نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با مرد بچه دار برای بسیاری از دختران تصمیمی دشوار است. یکی از دغدغه‌های هر فرد، ازدواج با شخصی است که بتواند با او به شادکامی و آرامش دست یابد. این موضوع اکثراً برای خانم‌ها نگران‌کننده‌تر است؛ به‌خصوص اگر فرد موردنظر دارای بچه باشد. برای آن‌که احتمال تصمیم‌گیری اشتباه در این زمینه کاهش پیدا کند، لازم است با برخی نکات آشنایی داشته باشیم. همچنین در ادامه به ذکر اقداماتی می‌پردازیم که برای ازدواج موفق با مرد بچه دار می‌تواند مفید باشد. برای اطلاع بیشتر در این باره می‌توانید از مشاوره خانواده استفاده کنید.

منبع: ازدواج با مرد بچه دار | دردسر ازدواج با مرد بچه دار

ازدواج با مرد بچه دار | حضور نامادری

از دست‌دادن مادر، به دلیل جدایی والدین یا فوت مادر، درهرحال برای کودک بسیار سخت است. این اتفاق اغلب باعث ایجاد تنش‌ها و فشارهای روانی زیادی در فرزندان می‌شود. درنتیجه افزایش حساسیت‌های کودک و تغییراتی در رفتار و شخصیت او، امری معمول به حساب می‌آید. به‌علاوه در ازدواج با مرد بچه دار ، ورود شخص جدیدی به‌عنوان همسر جدید پدر می‌تواند باعث به وجود آمدن حس عدم امنیت یا حتی حسادت و خشم در کودک شود. غالباً بچه خود را در رقابتی شدید با شما می‌بیند. که برای نگه‌داشتن پدر انجام می‌شود.

در این حالت ممکن است اقداماتی برای مخالفت با حضور شما به‌عنوان عضو جدید خانواده نیز صورت بگیرد. باید در این مواقع اول از در دوستی با کودک وارد شوید. و بعد به‌مرور در مورد تصمیم به ازدواج با او صحبت کنید. توجه‌کنید که این کار نیاز به صبر و تحمل بالایی دارد. برای درک بهتر حتما مقاله زندگی با والدین ناتنی را بخوانید.

قبل از ازدواج با مرد بچه دار نسبت به احساس خود به کودک آگاه شوید

اگر خود شما هنوز تجربه مادر شدن را نداشته باشید و یا اگر به‌طورکلی جزو افرادی هستید که ظرفیت زیادی برای تحمل کودکان ندارند. ممکن‌است در ابتدا در ارتباط برقرارکردن با فرزند همسرتان با مشکل مواجه شوید. این مشکلات ارتباطی ممکن است به‌مرور بر همسر شما نیز تأثیر سوء گذاشته و منجر به سردی عاطفی در روابط زوجی خود شوید.

آمادگی برای قبول مسئولیت همسر و کودک

گاهی اوقات ازدواج با مرد بچه دار به معنی قبول کردن مسئولیت در برابر پرورش و تربیت فرزند او نیز است. باید آگاه باشید که مادری‌کردن از همان ابتدای ازدواج، آن‌هم برای شخصی غیر از فرزند خودتان کار سخت و حتی طاقت‌فرسایی است. گاهی باید شب‌بیداری بکشید تا مراقب وضعیت بیماری یا ناخوشی او باشید. همچنین گاهی لازم است به‌صورت تمام‌وقت از فرزند همسرتان به‌خوبی مراقبت کنید.

البته در برخی از موارد، ممکن است مرد وظیفه تربیت فرزندش را خودش شخصاً به عهده بگیرد، بااین‌حال باید بدانید که به‌عنوان همسر او، باید در این موضوع بازهم یار و یاور شوهرتان باشید. برای آشنایی با نحوه رفتار با بچه شوهر کلیک کنید.

ازدواج دختر مجرد با مرد بچه دار

شما خواه یا ناخواه در خانواده و فرهنگی هستید که چندان ازدواج دختر مجرد با مرد بچه دار را نمی پذیرند. پس با فاش‌شدن ازدواج شما به عنوان دختری باکره با مرد بچه دار اولین چالش تان حرف ها و قضاوت های اطرافیان است.

هر چند برخی از آشنایان از روی محبتشان به شما بازخورد منفی نمی‌دهند. اما اگر نسبت به این مساله حساس هستید، بهتراست به کمک متخصصین روانشناسی موضوع را برای خود و گزینه ازدواجی تان روشن و حل نمایید.

ازدواج با مرد زن مرده بچه دار

از نگاه خیلی ها مردان زن مرده تفاوت زیادی با مردان مطلقه دارند. از نظر آن ها این مردان قدر همسرشان را بیشتر می‌دانند. چرا که غم فقدان همسر یکبار آن ها را آزرده است. و در این فراق، مرد تقصیری ندارد. بنابراین از نگاه عموم ازدواج با مرد زن مرده ایراد چندانی ندارد. اما باز هم برخی افراد در چنین شرایطی خانم را دارای نقص می داند.

ازدواج با مرد بچه دار و قرار گرفتن در اولویت دوم

هنگام ازدواج با مرد بچه دار باید با برخی واقعیت‌ها کنار بیایید. یکی از این موارد، قرار داشتن کودک در جایگاه اول اهمیت برای همسرتان است. وظیفه همسر شما به‌عنوان پدر این است که نیازهای فرزند خود را به‌خوبی برآورده کند.

گاهی ممکن است شرایطی به وجود آید که او باید بین خواسته شما و فرزندش یکی را انتخاب کند. در این شرایط، نباید از اینکه اغلب درخواست شما رد می‌شود، ناراحت یا دلخور شوید.

همچنین باید توجه داشته باشید که شوهر شما نیاز به گذراندن زمانی با کودکان خود دارد و بعضی وقت‌ها این زمان ممکن است آن‌قدر به طول انجامد که به زمان قراری که با شما داشته است، نرسد.

برای درک بهتر شرایط حتما درباره خانواده ترکیبی بخوانید.

بی‌علاقگی مرد به داشتن فرزند جدید

در ازدواج با مرد بچه دار یک عدم تعادل گاه بوجود می‌آید. برخی مواقع ممکن‌است مرد به تعداد دلخواهش بچه داشته باشد و دیگر تمایلی به داشتن فرزند مشترک با شما از خود نشان ندهد. در این مواقع، درصورتی‌که شما شخصی باشد که تاکنون تجربه مادری را نداشته و دوست دارد این تجربه را مستقیماً درک کند، احتمالاً به مشکل زناشویی وخیمی بر خواهید خورد.

گاهی در ابتدای آشنایی، افراد به دلیل شور و اشتیاق اوایل رابطه از خواسته‌های طبیعی خود دست می‌کشند؛ درصورتی‌که باگذشت زمان، نمی‌توانند با این مسئله کنار بیایند. لذا توصیه می‌شود موضوع بچه‌دار شدن را در همان ابتدا مطرح کرده و با همسر آینده‌تان دراین‌باره به توافق برسید.

اقداماتی برای ازدواج موفق با مرد بچه دار

اگر قصد تشکیل خانواده با مردی دارید که دارای فرزندی است، پس حتما باید اقداماتی برای موفق شدن این زندگی انجام دهید. مسلما یک ازدواج موفق نیاز به همکاری هر دو نفر و گاه همه اعضا دارد. در صورتی که برای ورود به این خانواده دچار تردید هستید، می‌توانید از مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

آگاه شدن از وظایفی که مرد از زندگی قبلی خود بر عهده دارد

از همسر آینده خود در مورد تعهداتی که هنوز در مورد زندگی گذشته خود دارد، بپرسید. برخی از سؤالاتی که در ازدواج با مرد بچه دار مهم تلقی می‌شود، به شرح زیر اشاره کرده‌ایم.

  • آیا ملزم به پرداخت مهریه به همسر قبلی است یا خیر؟
  • نگه‌داری از فرزند به عهده کدام‌یک از والدین قرارگرفته شده است؟
  • درصورتی‌که بچه‌ها پیش مادرشان هستند، چند وقت یک‌بار با مرد خواهند بود؟
  • چقدر از درآمد مرد باید صرف پرداخت هزینه‌های نفقه فرزندان و مهریه همسر سابق شود؟

در نظر داشته باشید که با پرسید این قبیل سؤالات، درک بهتری از شرایط زندگی با شخص موردنظر به دست می‌آورید. درنتیجه، احتمال اشتباه در انتخاب‌تان و نیز مواجهه با مشکل در زندگی مشترک به نحو قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

قبول بچه‌ها به‌عنوان بخشی از خانواده خود

هنگامی ازدواج با مرد بچه دار ، خواه کودک در کنار مادرش باشد یا پدر، باید او را به‌عنوان عضوی از خانواده خود بدانید. حقیقت این است که پیوند فرزند و پدر هرگز قطع شدنی نیست؛ بنابراین درصورتی‌که نتوانید خود را با رابطه آن‌ها وفق دهید، قطعاً تأثیرات مخربی را در زندگی زناشویی خود تجربه خواهید کرد.

اگر کودک در نزد مادر خود زندگی می‌کند، بازهم به او و همسرتان اجازه دهید تا برخی اوقات فراغت و تعطیلات خود را باهم بگذرانند. همچنین حق وارد شدن بچه به خانه پدرش را از او سلب نکنید.

برای آشنایی بیشتر حتما مقاله رفتار با فرزند ناتنی را هم بخوانید.

ارتباط مرد با همسر قبلی وی را تحمل‌کنید

وقتی همسر شما فرزندی دارد، باید بپذیرید که گاهی لازم است شوهرتان با مادر فرزندش دیدار داشته باشد. البته این ارتباطات به معنای داشتن روابط عاطفی نیست. به‌هرحال، وجود فرزند مشترک و مسائل مرتبط با پرورش او موجب‌می‌شود دو طرف نیاز به ملاقات باهم یا تماس تلفنی داشته باشند.

سخن آخر

ازدواج با مرد بچه دار چالش های بیشتری برای شما دارد. شما حتی اگر خودتان مطلقه یا بچه دار هم باشید، باز هم باید نسبت به این ازدواج تامل بیشتری بکنید. قصد ترساندن‌تان را نداریم، اما باید آگاه باشید.

در مورد ازدواج با مرد بچه دار سهل انگاری نکنید. برای آشنایی با خواستگار و فرزند او وقت بگذارید. نزد متخصص خانواده و روانشناس بروید. در این مراحل پویا باشید و به درستی درباره آینده تان تصمیم گیری کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با مرد بچه دار می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ازدواج با مرد بچه دار | دردسر ازدواج با مرد بچه دار



:: برچسب‌ها: ازدواج با مرد بچه دار | دردسر ازدواج با مرد بچه دار ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج فامیلی یکی از انواع ازدواج است که عده بسیاری طرفدار آن هستند و عده دیگری با آن مخالفند. ازدواج فامیلی به دلیل تناسب خانواده‌ها و شناخت آنان نسبت به یکدیگر از مزایای زیادی برخوردار است اما از سوی دیگر مشکلاتی نیز با خود به همراه دارد. با آگاهی از مزایا و مشکلات ازدواج فامیلی و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید و خانواده سالم خود را تشکیل دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

منبع: ازدواج فامیلی | کدام ازدواج فامیلی خطرناک است ؟

ازدواج ها فامیلی

ازدواج فامیلی به ازدواج هایی گفته می‌شود که دختر و پسر یک جد مشترک داشته باشند، در چنین ازدواج هایی علاوه بر مسائل خانوادگی مساله سلامت فرزندان حاصل از این وصلت باید مورد توجه قرار بگیرد. ازدواج با نسبت هایی که درجه نزدیک‌تر دارند، پرخطرتر هستند. برای مثال ازدواج با دختر عمو نسبت به ازدواج با نوه عمو درجه کمتری دارد، پس در ازدواج با دختر عمو احتما بروز بیماری برای فرزندان این ازدواج بیشتر است.

ازدواج فامیلی ریشه در فرهنگ جوامع دارد

ازدواج مسئله بسیار مهمی است که باید با درک و شناخت کافی انجام گیرد. بیشتر افراد به ویژه خانواده‌ها معتقد هستند که نمی‌توان نسبت به شخص غریبه شناخت کافی پیدا کرد و به همین دلیل تاکید دارند که با اقوام خود وصلت نمایند. دلیل این افراد این است که دختر و پسری که اقوام باشند دارای فرهنگ مشترکی هستند و ازدواج موفق‌تری خواهند داشت. در قدیم‌ به ازدواج دختر عمو و پسر عمو تاکید داشته و معتقد بودند ازدواج فامیلی به دلیل آداب و رسوم مشترک نتایج مثبتی در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات در زمینه انواع ازدواج کلیک کنید.

 

مزایای ازدواج فامیلی

  • تناسب آداب و رسوم خانواده‌ها
  • افزایش میزان شناخت
  • سازگاری بیشتر زن و شوهر و دوام زندگی زناشویی
  • تحکیم روابط قومی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به عقد و عروسی
  • حفظ دارایی در درون خانواده و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر

معایب ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی علاوه بر مزایا و امتیازات، معایبی نیز با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. احتمال افزایش بیماری های ژنتیکی

در ازدواج فامیلی ریسک دچار شدن نوزاد به بیماری‌های ژنتیکی و نواقص جسمی مانند نارسایی‌های قلبی، نابینایی و غیره بالاست. خطر این نوع ازدواج وقتی بیشتر احساس می‌شود که بدانید حتی اگر نوزادان حاصل از ازدواج فامیلی سالم به دنیا بیایند خطر هنوز در کمین است و امکان دارد نسل‌های بعدی نیز دچار مشکل شوند. برای آشنایی با انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی کلیک کنید.

2. عدم تحقیق کردن درباره طرف مقابل

با وجود اینکه اقوام نسبت به یکدیگر آشنایی دارند اما نیاز است که تحقیقات به طور کامل انجام گیرد و دختر و پسر زمانی را به آشنایی با طرز فکر و برنامه‌هایی که برای اینده دارند اختصاص دهند.

3. شرایط جدایی سخت

اگر زن و مرد با هم تفاهم نداشته باشند شاید طلاق بهترین راه حل برای آن‍‌ها باشد . در حالی که در ازدواج‌های فامیلی کنار آمدن با این مسئله به سختی ممکن خواهد بود و گاهی برای حفظ پیوندهای قومی زن و مرد مجبور می‌شوند زندگی خود را فدا کنند.

4. افزایش دخالت خانواده ها

به دلیل پیوند قومی، خانواده‌های زن و مرد به خود اجازه می‌دهند دخالت بیشتری در زندگی دختر و پسرشان داشته باشند و چنانچه مخالفتی از طرف زوج صورت بگیرد به ناراحتی خانواده‌ها منجر خواهد شد.

 

کدام ازدواج فامیلی خطرناک است؟

طبق نتایج آزمایش‌های زیستی نوزادانی که حاصل ازدواج فامیلی هستند با خطر ابتلا به معلولیت و بیماری‌های ژنتیکی روبرو می‌باشند. در ازدواج‌های فامیلی نسبت به ازدواج‌های غیر فامیلی نرخ تولد نوزادانی با عارضه نابینایی، عقب ماندگی ذهنی، بیماری‌های پوستی و جسمی بیشتر خواهد بود تا جایی که می‌توان گفت به طور تقریبی این مسائل و مشکلات در ازدواج‌های فامیلی 2 برابر ازدواج‌های غیر فامیلی دیده خواهند شد. برای آشنایی با انواع بیماری های ناشی از ازدواج فامیلی کلیک کنید.

البته باید گفت این امر همیشه اتفاق نمی‌افتد و در صورتی احتمال تولد نوزادانی با این عارضه‌ها خواهد بود که در خانواده پدر و مادر سابقه بیماری وجود داشته باشد. به هرحال خطرات ناشی از ازدواج‌های فامیلی همیشه تهدید کننده هستند و اگر در تولد نوزادان نسل اول تاثیر نگذارند، ممکن است در نسل‌های بعدی عوارض نامطلوبی را برجای بگذارند.

1. آزمایش ژنتیک

در صورتی که دختر و پسر دارای رابطه قومی باشند و بخواهند با یکدیگر ازدواج کنند اکیدا توصیه می‌شود قبل از ازدواج به آزمایشگاه خون مراجعه کرده و آزمایش ژنتیک انجام دهند. در این نوع آزمایش خطرات ناشی از ازدواج فامیلی مشخص خواهد شد. علاوه بر آن باید از خدمات مشاوره ژنتیک نیز بهره‌مند گردند و بهتر بتوانند با عواقب و پیامدهای ازدواج فامیلی آشنا گردند.

2. تشخیص بیماری ژنتیک با استفاده از روش NGS

در این نوع تشخیص که ” نسل جدید تعیین توالی” نامیده می‌شود همه ژن‌های مرد و زن را مورد بررسی قرار می‌دهند و بیماری‌هایی را که هر کدام ناقل آن هستند مشخص می‌کنند.

نظر علم درباره ازدواج فامیلی

همانطور که متوجه شدید، مهم ترین علت مخالف علم با ازدواج های فامیلی بالارفتن احتمال تولد نوزادی با مشکلات ژنتیکی است. متخصصان مشاوره ژنتیک را برای همه زوج ها ضروری می دانند. اما در مورد کسانی که نسبت خویشاوندی دارند، تاکید بیشتری می شود. حتی اگر این خویشاوندی نزدیک نباشد. همچنین طبق تحقیقات کودکانی که پدر و مادرشان با هم نسبتی داشند دارای IQ کمتری هستند.

میزان شیوع ازدواج فامیلی در دنیا و ایران

ازدواج فامیلی در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر از سایر دنیا رواج دارد. با این حال برخی کشورها مثل چین، تاجیکستان، برخی ایالات آمریکا و غیره ازدواج فامیلی را ممنوع اعلام کرده اند. این کشورها به دلیل معایب این ازدواج ها، تصمیم به جلوگیری با کمک قانون کرده اند. ازدواج فامیلی در ایران حدود 20 تا 30 درصد از کل ازدواج های ثبت شده است.

سخن آخر

بسیاری از خانواده ها و فرهنگ ها ازدواج فامیلی را تحصین می کنند. این افراد اغلب توجه چندانی به سلامت فرزندان این ازدواج نمی کنند. به همین دلیل در گذشته بیشتر شاهد چنین ازدواج هایی بوده ایم. اما در دهه های اخیر با مشخص‌شدن پیامدهای ازدواج فامیلی، جوانان کمتری به سمت این ازدواج ها می روند. به سایر کسانی که علاقه به ازدواج با خویشاوندان را دارند، دریافت خدمات روانشناسی توصیه اکید می شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج فامیلی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا ازدواج فامیلی مانع از طلاق و جدایی می‌شود؟

با تمام مزایایی که در مورد ازدواج فامیلی بیان گردید باز هم نمی‌توان به طور قطع گفت موفقیت و نتیجه خوشایند در این نوع ازدواج کاملا تضمین شده است، زیرا به صرف فرهنگ مشترک ممکن است اخلاقیات و رفتارهای زن و مرد با یکدیگر هم خوانی نداشته باشند و نتوانند آنچنان که شایسته است به هم عشق بورزند و همدیگر را دوست داشته باشند. در نتیجه امکان جدایی و طلاق در این نوع ازدواج وجود خواهد داشت.

چرا درصد بیشتری از ازدواج های قومی در بین طبقات مرفه جامعه دیده می شود؟

به دلیل اینکه طبقات مرفه جامعه به دنبال حفظ دارایی و اموال خود هستند، ترجیح می‌دهند به واسطه ازدواج فامیل ثروت خود را حفظ کرده و آن را نسل به نسل در خانواده خود منتقل کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ازدواج فامیلی | کدام ازدواج فامیلی خطرناک است ؟



:: برچسب‌ها: ازدواج فامیلی | کدام ازدواج فامیلی خطرناک است ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افرادی که گرفتار طرحواره عیب جویی یا معیارهای سرسختانه هستند، افرادی بسیار تلاش‌گر به نظر می‌رسند. آن‌ها معیارها و آرزوهای بلندپروازانه دارند و معتقدند برای رسیدن به آن‌ها باید تلاش زیادی کنند. معیارها و ارزش‌های آن‌ها کاملا درونی شده‌است پس برای دست‌یابی به آن‌ها مدام تلاش می‌کنند. چون معتقدند “باید” این کار را انجام دهند. به طور کلی طرحواره‌ها مجموعه‌ای از باورها و هیجانات ناسازگاری هستند که فرد را وادار به انجام کارهای ناسالم می‌کنند. و منجر به بروز آسیب‌های روانی می‌شوند.

طرحواره سرسختانه نیز مانند دیگر طرحواره‌ها آسیب‌هایی را برای فرد به همراه دارد که یکی از آن‌ها افسردگی است. به همین دلیل باید هر چه سریع‌تر فرد گرفتار مورد درمان واقع شود. برای کسب اطلاعات در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

منبع: طرحواره عیب جویی | طرحواره معیارهای سرسختانه

خصوصیات افراد مبتلا به طرحواره سرسختانه

کسانی که گرفتار طرحواره عیب جویی می‌شوند دائما احساس فشار می‌کنند. و چون به دنبال کامل بودن هستند، تلاش بسیار زیادی می‌کنند. زیربنای کارهایی که انجام می‌دهند به اضطراب شدیدی مرتبط است که به خاطر شکست در کارها احساس می‌کنند.

معیارهای آن‌ها باید صددرصد برآورده شود و رسیدن به نود و پنج درصد معیارها برایشان شکست محسوب می‌شود. یکی از خصوصیات این افراد این است که مدام از خود و دیگران عیب جویی می‌کنند. احساس‌می‌کنند در حالی که کارهای عقب افتاده‌ی بسیاری دارند، زمان به سرعت می‌گذرد و همیشه وقت کم می‌آورند.

اغلب به خاطر اینکه نمی‌توانندبه همه کارهای خود برسند دچار افسردگی می‌شوند. افراد گرفتار طرحواره سرسختانه تحریک‌پذیری بالایی دارند، سریع عصبانی می‌شوند و رقابت طلب‌اند. این افراد به کار اعتیاد دارند و برای برآوردن معیارهای سرسختانه خود در زمینه‌های شغل، تحصیل، ورزش، اخلاق، هنر، سلامتی و پیروی از قوانین بی‌وقفه در حال کار و تلاش هستند. یکی دیگر از خصوصیات برجسته‌ی آن‌ها این است که بیش از حد به جزئیات دقت می‌کنند. انعطاف‌ناپذیرند و بسیار کم از موفقیت‌هایشان لذت می‌برند.

تله‌های طرحواره عیب جویی

این طرحواره خود سه تله‌ی دیگر به نام‌های تله وسواسی، موفقیت محور و جایگاه محور را در بر می‌گیرد که در ادامه هر یک را شرح داده‌ایم. هر فرد ممکن است گرفتار یک یا هر سه‌ی این تله‌ها باشد.

1. تله دائمی (وسواسی)

افراد مبتلا به تله وسواسی دلشان می‌خواهد همه چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود و هیچ نقصی نداشته‌باشد. بسیار به جزئیات یک مسئله اهمیت می‌دهند و هر اشتباه کوچکی را نشانه شکست می‌پندارند و از آن می‌ترسند. اگر کارها به درستی انجام نشوند یا نقص داشته‌باشند، احساس سرخوردگی شدیدی آن‌ها را در بر می‌گیرد.

2. تله موفقیت‌محور

افراد گرفتار در این طرحواره به کار کردن اعتیاد دارند، در طول شبانه‌روز بیش از دوازده ساعت و هفت روز هفته را کار می‌کنند و برای رسیدن به مراتب بالای موفقیت ارزش زیادی قائل‌اند. حتی برای رسیدن به موفقیت نیازهای دیگرشان را فدا می‌کنند چرا که معتقدند باید بهترین باشند.

3. طرحواره عیب جویی | تله جایگاه‌ محور

کسب شهرت، مقام، ثروت یا زیبایی و تلاش‌های افراطی برای رسیدن به این موضوعات مشخصه‌ی اصلی افراد گرفتار در تله جایگاه محور است. این طرحواره به نوعی حس حمله متقابل فرد نسبت به خودش یا طرد شدن از طرف جامعه را نشان می‌دهد.

افراد گرفتار در این تله هیچ وقت از کارشان لذت نمی‌برند و اگر به معیارهایی که برای خود تعیین کرده‌اند نرسند، احساس شرم و ناراحتی می‌کنند. به هر جایگاهی که برسند آن را کافی نمی‌دانند و همواره به دنبال پول و مقام هستند. این افراد وضعیت روحی ناپایداری دارند و خودباوری در آن‌ها متأثر از توجه دیگران است.

ریشه‌ یابی طرحواره سختگیرانه یا عیب‌جویی افراطی

اغلب ریشه‌ی دچار شدن به طرحواره‌ها در کودکی فرد جستجو می‌شود. والدینی که از کودکان خود توقع دارند به معیارهای سطح بالا و بیش از حد توانشان باشند، احتمالا این طرحواره را در آن‌ها ایجاد کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین ریشه‌های گرفتار شدن در این تله، رشد یافتن در شرایطی است که داشتن حس خوب و تحسین شدن تنها وابسته به شرایطی به خصوص است.

والدین تنها زمانی به کودک خود توجه و محبت می‌کردند که کارهایش را موفق و بی‌نقص انجام می‌داد. احتمالا افراد مبتلا زمانی که در کودکی به معیارهای خواسته شده نمی‌رسیدند، توسط والدین سرزنش یا تحقیر شده‌اند.

والدین برای جبران احساس نقص، طرد شدن از جمع، محرومیت یا شکست معیارهای سختگیرانه و بلندپروازانه‌ای را برای فرزندان خود مشخص کرده‌اند و همین امر منجر به بروز باورهای اشتباه در کودک شده‌است. پدر و مادر فرد مبتلا، احتمالا خود الگویی از فردی بوده‌اند که معیارهای سطح بالا و نامتوازن دارد.

راهکار‌های برطرف کردن طرحواره عیب جویی یا معیارهای سرسختانه

هدف اصلی در درمان افراد درگیر این طرحواره، ایجاد تعادل بین معیارهایشان است. در جلسات درمان به فرد کمک می‌شود تا یاد بگیرد کار کمتری انجام دهد و از طرفی سعی نکند تمام کارهایش بدون نقص باشند. در این صورت از کار و زندگی‌اش هم لذت می‌برد و تعادل برقرار می‌شود.

1.معیارهای سرسختانه خود را شناسایی کنید

اولین قدم این است که از معیارهای سرسختانه خود فهرستی تهیه کنید. این موضوع بستگی به این دارد که تله شما از نوع دائمی،‌ موفقیت محور و یا جایگاه محور باشد. فهرست شما ممکن است مواردی همچون مرتب‌‍ بودن وسایل، راحتی، کار، پول، تمیز بودن، قهرمانی، زیبایی، مقام یا شهرت را در بر بگیرد. هر بخش از زندگیتان که باعث به وجود آمدن فشار و استرس زیادی می‌شود را در این فهرست یادداشت کنید.

2. به موفقیت‌ها و مزایای تلاش و کوشش خود توجه کنید

مطمئنا موفقیت مزایای بسیاری دارد. منظم بودن منجر به موفقیت و کسب جاه و مقام می‌شود و این مزایای ارزشمندی است و بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بسیاری از آدم‌هایی که دچار طرحواره معیارهای سرسختانه هستند، موفقیت‌های بسیاری در زندگی خود کسب کرده‌اند اما از آن‌ها راضی و خوشحال نیستند. فایده‌ی داشتن شغل عالی چیست زمانی که از آن لذت نمی‌برید و وقت کافی برای خوشگذرانی و تفریح ندارید؟

3. طرحواره عیب جویی | به معایب تلاش‌های افراطی خود توجه کنید

معایب تلاش‌های افراطی شامل تمام مواردی می‌شود که شما آن‌ها را در مسیر رسیدن به هدفتان قربانی می‌کنید. مانند خوشحالی، تفریح، سلامتی و آرامش. معایب را نیز داخل فهرستتان یادداشت کنید و کیفیت جنبه‌ی احساسی زندگی خود را نیز بررسی نمایید.

از خود بپرسید که معیارهای سختگیرانه شما تا چه حد بر روابط خانوادگی و دوستانه‌تان تأثیر گذاشته‌اند. پس از آن شدت این معایب و مزایا را بررسی کنید و ببینید آیا مزایای به دست آمده با معایب برابری می‌کنند؟ و آیا این همه تلاش سرسختانه و افراطی ارزشش را داشته‌است؟

4. زمانتان را مدیریت کنید

مسئله مهم در برطرف کردن طرحواره معیارهای سرسختانه، مدیریت زمان است چرا که افراد گرفتار در آن مدام وقت کم می‌آورند. می‌توانید جدول زمان‌بندی برای خود بکشید و در آن مشخص کنید که برای هر کدام از کارها و هدف‌های خود به چقدر زمان نیاز دارید. به جدول زمانی پایبند باشید و بیشتر از زمانی که برای یک کار در جدول نوشته‌اید، وقت نگذارید.

به هر درجه از موفقیت در کارتان رسیدید به آن بسنده نمایید و سعی کنید خوشحال باشید. ارزیابی کنید که این کارها چه تأثیراتی بر زندگیتان داشته‌اند. در این جدول تمام جنبه‌های زندگی خود را در نظر بگیرید و برای هر کدام وقت بگذارید. منظور این است که وسواس و کمال گرایی را کنار بگذارید و زمان زیادی را برای کارهایتان صرف نکنید.

5. رفتارتان را اصلاح کنید

بعد از زمان بندی، شروع کنید و کم کم رفتارهای خود را اصلاح نمایید؛ طوری که بتوانید نیازهای عمیق‌تر خود را نیز مورد توجه قرار دهید. ساختار زندگیتان را تا جایی که اعتدال بین معیارهای سرسختانه و تفریح و آرامش برقرار شود، تغییر دهید. سعی کنید حجم کاریتان را به مرور کاهش دهید و بیشتر به کارهای مورد علاقه و خوشگذرانی بپردازید.

با وجود تمام این موارد گاه رهایی از طرحواره معیارهای سرسختانه به تنهایی و تنها با تلاش‌های خود فرد ممکن نمی‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از مشاور روانشناس و طرحواره درمانگر کمک بگیرید. مشاور و درمانگر با تجربه، با دید بازتری به مسئله شما نگاه می‌کند و راهکارهای لازم را در اختیارتان می‌گذارد. برای کسب اطلاعات در زمینه طرحواره درمانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرحواره عیب جویی یا سرسختانه می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا طرحواره عیب جویی قابل درمان است؟

بله با کمک گرفتن از یک فرد متخصص و استفاده از راهکارهای اصولی می‌توانید این طرحواره آسیب‌زا را درمان کنید و لذت بیشتری از زندگی و موفقیت‌های خود ببرید. مشاوره تلفنی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: طرحواره عیب جویی | طرحواره معیارهای سرسختانه



:: برچسب‌ها: طرحواره عیب جویی | طرحواره معیارهای سرسختانه ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

خرافات چیست ؟ آیا واقعاً باورهایی مثل صبر کردن بعد از عطسه یا دود کردن اسپند و رفع بدی‌ها مبدأ و منشأ واقعی و علمی دارند؟ این‌ها سؤال‌هایی هستند که برای بسیاری از ما پیش می‌آیند. اما شاید تابه‌حال جواب قانع‌کننده‌ای برای آنها پیدا نکرده باشید. به‌طورکلی دنیای خرافات محیط پررمزوراز و جذابی است که بسیاری از ما را به سمت خود می‌کشاند. بااین‌حال باورداشتن به خرافات می‌تواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد. برای مثال این اعتقادات به‌تدریج باور به اینکه خودتان مسئول اتفاقات زندگی‌تان هستید را از بین می‌برند.

به همین خاطر مهم است که راجع به خرافات، منشأ و پیامدهای آن صحبت کنیم. پس اگر شما نیز درگیر این افکار شده‌اید یا می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع داشته باشید در این مطلب همراه ما باشید. برای دریافت خدمات مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: خرافات چیست ؟ | اعتقاد به خرافات چه پیامدهایی دارد؟

خرافات چیست

قبل از هر صحبتی باید به این سؤال پاسخ بدهیم که “خرافات چیست ؟”. از نظر لغت‌شناسی خرافات جمع کلمه “خرافه” است؛ و خرافه در عربی به معنای سخنی جالب اما اشتباه است. به همین خاطر افکار خرافی یا خرافات را می‌توانیم اعتقادات و باورهایی بدانیم که منشأ علمی و واقعی ندارند؛ بااین‌حال در میان مردم رواج پیدا کرده‌اند.

منشأ خرافات از کجاست

سؤال مهم دیگری که باید به آن جواب بدهیم این است که خرافات از کجا شروع می‌شوند؟ اگر واقعاً خرافه موضوعی است که منشأ واقعی و علمی ندارد پس چطور بین مردم رواج پیدا کرده است؟ در این قسمت سعی می‌کنیم دلایل رواج‌پیداکردن خرافات را با هم بررسی کنیم.

نظریه اسکینر

اسکینر را می‌توانیم معروف‌ترین روان‌شناس رفتارگرا بدانیم. به‌طورکلی اسکینر معتقد بود هر رفتاری که بعد از آن تشویق شویم تبدیل به یکی از عادت‌های زندگی ما می‌شود. به‌عبارت‌دیگر با تشویق هر رفتار، احتمال تکرارشدن آن در زندگی ما بیشتر می‌شود. در مقابل هر رفتاری که تنبیه بشود یا بعد از آن نتیجه خوشایندی پیش نیاید به‌احتمال زیاد کنار گذاشته می‌شود.

از نظر اسکینر خرافات آن دسته از افکار و رفتارهایی هستند که به‌وسیله یک نتیجه خوب تقویت شده‌اند. برای مثال فرض کنید دانش‌آموزی متوجه شود درست روزی که نگاه خود را از معلم دزدیده است یا زمانی که وسایل خود را نیاورده اما یک دعای خاص را زیر لب خوانده معلم از او درس نپرسیده است. این موضوع باعث می‌شود که نگاه نکردن به معلم یا خواندن دعا به‌صورت یک باور خرافی در دانش‌آموز دربیاید.

یک نکته دیگر در نظریه اسکینر این است که اگر رفتارها گاهی اوقات تشویق بشوند و گاهی اوقات خیر، احتمال تکرار آنها به‌مراتب بیشتر از وقتی خواهد بود که یک رفتار همیشه تشویق بشود. این دقیقاً همان دلیلی است که خرافات را جذاب می‌کند. در حقیقت فرد با هر بار انجام آنها می‌خواهد شانسش را برای رسیدن به نتیجه مطلوب امتحان کند.

نظریه یادگیری اجتماعی

آنچه راجع به خرافات و نظریه اسکینر گفتیم بیشتر از هر چیزی می‌تواند اعتقادات فردی را توجیه کند. اما بعضی از باورهای خرافی در بین تمام مردم رواج دارند. نظریه یادگیری اجتماعی می‌تواند دلیل این افکار را توضیح بدهد. بر اساس این نظریه ما همیشه رفتارهایمان را بر اساس تجربه شخصی یا آزمون‌وخطا یاد نمی‌گیریم.

بلکه بسیاری از مواقع رفتارها براین‌اساس یاد گرفته می‌شوند که می‌بینیم دیگران از آن نتیجه گرفته‌اند. در مورد باورهای خرافی که یک جمع به آن اعتقاد دارند نیز همین است. اینکه می‌بینیم دوست ما در روز 13 ماه یک اتفاق بد را تجربه کرده باعث می‌شود ما هم باور کنیم که عدد 13 نحس است.

چه شخصیت‌هایی بیشتر به خرافات گرایش دارند

چرا بعضی از افراد توجه بیشتری به باورهای خرافی دارند؟ در جواب این سؤال می‌توانیم بگوییم بعضی از ویژگی‌های شخصیتی باعث می‌شوند شما آمادگی بیشتری برای اعتقاد پیداکردن به خرافات داشته باشید. این ویژگی‌های شخصیتی به شرح زیر است. برای آشنایی با نشانه های اختلالات هذیانی کلیک کنید.

شخصیت‌های اضطرابی

اضطراب یکی از ویژگی‌هایی است که شما را برای درگیرشدن با خرافات آماده می‌کند. به‌طورکلی اضطراب به این خاطر ایجاد می‌شود که فرد نمی‌داند در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد. به‌عبارت‌دیگر اضطراب به این معناست که شما فکر می‌کنید کنترلی روی شرایط ندارید. به همین خاطر هرکس به دنبال راهی می‌گردد تا بتواند کنترل بیشتری روی محیط پیدا کند. مشورت گرفتن از فالگیرها یا گرفتن دعا از جمله راهکارهایی هستند که یک شخص مضطرب از آنها استفاده می‌کند.

شخصیت‌های وابسته

شخصیت‌های وابسته باور ندارند که می‌توانند خودشان کاری را انجام بدهند. آنها بیشتر اوقات پیرو راه و افکار دیگران هستند. به همین خاطر احتمال اینکه تحت‌تأثیر باورهای خرافی قرار بگیرند بیشتر از دیگران است. زیرا آنها در مقابل حرف و صحبت دیگران کاملاً وابسته هستند.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

یکی از ویژگی‌های اصلی بیماران درگیر با شخصیت اسکیزوتایپال اعتقاد آنها به افکار خرافی است. به همین خاطر شاید بیشتر از هر گروه و شخصیت دیگری اعتقاد به خرافات را در این بیماران پیدا کنید. برای آشنایی با اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

اعتقاد به خرافات چه پیامدهایی دارد؟

یکی دیگر از سؤالاتی که باید جواب بدهیم راجع به پیامدهای اعتقاد به خرافات است. اینکه یک گروه از انسان‌ها به خرافه اعتقاد دارند چه اشکالی دارد؟ این افکار آسیبی برای کل جامعه نخواهند داشت. پس چرا باید با وجود آنها مبارزه کنیم؟

در پاسخ به سؤال بالا باید بگوییم که اعتقاد به خرافات در بهترین حالت و کمترین مشکلی که ایجاد می‌کنند باور فرد به توانایی‌های خودش را زیر سؤال می‌برند. فردی را در نظر بگیرید که به این نتیجه رسیده فکرکردن به قبولی در امتحان می‌تواند باعث موفقیت او در آزمون‌ها یا رها شدن از مشکلات باشد.

این فرد به‌تدریج و با هر بار تأیید شدن باورش، اعتقاد بیشتری به قدرت فکرش و در نتیجه اعتقاد کمتری به توانایی‌های خودش پیدا خواهد کرد. این موضوع کم‌کم باور به توانمندی و اعتمادبه‌نفس فرد را از بین می‌برد؛ و تا جایی پیش می‌رود که او دیگر اهمیتی برای تلاش خودش قائل نشده و همه چیز را وابسته به تمرکز بر آن فکر می‌داند.

تأثیر منفی دیگر اعتقاد به خرافات این است که این باور در کل جامعه پخش خواهد شد. و در نتیجه روزبه‌روز انسان‌های بیشتری را درگیر خود می‌کند. به میزانی که اعتقاد به خرافات گسترش پیدا کند تلاش مردم برای فهمیدن واقعیت‌ها و بالابردن آگاهی علمی کم می‌شود. و این موضوع طبیعتاً اثرات منفی بسیاری بر روی جامعه و پیشرفت آن خواهد داشت.

راهکارهایی برای مبارزه با افکار خرافی

بالابردن آگاهی

اولین و مهم‌ترین دلیل رواج‌پیداکردن خرافات نبود آگاهی است. وقتی شما نمی‌دانید که یک اتفاق چرا پیش آمده یا چرا اتفاق نیفتاده است دست‌به‌دامن حدس و گمان می‌شوید. در مقابل هرچقدر مسائل برای ما روشن‌تر باشند احتمال اینکه به سمت خرافات برویم کمتر می‌شود. پس می‌توانیم بگوییم اولین راه برای مبارزه با خرافات این است که آگاهی خود را بالاتر ببرید.

پیداکردن مثال‌های نقض

یک قانون برای اینکه قانون باشد باید همیشه عمل کند. برای مثال آب همیشه در صد درجه به جوش می‌آید. یا هر چیزی را که از ارتفاع پرتاب کنیم به سمت زمین حرکت می‌کند. پس اگر انجام‌دادن یک کار خاص یا خواندن یک دعا باعث شده موفق شوید حتماً و حتماً باید همیشه باعث این کار شود. برای مبارزه با فکر خرافی بهتر است مواقعی که برخلاف انجام‌دادن آن کار یا خواندن آن دعا نتیجه لازم را نگرفته‌اید را یادداشت کنید. این مثال‌ها دلیل خوبی برای این هستند که باور کنید افکارتان خرافی است.

احتمال‌های دیگر را در نظر بگیرید

افکارتان را روی یک کاغذ یادداشت کنید. سعی کنید به این سؤال پاسخ بدهید که به جز دعایی که خواندید یا کاری که انجام دادید چه دلایل دیگری برای نتیجه به‌دست‌آمده وجود داشته است؟ پیداکردن سایر احتمالات به شما کمک می‌کند متوجه سهم افکار خود در اتفاقاتی که پیش می‌آیند باشید.

خرافات و اهمیت مشاوره

یکی از معروف‌ترین و شاید بتوانیم بگوییم بهترین درمان‌ها در روان‌شناسی روش شناختی – رفتاری است. در این روش تلاش می‌شود تا افکار اشتباه فرد پیدا شده و سپس برای تغییر آنها به سمت افکار منطقی‌تر به فرد کمک می‌شود. در کنار تلاش برای تغییر افکار به‌تدریج به او کمک می‌شود که رفتارهای اشتباه خود را نیز کنار گذاشته و رفتارهای سالم‌تری را جایگزین آن کند. باتوجه‌به این که خرافات نیز افکار و رفتارهای غیرمنطقی هستند برای تغییر دادن این شرایط می‌توانیم از این درمان استفاده کنیم. پس اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان درگیر این افکار شده بهتر است قبل از هر کاری از یک روان‌شناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه خرافات و هر فکر باورنکردنی می‌توانید با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی ذهن نو در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا افکاری مثل دود کردن اسپند و ازبین‌رفتن بدی‌ها که نسل‌هاست رواج دارند واقعاً واقعیت دارند؟

هیچ منشأ علمی برای این افکار وجود ندارد. و به‌خصوص مثال‌های نقض بسیاری هم برای آنها وجود دارد. به همین خاطر نمی‌توانیم تنها به این دلیل که آنها در چندین نسل ادامه داشته‌اند بگوییم که این افکار واقعیت دارند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خرافات چیست ؟ | اعتقاد به خرافات چه پیامدهایی دارد؟



:: برچسب‌ها: خرافات چیست ؟ | اعتقاد به خرافات چه پیامدهایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عوامل تحریک کننده افسردگی می‌توانند با توجه به شرایط و تصورات هر فردی متفاوت از دیگران باشند. با این‌ حال برخی عوامل نظیر احساس شکست و ناکامی یا از دست دادن عزیزان در بسیاری از افراد باعث بروز افسردگی می‌شوند. در میان عوامل تحریک‌کننده افسردگی شدت مشکل و همین‌طور مدت‌زمانی که فرد درگیر این موضوع می‌شود ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند به روانشناسان در پیش‌بینی شدت افسردگی و همین‌طور احتمال بهبودی فرد کمک کنند. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: عوامل تحریک کننده افسردگی | مهم ترین عامل ایجاد افسردگی

عوامل تحریک کننده افسردگی

عوامل تحریک‌ کننده افسردگی یا دلایلی که باعث بروز این اختلال می‌شوند با توجه به شرایط و تصورات هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. به عبارتی می‌توان گفت آنچه باعث می‌شود به دنبال بروز یک اتفاق فرد دچار افسردگی شود، خود رخداد نیست. بلکه تعبیر و باور فرد از موقعیت است که می‌تواند باعث افسردگی در فرد شود. به همین خاطر عوامل تحریک‌کننده افسردگی به تعداد انسان‌های روی زمین متفاوت است. اما برخی شرایط با احتمال بیشتری فرد را درگیر افسردگی می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- سوگواری و از دست دادن عزیزان

یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده افسردگی، از دست دادن است. همه ما اشخاصی را در زندگی داریم که برایمان ارزش بسیاری دارند و ارتباط داشتن با آن‌ها می‌تواند آرامش بسیاری برایمان ایجاد کند. از دست دادن این افراد به دلیل مرگ، طلاق، مهاجرت یا هر دلیل دیگری ازجمله مسائلی است که می‌تواند شرایط روحی فرد را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. و مشکلاتی را برای وی ایجاد نماید. از دست دادن عزیزان فرد را دچار سوگ می‌کند. و در صورتی‌ که او نتواند به‌ خوبی با شرایط جدید سازگار شده و مراحل سوگ را پشت سر بگذارد. احتمال بروز افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید : افسردگی بعد از طلاق

 

2- شکست و ناکامی از عوامل تحریک کننده افسردگی

شکست در یک آزمون، کار یا حتی رابطه عاطفی موضوع تلخی است جزو عوامل تحریک کننده افسردگی است. که هیچ‌یک از ما دوست نداریم با آن مواجه شویم. به همین خاطر روانشناسان شکست و نرسیدن به اهداف، عشق یا خواسته‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده افسردگی می‌دانند. و به میزانی که رسیدن به یک هدف خاص برای فرد اهمیت بیشتری داشته باشد، ناکامی در رسیدن به آن به احتمال بیشتری می‌تواند فرد را افسرده کرده. و یا شدت بیشتری از این اختلال را در وی ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که با ناکامی مواجه می‌شوید برای پیشگیری از بروز افسردگی و مشکلات جدی‌تر آمادگی لازم را برای خود ایجاد کنید.

 

3- بیماری‌های جسمی

بیماری های جنسی مشهود ترین عوامل تحریک کننده افسردگی هستند. ابتلای فرد یا هر یک از نزدیکان به بیماری‌های جسمی به‌ویژه بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله مسائلی هستند که استرس بسیاری ایجاد می‌کنند. مراقبت‌های لازم، تهیه دارو و همین‌طور هزینه‌هایی که مراقبت از این بیماران به همراه دارد. می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند و به همین خاطر روانشناسان سلامت ابتلا به بیماری‌های جسمی را یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک‌کننده افسردگی می‌دانند.

 

4- تغییرات جدی در شرایط زندگی از عوامل تحریک کننده افسردگی

قدرت سازگاری با شرایط زندگی یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک کننده افسردگی است که فرد را از ابتلا به بیماری‌های روحی در امان نگه می‌دارد. به‌طورکلی سازگاری به این معناست که فرد بتواند خود را با شرایط جدید زندگی وفق داده. و کمترین دشواری را در توانایی فعالیت‌های خود ایجاد کند. اهمیت قدرت سازگاری در شرایطی که فرد تغییرات جدی در زندگی تجربه می‌کند بیش از قبل نمایان خواهد شد. برای مثال بحران‌های مالی، طلاق یا حتی اتفاقات مثبتی مثل تولد فرزند یا مهاجرت ازجمله موضوعاتی هستند که نیاز به توانایی بالایی برای سازگار شدن با شرایط جدید دارند و به میزانی که شما انعطاف‌پذیری کمتری در مقابل این تغییرات داشته باشید احتمال بروز بیماری‌های روحی و ازجمله افسردگی افزایش پیدا می‌کند.

 

5- شرایط نامساعد خانوادگی و اجتماعی

شرایط نامساعد خانوادگی از عوامل تحریک کننده افسردگی است. تحقیقات سارافینو در سال 2017 میلادی نشان داد یکی از مهم‌ترین عواملی که از فرد در مقابل ابتلا به افسردگی محافظت می‌کند ،برخورداری از یک سیستم حمایتی مناسب در اطراف وی است. در این بررسی مشخص شد افرادی که باور دارند اطرافیان آن‌ها را دوست دارند و در مواقع سختی می‌توانند روی کمک دیگران حساب کنند از سلامت روان بالاتری برخوردار هستند. به همین نسبت احساس تنهایی یا نداشتن روابط اجتماعی مناسب می‌تواند ریسک ابتلای فرد به افسردگی را افزایش دهد. افرادی که احساس می‌کنند دیگران حرف‌هایشان را نمی‌فهمند یا در شرایط سخت نمی‌توانند روی کمک دیگران حسابی باز کنند در صورت بروز بحران با احتمال بیشتری دچار افسردگی خواهند شد.

 

6- مشکلات روحی و شخصیتی از عوامل تحریک کننده افسردگی

در میان عوامل تحریک‌ کننده افسردگی می‌بایست برای مشکلات شخصیتی و روحی نقش ویژه‌ای در نظر بگیریم. مشکلاتی از قبیل اعتمادبه‌نفس پایین، اختلالات شخصیتی مانند شخصیت وابسته، حساسیت بیش‌ازحد به دوست‌داشتنی بودن. و همین‌طور مشکلات روانی جدی همچون اسکیزوفرنی که باعث کاهش ارتباطات فرد می‌شوند. ازجمله مسائلی هستند که می‌توانند باعث بروز افسردگی در فرد شوند. به همین خاطر بهتر است همه ما برای اطمینان از سلامت روان خود یا عوامل زمینه‌ای مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس از یک روانشناس کمک بگیریم.

 

7- باورها، نگرش‌ها و تصورات

باورها و نگرش انسان در عوامل تحریک کننده افسردگی موثر هستند. همان‌طور که گفته شد آنچه باعث افسردگی می‌شود یک رویداد نیست. بلکه معنا و تفسیری است که ما برای آن رویداد در نظر می‌گیریم. به همین خاطر است که شکست می‌تواند برخی افراد را درگیر افسردگی کرده و برای برخی دیگر تبدیل به انگیزه‌ای برای پیشرفت و پیروزی شود. درنتیجه شاید بتوان طرز فکر هر فرد را مهم‌ترین عامل تحریک‌کننده افسردگی نامید. افرادی که معمولاً موفقیت‌های خود را به عوامل بیرونی یا شانس و شکست‌هایشان را به ناتوانی‌های خود نسبت می‌دهند، ناتوانی در یک زمینه را به معنای بی‌ارزش و ناتوان بودن در تمامی زمینه‌ها می‌دانند و همین‌طور احساس می‌کنند مشکلات برای آن‌ها هرگز حل نخواهد شد و بیش از دیگران در مقابل افسردگی آسیب‌پذیر هستند.

 

8- اعتیاد یا بزهکاری از عوامل تحریک کننده افسردگی

ابتلا به اعتیاد یا هرگونه بزهکاری ازجمله مسائلی است که عوامل تحریک کننده افسردگی را در فرد افزایش می‌دهد. صرف‌نظر از اینکه گاهی اوقات خود افسردگی، دلیل میل به مصرف مخدرها یا ارتکاب بزهکاری است، این رفتارها دایره اجتماعی فرد را محدود کرده و همین‌طور با ایجاد درگیری‌های قانونی برای فرد باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی یا سایر بیماری‌های روحی در فرد می‌شوند. علاوه بر این مبتلایان به اعتیاد معمولاً در تلاش‌های خود برای ترک مخدر شکست می‌خورند. و این شکست‌ها باعث می‌شود، تا تصور این افراد راجع به خودشان بسیارمنفی شده. و از این طریق باعث بروز افسردگی در وی می‌شوند.

بیشتر بخوانید : افسردگی بعد از ترک اعتیاد

 

9- سبک زندگی ناسالم

یکی از مهم‌ترین عوامل تحریک کننده افسردگی، داشتن عادات ناسالم در جریان زندگی است. فعالیت در مشاغلی که با استرس بسیاری همراه است، بی‌توجهی به داشتن اوقات فراغت یا الگوی خواب و خوراک نامنظم در کنار بی‌توجهی به ورزش و فعالیت جسمی ازجمله مسائلی است که می‌تواند فرد را در مقابل افسردگی آسیب‌پذیر نماید.

 

10- تفاوت داشتن با دیگران

تفاوت داشتن با دیگران به هر دلیلی نظیر ابتلا به معلولیت‌ها ازجمله مسائلی است که می‌تواند از عوامل تحریک کننده افسردگی باشد. احساس متفاوت بودن با دیگران یا غیرعادی بودن در کنار محدودیت‌هایی که برای برقراری ارتباط برای فرد ایجاد می‌شود و همین‌طور شکل‌گیری این احساس که دیگران قدرت درک احساسات و شرایط فرد را ندارند می‌تواند دلیلی برای شروع افسردگی در فرد باشد.

11. رژیم غذایی

یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی، رژیم غذایی است. کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی باعث افزایش و سرعت پیشرفت افسردگی خواهد شد. برای جلوگیری از افسردگی از مصرف مواد غذایی با اسیدهای چرب، شیرینی،نان سفید و ماکارانی خودداری کنید.

12. استرس

استرس ها و اضطراب هایی که در طول زندگی تجربه می‌کنیم از عوامل تحریک کننده افسردگی هستند. برای رهایی از این اتفاق مدیتیشن، یوگا و تمرینات ذهن آگاهی را انجام دهید.

13. استفاده بیش از حد از شبکه اجتماعی

یکی از دیگر عوامل تحریک کننده افسردگی، استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی است. گاهی استفاده از این فضاها جز استرس و تنش هیچ سرگرمی برای افراد ندارد. جالب است بدانید که محققان افسردگی فیسبوک را شناسایی کرده اند.

14. مهاجرت

مهاجرت یکی از انواع عوامل تحریک کننده افسردگی است. احساس تنهایی، ناآشنایی با محیط جدید و احساس ناتوانی حس هایی است که در مهاجرت بوجود می‌آید. علائمی که بر اساس مهاجرت ایجاد می‌شود سبب افسردگی خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از مهاجرت کلیک کنید.

15. شکست عشقی

شاید یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده افسردگی، شکست عشقی است. همه افرادی که شکست عشقی را تجربه کرده اند دچار افسردگی نمی‌شوند. اما افرادی وجود دارند که مراحل سوگ را نمی‌گذرانند و سلامت روان خود را به خطر می‌اندازند. این اتفاق و شکست عشقی سبب بروز افسردگی خواهد شد که علائم مخصوص به خود را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از شکست عشقی کلیک کنید.

جلوگیری از شروع افسردگی

هنگامی‌که با عوامل تحریک‌ کننده افسردگی آشنا می‌شویم، به این نتیجه می‌رسیم که بهترین راه برای پیشگیری از ابتلای افسردگی این است که خود را از این عوامل

آسیب‌زا دور نگه داریم و در صورت مواجهه با آن‌ها برای کاهش میزان اثرگذاری‌شان تلاش کنیم. انتخاب یک سبک زندگی سالم و منظم، ایجاد روابط اجتماعی مطلوب، انتخاب هدف و تلاش برای رسیدن. و همچنین کمک از روانشناسان ازجمله مسائلی هستند که برای کاهش احتمال افسردگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای آشنایی با بهترین و سریع ترین روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

هنگامی‌که نشانه‌های افسردگی را در خود می‌بینید و یا با هر یک از عوامل تحریک کننده افسردگی مثل شکست عشقی، بیماری، بحران‌ها و یا سوگ در زندگی مواجه می‌شوید. می‌توانید با کمک از مشاورین روانشناسی توانایی‌های خود را برای مبارزه با این بیماری افزایش دهید. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر

عوامل تحریک کننده افسردگی بسیار وجود دارد که در این مقاله به مهم ترین آن اشاره کرده ایم. برای رهایی از این اختلال و کاهش علائم افسردگی بهتر است از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوامل تحریک کننده افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین عامل ایجاد افسردگی چیست؟

مهم‌ترین عامل ایجاد افسردگی چیست؟

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عوامل تحریک کننده افسردگی | مهم ترین عامل ایجاد افسردگی



:: برچسب‌ها: عوامل تحریک کننده افسردگی | مهم ترین عامل ایجاد افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک مورفین را معمولا از روش‌های مشابه مواد افیونی استفاده می‌کنند، چراکه مورفین نوعی مسکن قوی است که از نظر داروشناسی در طبقه مخدرهای افیونی قرار می‌گیرد. این دارو قابلیت اعتیادآوری دارد و مصرف آن به صورت خودسر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از همین رو پزشکان تنها در شرایط بیمارستانی یا درگیری با دردهای شدید مورفین را در مقادیر محدود تجویز می‌کنند. متاسفانه برخی افراد از سرناآگاهی یا به خاطر حالات خوش ناشی از مصرف مورفین به آن معتاد می‌شوند و دیگر نمی‌دانند چگونه باید ترک مورفین را آغاز کنند. اگر قصد ترک را دارید، حتما تحت نظر متخصص شروع به این کار کنید، برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: ترک مورفین

سوء مصرف مورفین

مورفین نوعی مسکن نسبتا قوی است که خاصیت اعتیادآوری دارد، چرا که نوعی ماده مخدر افیونی محسوب می‌شود. و از طریق چسبیدن به گیرنده های اپیوئیدی در مغز انتقال پیام درد را با اختلال مواجه می کند. مورفین همانند هر ماده اعتیادآور دیگر باعث بیش فعالی مدارهای دوپامینرژیک در مغز می شود. در نتیجه افراد پس از مدتی نسبت به دوز مصرفی مورفین تحمل پیدا می کنند و نیاز دارند برای احساس اثرات خوشایند ناشی از آن مقدار مصرف خود را افزایش دهند. در این زمان سوء مصرف دارو شروع شده و موجب اعتیاد و حتی اور دوز می‌شود. که باید به ترک مورفین رو آورد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به مورفین کلیک کنید.

علائم ترک و قطع ناگهانی مورفین

یکی از ویژگی‌های اصلی اعتیاد این است که هنگام محروم شدن از مواد یکسری علائم ناخوشایند تجربه می‌شود که به آن‌ها سندروم ترک یا محرومیت می‌گویند. مهم‌ترین علائم ترک مورفین عبارتند از:

  • درد عضلات، مفاصل و استخوان‌ها
  • حالت تهوع
  • اسهال و استفراغ
  • علائم آلرژی نظیر آبریزش بینی و خارش
  • بی قراری و بی خوابی
  • آنفولانزا
  • تعریق
  • آبریزش بینی
  • لرز
  • گرفتگی معده
  • تپش قلب
  • سوزش روی پوست
  • اضطراب
  • بی قراری
  • بی خوابی
  • خواب آشفته
  • ناراحتی
  • تحریک پذیری

عوارض ترک مورفین

همانطور که می‌دانید این ماده مخدر بر سیستم بدنی مصرف کننده‌گان اثر گذار است. به همین دلیل است که متخصصان در حوزه ترک به ندرت دارو تجویز می‌کنند. ترک مورفین عوارضی را به دنبال دارد. که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • عدم تمرکز
  • کاهش ضربان قلب
  • فشار خون
  • آرامش کاذب
  • عدم هوشیاری
  • تنبلی
  • سرگیجه
  • تیک عضلانی
  • آکنه و لکه پوستی
  • خستگی مفرط
  • عدم تحرک
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • اختلال در تفکر
  • افسردگی شدید
  • اختلال تنفسی
  • استرس
  • بی قراری
  • اختلال رفتاری
  • انزوا
  • عدم مسئولیت پذیری
  • عدم تمایل به فعالیت روزمره
  • انقباض روده
  • پارانویا
  • عدم ثبات در روابط احساسی
  • تنگ شدن مردمک چشم
  • اوردوز
  • مرگ

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد

بهترین روش های ترک مورفین

در گذشته روش‌های علمی متنوعی برای ترک مواد مخدر وجود نداشت. همین مسئله باعث می‌شد که کنار گذاشتن مواد برای بسیاری از بیماران امری غیرممکن و زجرآور به نظر برسد. اما امروزه روش‌های گوناگونی برای ترک ابداع شده که به افراد کمک می‌کنند علائم ترک خود را کنترل کرده و با سهولت بیشتری دوران پرهیز را پشت سر بگذارند. در ادامه به موثرترین روش‌های ترک مورفین اشاره کرده‌ایم:

1- سم زدایی با استفاده از داروها نگهدارنده

یکی از راه های ترک مورفین، سم زدایی است. همان طور که گفته شد ترک مواد مخدر افیونی نظیر مورفین به بروز سندروم محرومیت از مواد می‌انجامد. این سندروم با علائمی نظیر درد مفاصل و استخوان‌ها ظاهر می‌شود. علائم محرومیت از مورفین می‌توانند آنقدر شدید شوند که فرد را از ادامه مسیر ترک بازدارند. در این شرایط استفاده از روش سم زدایی با داروهای نگهدارنده به بیماران توصیه می‌شود. برای آشنایی با سم زدایی بدن از مواد مخدر کلیک کنید.

داروهای نگهدارنده شامل متادون و بوپرنورفین هستند. عملکرد داروهای نگهدارنده به این صورت است که همانند مخدرها به گیرنده‌های اپیوئیدی می‌چسبند و در نتیجه از بروز علائم ترک پیشگیری می‌کنند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که نگهدارنده‌ها، داروهایی شبه افیونی هستند و خود نیز می‌توانند آثار اعتیادی به جای بگذارند. از همین رو برای ترک مورفین با این داروها حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید : تست مورفین

2- ترک مورفین به کمک جلسات روان درمانی

جلسات روان درمانی کمک بزرگی به ترک مورفین می‌کند. امروزه متخصصان همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که سم زدایی به معنای ترک نیست؛ بلکه قدم اول در مسیر درمان است. آنچه اعتیاد را به پدیده‌ای برگشت پذیر تبدیل می‌کند جنبه‌های روانی آن است. در نتیجه برای تداوم پرهیز باید درمان‌های روان شناختی را نیز از سر بگیرید.

رواندرمانی به صورت انفرادی به شما کمک می‌کند تا شرایط روحی خود را برای ترک مورفین با درمانگر درمیان بگذارید و مهارت‌های لازم برای کنار آمدن با مسائل اختصاصی ترک نظیر وسوسه را نیز از وی بیاموزید. هم چنین درمانگر به شما کمک می‌کند عوامل برانگیزان مصرف را در خود بشناسید و برای پیشگیری از عود برنامه‌ای بلند مدت در نظر بگیرید. برای آشنایی با ویژگی‌های جلسات روان درمانی کلیک کنید.

3- گروه درمانی و گروه های خودیاری

گروه درمانی یکی از روش‌های بسیار موثر برای ترک مورفین است. که بیماران مبتلا به سوء مصرف مواد از آن تا حد زیادی بهره می‌برند. در این روش گروهی از افراد که مشکل مشابهی دارند، دور هم جمع می‌شوند و به یکدیگر انگیزه و انرژی می‌بخشند. بیماران هنگام قرار گرفتن در گروه درمانی یا گروه‌های خودیاری نظیر انجمن‌های معتادان گمنام بیشتر احساس می‌کنند که درک شده‌اند و به احتمال بیشتری به توصیه‌های دیگران عمل کنند. درمانگر در طی گروه درمانی از اعضا می‌خواهد تا به نوبت از تجربیات خود بگویند و در مورد چالش‌هایی که هم اکنون با آن‌ها رو به رو هستند گفتگو نمایند.

4- خانواده درمانی

درمانگران سیستمی بر این باورند که هر مشکل روانشناختی که در خانواده پیش می‌آیند، برآیند روابط و الگوهای غلط ارتباطی در کل سیستم است. در نتیجه برای بهبود یک نفر کل سیستم باید تحت درمان قرار بگیرد. از همین رو این متخصصان در مواجهه با ترک مورفین نیز خانواده درمانی را پیشنهاد می‌دهند. خانواده درمانگر در طی جلسات سعی می‌کند در مورد ماهیت اعتیاد به اعضای خانواده اطلاعات و اگاهی بدهد و به آن‌ها کمک کند تا الگوهای رفتاری سالمی را جایگزین تعاملات نادرست قبلی کنند.

شرکت در جلسات درمانی حداقل یک الی دو جلسه برای تمامی خانواده‌هایی که عزیزی دارند که با اعتیاد درگیر است توصیه می‌شود. یعنی اگر بیمارتان در کمپ و یا سایر مراکز درمانی بستری است باز هم خانواده باید برای دریافت بعضی آموزش‌ها باید از متخصص ترک اعتیاد مشاوره بگیرند.

نکاتی برای ترک مورفین

نکاتی برای ترک مورفین باید مد نظر قرار دهید.

  • مورفین ماده مخدری است که برای درمان دردهای شدید و باید زیر نظر پزشک تجویز شود. باید طبق تشخیص پزشک دوز و مقدار مصرف مورفین مشخص شود.
  • مورفین سبب مسدود کردن سیگنال های درد می‌شود که از اعصاب مغز می‌رسد. به این سبب باعث درمان دردهای بسیار شدید می‌شود.
  • عوارض شایع ترک مورفین یبوست، حالت تهوع و خواب آلودگی است.
  • هنگامی که مورفین مصرف می‌کنید، از الکل استفاده نکنید. زیرا احتمال بروز عوارضی مانند خواب آلودگی افزایش می‌دهد.
  • مورفین را با داروهای خواب آور، داروهای کاهش اضطراب، آلرژی، ضد افسردگی، فشارخون، تهوع، استفراغ و رفع مشکلات روانی مصرف نکنید.

کلام آخر

روش های ترک مورفین با تمام روش های ترک اعتیاد یکسان است. برای ترک تمام مواد مخدر از جمله ترک مورفین نیاز مبرم به روانشناس و متخصص است. فرد، همسر و فرزندان نیز باید در جلسات مشاوره حضور داشته باشند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

داروهای نگهدارنده چه داروهایی هستند؟

داروهای نگهدارنده نوعی داروی شبه افیونی هستند که عملکرد مواد مخدر نظیر مورفین را تقلید می کنند. از جمله این داروها می توان به متادون و بوپرنورفین اشاره کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک مورفین



:: برچسب‌ها: ترک مورفین ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض و دلیل خاصی را تا به حال تجربه کرده اید؟ دلایل ناراحتی های همسر بسیار متنوع و متفاوت از یکدیگر است. احتمالا از اینکه همسرتان به شما توجهی ندارد و نیازتان را بر طرف نمی‌کند، کلافه شده اید. یا از اینکه شما کلمه ساده ای گفته‌اید، ولی با واکنش تند همسرتان مواجهه شده اید، سردرگم هستید. برای رهایی از این سردرگمی و کلافگی ها بهتر است نشانه ها را به روانشناس گزارش کنید تا دلیل این رفتار را برای شما مشخص کند. برای دریافت خدمات همین حالا روی مشاوره خانواده کلیک کنید.

منبع: ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض | دلخوری از همسر

ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

دلایل ناراحتی از همسر به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی از خانم ها دوست دارند احساسات خود را بیان کنند و برخی از اقایان علاقه ای به بیان احساسات ندارند. هورمون ها، مسائل کاری، مشکلات اقتصادی، بی توجهی و … عواملی هستند که سبب بروز ناراحتی می‌شود. حتی گاهی با وجود این مسائل با کوچکترین حرف شما همسرتان آزرده خاطر و پرخاشگر خواهد شد. علائم و دلایل ناراحتی خانم ها با آقایان از یکدیگر متفاوت خواهد بود. آقایان با پرخاشگری و خانم ها با بی میلی نشان می‌دهند. اصولا خانم هایی که ناراحت هستند میلی به کار کردن، پختن غذا و جمع آوری منزل ندارند.

بیشتر بخوانید: مشکل با همسر

چرا زنم را بی دلیل ناراحت می‌کنم | ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

گاهی علل ناراحتی خانم ها بسیار قابل تشخیص است و یا شاید خودتان با رفتارهای او متوجه ناراحتی اش شوید. اما برخی از خانم ها سکوت را ترجیح می‌دهند. بنابراین شما باید به دنبال دلیل ناراحتی او باشید. در ادامه به دلایل ناراحتی خانم ها اشاره کرده ایم.

1. بی توجهی

مهمترین و اساسی‌ترین علت ناراحتی خانم ها بی توجهی است. خانم ها از مردان بی توجه بیزار و فراری هستند. مثلا زمانی که آقایان خسته از سرکار باز می‌گردند، به تماشای تلویزیون و خوابیدن می‌پردازند. اما خانم ها نیاز به توجه و محبت آقایان دارند. زمانی که به خانم ها توجه نکنید و تلویزیون را به زن خود ترجیح دهید، او دچار ناراحتی و غم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی مرد به زن کلیک کنید.

2. بی احترامی | ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

معمولا تصمیم های بزرگ زندگی را آقایان می‌گیرند. اما اینکه تصمیم های زندگی مشترک را خودشان به تنهایی بدون کمک خانم می‌گیرند، موجب ناراحتی خانم ها خواهد شد. اما باید به همان اندازه که شما در تصمیم گیری اهمیت دارید، خانمتان نیز مهم باشد. از کوچکترین چیزها مانند انتخاب رستوران تا بزرگترین تصمیم ها مانند خرید خانه و … از نظر همسرتان نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بی احترامی مرد به زن

3. یکنواختی

روزمرگی و یکنواختی پس از چند سال با گذشت از ازدواج بوجود می‌آید. این یکنواختی می‌تواند هر فردی را آزرده خاطر کند چه برسد به کسی که عاشقانه با او ازدواج کرده اید و قول خوشبختی به او بدهید. گاهی با پیاده روی، مسافرت و گردش دو نفره از این یکنواختی رها خواهید شد.

4. به تنهایی برنامه گذاشتن | ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

آقایان ممکن است قرارهای کاری زیادی داشته باشند که موجب ناراحتی خانم ها شود. شاید خانم شما به دلیل شرایط کاری چیزی به شما نگوید اما ناراحتی او مشهود باشد. برای اینکه این شرایط را رو به بهبودی سوق دهید، در تمام قرارهای کاری از او نیز دعوت کنید.

5. بی محبتی

همانطور که گفتیم خانم ها از بی توجهی بیزارند، از بی محبتی و ابراز علاقه نکردن نیز خوششان نمی‌آید. هر زمان که توانستید با کوچکترین صحبت ها به همسر خود محبت کنید. به او روزانه بگویید که چقدر دوستش دارید و برای رفع نیازهای او ساعت ها به کار می‌پردازید.

6. مدیریت نکردن | ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

آقایانی که مسائل مالی و هزینه های زندگی را مدیریت نمی‌کنند، باید بدانند که دلیل عمده ناراحتی زنشان وضعیت بد اقتصادی خانه است. با دقت، برنامه ریزی و هوشمندانه پول ها را خرج کنید تا دائم در حال پرداخت بدهی نباشید که همسرتان ناراحت شود.

7. کمک نکردن

خانم ها تمام طول روز صرف آشپزی، مرتب کردن خانه و رسیدگی به یچه ها هستند و انتظار دارند زمانی که همسرشان حضور دارد در این امور او را همراهی کند. کارهای خانه را تقسیم کنید، از فرزندتان نوبتی مراقبت کنید و گاهی برای غذا به بیرون از خانه بروید.

8. هورمون ها

خانم ها با مشکل هورمون ها در دوران قاعدگی نیز درگیر هستند. یکی از دلایل ناراحتی و بی حوصلگی خانم ها، سیکل قاعدگی است. خانم ها را در این دوران درک کنید و حرف هایی که علاقه ندارد را بازگو نکنید.

بیشتر بخوانید: خانواده سالم

چرا شوهرم را بی دلیل ناراحت می‌کنم؟ | ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

آقایان ناراحتی خود را با خشم و پرخاشگری بروز می‌دهند. گاهی خانم ها نیز با تمام مشکلاتی که یک مرد تحمل می‌کند، رفتارهایی انجام می‌دهند که سبب ناراحتی بیشتر آنها می‌شود. در ادامه دلایل ناراحتی آقایان از خانم ها را اشاره کرده ایم.

1. دعوا

مردان از دعوا و بحث خوششان نمی‌آید. زمانی که بحث ها و دعواها طولانی مدت شود و روزانه اتفاق بی‌افتد، آقایان ناراحت و غمگین خواهند شد.

2. رابطه جنسی

یکی از نیازهای اصلی آقایان، رابطه جنسی است. زمانی که رابطه جنسی به درستی و مورد رضایت آقایان باشد حالشان خوب است. اما اگر یکی از مشکلات عمده آقایان نارضایتی جنسی باشد، همیشه ناراحت خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نداشتن رابطه جنسی کلیک کنید.

3. درک نکردن

از دلایل آقایان برای ناراحتی درک نشدن آنها است. مردان پیش خود می‌گویند که برای پایداری این خانواده صبح تا شب مشغول هستم اما کسی شرایط من را درک نمی‌کند. برای درک آقایان لازم است کارهایی که دوست دارند انجام دهید و در شرایطی به او فشار وارد نکنید.

4. بی توجهی

مردان نیز مانند خانم ها نیاز به توجه دارند. لازم است که تمام وقتتان را صرف کار یا خودتان نکنید. با پختن غذای خوب و آغوش کشیدن همسر به او ابراز علاقه کنید. و بابت تمام سختی هایی که برای رفاه خانواده انجام می‌دهد تشکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی زن به مرد کلیک کنید.

5. پر خرجی

شاید خنده دار به نظر برسد، اما کم خرج باشید. مسائل مالی یکی از مهم ترین دلایل ناراحتی آقایان است. زمانی که از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستید، سعی در کم خرج کردن داشته باشید. زمانی که در این وضعیت پر خرج باشید، همسرتان ناراحت خواهد شد و شما را زنی بدون درک می‌نامد.

6. همدلی نکردن

همدلی مانند هماهنگی بین دو مغز می‌ماند. اگر در تمام شرایط با او هم فکر نباشید و در همه شرایط به جای همدلی غر بزنید، شک نکنید که همسرتان ناراحت خواهد شد. همدلی جزو مهم یک رابطه است.

برای آشنایی با نحوه ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید.

7. سازش نکردن

شرایط ازدواج سخت و پر چالش است. گاهی خانم ها با کوچکترین بحث و ناراحتی یا مشکلات مالی از همسر خود دور می‌شوند و شرایط را نمی‌سنجند. سازگار نبودن خانم ها باعث ناراحتی آقایان خواهد شد. اگر همسر خود را دوست دارید با او در تمام سختی ها سازش کنید و تنهایش نگذارید. او به حمایت شما نیاز دارد.

راهکار برای از بین بردن ناراحتی همسر | ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض

برای از بین بردن ناراحتی همسر، باید راهکارهایی را انجام دهید که در دو جنس زن و مرد کاربرد دارد. در ادامه به این راهکارها اشاره کرده ایم.

  • سعی در شناسایی دلیل ناراحتی همسر خود داشته باشید.
  • با دقت به صحبت های او گوش کنید و همدلی کنید. برای آموزش مهارت همدلی کلیک کنید.
  • اگر در این شرایط شما را سرزنش کرد یا حرف بدی زده شد، جدی نگیرید.
  • صبور باشید و انتظار عصبانیت از همسرتان را داشته باشید.
  • اشتباه خود را بپذیرید، عذرخواهی کنید و بگویید که دیگر تکرار نخواهد شد.
  • پس از شنیدن حرف ها و صحبت های او، کم کم نزدیکش شوید و او را در آغوش بگیرید.
  • ابراز علاقه کنید و بگویید که چقدر او را دوست دارید.
  • برای یکدیگر وقت کافی بگذارید و رفتار گذشته را تکرار نکنید.
  • توجه، محبت، درک، ابراز علاقه و همدلی را فراموش نکنید.
  • برای رفع مشکلات حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس کیفیت روابط را ارتقاء می‌دهد.

برای آشنایی با نحوه صحیح رفتار با همسر کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، دلایل ناراحتی همسر بسیار متنوع و تشخیص آن سخت است! گاهی خانم ها و آقایان دچار سردرگمی می‌شوند و علت ناراحتی همسر خود را هیچگونه پیدا نمی‌کنند. باید به شما بگویم که روانشناسان برای رفع این مشکل بسیار کمک کننده هستند. رهایی از این سردرگمی و نجات زندگی به دست روانشناسان است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض | دلخوری از همسر



:: برچسب‌ها: ناراحت کردن همسر بدون قصد و غرض | دلخوری از همسر ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

عشق اول زنان مانند مردان یک رابطه منحصر به فرد است. اما در بیشتر موارد زنان درگیر روابطی می‌‍شوند که در واقع برپایه عشق نبوده و باورهای غلط آن‌ها را به ماندن در آن رابطه وا می‌دارد. در مقابل دسته‌ای دیگر از زنان که عشق را تجربه کرده‌اند و به هر دلیلی رابطه‌شان به اتمام رسیده، برای ورود مجدد به رابطه دچار تردیدهایی از جانب خود و نگرانی‌هایی از جانب خواستگارهای‍شان می‌شوند. درچنین شرایطی فراموش کردن عشق اول زنان می‌تواند تبدیل به یک چالش شده و زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار بدهد. در ادامه به ویژگی‌ها و راه‌های فراموش کردن عشق اول زنان اشاره کرده‌ایم.

منبع: عشق اول زنان | فراموشی عشق اول برای زنان ساده است؟

عشق اول زنان

فراموش کردن عشق اول زنان پدیده دشواری است. اگرچه تجربه عشق اول برای همه ما تجربه منحصربه‌فردی است که شاید دیگر با آن کیفیت تکرار نشود. اما این به معنای آن نیست که شما محکوم هستید که برای همیشه در فکر عشق اول خود بمانید. و یا دیگر نتوانید یک رابطه عاطفی باکیفیت را در زندگی تجربه کنید. اگر احساس می‌کنید علی‌رغم گذشت زمان کافی هنوز نتوانسته‌اید خاطره عشق اول خود را فراموش کنید و یک رابطه مطلوب دیگر را شروع کنید. و یا در شرایطی که شریک احساسی شما علی‌رغم تمام تلاش‌هایتان همچنان در فکر رابطه عاطفی قبلی خود است. بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های عشق اول زندگی کلیک کنید.

ویژگی های عشق اول زنان

برخلاف تصوری که در نوجوانی ایجاد می‌شود، عشق اول همیشه قرار نیست اولین رابطه عاطفی فرد باشد. و گاهی ممکن است پس از چند رابطه بی‌سرانجام شما با فردی آشنا شوید که برای نخستین بار احساس عشق و محبتی کنید که پیش از آن احساس نکرده بودید. بااین‌حال عشق اول برای همه ما تجربه منحصربه‌فردی است. که طعم آن تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. همه ما در اولین رابطه عاطفی جدی خود بیش از سایر روابط درگیر احساسات می‌شویم و برای خوشحالی طرف مقابل انرژی بیش‌تری می‌گذاریم. به همین خاطر پایان چنین رابطه‌ای خیلی سخت است. زیرا فرد موضوع باارزشی را ازدست‌داده که انرژی زیادی صرف آن کرده بود. عشق اول زنان بیشتر مانند عشق به پدر است.

تجربه عشق اول زنان می‌تواند حساس‌تر از آقایان باشد. زنان در مقایسه با آقایان شخصیت‌های وابسته‌تر و درعین‌حال آسیب‌پذیرتری دارند. و این باعث می‌شود که پایان یک رابطه عاطفی صدمات روحی بیشتری را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. پس دلایل اهمیت عشق اول زنان را می‌توان در ویژگی‌های احساسی این رابطه دانست. در ادامه به 4ویژگی عشق اول زنان اشاره کرده‌ایم که آن را منحصر به فرد می‌کند.

شدت بالای احساسات

وقتی پس از چند شکست عاطفی وارد یک رابطه جدید می‌شوید، این را یاد گرفته‌اید که از روز اول نمی‌بایست بی‌قید و شرط احساسات خود را برای طرف مقابل خرج کنید. اما در اولین رابطه عاطفی شدت احساسات بالاست و شما از همان روز اول تمامی احساس خود را خرج طرف مقابل می‌کنید. این یکی از ویژگی‌هایی است که عشق اول زنان را تبدیل به رابطه‌ای خاص می‌کند. علاوه بر این مغز شما نیز درگیر حجم بالایی از ترشح هورمون‌ها نظیر سروتونین، دوپامین و همین‌طور اکسی‌توسین یا هورمون عشق می‌شود که باعث می‌شود شما احساس لذت بیش‌ازحدی را تجربه کنید و به‌نوعی مغزتان به این میزان از ترشح مواد شیمیایی وابسته می‌شود. به همین خاطر است که با پایان یافتن یک رابطه عاطفی شما دچار احساس بی‌قراری و ناراحتی می‌شوید و زمانی طول خواهد کشید تا شرایط به شکل اول آن بازگردد.

تجربه نخستین‌ها

حتماً شما نیز به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که همیشه اولین‌ها بهتر و بیشتر در خاطر می‌مانند. حتی می‌توان گفت مغز انسان به‌نوعی سازمان داده شده که نخستین تجربه با قدرت بیشتری در حافظه فرد باقی می‌ماند. و این یکی دیگر از دلایلی است که عشق اول زنان را تبدیل به موضوعی خاص می‌کند.

زنان با تمام وجود در عشق اول حضور دارند

عشق اول زنان رابطه‌ای است که آن‌ها با تمام وجود در آن حضور دارند. و تلاش می‌کنند تا به نحو احسن از شریک احساسی خود مراقبت کنند. این موضوع باعث می‌شود تا حجم زیادی از انرژی روانی فرد صرف شریک احساسی شود یا به‌عبارت‌دیگر شریک احساسی از بسیاری مسائل دیگر اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

هنگامی‌که رابطه عاطفی شما از بین می‌رود حجم زیادی از انرژی روانی به ناگهان آزاد شده که نمی‌دانید با آن چطور برخورد کنید. این همان زمانی است که شما می‌خواهید بدون طرف مقابل زندگی کردن و پر کردن لحظه‌هایتان را یاد بگیرید. با توجه به اینکه ناتوانی در انجام این کار می‌تواند باعث بروز مشکلات روحی بسیاری ازجمله افسردگی شود، بهتر است در چنین شرایطی از یک مشاور کمک بگیرید.

باورهایی در ارتباط با عشق اول

یکی از دلایلی که تجربه نخستین رابطه عشق اول زنان را به موضوعی خاص تبدیل می‌کند باورها و ذهنیتی است که از طریق داستان‌ها یا صحبت‌های اطرافیان راجع به این قضیه می‌شنویم. اهمیتی که این محتواها برای نخستین رابطه عاطفی قائل هستند، باعث می‌شود تا شما نیز به‌صورت ناخودآگاه احترام خاصی برای این رابطه قائل باشید. این درحالیست که شاید روابط بعدی شما به‌مراتب شیرین‌تر و عمیق‌تر از این رابطه باشند، اما اکثر ما تحت تأثیر باورهای موجود عشق اول (یا همان اولین رابطه عاطفی) را رابطه‌ای منحصربه‌فرد می‌دانیم که هرگز تکرار نخواهد شد.

فراموش کردن و ادامه زندگی پس از عشق اول برای زنان

گذر از عشق اول چندان اسان نیست و تا مدت ها به فکر و یاد آن فرد زندگی خواهید کرد. خانم ها بر اساس روحیه رمانتیک و حساسی که دارند، به راحتی نمی‌توانند از عشق اول خود بگذرند. تجربه عشق اول یک تجربه شیرین و جدید است. عشق اول در زنان از قدرت زیادی برخوردار است. به طوری که فراموشی آن آنقدر دردناک است که خانم را مبتلا به بیماری روحی و جسمانی می‌کند. عشق اول تجربه پاک است که احتمالا در سن پایین همه آن را تجربه کرده اند. یکی از مهمترن دلایلی که نمی‌توانید عشق اول خود را فراموش کنید، تجربه شیرین یکیشدن است. نوعی برابری یا استفاده از کلمه “ما” در زندگی و روابط عاشقانه.

اما گاهی دوری، فراموشی و ترک کردن برای سلامت روان خودمان مفید است. جدایی از رابطه سمی و رهایی از آن سخت است اما خودتان را الویت قراردهید، حتی اگر آن فرد عشق اولتان بود! اگر به دنبال راهی برای فراموش کردن عشق خود هستید، بهتر است بیشتر در مورد عشق و مفهوم آن اطلاع داشته باشید. برای درک مفهوم عشق مقاله روانشناسی عشق را بخوانید.

1- یادآورها را دور بریزید / عشق اول زنان

عشق اول زنان بسیار مقدس است. اما اولین کاری که برای فراموش کردن یک رابطه تمام شده می‌بایست انجام دهید این است که هر چیزی که شما را به یاد طرف مقابل می‌اندازد از خود دور کنید. عکس‌ها، یادگاری‌ها، آهنگ‌ها و حتی جمع‌هایی که احتمال روبه‌رو شدن با وی وجود دارد را از خود دور کنید. هنگامی‌که این یادآورها در اطراف شما حضور داشته باشند، بیشتر یاد شریک احساسی‌تان می‌افتید. و این باعث خواهد شد تا شرایط روحی نامطلوب برای مدت بیشتری با شما باقی بماند.

2- برنامه‌ریزی کنید / عشق اول زنان

سعی کنید تا جای ممکن برای ساعات مختلف روز خود برنامه داشته باشید. هنگامی‌که شما ذهن‌تان را درگیر فعالیت‌های مختلف می‌کنید، احتمالاً کمتر به یاد رابطه تمام‌شده خود خواهید افتاد. اما زمانی که ذهن‌تان موضوع دیگری برای رسیدگی نداشته باشد، مجدداً افکار و احساسات ناخوشایند به سمت شما می‌آیند.

3- هیجانات منفی را دور بریزید

فراموشی عشق اول زنان دشوار است. اما سعی کنید احساسات منفی مانند غم یا خشم را از خود دور کنید. برای این کار می‌توانید نامه‌ای به طرف مقابل خود بنویسید و همه احساسات و افکارتان را با وی در میان بگذارید اما این نامه را پست نکنید و یا تصور کنید وی در مقابل شما نشسته، شروع به صحبت کنید. به زبان آوردن احساسات منفی تا حد زیادی به کاهش شدت آن‌ها کمک خواهد کرد. همچنین روانشناسان معتقدند می‌توانید گاهی نیز در جایگاه طرف مقابل قرار بگیرید و از زبان او به احساسات و حرف‌های خود پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود شما بتوانید به مسائل از زاویه دید او نیز نگاه کنید.

4- ورزش کنید / عشق اول زنان

داشتن برنامه‌ای برای ورزش منظم و روزانه یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند روحیه و استقامت ذهنی خود را در شرایط سخت حفظ کنید. به همین خاطر سعی کنید برای مدتی حتی حدود 20 دقیقه تا یک ساعت از روز خود را به ورزش اختصاص دهید.

5- تفریح کنید

برای فراموشی عشق اول زنان، تا زمانی که شرایط روحی‌تان بهبود پیدا کند سعی کنید زمان‌هایی را به استراحت و تفریح اختصاص دهید. این تفریحات می‌تواند با توجه به علاقه و شرایط زندگی شما موضوعات مختلفی را شامل شود، اما بیشتر توصیه می‌شود که سعی کنید این مدت با دوستان و اعضای خانواده ارتباط بیشتری برقرار کنید و شرایط روحی خود را با حمایت آن‌ها بهبود ببخشید.

6- کمک بگیرید / عشق اول زنان

اگر احساس می‌کنید هیچ‌یک از این راهکارها نمی‌تواند به شما کمک کند. و یا علی‌رغم گذشت زمان هنوز هم به‌اندازه سابق درگیر رابطه تمام‌شده خود هستید، بهتر است در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید. چرا که فراموش نشدن عشق اول زنان می‌تواند باعث بروز آسیب‌های روحی بسیاری ازجمله افسردگی شده یا فرصت تجربه یک رابطه دیگر را از شما خواهد گرفت. به همین خاطر بهتر است پیش از بروز مشکلات جدی‌تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

عشق اول زنان | رابطه با زنی که عشق اول او نیستید

حضور در رابطه‌ای که احساس کنیم طرف مقابل همچنان درگیر شریک عاطفی سابق خود است، برای همه ما دردناک است. اما این شرایط برای آقایان سخت‌تر از زنان خواهد بود. به همین خاطر هنگامی‌که از عشق اول زنان صحبت می‌کنیم یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود این است که چطور به طرف مقابل کمک کنیم رابطه گذشته را فراموش کند.

شرایط روحی طرف مقابل را درک کنید / عشق اول زنان

این موضوع را به خاطر داشته باشید که درگیری با فکر کسی که دیگر حضور ندارد شرایط دردناکی است که شریک عاطفی شما تجربه می‌کند. و به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن سعی کنید از ایجاد بحث و دعوا یا تحت‌ فشار قرار دادن وی برای فراموش کردن گذشته خودداری کنید. به میزانی که شما روی این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهید، ناخواسته طرف‌مقابل نیز در موضع دفاعی‌تری قرار می‌گیرد. سعی کنید تا جای ممکن شرایط روحی شریک احساسی‌تان را درک کنید و اجازه دهید او در کنار شما آرامش را تجربه کند.

برای فراموش کردن عشق اول زنان صبور باشید

این‌که شما بتوانید احساسات خانم نسبت به گذشته را از بین برده و علاقه به خودتان را جایگزین آن کنید، نیاز به صبر زیادی دارد. شریک احساسی شما برای رها شدن از فکر گذشته و رسیدن به این باور که شما او را بیشتر از دیگران دوست دارید نیاز به زمان دارد. به همین خاطر اگر برای این موضوع تلاش می‌کنید می‌بایست بدانید که بسیاری از مواقع ممکن است دچار یاس یا پشیمانی شوید. پس بهتر است با خود به این موضوع فکر کنید و اگر احساس می‌کنید توانایی آن را ندارید برای خروج از رابطه تصمیم بگیرید.

خواسته‌های شریک احساسی‌تان را بشناسید / عشق اول زنان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای ایجاد یک رابطه عاطفی مطلوب به آن نیاز دارید این است که خواسته‌ها و نیازهای عاطفی شریک احساسی‌تان را بشناسید و به‌موقع به آن‌ها پاسخ دهید. این موضوع باعث می‌شود تا شریک عاطفی‌تان احساس کند او را به‌خوبی درک می‌کنید و می‌تواند روی شما حساب باز کند

در رفتارتان محبت داشته باشید

نگهداری عشق اول زنان برایشان حائز اهمیت است. یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند توجه و محبت فردی را به سمت شما جلب نماید این است که احساس کند از جانب شما مورد محبت قرار می‌گیرد. محبت کلامی و رفتاری به‌خصوص در مورد خانم‌ها باعث می‌شود که آن‌ها پس از مدتی به سمت شما گرایش پیدا کنند. سعی کنید در کنار ابراز احساسات به شریک عاطفی‌تان به او نشان دهید که برای حمایت از وی آماده هستید. این کار احساس امنیت شیرینی را برای او ایجاد خواهد کرد.

کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید راهکارهای بالا به شما کمکی نمی‌کنند. می‌توانید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین با توجه به شخصیت شما و طرف مقابل و همین‌طور شرایطی که در آن قرار دارید راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنند. برای دریافت مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

حضور در رابطه‌ای که شریک عاطفی شما به‌اندازه کافی دوستتان نداشته باشد می‌تواند باعث مشکلات روحی بسیاری مثل افسردگی یا از دست دادن اعتمادبه‌نفس برای شما باشد. اگر در چنین شرایطی قرارگرفته‌اید مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا سلامت روحی خود را به دست آورید و برای رابطه تصمیمی جدی بگیرید.

کلام آخر

همانطور که متوجه شده‌اید، همیشه برای ایجاد یک رابطه مناسب نیازی به اول بودن نیست. خانم ها نیز گاه دچار خطای شناختی شده وگاه دست به انتخاب های اشتباهی می‌زنند. پس برای ایجاد یک رابطه موفق کافی است نگاه تان را به مسائل تغییر دهید. برای برقراری رابطه ای مناسب معیارهای مشخصی تعیین کنید. سپس بر آن اساس همسر مناسب خود را انتخاب نمایید. در این زمینه حتما از خدمات مشاوره ازدواج و خانواده ذهن نو استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق اول زنان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

عشق اول در زنان سریع‌تر فراموش می‌شود یا مردان؟

به‌طورکلی عشق اول در هر دو جنس دیرتر فراموش می‌شود اما اینکه چه کسی برای مدت طولانی‌تری درگیر رابطه خواهد ماند با توجه به شخصیت هر فرد و همین‌طور میزان علاقه‌ای که به شریک احساسی خود داشته متفاوت خواهد بود.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عشق اول زنان | فراموشی عشق اول برای زنان ساده است؟



:: برچسب‌ها: عشق اول زنان | فراموشی عشق اول برای زنان ساده است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی مهاجرت یکی از شایع‌ترین مشکلات روحی است که پس از مهاجرت برای فرد پیش خواهد آمد. دور شدن از دوستان و محیط آشنای زندگی، مواجه‌شدن با فرهنگ جدید و همین‌طور تغییرات جدی که در زندگی فرد ایجاد شده. ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث افسردگی مهاجرت در فرد شود. ادامه این شرایط باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه شما خواهد شد. و با توجه به اینکه احتمالاً شما وارد محیط کاری یا تحصیلی جدیدی شده‌اید این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. درنتیجه اگر به مهاجرت فکر می‌کنید یا درگیر افسردگی مهاجرت شده‌اید، حتما برای درمان اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره خارج از کشور کلیک کنید.

منبع: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت

مهاجرت می‌تواند از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر صورت بگیرد. اما درهرصورت به معنای این است که شما از محیطی آشنا، وارد فضای جدیدی می‌شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید. دور شدن از خانواده و افرادی که شما نسبت به آن‌ها احساس تعلق‌خاطر داشته‌اید. قرار گرفتن در محیطی که چیز زیادی از آن نمی‌دانید باعث افزایش فشار روانی و بروز افسردگی برای شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: نارضایتی از زندگی

افسردگی در برخی افراد پیش از مهاجرت و در برخی مواقع پس از مهاجرت شروع می‌شود. اما این به معنای آن نیست که الزاماً همه کسانی که مهاجرت می‌کنند قرار است بیماری‌های روحی را تجربه کنند. حتی در میان افرادی که دچار افسردگی مهاجرت می‌شوند نیز به لحاظ زمان شروع و همین‌طور مدتی که نشانه‌ها ادامه پیدا کند، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. اما به‌طورکلی به میزانی که شما در محیط جدید دوستانی داشته باشید که تنهایتان نگذارند. و همین‌طور با فرهنگ محیط جدید آشنایی داشته باشید، احتمال بروز یا شدت افسردگی کاهش پیدا می‌کند. برای جلوگیری و یا درمان می‌توانید مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

نشانه های افسردگی مهاجرت

افسردگی به هر دلیلی حتی مهاجرت که ایجاد شده باشد، نشانه‌های مشخصی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس غمگینی و ناراحتی
  • لذت نبردن از فعالیت‌هایی که در گذشته برای فرد جالب بوده؛ به‌نوعی فرد نسبت به هیچ‌چیز احساس چندانی نشان نمی‌دهد
  • تغییر در الگوی خواب و خوراک، به‌صورت افزایش یا کاهش
  • احساس بی‌ارزشی، ناامیدی و ناتوانی
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری و نداشتن تمرکز در مسائل مختلف
  • وجود فکر یا اعمال آسیب زنی به خود و یا خودکشی
  • از دست دادن علاقه
  • سراسیمگی
  • سردرگمی
  • گریه زیاد
  • احساس یاس
  • ناتوانی
  • نبود انگیزه
  • استرس وضعیت مالی
  • احساس عدم امنیت
  • فقدان انرژی
  • احساس گناه
  • فقدان عدم تمرکز

اگرچه این نشانه‌ها رایج‌ترین علائمی هستند که با افسردگی برای فرد ایجاد می‌شود. اما این بیماری می‌تواند نشانه‌های دیگری نیز داشته باشد که شاید سخت‌تر بتوانید آن‌ها را به افسردگی ربط بدهید. ابتلا به بیماری‌های جسمی و دردهای عصبی، پرخاشگری، استفاده از مخدرها یا مشروبات الکلی، احساس ضرر و پشیمانی از مهاجرت و همین‌طور بی‌توجهی به فعالیت‌های کاری، تحصیلی یا حتی برنامه‌های روزمره می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به افسردگی مهاجرت باشند. برای آشنایی دقیق تر با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

دلایل افسردگی مهاجرت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

احساس تنهایی

تنهایی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند باعث احساس افسردگی در فرد شود. به همین خاطر مهاجرت و دور شدن از خانواده و دوستان یا افرادی که شما احساس می‌کنید به آن‌ها تعلق‌خاطر دارید می‌تواند باعث بروز افسردگی مهاجرت باشد.

ناآشنایی با محیط جدید

همه ما در طول زندگی و به‌تدریج با قواعد محیطی که در آن زندگی می‌کنیم آشنا می‌شویم. اما زمانی که شما از محل زندگی خود مهاجرت می‌کنید وارد دنیای جدیدی می‌شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید. ناآشنا بودن با فرهنگ و قوانین محیط جدید باعث بروز میزانی از فشار روانی و نگرانی در شما می‌شود که می‌تواند به افسردگی مهاجرت منجر شود.

احساس ناتوانی

هنگامی‌که وارد محیط جدیدی می‌شوید می‌بایست برای ساده‌ترین مسائل مثل زبان یا رانندگی مجدداً آموزش ببینید و تا زمانی که با آداب و قواعد جدید کاملاً آشنا نشده باشید، ممکن است احساس محدودیت و ناتوانی کنید. علاوه بر این بسیاری از مواقع مهاجرت به این معناست که شما اعتبار و جایگاه خود در محلی که هستید را ترک کرده و برای ساخت زندگی باید از کمترین امکانات تلاش شروع کنید. این موضوع می‌تواند گاهی اوقات باعث اضطراب یا پشیمانی شده و مشکلاتی را برای‌تان به همراه داشته باشد.

جدایی زوجین

در مهاجرت همسر شما همسایه، دوست، آشنا، غریبه و فامیل می‌شود. کسی جزء همسرتان نیست که با او صحبت کنید و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید. به همین دلیل تمام دلتنگی، حال بد، حال خوب و خلق خود را بر سر همسرتان خالی کنید. همین دلیل افسردگی مهاجرت و جدایی زوجین خواهد شد.

راه‌های کنار آمدن با افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت می‌تواند انگیزه و توانایی شما برای فعالیت را کاهش دهد. و در شرایطی که به‌تازگی وارد محیط کار یا تحصیل شده باشید، این موضوع تأثیرات منفی در دیدگاه دیگران نسبت به شما ایجاد خواهد کرد. اما صرف‌نظر از کار یا تحصیل افسردگی باعث می‌شود. شما توانایی لذت بردن از اوقات زندگی را از دست بدهید. به همین خاطر باید برای درمان یا کاهش آن اقداماتی را انجام دهید.

1- اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر پیش از مهاجرت بتوانید آگاهی خود را راجع به محیط مقصد، زبان و فرهنگ آن منطقه افزایش دهید. و همین‌طور با کمک از مشاورین و مطالعه مقالات اطلاعات خود را راجع به افسردگی، عوامل زمینه‌ساز و همین‌طور راهکارهایی که برای پیشگیری از آن دارید افزایش دهید. می‌توانید احتمال بروز افسردگی مهاجرت را کاهش داده. و یا در صورت ابتلا به آن بهتر این شرایط را مدیریت کنید.

2- اهداف مشخص داشته باشید

سرگردانی و بی‌هدفی یکی از مشکلاتی است که پس از مهاجرت برای بسیاری از افراد پیش خواهد آمد. و معمولا از خود سؤال می‌کنند که چرا حاضر به مهاجرت شدند یا واقعاً دلایل آن‌ها ارزش دور شدن از محیط زندگی‌شان را داشته یا خیر؟ به همین خاطر به میزانی که شما اهداف مشخص‌تر و واضح‌تری برای زندگی خود داشته باشید، احتمالاً کمتر دچار افسردگی و سرگردانی می‌شوید. داشتن اهداف مشخص کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به آن‌ها داشته باشید و این شما را از درگیری با بی‌انگیزگی و مشکلاتی ازاین‌دست در امان نگه می‌دارد.

3- با خانواده و دوستان در ارتباط باشید

دوستان و اعضای خانواده برای همه ما سپر دفاعی محکمی هستند که می‌توانیم در شرایط سخت زندگی از آن‌ها کمک بگیریم و حمایت آن‌ها تحمل شرایط دشوار را برای ما ساده‌تر می‌کند. در سال‌های اخیر نیز با پیشرفت تکنولوژی امکان ارتباط از طریق اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرده است. یکی از راهکارهایی که تا حد زیادی به شما برای پیشگیری از افسردگی مهاجرت کمک می‌کند این است که سعی کنید تا جای ممکن ارتباط خود را با اعضای خانواده و دوستانتان نگه دارید.

4- دوستان جدید پیدا کنید

علاوه بر اینکه رابطه خود را با خانواده و دوستان سابقتان حفظ می‌کنید بهتر است تلاش کنید تا در محیط جدید نیز دوستانی برای خود پیدا کنید. این دوستان علاوه بر پر کردن اوقات فراغت به شما در آشنایی با شرایط محیط جدید کمک می‌کنند و همین‌طور می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

5- سبک زندگی سالم را جدی بگیرید

یکی از راهکارها برای پیشگیری از افسردگی مهاجرت این است که سبک زندگی خود را سالم کنید. داشتن خواب کافی و منظم و همین‌طور ورزش روزانه به شما در داشتن ذهنی سالم کمک می‌کند. سعی کنید در طول روز حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت از زمان خود را به ورزش اختصاص دهید. علاوه بر این استفاده از تمرینات ریلکسیشن و یوگا نیز می‌تواند باعث افزایش مقاومت ذهنی شما در برابر تنش‌هایی باشد که در محیط جدید تجربه می‌کنید.

6- به خاطر افسردگی مهاجرت به خودتان حق بدهید

مهاجرت و انطباق پیدا کردن با شرایط جدید یکی از دشوارترین کارهایی است که در طول زندگی ممکن است با آن مواجه شوید. هماهنگی با فرهنگ و دنیای جدیدی که وارد آن شده‌اید سخت خواهد بود. و به میزانی که از محیطی متفاوت‌تر به این محیط آمده باشید، این دشواری بیشتر خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به خودتان بابت تجربه احساس دل‌تنگی و یا ناتوانی در انجام برخی کارها حق بدهید. خود انتقادگری یکی از رفتارهایی است که در این دوره آسیب بسیاری را برایتان ایجاد خواهد کرد. سعی کنید برای مدتی به خودتان بابت آنچه احساس می‌کنید حق بدهید و با محبت بیشتری با خود رفتار کنید.

7- از مشاورین کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید شرایط شما به‌گونه‌ای است که تحمل آن برایتان سخت شده. و یا برای مدت طولانی درگیر احساسات منفی هستید. بهتر است از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر‌

افسردگی مهاجرت تقریبا برای همه کسانی که مهاجرت کرده اند اتفاق می‌افتد. دوری از خانواده، جدایی از دوستان و دل کندن از محلی که سال‌ها در آن زندگی کرده اید دلایلی برای افسردگی مهاجرت هستند. اما اگر در این زمینه روانشناسی را داشته باشید که همراه شما باشد، بهترین راه حل ها را به شما برای جلوگیری از افسردگی ارائه خواهد داد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه‌های افسردگی مهاجرت می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

افسردگی مهاجرت چه دلایلی دارد؟

احساس تنهایی و دل‌تنگی برای عزیزان، قرار گرفتن در یک محیط ناشناخته و احساس ناتوانی از انجام فعالیت‌های ساده‌ای مثل صحبت کردن ازجمله دلایلی هستند که باعث بروز افسردگی مهاجرت می‌شوند.

چطور با افسردگی مهاجرت کنار بیاییم؟

سعی کنید رابطه خود را با خانواده و دوستانتان همچنان حفظ کنید و درعین‌حال در محیط جدید دوستانی جدید پیدا کنید، داشتن اهداف و برنامه‌ریزی‌های مشخص و همین‌طور توجه به سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت



:: برچسب‌ها: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی مهاجرت یکی از شایع‌ترین مشکلات روحی است که پس از مهاجرت برای فرد پیش خواهد آمد. دور شدن از دوستان و محیط آشنای زندگی، مواجه‌شدن با فرهنگ جدید و همین‌طور تغییرات جدی که در زندگی فرد ایجاد شده. ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث افسردگی مهاجرت در فرد شود. ادامه این شرایط باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه شما خواهد شد. و با توجه به اینکه احتمالاً شما وارد محیط کاری یا تحصیلی جدیدی شده‌اید این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. درنتیجه اگر به مهاجرت فکر می‌کنید یا درگیر افسردگی مهاجرت شده‌اید، حتما برای درمان اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره خارج از کشور کلیک کنید.

منبع: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت

مهاجرت می‌تواند از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر صورت بگیرد. اما درهرصورت به معنای این است که شما از محیطی آشنا، وارد فضای جدیدی می‌شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید. دور شدن از خانواده و افرادی که شما نسبت به آن‌ها احساس تعلق‌خاطر داشته‌اید. قرار گرفتن در محیطی که چیز زیادی از آن نمی‌دانید باعث افزایش فشار روانی و بروز افسردگی برای شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: نارضایتی از زندگی

افسردگی در برخی افراد پیش از مهاجرت و در برخی مواقع پس از مهاجرت شروع می‌شود. اما این به معنای آن نیست که الزاماً همه کسانی که مهاجرت می‌کنند قرار است بیماری‌های روحی را تجربه کنند. حتی در میان افرادی که دچار افسردگی مهاجرت می‌شوند نیز به لحاظ زمان شروع و همین‌طور مدتی که نشانه‌ها ادامه پیدا کند، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. اما به‌طورکلی به میزانی که شما در محیط جدید دوستانی داشته باشید که تنهایتان نگذارند. و همین‌طور با فرهنگ محیط جدید آشنایی داشته باشید، احتمال بروز یا شدت افسردگی کاهش پیدا می‌کند. برای جلوگیری و یا درمان می‌توانید مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

نشانه های افسردگی مهاجرت

افسردگی به هر دلیلی حتی مهاجرت که ایجاد شده باشد، نشانه‌های مشخصی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس غمگینی و ناراحتی
  • لذت نبردن از فعالیت‌هایی که در گذشته برای فرد جالب بوده؛ به‌نوعی فرد نسبت به هیچ‌چیز احساس چندانی نشان نمی‌دهد
  • تغییر در الگوی خواب و خوراک، به‌صورت افزایش یا کاهش
  • احساس بی‌ارزشی، ناامیدی و ناتوانی
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری و نداشتن تمرکز در مسائل مختلف
  • وجود فکر یا اعمال آسیب زنی به خود و یا خودکشی
  • از دست دادن علاقه
  • سراسیمگی
  • سردرگمی
  • گریه زیاد
  • احساس یاس
  • ناتوانی
  • نبود انگیزه
  • استرس وضعیت مالی
  • احساس عدم امنیت
  • فقدان انرژی
  • احساس گناه
  • فقدان عدم تمرکز

اگرچه این نشانه‌ها رایج‌ترین علائمی هستند که با افسردگی برای فرد ایجاد می‌شود. اما این بیماری می‌تواند نشانه‌های دیگری نیز داشته باشد که شاید سخت‌تر بتوانید آن‌ها را به افسردگی ربط بدهید. ابتلا به بیماری‌های جسمی و دردهای عصبی، پرخاشگری، استفاده از مخدرها یا مشروبات الکلی، احساس ضرر و پشیمانی از مهاجرت و همین‌طور بی‌توجهی به فعالیت‌های کاری، تحصیلی یا حتی برنامه‌های روزمره می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به افسردگی مهاجرت باشند. برای آشنایی دقیق تر با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

دلایل افسردگی مهاجرت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

احساس تنهایی

تنهایی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند باعث احساس افسردگی در فرد شود. به همین خاطر مهاجرت و دور شدن از خانواده و دوستان یا افرادی که شما احساس می‌کنید به آن‌ها تعلق‌خاطر دارید می‌تواند باعث بروز افسردگی مهاجرت باشد.

ناآشنایی با محیط جدید

همه ما در طول زندگی و به‌تدریج با قواعد محیطی که در آن زندگی می‌کنیم آشنا می‌شویم. اما زمانی که شما از محل زندگی خود مهاجرت می‌کنید وارد دنیای جدیدی می‌شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید. ناآشنا بودن با فرهنگ و قوانین محیط جدید باعث بروز میزانی از فشار روانی و نگرانی در شما می‌شود که می‌تواند به افسردگی مهاجرت منجر شود.

احساس ناتوانی

هنگامی‌که وارد محیط جدیدی می‌شوید می‌بایست برای ساده‌ترین مسائل مثل زبان یا رانندگی مجدداً آموزش ببینید و تا زمانی که با آداب و قواعد جدید کاملاً آشنا نشده باشید، ممکن است احساس محدودیت و ناتوانی کنید. علاوه بر این بسیاری از مواقع مهاجرت به این معناست که شما اعتبار و جایگاه خود در محلی که هستید را ترک کرده و برای ساخت زندگی باید از کمترین امکانات تلاش شروع کنید. این موضوع می‌تواند گاهی اوقات باعث اضطراب یا پشیمانی شده و مشکلاتی را برای‌تان به همراه داشته باشد.

جدایی زوجین

در مهاجرت همسر شما همسایه، دوست، آشنا، غریبه و فامیل می‌شود. کسی جزء همسرتان نیست که با او صحبت کنید و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید. به همین دلیل تمام دلتنگی، حال بد، حال خوب و خلق خود را بر سر همسرتان خالی کنید. همین دلیل افسردگی مهاجرت و جدایی زوجین خواهد شد.

راه‌های کنار آمدن با افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت می‌تواند انگیزه و توانایی شما برای فعالیت را کاهش دهد. و در شرایطی که به‌تازگی وارد محیط کار یا تحصیل شده باشید، این موضوع تأثیرات منفی در دیدگاه دیگران نسبت به شما ایجاد خواهد کرد. اما صرف‌نظر از کار یا تحصیل افسردگی باعث می‌شود. شما توانایی لذت بردن از اوقات زندگی را از دست بدهید. به همین خاطر باید برای درمان یا کاهش آن اقداماتی را انجام دهید.

1- اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر پیش از مهاجرت بتوانید آگاهی خود را راجع به محیط مقصد، زبان و فرهنگ آن منطقه افزایش دهید. و همین‌طور با کمک از مشاورین و مطالعه مقالات اطلاعات خود را راجع به افسردگی، عوامل زمینه‌ساز و همین‌طور راهکارهایی که برای پیشگیری از آن دارید افزایش دهید. می‌توانید احتمال بروز افسردگی مهاجرت را کاهش داده. و یا در صورت ابتلا به آن بهتر این شرایط را مدیریت کنید.

2- اهداف مشخص داشته باشید

سرگردانی و بی‌هدفی یکی از مشکلاتی است که پس از مهاجرت برای بسیاری از افراد پیش خواهد آمد. و معمولا از خود سؤال می‌کنند که چرا حاضر به مهاجرت شدند یا واقعاً دلایل آن‌ها ارزش دور شدن از محیط زندگی‌شان را داشته یا خیر؟ به همین خاطر به میزانی که شما اهداف مشخص‌تر و واضح‌تری برای زندگی خود داشته باشید، احتمالاً کمتر دچار افسردگی و سرگردانی می‌شوید. داشتن اهداف مشخص کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به آن‌ها داشته باشید و این شما را از درگیری با بی‌انگیزگی و مشکلاتی ازاین‌دست در امان نگه می‌دارد.

3- با خانواده و دوستان در ارتباط باشید

دوستان و اعضای خانواده برای همه ما سپر دفاعی محکمی هستند که می‌توانیم در شرایط سخت زندگی از آن‌ها کمک بگیریم و حمایت آن‌ها تحمل شرایط دشوار را برای ما ساده‌تر می‌کند. در سال‌های اخیر نیز با پیشرفت تکنولوژی امکان ارتباط از طریق اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرده است. یکی از راهکارهایی که تا حد زیادی به شما برای پیشگیری از افسردگی مهاجرت کمک می‌کند این است که سعی کنید تا جای ممکن ارتباط خود را با اعضای خانواده و دوستانتان نگه دارید.

4- دوستان جدید پیدا کنید

علاوه بر اینکه رابطه خود را با خانواده و دوستان سابقتان حفظ می‌کنید بهتر است تلاش کنید تا در محیط جدید نیز دوستانی برای خود پیدا کنید. این دوستان علاوه بر پر کردن اوقات فراغت به شما در آشنایی با شرایط محیط جدید کمک می‌کنند و همین‌طور می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

5- سبک زندگی سالم را جدی بگیرید

یکی از راهکارها برای پیشگیری از افسردگی مهاجرت این است که سبک زندگی خود را سالم کنید. داشتن خواب کافی و منظم و همین‌طور ورزش روزانه به شما در داشتن ذهنی سالم کمک می‌کند. سعی کنید در طول روز حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت از زمان خود را به ورزش اختصاص دهید. علاوه بر این استفاده از تمرینات ریلکسیشن و یوگا نیز می‌تواند باعث افزایش مقاومت ذهنی شما در برابر تنش‌هایی باشد که در محیط جدید تجربه می‌کنید.

6- به خاطر افسردگی مهاجرت به خودتان حق بدهید

مهاجرت و انطباق پیدا کردن با شرایط جدید یکی از دشوارترین کارهایی است که در طول زندگی ممکن است با آن مواجه شوید. هماهنگی با فرهنگ و دنیای جدیدی که وارد آن شده‌اید سخت خواهد بود. و به میزانی که از محیطی متفاوت‌تر به این محیط آمده باشید، این دشواری بیشتر خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به خودتان بابت تجربه احساس دل‌تنگی و یا ناتوانی در انجام برخی کارها حق بدهید. خود انتقادگری یکی از رفتارهایی است که در این دوره آسیب بسیاری را برایتان ایجاد خواهد کرد. سعی کنید برای مدتی به خودتان بابت آنچه احساس می‌کنید حق بدهید و با محبت بیشتری با خود رفتار کنید.

7- از مشاورین کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید شرایط شما به‌گونه‌ای است که تحمل آن برایتان سخت شده. و یا برای مدت طولانی درگیر احساسات منفی هستید. بهتر است از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر‌

افسردگی مهاجرت تقریبا برای همه کسانی که مهاجرت کرده اند اتفاق می‌افتد. دوری از خانواده، جدایی از دوستان و دل کندن از محلی که سال‌ها در آن زندگی کرده اید دلایلی برای افسردگی مهاجرت هستند. اما اگر در این زمینه روانشناسی را داشته باشید که همراه شما باشد، بهترین راه حل ها را به شما برای جلوگیری از افسردگی ارائه خواهد داد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه‌های افسردگی مهاجرت می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

افسردگی مهاجرت چه دلایلی دارد؟

احساس تنهایی و دل‌تنگی برای عزیزان، قرار گرفتن در یک محیط ناشناخته و احساس ناتوانی از انجام فعالیت‌های ساده‌ای مثل صحبت کردن ازجمله دلایلی هستند که باعث بروز افسردگی مهاجرت می‌شوند.

چطور با افسردگی مهاجرت کنار بیاییم؟

سعی کنید رابطه خود را با خانواده و دوستانتان همچنان حفظ کنید و درعین‌حال در محیط جدید دوستانی جدید پیدا کنید، داشتن اهداف و برنامه‌ریزی‌های مشخص و همین‌طور توجه به سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت



:: برچسب‌ها: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()