نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج در 18 سالگی به عقیده بسیاری از افراد خوب است و ایرادی ندارد. اما آیا ازدواج در 18 سالگی تصمیم درستی است؟ با اینکه 18 سالگی در اکثر کشورها به عنوان سن قانونی برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود بسیاری از خانواده‌ها هم چنان نگران ازدواج فرزندشان در این سن هستند.

 

از جمله مسائلی که باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود شامل بالا بودن سطح هیجانات، تصمیم‌گیری های احساسی، در نظر نگرفتن پیچیدگی‌های ازدواج، عدم استقلال مالی، عدم مسئولیت پذیری و سایر مسائلی از این دست است. با این حال زوج های زیادی هم هستند که در هجده سالگی ازدواج کرده‌اند و به خواسته‌هایشان در زندگی هم رسیدند، در ادامه راز موفقیت این زوج‌ها را آورده‌ایم.

منبع: ازدواج در 18 سالگی چه ایرادی دارد ؟

ازدواج در 18 سالگی

ازدواج یکی از تصمیم گیری های بزرگ در زندگی هر فردی است. انتخاب شخص مناسب برای سال ها زندگی مشترک بسیار دشوار است. فردی که از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی مناسب شما باشد و از لحاظ بلوغ به سن مناسبی رسیده باشد؛ مناسب ازدواج با شماست.

اما به طور کلی همه افراد خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند که برای ازدواج در سن پایین مناسب هستند یا خیر. یعنی اینکه خود فرد با ویژگی های شخصیتی که دارد می‌تواند به نتیجه مطلوبی از آمادگی به ازدواج برسد. به همین دلیل است که ازدواج در 18 سالگی برای عده ای مناسب است و برای عده ای نامناسب. برای خودشناسی حتما از روانشناس کمک بگیرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

آیا دختر و پسرها برای ازدواج در 18 سالگی آماده هستند؟

در اکثر کشورها 18 سالگی سن قانونی است و افراد در این سن می‌توانند به طور رسمی برای شروع زندگی مشترک و ازدواج در 18 سالگی اقدام کنند. در کشور ما منع قانونی برای ازدواج زیر 18 ساله‌ها وجود ندارد اما به طور کل بازهم بسیاری از خانواده‌ها تا قبل از آن از ازدواج فرزندشان ممانعت می‌کنند. همچنین در سن 18 سالگی نیز بسیاری از والدین نگران ازدواج فرزندشان هستند و نمی‌دانند این تصمیم کار درستی است یا خیر. 

حقیقت امر این است که صرفا رسیدن به یک سن خاص افراد را برای آغاز زندگی مشترک آماده نمی‌کند. بلکه زوجین باید از نظر عقلانی و روانشناختی به بلوغ برسند و مهارت‌های لازم برای اداره زندگی را تمرین نمایند. به همین دلیل برخی مناسب ترین افراد جهت ازدواج در 18 سالگی هستند. برای اطمینان یافتن از این مسئله که آیا دختر و پسر واقعا برای ازدواج آماده هستند و تصمیم‌شان صرفا یک تصمیم احساسی نیست، مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره پیش از ازدواج تا حد زیادی موثر است. 

ازدواج در 18 سالگی | نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید

بسیاری از افراد در 18 سالگی هنوز در حال و هوای نوجوانی هستند. و برای پذیرفتن مسئولیت‌های دوران بزرگسالی آمادگی لازم را ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که در صورت تصمیم گیری برای ازدواج در 18 سالگی با چالش‌های مضاعفی روبه‌رو شوند. برای اینکه بتوانید در این برهه زمانی خاص انتخاب مناسبی داشته باشید، توجه به توصیه‌ها و نکات زیر به شما کمک می‌کند.

???? بررسی کنید که چقدر تحت تاثیر عواطف خود هستید

برای ازدواج در 18 سالگی باید عواطف را بررسی کنید. یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی شدت گرفتن عواطف و احساسات است. این موضوع می‌تواند در تصمیم گیری‌ های مهم زندگی نیز تاثیر بگذارد و باعث شود که ما احساساتی عمل کنیم. برای پیشگیری از این مشکل از خود بپرسید که اگر عشق و علاقه‌ای‎ وجود نداشت، آیا بازهم دلیلی برای ازدواج در این سن داشتید؟ آن دلایل چه چیزهایی هستند و تا چه حد به واقعیت نزدیک‌اند؟

???? برای ازدواج در 18 سالگی شتابزده عمل نکنید

یکی دیگر از علائمی که نشان می‌دهد هنوز دوره نوجوانی را به طور کامل پشت سر نگذاشته‌اید و برای ازدواج در 18 سالگی مناسب نیستید؛ شتاب زدگی و تمایل به تصمیم‌ گیری فوری است. چرا که نوجوانان تکانشگری بالاتری دارند و کمتر می‌توانند برای رسیدن به خواسته‌های خود صبر و حوصله به خرج دهند.

آگاهی از این ویژگی به شما کمک می‌کند تا هنگامی که می‌خواهید برای ازدواج تصمیم بگیرید کمی تامل کرده و شرایط را بیشتر ارزیابی نمایید. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید بر تکانشگری خود غلبه نمایید.

???? به آینده و جزئیات آن فکر کنید

بسیاری ار کسانی که هنوز در حال و هوای نوجوانی به سر می‌برند هیچ چشم اندازی در مورد آینده ندارند. آن‌ها فقط به نیازهای خود در همین لحظه کنونی فکر می‌کنند و این طور به نظرشان می‌رسد که ازدواج در 18 سالگی بهترین تصمیم برای حل و فصل نیازهایشان است.

اما یک انسان بالغ می‌تواند ازدواج را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد، در ذهن خود آینده را با شریک زندگی‌اش تجسم کند و خود را برای جزئیات مختلف زندگی مشترک نظیر همسرداری، به دنیا آوردن فرزند، کسب درآمد کافی برای خانواده، تربیت فرزندان، ارتباط با خانواده همسر و … آماده نماید.

???? قبل ازدواج در 18 سالگی برای خودشناسی تلاش نمایید

بسیاری از زوجین هنگامی که تصمیم به ازدواج در 18 سالگی می‌گیرند، بیش از هرچیز بر شناخت یکدیگر تمرکز می‌کنند. این در حالی است که مقدمه شناخت همسر رسیدن به شناخت کافی در مورد خود است. زیرا آن‌هایی که خودشناسی بالایی دارند، ملاک‌ها و معیارهای زندگی‌شان را به دقت می‌شناسند و به این ترتیب می‌توانند بررسی کنند که آیا فرد مقابل با ارزش‌ها و معیارهایی که در ذهن پرورانده‌اند تطابق دارد یا نه.

اگر زوجین در 18 سالگی هنوز درگیر چالش‌های نوجوانی باشند، در شناخت خود و دیگری با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. در این شرایط آن‌ها نوعی بحران هویت حل نشده را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود علایق و خواسته‌های خود را نشناسند و ندانند که از زندگی چه می‌خواهند. مسلما کسی که در این زمینه‌ها مشکل دارد نمی‌تواند رفتار با ثباتی با همسر خود نیز داشته باشد که این مسئله زمینه بروز انواع تعارض‌ها و مشکلات زناشویی را در ازدواج در 18 سالگی فراهم می‌کند.

???? از متخصص کمک بگیرید

بررسی این مسئله که آیا از آمادگی لازم برای ازدواج در 18 سالگی برخوردار هستم یا خیر کار چندان آسانی است. اکثر کسانی که تصمیم می‌گیرند زندگی مشترک را به طور رسمی آغاز کنند، این آمادگی را در خود می‌بینند در حالی که بسیاری از آن‌ها از ضعف‌های خود آگاهی ندارند.

مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بدانید پیش نیازهای اساسی ازدواج چه چیزهایی هستند و آیا شما از این پیش نیازها بهره برده‌اید یا خیر. همچنین روانشناس می‌تواند روی مهارت‌های لازم برای شروع زندگی مشترک کار کند و به شما یاری برساند تا با دید بازتر و توانمندی بیشتر برای ازدواج اقدام نمایید.

کلام آخر

ازدواج در 18 سالگی مساله رسیدن به خودآگاهی و شناخت از فرد مقابل است. به همین جهت تنها شخصی که می‌تواند به راحتی بگوید شما برای ازدواج در این سن مناشب هستید یا خیر، خودتان هستید. البته که با کمک روانشناس می‌توانید به شخصیت خود پی ببرید و نسبت به سن ازدواج خود آگاه شوید.

برای شناسایی از شخصیت خود حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج در 18 سالگی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا 18 سالگی برای ازدواج دختر زود است؟

نمی توان به طور کل برای همه یک نسخه را تجویز کرد. آنچه در پاسخ به این سوال اهمیت دارد این است که بررسی کنید در 18 سالگی به طور سالم بحران‌های نوجوانی را پشت سر گذاشته‌اید و یا آیا از بلوغ روانشناختی کافی برای شروع زندگی مشترک برخوردار هستید یا خیر.

منبع: ازدواج در 18 سالگی چه ایرادی دارد ؟



:: برچسب‌ها: ازدواج در 18 سالگی چه ایرادی دارد ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

وقت تلف کردن به معنای عدم تلاش برای رسیدن به اهداف است. زمانی که فردی وقت خود را تلف می‌کند به مرور زمان از پیشرفت باز می‌ماند. به اهداف دسترسی پیدا نمی‌کند و تنها برای گذراندن زندگی روزانه قدم بر می‌دارد. وقت تلف کردن به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل کمبود انرژی، کمبود انگیزه و ترس از شکست است. اگر قصد جلوگیری از وقت تلف کردن دارید، باید روش هایی که در این مقاله توضیح داده ایم را استفاده کنید. یا برای بهبودی بیشتر از روانشناس کمک بگیرید.

وقت تلف کردن چیست؟

زمانی که به صورت بهینه و خوب از زمان خود استفاده نمی‌کنید، به وقت تلف کردن محکومید. در این شرایط برای شما اهمیتی ندارد که 24 ساعت روز را چگونه گذرانده اید. روزمرگی و اتلاف وقت با چرخیدن در شبکه های اجتماعی، مشاهده تلویزیون و … به وجود می‌آید. زمانی که باید به دنبال کارهای خود باشید، در حال وقت تلف کردن هستید.

معمولا هم گول شبکه های اجتماعی را می‌خورید. که چند دقیقه ای را در شبکه اجتماعی سپری کنید، بعد به سراغ کارهایتان می‌روید. اما به شیوه ای گرفتار شبکه های اجتماعی می‌شوید که از کار خود عقب می‌مانید. در این مقاله سعی کرده ایم راجع به روش های جلوگیری از وقت تلف کردن صحبت کنیم.

عوامل وقت تلف کردن

وقت تلف کردن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. گاه ترس از شکست، کمالگرایی و … باعث تلف کردن وقت می‌شود. در این بخش مقاله راجع به عوامل که باعث وقت تلف کردن می‌شود؛ توضیح داده ایم. که کمک بزرگی به جلوگیری از این رفتار می‌کند.

???? کمبود انرژی

یکی از عوامل وقت تلف کردن، کمبود انرژی است. کسانی که سبک زندگی مناسبی ندارند و همیشه احساس کمبود انرژی دارند، وقت خود را تلف می‌کنند. این افراد حوصله انجام کارهای مختلف ندارند و به سرعت خسته می‌شوند. این کمبود انرژی به دلیل عدم رژیم غذایی، کمبود خواب، وعده های سنگین غذایی و … نمایان می‌شود.

???? ترس از شکست

ترس از شکست از دیگر عوامل وقت تلف کردن است. در این شرایط معمولا افراد به دلیل اینکه نگران قضاوت شدن هستند، تن به کار نمی‌دهند. حتی عده ای به دلیل شخصیت کمال گرایی که دارند برای رسیدن به اهداف به خوبی تلاش نمی‌کنند. و شاید هرگز شروع نکنند.

???? کمبود انگیزه

همیشه انگیزه باعث حرکت و حرکت باعث انگیزه می‌شود. زمانی که با کمبود انگیزه مواجه باشیم، حوصله انجام هیچ کاری را نداریم و هدف خود را به درستی تشخیص نمی‌دهیم. اهداف بی انگیزه در وقت تلف کردن مشهورند.

راه های جلوگیری از اتلاف وقت

برای جلوگیری از وقت تلف کردن، بهتر است بر اساس برنامه پیش بروید. از راهکارهایی استفاده کنید که باعث ایجاد انگیزه می‌شود. در این بخش مقاله راجع به راه های جلوگیری از وقت تلف کردن توضیح داده ایم.

???? برنامه روزانه بنویسید

یکی از روش های جلوگیری از وقت تلف کردن، یادداشت برداری از برنامه روزانه است. با نوشتن برنامه روزانه، طبق اهداف و ضرورت ها برنامه خود را پیش خواهید برد. تمامی کارهای روزانه خود را یادداشت کنید. و خودتان را مجبور کنید تا بر اساس برنامه ریزی کار انجام دهید.

???? به کاری که در دست دارید پایبند باشید

جهت جلوگیری از وقت تلف کردن، اگر کاری در دست دارید تا اتمام آن به سراغ کار دیگر نروید. با خود قرار بگذارید که تا زمان اتمام کار از جایتان بلند نخواهید شد. 

???? آرام کار کنید

اگر قصد جلوگیری از وقت تلف کردن دارید، باید آرام کار کردن را اولویت قرار دهید. عجله در کار باعث خستگی و کمبود انرژی می‌شود. در نتیجه هرگز نمی‌توانید به سراغ کارهای دیگر بروید. آرام و با صبر کار کنید تا مبادا گرفتار یک کار شوید.

???? از اینترنت دور بمانید

امروزه عامل اصلی وقت تلف کردن، فضای مجازی است. برای جلوگیری از این کار حتما باید از اینترنت دور بمانید. دوری از اینترنت بهترین گزینه برای کار کردن است. زمانی که وارد فضای مجازی می‌شوید، زمان از دستتان در می‌رود و انگیزه برای کار کاهش می‌یابد. ورود به فضای مجازی را زمانی انجام دهید که وقت اضافی داشته باشید.

???? برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید

اگر بی وقفه مشغول کار باشید، هرگز نمی‌توانید استراحت کنید. استراحت عاملی برای ایجاد انگیزه است. زمانی که انرژی و انگیزه شما افزایش یابد، وقت کمتری نیز تلف خواهید کرد.

???? اهداف خود را یادداشت کنید

با یادداشت برداری از اهداف، زمانی که به مطالعه هدف های خود می‌پردازید انگیزه بیشتری را برای تلاش بدست می‌آورید. به همین جهت اهداف خود را یادداشت کنید و روزانه به مطالعه آن بپردازید تا جهت کسب اهداف قدم بردارید و وقت تلف کردن را کاهش دهید.

???? وسایل حواس پرتی را از خود دور کنید

برای جلوگیری از وقت تلف کردن، باید وسایلی که باعث حواس پرتی شما می‌شوند از دسترس خارج شوند. از وسایلی مانند اینترنت، تلویزیون، گوشی و … دور شوید تا به جای انجام کار به آنها مشغول نشوید.

⚪ کارهایی که دوست دارید را انجام دهید

اگر کاری که مورد علاقه تان است را انجام دهید، بهتر می‌توانید از وقت تلف کردن جلوگیری کنید. برای کاهش وقت تلف کردن باید به ترتیب از کارهایی که علاقه دارید آغاز کنید تا به مرور زمان به کار کردن و جلوگیری از اتلاف وقت جلوگیری کنید. 

???? در انتهای هر روز، برنامه خود را یادداشت کنید

پس از پایان یک روز، بهترین کار این است که برنامه روزانه خود را یادداشت کنید. اگر قصد جلوگیری از وقت تلف کردن دارید؛ باید کارهایی که انجام داده اید را یادداشت کنید و سپس به مطالعه بپردازید. با این کار به خود نمره دهید که چه کارهایی را انجام داده اید و چه کارهایی مانده است.

کلام آخر

با گسترش فضای مجازی، همه افراد به شیوه ای به آن اعتیاد پیدا کردند. اعتیاد به فضای مجازی نیز باعث وقت تلف کردن شد. منظور از اتلاف وقت این است که افراد از کارهای روزمره خود می‌زنند و در جهت کسب اهداف هیچ تلاشی نمی‌کنند.

به همین منظور اگر از وقت تلف کردن خسته شده اید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. تا جهت جلوگیری از این رفتار به شما راهکار ارائه دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وقت تلف کردن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: وقت تلف کردن | 9 راه جلوگیری از اتلاف وقت



:: برچسب‌ها: وقت تلف کردن | 9 راه جلوگیری از اتلاف وقت ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برای دریافت خدمات از بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه می‌توانید به مراکز معتبری که در ادامه معرفی کرده‌ایم مراجعه نمایید. خانواده یکی از ارکان اصلی جامعه بوده و وجود مشکل بین اعضای آن به راحتی می‌تواند سلامت روان زن و شوهر و فرزندان را تحت تاثیر قرار بدهد. این افراد در اجتماعات دیگری هم فعال هستند که برای عملکرد مناسب نیاز به دریافت آرامش از خانواده هایشان دارند.

بنابراین اگر در خانواده تان بحث و دعوا زیاد است و خارج از منزل احساس می‌کنید که راحت تر هستید، حتما به روانشناس خانواده مراجعه نمایید. دوری از خانواده و قطع ارتباط با آن ها مشکل شما را حل نمی‌کند؛ چرا که نبود هر کدام از آن‎ها باز هم رنجی برای شما به همراه دارد. پس حتما برای رفع مساله به مراکز معرفی شده مراجعه نموده و یا از طریق تلفن با درمانگران صحبت نمایید.

منبع: بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه | خانواده درمانی در کرمانشاه

بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه

 

پیدا کردن بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه دیگر کار سختی نیست. چرا که به کمک تلفن می‌توانید با بهترین متخصصان صحبت کرده و مشکلات خود را حل کنید. شاید بارها به مشاوران متعدد مراجعه کرده باشید و نتیجه دلخواه نگرفته باشید؛ این موضوع می‌تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد و شما نباید برای حل مشکلات تان ناامید بشوید. متاسفانه بسیاری از خانواده ها مسائل را رها کرده و به دنبال راه حل نیستند، پس به مرور وضعیت بدتر شده و حل کردن آن ها نیز زمان‌بر تر خواهد بود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

خدمات روانشناس خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

روانشناس خانواده کرمانشاه یا همان خانواده درمانی در کرمانشاه یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به روانشناس خانواده در کرمانشاه مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

چه کسانی باید به روانشناس خانواده کرمانشاه مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به روانشناس خانواده کرمانشاه تنها به کسانی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید. پس در صورت بروز مشکلات زیر و مشکلاتی مشابه حتما به روانشناس خانواده کرمانشاه مراجعه کنید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد 

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده 

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

-نبود علاقه و احترام بین زن و شوهر

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان 

-تعارض و مشکلات مرتبط با نوجوان خانواده

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند

-شک به خیانت و یا سابقه خیانت همسر 

و…

کدام خانواده ها می‌توانند نتیجه بهتری از خانواده درمانی بگیرند؟

علاوه بر درمانگر، خصوصیات خانواده ها نیز در نتیجه بخش بودن درمان و خدمات روانشناس خانواده کرمانشاه تاثیر دارد. طبق بررسی ها مشخص شد که خانواده هایی که دارای ویژگی های زیر هستند نتیجه بهتری از جلسات درمانی خواهند گرفت.

✅ خانواده‌هایی که به دنبال راه حل و درمان هستند.

✅  خانواده‌هایی که مشکلات را در درون خانواده مطرح و حل می کنند.

✅  خانواده هایی که خیلی دیر مراجعه نکرده اند.

✅  خانواده‌هایی که به درمان اهمیت داده و دیدگاه مثبتی نسبت به درمانگر دارند.

✅  خانواده‌هایی که اعضای آن دارای اختلال روانی و شخصیتی نیستند.

✅  حداقل یکی از اعضا به روند درمان ایمان دارد.

✅  درمانگری مناسب انتخاب کرده اند.

چرا با وجود هزینه های زیادی که کردیم خدمات روانشناس خانواده در کرمانشاه نتیجه بخش نبود؟

برای آن که جلسات توسط روانشناس خانواده کرمانشاه به نتیجه برسد در قدم اول باید بدانید که حل مسائل شما نیاز به زمان دارد و باید صبور باشید. این مشکلات ناگهانی ایجاد نشده اند؛ خیلی اوقات با این مشکلات زندگی کرده‌اید و حتی متوجه وجود آن ها هم نبوده‌اید. پس تغییر این رویه و عادات مخرب زمان بر است. همچنین بیشتر خانواده ها برای یک مشکل به درمانگر مراجعه می‌کنند، اما در حقیقت مسائل متعددی وجود دارد که باید به آن ها رسیدگی شود. خانواده های زیر نمی توانند از خدمات روانشناس خانواده کرمانشاه نتیجه مناسب بگیرند.

? عجول هستند

? صداقت ندارند و مسئولیت کارهایشان را به عهده نمی گیرند

? به توصیه های درمانگر توجه نمی کنند

? مرتب به جلسات نمی آیند

? دچار یکی از انواع اختلالات روانی مثل اختلالات شخصیت، افسردگی، اختلالات اضطرابی هستند.

? به روانشناس خانواده مناسب در کرمانشاه مراجعه نکرده اند.

? به روند درمانی جلسات خانواده اعتقاد کم و یا هیچ اعتقادی ندارند.

? قصد تغییر و یا اعتقاد به از بین رفتن اختلافات را ندارند.

?  خیلی دیر اقدام دریافت درمان کرده اند.

مراجعه به بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه هزینه های زیادی دارد، چرا باید این همه هزینه کنم؟

خیلی از خانواده ها سال ها با مشکلاتی سر می کنند و آن ها را بدون هیچ تغییری به حال خود رها می کنند. غافل از آن که این مسائل به مرور زمان پیچیده تر و ریشه هایش قوی تر می شود. پس با گذر زمان اعضای خانواده فرصت های زیادی برای با هم بودن و شاد بودن و حتی رشد کردن را از دست می دهند. آن ها به این مشکلات عادت کرده و دیگر طریقه سالم زندگی و رفتر کردن را فراموش می کنند.

پیامدهای ناشی از عدم درمان مشکلات خانوادگی موجب تحمیل هزینه های هنگفتی می شود برای مثال اعضای خانواده به دلیل تنش ها دچار افسردگی می شوند. یا فرزندان خانواده با دوستان ناباب گشته و دچار اعتیاد می شوند. پدر یا مادر خانواده به خیانت دچار شده و بنیان خانواده به خطر می افتد.

بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه چه ویژگی هایی دارد؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به ارائه خدمات با عنوان بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه می‌کنند اما از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز و روانشناس خانواده مدنظر خود و امکانات آن در کرمانشاه اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز روانشناسی معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– بهترین روانشناس خانواده از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

 

آدرس بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه

شما می توانید برای دریافت خدمات از بهترین روانشناس خانواده در کرمانشاه از طریق تلفن یا آنلاین با برترین درمانگران خانواده کشوری ارتباط برقرار کنید. در ادامه آدرس و تلفن دو مجموعه مورد تایید را آورده ایم.

مراکز دارای روانشناس خانواده کرمانشاه آدرس
مرکز مشاوره ذهن نو 02191002360
مرکز مشاوره آواژه 02166419012
مرکز مشاوره شکوفا خیابان ۲۲ بهمن، چهارراه نوبهار، ساختمان دیپلمات، طبقه ۲، واحد ۶
مرکز مشاوره حامی کرمانشاه پارکینگ شهرداری، خیابان دارایی، روبروی گل فروشی رز، ساختمان کیمیا، طبقه سوم
مرکز مشاوره طلیعه تدبیر سی متری دوم، خیابان چاله، روبروی بانک ملی
مرکز مشاوره خودشکوفا سی متری اول، ساختمان دیپلمات
مرکز مشاوره افق خیابان کسری، خیابان باغچه بان، خیابان هجرت، کوی ششم
مرکز مشاوره دانشگاه آزاد شهرک ژاندارمری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه
مرکز مشاوره مهرآفرین کرمانشاه خیابان ۲۲ بهمن، سی متری دوم چاله، روبروی بانک ملی
مرکز مشاوره مهراندیش خیابان ملک، بعد از بانک انصار، انتهای کوچه آراسته، کلینیک مهراندیش

سخن آخر

دریافت خدمات از روانشناس خانواده کرمانشاه و یا همان خانواده درمانی در کرمانشاه تنها باید توسط کسانی که در این حوزه تخصص کافی دارند صورت بگیرد. شما اگر با هر یک از اعضای خانواده خود دچار تنش یا اختلافاتی شده اید، کافی است به یکی از مراکز معتبر خانواده درمانی مراجعه نمایید. مسلما دریافت خدمات از موسسه ای که دارای مشاورانی متخصص و کاربلد باشد، اهمیت زیادی دارد.

مجموعه ذهن نو با تجربه چندین و چند ساله در حوزه خدمات روانشناختی و خانواده درمانی به شما به صورت کاملا حرفه ای خدمات درمانی ارائه می دهد. برای این منظور بستری آماده کرده است که بتوانید از طریق تلفن همراه یا تلفن منزل با متخصصان این مجموعه تماس گرفته و با بهترین روانشناس خانواده در کشور از کرمانشاه خدمات دریافت کنید. همچنین می توانید این خدمات را به صورت آنلاین نیز دریافت کنید. این نوع خدمات نیز با کیفیتی مشابه مشاوره‌های حضوری اجرا می شود. پس برای رفع مسائل خانواده خود کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت خدمات از بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره خانواده از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا مرکز ذهن نو شعبه ای برای مشاوره خانواده کرمانشاه دارد؟

خیر هنوز شعبه ای برای مشاوره خانواده کرمانشاه احداث نشده است. اما شما می توانید با استفاده از موبایل یا تلفن منزل از این خدمات به صورت تلفنی یا آنلاین با کیفیتی کاملا یکسان استفاده کنید.

دریافت خدمات از روانشناس خانواده کرمانشاه برای چه کسانی ضرورت دارد؟

تمام خانواده ها و کسانی که با اعضای خانواده شان اعم از همسر، فرزندان، والدین و یا خواهر و برادر اختلاف یا تناقضاتی دارند، می توانند از خدمات مشاوره خانواده کرمانشاه استفاده نمایند.

منبع: بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه | خانواده درمانی در کرمانشاه



:: برچسب‌ها: بهترین روانشناس خانواده کرمانشاه | خانواده درمانی در کرمانشاه ,
:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

هویت یابی از جمله مسائلی است که دیر یا زود همه ما به دنبال آن خواهیم بود. هویت آن چیزی است که خود را با آن می‌شناسید و درست به‌اندازه ستون برای یک خانه به آن نیاز دارید. بی‌توجهی به این موضوع یا تربیت اشتباه والدین باعث می‌شود فرزندان در طی مراحل کودکی و نوجوانی نتوانند هویت ثابتی برای خود پیدا کنند. اما خوشبختانه در هر سنی می‌توانید برای رسیدن به یک هویت تلاش کنید. نداشتن هویت یا هویت‌های ناکارآمد باعث می‌شوند در زندگی با مشکلات زیادی ازجمله دشواری در تصمیم‌گیری‌ها مواجه شوید و یا مشکلاتی نظیر پوچی و افسردگی را تجربه کنید، پس باید نسبت به این موضوع دقت کافی داشته باشید.

منبع: هویت یابی فرایند چند مرحله ای است

هویت و هویت یابی

به‌طورکلی هویت به معنای تمامی ویژگی‌هایی است که شما خود را با آن‌ها می‌شناسید و شما را شکل می‌دهند. این ویژگی‌ها می‌تواند از مسائل ظاهری تا خصوصیات اخلاقی و همین‌طور باورهای شما را شامل شود. به همین خاطر متخصصین معتقدند هر آنچه در پاسخ به سؤال (من کیستم؟) بیان می‌کنید، هویت شما را شکل می‌دهد. برای رسیدن به یک هویت ثابت در بزرگ‌سالی تمامی مراحل قبلی زندگی اهمیت دارند، اما به‌طورکلی روانشناسان معتقدند هویت در نوجوانی شکل می‌گیرد و هرکس در این دوره تلاش می‌کند تا با امتحان مجموعه‌ای از اصول و قواعد برخی از آن‌ها را برای خود انتخاب کند.

با توجه به اینکه نوجوانی دوره سنی حیاتی برای انتخاب هویت است باید گفت نقش والدین و حمایتی که از فرزند خود در این دوره می‌کنند بسیار اهمیت دارد. متأسفانه بسیاری از مواقع والدین به دلیل نگرانی‌هایی که دارند به فرزندشان اجازه نمی‌دهند، محیط‌ها یا افکار مختلف را تجربه یا کسب اطلاع کند و این موضوع خود به یکی از مهم‌ترین دلایل برای هویت ناکارآمد تبدیل خواهد شد.

پیامدهای هویت ناکارآمد و عدم تلاش برای هویت یابی

پیدا کردن هویت چه اهمیتی دارد؟ یا به‌عبارت‌دیگر کسانی که هویت ثابتی ندارند با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟ شاید این سؤالات برای شما نیز پیش آمده باشد؛ به همین خاطر در این بخش درباره مشکلاتی که هویت ناکارآمد برای‌تان ایجاد می‌کند صحبت خواهیم کرد:

  • کسانی که هویت ثابتی ندارند، دیدگاه‌های مشخصی درباره مسائل مختلف ندارند و این باعث می‌شود در تصمیم‌گیری‌هایشان معیاری برای انتخاب یک مسیر نداشته باشند. این افراد معمولاً به هر سمتی که جریان زندگی آن‌ها را می‌کشاند حرکت می‌کنند.
  • هویت ناکارآمد باعث می‌شود شما هدف و برنامه دقیقی برای زندگی نداشته باشید، این کار انگیزه فعالیت‌تان را کاهش می‌دهد و همین‌طور بر سر مسائلی مانند انتخاب رشته تحصیلی، شغل و انتخاب همسر دچار مشکل خواهید شد.
  • هنگامی‌که باورها و افکار مشخصی نداشته باشید، احتمالاً در ارتباط با دیگران نیز دچار مشکل می‌شوید و دیگران شما را به‌عنوان فردی باثبات نخواهند شناخت.
  • حرکت در زندگی بر اساس منطق (هرچه پیش آید)، نداشتن هدف و برنامه مشخص و همین‌طور دشواری در روابط اجتماعی ازجمله عوامل آسیب‌رسانی هستند که شما را در برابر مشکلات روحی ازجمله افسردگی آسیب‌پذیر می‌کنند.

هویت های ناکارآمد

تحقیقات روانشناسان در زمینهٔ هویت یابی نشان می‌دهد که هویت‌های ناکارآمد انواع مختلفی دارند و درواقع همه با دلایل و شرایط یکسانی دچار مشکلات هویتی نمی‌شوند. ازجمله شرایطی که بر هویت یابی تاثیر منفی می‌گذارد به شرح زیر است.

هویت پراکنده

ابتدایی‌ترین وضعیت هویت یابی است که در این حالت فرد هیچ باور یا اصول و قوانین ثابتی برای زندگی خود ندارد. در این شرایط فرد به‌طورکلی بحران هویت را تجربه نکرده و در طول زندگی بر اساس شرایطی که پیش می‌آید و احساس و دیدگاهی که در لحظه دارد تصمیم می‌گیرد. این افراد معمولاً تا در شرایطی قرار نگیرند نمی‌توانند راجع به آن فکر کنند و دیدگاهی داشته باشند.

هویت ضبط‌شده

آدم‌های دارای هویت ضبط‌شده باور و اصولی دارند که بعضاً هم بسیار نسبت به آن‌ها متعهد هستند، اما موضوع این است که این افراد باورهایشان را نه بر اساس فکر و تجربه خود بلکه بر اساس گفته شخصیت‌های مهم زندگی‌شان به‌خصوص والدین شکل می‌دهند.

درواقع آن‌ها به اصول مشخصی معتقدند و بر اساس این اصول رفتار می‌کنند. اما اگر دلیل اعتقاداتشان را از آن‌ها بپرسید دلیلی برای آن ندارند. این موضوع باعث می‌شود که قرار گرفتن در محیط‌های متفاوت یا صحبت با کسانی که باورهای آن‌ها را به چالش می‌کشند، آن‌ها را دچار بحران‌های هویت جدی کند و نسبت به‌تمامی باورها و اصول خود شک بکنند ویا در برخورد با این موقعیت ها، آزار دیده و فاصله بگیرند. برای این افراد هویت یابی زمان زیادی می تواند ببرد.

تعلیق هویت

کسانی که دچار تعلیق هویت می‌شوند آن‌هایی هستند که با بحران هویت مواجه شده‌اند و درگیر دغدغه‌های مربوط به پیدا کردن ارزش‌های شخصی شده‌اند، اما به هر دلیلی این بحران را هنوز حل نکرده‌اند. این افراد به هر باوری برای مدتی پایبند می‌شوند و سپس آن را رها کرده و به سراغ باورهای دیگری می‌روند تا آن‌ها را نیز امتحان کنند. به عبارتی همچنان با مسائل مختلف به‌صورت آزمون‌وخطا رفتار می‌کنند. هویت یابی آن ها همچنان ادامه دارد.

هویت یابی و راه های مقابله با هویت‌ ناکارآمد

اگر به هر دلیلی تاکنون نتوانسته‌اید هویت ثابت و مشخصی برای خود پیدا کنید، چندان هم جای نگرانی نیست. می‌توانید از امروز شروع کنید و برای ساخت هویت خود تلاش کنید. اما توجه داشته باشید که فرایند هویت‌یابی موضوع زمانبری است که برای مدتی شما را درگیر خود می‌کند و باید با صبر و آرامش در این مسیر قدم بردارید.

علاوه بر این گاهی اوقات پس از مدتی متوجه می‌شوید باید در افکار و تصمیماتی که تاکنون داشته‌اید تجدیدنظر کنید. هنگامی‌که با این شرایط مواجه می‌شوید بهتر است اضطراب و نگرانی را از خود دور کنید و مطمئن باشید تمامی کسانی که در این دنیا زندگی می‌کنند گاهی نیاز دارند تا در افکار خود تجدیدنظر کنند. ازجمله اقداماتی که بهتر است برای هویت یابی انجام دهید به شرح زیر است.

1- یافتن اصول و افکار

درباره موضوعاتی که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شوید و همین‌طور اتفاقاتی که در جریان زندگی یا اطرافیانتان می‌افتد به‌خوبی فکر کنید و با خود به این سؤال پاسخ دهید که راجع به این موضوع چه فکر می‌کنید یا چه راهکارهایی برای آن دارید.

می‌توانید از طریق مشورت گرفتن، صحبت با یک مشاور، مطالعه یا هر راه دیگری که به نظرتان می‌رسد، دیدگاه و اطلاعات‌تان را گسترش دهید. از این طریق متوجه افکار و ارزش‌های خود خواهید شد یا می‌توانید ارزش‌هایی را که با آن‌ها بیشتر احساس راحتی می‌کنید را برای خود انتخاب نمایید.

2- هویت یابی | از آینده چه انتظاری دارید

چه تصوری از خودتان در 5 سال آینده دارید؟ می‌خواهید در چه جایگاهی قرار داشته باشید؟ سعی کنید با خودتان به‌دقت به این سؤال پاسخ دهید و از این طریق اهداف و برنامه‌ریزی مشخصی برای زندگی خود در نظر بگیرید.

3- توانایی‌هایتان را پیدا کنید

مهارت‌هایتان و به عبارتی نقاط قوت و ضعف‌تان را مشخص کنید. از این طریق خودشناسی‌تان را بیشتر می‌کنید و می‌توانید برای ضعف‌ها و توانایی‌هایتان برنامه‌ریزی داشته باشید.

4- برای هویت یابی کمک بگیرید

اگر در پیدا کردن هویت خود دچار مشکل هستید و احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید این مشکل را حل کنید بهتر است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیرید. متخصصین با توجه به علم و تجربه‌ای که دارند می‌توانند به شما در شناخت سبک شخصیتی، تصمیم‌گیری و سلامت روان کمک کنند. برای آشنایی با روند شکل گیری هویت در نوجوانان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هویت یابی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

نداشتن هویت ثابت چه مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند؟

عدم طی روند هویت یابی باعث می‌شود تا فرد در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های مهم زندگی دچار مشکل شود. همین‌طور خطر بروز بیماری‌های روحی مانند افسردگی نیز افزایش خواهد یافت.

به‌طور طبیعی هویت یابی انسان‌ها در چه سنی پایان می‌یابد؟

متخصصین معتقدند دوره نوجوانی زمانی است که فرد درگیر پیدا کردن هویتی مستقل برای خود می‌شود. اما احتمال دارد دست‌یابی به چنین هدفی تا سنین 21 سالگی نیز طول بکشد.



:: برچسب‌ها: هویت یابی فرایند چند مرحله ای است ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

برای تبدیل دوستی به ازدواج هم دختران و هم پسران با چالش‌های متعددی روبه رو هستند. دوستی فرصتی برای شناخت و از طرفی تله‌ عاطفی می‌تواند باشد، چرا که ازدواج ابعاد مختلفی دارد و دختر و پسری که در رابطه هستند، خیلی اوقات چشمانشان را بر حقیقت می‌بندند و با احساس‌شان تصمیم می‌گیرند.

 

 

منبع: تبدیل دوستی به ازدواج

شاید الان هم باور داشته باشید که رابطه شما منحصر به فرد بوده و فقط یک سری مسائل جزئی است که مانع ازدواج‌تان می‌شود. برای اینکه بتوانید دختر/پسر مورد علاقه‌تان را به ازدواج ترغیب کنید، بهتر است به چند سوال پاسخ دهید؛ از ازدواج چه می‌خواهید؟ او چه ویژگی‌هایی دارد که می‌خواهید با او ازدواج کنید؟ او چقدر تمایل به ازدواج دارد؟

تبدیل دوستی به ازدواج

برخی از افراد بلافاصله بعد از اینکه وارد یک رابطه دوستی می‌شوند؛ به ازدواج فکر می‌کنند. اما این رفتار درستی نیست. داشتن رابطه هدف دار به معنی ازدواج با هر فردی که وارد زندگی ما می‌شود؛ نخواهد بود.

حتی بعد از گذشت مدتی از شناخت فرد، باید در مورد تبدیل دوستی به ازدواج، بیشتر فکر کرده و سنجیده عمل کرد. بسیاری در این مورد، عجولانه رفتار می‌کنند؛ که عواقب بدی خواهد داشت. در این مقاله به بررسی این موضوع و عوامل تاثیرگذار بر آن پرداخته ایم. 

موانع تبدیل دوستی به ازدواج

 

تبدیل دوستی به ازدواج همواره کار آسانی نیست. این مسئله به خصوص برای دخترخانم‌ها معمولا دشوار است که پسری را به ازدواج ترغیب کنند. عواملی نظیر خجالت کشیدن، نداشتن مهارت کافی برای ابراز وجود، ترس از دست دادن و مطمئن نبودن از تمایل دوست دختر/دوست پسر برای ازدواج از جمله مواردی هستند که در این مشکل نقش دارند.

در مقابل پسرها نیز ممکن است از مطرح کردن بحث ازدواج بترسند، وجود مشکلات مالی، نداشتن استقلال کافی، عدم تعهد به رابطه و ناتوانی در تصمیم گیری از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که پسران را از ازدواج بازمی‌دارند. اگر ترس زیادی از شروع زندگی مشترک دارید یا احساس می‌کنید برای مطرح کردن موضوع ازدواج از مهارت‌های ارتباطی کافی برخوردار نیستید، مراجعه به یک روانشناس به شما کمک می‌کند تا با توانمندی و آگاهی بیشتری در این مسیر قدم بردارید. 

تبدیل دوستی به ازدواج | توصیه هایی برای اینکه آشنایی را به ازدواج ختم کنید

برای اینکه دوستی به ازدواج ختم شود، باید خشت اول را درست بزارید. اگر تا به حال اشتباهاتی در رابطه پیش آمده ایرادی نداره، چرا که هنوز رابطه دوستی‌تان ادامه دارد و شما فرصت جبران برای به ازدواج ختم شدن آن را دارید. هم پسران و هم دختران نیاز به همدمی برای زندگی دارند، پس این تفکرات کلیشه‌ای که “پسران ازدواج نمی‌کنند” و “دختران دنبال پول هستند” را کنار گذاشته و به دنبال حقایق باشید.

تبدیل به دوستی به ازدواج نیازمند تفکر روشن تری است. “با یک کاسه ماست دریا دوغ نمی‌شود” این ضرب المثل به روشنی بیان می‌کند که اگر در گذشته تجربیات تلخی داشته‌اید و یا شنیده‌اید، برای جلوگیری از تکرار آن‌ها بهتر است اطلاعات خود را بیشتر کنید

. ✅هدف از دوستی را مشخص کنید

در قدم اول بسیار اهمیت دارد که از فرد مقابل بپرسید از شروع یک رابطه دوستی چه هدفی دارد و از شریک عاطفی‌اش چه می‌خواهد؟ پرسیدن این سوال به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ای شفاف‌تر داشته باشید و از ابتدا بدانید در چه مسیری قدم خواهید گذاشت.

بسیاری از آقا پسرها از همان ابتدا تصمیمی برای ازدواج ندارند، با این حال سوال نپرسیدن دخترها می‌تواند باعث ایجاد سوءتفاهم و برداشت‌های غلط از رفتارهایشان بشود. در نتیجه ممکن است پس از گذشت مدت‌ها از رابطه دوستی تازه متوجه این موضوع شوید که فرد مقابل هیچ گونه قصدی برای ازدواج ندارد که این مسئله احتمال تجربه شکست و ضربه عاطفی را افزایش می‌دهد. برای تبدیل دوستی به ازدواج، بعد از گذشت مدتی باید به صورت واضح و روشن در این مورد حرف زده شود.

✅تبدیل دوستی به ازدواج | ملاک های خود را بشناسید

از جمله کارهای بسیار مهمی که باید در رابطه با تبدیل دوستی به ازدواج، انجام دهید؛ این است که پیش از هرچیز تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کنید! یعنی از خود بپرسید که آیا آمادگی لازم برای ازدواج را دارید؟ ملاک‌های‌تان برای انتخاب همسر چه چیزهایی هستند؟ آیا کسی که با او وارد رابطه شده‌اید به معیارهای شما نزدیک است؟ اگر در جواب دادن به این سوال‌ها مشکل دارید بهتر است از یک روان درمانگر برای رسیدن به خودشناسی بیشتر کمک بگیرید.

✅برای آشنایی یا دوستی زمان مشخص کنید

اگر به دنبال این هستید که آشنایی شما به ازدواج ختم شود، وقتی وارد رابطه می‌شوید برای این آشنایی یک مدت زمان مشخص تعیین کنید. برای مثال می‌توانید 3 ماه به یکدیگر فرصت بدهید تا به شناخت بیشتری از هم برسید اما بعد از این 3 ماه نوبت به جمع بندی و تصمیم‌گیری می‌رسد.

اگر زمان مشخصی را در نظر نگیرید ممکن است مدت‌های طولانی در یک رابطه بی سرانجام درگیر شوید. تبدیل دوستی به ازدواج نباید عجولانه صورت گیرد. از طرفی با گذشت مدت زمان طولانی از رابطه، شرایط پیچیده می‌شود. به همین دلیل باید زوجین بر سر این موضوع به توافق برسند.

✅تعهد و وفاداریتان را نشان دهید

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که نشان می‌دهد این رابطه را برای همیشه انتخاب کرده‌اید تعهد و وفاداری است. اگر برای رابطه‌تان ارزش چندانی قائل نباشید، حد و مرزهای آن را به رسمیت نشناسید و در برابر شریک عاطفی خود احساس مسئولیت نکنید، احتمال کمی وجود دارد که او شما را به عنوان همسر آینده انتخاب کند.

متقابلا او نیز باید به شما متعهد و وفادار باشد، اگر چنین ویژگی در او نمی‌بینید، تمایلی کمی برای ازدواج با شما دارد. در واقع تعهد و وفاداری یکی از قدم های مهم برای تبدیل دوستی به ازدواج خواهد بود.

✅در بیان ارزش ها و اهداف خود رو راست باشید

بسیار اهمیت دارد که از همان ابتدا به دوست دختر/دوست پسر خود بگویید که از رابطه دوستی چه می‌خواهید و چه اهدافی را دنبال می‌کنید. در حقیقت همان طور که شما حق دارید اهداف و خواسته‌های او را بشناسید، متقابلا باید این حق را به شریک عاطفی‌تان نیز بدهید.

اگر احساس می‌کنید برای گفتن خواسته‌های خود اعتماد به نفس کافی را ندارید یا ترس‌هایی وجود دارد که مانع شما می شوند بهتر است از یک روانشناس برای بهبود این وضعیت کمک بگیرید. اینکه هدف دو طرف تبدیل دوستی به ازدواج باشد؛ لزوما به معنی ازدواج موافق آنها نخواهد بود. برای شروع یک زندگی مشترک افراد باید مشترکات زیادی باهم داشته باشند.

در دوره آشنایی برای کسب شناخت از یکدیگر جدی باشید

نباید دوره آشنایی را سرسری بگیرید. این یک دوره طلایی است که به شما فرصت می‌دهد برای ازدواج به شناخت و آگاهی بیشتری برسید. در نتیجه باید در این زمینه جدی بوده و برای آن وقت بگذارید.

کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج، شرکت در کارگاه‌های افزایش مهارت‌های زوجین و مطالعه کتاب‌های خودیاری از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. همچنین برای تبدیل دوستی به ازدواج، در دوران آشنایی باید به قوانینی پایبند بوده و اصولی را رعایت کنید.

✅در تصمیمات خود قاطع باشید

قاطعیت یکی دیگر از فاکتورهایی است که در تبدیل دوستی به ازدواج نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر هدف‌تان از رابطه دوستی ازدواج است، بسیار اهمیت دارد که در لحن کلام و پایداری در تصمیم خود قاطع باشید.

طبیعی است که بسیاری از افراد رابطه دوستی را ترجیح می‌دهند و به شما اصرار می‌کنند در این رابطه بمانید. چرا که در دوستی میزان تعهد و مسئولیت پذیری بسیار پایین‌تر است. با این حال شما هستید که باید قاطعانه بر سر تصمیم خود بایستید و در روابط غلط گرفتار نشوید.

 سخن پایانی

برای تصمیم گیری در مورد ادامه رابطه و تبدیل دوستی به ازدواج، قدم به قدم پیش رفته و عجولانه عمل نکنید. ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی هر فردی محسوب می‌شود که باید در مورد آن، مسائل زیادی را در نظر داشته باشد. بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد این موضوع از یک مشاور کمک گرفته و با او مشورت کنید. همچنین با در نظرگرفتن عواقب و جوانب مختلف این مسئله، برای تشکیل زندگی مشترک اقدام نمایید. شاید در این مسیر شاهد راهکارهای عجیب و گاها غیراخلاقی نیز باشید. اما فراموش نکنید این روش ها به هیچ عنوان کارساز نبوده؛ بلکه فقط باعث نابودی رابطه خواهند شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تبدیل دوستی به ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

از کجا بفهمم دوست پسرم تمایل به ازدواج دارد یا نه؟

لازم است که در مورد مسئله ازدواج شفاف باشید و به طور واضح از دوست‌تان بپرسید از دوستی چه هدفی دارید. روش‌های غیرمستقیم برای فهمیدن این مضوع اغلب منجر به سوء برداشت و نتیجه گیری‌های غلط می‌شود.



:: برچسب‌ها: تبدیل دوستی به ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

بزهکاری نوجوانان یکی از مسائل بسیار مهمی است که والدین در دوران بلوغ باید نسبت به آن آگاه باشند و برای پیشگیری از آن اقدامات لازم را انجام دهند. چرا که درگیر شدن با قانون برای نوجوان تبعات بلند مدتی به همراه خواهد داشت و ممکن است زندگی شغلی و تحصیلی او در آینده تحت تاثیر این مسئله آسیب ببیند. بروز بزهکاری در سال‌های نوجوانی علل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تکانشگری، داشتن الگوهای غلط، جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین اشاره کرد. در صورت رسیدگی مناسب و به موقع به نوجوانان خلافکار می‌توان از بدتر شدن شرایط جلوگیری کرد

 منبع: بزهکاری نوجوانان چه عللی دارد

بزهکاری نوجوانان | آشنایی با انواع جرائمی که در دوران نوجوانی اتفاق می افتند

واژه بزهکاری نوجوانان که از کلمه بزه گرفته شده است، در لغت به معنای خطا، جرم یا گناه است. این اصطلاح به طور عامیانه زمانی به کار می‌رود که افراد زیر سن قانونی (18 سالگی) مرتکب جرم و اعمال خلاف قانون می‌شوند. از جمله رایج‌ترین جرائمی که در سنین نوجوانی بروز می‌یابند می‌توان به خشونت فیزیکی، درگیری با دیگران، زورگیری، قلدری و آسیب زدن به اموال دیگران اشاره کرد.

آسیب‌های مالی که از جانب بزهکاری نوجوانان وارد می‌شود، معمولا در قالب رفتارهایی نظیر دزدی، آتش افروزی و خرابکاری اتفاق می‌افتند. همچنین طبق قانون هر کشوری اعمال خاصی وجود دارند که تنها برای بزرگسالان مجاز محسوب می‌شوند، اما انجام آن‌ها از جانب کودکان و نوجوانان در قالب بزهکاری در نظر گرفته می‌شوند. برای مثال رانندگی برای افراد زیر 18 سال در کشور ما ممنوع است. همچنین در کشورهای دیگر نوشیدن مشروبات الکلی در نوجوانی به عنوان بزهکاری تعریف می‌شود و مجازات دارد.

علل بزهکاری نوجوانان

علل و عوامل مختلفی در بروز بزهکاری در نوجوانان نقش دارند که به طور کل می‌توان آن‌ها را در سه دسته عوامل زیستی، محیطی و تربیتی جای داد. در این بخش مقاله به تشریح بیشتر مهم‌ترین عوامل موثر در بروز بزهکاری نوجوانان پرداخته‌ایم.

???? بالاتر بودن روحیه تکانشگری در نوجوانان

یکی از ویژگی‌های بارز نوجوانان ناتوانی در دور اندیشی و عمل کردن در لحظه است که در اصطلاح تخصصی به آن تکانشگری گفته می‌شود. تکانشگری تا حد زیادی منشا زیستی دارد. برای مثال عدم تکامل قسمت پیشانی مغز در دوران نوجوانی یکی از عواملی است که باعث می‌شود نوجوانان رفتارهای تکانشگرانه‌ای از خود نشان دهند. چراکه این قسمت مسئول بازداری هیجانی و رفتاری است. بنابراین یکی از علل بزهکاری نوجوانان، روحیه تکانشگری بالا است.

???? آموزش ندیدن در زمینه انضباط و رعایت قانون

یکی از علل بزهکاری نوجوانان، عدم آموزش انضباط و عدم رعایت قوانین است. برخی از پدر و مادرها که به عنوان والدین سهل‌گیر شناخته می‌شوند برای آسودگی فرزندشان سعی می‌کنند تا جای ممکن او را آزاد بگذارند. آن‌ها در خانه قوانین مشخصی ندارند و بچه‌هایشان را از کودکی ملزم به رعایت اصول خاصی نمی‌کنند.

این مسئله باعث می‌شود که فرزندان آن‌ها در سنین نوجوانی بیش از دیگران در معرض بزهکاری قرار داشته باشد. چرا که قانون مداری نیازمند تمرین و آموزش است، در حالی که این نوجوانان انتظار دارند هرآنچه می خواهند را به راحتی به دست بیاورند و در این راه حاضر نیستند به هیچ قانون خاصی توجه کنند.

???? وجود رفتارهای نا بهنجار در الگوهای مهم زندگی

بچه‌ها در سنین نوجوانی به دنبال کسب یک هویت منحصر به فرد هستند. آن‌ها در این مسیر تلاش می‌کنند الگوهایی را برای خود انتخاب کرده و تا حد زیادی رفتارهای او را تقلید کنند. اگر الگوهای نوجوان کسانی باشند که انجام اعمال خلاف قانون را ارزش بدانند و به هر دلیلی به ارتکاب جرم بپردازند، احتمال اینکه بزهکاری در نوجوان نیز اتفاق بیفتد افزایش می‌یابد. بنابراین رفتارهای نا بهنجار نقش مهمی در بزهکاری نوجوانان دارند.

???? دچار بودن به اختلالات رفتاری نظیر اختلال سلوک

بزهکاری نوجوانان اگر به یک الگوی رفتاری در بیاید می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال روانشناختی نظیر اختلال سلوک باشد. قانون شکنی، علاقه مندی به خرابکاری، خشونت و دروغ گویی از جمله علائم اصلی این اختلال هستند. در صورتی که این مشکل به موقع تحت درمان و کنترل در نیاید، ممکن است در آینده به اختلال شخصیت ضداجتماعی بیانجامد و مشکلات گسترده‌تری را برای فرد رقم بزند.

???? قرار داشتن در جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین

بررسی‌ها نشان می‌دهند که فقر و قرار داشتن در جایگاه اقتصادی و اجتماعی پایین یکی از عوامل بسیار موثر در بروز بزهکاری نوجوانان است. فشارهای مالی، رواج جرائم در خانواده یا محله و یادگیری مشاهده‌ای از جمله عوامل اصلی هستند که در این شرایط منجر به رفتارهای خلاف قانون در نوجوانان می شوند.

???? خانواده با ویژگی های نا امن

یکی از مهم ترین علل بزهکاری نوجوانان، خانواده است. زمانی که خانواده فرد رفتارهای نامناسبی داشته باشد، نوجوان مانند آنها رفتار می‌کند. خانواده همیشه الگوی فرزندان است. و فرزندان نیز آینه رفتار والدین را تحویل می‌دهند. زمانی که نظارت کامل والدین بر فرزندان نباشد و آنها نتوانند بین فرزندان به یک مقدار محبت را برقرار کنند، با رفتارهای ناخوشایند فرزند روبرو خواهند شد. در ادامه به نمونه رفتارهای خانواده که باعث پرورش بزهکاری نوجوانان می‌شود؛ اشاره کرده ایم.

???? طلاق والدین

???? درگیری و اختلاف های خانوادگی

???? رفتار های نادرست از والدین

???? تفاوت گذاشتن بین فرزندان

???? پای بند نبودن خانواده به ارزش های اخلاقی و اعتقادی

???? رفتاری بی ثبات والدین با فرزند

پیشگیری از بزهکاری نوجوانان

اگر نگران بزهکاری نوجوانان و انجام هرگونه رفتار خلاف قانون در فرزندتان هستید در نظر گرفتن توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند که از این امر پیشگیری نمایید.

???? از سنین کودکی فرزندتان را با قوانین و مقررات آشنا کنید

آشنایی با مقررات از روش های پیشگیری جهت بزهکاری نوجوانان است. بسیار اهمیت دارد که فرزندان شما از همان ابتدا یاد بگیرند که در هر دوره از زندگی باید یکسری چارچوب‌ها را رعایت کنند. البته سخت گیری بیش از حد در زمینه قانون مداری نیز به شیوه دیگری آسیب زاست. نکته مهم این است که متناسب با سن فرزندتان یکسری قوانین ساده را در خانه وضع کنید و با روش‌های مثبت نظیر پاداش دادن او را تشویق کنید تا به این قوانین احترام بگذارد. این روش فرزندتان را آماده می‌کند تا در نوجوانی قوانین اجتماعی را بهتر درک کرده و به آن‌ها احترام بگذارید.

???? بزهکاری نوجوانان | محیط سالمی را برای فرزندتان فراهم کنید

همانطور که گفته شد الگوهای اجتماعی نظیر دوستان می‌توانند تاثیر بسزایی در بزهکاری نوجوانان داشته باشند. از همین رو بسیار مهم است که در انتخاب مدرسه و سایر محیط‌هایی که فرزندتان را به آنجا می‌فرستید دقت کنید و پیش از انتخاب آن‌ها وضعیت بچه‌ها و جو حاکم بر محیط را بررسی نمایید.

???? به فرزندتان در مورد ویژگی های خاص دوران نوجوانی آموزش دهید

یکی از راه های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، آموزش دوره های خاص نوجوانی است. بسیار اهمیت دارد که فرزندتان قبل از رسیدن به دوران نوجوانی از ویژگی‌های خاص این دوره نظیر تکانشگری، نیاز به هویت یابی و عدم دوراندیشی آگاهی کافی داشته باشد. این امر به او کمک می‌کند تا بداند بسیاری از نیازهای او گذرا هستند و با افزایش سن از بین می‌روند، در نتیجه می‌تواند کنترل بیشتری روی رفتارهای خود داشته باشد. 

???? بزهکاری نوجوانان | کیفیت رابطه والد فرزندی را ارتقا ببخشید

یکی از تاثیرگذارترین روش‌ها برای کنترل بزهکاری نوجوانان این است که تعاملات مثبتی میان آن‌ها و والدین‌شان برقرار باشد. در بسیاری از موارد بزهکاری نوعی سرکشی و طغیان علیه خانواده است که نوجوان از طریق آن سعی می‌کند اعلام استقلال کند.

در نتیجه اگر شما به عنوان پدر و مادر رابطه مناسبی با فرزند خود داشته باشید و او را به عنوان یک بزرگسال بپذیرید تا حد زیادی از ریسک بزهکاری کم می‌کنید. از همین رو اگر دائما با فرزند نوجوان‌تان دچار تنش و تعارض می‌شوید و نمی‌توانید رابطه موثری را تجربه کنید، بهتر است از یک روانشناس خانواده کمک بگیرید.

???? برای بررسی وضعیت روانشناختی نوجوان به یک روانشناس مراجعه کنید

همانطور که گفته شد بزهکاری نوجوانان می‌تواند علامتی از یک اختلال رفتاری باشد. اگر فرزندتان از سنین کم دائما با شما مخالفت می‌کند و به شکست قانون، دروغگویی و سایر اعمال نا بهنجار علاقه دارد، باید برای بررسی بیشتر وضعیت او به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان مراجعه نمایید تا در صورت لزوم به موقع درمان‌های لازم را دریافت کنید.

کلام آخر

بزهکاری نوجوانان یکی از مسائل پر رنگ جامعه امروزی است. به دلایل زیادی این اتفاق رخ می‌دهد. و والدین نیز بدون توجه به چنین رفتارهای نوجوانان، به گونه ای آنها را مورد تشویق قرار می‌دهند. حتما به بزهکاری نوجوانان توجه ویژه داشته باشید و رفتارهایی انجام دهید که فرزندتان با مشکل روبرو نشود. جهت آشنایی با روش های پیشگیری از بزهکاری نوجوانان بهتر است که با روانشناس صحبت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بزهکاری نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

همه نوجوانانی که به بزهکاری روی می آورند دچار اختلال سلوک هستند؟

خیر، بزهکاری می‌تواند ناشی از علل و عوامل مختلفی باشد که بسیاری از آن‌ها علائم طبیعی دوران بلوغ و نوجوانی هستند. اما اگر بزهکاری به یک الگوی رفتاری پایدار تبدیل شود، احتمال دارد که علامتی از اختلال رفتاری نظیر اختلال سلوک باشد. برای بررسی این موضوع لازم است که به یک روانشناس مراجعه نمایید.

منبع: بزهکاری نوجوانان چه عللی دارد



:: برچسب‌ها: بزهکاری نوجوانان چه عللی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

تمیزکاری خانه برای زنان شاغل کمی سخت تر خواهد بود. آنان زمان زیادی را بیرون از خانه ‌گذرانده و هنگامی که باز می‌گردند؛ باید کارهای منزل را انجام دهند. در خانواده هایی که همه افراد شاغل هستند؛ برای کارهای مربوط به منزل، همگی از مادر خانواده انتظار دارند. اما این یک تصور غلط بوده و همه اعضای خانواده باید در این امور مشارکت داشته باشند.

برخی زنان بیان می‌کنند که کارمنزل برایشان از کار بیرون از خانه هم سخت تر است. در بیرون از منزل افراد شاغل، وظیفه ای مشخص داشته و بعد از ساعت کاری به خانه برمی‌گردند. اما کار خانه محدود به وظیفه ای مشخص نمی‌شود و تقریبا یک کار شبانه روزی محسوب می‌شود.

منبع: تمیزکاری خانه برای زنان شاغل | خانه داری زنان شاغل

تمیزکاری خانه برای زنان شاغل

اینکه اعضای خانواده در امور خانه هیچ کمکی نکنند؛ درست نیست. تمیزکاری خانه برای زنان شاغل، یک کار طاقت فرسا خواهد بود که احتمالا آنان با عشق اینکار را برای خانواده خود انجام می‌دهند. اما نباید فراموش کنیم که این، تنها وظیفه آنان نیست. در خانه، همه افراد باید با یکدیگر همکاری داشته باشند. اما اگر زنان در انجام این امورخود را تنها می‌بینند؛ باید برای آن برنامه ریزی داشته و یا به طور مستقیم از خانواده خود درخواست کمک کنند.

اثرات منفی تمیزکاری خانه برای زنان شاغل

اگر زنان با وجود خانواده بازهم در انجام تمام امور تنها باشند؛ زودتر دچار خستگی جسمانی و روانی خواهند شد. آنها حتی در انجام وظایف بیرون از خانه خود نیز به مشکل برخواهند خورد. از طرفی دیگر برخی از زنان برای بهترین بودن در هر دو نقش، فشار زیادی به خود وارد می‌کنند؛ که در طولانی مدت عواقب بدی برای آنان به وجود می‌آید. برخی از اثرات منفی تمیزکاری خانه برای زنان شاغل به تنهایی، شامل موارد زیر می‌شود.

????اضطراب برای کارهای عقب مانده

وقتی زنان مجبور به پیش بردن کارهای دو محیط مختلف هستند؛ شاید به همه آنها نرسند و یا راندمان آنها پایین بیاید. احتمالا تمیزکاری خانه برای زنان شاغل، منجر به جمع شدن بسیاری از کارها و عقب افتادن آنها خواهد شد. این یکی از عوامل استرس زا برای زنان است. آنها نمی‌توانند به اندازه کافی بر هر دو موضوع تمرکز کرده و آنها را با دقت انجام دهند. زنان برای این مسئله باید به دنبال راه حل اساسی باشند.

????فشارهای خانواده بر او

خانواده نیز از زنان انتظار دارند تا زمان لازم را با آنها بگذرانند و پرانرژی باشند. فشارهای خانواده مشکلات تمیزکاری خانه برای زنان شاغل را بیشتر تر خواهد کرد. زنان حس بی کفایتی کرده و تا مرز فروپاشی روانی نیز خواهند رسید. خانواده به جای ایرادگیری و غر زدن مداوم باید به زنان کمک بیشتری کنند تا وضعیت پیش آمده مدیریت شود.

????حس سرخوردگی به دلیل نادیده گرفتن نیازهای خود

تمیزکاری خانه برای زنان شاغل این حس را ایجاد می‌کند که آنها هیچ وقتی برای خود ندارند. آنها تمام زمان مفید خود را درحال کارکردن هستند و این موضوع می‌تواند تاثیرات بدی برای آنان داشته باشد. فشارهای روانی و جسمانی و همچنین خشم سرکوب شده نیز از جنبه های دیگر حس سرخوردگی خواهند بود.

????ناامیدی و بروز تعارضات خانوادگی

در بسیاری از موارد تمیزکاری خانه برای زنان شاغل، تبدیل به چالش ها و تعارضاتی از محیط خانه خواهد شد. وقتی افراد خانه هیچ همکاری در این زمینه نداشته باشند؛ زنان نیز خستگی بیشتری را تجربه کرده و نمی‌توانند به اندازه کافی به خانواده خود اهمیت دهند. این مورد گاهی به دلیل خستگی بیش از حد زنان است و گاهی به دلیل ایجاد حس لجبازی و نشان دادن مخالفت خود.

راهکارهایی برای تمیزکاری خانه برای زنان شاغل

برخی از زنانی که به تازگی وارد زندگی مشترک شده اند و تجربه چندانی در انجام کارهای منزل ندارند؛ بیشتر دچار استرس و اضطراب خواهند شد. تمیزکاری خانه برای زنان شاغل، به مرور تبدیل به عادت خواهد شد و در آن مهارت پیدا می‌کنند. هرچه تعداد افراد خانواده بیشتر باشد؛ وظیفه زنان بیشتر خواهد شد؛ و باید به امور بیشتری رسیدگی کنند. اما اینکار با وجود وظایف بیرون از منزل چگونه امکانپذیر خواهد بود؟ در این قسمت برخی از راهکارهای موثر در این زمینه را بیان خواهیم کرد. 

✅استفاده از زمان های سوخت شده

برای همه ما در خانه زمان هایی وجود دارد که درحال تماشای یک فیلم و یا گوش کردن به یک فایل صوتی کار دیگری را هم انجام می‌دهیم. اگر توانایی انجام دو کار را به صورت همزمان دارید و یا اینکه از انجام دادن فقط یک کار دچار بی حوصلگی می‌شوید؛ از این زمان ها بهره بیشتری ببرید. برای مثال اتو زدن لباس هایتان را جلوی تلویزیون و در حال تماشای برنامه مورد علاقتان انجام دهید و یا در هنگام گوش کردن به موسیقی و فایل صوتی، ظرف بشویید.

✅برنامه ریزی

برای انجام کارهای خانه برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برنامه ریزی درست، تمیزکاری خانه برای زنان شاغل را آسان تر خواهد کرد. همه کارهای سخت و وقت گیر را در یک روز قرار ندهید. کارها را اولویت بندی کرده و از مهم ترین آنها شروع کنید. برای مثال ماشین لباسشویی خراب است و لباس های زیادی برای شستن دارید؛ آن را در اولویت قرار داده و یا شستن لباس های هر فرد را به عهده خود او بذارید.

از طرف دیگر پیش رفتن طبق برنامه ریزی، استرس شما را نیز کاهش خواهد داد. قبل از رفتن به منزل، وسایلی که برای کارهای خانه نیاز دارید؛ خریداری کرده و زمان مورد نیاز برای هریک را مدنظر داشته باشید. نیازی نیست به همه امور در یک روز رسیدگی کنید.

✅سخت نگرفتن به خود

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ برخی از زنان برای انجام کارهای خانه، جلوگیری از قضاوت شدن توسط دیگران، فشار زیادی را به خود وارد می‌کنند. آنها می‌خواهند همیشه خانه در بهترین حالت خود باشد. البته اختلال وسواس نیز نقش مهمی در این عامل خواهد داشت.

تمیزکاری خانه برای زنان شاغل، در برخی موارد تبدیل به وسواس شده و آنها در اینکار افراط می‌کنند. اینکار خستگی و احساسات منفی آنها را دوچندان خواهد کرد. مخصوصا اگر کمالگرا باشند و بخواهند تمام امور را خود به تنهایی انجام دهند. 

✅کمک گرفتن از دیگری

طبیعی است که تمیزکاری خانه برای زنانه شاغل، همیشه به تنهایی امکانپذیر نباشد. از طرفی اعضای خانواده نیز با او اصلا همکاری نمی‌کنند. دراین شرایط افراد می‌توانند در صورت استطاعت مالی، از کمک شخص دیگری استفاده کنند. البته افراد باید در مورد تمیزکار به طور کامل تحقیق کرده و از او در هر زمینه ای اطمینان حاصل کنند. زنان با کمک یک فرد خدماتی می‌توانند راحت تر و سریع تر کارهای خود را انجام داده؛ و زمان بیشتری را استراحت کنند.

سخن پایانی

تمیزکاری خانه برای زنان شاغل، یک وظیف نیست. همه اعضای خانواده وظایف و مسئولیت هایی فارغ از شغل و موقعیت اجتماعی شان در خانه دارند؛ که باید به آنها عمل کنند. در خانه وظایف زیادی وجود دارد که یک نفر به تنهایی قادر به انجام آنها نخواهد بود. زنان خود نیز باید دیگر اعضا را تشویق و ترغیب کرده تا به آنان کمک کنند. بهتر است در مورد تقسیم کارها در منزل با یکدیگر و حتی یک مشاور خانواده صحبت کرده و برای جلوگیری از بروز مشکلات مختلف از او کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تمیزکاری خانه برای زنان شاغل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

 

زنان شاغل برای تمیزکاری خانه چگونه باید مدیریت زمان زمان داشته باشند؟

 
آنان باید نیازهای خود را در نظر گرفته و همچنان زمانی را برای استراحت خود نیز در نظر بگیرند. از طرف دیگر برای کارهای منزل نیز برنامه ریزی دقیق داشته، اولویت بندی کنند. به خود سخت نگرفته و از یک نیروی کمکی کمک بگیرند.‌



:: برچسب‌ها: تمیزکاری خانه برای زنان شاغل | خانه داری زنان شاغل ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

سازهای مناسب کودک طیف وسیعی از آلات موسیقی را در بر می‌گیرد. موسیقی تاثیر زیادی در فرایند رشد کودک دارد. از طرف دیگر اگر کودک خود قادر به نواختن این سازها باشد؛ تاثیرات آن دو چندان خواهد شد. یادگیری موسیقی در سنین پایین آسان تر خواهد بود؛ همچنین تداوم بیشتری در ذهن کودک خواهد داشت. اما انتخاب ساز مناسب برای کودک نیز، یکی دیگر از چالش هایی است که والدین و حتی خود کودکان با آن درگیر هستند. آموختن موسیقی، یکی از مهارت های مفید برای کودکان خواهد بود که آنان را ترغیب به یادگیری مسائل دیگر نیز خواهد کرد. از طرفی ذهن کودک برای یادگیری مسائل دیگر نیز آماده خواهد شد. 

منبع: سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک

 

سازهای مناسب کودک

بسیاری از والدین تحت تاثیر دیگران و یا فقط به دلیل علاقه خود، ساز را برای فرزند خود انتخاب می‌کنند. اما برای انتخاب سازهای مناسب کودک، عوامل زیادی دخیل هستند که والدین باید به آنها توجه کنند. پدر و مادر باید علاقه فرزند خود را نیز در نظر گرفته و به یادگیری ساز جدید، صرفا به دید سرگرمی نگاه نکنند.

یادگیری موسیقی نیاز به تلاش مستمر و دائمی دارد. اما نباید کودک را مجبور به انجام کاری کرد. باید برای آموختن این مهارت، برای کودک انگیزه ایجاد کرد. در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر انتخاب آلت موسیقی مناسب برای کودک، خواهیم پرداخت.

چگونگی انتخاب سازهای مناسب کودک

یکی از نکاتی که در هنگام انتخاب سازهای مناسب کودک باید به آن توجه داشت؛ علاقه کودک به سبک خاصی از موسیقی است. برای اطلاع از این موضوع باید انواع مختلف موسیقی را برای کودک پخش کرده؛ و به واکنش او دقت کرد. همچنین نواختن موسیقی توسط والدین نیز عامل مهمی برای انتخاب و یا علاقه کودک خواهد بود. برخی از نکاتی که در هنگام تشویق کودک به موسیقی باید در نظر بگیریم؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕سن کودک

می‌توان گفت 6 سالگی یک مرز برای انتخاب سازهای کودک محسوب می‌شود. تقریبا بعد از این سن، کودک قادر به نواختن هر نوع سازی خواهد بود و انتخاب های بیشتری خواهد داشت. اما قبل از 6 سالگی به دلایل مختلفی نمی‌توان در این مورد با قطعیت تصمیم گیری کرد. شاید سازی که قبل از شش سالگی توسط والدین انتخاب شده است؛ هیچگاه بهترین گزینه برای کودک نبوده باشد؛ اما کودک آن را ادامه داده و حتی موفقیت هایی نیز کسب می‌کند.

⭕وضعیت بدنی کودک

وضعیت بدنی کودکان، عامل مهمی در انتخاب سازهای کودک خواهد بود. برخی به دلیل وضعیت بدنی ویژه ای که دارند؛ بیشتر مستعد آموختن نوع خاصی از آلت موسیقی هستند. برای مثال افرادی که کوتاه قد هستند؛ نمی‌توانند سازهای بزرگ تر از جثه خود را انتخاب کنند. کودکانی که مایل به یادگیری ساز پیانو هستند؛ باید انگشتانی کشیده داشته باشند. و یا کودکانی که ارتودنسی و یا مشکلات تنفسی دارند؛ نباید سراغ سازهای بادی بروند.

⭕ویژگی های شخصیتی کودک

برای انتخاب سازهای مناسب کودک، باید به ویژگی های شخصیتی و روحیات او نیز توجه داشت. برای مثال آیا آنها درونگرا هستند و یا برونگرا، از نظر حرکتی فعال هستند و یا در بیشتر موارد تمایل دارند که بی حرکت باشند. برای برخی از سازها، کودک بیشتر احتمال دارد که در گروه حضور یابد. به همین دلیل باید به کار گروهی علاقمند بوده و با دیگران هماهنگ باشد. سازهایی مثل وودوارد و پرکاشن، از این دست هستند. همچنین نیاز کودک برای در مرکز توجه بودن نیز در انتخاب او موثر خواهد بود.

سازهای مناسب کودک کدامند؟

بعد از شناخت علایق و توانمندی های کودک، باید سازهای مناسب کودک را ارزیابی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم. در واقع این امکان وجود ندارد که کودک، سازهای زیادی را برای مدتی امتحان کرده و بعد از آن انتخاب کند.  به همین دلیل باید از ابتدا به نکات زیادی توجه داشت. همچنین برخی از سازها هستند که به طور کلی بیشتر علاقه کودکان و والدین را برمی‌انگیزنند. برخی از این سازها شامل موارد زیر می‌شوند. 

????پیانو

پیانو یکی از سازهای مناسب کودک است که والدین به آن علاقه زیادی دارند. یادگیری آن آسان نخواهد بود و نیاز به تمرین و تلاش زیادی خواهد داشت. این ساز، پایه بوده و باید اصولی مثل ملودی، هارمونی، ریتم و حرکت در آن رعایت شود. کودکان می‌توانند از سنین پایین یادگیری این ساز را آغاز کنند. با اینکه خرید این ساز و همچنین آموختن هزینه های زیادی خواهد داشت؛ اما یادگیری آن نقش مهمی در آینده کودک بازی خواهد کرد. بهتر است کودکان برای شروع از پیانوهای آکوستیک استفاده کنند.

????گیتار

از سازهای مناسب کودک می‌توان به گیتار اشاره کرد. گیتار نیز مانند پیانو، یک ساز پایه محسوب می‌شود. اما به دلیل اینکه کودک خود باید ساز را حمل کند؛ باید از سن بیشتری برخوردار باشد. گیتار می‌تواند زمینه ساز یادگیری دیگر آلات موسیقی نیز باشد. این ساز، سبک های مختلفی دارد که کودک باید با توجه به آنها آموزش خود را شروع کند. معمولا ساز ارزانی محسوب می‌شود و یادگیری آن نیز چندان سخت نخواهد بود.

????ویولن

یکی دیگر از سازهای مناسب کودک ویولن خواهد بود. بااینکه تسط به آن نیاز به تمرین و همچنین مدت زمان زیادی دارد؛ اما به هرحال یکی از سازهای مورد علاقه کودکان محسوب می‌شود. یادگیری این ساز قبل از شروع دوران راهنمایی کار آسان تری خواهد بود. برای یادگیری این ساز، باید دست ها با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.تمرکز نیز در هنگام نواختن و نت خوانی نیز اهمیت دارد.

????سازهای کوبه ای

کودکان معمولا از همان ابتدای کودکی، علاقه زیادی به ضربه زدن به اجسام مختلف دارند. اگر این رفتار در آنها ادامه پیدا کند؛ می‌توانند از آن در جهت نواختن سازهای مختلف استفاده کنند. سازهای مختلفی مثل تنبک، کاخن، دف، درامز و… از این قبیل هستند. البته برای یادگیری و نواختن این سازها، کودک باید قدرت بدنی زیادی نیز داشته باشد. معمولا این سازها  برای پسران مناسب تر هستند ولی دختران نیز قادر به نواختن آنها خواهند بود. سازهای کوبه ای از سازهای مناسب کودک هستند که والدین باید در یادگیری آنها به کودک خود کمک کنند.

????سازهای بادی

سازهای بادی مثل فلوت، از سازهای مناسب کودک محسوب می‌شوند. معمولا از اولین سازهایی که کودک به سراغ آنها می‌رود؛ سازهای بادی هستند و یادگیری آنها آسان‌تر است. از طرف دیگر کودکان در سنین پایین‌تری می‌توانند آنها را شروع کنند. برای اطلاع از علاقه فرزند خود به این دسته از سازها، می‎‌توانید از فلوت ریکوردر استفاده کنید. و اگر کودک تان به آن علاقه نشان داد، به سراغ سازهایی مثل فلوت، نی، کلارینت و یا سازهای چوبی-بادی بروید.

سخن پایانی

سازهای مناسب کودک در بیشتر موارد با سازهایی که بزرگسالان قادر به نواختن آن هستند؛ یکسان هستند. اما این موضوع نباید موجب سختگیری والدین و انتظارات غیرواقعی از آنان باشد. فراموش نکنید که فارغ از اینکه یادگیری موسیقی در سنین پایین راحت تر است؛ اما بازهم نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد. همچنین موسیقی تاثیر زیادی بر روند رشد و شکل گیری شخصیت فرزند خواهد داشت. با توجه به سن، شخصیت و توانایی بدنی کودک خود، سازهای مختلف را بررسی کرده و به علاقه فرزند خود نیز احترام بگذارید. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور کودک نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سازهای مناسب کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

بهترین ساز برای شروع موسیقی در کودکان کدام است؟

انتخاب سازهای مناسب کودک، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی برای شروع، والدین می‌توانند از سازهای بلز و یا فلوت ریکوردر استفاده کنند؛ که سازهای ارزان و راحتی بوده تا علاقه فرزند خود را دریابند.

منبع: سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک



:: برچسب‌ها: سازهای مناسب کودک | بهترین ساز برای شروع موسیقی کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

دراماتیولومانیا که با نام وسواس پوست کنی شناخته می‌شود یکی از انواع وسواس‌های فکری عملی است که در آن فرد مبتلا میل شدیدی به کندن پوست بدن خود در نواحی مختلف بدن مانند لب‌ها و دور ناخن دارد. فرد مبتلا به این نوع از وسواس نمی‌تواند در برابر افکار وسواسی و تمایل خود برای کندن پوست مقاومت کند و این امر مشکلات جدی را برای او به همراه دارد.

اغلب افرادی که وسواس پوست‌کنی دارند، نسبت به بیماری خود آگاهی کافی نداشته و یا از مطرح کردن آن با دیگران شرم دارند. وسواس پوست کنی مانند دیگر انواع وسواس نیاز به درمان‌های تخصصی دارد؛ آگاهی از علائم و پیامدهای اختلال وسواس پوست کنی بیش از پیش شما را متوجه لزوم مراجعه برای درمان می‌کند. 

منبع: وسواس پوست کنی

وسواس پوست کنی

وسواس کندن پوست در درسته‌ی اختلالات اضطرابی جای می‌گیرد و جدیدا آن را در راهنمای تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی به صورت یک اختلال مجزا در نظر گرفته‌اند. در این نوع اختلال اضطرابی فرد به واسطه‌ی افکار مجبور کننده خود، میل افراطی به کندن پوست و یا جای جوش و زخم دارد.

افراد مبتلا به وسواس پوست کنی برای کندن نقاط مختلف پوست بدن خود از ناخن، موچین و یا اعمالی چون گاز گرفتن استفاده می‌کنند و ممکن است ساعت‌ها به این کار مشغول باشند. کندن پوست اغلب تا جایی پیش می‌رود که آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌کند و حتی منجر به خونریزی می‌شود.

علائم وسواس پوست کنی

انواع وسواس نشانه‌های مشترکی دارند که بروز افکار وسواسی و ناتوانی فرد در کنترل و سرکوب آن‌ها یکی از این علائم مشترک است. در ادامه علائم اختلال پوست کنی را به طور خاص شرح داده‌ایم.

بروز دوره‌های متناوب کندن پوست که منجر به آسیب به بافت پوست می‌شوند، از راه‌های تشخیص اختلال وسواس پوست کنی است. یکی دیگر از علائم این است که فرد تلاش زیادی برای ترک پوست کنی می‌کند و اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهد ولی موفق نمی‌شود. این نوع وسواس با بروز مشکلاتی در زمینه‌‌های فردی و اجتماعی برای فرد همراه است.

زمانی اختلال پوست کنی برای فرد تشخیص داده می‌شود که علت پزشکی مانند بیماری‌های پوستی و یا بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی در فرد وجود نداشته‌باشد. افراد مبتلا به اختلال وسواس پوست کنی تنش زیادی برای کندن پوست خود احساس می‌کنند و وسوسه انجام این عمل به سراغشان می‌آید و بلافاصله پس از کندن پوست ناحیه مورد نظر احساس لذت، آرامش و رهایی از تنش می‌کنند.

دلایل ابتلا به اختلال وسواس پوست کنی

ابتلا به وسواس پوست کنی دلایل متعددی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

⭕اختلالات همایند

یکی از دلایل ابتلا به اختلال وسواس پوست کنی اختلالات همایندی است که فرد با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. اختلالاتی همچون وسواس فکری عملی، اضطراب و افسردگی می‌توانند علت زیربنایی و زمینه‌ساز بروز وسواس پوست کنی باشند. در چنین شرایطی با درمان علت بروز این اختلال، این رفتار نیز از بین خواهد رفت.

⭕خشم و تنفر

در نظریه روانکاوی، علت بروز پدیده وسواس پوست کنی خشم و تنفر فرد نسبت به وقایع و اطرافیان ذکر شده‌است؛ به این معنا که فرد خشم خود را با کندن پوست بدنش نشان می‌دهد و پس از آن احساس آسودگی می‌کند. افرادی که از مهارت کنترل خشم برخوردار نیستند و یا خشم سرکوب شده دارند؛ بیشتر در معرض بروز این رفتار خواهند بود. برای آشنایی با راه های کنترل عصبانیت کلیک کنید.

عدم کنترل استرس

ناتوانی در مدیریت استرس و تنش‌ها عامل دیگری در بروز وسواس پوست کنی است؛ اغلب افرادی که به اختلال وسواس پوست کنی مبتلا هستند نمی‌توانند استرس و هیجانات خود را به شیوه‌ای سالم کنترل کنند به همین خاطر به رفتارهای پوست کنی روی می‌آورند.

⭕افزایش دوپامین

یکی دیگر از علل ابتلا به این نوع وسواس افزایش دوپامین در بدن است که به دنبال مصرف افراطی موادی همچون شیشه و کوکائین پدید می‌آید. مصرف این گونه مواد باعث می‌شود فرد احساس کند چیزی زیر پوستش راه می‌رود و با کندن پوست تلاش می‌کند تا این حس را از بین ببرد. در واقع در این شرایط وسواس پوست کنی به دلیل توهمات ایجاد می‌شود.

⭕ابتلا به اختلال بدریخت انگاری

در این اختلال افراد همواره از بدن و شکل ظاهری خود ناراضی هستند. آنها گاهی از مکانیسم وارونه سازی استفاده کرده و به بدن خود آسیب بیشتری می‎زنند. این افراد معتقدند به دلیل اینکه ظاهر خوبی ندارند؛ شایسته هرگونه آسیب و جراحتی هستند. به همین دلیل از وسواس موکنی برای صدمه زدن به خود استفاده می‌کنند.

روند پیشرفت اختلال کندن پوست

وسواس کندن پوست ممکن است در هر سنی رخ دهد و حتی در کودکان نیز مشاهده می‌شود. عارضه وسواس پوست کنی در شرایطی پیشرفت می‌کند و شدیدتر می‌شود؛ زمانی که فرد دچار یک عارضه‌ی پوستی مانند جوش، جراحت یا عفونت پوستی شده و شروع به کندن آن قسمت می‌کند. با این کار جراحت بیشتر شده و فرد از بهبود زخم جلوگیری می‌کند، هر چه بیشتر این کار را ادامه دهد جراحت و خارش پوست تشدید یافته و فرد بیشتر زخمش را می‌کند و این چرخه ادامه می‌یابد.

کندن پوست هنگام مواجه با استرس و فشار نیز تشدید می‌یابد؛ ممکن است فرد یک بار هنگام مواجه با رویداد استرس‌زا گوشه‌ی ناخن یا پوست لبش را بکند، با این کار احساس آرامش کند و از آن به بعد برای تجربه‌ی آن حس خوشایند این عمل تبدیل به یک عادت و پس از آن یک اختلال می‌شود.

درمان وسواس پوست کنی

پیش از پرداختن به درمان لازم است علت اصلی ابتلا تشخیص داده شود. در صورتی که اختلالات همایند مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی علت بروز آن باشند، نیاز به مداخلات تخصصی و کمک مشاوره روانشناسی وجود دارد تا ابتدا این اختلالات رفع شوند و سپس وسواس نیز از بین برود.

یکی از روش‌های مؤثری که جهت درمان وسواس پوست کنی از جانب متخصصان ارائه می‌شود، روش وارونه‌سازی عادت است که در آن تلاش می‌شود عات کندن پوست را با عادت دیگری جایگزین کرد. برای آشنایی کامل با روش های درمان وسواس کلیک کنید.

????کاهش استرس برای درمان وسواس پوست کنی

یادگیری روش‌ها و راهکارهای کنترل استرس از اصول اولیه درمان وسواس پوست کنی به شمار می‌رود. از آن‌جایی که علائم وسواس کندن پوست به دنبال بروز رویدادهای استرس‌زا هویدا می‌شوند، بسیار اهمیت دارد که فرد را با استفاده از روش‌های مدیریت استرس از بروز رفتارهای پوست کنی مصون داشت.

اما گاه کنترل و کاهش استرس با وجود مشغله‌ها و مشکلات زیاد کاری سخت به نظر می‌رسد؛ در این شرایط بهره‌مندی از مشاوره کنترل استرس و کمک گرفتن از فردی آگاه و باتجربه می‌تواند راهگشا باشد.

????درمان وسواس شدید

برای درمان نوع شدید وسواس می‌توان از دارو درمانی تحت نظر روانپزشک بهره برد. اغلب داروهای ضد افسردگی و ضد افسردگی سه حلقه‌ای جهت درمان وسواس پوست کنی تجویز می‌شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که داروها اغلب عوارضی را به همراه دارند و به بهبودی کامل اختلال نمی‌انجامند.

این داروها تنها به کنترل و کاهش علائم کمک می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود از درمان‌های شناختی رفتاری و روانکاوی نیز کمک بگیرید. این روش‌های اثرات دائمی دارند و لازم است تحت نظر مشاور متخصص صورت بگیرند. 

????دارودرمانی

تحقیقات حاکی از آنند که داروهای ضدافسردگی در درمان اختلال وسواس پوست کنی موثر هستند. معمولا داروهای بازدارنده انتخابی بازجذب سرتونین مثل دوکسپین، کلومپرامین، نالتروکسون و پیموزید، توسط متخصصین تجویز می‌شوند.  همچنین گاهی در موارد حاد این بیماری، پزشک مجبور به تجویز آرامبخش نیز خواهد شد. مصرف این داروها حتما باید تحت نظر پزشک باشند و نمی‌توان به صورت خودسرانه مصرف آنها را قطع و یا دوز آنها را تغییر داد.

سخن پایانی

وسواس پوست کنی یکی از انواع اختلالات طیف وسواس فکری عملی محسوب می‌شود و کاملا با روش های رواندرمانی و دارویی قابل درمان است. البته درمان آن باتوجه به شدت این اختلال متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی نیاز به اراده و خواست فرد دارد.

در واقع در این نوع از رفتارها حالت اجبارگونه برای فرد دارند؛ و او هیچ لذتی از انجام آنها نمی‌برد. خانواده در این زمان می‌توانند نقش موثری داشته باشند. چرا که آنان با واکنش های خود باعث ادامه دار شدن و یا توقف این رفتار می‌شوند. برای درمان این اختلال افراد به کمک یک روانشناس و یا روانپزشک، نیاز خواهند داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس پوست کنی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

درمان اختلال کندن پوست لب چگونه است؟

برای درمان اختلال کندن پوست ابتدا باید علت آن شناسایی شود، سپس می‌توان از روش وارونه‌سازی عادت استفاده کرد به این معنا که کندن پوست را با عمل دیگری جایگزین کنید. همچنین درمان‌های شناختی رفتاری و مراجعه به مشاوره کنترل استرس به بهبود هر چه سریع‌تر اختلال کمک می‌کند.

علت کندن پوست دور ناخن در کودکان چیست؟

این کار در کودکان بیشتر به دنبال بروز استرس و اضطراب به وجود می‌آید. بنابراین بهتر است نشانه‌های دیگر استرس و تنش‌های روانی را در کودک چک کنید.

منبع: وسواس پوست کنی



:: برچسب‌ها: وسواس پوست کنی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص خواب آور آن دسته از داروهای اعصاب است که اغلب برای درمان مشکلات مرتبط با خواب و مشکلات اضطرابی تجویز می‌شوند. قرص خواب آور به کسانی که دچار مشکل بی خوابی هستند کمک می‌کنند تا سریع‌تر به خواب بروند و مشکلاتی نظیر خواب منقطع را کمتر تجربه کنند. با این حال بسیاری از داروهای خواب آور قابلیت اعتیادآوری دارند. از همین رو مصرف آن‌ها حتما باید با احتیاط، در دوزهای کنترل شده و زیر نظر متخصص صورت بگیرد. خوشبختانه امروزه روش‌های غیردارویی متعددی برای درمان مشکلات خواب ابداع شده است که با مراجعه به روانشناس و دریافت خدمات مشاوره و روان درمانی می‌توانید از آن‌ها بهره مند شوید. 

منبع: قرص خواب آور قوی | عوارض انواع قرص های خواب آور

قرص خواب آور

قرص خواب آور در شرایط مختلف و با دوزهای متفاوتی تجویز می‌شوند. مصرف این قرص ها در برخی موارد می‌تواند باعث اعتیاد یا بروز عوارض های زیادی شود. به همین دلیل برای استفاده از این نوع قرص ها باید طبق تجویز پزشک پیش رفت. از طرفی دیگر با مصرف طولانی مدت از قرص های خواب، بدن مقاومت نشان داده و دیگر تاثیری ندارد. باید از موارد تداخل دارویی قرص خواب نیز آگاه بود و از مصرف خودسرانه آن خودداری کرد.

آشنایی با انواع قرص خواب آور

قرص خواب آور انواع و اقسام مختلفی دارند که می‌توان آن‌ها را به 4 دسته به شرح زیر تقسیم کرد.

  1. داروهای بنزودیازپینی کوتاه اثر نظیر تریازولام
  2. داروهای بنزودیازپینی متوسط الاثر نظیر آلپرزولام، استازولام و تمازپام
  3. داروهای آرام بخش متفرقه و غیر بنزودیازپینی نظیر زولپیدم، زالپلون و اسزوپی کلون
  4. داروهای انتخابی ملاتونین نظیر راملتئون

افراد برای مصرف داروهایی مثل دوکسپین، فلورازپام، آلپرازولام، ترازودون، زالپلون، زولپیدم باید حتما نسخه پزشک داشته باشند و نمی‌توان این داروها بدون تجویز از داروخانه تهیه کرد. اما داروهایی که به راحتی می‌توان خریداری کرد؛ شامل، آنتی هیستامین، ملاتونین و داروهای گیاهی خواب آور می‌شوند.

مکانیسم اثر قرص خواب آور

مکانیسم اثر اکثر قرص های خواب آور به طور کل مشابه است. آن‌ها با چسبیدن به گیرنده‌های مختلف نظیر گیرنده‌های بنزودیازپینی اثرات مهاری برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز نظیر گابا را افزایش می‌دهند. افزایش اثرات مهاری این انتقال دهنده‌ها منجر به تضعیف سیستم عصبی مرکزی شده و در نتیجه علائم اضطرابی کاهش می‌یابند. باکاهش سطح اضطراب از طریق آرام‌تر شدن سرعت تنفس، پایین آمدن ضربان و فشار خون اثرات خواب آوری نیز به فرد القا می‌شود. از همین رو قرص خواب آور به افراد کمک می‌کنند که سریع‌تر به خواب روند و همچنین در طول شب خواب عمیق‌تری داشته باشند.

عوارض جانبی مصرف قرص خواب آور

قرص خواب آور همانند هر داروی دیگری با یکسری عوارض جانبی بالقوه همراه هستند. از جمله مهم‌ترین عوارض آن‌ها این است که وابستگی جسمانی ایجاد می‌کنند و در اکثر موارد پس از قطع مصرف باعث تشدید دوره‌های بی خوابی می‌شوند. از همین رو  متخصصین توصیه می‌کنند که پیش از روی آوردن به خواب آورها ابتدا درمان‌های غیردارویی را امتحان کنید.

برای مثال روانشناسان در جلسات مشاوره و روان درمانی از طریق آموزش برخی تکنیک‌های خود آرام سازی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سطح استرس‌های خود را پایین آورده و شب‌ها خواب بهتری داشته باشید. در نتیجه بهتر است در قدم اول به یک روانشناس مراجعه کنید اگر روان درمانی اثر چندانی بر روند بهبودیتان نداشته باشد، آنگاه درمانگر شما را به یک روانپزشک ارجاع می‌دهد تا از درمان‌های دارویی کمک بگیرید.

از جمله دیگر عوارض جانبی که در پی مصرف قرص خواب آورها ممکن است بروز دهد باید به سردرد، لرزش بدن، احساس بی قراری، گیجی، احساس ضعف، کاهش قدرت تمرکز، حالت تهوع، تحریک پذیری، از دست دادن تعادل حرکتی، مشکلات گوارشی (یبوست، اسهال و حالت تهوع)، بروز تغییرات خلقی، خشکی دهان و کاهش اشتها اشاره کرد. اگر پس از مصرف چند نوبت داروی خواب آور این علائم ادامه پیدا یا تشدید شد حتما با متخصص خود تماس گرفته و در مورد قطع یا ادامه مصرف دارو از او مشورت بگیرید.

حساسیت به قرص خواب آور

مصرف قرص خواب آور نیز می‌تواند برای افراد ایجاد حساسیت کند. این حساسیت گاهی ناشی از موارد فعال و گاهی از مواد غیر فعال در قرص است که به صورت غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد. این عارضه نادر است اما در صورت مشاهده علائم آن بهتر است یه پزشک مراجعه کرده و از قطع کردن یا تغییر دوز دارو به صورت خودسرانه، پرهیز نمایید. به طور کلی برخی از علائم حساسیت به این قرص شامل موارد زیر می‌شود.

????اختلال در بینایی

????اختلال در تنفس و بلع

????گرفتگی صدا

????خارش

????التهاب و ورم

????تنگی نفس

????بروز دانه های پوستی

کاربردهای قرص خواب آور

همانطور که قبلا هم ذکر شد؛ قرص های خواب آور بسته به مشکل و شدت آن، کاربردهای مختلفی دارند. اختلالات خواب تنوع زیادی دارند و از طرف دیگر برای درمان برخی از بیماری های روان نیز از قرص خواب آور استفاده می‌شود. برای مثال در مواردی برای جراحی های سرپایی و مختصر از قرص خواب، به عنوان داروی بیهوشی استفاده می‌شود. برخی دیگر از موارد استفاده آن شامل، کاهش زمان انتظار برای به خواب رفتن، افزایش مدت زمان خواب مفید، جلوگیری از بیدار شدن در طول شب و همچنین بالارفتن کیفیت خواب، می‌شود.

کدام داروها با قرص های خواب آورها تداخل دارند؟

مصرف هم زمان قرص خواب آور با الکل، انواع مسکن‌ها، داروهای ضدآلرژی نظیر آنتی هیستامین، ضدتشنج‌ها و هرگونه دارویی که عملکرد سیستم عصبی را کند می‌کند، به تداخلات دارویی می‌انجامد. چرا که مصرف هم زمان خواب آورها با این داروها شرایط خاصی را ایجاد می‌کند که به آن تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی گفته می‌شود. در این شرایط ریتم قلبی و سرعت تنفس به شدت کاهش پیدا می‌کند که با کاهش اکسیژن خون می‌تواند حتی به بروز اغماء و مرگ نیز منجر شود.

همچنین مصرف برخی داروها نظیر قرص‌های ضدبارداری، سایمتادین و ایزونیازید بر متابولیسم کبدی برخی داروهای خواب آور نظیر بنزودیازپین ها تاثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث می‌شود که به مقدار بیشتری در خون جریان داشته باشند. این مسئله در نهایت منجر به بروز عوارضی نظیر تغییرات خلقی و افسردگی در پی مصرف خواب آورها خواهد شد.

از همین رو بسیار اهمیت دارد که هم زمان با داروی خواب آور از هر دارویی استفاده نکنید و حتما در این باره با پزشک خود مشورت نمایید.

برای آشنایی با راه های ترک قرص خواب کلیک کنید.

اقدامات احتیاطی در مصرف قرص خواب آور

قبل از مصرف قرص خواب آور باید برخی نکات احتیاطی را رعایت کنید که از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • اگر سابقه آلرژی به داروهای آرام بخش یا خواب آور را دارید حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • سابقه بیماری‌های قبلی و فعلی تان را به متخصص گزارش دهید. برخی بیماری‌ها نظیر مشکلات کبدی و کلیوی می‌توانند بر متابولیسم داروهای خواب آور تاثیر بگذارند.
  • لیست داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را به پزشک ارائه دهید و در صورتی که تصمیم به مصرف داروی جدیدی گرفتید پیش از آن متخصص را درجریان بگذارید تا از تداخلات دارویی پیشگیری شود.
  • بعد از مصرف داروهای خواب آور از انجام فعالیت‌هایی که به هشیاری بالا نیاز دارند نظیر رانندگی خودداری کنید.
  • قبل مصرف علل بیخوابی را بررسی و رفع کنید، 

روش های جایگزین قرص خواب آور

با اینکه نمی‌توان تاثیر قرص خواب آور را برای درمان اختلالات خواب و یا افزایش کیفیت خواب، نادیده گرفت. اما با توجه به عوارضی که این دارو در طولانی مدت برای افراد ایجاد می‌کند؛ بهتر است افراد از روش های جایگزین دیگری برای این مشکلات استفاده کنند. یا از قرص خواب در کنار روش های دیگر بهره گیرند. برخی از این راهکارهای موثر به شرح زیر هستند.

⭕استفاده از دمنوش های گیاهی: قطعا دمنوش های گیاهی اثربخشی داروهای شیمیایی را ندارند؛ اما عوارض آنها کمتر است و می‌توان به عنوان روش مکمل از آنها استفاده کرد.

⭕منظم کردن زمان خواب: نظم دادن به زمان های خواب و بیداری در درمان این اختلالات موثر است و دیگر نیازی به مصرف قرص خواب آور نخواهد بود.

⭕ورزش: ورزش علاوه بر تنظیم هورمون های بدن، در راحت به خواب رفتن افراد نیز تاثیربسزایی خواهد داشت.

⭕مراجعه به روانشناس: درمان بیماری های مختلف روان و کاهش استرس و اضطراب روزانه، در خواب افراد تاثیر داشته و آنها را از مصرف دارو بی نیاز خواهد کرد.

⭕اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی: سبک زندگی سالم و رعایت رژیم غذایی مناسب، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات نیز از مواردی هستند که در بهبودی فرایند خواب نقش دارند.

سخن پایانی

امروزه قرص های زیادی تحت عنوان قرص خواب آور در رسانه ها تبلیغ می‌شوند که محتویات آنها استاندارد و مورد تایید نبوده و مصرف آنها عوارض بدی را برای افراد ایجاد خواهد کرد. اگر با اختلالات خواب در زندگی خود روبرو هستید؛ در قدم اول سعی کنید علت آن را یافته و به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین در مورد عوارض و موارد تداخل دارویی آن با داروهای دیگر اطمینان حاصل کرده و با پزشک مشورت کنید. کمک گرفتن از یک مشاور نیز در این دوران برای درمان بیماری های مرتبط با خواب نیز بسیار موثر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص خواب آور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا بی خوابی به غیر از قرص خواب آور درمان دیگری نیز دارد؟

بله، روانشناسان در جلسات مشاوره و روان درمانی با بررسی منشا بی خوابی و آموزش تکنیک‌های خودآرام سازی نظیر ریلکسیشن، مراقبه، ذهن آگاهی و فنون تنفس عمیق به شما کمک می‌کنند تا بر مشکلات خواب نظیر بی خوابی غلبه نمایید.

منبع: قرص خواب آور قوی | عوارض انواع قرص های خواب آور



:: برچسب‌ها: قرص خواب آور قوی | عوارض انواع قرص های خواب آور ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 مرداد 1402 | نظرات ()