوبیا اغلب به روان درمانی جواب می‌دهد و نیازی به درمان‌های دارویی ندارد. با این حال برای افرادی که اضطراب بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند، مصرف داروهای ضداضطرابی می‌توانند کمک کننده باشند و روند بهبودی را تسریع نمایند. البته این نکته حائز اهمیت است که هرگز نباید داروهای اعصاب و روان را به طور سرخود مصرف کنید. در نتیجه حتما زیر نظر یک متخصص باشید و طبق توصیه او عمل نمایید.

کلام آخر

در این مقاله با انواع فوبیا آشنا شده ایم. برخی از این فوبیاها از دوران کودکی، برخی با تجربه های ناخوشایند و وراثت شکل می‌گیرند. تا زمانی که این فوبیاها همراه افراد باشد زندگی روزمره آنها را مختل خواهد کرد. بنابراین این افراد برای بهبود شرایط زندگی و آرامش نیاز به روانشناس دارند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع فوبیا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: انواع فوبیا | 18 نوع از بدترین نوع فوبیا ها



:: برچسب‌ها: انواع فوبیا | 18 نوع از بدترین نوع فوبیا ها ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اضطراب اجتماعی یا ترس از جمع برای خیلی از ما مخصوصا در سنین نوجوانی ممکن است پیش بیاید. اما این اختلال در صورتی که شدت بیابد، باعث آسیب به رابطه‌های دوستی، خودباوری، شغل، تحصیل، سلامت روان و… می‌شود. به طور طبیعی حضور و صحبت در یک جمع خصوصا برای کسی که کمتر در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد، اضطراب ایجاد می‌کند. اما اگر این اضطراب به حدی است که ترجیح می‌دهید حرف نزنید، فعالیتی نکنید ویا اصلا در جمع حضور پیدا نکنید. بهتر است هر چه زودتر برای رفع این مساله از متخصصین کمک بگیرید. در ادامه به شرح نشانه‌ها، علل و درمان این اختلال پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با علائم اضطراب کلیک کنید.

منبع: اضطراب اجتماعی | بهترین درمان ترس از حضور در جمع

اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس از جمع

اضطراب اجتماعی یا ترس از حضور در جمع یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که می‌تواند در تمامی دوره‌های سنی و در هر دو جنس ایجاد شود. به‌طورکلی کسانی که درگیر با این بیماری‌اند وقتی در جمع قرار می‌گیرند حس خوبی نسبت به خودشون در جمع ندارند. و دیگران آن‌ها را مسخره خواهند کرد. اگرچه این اضطراب برای هر کدام از ما گاهی ظاهر می‌شود، اما در افراد درگیر با این اختلال چند تفاوت مهم با دیگران هست. برای مثال شدت اضطراب بسیار بیشتر از افراد عادی است و این موضوع حتی گاهی باعث می‌شود که آن‌ها از انجام بعضی فعالیت‌ها خودداری کنند. این اضطراب گاهی در جمع‌های کوچک هم ایجاد می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

اضطراب اجتماعی می‌تواند در تعاملات اجتماعی و یا هنگامی‌که قرار است کار خاصی را در حضور دیگران انجام دهید، بروز یابد. گروه دوم را افراد دارای اضطراب اجتماعی از نوع عملکردی می‌نامند. ساده‌ترین مثال برای این اختلال سخنرانی میان جمع است اما افرادی که دارای اضطراب عملکردی هستند. شاید در رفتارهای ساده‌تری نظیر غذا خوردن در یک جمع نیز دچار اضطراب شوند. این درحالیست که آن‌ها در برقراری ارتباط با دیگران مشکلی ندارند.

علائم و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس از جمع

براساس آخرین نسخه از کتاب راهنمای تشخیص اختلالات روانی، اضطراب اجتماعی به ترس یا نگرانی گفته‌می‌شود. که در ادامه اشاره کرده‌ایم.

  • هنگامی‌که قرار است با دیگران ارتباط برقرار کنید یا عملی انجام دهید و یا دیگران شما را ارزیابی کنند ایجاد می‌شود.
  • نگران هستید که به‌گونه‌ای رفتار کنید که دیگران مسخره یا طردتون کنند و یا قضاوت منفی از شما بشه.
  • وضعیت‌های اجتماعی در اکثر مواقع باعث اضطراب شما می‌شوند.
  • تا جای ممکن از قرار در موقعیت‌های اجتماعی اجتناب می‌کنید. و یا حضور در آن‌ها اضطراب بسیاری به همراه دارد.
  • ترس و نگرانی با شرایط محیطی مطابقتی ندارد.
  • اضطراب باید در اکثر روزها و موقعیت‌های اجتماعی حضور داشته و برای مدت حداقل 6 ماه ادامه پیدا کند.
  • این اضطراب نباید به دلیل مصرف مخدرها، یا مشکلاتی مانند لکنت یا معلولیت باشد که باعث نگرانی از قضاوت اجتماعی می‌شود.
  • اضطراب در کودکان به‌صورت گریه، چسبیدن به والدین یا میل به تنهایی خود را نشان می‌دهد.

دلایل و علت بروز اضطراب اجتماعی

دلایل و علت بروز اضطراب اجتماعی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه اشاره کرده ایم.

ژنتیک

اولین مولفه علت بروز اضطراب اجتماعی ژنتیک است. تحقیقات نشان‌دهنده این موضوع است که اختلالات اضطرابی می‌توانند از طریق ژن‌ها میان اعضای یک خانواده انتقال بیابند. به همین خاطر درصورتی‌که در میان اقوام و اطرافیان کودک کسی دارای اختلالات اضطرابی است، بهتر است برای پیشگیری از مشاور کودک برای تربیت و نحوه برخورد با وی کمک بگیرید.

کژکاری های مغزی در اضطراب اجتماعی

اضطراب می‌تواند بر اساس کارکرد غیرمعمول در بخش‌هایی از مغز نیز اتفاق بیافتد. برای مثال منطقه‌ای به نام آمیگدال یا بادامه در مغز همه ما مسئولیت ایجاد ترس را بر عهده دارد. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آمیگدال در مغز افراد دارای اضطراب اجتماعی فعالیتی بیش‌ازحد معمول دارد و این موضوع باعث می‌شود تا فرد از رویدادهای معمولی روزمره نیز بترسد.

سبک‌های تربیتی نامطلوب

سبک تربینی نامطلوب نیز نقش مهمی در بروز اضطراب اجتماعی دارد. تربیت نامناسب کودک می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری برای آن‌ها در آینده شود. برای مثال والدین خجالتی یا کمرو که از فرزندانشان نیز می‌خواهند همین محدودیت‌ها را رعایت کنند و یا والدین سلطه گری که اعتمادبه‌نفس اجتماعی کافی در فرزند خود ایجاد نمی‌کنند، خطر ابتلا به این بیماری را در فرزندشان افزایش می‌دهند.

تجربیات تلخ

گاهی اوقات یک خاطره تلخ از حضور در جمعی که شما را مورد تمسخر قرار داده‌‌اند یا شرایطی که به‌درستی نتوانسته‌اید کاری را انجام بدهید، باعث ایجاد اضطراب اجتماعی می‌شوند. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که هنگام یک سخنرانی نتوانسته کلمه‌ای را به‌درستی بیان کند. و این موضوع باعث خنده حضار شده‌است. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد ترسی عمیق از صحبت در میان جمع برای فرد باشد. و به‌تدریج گسترش یافته و تبدیل به یک اضطراب اجتماعی تمام عیار شود.

باورهای اشتباه

باورهای منفی نظیر اعتماد نداشتن به توانایی‌های خود، بیش برآورد مهارت‌های دیگران و بزرگ کردن اشتباهات جزئی خود ازجمله تصوراتی هستند که فرد را در برابر اضطراب اجتماعی آسیب‌پذیر می‌کنند. علاوه بر این افرادی که به این اختلال دچار می‌شوند معمولاً تصور می‌کنند که دیگران به‌شدت آن‌ها را تحت نظر دارند. و یا درصورتی‌که اشتباهی از آن‌ها سربزند، فاجعه‌ای به بار خواهد‌آمد. این افکار باعث خواهد شد تا فرد هنگامی‌که می‌خواهد کاری را در مقابل جمع انجام دهد دچار نگرانی و اضطراب شود.

دیگر دلایل بروز اضطراب اجتماعی

  • ترس از قضاوت
  • ترس از انتقاد
  • تمایل به دوری از اجتماع
  • ترس از توجه
  • ترس از تائید نگرفتن
  • ترس از تحقیر شدن
  • ترس از خوب نبودن

علائم اختلال اضطرابی در کودکان و نوجوانان

علائم‌اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان عبارتند از.

  • طرد کردن همسالان
  • سرخ شدن حین گفتگو
  • هراس وحشت
  • لرزش صدا
  • ترس های معمولی
  • بازی نکردن با همسالان
  • ناراحتی در فعالیت های روزانه
  • عدم روخوانی در کلاس
  • صحبت نکردن با بزرگسالان
  • چسبیدن به والدین
  • مشکلات در مدرسه
  • کم رویی

علائم اختلال اضطرابی در بزرگسالان

علائم اضطراب اجتماعی در بزرگسالان عبارتند از.

  • اشک در چشمان
  • تعریق
  • لکنت زبان
  • سرخ شدن بیش از حد صورت
  • لرزش دست ها و بدن
  • افزایش ضربان قلب
  • حالت تهوع
  • لرزش همراه گفتار سریع
  • دل آشوبه
  • خجالت شدید

راه‌های درمان اضطراب اجتماعی

اگر اضطراب از حضور در جمع برای شما به حدی شدت یافته که در رفتارهای شما وقفه یا مشکلی ایجاد کرده یا احساس آرامش و رضایت را برای شما از بین برده. به این معناست که باید برای بهبود این شرایط اقدامی جدی انجام دهید. زیرا اختلال اضطراب اجتماعی بیماری نیست که خودبه‌خود بهبود پیدا کند و حتی در شرایطی که این اضطراب فروکش کند، احتمال بازگشت آن در موقعیت‌های دیگر وجود دارد. برای اشنایی با بهترین راه درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

با همه این‌ها اضطراب اجتماعی اختلالی است که به‌خوبی نسبت به درمان‌های روان‌شناختی پاسخ می‌دهد و درصورتی‌که شما راهکارهای ارائه‌شده را جدی بگیرید می‌توانید در مدت کوتاهی این اختلال را درمان کنید. ازجمله اقدامات روانشناسان برای درمان این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش کنترل هیجانات

در این بخش از درمان به شما آموزش داده می‌شود که چگونه می‌توانید هیجانات خود را مدیریت کرده. و از شدت گرفتن اضطراب جلوگیری کنید. بزرگ‌ترین مشکل افراد دارای اضطراب اجتماعی این است که اضطراب آن‌ها در شرایط رویارویی با دیگران شدت پیدا می‌کند و آن‌ها به این خاطر که نمی‌توانند این اضطراب را مدیریت کنند در عملکرد خود نیز دچار مشکل می‌شوند. به همین خاطر روانشناس در اولین قدم آموزش می‌دهند که نشانه‌های شروع اضطراب را در خود شناسایی کرده. و پیش از شدت گرفتن این نگرانی از طریق راهکارهای مختلفی مثل تنفس عمیق یا تکرار جملات مثبت اضطراب خود را مدیریت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل هیجانات کلیک کنید.

آموزش تغییر باورها

باورها و افکار منفی یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث ایجاد اضطراب اجتماعی می‌شوند. به همین خاطر در طی جلسات درمانی روانشناس کمک می‌کند تا افکار منفی خود را شناسایی کرده و سپس باورهای مناسب‌تری را جایگزین آن‌ها نمایید. برای مثال فردی که از برقراری روابط اجتماعی با دیگران هراس دارد ممکن است باور داشته باشد که ازنظر دیگران کسالت‌آور است یا هیچ‌کس دوست ندارد با او صحبت کند. درمانگر این قبیل باورها را زیرسوال برده و کمک می‌کند تا افکار مناسب‌تری را جایگزین آن‌ها کنید. و یا اگر این افکار واقعیت داشته باشد کمک خواهد کرد تا راه‌حل مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید.

آموزش مهارت‌های اجتماعی

بعضی از افراد دارای اضطراب اجتماعی صرفاً هنگامی‌که متوجه افکار منفی خود می‌شوند و آن‌ها را تغییر می‌دهند از این بیماری رها می‌شوند، اما برخی دیگر از آن‌ها در رفتار خود نیز ضعف‌هایی دارند که می‌بایست آن‌ها را برطرف کنند. برای مثال ممکن است در شروع یک رابطه و پیشنهاد دوستی ضعیف باشید یا نحوه ارائه یک کنفرانس کلاسی را ندانید. در چنین شرایطی درمانگر از طریق آموزش رفتاری کمک خواهد کرد تا نقاط ضعف خود را برطرف کرده و بتوانید این فعالیت‌ها را در محیط انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش مهارت های اجتماعی کلیک کنید.

استفاده از داروها

اگرچه اضطراب اجتماعی اختلالی است که بدون استفاده از داروها نیز قابل‌درمان است، بااین‌حال در شرایطی که روانشناس احساس کند شدت مشکلات به میزانی است که می‌بایست از برخی داروها در کنار درمان استفاده کنید برای شما دارو نیز تجویز خواهد شد. برای آشنایی با انواع داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

کلام آخر

اضطراب اجتماعی نوعی اختلال است که افراد را در شرایط اجتماعی با استرس فوق العاده زیادی همراه می‌کند. اما تحمل این موضوع در طولانی مدت بسیار طاقت فرسا است. روان درمانی به کمک روانشناسان و مشاورین به این افراد کمک بزرگی خواهد کرد. به همین دلیل برای رفع و کنترل اضطراب اجتماعی به کمک روانشناس نیاز دارید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‎‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از طلاق با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب اجتماعی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.’

سوالات متداول

آیا دارویی برای درمان اضطراب اجتماعی وجود دارد؟

داروها اگرچه می‌توانند در کاهش اضطراب فرد و بهبود شرایط به وی کمک کنند اما به‌تنهایی قابلیت درمان اضطراب اجتماعی را ندارند و برای درمان می‌بایست در کنار استفاده از داروها جلسات درمان روان‌شناختی نیز جدی گرفته شود.

چرا برخی افراد دچار اضطراب اجتماعی می‌شوند؟

آمادگی‌های ژنتیکی، اختلال در فعالیت بخش‌هایی از مغز، سبک‌های تربیتی نامناسب والدین و یا خاطرات ناخوشایند ازجمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث بروز اضطراب اجتماعی در فرد شوند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اضطراب اجتماعی | بهترین درمان ترس از حضور در جمع



:: برچسب‌ها: اضطراب اجتماعی | بهترین درمان ترس از حضور در جمع ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

اعتماد به همسر اصل هر رابطه ای است. زن و مرد با ازدواج، تعهدات زندگی زناشویی و مسئولیت مهمی را می‌پذیرند. ولی در بین برخی از زوجین باز هم نگرانی از وفاداری و پایبندی به زندگی وجود دارد، و این موجب عدم اعتماد کامل به شریک زندگی می‌شود. زیرا آنها همیشه زنان و مردان دیگر را تهدیدی برای زندگی خود می‌دانند. شما برای اعتماد به همسرتان و اطمینان از وفاداری او به شما و زندگی مشترک، باید از خودتان شروع کنید.

آیا خودتان به شرط وفاداری آگاهید؟ اگر شما و همسرتان با اصول وفاداری آشنا باشید، دلیلی برای ترس از دست دادن، بدبینی، شک و دودلی در زندگی وجود ندارد. اعتماد به همسر از چنان اهمیتی برخوردار است که در پشت آن حرف‌ها و رفتار‌های بسیاری پنهان است. عدم اعتماد بین زوجین می‌تواند زندگی را به سمت فروپاشی ببرد. گاهی زوجین با تمام تلاش ها توانایی اعتماد به یکدیگر را ندارند و تنها راه حل آنها کمک از روانشناس است. روانشناس راه های اعتماد کردن را به زوجین آموزش می‌دهد و به بهبود رابطه بهتر کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره خیانت جهت ترمیم اعتماد به همسر کلیک کنید.

منبع:‌ اعتماد به همسر | اهمیت اعتماد همسران به یکدیگر

اعتماد به همسر

اعتماد به همسر باعث حفظ روابط زوجین می‌شود و از طریق رفتارهای شخص مقابل شکل می‌گیرد. وفاداری و تعهدی که بین زوجین وجود دارد اعتماد و روابط را محکم تر می‌کند. اعتماد تا زمانی که اتفاقاتی به آن آسیب وارد نکند پا برجا خواهد ماند. در واقع می‌توان گفت که اعتماد اصل هر رابطه ای است.

برخی از زوجین با رفتارهای هیجانی که در رابطه نشان می‌دهند باعث بی اعتمادی شخص مقابل می‌شوند که دوباره اعتماد کردن برای فرد مساله ای سخت و شاید غیر ممکن خواهد شد. خیانت بزرگترین دلیل بی اعتمادی زوجین به یکدیگر است. که بنیاد خانواده را تخریب می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های خیانت به همسر کلیک کنید.

اعتماد چیست؟ | اعتماد به همسر

اعتماد؛ واژه‌ای با بار مثبت است که خود افراد آن را بوجود می‌آورند، و پررنگ یا محو و نابود می‌کنند. فرد قابل اعتماد یعنی: عدم تضعیف پذیرش، جبران متقابل، پشتیبانی و تقویت رابطه. طبق این تعریف، ما همانگونه که به دیگران اعتماد می‌کنیم، خودمان هم باید قابل اعتماد باشیم. زیرا اعتماد، از مورد اعتماد بودن می‌آید. اگر طرف مقابلتان فردی قابل اعتماد باشد، ولی خودتان فاقد این ویژگی باشید، آن رابطه اعتماد آمیز به راحتی از بین خواهد رفت.

در نتیجه باید گفت که اعتماد یعنی این که شما مطمئن هستید طرف مقابلتان در روابطش با شما، قصد ضربه زدن و خیانت ندارد. شما را دوست دارد و به شما متعهد است. اعتماد یعنی شما به شناختی معمول و معقول درباره او دست یافتید، و در عین حال باید حد و مرز‌هایی مشخص برای برقراری و حفظ روابط موفقیت آمیز تعیین کنید.

دلایلی برای اعتماد به همسر

نشانه‌ها و علائمی در رفتار همسرتان می‌توان مشاهده کرد که به شما می‌گوید او قابل اعتماد و صادق است. البته نبود این نشانه‌ها را هم نباید دلیلی برای بی‌اعتمادی دانست. اما زن و شوهری که چنین رفتاری را در یکدیگر می‌بینند، هیچ دلیلی برای بی‌اعتمادی ندارند. دلایلی که باعث اعتماد به همسر می‌شود. عبارتند از.

1. احساساتش را با شما در میان می‌گذارد

اولین دلیل برای اعتما به همسر، آگاهی از احساساتش است. وقتی همسرتان، افکار و احساساتش را صادقانه با شما در میان می‌گذارد یعنی باید به او اعتماد کنید. وقتی می‌بینید او مقابل شما می‌نشیند و بدون سانسور و ترس از قضاوت شما، راجب احساساتش با شما حرف می‌زند، بدون ترس از امکان تمسخر یا انتقاد شما بابت احساساتش، هر چه در دلش هست را با جزئیات کامل بازگو می‌کند، یعنی او فرد قابل اعتمادی در زندگی مشترک است.

البته یادتان باشد اگر همسرتان بلافاصله هر آنچه در دلش می‌گذرد را به شما نگوید، به معنای عدم اعتماد نیست. بعضی انسان‌ها احساساتشان را با حرف زدن به تدریج مطرح می‌کنند، ولی برخی نیاز به تنهایی و زمان بیشتری دارند تا حرف دلشان را برای شما بگویند.

2. اعتماد به همسر | شما را در جریان جزئیات اتفاقات روزمره قرار می‌دهد

دومین دلیل برای اعتماد به همسر، شریکی است که چیزی برای پنهان کردن از شما ندارد، در پایان روز سراغتان می‌آید و همه آن چه در روزمرگی آن روز برایش اتفاق افتاد برایتان تعریف می‌کند. بنابراین اگر دیدید همسرتان مایل است جزئیات روزانه‌اش را به شما بگوید و در این مورد بدون هیچ تردیدی حرف می‌زند، به راحتی به او اعتماد کنید.

3. به شما اجازه بیان احساسات را می‌دهد

سومین دلیل اعتماد به همسر، وقتی است که در سکوت می‌نشیند و منتظر است تا شما درباره روز بدی که گذراندید با خیال راحت حرف بزنید، یعنی این او به احساسات شما احترام قائل است، ولی یادتان باشد که قرار نیست همسر شما فقط یک شنونده باشد. زمانی که همسرتان کامل حرف‌های شما را شنید و پرسید آیا کاری هست که بتوانم برای آرام کردنت انجام دهم؛ به قابل اعتماد و احترام بودن او شک نکنید. البته سکوت او در برابر گفته‌هایتان را هم نباید دلیل بی‌توجهی او دانست.

4. اعتماد به همسر | سوالات او مثل بازجویی نیست

یکی از دلایل اعتماد به همسر، سوالاتی است که همسرتان از شما می‌پرسد که با قصد بازجویی از شما نیست. گاهی سوال‌های متعدد او از شما می‌تواند نشانه علاقه و حساسیت او به مسائلی است که در اطراف شما، راجب کار یا دوستان می‌گذرد. نباید سوالات رو در روی او درباره موضوعی را به معنای بازجویی و شک داشتن او نیست. چون اگر شک داشت، می‌توانست مخفیانه و از راه‌های دیگری راجبتان تحقیق کند. بسیار مهم است که با سوال و جوابی ساده، جلوی تصورات اشتباه و یا خیالبافی در مورد بی‌اعتمادی به همسرتان را بگیرید.

5. تلفنش را به دست شما می‌دهد

تلفن همراه یک وسیله شخصی است و شما نباید حتی به گوشی همسرتان سرکشی کنید، ولی وقتی او به هر دلیلی مواقع زنگ تلفن دستش بند باشد و از شما بخواهد تا جواب دهید به این معناست که چیزی برای پنهان کردن از شما ندارد. پس دیگر دلیلی برای نگرانی و شک به او نیست و می‌توانید اعتماد به همسر را تجربه کنید.

6. اعتماد به همسر | در چشم‌هایتان نگاه می‌کند

آخرین دلیل عتماد به همسر، صداقت است. آدم دروغگو هنگام گفت و گو نمی‌تواند به چشم‌های طرف مقابلش نگاه کند، و تا جای امکان نگاهش را از نگاه شما ‌می‌دزدد. اگر همسرتان موقع گفت و گو با شما، مستقیم به چشمهایتان نگاه می‌کند و زیاد رفتار دراماتیک از خود نشان نمی‌دهد، بدانید راستش را می‌گوید و نیازی به زیاده‌روی در رفتارهایش برای به دست آوردن دل شما نمی‌بیند.

دلایل بی اعتمادی به همسر

همانطور که اعتماد به همسر بر اساس معیارهایی شکل می‌گیرد، بی اعتمادی نیز به دلایل مختلفی رخ خواهد داد. در ادامه دلایل بی اعتمادی به همسر را اشاره کرده ایم.

  • عدم صداقت
  • عدم شناخت دوستان همسر
  • خیانت
  • نا امنی
  • احساس خطر
  • مکالمه نداشتن
  • مورد خیانت های قبلی قرار گرفتن
  • دلبری همسر از افراد دیگر
  • برخورد های اجتماعی خارج از عرف
  • نا آگاهی از کارهای همسر
  • همسر مرموز و خوددار

روش‌های افزایش اعتماد به همسر

اکنون که با نشانه‌ها و دلایل اعتماد به همسر آشنا شدید. باید یاد بگیرید چطور اعتمادتان را حفظ کنید و آن را افزایش دهید. همچنین لازم است اعتماد دو جانبه ایجاد کنید. اگر همسرتان هم به شما اعتماد کند، رابطه‌تان محکمتر خواهد شد. در ادامه توصیه‌هایی برای افزایش اعتماد به همسر بیان کرده ایم.

1. به خودتان اعتماد داشته باشید

اولین گام برای جلب اعتماد به همسر این است که اول خودتان را به عنوان یک فرد محترم و قابل اعتماد بپذیرید. اینگونه می‌توانید به تجربه‌های قبلی خود هم اعتماد کنید. زیرا هر انسانی با کسب تجربه‌های مختلف، یاد می‌گیرد انسان بهتری باشد و رفتارهای صحیح انجام دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه سالم کلیک کنید.

2. صداقت داشته باشید

دروغ، تمام تلاش‌ها برای جلب اعتماد به همسر را از بین می‌برد. برخی فکر می‌کنند دروغ‌های کوچک، آسیبی به رابطه و اعتماد طرف مقابل نمی‌زند. این تصور کاملا غلط است؛ چرا که اگر شریک زندگی شما بفهمد شما به راحتی دروغ‌های کوچک می‌گویید، با خود خواهد گفت ممکن است در موقعیت‌های دیگر دروغ‌های بزرگتری هم بگویید. نکته دیگر این است که برخلاف تصورتان، همسر شما می‌تواند راحت متوجه دروغ شما شود؛ مخصوصا اگر تناقضی در رفتار یا حرف‌هایتان ببیند.

3. نگرانی و توجه خودتان را به او نشان دهید

سومین روش افزایش اعتماد به همسر، نشان دادن توجه و نگرانی به اوست. اگر همسرتان با دیدن رفتار شما به این نتیجه برسد که شما واقعا نگران او و وقایعی که اطراف او رخ می‌دهد هستید، بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. و برای جلب اعتماد شما هم بیشتر تلاش خواهد نمود. وقتی شما نگرانی خود را به او نشان دهید، هم موفق به جلب اعتمادش می‌شوید و هم به او حس امنیت و اطمینان می‌دهید.

4. رازهایتان را به همسرتان بگویید

اتفاقات روزمره خود را از او پنهان نکنید، حتی اگر بی‌اهمیت به‌نظر برسد. زیرا پنهانکاری به اعتماد موجود بین شما و همسرتان صدمه می‌زند. طبیعی است که شرایط و فشارهای کاری مختلفی که هر روز تجربه می‌کنید، ذهن شما را درگیر می‌کند و تمرکزتان را به هم می‌زند.

در این شرایط، همسر شما متوجه تغییر رفتارتان است، و منتظر می‌ماند تا هر مشکلی چیش آمده را با او در میان بگذارید. اگر مسائل را عادی جلوه دهید و موضوع را پنهان کنید. زمینه شک و بی‌اعتمادی را فراهم خواهید کرد.

5. نیازها و سلایق همسرتان را بشناسید

با آگاهی از سلایق و نیازهای همسرتان بهتر می‌توانید در مورد انجام کارهایی که خوشایند اوست تصمیم بگیرید. البته نباید بخاطر جلب اعتماد به همسر، از نیازهای خودتا چشم‌پوشی کنید. و خودتان را فدا کنید. همیشه بین نیازهای بین خود و او تعادل مناسبی برقرار کنید. اگر همه خواسته‌های طرف مقابل را اجرا کنید، فکر خواهد کرد هر کاری دوست دارد می‌تواند انجام دهد و مورد حمایت شماست. چنین سوتفاهمی نه تنها کمکی به افزایش اعتماد نمی‌کند، بلکه رابطه شما را با چالش‌های دیگری مواجه خواهد کرد.

6. با یکدیگر صحبت کنید

مهمترین راهکار افزایش اعتماد به همسر، صحبت با یکدیگر است. اگر با هم راجب موضوعات مختلف صحبت کنید، به ویژه در اوایل آشنایی یا ازدواج، همدیگر را بهتر خواهید شناخت. هر چقدر شناختتان عمیق‌تر شود، احساس صمیمیت و اعتماد هم بیشتر می‌شود. زنان و مردان، شرایط روحی و تربیتی مختلفی دارند، در نتیجه معیارهای ذهنی آنها برای اعتماد نیز متفاوت است. شما در بین صحبت‌هایتان به شناساندن خود به دیگری کمک می‌کنید و موجب احساس نزدیکی طرف به خود می شوید. احساس نزدیکی نیز موجب اعتماد بیشتر، و ترغیب به ادامه رابطه خواهد شد.

7. کمک از روانشناس و مشاوره ازدواج

برای افزایش اعتماد به همسر و بهبود روابط نیاز به کمکاز روانشناس است. زوج هایی که قبل از ازدواج و در طول روند زندگی از روانشناس کمک می‌گیرند، در زندگی موفق تر خواهند شد. مشاوران به زوجین آگاهی اصولی می‌دهند تابه تدریج در مقابل مشکلات آگاهانه تر عمل کنند.

سخن پایانی

همه افراد در رابطه‌هایشان با پستی و بلندی‌های گوناگونی مواجه می‌شوند. هر شخصی باید قبل از شروع رابطه و به ویژه ازدواج، ابتدا درک و شناخت کاملی از خود و نیازهایش داشته باشد. اگر شما خودتان را نشناسید، نمی‌توانید بفهمید از زندگی چه می‌خواهید، و چه نقاط امنی در ذهنتان وجود دارد. بدین ترتیب، با ورود به زندگی مشترک دچار سردرگمی خواهید شد و در اعتماد به همسر و همچنین جلب اعتماد او به مشکل برمی‌خورید.

مشاوره با روانشناسان متخصص قبل از ازدواج و در حین ازدواج می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد. سعی کنید تصویرهای مخرب و بدبینی‌های بیجا در ذهن خود نپرورانید تا با اعتماد به همسرتان، از زندگی در کنار او لذت ببرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتماد به همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع:‌ اعتماد به همسر | اهمیت اعتماد همسران به یکدیگر



:: برچسب‌ها: اعتماد به همسر | اهمیت اعتماد همسران به یکدیگر ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

مخالفت خانواده پسر با ازدواج برای بسیاری از دختران و پسران جوان تبدیل به چالش مهمی برای شروع زندگی مشترک می‌شود و باعث می‌گردد تا آن‌ها همواره به دنبال راهکاری برای حل این موضوع و رسیدن به عشق خود باشند. برای مخالفت خانواده پسر با ازدواج دلایل بسیاری وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نامناسب دانستن انتخاب فرزندشان برای ازدواج و اختلافات فرهنگی و مالی اشاره کرد.

فارغ از اینکه دلیل مخالفت خانواده با ازدواج چیست این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند و حتی در بسیاری از مواقع می‌تواند باعث پایان یافتن رابطه و جدایی باشد. به همین خاطر بهتر است راهکاری برای از بین بردن مخالفت آن‌ها پیدا کنید. در همین راستا کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند تا حد زیادی برای خروج از این چالش به شما کمک کند.

منبع: مخالفت خانواده پسر با ازدواج | 6 دلیل و رفع آن

مخالفت خانواده پسر با ازدواج

مخالفت خانواده پسر با ازدواج می‌تواند یکی از مشکلات جدی باشد که در یک رابطه ایجاد می‌شود و به میزانی که این مخالفت شدت بیشتری داشته یا پسر به خانواده خود وابسته‌تر باشد مخالفت می‌تواند اثرات منفی جدی‌تری در زندگی فرد ایجاد نماید. این موضوع آقایان را از روز اول در دوراهی میان همسر و خانواده قرار می‌دهد و به‌ویژه زمانی که طرف مقابل دائماً به شما گوشزد کند که به‌عنوان یک مرد می‌بایست توانایی تصمیم‌گیری مستقل را داشته باشید باعث دشوارتر شدن شرایط برای شما خواهد شد.

مخالفت خانواده پسر با ازدواج فرزندشان می‌تواند حتی تا سال‌ها پس از ازدواج نیز ادامه پیدا کند. ممکن است خانواده هرگز عضو تازه‌وارد را به‌عنوان عروس خود نپذیرند و این موضوع را دائماً در رفتار و صحبت‌های خود به وی گوشزد کنند. همچنین روانشناسان معتقدند با توجه به فرهنگ خانواده‌ها در کشور ما، مخالفت خانواده پسر یا حتی دختر با ازدواج می‌تواند شانس موفقیت ازدواج را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. به همین خاطر بهتر است پیش از ازدواج موافقت اعضای خانواده خود را به دست آورید.

دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

اختلافات فرهنگی و مالی

تفاوت طبقاتی میان دو خانواده می‌تواند یکی از دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج باشد. این تفاوت می‌تواند در شرایط مالی یا فرهنگی دو خانواده وجود داشته باشد. با توجه به اهمیتی که میزان این تفاوت در زندگی مشترک شما خواهد داشت بهتر است راجع به این موضوع به‌دقت بیاندیشید. توجه داشته باشید که شما علاوه بر همسرتان می‌بایست با خانواده وی نیز در ارتباط باشید و درنتیجه تناسب می‌بایست میان خانواده‌ها نیز وجود داشته باشد.

در نظر داشتن فردی دیگر

یکی از دلایلی که می‌تواند باعث مخالفت خانواده پسر با ازدواج باشد این است که آن‌ها فرد دیگری را به‌عنوان عروس خود در نظر گرفته باشند. در چنین شرایطی بهتر است با خانواده خود صحبت کنید و دلایل بهتر بودن انتخاب خود نسبت به نظر آن‌ها را برایشان بیان کنید.

نامناسب بودن زمان ازدواج از دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

دلیل مخالفت برخی از خانواده‌ها با ازدواج پسرشان نامناسب دانستن فرد موردنظر او نیست. بلکه خانواده‌ها احساس می‌کنند فرزندشان آمادگی کافی برای ازدواج و مدیریت یک زندگی را ندارد. اگر شما احساس می‌کنید علی‌رغم تصور خانواده توانایی کافی برای شروع زندگی مستقل را دارید بهتر است توانایی‌های خود را به آن‌ها نشان دهید تا نگرانی‌هایشان برطرف شود.

مخالفت با نحوه آشنایی

دوستی‌های پیش از ازدواج ازجمله موضوعاتی است که برخی خانواده‌ها با آن مخالفت دارند و درنتیجه نمی‌خواهند فرزندشان همسر آینده خود را از این طریق انتخاب نماید. در چنین شرایطی بهتر است از خانواده خود بخواهید مدتی را برای شناخت بیشتر فرد موردنظر شما و خانواده او اختصاص دهند و تصمیم‌گیری را به پایان این دوره واگذار نمایید.

تمایل به وابستگی فرزندان

بعضی از والدین تمایل دارند فرزندانشان هرگز مستقل نشده و برای همیشه در کنار آن‌ها زندگی کنند. به همین خاطر با ازدواج آن‌ها به‌عنوان تهدیدی که قرار است باعث جدایی فرزندشان شود مخالفت خواهند کرد. این موضوع به‌ویژه در مادرانی که ارتباط عاطفی قوی با همسر خود ندارند بیشتر دیده می‌شود.

با توجه به اینکه وابستگی می‌تواند در طول زندگی مشترک شما نیز مشکلاتی را به همراه داشته باشد بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید دلیل مخالفت‌ها چنین چیزی است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

مسائل مالی از دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

مخالفت خانواده پسر با ازدواج گاهی نیز می‌تواند به دلیل اختلاف مالی بر سر مسائلی نظیر مهریه ایجاد شده باشد. در چنین شرایطی بهتر است با همسرتان صحبت کرده و توافق خود را به هر دو خانواده اعلام کنید. سعی کنید در ارتباط با مسائل مختلف خود و همسرتان تصمیم گرفته و از ایجاد حاشیه‌ها جلوگیری کنید.

پیامدهای مخالفت خانواده پسر با ازدواج

برای بعضی از افرادی که علی‌رغم مخالفت خانواده‌ها تصمیم دارند با یکدیگر ازدواج کنند این سؤال پیش خواهد آمد که مخالفت خانواده‌ها با ازدواج می‌تواند چه مشکلاتی را برای زندگی مشترک آن‌ها ایجاد کند؟ مخالفت خانواده پسر با ازدواج باعث بروز مشکلاتی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اختلافات ادامه‌دار

در بسیاری از موارد اختلاف خانواده با عروس جدید برای مدت طولانی یا حتی تا همیشه باقی خواهد ماند و این موضوع به این معناست که شما از ابتدا زندگی پرحاشیه‌ای را شروع خواهید کرد. این حاشیه‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری در زندگی مشترک شما شود که ممکن است توانایی مدیریت آن‌ها را نداشته باشید.

ایجاد دوراهی عاطفی

مردانی که علی‌رغم مخالفت خانواده با همسر دلخواه خود ازدواج می‌کنند خود را در تعارض میان خانواده و همسر قرار می‌دهند و مدیریت این موضوع انرژی روانی بسیاری را از آن‌ها خواهد گرفت. این موضوع می‌تواند تا جایی پیش برود که شما مجبور به کنار گذاشتن خانواده یا همسرتان شوید. همچنین فرزندان شما نیز در آینده درگیر این تعارضات می‌شوند و از داشتن یک خانواده و فامیل منسجم محروم خواهند بود.

طلاق یا سردی عاطفی

تجربه نشان می‌دهد با توجه به فرهنگ کشور ما که خانواده نخست هر فرد جایگاه بالایی برای وی دارد مخالفت خانواده‌ها با ازدواج باعث بروز مشکلات و حاشیه‌های بسیاری در زندگی مشترک شما می‌شود که گاهی مدیریت کردن آن‌ها غیرممکن خواهد بود و این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن کیفیت رابطه عاطفی یا حتی طلاق باشد.

راهکارهایی برای رفع مخالفت خانواده پسر با ازدواج

با توجه به پیامدهایی که مخالفت خانواده پسر با ازدواج می‌تواند در زندگی شما ایجاد کند بهتر است تلاش کنید تا پیش از ازدواج موافقت همه اعضا را به دست آورده و شروع زندگی خود را با خاطرات شیرینی رقم بزنید. ازجمله راهکارهایی که برای جلب رضایت خانواده می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید موارد زیر را دربر می‌گیرد.

با خانواده صحبت کنید

سعی کنید در یک شرایط مناسب ازنظر زمان و مکان با اعضای خانواده خود صحبت کرده و خواسته‌تان را مطرح نمایید. اگر احساس می‌کنید برای رفع مخالفت خانواده پسر با ازدواج صحبت کردن هم‌زمان با تمامی اعضای خانواده احتمال موفقیت صحبت‌ها را کاهش می‌دهد با هریک از آن‌ها به‌طور خصوصی صحبت کنید. بهتر است این کار را با عضوی از خانواده شروع کنید که جلب رضایت وی آسان‌تر است و سپس با کمک همین فرد سایرین را نیز راضی کنید. در طی گفت‌وگو با اعضای خانواده خود به این مسائل توجه داشته باشید:

  • به صحبت‌های دیگران با دقت گوش دهید و به آن‌ها نشان دهید نگرانی‌هایشان را می‌فهمید. به خاطر داشته باشید مخالفت یکسره و جانب‌داری بیش‌ازحد باعث شکست خوردن بحث می‌شود.
  • دلایل خود برای مناسب دانستن فرد موردنظرتان را برای خانواده بیان کنید و سعی کنید سؤالات آن‌ها را جواب دهید تا ابهامی باقی نماند.
  • از خانواده خود بخواهید مدتی را به شما برای ارتباط با فرد موردنظرتان زمان بدهند و تصمیم‌گیری را به ایجاد شناخت بیشتر از یکدیگر موکول کنید.

روبرو کردن خانواده با فرد موردعلاقه‌تان

در شرایطی که دلیل مخالفت خانواده نامناسب دانستن فردی است که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید شاید بهتر باشد این فرد را با خانواده خود روبه‌رو کنید و فرصت صحبت با یکدیگر را برای آن‌ها ایجاد نمایید. به عبارتی خانواده شما می‌بایست زمانی را برای دفاع از خود به شخص موردعلاقه شما بدهند و پس از شنیدن صحبت‌های او قضاوت کنند.

مشاوره پیش از ازدواج برای مخالفت خانواده پسر با ازدواج

یکی از اقداماتی که روانشناسان خانواده در جلسات مشاوره پیش از ازدواج انجام می‌دهند بررسی دلایل مخالفت خانواده‌ها و تلاش برای جلب موافقت آن‌هاست. درنتیجه استفاده از مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند یکی از راهکارهای مفید برای برطرف کردن مخالفت خانواده پسر با ازدواج باشد.

روانشناسان در طی جلسات مشاوره میزان تناسب شما و طرف مقابل را بررسی کرده و درصورتی‌که مخالفت خانواده‌ها بی‌دلیل باشد از طریق برگزاری جلسات گروهی به شما برای به دست آوردن موافقت آن‌ها کمک خواهند کرد. همچنین در شرایطی که شما و طرف مقابلتان علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها تصمیم دارید با یکدیگر ازدواج کنید مشاورین راهکارهایی را برای مدیریت زندگی مشترک با وجود حواشی که در آن ایجاد خواهد شد به شما آموزش می‌دهند.

سخن آخر

شاید کمتر کسی به مخالفت های خانواده داماد قبل ازدواج توجه کند. این در حالی است که همه ما به نوعی نیاز به حمایت خانواده مان داریم (حتی غیر مادی). پس دیر یا زود مردان نیز بعد ازدواج متوجه این خلا می شوند. این یک نیاز بالفطر است. بنابراین هر چقدر هم که همسر آینده شما استقلال داشته باشد، باید بدانید که مخالفت های خانواده او در نقطه ای از ذهنش وجود دارد.

شما با آگاهی به این مساله باید برخورد مناسب داشته باشید. مخالفت خانواده پسر با ازدواج شاید نتواند مانع آن شود. اما قطعا می تواند بر روی کیفیت آن تاثیر بگذارد. پس حتما قبل از قطعی کردن ازدواج حتما بیشتر درباره او و خانواده اش تامل کنید. در این میان خدمات مشاوره روانشناسی بسیاری از ابهامات را از بین خواهد برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مخالفت خانواده پسر با ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مخالفت خانواده پسر با ازدواج چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

این مخالفت می‌تواند باعث پایان یافتن رابطه باشد اما در شرایطی که علی‌رغم مخالفت خانواده شما تصمیم به ازدواج گرفته‌اید باید به این موضوع توجه داشته باشید که حداقل برای مدتی خود را در یک دوراهی عاطفی میان همسر و خانواده خود قرار می‌دهید و این موضوع انرژی روانی بسیاری را از شما خواهد گرفت.

چطور می‌توان خانواده پسر را برای ازدواج راضی کرد؟

سعی کنید با خانواده صحبت کنید و دلایل مخالفتشان را بشنوید. اگر برای دلایل آن‌ها پاسخی دارید مطرح کنید و یا از آن‌ها بخواهید اجازه دهند مدتی را برای آشنایی با طرف مقابل اختصاص دهید و تصمیم‌گیری را به پایان این دوره موکول کنید. استفاده از مشاوره پیش از ازدواج نیز می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مخالفت خانواده پسر با ازدواج | 6 دلیل و رفع آن



:: برچسب‌ها: مخالفت خانواده پسر با ازدواج | 6 دلیل و رفع آن ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج دختر خاله با پسر خاله در بسیاری از خانواده ها به دلیل فوایدش رخ می‌دهد. این ازدواج را می‌توان از جهات گوناگونی مورد بررسی قرار داد تا درست و غلط بودنش را مشخص کرد. ازدواج فامیلی منافع و فواید بیشتری نسبت به معایب آن دارد. از فواید ازدواج دختر‌خاله با پسر خاله می‌توان به آشناییت با خانواده ها، فرهنگ مشترک، آسودگی خاطر و … اشاره کرد.

ولی مهم ترین عیب ازدواج فامیلی، مشکلات ژنتیکی است. فرزندان حاصل این نوع ازدواج ها با ضریب بالاتری مبتلا به سندرم داون، مشکلات ژنتیکی و معلولیت می‌شوند. اما قبل از هر گونه ازدواجی، چه ازدواج فامیلی و چه ازدواج غیر فامیلی به مشاوره قبل از ازدواج رجوع کنید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: ازدواج دختر خاله با پسر خاله | معایب و مزایا

ازدواج دختر خاله با پسر خاله

هیچ فردی را نخواهید دید که به دلیل منافع وارد رابطه ای نشده باشد. تمام روابط افراد به دلیل سودهایی که دارد پایدار خواهد ماند. قابل ذکر است که منافع فقط مادیات نیست! حمایت خانواده ها، آشنایی با خانواده و علاقه نیز جزو منافع به حساب می‌آیند.

به همین دلیل ازدواج فامیلی نیز پر از سود و منافع است که افراد را به سمت خود می‌کشاند. ازدواج‌ های فامیلی مانند ازدواج دختر‌خاله با پسر خانه یکی از وصلت های پر تکرار در میان خانواده ها است. این ازدواج ها بیشتر از معایب، منافعی دارد که در ادامه با تمام این مسائل آشنا خواهیم شد. با این حال به دلیل اهمیت پیامدهای آن متخصصین این ازدواج را توصیه نمی کنند.

معایب ازدواج دختر خاله با پسر خاله

ازدواج دختر ‎خاله با پسر خاله علاوه بر فواید، معایبی نیز دارد. که در ادامه در رابطه به مهم ترین معایب این ازدواج اشاره کرده ایم.

ژنتیک

اصلی ترین و مهم ترین مساله در ازدواج‌دختر خاله با پسر خاله مسائل ژنتیکی است. قبل از ازدواج آزمایش های ژنتیکی در زمینه فرزندآوری را بررسی کنید. این ازدواج ها خطر به دنیا آمدن کودکان ناقص را افزایش می‌دهد. حتی خطر ابتلا به اختلالات ژنتیکی در نوه هایتان نیز بالا است. به دنیا آمدن کودکان معلول، کودکان دارای سندرم داون و بیماری های خاص مخصوصا مشکلات خونی در این ازدواج اتفاق خواهد افتاد.

ازدواج دختر خاله با پسر خاله و دخالت های زیاد خانواده ها

در ازدواج دختر خاله با پسر خاله ، خانواده ها به دلیل آشناییت با یکدیگر و در واقع راحت بودن با عروس و داماد اجازه هر نوع دخالت را به خود خواهند داد. دخالت های بیجا حتی در زمینه دکوراسیون منزل، مدل لباس، زندگی زناشویی و … اتفاق خواهد افتاد. گاهی خانواده ها چون خیلی با عروس و داماد خود راحت هستند به دنبال بررسی و آگاهی زیاد از زندگی فرزندانشان می‌باشند.

وابستگی شدید قبل از ازدواج

یکی دیگر از معایب ازدواج دختر خاله و پسر خاله، وابستگی هایی است که قبل از ازدواج‌صورت می‌گیرد. اینگونه در نظر بگیرید که دختر‌خاله و پسر‌خاله ای به یکدیگر علاقه دارند و به دلیل رابطه خویشاوندی از ازدواج‌باهم اطمینان دارند. اما این مساله را در نظر نمی‌گیرند که شاید ازدواجشان با مشکلاتی برخورد داشته باشد و به شدت به یکدیگر وابسته می‌شوند و حتی گاهی رابطه جنسی قبل از ازدواج نیز در این افراد اتفاق خواهد افتاد.

فواید ازدواج دختر خاله با پسر خاله

فواید ازدواج دختر‌خاله با پسر خاله نسبت به معایب آن گاه برتری می کند. در ادامه به بررسی فواید این ازدواج پرداخته ایم.

فرهنگ مشترک

یکی از مشکلاتی که در ازدواج های دیگر وجود دارد، فرهنگ متفاوت است. اما ازدواج دختر خاله با پسر خاله به دلیل فرهنگ های مشترک و آشنایی از فرهنگ یکدیگر با این مشکلات روبرو نخواهد شد.

کمتر بودن تنش های زندگی

زوجین در اوایل زندگی به دلیل تفاوت هایی که دارند بیشتر با یکدیگر درگیر خواهند شد. اما در ازدواج دختر خاله و پسر خاله به دلیل اینکه از کودکی با یکدیگر ارتباط داشته اند و به شناختی از ویژگی های یکدیگر رسیده اند. با تنش ها و مشکلات کمتری در زندگی روزمره روبرو خواهند شد. به همین دلیل یکی از فواید مهم ازدواج دختر‌خاله با پسر‌خاله ، کاهش تنش ها در زندگی است.

کمک و حمایت والدین

همانطور که در ازدواج دختر خاله با پسر خاله خانواده ها بیشتر دخالت می‌کنند، همان قدر نیز کمک و حمایت والدین در شرایط سخت بیشتر می‌شود. اگر زوجین با مشکلاتی روبرو شوند و یا نیاز به حمایت داشته باشند خانواده ها برای کمک به آنها همه کار خواهند کرد.

آسودگی خاطر خانواده ها به دلیل آشنایی

ازدواج سالم در شرایط امروزی بسیار دشوار شده است. آشنایی خانواده ها و دختر یا پسر از کودکی به خانواده ها آسودگی خاطر می‌دهد. به دلیل شناختی که خانواده ها از یکدیگر دارند با خیال راحت تری دختر خود را عروس خواهند کرد. به همین دلیل یکی از فواید ازدواج دختر خاله با پسر خاله آسودگی خاطر خانواده ها به دلیل آشنایی است.

حل سریع مسائل مالی

یکی از فواید ازدواج دختر خاله و پسر خاله حل سریع مسائل مالی است. بسیاری از ازدواج های غیر فامیلی، زمانی که با مشکلات مالی همراه شود، خانواده ها سخت‌تر کمک می‌کنند. اما در ازدواج دختر‌ خاله با پسر خاله مسائل مالی توسط خانواده ها راحت تر حل خواهد شد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله در مورد ازدواج دختر خاله با پسر خاله صحبت شده است. به فواید و معایب این ازدواج نیز اشاره کرده ایم. از مهم ترین مزیت ازدواج های فامیلی به آشنایی با فرد مقابل می‌توان اشاره کرد. اما حتما قبل از ازدواج با هر شخصی با مشاورین و روانشناسان مشورت کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج دختر خاله با پسر خاله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ازدواج دختر خاله با پسر خاله | معایب و مزایا



:: برچسب‌ها: ازدواج دختر خاله با پسر خاله | معایب و مزایا ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

غرور مردانه یکی از نیازهای اساسی روان آقایان به شمار می‌رود. در تمامی روابط شاید مشکلاتی پیش بیاید که باعث تنش و استرس شود؛ اما اینکه غرور‌مردانه حفظ شود بسیار مهم است. مسائل گوناگونی وجود دارد که به طور کل باعث بروز استرس و اختلال بد ریخت انگاری در مردان می‌شود. که عبارتند از: وضیعت مالی نامناسب، قد کوتاه و ریزش موها. که به تدریج باعث بروز افسردگی و چالش در زندگی خواهد شد.

بنابراین همه خانم ها باید از مسائلی که مربوط به حفظ غرور‌مردانه می‌شود آگاه باشند. راه های حفظ غرور مردانه شامل احترام، واگذاری تصمیم گیری نهایی، رعایت قوانین و … است. در ادامه در رابطه با این موضوع صحبت هایی شده است که به خانم ها برای حفظ غرور‎مردانه کمک خواهد کرد. برای اطلاع از تفاوت زن و مرد کلیک کنید.

منبع: غرور مردانه | 3 عامل شکستن غرور مرد

غرور مردانه

غرور مردانه یکی از ویژگی های شخصیتی و مهم مردان به شمار می‌آید. مردان بیش از خانم ها به دنبال قدرت و بزرگی هستند به همین دلیل غرور‌مردانه برایشان بسیار حائز اهمیت است. برای همه مردان شکستن غرور سخت و دشوار است و اگر به این غرور توجهی نشود زندگی مشترک با چالش همراه خواهد شد.

در کل غرور مردان به تائید شدن همسر بستگی دارد. خانم ها به عنوان همسر باید برای حفظ غرور همسر خود تلاش کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راهکار برای حفظ غرور‌مردانه با مشاورین در ارتباط باشید.

عواملی که غرور مردانه را می‌شکند؟

3 مورد اصلی که باعث خدشه دار شدن غرور مردانه می‌شود در ادامه شرح داده ایم.

1.‎ قد کوتاه‌

قد کوتاه یکی از مواردی هست که غرور مردانه را خرد می‌کند. درست است که قد دست خود آدم نیست اما بسیاری از مردان به دلیل قد کوتاهی که دارند خود را سرزنش می‌کنند. قد بلند یکی از معیارهای آقایان برای جذابیت و قدرت است. بنابراین قد کوتاه مردان به نوعی نقطه ضعف به حساب می‌آید. و مردانی که قد کوتاه دارند از این موضوع رنج می‌برند، حال فکر کنید فردی مدام به این نکته اشاره کند!

قطعا غرور‌ مردانه خدشه دار می‌شود و حتی برخی دچار افسردگی می‌شوند.

2. غرور مردان و وضعیت مالی

یکی از مسائل و مواردی که غرور مردانه را به خطر می‌اندازد، وضعیت مالی است. وضعیت مالی فارق از جنسیت برای همه افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. مردان وضعیت مالی خوب را ارزش و شخصیت خود می‌دانند. به همین دلیل زمانی که راجع به مسائل بد مالی آن‌ها صحبت کنید احتمالا با پرخاش و استرس مواجه می‌شوید.

3. موهای سر

با افزایش سن، مردان اکثر موهای سر خود را از دست می‌دهند. همه آقایان نیز نگران هستند که با افزایش سن و ریزش موها زیبایی خود را از دست خواهند داد. حتی گاهی این موضوع به قدری حساس می‌شود که موجب بروز اختلال بد ریخت انگاری بدنی می‌شود. بنابراین غرور مردانه با ریزش موهای سر خدشه دار خواهد شد.

چگونگی حفظ غرور مردان

شما با رفتار و رعایت نکاتی می توانید غرور مردانه همسر، پدر و سایر مردان زندگی تان را حفظ کنید. کافی است چند نمونه از موارد ذکر شده را امتحان کنید و تاثیر آن را به چشم ببینید.

1. لجبازی نکردن

برای حفظ غرور مردانه همسر خود با او در مسائل و موارد مختلف لجبازی نکنید. اگر کاری که انجام می‌دهد مشکل دار است و یا رفتاری اشتباه دارد، به طور غیر مستقیم و ملایم ایراد کار او را بگیرید. نقش خود را به عنوان همدم و همراه پر رنگ کنید تا غرور‌ مردانه حفظ شود.

برای صحبت محبت آمیز و غیر مستقیم از جمله مقابل استفاده کنید: عزیزم من از اینکه تو همه کارها را درست انجام میدی مطمئنم، اما بنظرت بهتر نیست در مورد انجام این کار بیشتر فکر کنی؟

2. حفظ قوانین

آقایان خط قرمز ها و قوانینی دارند که حفظ آن برای شان بسیار حائز اهمیت است. با حفظ قوانین و مسائلی که مورد اهمیت همسرتان است به گونه ای غرور مردانه او را استوار کرده اید. بهتر است به گونه ای رفتار کنید که احترام همه جانبه در زندگی وجود داشته باشد. و متوجه این احترام شود.

3. حفظ غرور مردانه با استقبال گرم

برای حفظ غرور مردانه اسقبال گرم در زندگی داشته باشید. هنگام سرکار رفتن و بازگشت به استقبال همسر خود بروید و احترامی که به او و زحماتش قائل هستید را نشان دهید. از او تشکر کنید و بگویید که قدردان زحماتی که برای رفاه خانواده می‌کشد، هستید.

4. احترام همه جانبه

حتی زمانی که با همسر خود قهر هستید، در محیط های گوناگون و موقعیت های مختلف این قهر ها را بروز ندهید. بهتر است با هر شرایط و موقعیتی که دارید، برای حفظ غرور مردانه همسرتان او را تحقیر نکنید و در جمع او را بزرگ نشان دهید. مردان نیز مانند خانم ها نیاز به احترام و توجه دارند. حتی زمانی که قهر هستید از کلمات محبت آمیز استفاده کنید و در جمع او را تائید کنید

5. حفظ غرور مردانه با واگذاری تصمیمات نهایی با همسر

برای حفظ غرور مردانه، تصمیمات نهایی را به همسر خود واگذار کنید. به این معنی که خود هیچ نظری نداشته باشید خیر! به عنوان خانم خانه در تصمیم گیری نظر خود را اعلام کنید اما برای حفظ غرور مردانه همسر خود در نهایت طبق نظر او کارها را انجام دهید.

6. تایید از سمت همسر

مهم ترین و اساسی ترین مسئله ای که باعث حفظ غرور مردانه همسر می‌شود عبارت است از.

  • آقایان علاقه به دیده شدن توسط همسر دارند.
  • آقایان نیاز دارند تا از سمت خانم هایشان تشویق شوند.
  • اقایان دوست دارند تا همسرشان به او ابراز علاقه کند.
  • مردان دوست دارند تا از زحماتشان قدردانی شود.
  • مردان دوست دارند تا مورد علاقه همسر خود باشند.
  • مردها دوست ندارند که مورد مقایسه قرار بگیرند.

کلام آخر

با مطالعه مقاله متوجه شده اید که خرد شدن غرور مردانه چه تبعاتی به همراه دارد. همانطور که شکستن غرور مردانه باعث بهم ریختن زندگی می‌شود، حفظ غرور مردانه نیز باعث استحکام زندگی خواهد شد. نحوه برخورد با مردان باعث تقویت غرور‌مردانه یا شکستن این غرور می‌شود.

برای اطلاع از نحوه رفتار با مردان و حفظ غرور آنها از روانشناسان و مشاورین کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غرور مردانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: غرور مردانه | 3 عامل شکستن غرور مرد



:: برچسب‌ها: غرور مردانه | 3 عامل شکستن غرور مرد ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک اعتیاد برای کسی که درگیر این مشکل شده تصمیمی سخت و در عین حال حیاتی است. بسیاری از این افراد با وجود تمام مشکلات حاضرند به مصرف خود ادامه دهند اما به ترک فکر نکنند. یکی از علل این موضوع تجربه علائم ناخوشایندی است که در پی مصرف نکردن مواد به بیمار دست می‌دهد. هم‌چنین وسوسه شدید ذهنی و احساس اجبار برای مصرف مجدد همگی از موانعی هستند که جلوی ترک اعتیاد را می‌گیرند.

با این حال امروزه روش‌های نوینی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند بر این موانع غلبه کرده و بتواند ترک موفقیت آمیزی را تجربه کند. از جمله این متد هامی‌توان به انواع درمان‌های دارویی و روانشناختی اشاره کرد که در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها و رویکردهای دیگر صحبت خواهیم کرد.

منبع: ترک اعتیاد

ترک اعتیاد

بسیاری از خانواده نسبت به اعتیاد یکی از اعضای خانواده خود شک دارند و به دنبال شناخت علائم اعتیاد و اطلاع از چگونگی انجام تست اعتیاد و تشخیص آن می باشند. امروزه متدهای بسیار گوناگونی برای ترک اعتیاد طراحی شده‌اند. انتخاب هر کدام از این‌ها بستگی به نوع نیازهای فرد در حال ترک و وضعیت جسمانی و روانی او دارد.

در این میان مهم‌ترین عامل موفقیت این است که فرد برای ترک اعتیاد آمادگی داشته باشد و به این سطح از آگاهی برسد که مواد پیامدهای منفی بر جنبه‌های مختلف زندگی او گذاشته است. اگر این آمادگی وجود نداشته باشند استفاده از روش‌های سم زدایی سریع، بردن فرد به کمپ‌های اجباری و تلاش مکرر برای ترک دادن او اغلب پس از گذشت مدت‌زمانی به شکست منجر می‌شوند.

ترک اعتیاد را از کجا شروع کنیم ؟

امروزه روش‌های خاصی برای ایجاد این آمادگی طراحی شده‌اند که به فرد کمک می‌کنند در فرایند درمان خویش فعال باشد. از جمله خدماتی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به جلسات درمانی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی که توسط روانشناسان و سایر متخصصین سلامت روان ارائه می‌شود اشاره کرد.

در نتیجه قدم اول این است که به فرد کمک کنید از یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت بگیرد و متدی را انتخاب کند که متناسب با نیازها و شرایط او باشند. ما در ادامه به بهترین و مؤثرترین روش‌های ترک اعتیاد اشاره کرده‌ایم.

باید توجه داشته باشید که بهترین روش ترک اعتیاد با توجه به نوع ماده مصرفی توسط فرد متفاوت است از همین رو بهتر است قبل از آشنایی با روش های ترک اعتیاد، انواع مواد اعتیاد آور را بشناسید.

انواع مواد اعتیاد آور

مواد اعتیاد آور به طور کلی به چهار دسته مواد مخدر، محرک، توهم زا و کانابیس ها تقسیم می شوند که عموما در ایران مردم بهت تمامی این مواد، مواد مخدر می گویند. اما باید بدانید که نشانه ها، علائم و عوارض هر کدام از آنها متفاوت است. در نتیجه روش ترک متفاوتی برای ترک اعتیاد به هر کدام از آنها نیاز است. در ادامه برخی از این مواد اعتیاد آور را به اختصار نام می بریم :

مواد مخدر

تریاک

مورفین

هروئین

شیره تریاک

ترامادول

متادون

مواد محرک

متیل آمفتامین ( شیشه )

ریتالین ( مشتقات آمفتامین ها)

کراک

کوکائین

مواد توهم زا و کانابیس ها

ماریجوانا

حشیش

ال اس دی

بهترین روش ترک اعتیاد

بهترین روش ترک اعتیاد بسته به نوع ماده مصرفی توسط فرد بیمار متفاوت است. از همین رو در ادامه به بررسی بهترین روش ترک اعتیاد برای هر کدام از مواد مخدر، محرک، توهم زا و کانابیس ها می پردازیم.

ترک اعتیاد به مواد مخدر

مواد مخدر (Narcotic) نام عمومی برای انواع داروها، مواد طبیعی و شیمیایی است که وابستگی بالایی را در فرد ایجاد می کنند. مواد وابستگی جسمی و روانی را برای فرد دارند. ترک اعتیاد به مواد مخدر همراه با درد جسمانی زیاد است و به دلیل وابستگی روانی که در فرد ایجاد می کند، احتمال بازگشت بعد از ترک اعتیاد در افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، بسیار زیاد است.

در نتیجه ترک اعتیاد به مواد مخدر حتما باید تحت نظر فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد صورت گیرد. از جمله مهمترین مواد مخدر می توان به تریاک ، شیره، هروئین ، مورفین، متادون و ترامادول اشاره کرد. در ادامه به بررسی ترک اعتیاد به هر کدام از این مواد می پردازیم.

ترک اعتیاد به تریاک

تریاک یا OPIUM یکی از مواد مخدر است که از مشتقات گیاه خشخاش به دست می آید. تریک پر مصرف ترین ماده مخدر در کشور ما می باشد که عوارضی همچون افسردگی، اضطراب، بی قراری و مشکلات باروری و … را به همراه دارد .

وابستگی و اعتیاد به تریاک جسمانی و روانی می باشد. از همین رو ترک اعتیاد باید تحت نظر یک متخصص صورت گیرد. چرا که ترک اعتیاد به تریاک خودسرانه همراه درد عضلانی و خماری شدید است و می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به همراه داشته باشد. بهتری روش ترک اعتیاد به تریاک بسته به دوز مصرفی توسط بیمار متفاوت است به همین دلیل توصیه می کنیم حتما مقاله ترک اعتیاد به تریاک را مطالعه نمایید.

ترک اعتیاد به هروئین

هروئین (Heroin ) که در پزشکی با عنوان های دیامرفین یا دی استیل نیز شناخته می شود، ماده مخدری است که از مورفین بدست می آید و خاصیت اعتیاد آوری و وابستگی بسیار بالای می باشد. هروئین به شکل یک پودر سفید رنگ و قهوه ای روشن و سفید دیده می شود.

مصرف هروئین عوارضی همچون الزش بدن، گرفتگی و درد عضلانی و کندی نفس و … را برای بیمار به همراه دارد. ترک اعتیاد ماده مخدر همراه با درد روانی و جسمانی بسیار شدید همراه است. به همین دلیل باید زیر نظر متخصص صورت گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ترک اعتیاد به هروئین کلیک کنید.

ترک اعتیاد به شیره

شیره تریاک نوعی ماده مخدر بسیار قوی است که از تریاک و سوخته تریاک بدست می آید. مصرف شیره عوارضی همچون عوارض تریاک را به صورت شدید تر برای فرد به همراه خواهد داشت.

ترک شیره بسته به دوز مصرفی بیمار متفاوت است و باید تحت نظر مختصص صورت گیرد. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهترین روش ترک اعتیاد به شیره کلیک کنید.

ترک اعتیاد به مورفین

مورفین یک دارو است که برای تسکین درهای حاد کاربرد دارد. در برخی موارد فرد بیمار به مصرف مورفین اعتیاد پیدا می کند. از جمله عوارض مصرف مورفین می توان به احساس بی قراری، درد عضلانی و کندی نفس و … اشاره داشت.

ترک مورفین هم به صورت روانی و هم جسمانی است. و با درد جسمانی شدید همراه است. از همین رو حتما باید ترک اعتیاد به مورفین زیر نظر متخصص انجام شود. توصیه می کنیم مقاله ترک اعتیاد به مورفین را مطالعه نمایید.

ترک اعتیاد به متادون

متادون یکی از دارو های ضد درد و کمکی برای ترک اعتیاد به شمار می آید.

از جمله عوارض متادون می توان به کندی نفس، خواب آلودگی شدید، ضعف عضلات، ضربان قلب آرام و … اشاره کرد. از آنجایی که ترک متادون با درد روانی و جسمانی شدید همراه است حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود.

ترک اعتیاد به ترامادول

ترامادول (Tramadol ) یکی داروی ضد درد اپیوئیدی است که برای تسکین دردهای شدید استفاده می شود. بعد از حدود یک ساعت مصرف خاصیت ضد درد آن آغاز می گردد. از جمله عوارض آن می توان به بی قراری، افسردگی ، اضطراب، کندی نفس، بی حسی و … اشاره داشت.

ترک ترامادول همراه با درد روانی و جسمانی است که باید حتما زیر نظر متخصص صورت گیرد.

ترک اعتیاد به مواد محرک

مواد محرک به گروهی از مواد اعتیادآور گفته می‌شود که با تغییر در میزان ترشح انتقال‌دهنده‌های عصبی باعث افزایش انرژی و نشاط در فرد شده و علاوه بر کاهش نیاز به خواب و عدم احساس خستگی، توانایی تمرکز را نیز افزایش می‌دهند. این دسته از مواد اعتیادآور انواع مختلفی را شامل می‌شود که از جمله آنها می توان به کوکائین، کراک و ریتالین اشاره کرد.

ترک اعتیاد به کوکائین

کوکائین (Cocaine ) که با نام غیر رسمی کک نیز شناخته می شود یک ماده محرک خیلی قوی است که از برگ های گیاه کوک استخراج می شود. از جمله عوارض آن می توان به کم خوابی، از دست دادن اشتها، اعتماد به نفس بیش از حد، هیجان بالا و … اشاره داشت.

ترک اعتیاد به کوکائین همراه با درد جسمانی بسیار شدید است. از همین رو باید تحت نظر متخصص صورت گیرد.

ترک اعتیاد به کراک

کراک یکی از مواد محرک است که از کوکائین بدست می آید. کراک به صورت تکه های بلور که است که معمولا به صورت تدخینی مصرف می شود. مصرف کراک عواضی همچون اضطراب، بی قراری، رنگ پریدگی، پرخاشگری، تنگی نفس، فشار خون بالا، کاهش میل به غذا، کاهش وزن شدید و … را به همراه دارد.

ترک اعتیاد به کراک هم با درد جسمانی و هم با درد روانی همراه است به همین دلیل باید زیر نظر متخصص صورت گیرد

ترک اعتیاد به ریتالین

ریتالین یک ماده محرک است که خاصیت اعتیاد آوری دارد. مصرف این دارو باید زیر نظر متخصص صورت گیرد و این دارو در سه دوز 5، 10 و 20 میلی گرم در بازار موجود است. ریتالین معمولا برای بیماری هایی همچون بیش فعالی تجوز می شود. از جمله عوارض ریتالین می توان به بی خوابی، کاهش اشتها، سردرد، پرخاشگری و … اشاره کرد.

ترک ریتالین باید زیر نظر متخصص صورت گیرد.

ترک اعتیاد به توهم زا و کانابیس ها

مواد توهم زا به گروهی از مواد اعتیاد آور گفته می‌شود که اگرچه وابستگی جسمی به همراه ندارند ولی باعث تغییر در شرایط ذهنی و ادراکات فرد شده و احتمال بروز توهم را افزایش می‌دهند. از معروف‌ترین انواع این دسته از مواد می‌توانیم به ماده مخدر گل، ماریجوانا، حشیش قرص اکس اشاره کنیم.

ترک اعتیاد به ماده مخدر گل یا ماریجوانا

ماریجوانا ( Marijuana ) یا ماده مخدر گل که با نام های ماری، علف یا گل نیز شناخته می شود. ماریجوانا یک ماده فعال کننده روان است که برای اهداف تفریحی بیشتر مصرف را در میان نوجوانان و جوانان دارد. از جمله عوارض این ماده می توان به وابستگی شدید، زردی چشم، تبش قلب، اضطراب، شکاکی و … در فرد اشاره کرد.

تاکنون وابستگی جسمی به ماریجوانا اثبات نشده است ولی دارای وابستگی روانی و روحی بسیار بالایی است

ترک اعتیاد به حشیش

حشیش که با نام های بنگ، سیگاری و پنیر نیز شناخته می شود از بوته شاه دانه بدست می آید. حشیش دارای عوارض همچون اضطراب، توهم، حملات روانی، پارانویا، حملات روانی و … اشاره کرد.

ترک اعتیاد به حشیش را باید تحت نظر متخصص انجام داد.

ترک اعتیاد به ال اس دی

ال اس دی یک ماده شیمیایی است که در دسته روان گردان ها قرار دارد. این ماده به گسترده برای مصارف تفریحی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله عوارض آن می توان به کاهش اشتها، گشادی مردمک چشم، توهمات بصری، هیجانات بالا، و … اشاره کرد.

ترک اعتیاد به ال اس دی باید زیر نظر متخصص انجام گیرد.

متد ها و روش های ترک اعتیاد کدامند ؟

روش های مختلفی برای ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور در مراکز متخلف استفاده می شود که از مهمترین این روش ها می توان به موارد زیر اشاره داشت :

1- مصاحبه انگیزشی

وقتی افراد به ترک اعتیاد فکر می‌کنند نوعی تضاد و دوگانگی در وجودشان شکل می‌گیرد. آن‌ها از طرفی از پیامدهای منفی مصرف خسته‌اند و از سوی دیگر از مصرف مواد منافعی عایدشان می‌شود. برای مثال ممکن است به کمک مواد، لحظاتی از رنج‌های زندگی آسوده شده و لذتی را تجربه کنند که در حالت طبیعی از آن محروم هستند.

هم‌چنین آن‌ها ممکن است میل زیادی به ترک داشته باشند اما وجود وسوسه یا ترس از علائم ترک، دوگانگی و تضادهایشان را تشدید کند.

در مصاحبه انگیزشی درمانگر به کمک بیمار می‌آید تا او بتواند ابتدا این تضادها را در درون خود حل کرده و به‌این‌ترتیب برای شروع فرایند درمان آمادگی بیشتری داشته باشد؛ همین مسئله باعث می‌شود که فرد در طول فرایند بهبودی فعال‌تر بوده و نسبت به کسانی که به کمپ‌های اجباری می‌روند و دوره‌های بستری ناخواسته‌ای را پشت سر می‌گذارند احساس کنترل بیشتری بر رفتارهای خود داشته باشد. این امر در نهایت به دوره‌های پرهیز طولانی‌تر و تجربه ترک موفقیت آمیز کمک بسیاری می‌کند.

2- درمان شناختی رفتاری برای ترک اعتیاد

درمان شناختی رفتاری یکی از مؤثرترین روش‌ها برای ترک اعتیاد است که در درمان سوءمصرف بسیاری از مواد به کار می‌رود. در این متد که توسط روانشناسان ارائه می‌گردد درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا بتواند الگوهای رفتاری ناسازگار خود را شناسایی کند و در مقابل، مهارت‌های مقابله‌ای مناسب را بیاموزد.

برای مثال ممکن است فقدان مهارت‌هایی نظیر قاطعیت و عدم توانایی برای نه گفتن باعث شود که فرد دائماً در موقعیت‌های پرخطر نظیر مصرف مواد گیر بیافتد و به این ترتیب نتواند ترک اعتیاد موفقیت آمیز را تجربه کند. در این شرایط روانشناس به کمک درمان شناختی رفتاری مهارت جرات مندی را به درمانجو آموزش می‌دهد تا او بتواند با تمرین این مهارت در موقعیت‌های مختلف از خود محافظت نماید.

هم‌چنین در این رویکرد فرد یاد می‌گیرد که موقعیت‌های پرخطر و تحریک کننده مصرف را بشناسد و با استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مناسب از تأثیرگذاری این موقعیت‌ها بر رفتار خود جلوگیری کند. این مسئله تا حد زیادی در کاهش احساس وسوسه و ولع نسبت به مواد تأثیرگذار است و جلوی عود مصرف را می‌گیرد.

از جمله دیگر مزایای درمان شناختی رفتاری این است که هم زمان به درمان اختلالات دیگری که همراه با مصرف مواد وجود دارند نیز کمک می‌کند و از همین رو می‌تواند تغییرات پایداری در وضعیت روانی مراجع ایجاد نماید.

3- درمان دارویی ترک اعتیاد

امروزه روش‌های دارویی مختلفی برای ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شود که می‌توانند به فرد کمک کنند دوره سم زدایی اولیه را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارد و علائم ترک کمتری را تجربه نماید.

برای مثال برای ترک مواد مخدری نظیر تریاک، شیره و هروئین ترک اعتیاد با داروی جایگزین پیشنهاد می‌شود. به این ترتیب که پزشک متناسب با دوز مواد مصرفی داروهایی نظیر متادون یا بوپرنورفین را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.

این داروها تأثیرات مشابهی با مواد مخدر دارند که باعث می‌شود علائم ترک نظیر درد عضلانی، حالت تهوع و استفراغ به میزان بسیار کمتری بروز یابد. البته توجه داشته باشید که مصرف این داروها باید با احتیاط بسیار زیادی صورت بگیرد چراکه عواملی نظیر توجه نکردن به دوز تجویزی، یا ادامه دادن مصرف داروها بیش از زمانی که پزشک توصیه کرده می‌تواند فرد را در اعتیاد جدیدی گرفتار کند که بر مشکلات او می‌افزاید.

در نتیجه برای پیگیری درمان‌های دارویی حتماً لازم است که تحت نظر یک پزشک قرار داشته باشید و برای تهیه مواردی نظیر شربت متادون یا قرص‌های بوپرنورفین تنها به مراکز بهداشتی معتبر مراجعه نمایید. بسیار مهم است که بدانید عطاری‌ها و سایر مراکزی که اقدام به فروش این داروها می‌کنند هرگز معتبر نبوده و در اکثر موارد داروهای ترک را با ناخالصی و در ترکیب با مواد اعتیادآور دیگر در اختیار شما می‌گذارند. پس لازم است که در این باره حتماً هوشیار باشید.

4- ترک اعتیاد با مدل ماتریکس

مدل ماتریکس نوعی روش التقاطی برای درمان وضعیت اعتیاد است. به این معنا که در این روش درمانگر از تکنیک رویکردهای مختلف درمانی در کنار یکدیگر استفاده می‌کند. مدل ماتریکس در ابتدا برای ترک اعتیاد به مواد محرک نظیر شیشه و کوکائین ابداع شد؛ اما امروزه در درمان سایر مواد نیز کاربرد گسترده‌ای دارد.

در این روش درمانگر بیش از هر چیز بر افزایش احساس ارزشمندی، اعتماد به نفس و کارآمدی بیمار تمرکز می‌کند و در واقع هدف او از به کار بردن تکنیک‌های مختلف این است که بتواند این ویژگی‌ها را در درمانجو تقویت نماید؛ چراکه وجود ویژگی‌های نظیر کارآمدی و احساس ارزشمندی از جمله کلیدی‌ترین صفاتی هستند که به فرد کمک می‌کنند در مسیر ترک استوار بوده و بتواند سختی‌ها و موانع را به سهولت بیشتری پشت سر بگذارد.

از جمله روش‌های مختلفی که در مدل ماتریکس به کار می‌رود می‌توان به خانواده درمانی، گروه درمانی، تکنیک‌های متمرکز بر کاهش عود و آموزش‌های خود مراقبتی اشاره کرد.

5- روش 12 قدم ترک اعتیاد

روش 12 قدم یکی از اقدامات مؤثر برای نگه‌داشتن فرد در فاز پرهیز است. در این روش که پس از سم زدایی انجام می‌شود بیمار در گروه‌های خودیاری و در کنار سایر افرادی که تجربه مشابهی با او داشتند قرار می‌گیرد. البته از اصول اولیه این گروه‌ها گمنام بودن افراد است که به آن‌ها کمک می‌کند خودافشایی بیشتری داشته باشند و راحت‌تر تجربیات خود را در اختیار سایرین قرار دهند. از جمله معروف‌ترین گروه‌هایی که از روش 12 قدم استفاده می‌کنند می‌توان به الکلی‌های گمنام اشاره کرد.

6- خانواده درمانی

خانواده و نوع برخورد اعضای آن با فردی که درگیر اعتیاد و سوءمصرف مواد شده یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت در ترک اعتیاد به شمار می‌رود. بسیاری از خانواده‌ها از ماهیت اعتیاد و تأثیرات بلندمدت آن بر مغز اطلاعی ندارند. در نتیجه ممکن است با هر لغزشی فرد را مورد تحقیر یا سرزنش قرار دهند و به خاطر بی‌ارادگی او را شماتت کنند. همین مسئله باعث می‌شود که افراد آسیب‌پذیری روانی بیشتری پیدا کرده و بیش از پیش در دام اعتیاد گرفتار شوند.

درمانگران با استفاده از روش خانواده درمانی سعی می‌کنند کل خانواده را در فرایند درمان درگیر کرده و آموزش‌های لازم در مورد اعتیاد را در اختیار سایرین نیز قرار دهند. با توجه به مطالب گفته شده ترک در منزل مشکلات عدیده ای می تواند ایجاد کند

7- کمپ ترک اعتیاد

کمپ ترک اعتیاد به مراکزی گفته می‌شود که برای سپری شدن دوره سم زدایی نوعی اقامتگاه برای فرد فراهم می‌کنند. این مراکز برای پاک شدن بدن فرد از مواد، دوره درمانی خاصی درنظر می‌گیرند که می‌تواند متناسب با دوز و نوع ماده مصرفی متفاوت باشد. برای اطلاع از روش های جایگزین و درمان مشاوره تلفنی ترک اعتیاد دریافت کنید.

با این حال اکثر کمپ‌ها برای ترک دادن افراد از روش‌های قدیمی و منسوخ شده استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به روش سقوط آزاد یا همان قطع ناگهانی مصرف اشاره کرد. این روش‌ها با نادیده گرفتن ریشه‌های روانی اعتیاد فشارهای ذهنی زیادی را به فرد تحمیل می‌کنند و باعث می‌شوند که فقط بدن فرد از مواد پاک شود اما از نظر روانی آسیب پذیری بالایی برای گرایش مجدد به سمت مواد مخدر در او شکل بگیرد.

8- سم زدایی برای ترک اعتیاد

از جمله روش های سم زدایی می توان به روش های زیر اشاره کرد :

سم زدایی به واسطه کلونیدین: این نوع سم زدایی زمانی کارساز است که هدف کم کردن میزان مصرف باشد.

سم زدایی با استفاده از متادون و بوپرنورفین: استفاده از این نوع دارو الزاما باید توسط پزشک تجویز شود و تحت نظارت وی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین مقدار استفاده از آن‌ها به مرور کاهش پیدا کرده و باعث می‌شود نشانه‌های خماری بسیار کم مشاهده گردند.

سم زدایی با نالوکسان و نالترکسان: استفاده از این داروها به منظور تعویض خون و پاکسازی آن زمانی استفاده می‌شود که بیمار خواستار ترک سریع باشد. به این ترتیب طی چهار روز بستری کردن شخص معتاد، اقدامات جهت پاکسازی خون انجام می‌گیرد.

نقش سم زدایی در ترک اعتیاد

توجه داشته باشید که سم زدایی یا پاک شدن بدن از مواد اولین قدمی است که برای ترک اعتیاد برمی‌دارید؛ اما عبور از این مرحله به معنای درمان شدن اعتیاد نیست؛ چراکه اعتیاد منجر به یک بیماری مزمن مغزی می‌شود و در نتیجه نیاز به درمان‌های دراز مدتی دارد تا آثار وسوسه و احساس ولع شدید برای مصرف مجدد نیز در فرد از بین بروند.

درنتیجه هرگز به سم زدایی اکتفا نکرده و تلاش کنید برای پیگیری درمان‌های بلند مدت نیز اقدام نمایید. روانشناسان، روان پزشکان و سایر متخصصین سلامت روان از جمله افرادی هستند که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.

نقش خانواده در ترک اعتیاد

قطعا اقدام به ترک به مواد مخدر به آسانی اتفاق نمی‌افتد و فرد معتاد متحمل درد شدید و مشکلات زیادی خواهد شد. چنانچه روند طاقت فرسای ترک اعتیاد به مواد مخدر با حمایت عزیزان و نزدیکان فرد معتاد انجام گیرد، تحمل آن راحت تر خواهد شد. به دلیل وابستگی عاطفی و روحی اعضای خانواده با یکدیگر چنانچه یکی از اعضا به اعتیاد دچار شود، علاوه بر وی، دیگر اعضای خانواده نیز درگیر مشکلات و پیامدهای اعتیاد به مواد مخدر خواهند شد.

به همین دلیل زمانی که فرد معتاد تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرد، می‌توان از نقش حمایتی خانواده به عنوان کمک کننده و انگیزه دهنده به او استفاده کرد. اعضای خانواده به جای اینکه فرد معتاد را طرد نمایند و بر مشکلات موجود دامن بزنند، می‌تواند با یکدیگر به گفتگو نشسته و فرد معتاد را به ترک تشویق نمایند و او را مورد حمایت قرار دهند. به این ترتیب شخص معتاد احساس امنیت کرده و از اینکه خانواده، وی را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، احساس رضایت نموده و بر تصمیم به ترک به مواد مخدر مصمم‌تر می‌شود.

مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد

استفاده از برخی مواد غذایی و مکمل‌های دارویی باعث خواهد شد تا فرد نقاهت‌های دوره ترک اعتیاد را با وضعیت مطلوب‌تری پشت سر بگذارد. به‌طورکلی در این دوران می‌بایست از مواد غذایی سالم و تازه استفاده شود و از برخی مواد غذایی نیز باید پرهیز کرد. داشتن یک برنامه منظم برای تغذیه ازجمله مسائلی است که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول در مورد ترک اعتیاد

آیا ترک اعتیاد خطر مرگ دارد؟

اگر فردی مواد مخدری را در دوزهای بسیار بالا مصرف کند، ناگهان آن را قطع نماید و یا همزمان داروهایی استفاده کند که اثرات و علائم ترک را تشدید می‌کنند ممکن است دچار تشنج و مرگ شود. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک اعتیاد



:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خانه سالمندان یاسوج چه امکاناتی دارد؟ پیدا کردن آدرس خانه سالمندان در یاسوج برای بسیاری از افراد دشوار است، چرا که مستقر کردن پدر، مادر یا یا عزیزی در این مکان‌ها به خودی خود کار دشواری است، بنابراین پیدا کردن مکانی با شرایط مناسب بسیار خیلی از ما اهمیت دارد. سنین سالمندی به دلیل همراه بودن با برخی بیماری‌های جسمی و روحی، از دوره‌های حساس و در عین حال سختی می‌باشد. به همین دلایل گاه نگهداری از سالمند برای اطرافیان کار آسانی نیست. اگر با تمامی چالش‌ها و قضاوت‌هایی که در موردتان صورت گرفته؛ تصمیم گرفته‌اید از پدر و یا مادرتان در خانه سالمندان در یاسوج مراقبت کنید؛ بهتر است علاوه بر موقعیت مکانی به دیگر فاکتورها همچون امکانات مرکز، نحوه برخورد پرسنل، برنامه‌های روزانه و … نیز توجه داشته باشید.

منبع: خانه سالمندان یاسوج | آدرس بهترین خانه سالمند یاسوج

معرفی خانه سالمندان یاسوج

گاهی شرایط جسمی و روحی سالمند، به گونه‌ای است که نگهداری از او در منزل برای فرزندان سخت می‌باشد؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرند آن‌ها را به خانه سالمندان یاسوج بسپارند. در مراکز نگهداری از سالمندان خدمات ویژه 24 ساعته توسط افراد مختصص به سالخوردگان ارائه می‌شود که بتوانند سلامت جسمی و روحی خود را به دست آورند و به زندگی‌شان ادامه دهند.

در واقع هدف از تاسیس خانه‌های سالمندان نیز افزایش کیفیت زندگی انسان‌های سالمند است تا بتوانند با افزایش سطح سلامتی خود زندگی بهتری داشته باشند.

خانه سالمندان یاسوج از زیرمجموعه های سازمان بهزیستی است که امکانات لازم را برای زندگی افراد سالخورده در بهترین شرایط فراهم می‌آورند. برای آشنایی بیشتر با نیازهای سالخوردگان حتما مقاله روانشناسی سالمندان را بخوانید.

دوره سالمندی و اهمیت مراقبت در آن

در سنین سالمندی توانمندی افراد کاهش پیدا می‌کند و ممکن است آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی نیز مبتلا شوند. همین موضوع علت اصلی نیاز آن‌ها به مراقبت و نگهداری بیشتر است.

گاهی سالمندان به دلیل کهولت سن و زوال عقل، دچار بیماری آلزایمز نیز می‌شوند و همین موضوع نگهداری آن‌ها را برای فرزندان سخت‌تر می‌کند.

یکی از موضوعات مهمی که در سنین سالمندی باید به آن توجه بیشتری شود؛ برقراری ارتباط عاطفی با سالمند می‌باشد که مانع از بروز افسردگی در او می‌گردد. بنابراین بسیار مهم است که سالمند در محیطی زندگی کند که از آن رضایت دارد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای مراقبت از سالمندان کلیک کنید.

آدرس خانه سالمندان یاسوج

در جدول زیر آدرس خانه سالمندان شهر یاسوج را آورده‌ایم:

آسایشگاه سالمندان فردوس یاسوج، سرآبتاوه، خیابان امام خمینی، کوچه سالمندان
مرکز سالمندان سروش یاسوج، سروک . نرسیده به مسجد روبروی مدرسه شهید عباسی

انواع خدمات در خانه سالمندان یاسوج

در اغلب مراکز و خانه‌های سالمندان در سراسر کشور امکانات رفاهی لازم جهت زندگی کردن سالمندان فراهم است. پرستاران و پزشکان متخصص در این مراکز آماده کمک و رسیدگی به سالمندان می‌باشند. در ادامه به برخی از خدمات مهمی که در خانه سالمندان یاسوج ارائه می‌شود؛ اشاره کرده‌‍‌ایم. برای آشنایی با معایب و مزایای خانه سالمندان کلیک کنید.

  • ایجاد امکان اقامت دائم و موقت برای سالمند
  • رسیدگی به تغذیه صحیح و مناسب متناسب با سطح سلامت فرد
  • ارائه خدمات پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات توان‌بخشی و فیزیوتراپی
  • ارائه خدمات تفریحی
  • کار درمانی و گفتاردرمانی
  • و ….

مزایای خانه سالمندان

در خانه سالمندان یاسوج پرسنل و کادر آموزش دیده و متخصص مشغول به فعالیت هستند که ضمن رسیدگی به فعالیت‌های روزانه سالمند، از نظر پزشکی نیز او را زیر نظر دارند.

رسیدگی‌های پزشکی و مراقبت‌های روزانه از سالمند مانع از بروز بیماری جدید در او می‌شود و همینطور سبب بهبودی سریع او نیز خواهد شد.

از سویی دیگر افراد با اقامت در خانه سالمندان، با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار می‌کنند و این گونه می‌توانند تعاملات اجتماعی خود را با دیگران حفظ نمایند. برای آشنایی با رسیدگی های لازم در دوران سالمندی کلیک کنید.

معایب خانه سالمندان یاسوج

افراد مسن با قرار گرفتن در خانه سالمندان، به دلیل کاهش استقلال و همینطور داشتن مشکلات جسمی و روحی، دچار افسردگی می‌شوند.

افراد با افزایش سن تمایل دارند باقی عمر خود را در کنار فرزندان و خانواده‌شان باشند و زندگی عادی و یکنواخت خانه سالمندان روحیه آن‌ها را تصعیف می‌کند.

بنابراین حتی اگر تصمیم دارید پدر و یا مادر خود را به خانه سالمندان ببرید، حتما در زمان‌های مناسب به دیدارشان بروید؛ چراکه دوری از فرزندان می‌تواند شرایط سالمندان را بدتر کند. در صورتی که آن‌ها احساس کنند از سوی فرزندان طرد شده‌اند امید خود را به زندگی از دست می‌دهند. برای جلوگیری از افسردگی سالمندان کلیک کنید.

استانداردهای لازم برای خانه سالمندان یاسوج

خانه‌های سالمندان به چندین طریق اداره می‌شوند؛ برخی از مراکز خصوصی هستند و نسبت به مراکز دولتی و خیریه‌ها، دارای امکانات رفاهی بالاتری می‌باشند و به عبارتی استانداردهای بیشتری در آن‌ها رعایت شده است. برای اطلاع از بهترین رفتار با سالمند کلیک کنید.

باید اشاره کنیم که استانداردهای کلی خانه سالمندان در یاسوج توسط اداره بهزیستی مشخص می‌گردد و حتما همه مراکز باید آن را رعایت کنند. از مهم‌ترین استانداردهای لازم در آسایشگاه سالمندان موارد زیر می‌باشد:

  • برخورداری از کادر پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات روان‌درمانی به سالمندان
  • برخورداری از برنامه‌های تفریحی در تمامی مراکز
  • داشتن محیطی تمیز و مناسب جهت اقامت افراد سالخورده
  • داشتن آسانسور جهت جابجایی سالمندان
  • و …

سخن آخر

اغلب افراد با مستقر شدن در خانه سالمندان یاسوج شرایط سختی را تجربه می‌کنند و این موضوع آن‌ها را آزار می‌دهد. حتی اگر تصمیم خود را گرفته‌اید که پدر و یا مادرتان را به خانه سالمندان ببرید، سعی کنید برای این کار او را راضی کنید و حتما رفتن به این مراکز را با رضایت او انجام دهید.

به پدر و یا مادر خود بگویید که خانه سالمندان یاسوج را برای بهبود وضعیت جسمانی و روحی او انتخاب کرده‌اید و حتی با رفتن او به خانه سالمندان بیش از گذشته در کنارش هستید و پس از مدتی او را نزد خود باز می‌گردانید. اینگونه پدر و یا مادرتان متوجه می‌شود که دلیل تصمیم شما بی‌علاقگی به آن‌ها نیست؛ بلکه قصدتان این است که شرایط مصاعدی را برایشان فراهم کنید.

بردن پدر و مادر به اجبار و یا با فریب به خانه سالمندان یاسوج ، باعث می‌شود که شما شرایط زندگی کردن را برای او سخت کنید و او احساس کند که فرزند ناسپاسی دارد. در صورتی که در مورد نگهداری از والدین یا سالمندتان دچار سردرگمی هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدرس خانه سالمندان یاسوج می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خانه سالمندان یاسوج | آدرس بهترین خانه سالمند یاسوج



:: برچسب‌ها: خانه سالمندان یاسوج | آدرس بهترین خانه سالمند یاسوج ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خانه سالمندان یزد چه امکاناتی دارد؟ پیدا کردن آدرس خانه سالمندان در یزد برای بسیاری از افراد دشوار است، چرا که مستقر کردن پدر، مادر یا یا عزیزی در این مکان‌ها به خودی خود کار دشواری است، بنابراین پیدا کردن مکانی با شرایط مناسب بسیار خیلی از ما اهمیت دارد. سنین سالمندی به دلیل همراه بودن با برخی بیماری‌های جسمی و روحی، از دوره‌های حساس و در عین حال سختی می‌باشد. به همین دلایل گاه نگهداری از سالمند برای اطرافیان کار آسانی نیست. اگر با تمامی چالش‌ها و قضاوت‌هایی که در موردتان صورت گرفته؛ تصمیم گرفته‌اید از پدر و یا مادرتان در خانه سالمندان در یزد مراقبت کنید؛ بهتر است علاوه بر موقعیت مکانی به دیگر فاکتورها همچون امکانات مرکز، نحوه برخورد پرسنل، برنامه‌های روزانه و … نیز توجه داشته باشید.

منبع: خانه سالمندان یزد | آدرس مرکز نگهداری سالمندان یزد

معرفی خانه سالمندان یزد

گاهی شرایط جسمی و روحی سالمند، به گونه‌ای است که نگهداری از او در منزل برای فرزندان سخت می‌باشد؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرند آن‌ها را به خانه سالمندان یزد بسپارند. در مراکز نگهداری از سالمندان خدمات ویژه 24 ساعته توسط افراد مختصص به سالخوردگان ارائه می‌شود که بتوانند سلامت جسمی و روحی خود را به دست آورند و به زندگی‌شان ادامه دهند.

در واقع هدف از تاسیس خانه‌های سالمندان نیز افزایش کیفیت زندگی انسان‌های سالمند است تا بتوانند با افزایش سطح سلامتی خود زندگی بهتری داشته باشند.

خانه سالمندان یزد از زیرمجموعه های سازمان بهزیستی است که امکانات لازم را برای زندگی افراد سالخورده در بهترین شرایط فراهم می‌آورند. برای آشنایی بیشتر با نیازهای سالخوردگان حتما مقاله روانشناسی سالمندان را بخوانید.

دوره سالمندی و اهمیت مراقبت در آن

در سنین سالمندی توانمندی افراد کاهش پیدا می‌کند و ممکن است آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی نیز مبتلا شوند. همین موضوع علت اصلی نیاز آن‌ها به مراقبت و نگهداری بیشتر است.

گاهی سالمندان به دلیل کهولت سن و زوال عقل، دچار بیماری آلزایمز نیز می‌شوند و همین موضوع نگهداری آن‌ها را برای فرزندان سخت‌تر می‌کند.

یکی از موضوعات مهمی که در سنین سالمندی باید به آن توجه بیشتری شود؛ برقراری ارتباط عاطفی با سالمند می‌باشد که مانع از بروز افسردگی در او می‌گردد. بنابراین بسیار مهم است که سالمند در محیطی زندگی کند که از آن رضایت دارد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای مراقبت از سالمندان کلیک کنید.

آدرس خانه سالمندان یزد

در جدول زیر آدرس خانه سالمندان شهر یزد را آورده‌ایم:

آسایشگاه سالمندان مهرریز یزد – شهرستان مهرریز- بلوار امام خمینی – خیابان نشاط
خانه سالمندان بهار یزد، فلکه پنجم آزادشهر، جنب پمپ گاز

انواع خدمات در خانه سالمندان یزد

در اغلب مراکز و خانه‌های سالمندان در سراسر کشور امکانات رفاهی لازم جهت زندگی کردن سالمندان فراهم است. پرستاران و پزشکان متخصص در این مراکز آماده کمک و رسیدگی به سالمندان می‌باشند. در ادامه به برخی از خدمات مهمی که در خانه سالمندان یزد ارائه می‌شود؛ اشاره کرده‌‍‌ایم. برای آشنایی با معایب و مزایای خانه سالمندان کلیک کنید.

  • ایجاد امکان اقامت دائم و موقت برای سالمند
  • رسیدگی به تغذیه صحیح و مناسب متناسب با سطح سلامت فرد
  • ارائه خدمات پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات توان‌بخشی و فیزیوتراپی
  • ارائه خدمات تفریحی
  • کار درمانی و گفتاردرمانی
  • و ….

مزایای خانه سالمندان

در خانه سالمندان یزد پرسنل و کادر آموزش دیده و متخصص مشغول به فعالیت هستند که ضمن رسیدگی به فعالیت‌های روزانه سالمند، از نظر پزشکی نیز او را زیر نظر دارند.

رسیدگی‌های پزشکی و مراقبت‌های روزانه از سالمند مانع از بروز بیماری جدید در او می‌شود و همینطور سبب بهبودی سریع او نیز خواهد شد.

از سویی دیگر افراد با اقامت در خانه سالمندان، با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار می‌کنند و این گونه می‌توانند تعاملات اجتماعی خود را با دیگران حفظ نمایند. برای آشنایی با رسیدگی های لازم در دوران سالمندی کلیک کنید.

معایب خانه سالمندان یزد

افراد مسن با قرار گرفتن در خانه سالمندان، به دلیل کاهش استقلال و همینطور داشتن مشکلات جسمی و روحی، دچار افسردگی می‌شوند.

افراد با افزایش سن تمایل دارند باقی عمر خود را در کنار فرزندان و خانواده‌شان باشند و زندگی عادی و یکنواخت خانه سالمندان روحیه آن‌ها را تصعیف می‌کند.

بنابراین حتی اگر تصمیم دارید پدر و یا مادر خود را به خانه سالمندان ببرید، حتما در زمان‌های مناسب به دیدارشان بروید؛ چراکه دوری از فرزندان می‌تواند شرایط سالمندان را بدتر کند. در صورتی که آن‌ها احساس کنند از سوی فرزندان طرد شده‌اند امید خود را به زندگی از دست می‌دهند. برای جلوگیری از افسردگی سالمندان کلیک کنید.

استانداردهای لازم برای خانه سالمندان یزد

خانه‌های سالمندان به چندین طریق اداره می‌شوند؛ برخی از مراکز خصوصی هستند و نسبت به مراکز دولتی و خیریه‌ها، دارای امکانات رفاهی بالاتری می‌باشند و به عبارتی استانداردهای بیشتری در آن‌ها رعایت شده است. برای اطلاع از بهترین رفتار با سالمند کلیک کنید.

باید اشاره کنیم که استانداردهای کلی خانه سالمندان در یزد توسط اداره بهزیستی مشخص می‌گردد و حتما همه مراکز باید آن را رعایت کنند. از مهم‌ترین استانداردهای لازم در آسایشگاه سالمندان موارد زیر می‌باشد:

  • برخورداری از کادر پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات روان‌درمانی به سالمندان
  • برخورداری از برنامه‌های تفریحی در تمامی مراکز
  • داشتن محیطی تمیز و مناسب جهت اقامت افراد سالخورده
  • داشتن آسانسور جهت جابجایی سالمندان
  • و …

سخن آخر

اغلب افراد با مستقر شدن در خانه سالمندان یزد شرایط سختی را تجربه می‌کنند و این موضوع آن‌ها را آزار می‌دهد. حتی اگر تصمیم خود را گرفته‌اید که پدر و یا مادرتان را به خانه سالمندان ببرید، سعی کنید برای این کار او را راضی کنید و حتما رفتن به این مراکز را با رضایت او انجام دهید.

به پدر و یا مادر خود بگویید که خانه سالمندان یزد را برای بهبود وضعیت جسمانی و روحی او انتخاب کرده‌اید و حتی با رفتن او به خانه سالمندان بیش از گذشته در کنارش هستید و پس از مدتی او را نزد خود باز می‌گردانید. اینگونه پدر و یا مادرتان متوجه می‌شود که دلیل تصمیم شما بی‌علاقگی به آن‌ها نیست؛ بلکه قصدتان این است که شرایط مصاعدی را برایشان فراهم کنید.

بردن پدر و مادر به اجبار و یا با فریب به خانه سالمندان یزد ، باعث می‌شود که شما شرایط زندگی کردن را برای او سخت کنید و او احساس کند که فرزند ناسپاسی دارد. در صورتی که در مورد نگهداری از والدین یا سالمندتان دچار سردرگمی هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدرس خانه سالمندان یزد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خانه سالمندان یزد | آدرس مرکز نگهداری سالمندان یزد



:: برچسب‌ها: خانه سالمندان یزد | آدرس مرکز نگهداری سالمندان یزد ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از موش یا موسوفوبیا (Musophobia)، در واقع به ترس غیرمنطقی، شدید و مداوم از هر نوع موشی گفته می‌شود که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می‌کند. همچنین موش هراسی یکی از انواع اختلالات فوبیای خاص است که در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرد. عوامل مختلفی مانند تجربه ناگوار، رفتارهای آموخته شده و عوامل فردی می‌تواند در ایجاد این اختلال نقش داشته باشد.

این بیماران خود می‌دانند که ترس‌شان منطقی نیست، با این حال قادر به کنترل آن نیستند. خوشبختانه فوبیا درمان پذیر بوده و از روش‌های گوناگونی برای بهبود می‌توان بهره برد. در ادامه به علل، علائم و بهترین راهکارهای درمان موش هراسی خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

منبع: ترس از موش | علائم ، علل و 6 روش درمان فوبیای موش

تعریف ترس از موش

شدت ترس از موش ممکن است بسیار زیاد باشد و منجر به اضطراب شدید شود. افراد مبتلا به ترس از موش، ترسی عمیق و غیرمنطقی از موش یا موقعیت‌هایی که در ارتباط با این حیوان است، دارند. با گذشت زمان، دایره این ترس گسترده‌تر خواهد شد. برای مثال فرد از تصویر موش یا شنیدن کلمه موش نیز خواهد ترسید. به دنبال گسترده شدن ترس، فرد رفتارهای خود را محدودتر می‌کند تا از مواجهه با موش‌ اجتناب ورزد.

چه عواملی باعث ایجاد ترس از موش می‌شود؟

فوبیای مربوط به حیوانات، نوع متداولی از هراس‌های خاص است. با این حال، هنوز دقیقا مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد این فوبیا می‌شود. اعتقاد بر این است که عوامل زیر در ایجاد فوبی موش نقش دارند.

تجربیات منفی

فوبیای موش ممکن است به یک تجربه پریشانی یا ناخوشایند مرتبط باشد. به عنوان مثال، احساس درد ناشی از گاز و حمله موش یا تجربه بیماری ناشی از موش‌ها مثل طاعون می‌تواند منجر به ترس از موش‌ها شود.

رفتارهای آموخته شده

فرد ممکن است بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کند این ترس را یاد بگیرد. برای مثال مواردی مانند مشاهده ترس والدین از موش‌ها یا شنیدن اخبار یا هشدارهای مربوط به “موش‌های خیابانی” به فرد می‌آموزد که برای محافظت از خود، باید از موش‌ها فاصله بگیرد.

عوامل فردی

هرکس ترس و اضطراب را به روش خاصی پردازش می‌کند. برخی از افراد ممکن است به طور طبیعی نسبت به سایرین، آمادگی بیشتری برای واکنش‌های اضطرابی نسبت به مسائل داشته باشند.

علائم و نشانه های ترس از موش چیست؟

علائم فوبیای موش می‌تواند شامل علائم روانی و جسمانی باشد. در صورتی که تمام این علائم یا برخی از آن‌ها برای حداقل 6 ماه، در فرد باقی مانده باشد، وی دچار اختلال ترس از موش یا فوبیای موش است.

علائم روانی

  • احساس ترس و اضطراب شدید هنگام فکر کردن یا دیدن موش‌ها
  • فرد با توجه به این که از ترس غیرمنطقی خودآگاه است اما احساس اضطراب غیرقابل کنترل دارد
  • اجتناب از موقعیت‌ها و مکان‌هایی که ممکن است در آنجا موش وجود داشته باشد

علائم جسمانی

  • افزایش ضربان قلب
  • تعریق زیاد
  • لرزش
  • گرفتگی یا درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

 

ترس از موش در کودکان

کودکان به خوبی بزرگسالان، قادر به بیان احساساتشان نیستند. از طرفی ممکن است آن‌ها نام احساسی که تجربه می‌کنند را به خوبی ندانند. علائم ترس از موش که در بالا گفته شد، می‌تواند در کودکان، به صورت بی‌قراری، گریه، بدخلقی و یا سایر علائم دیده شود.

 

روش‌های درمان ترس از موش

ساینوفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به رواندرمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از موش برای‌تان دردسرساز شده و می‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید.

در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است که در ادامه برخی از آن‌ها را به طور مختصر شرح داده‌ایم. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

درمان شناختی رفتاری

هدف درمان شناختی رفتاری تغییر شیوه تفکر و رفتار فرد در مورد موضوع ترس است. یک متخصص بهداشت روان به واسطه تکنیک‌هایی با فرد همکاری خواهد کرد تا به وی در درک و مدیریت احساس اضطراب کمک کند.

در طول فرآیند درمانی، متخصصان این ایده را در فرد تقویت می‌کنند که ترس از زنبور به طور کلی بی خطر است. همچنین ممکن است تمرینات تنفس و ریلکسیشن را به فرد آموزش دهند تا بتوانند با فوبیای زنبور مقابله کنند.

بیشتر بخوانید : درمان قطعی فوبیا

مواجهه درمانی

همانطور که از نام این روش درمانی پیداست، قرار گرفتن در معرض محرک استرس زا به صورت تدریجی یا یکباره است. هدف مواجهه درمانی این است که فرد با گذشت زمان پاسخ خود را تغییر دهد و به فرد در مدیریت بهتر احساس اضطراب کمک ‌کند. این روش درمانی اغلب با درمان شناختی رفتاری ترکیب می‌گردد.

غرقه سازی از روش‌های درمان ترس از موش

در این روش، فرد به طور ناگهانی و یکباره با تعداد زیادی موش، مواجه می‌شود. اکثر افراد در این شرایط به دلیل ترسی که احساس می‌کنند می‌خواهند موقعیت را ترک کنند. نکته مهم درمان این است که نباید به فرد اجازه ترک محیط داده شود. باقی ماندن فرد در این شرایط باعث تجربه یکباره اضطراب و درمان خواهد شد.

حساسیت زدایی منظم

عواملی نظیر غیراخلاقی بودن و مشکلاتی نظیر آن، باعث شد تا حساسیت زدایی منظم، بیشتر از غرقه سازی توجه درمانگران را به خود جلب کند. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر انقباض و انبساط عضلات و یا تکنیک‌های تنفس منظم، اضطرابش را کنترل کند. بعد از یادگیری موفقیت آمیز این مسئله، فرد می‌بایست یک فهرست از عواملی که باعث ترس می‌شوند، به ترتیب اولویت مشخص کند.

در مرحله سوم، درمانگر فرد را با موضوعی که کمترین ترس را در وی ایجاد می‌کرده، مواجه می‌کند و فرد باید بر اساس تکنیک‌هایی که آموزش دیده، با اضطرابش مقابله کند. هنگامی که وی توانست، اضطرابش را در این مرحله کنترل کند، مرحله بعدی فهرست به وی ارائه می شود. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان استرس کلیک کنید.

واقعیت مجازی

استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در سال‌های اخیر، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در این تکنیک فرد با استفاده از واقعیت مجازی با موضوع ترسش رو‌به‌رو می‌شود. با توجه به امکانات واقعیت مجازی که باعث می‌شوند فرد تصور کند در همان محیط قرار گرفته، وی احساس می‌کند واقعا در میان موش‌ها قرار دارد. استفاده از واقعیت مجازی، باعث می‌شود که فرد با امنیت بیشتری با موضوع ترس مواجه شود. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد که استفاده از این تکنولوژی به اندازه مواجهه واقعی سودمند است.

دارو درمانی

داروها معمولاً برای درمان فوبیای خاص استفاده نمی‌شوند. با این حال، در برخی موارد، آن‌ها ممکن است به صورت کوتاه مدت برای کمک به کاهش علائم اضطراب کمک کننده باشند. عمدتا از داروهای بنزودیازپین نظیر آلپرازولام و یا لورازپام که نوعی آرام بخش و داروی ضد اضطراب هستند برای افراد مبتلا به فوبی خاص استفاده می‌شود. همچنین داروهای بتا بلوکر، می‌تواند برخی از علائم جسمی مانند فشار خون بالا و ضربان قلب را کاهش دهد.

سخن آخر

برای درمان اختلالی مثل فوبیای موش شما حتما باید ابتدا برای تشخیص و علت یابی به متخصص مراجعه نمایید. همانطور که گفته شد ریشه های روانی ترس از موش مانع از تغییر خود خواسته اوضاع می شود. بنابراین حتما باید به کمک متخصص در صدد یافتن ریشه های ترس‌تان برآیید. سپس با تمرینات و ممارست در درمان موفق به غلبه بر ترس از موش خواهید شد. به طوری که در تمام بخش های زندگی تان آن را لمس خواهید کرد.

برای دستیابی به متخصصین مجرب کافی است به مراکزی مثل ذهن نو مراجعه نمایید. ذهن نو موسسه با سابقه چندین و چند ساله در زمینه خدمات روانشناختی است. شما با خیالی آسوده می توانید از با تجربه ترین روانشناسان خدمات مشاوره دریافت نمایید. پس کافی است با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موش می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از موش | علائم ، علل و 6 روش درمان فوبیای موش



:: برچسب‌ها: ترس از موش | علائم ، علل و 6 روش درمان فوبیای موش ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 | نظرات ()